تیپ شخصیتی شما کدام است؟ کارآفرین؟ مدیر یا تکنسین؟

چکیده :
دونستن اینکه شما چه تیپ شخصیتی دارید چه کمکی به شما می کنه؟ خوندن این مقاله چه نیاز درونی رو در شما براورده می کنه؟

دونستن اینکه شما چه تیپ شخصیتی دارید چه کمکی به شما می کنه؟ خوندن این مقاله چه نیاز درونی رو در شما براورده می کنه؟

بهتره بدونیم که همه ما ویژگی های این سه تیپ شخصیتی رو درونمون داریم و اگر تعادل بین اون ها رو برقرار کنیم و یا بهتر بگم از هر تیپ شخصیتی جای مناسب استفاده بشه، به شما دسترسی بالایی میده.

images_1683536504_6458ba7872bd3.jpg

هر کدوم از این افراد می تونن نسبت به بهترین عملکردی که دارند، و اینکه همه­ی امور رو به بهترین شکل ممکن انجام میدند، احساس رضایت کنند. تجربه ثابت کرده تعداد کمی از افراد شاغل این تعادل رو در خودشون دارند، در عوض، صاحبان کسب و کارهای کوچیک و معمولی تنها ده درصد کارآفرین، ۲۰درصد مدیر و ۷۰درصد تکنسین هستند. تکنسن ها چه تیپ افرادی هستن؟ تیپ شخصیتی تکنسین دوست داره به تنهایی و بدون حضور افراد دیگه کار کنه، اما این موضوع برای کسب و کار سمه!!
چرا؟ چون فرد نامناسبی در رأس کار قرار داره و مسئولیت کارها رو بر عهده گرفته.

میشه گفت یه بخش مهم از ایجاد یک کسب و کار کارآمد، نظم دهی خود شخص و رسیدن به یه تعادل پویاتره. شما باید آگاه باشید و مشخص کنید که قراره بیشتر اوقات نقش کدوم از این سه تا تیپ شخصیتی رو بازی کنید! برای همین باید درک کافی از ویژگی های هر کدوم از این افراد داشته باشید. در اینجا چندتا ابزار وجود داره که به شما در این مسیر کمک می کنه.
بعنوان اولین سوال می­تونید از خودتون بپرسید که «من در حال حاضر در حال ایفای کدوم یک از این نقش ها هستم؟»

کسب و کار شما به تیپ شخصیتی شما بستگی داره. البته که شما می تونید با تحقیق و مطالعه و طرح پرسش هایی تیپ شخصیتی خودتون رو پیدا کنید، اما در صورتی که از یک بیزینس کوچ حرفه ای شما می تونید هر کدوم از این ویژگی ها رو در خودتون تقویت کنید.

لازم یاداروری کنیم که رهبر با مدیر متفاوته و میتونید برای اطلاعات بیشتر از خدمات کوچینگ رهبری استفاده فرمایید.

images_1683536527_6458ba8fc3fb2.jpg

ویژگی هر یک از تیپ های شخصیتی

هر کدوم از تیپ های شخصیتی ویژگی های خاص خودشون رو دارن که نشون دهنده رفتار اون ها در شرایط متفاوته. شناختن این ویژگی ها به شما در تعیین مسیرتون در کسب و کار کمک قابل توجهی می کنه.

تیپ شخصیتی کارآفرین

تیپ شخصیتی کارآفرین به این صورته که در آینده زندگی می کنه. اون برای اموری که توسط مدیر طراحی و توسط تکنسین انجام شده، رویا پردازی می کنه و اونها رو تعریف می کنه. در واقع زمانی که کارآفرین چشم انداز خودش رو مشخص می کنه و اون رو با مدیر مطرح می کنه، وظیفه خودش رو انجام داده. اون ها حتی ممکنه از یه خودکار هم استفاده نکنند. یعنی از اتاق خودشون خارج میشن و اهدافشون رو با مدیران اون مجموعه در میون میزارن و به مدیران میگن این اهداف رو دنبال کنید، مدیران هم از همونجا نسبت به این اهداف و چشم انداز آگاهی پیدا می کنند.

پس تا حالا وظیفه یک کارآفرین یعنی تکمیل یک رویا و سپس تعریف و در میان گذاشتن نتایج اون هاست . اما از اونجایی که کارآفرین در آینده زندگی می­کنه، رویاش هیچ وقت محقق نمیشه و این رویا بیشتر مواقع فقط در ذهن اون باقی می‌مونه.

تیپ شخصیتی مدیر

تکنسین ها، وظیفه شون ساماندهی اموریه که قراره انجام بشه، همچنین سیستم های قابل پیگیری رو راه اندازی می کنند تا مطمئن بشن کار مورد نظر انجام شده. وقتی که مدیران به تکنسین ها یک برنامه کاری ارائه بدن که طبق اون امور انجام بشه، استانداردهایی رو برای تکنسین ها تعیین کنند و جدول زمانی و روشی برای پیگیری و بررسی عملکرد تکنسین ها ایجاد کنند ، وظیفه شون رو انجام دادند. البته که مدیرها آگاه هستن که بعضی اوقات ممکنه وظایف بیشتری رو برعهده داشته باشن.

تیپ شخصیتی تکنسین

ویژگی تکنسینی درونِ ما، دوست داره کارها رو به اتمام برسونه. اون ها دوست دارن همه چیز رو متوقف کنند. انجام کار برای اونها یعنی اونها بعد از انجام یه کار دوباره به سمت آن بر نمی گردن.چرا؟ چون که اون کار تموم شده. اگر می خواید یه تکنسین رو به چالش بکشید ، به اونها بگید: سیستم هیچگاه بهترین عملکرد رو نداره، و درباره  جنبه توسعه ی مداوم با اونها صحبت کنید، این مطالب با طرز تفکر تکنسینی، متضاد هستند. همانطور که می تونید تصور کنید، افرادی که سالها تحت آموزش های تخصصی بودند، مثل مهندسین و پزشکان ، ترجیح می دن بهترین عملکرد تکنسینی درونی شون رو بکار بگیرن.

images_1683536554_6458baaa29136.jpg

وظایف هر یک از تیپ ها

هر یک از تیپ های شخصیتی وظایف منحصر به خودشون رو دارند که زمینه شغلی اونها رو در هر کسب و کاری که هستن مشخص می کنه. در ادامه به وظایف هر یک از این گروه ها رو بشکل مختصر در اختیارتون میزاریم.

کار آفرین

وظایف کارآفرینی شامل  چه کارهایی میشه؟ ایجاد چشم اندازی برای کسب و کار، ایجاد سیاست های کاری، تنظیم قوانینی برای مدیریت کسب و کار و ارتقاء استراتژی هایی که کسب و کار رو شکل می ده (برای مثال:استراتژی کلی، استراتژی سازمانی،
استراتژی بازاریابی،استراتژی مالی، استراتژی تولید، استراتژی موقعیت گذاری و استراتژی توسعه ی سیستم ها).

مدیر

وظایف مدیر یعنی فراهم کردن امکانات و بهبود عملکرد سایر کارمندهای سازمان. مدیریت تقریبا یه کار غیر مستقیمه و شامل اموری مثل توسعه سیستم ها، برنامه ریزی، ساماندهی، سرپرستی، آموزش، تنظیم اهداف و استانداردها، بودجه بندی و تمامی امور مربوط به اون، نظم دهی و کنترل عملکرد سایر کارمندها ، نصب و توسعه سیستم هایی که توسط کارکنان سازمان مورد استفاده قرار می گیره، میشه.

تکنسین

و اماا وظایف تکنسین، مربوط به امور مستقیم و واقعی تولید و تحویل خدمات و محصولات شرکت و یا انجام نقش حمایتی یا مدیریتی کسب و کار، میشه. علاوه بر اون فعالیت هایی مثل ایجاد پروپوزال برای مشتری های جدید، حسابداری، تعمیر دستگاه ها، پرداخت موارد قابل پرداخت، دریافت دریافتی ها، نوشتن رونوشت تبلیغاتی و بررسی شکایت های مشتریان ،جزء وظایف تکنسین ها هست. در واقع میشه گفت انجام امور و اجرای سیستم های کاری،یک کار تکنیکی بحساب میاد.

کلام آخر

بطور خلاصه اگر بخوایم بگیم ، شکل دهی کسب و کار یعنی کارآفرینی، انجام امور یعنی تکنسینی و نقش مدیریتی واسطه و پلی بین دو نقش کارآفرینی و تکنسینی بحساب میاد. هر شخصی در کسب و کار می تونه هر نوع کاری رو انجام بده، اما در کسب و کاری که به خوبی پیش برده میشه، هر چقدر شما در ساماندهی تواناتر باشید، در واقع بیشتر باید نقش کارآفرینی رو انجام بدید و هرچقدر در ساماندهی امور توانایی کمتری داشته باشید، باید بیشتر امور تکنیکی (تکنسینی) رو انجام بدید.

بعلاوه، تکنسین ها دوست ندارن تو یک زمان چند تا فعالیت رو همزمان باهم انجام بدن، مگر اینکه احساس کنند بهره وری رو افزایش میدن و پرمشغله تر میشن. در رابطه با تکنسین ، فکر کردن درباره ی کار، به معنی انجام کار نیست و اون ها باید کار رو انجام بدن؛ کارآفرین همیشه جدیدترین و بروزترین ایده ها رو برای کاری که تکنسین انجام خواهد داد به اون ها
ارائه می کنه و مدیر همیشه به دنبال ساماندهی اموریه که تکنسین قصد داره اون ها رو انجام بده، و این کار رو قبل از شروع فعالیت تکنسین انجام می ده. تکنسین صدایی در درون شما است که می گه: «بعضی وقت ها که ممکنه ساماندهی کار طول بکشه، ما می تونیم حداقل نصفی از کار رو تموم کنیم». گاهی حق با تکنسینه اما شما هیچ وقت نباید اجازه تصمیم گیری به اونها بدید.

امیدوارم با این توضیحات نسبت به این مهم شفاف شده باشید که  همه چیز به شما بر می گرده تا در خودتون هر کدوم از این ویژگی ها رو کشف کنید و یا تقویت کنید. می خواید کدوم وظایف رو به عهده بگیرید؟ هر اون چیزی که نیاز دارید در خود شما هست. فقط کافیه نسبت به وجودش آگاه باشید و در جهت تقویت بعد دلخواهتون قدم بردارید.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها