معرفی لوله ی فلاکسیبل و کاربرد ها، مزایا و انواع آن

استفاده از برخی تجهیزات حفاظتی مخصوص، جهت جلوگیری از آسیب به بسیاری از سیم ها و کابل های برق، در حوزه ساختمان سازی و عمران، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ابزارهایی که نقش بسزایی در تامین امنیت سیم ها و اطمینان از سلامت کابل ها و جلوگیری از آسیب هایی مانند فرسایش و خوردگی، رطوبت، گرمای شدید و یا برق گرفتگی دارد، لوله ی فلاکسیبل یا لوله فلکسی می باشد.

اما لوله فلکسی چیست و چه ویژگی ها، کاربردها و مزایایی دارد؟

این لوله ها که با عنوان لوله خرطومی فلزی نیز شناخته می شوند، دارای وزنی سبک و حالتی انعطاف پذیر با سطح مقطعی دایره ای هستند و کاربرد های گسترده ای را در پروژه های عمرانی و تاسیسات الکتریکی، به خود اختصاص داده اند. البته کاربرد این لوله ها تنها به پوشش کابل های برقی محدود نمی شود. در زمینه های دیگری مانند انتقال مایعات مختلف، انتقال هوا و یا گازهای دیگر نیز کاربرد دارند. امروزه لوله های فلکسی جایگزین کانال های گالوانیزه شده و در صدر لوله های پرکاربرد قرار گرفته اند. همچنین جایگاه مهمی را در صنعت تهویه مطبوع کسب کرده اند.

مزایای بکارگیری لوله های فلکسی

انتخاب لوله ی فلاکسیبل، متناسب با نوع، وزن و ضخامت کابل ها صورت میگیرد. در صورت رعایت تمام فاکتور ها و انتخاب درست و اصولی، میتوان از مزیت های بسیار زیاد این لوله ها بهره مند شد. چند مورد از این مزایا و ویژگی ها عبارتند از:

  • وزن سبک و نصب آسان
  • دوام، استحکام و طول عمر بالا
  • برخورداری از مقاومت کششی و چرخشی بالا
  • قابلیت پایداری در محیط های اسیدی و قلیایی
  • انعطاف پذیری بالا و قابلیت خمش در کمترین زاویه
  • مقاومت در برابر فشار،پوسیدگی، ضربه و ساییده شدن
  • برخورداری از قابلیت تخلیه الکتریسیته ساکن به صورت خودکار
  • مقاومت در برابر عواملی مانند نور، حرارت، رطوبت و اشعه ماورابنفش

 

لوله های فولادی برق خرطومی | لوله فلکسیبل | برق و فلز سهرابی انواع سینی کابل

لوله فلکسی در سایز های مختلف

 

انواع لوله های فلکسی

همانطور که گفتیم، لوله فلکسی بر اساس سایز و نوع متریالی که در ساخت آن بکار میرود، کاربرد های گسترده ای را در صنایع گوناگون کسب کرده است. سایز های استاندارد لوله های فلاکسیبل ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵،۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸، ۵۲، ۶۳، ۷۵ میلیمتر هستند که متناسب با نوع کاربرد، تولید و مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین انواع مختلف لوله های فلاکسیبل به شرح زیر می باشند:

  • لوله فلکسی روکش دار:

این نوع لوله ها جزو رایج ترین و پرکاربردترین لوله های فلکسی فلزی آلومینیومی با روکش پلاستیکی PVC می باشند، که در نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته کاربرد دارند. لوله فلکسی روکش دار از قیمت مقرون به صرفه و مناسبی برخوردار است. این لوله ها معمولا برای محافظت از کابل ها در برابر رطوبت و آب در زیر زمین و یا حرارت بالا و تابش اشعه های مضر آفتاب در فضای آزاد، مورد استفاده قرار میگیرند. لوله های فلکسی روکش دار، از طول عمر و دوام بیشتری نسبت به سایر لوله های فلکسی بدون روکش برخوردارند. همچنین پوشش پی وی سی، به این لوله ها خاصیت ضد حریق بخشیده است که در صورت نزدیک شدن شعله و حرارت، به صورت خود به خود خاموش می شوند، که مزیت بسیار مهمی است.

  • لوله فلکسی بدون روکش:

لوله ی فلاکسیبل فاقد روکش، اغلب در فضاهای داخلی کاربرد دارد. به دلیل عدم استفاده از روکش عایق در تولید این لوله ها، از مقاومت کمتری در برابر آسیب برخوردارند. همچنین توصیه میشود، این لوله ها در محیط های نم و مرطوب مورد استفاده قرار نگیرند.

  • لوله فلکسی خرطومی:

لوله ی فلاکسیبل خرطومی در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید می شود، که هر کدام کاربرد های مخصوص به خود را دارند. لوله های فلکسی پلاستیکی عایق، در ساخت و نصب تابلو برق ها و لوله های فلزی در سیستم برق کشی داخلی، کاربرد دارند.

  • لوله فلکسی گالوانیزه:

این لوله ها از جنس گالوانیزه ساخته شده و قابلیت تحمل فشار بسیار بالایی دارند. همچنین در سایز های استاندارد متنوع، از جمله ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸ میلیمتر تولید می شوند.

  • لوله فلکسی خرطومی شیاردار نسوز:

این نوع لوله فلکسی با عنوان لوله خرطومی چاکدار نیز معروف است. لوله شیاردار نسوز، عموما در صنایع خودروسازی و برق کشی موتور خودرو کاربرد دارد. این نوع لوله از مقاومت دمایی بسیار خوبی در دماهای پایین و بالا برخوردار است. همچنین استحکام بالایی در برابر مواد شیمیایی مانند اسید سولفوریک و یا روغن، بنزین و … دارد.

 

طریقه نصب لوله ی فلاکسیبل

نصب لوله های فلاکسیبل، توسط بست های مخصوص و متناسب با سایز و اندازه ی لوله، صورت میگیرد.

 

C:\Users\Acer\Desktop\3-min.jpg

لوله فلاکسیبل

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها