اعتراض به شرایط سخت استخدامی وزارت نفت

آراس: از ابتدای سال ۹۶،پس ازسالها انتظار زمزمه‌هایی از وزارت نفت بمنظور جذب نیرو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شنیده می‌شد. وعده‌ای که امیدهای بسیاری را زنده وبه جوانان تحصیلکرده انگیزه‌ ‌می‌داد. ماه‌هاست که بسیاری ازدانش‌آموختگان دانشگاه‌های سراسر کشور، در آرزوی “بهار استخدامی در دولت دوم تدبیر وامید” آنگونه که وعده داده شد، بوده‌اند.وعده‌ای که با اعلام شرایط عجیب ثبت نام،رنگ امید از رُخش بار بست وباز به‌جایش ناامیدی و دلسردی نشست.
آری، با اعلام شرایط سخت و دست و پا گیر آزمون استخدامی وزرات نفت، تمام امیدها ناامید گشت وباز جوانان این مرز و بوم، به سمت بی‌اعتمادی سوق داده می‌شوند.بامطالعه اطلاعیه وزارت نفت برای واجدین شرایط این آزمون، متوجه عدم رعایت عدالت ودید کارشناسانه می‌شویم، که همچون سدی بر سر راه داوطلبین مستعد وجویای کار، قرار دارد.
شرایطی که حتی وضعیت رتبه ورود به دانشگاه در دو مقطع کارشناسی وکارشناسی‌ارشد رادرنظر گرفته، اما ازتعدیل شرط معدل برای فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان (نفرات اول، دوم و سوم)،غافل مانده است!! این شرط خودبخود راه رابر ورود بسیاری از جوانان نخبه وبااستعداد بسته و به ایجاد رقابتی غیرمنصفانه و نابرابر دامن می‌زند.چرا که شرایط هر دانشگاه، با دیگری،متفاوت‌ بوده ونمی‌توان چنین عیار سنجش غیرقابل انعطافی را برای کل کشور،مناسب وکاربردی برشمرد.
همچنین خالی بودن جای برخی ازگرایش‌های مرتبط باحوزه نفت وندادن فرصت رقابت به آن دسته از داوطلبین نیز همچون آب سردی بوده که برپیکر امید این جوانان ریخته شده است.
باتوجه به واکنش واعتراضات فراوانی که ازجامعه دانشجویی وفارغ‌التحصیلان،نسبت به رویکرد وزرات نفت در این مورد شاهد بودیم،انتظار آن می‌رود تا وزیر محترم و سایر مسولین مربوطه،در تعیین شرایط ثبتنام تجدیدنظر کنند. درغیر اینصورت،روند اتخاذ شده بمعنای سلب فرصت ازجوانانی‌ است که باتوجه به نبود آزمون استخدامی درچندسال اخیر،که گاها اگر هم بوده، همچون آزمون آموزش و پرورش تنها تا مرحله ثبت نام و ستاندن پول از داوطلبین پیش رفته و بی‌نتیجه ماند، دیگر آینده‌ روشنی را در انتظار خود وخانواده‌ای که با هزار امید آرزو او را راهی دانشگاه کرده‌اند،نمی‌بینند و روز به روز بیشتر شاهد ضایع شدن حقوق و توانمدی‌هایشان هستند.
انتظار می‌رود مسولین بادلسوزی ونگاهی واقع‌بینانه‌تر به مساله بنگرند و در صدد تعدیل شرایط اعلام شده برآیند وشاهد به مسلخ کشیدن امیدهادر دولتی که شعارش ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و تدبیر و امید بود، نباشیم.
بعلاوه درکنار تمام کاستی‌ها،اینبار نیز شاهد آن بودیم که علی‌رغم اینکه استان خوزستان قطب صنعت نفت واقتصاد کشور است ومردمانش دهه‌هاست که هوای ریه‌هاشان از آلاینده‌های نفت، گاز و پتروشیمی پر شده است، نه تنهاجایگاه ویژه‌ای به داوطلبان بومی وفارغ‌التحصیلان دانشگاه مادر در این استان داده نشد،بلکه مانند همیشه جوانانش مظلوم واقع شده وحتی از سهمی که به برخی دانشگاه‌های کشور برای تعدیل معدل تا دو نمره داده‌اند، نیز بی‌نصیب مانده است.گویا قرار است همچنان ازنفت وگازخوزستان، تنها فلزات سنگین، مشکلات تنفسی، عصبی، کودکان نارس واختلالات مغزی کودکان، نصیب مردمش بشود. خوزستانی که سالهاست در آرزوی داشتن هوای پاک و آسمانی صاف است و به‌جای ابرهای باران‌آور،دودهای سیاه صنعتی،میهمان همیشگی آسمانش هستند.
بعلاوه در نظر نگرفتن گرایش‌ و علوم مرتبط با محیط زیست دراطلاعیه این آزمون،دلیل دیگری است که بر ناقص و غیرعادلانه بودن شرایط آن صحه می‌گذارد. نادیده گرفتن علوم زیست‌محیطی در صنایع، امروزه خطری است که نباید دربرابر آن سکوت کرد. توسعه صنایع،بدون درنظرگرفتن مولفه‌های زمین‌شناسی زیست‌محیطی، اثرات مخرب جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم، سلامتی وزندگی دارد.
لازم است که مسولین مربوطه نسبت به شرایط احراز شده، تغییراتی اعمال نمایند تا فرصتی به تمام توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها،برای رقابت داده شود. پیشنهاد می‌شودکه شرط سابقه کار نیز بصورت مرتبط ومتوالی به‌مدت چهارسال، برای شاغلین،تغییر وکاهش یابد. همچنین شرط معدل برای فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان (نفرات اول، دوم و سوم) باتوجه به بالا بودن حد نصاب،تا یک نمره کاهش یابد. شایسته وبه حق است که نام دانشگاه شهید چمران که دانشگاه مادر استان خوزستان است، به‌منظورکاهش شرط معدل مانند دانشگاه‌های ممتاز، به این لیست اضافه شده یا ماننددانشگاه صنعت نفت اهواز ازنصاب معدل اعلام شده، مستثنی شود. همچنین با توجه به اهمیت امروزه مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آلاینده‌های صنعتی،جایگاه و لزوم توجه به علوم زیست‌محیطی درنظر گرفته شود. باشد تا همه داوطلبان در بستری از برابری وعدالت به رقابت بپردازند واینگونه نخبه ‌کشی نکنیم.
صدیقه جلالی
فعال دانشجویی

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۱۱)

  1. یاشار گفت:

    تبیض آشکار یعنی افرادی رو بردن به صورت قراردادی سر کار،حالا میخوان اینا رو استخدام کنند بعدش ما هم صندوقچه تامین مالی اینها انشاالله همه این امتیازات حذف بشه و عدالت و برابری بین تمام افراد رعایت بشه حتی ما روستاییان توی مناطق محروم

  2. منصف نژاد گفت:

    دوستان این فقط شرایط نخبگی نفت نیست که ناعادلانه است. یه نگاهی به دفترچه نیروهای قراردادی بندازید، نیروهایی که با پارتی وارد کار شدند، شرط معدلشون ۱۳ هست. ظرفیت قبولیشون دو برابر نخبگان هست و بعد از اون شرکت های ستادی نفت مثل تهران اصفهان و شیراز با این نیروها پر میشن درحالیکه خارک و لاوان و عسلویه با نخبگان….

  3. اکبر گفت:

    سلام ممنون میشم اگر شرایط استخدامی را مانند سال ۹۱ کنند خیلی ها میتونن ثبت نام کنند و رقابت شدیدتر باشه و در ازمون معلوم میشه کی نخبه بوده خیلی ها هستند معدلشان پایینه ولی در ازمون‌ میتونن خودشون را اثبات‌کنند پس نباید اون ها را نادیده گرفت

  4. اکبر گفت:

    سلام ممنون میشم اگر شرایط استخدامی را مانند سال ۹۱ کنند خیلی ها میتونن ثبت نام کنند و رقابت شدیدتر باشه و در ازمون معلوم میشه کی نخبه بوده خیلی ها هستند معدلشان پایینه ولی در ازمون‌ میتونن خودشون را اثبات‌کنند پس نباید اون ها را نادیده گرفت.باتشکر

  5. معلم گفت:

    با سلام
    من با نظر دوستان موافقم
    اگر سازمان استخدامی کشور برای دانشجویان ممتاز امتیازی در نظر نگیره پس این بندگان خدا کجا باید مزد زحمات و سختی هاشون بگیرن؟
    بیاید کمی منصفانه برخورد کنیم

  6. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر ,ممنون از وقتی که میگذارید
    با رتبه ۲۳۵ کارشناسی ارشد و معدل ۱۹.۳۱ دانشگاه علم و صنعت نمیتونم ثبت نام کنم اونوقت معدل ۱۸ کارشناسی دانشگاه ازاد میتونه ثبت نام کنه, اسم این عدالته؟
    اینه روش جذب ممتازین دانشگاه ها؟

  7. مهرآسا گفت:

    سلام
    قبول دارم که در برخی بخش های شرایط آزمون سختگیری بیش از حد شده است. اما تنها جایی که برای دانشگاه، رتبه و معدل و به صورت کلی نخبگی افراد در کشور توجه شده است، آزمون استخدامی نفت سال ۹۶ است، من نه در شهر بزرگی درس خواندم و نه امکانات ویژه ای داشتم اما هم در مقطع کارشناسی و هم در کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه ایران قبول شدم، خوشحالم که در این عمر ۲۵ ساله ام، برای اولین بار، بجای آنکه ایثارگران، بومیان و … در اولویت باشند، افرادی که هیچ گونه سهمیه نداشته و تنها با تلاش خود بالا آمده اند، مورد اولویت واقع شدند و امیدوارم این شادی پایدار بماند حتی اگر سهمی در قبولی نداشته باشم. ولی مطمئنم در صورتیکه شرایط همینگونه پیش برود و وزارت با صداقت کامل افراد برتر آزمون را جذب کند، آینده درخشانی در نفت ایجاد خواهد شد.
    با تشکر

    • امین گفت:

      شما خودت از اون دسته از افرادی هستی که اگه به جایی برسی تبعیض آمیز رفتار میکنی . این از نوع نوشتارت معلومه .
      این که یه آزمون برگزار بشه که حقوق شهروندان توش رعایت بشه خیلی با صحبت های شما منافات داره
      ما میشناسیم آدم هایی که در دانشگاه های معتبر نیستند اما واقعا شایسته اند . ملاک خود آزمونه

    • طه گفت:

      سلام دوست عزیز،اولا این و بگم که خودم شاغل صنعت نفت هستم.و اما بعد،این حرف های شما خیلی قشنگه و اگه فرض کنیم درست هم باشه ملاک حال افراد است نه گذشته آنان.اینقد ادم هستن دور و برم که شاید معدل خوبی ندارن اما پای علم و عمل که وسط میاد جلوشون باید لنگ انداخت،نمونش بچه های ارشد صنعتی اصفهان که شبانه روز سرشون تو کتابه اما کو نمره.خدا به همشون صبر بده.حالا ان شاا…وارد جو رقابت استخدام میشید میبینید اوضاع چه خبره.اسلام پیروز است.

  8. ميثم گفت:

    نا برابری و ظلم حدی نداره
    این همه درس خوندیم مقاله ISI دادیم تو بهترین مجلات ٧ سال تدریس دانشگاهی داشتیم و دکتری گرفتیم اون هم توی رشته عمران
    در دانشگاه معتبر دولتی و حالا باید دنبال کار در تاکسی اینترنتی تدریس خصوصی و یا بازاریابی بریم
    درحال که به وضوح دیده ام افرادی رو که به راحترین شکل ممکن جذب ٢ شغل دولتی شده اند چون وابستگی سیاسی داشتن من از تکسیر نام و ایمیلم ترسی ندارم چون واقعا هیچ امید و دلخوشی برام نمونده

  9. ناشناس گفت:

    کاش تو شرایط برگزاری آزمون تجدید نظر بشه و شرایط رو حداقل راحت تر کنن تا مشکل بقیه هم حل شه

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها