اخبار استخدام پرستاران سال ۱۴۰۰ (آخرین اخبار)

آخرین اخبار استخدام پرستاران در سال ۱۴۰۰

خبر ۳۰ شهریور  ۱۴۰۰ – استفاده از نیروهای تمدید طرحی به جای استخدام

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به کوتاهی وزارت بهداشت، درمان و آکوزش پزشکی در جذب نیروی پرستاری، یادآور شد:«اگر در بحران کرونا نیروی کافی پرستار وجود داشت، پیک‌های متعدد را با ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت‌تری می‌توانستیم مدیریت کنیم.»

مشاهده ادامه خبر


خبر ۳۰ شهریور  ۱۴۰۰ – ثبت نام از داوطلبان گروه های مختلف پرستاری برای خدمتگزاری به مردم استان سیستان و بلوچستان و سایر استانهای جنوبی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ۳۵ درصد پرستاران نیروی شرکتی هستند، گفت: در حالی که با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و نیاز به جذب نیرو داریم؛ نیروهای شرکتی بیش از ۱۰ سال مشغول کار هستند و در شرایط سخت کرونایی امتحان خود را پس دادند بنابراین نباید از طریق آزمون استخدام شوند بلکه باید بدون آزمون تبدیل وضعیت آنها در دستور کار بگیرد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۸ تیر  ۱۴۰۰ – ثبت نام از داوطلبان گروه های مختلف پرستاری برای خدمتگزاری به مردم استان سیستان و بلوچستان و سایر استانهای جنوبی

سازمان نظام‌پرستاری از داوطلبان گروه های مختلف پرستاری جهت خدمتگزاری به مردم استان سیستان و بلوچستان و سایر استانهای جنوبی کشور ثبت نام به عمل می‌آورد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۴ خرداد  ۱۴۰۰ – امسال ۹۰۰ پرستار در کرمانشاه جذب می‌شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به مجوز استخدام ۳۰ هزار پرستار طی سال جاری در کشور گفت: سهمیه استان کرمانشاه از این تعداد ۳ درصد معادل ۹۰۰ نفر است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۶ اردیبهشت  ۱۴۰۰ – برنامه ریزی برای جذب ۳۰ هزار پرستار درسال جاری

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: سال گذشته دنبال مجوز جذب ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر پرستار رفتیم و امسال نیز دنبال مجوز جذب ۳۰ هزار نفر هستیم .

مشاهده ادامه خبر


خبر ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ – استخدام ۵۰ پرستار ویژه بخش کرونا در دزفول

فرماندار ویژه شهرستان دزفول گفت: ۵۰ پرستار جدید ویژه بخش کرونایی دزفول برای کمک به کادر درمان این شهرستان به صورت قرارداد ۸۹ روزه استخدام می‌شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ – برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه پرستاران شاغل در بخش کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با هماهنگی‌های انجام شده دوره‌های مهارتی ویژه پرستاران شاغل در بخش کرونا برگزار می شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۷ بهمن ۹۹ – وضعیت استخدام، اشتغال و کارانه پرستاران تشریح شد

سید کامل تقوی نژاد با بیان اینکه در سال‌های پیش از ۹۲ سالانه به طور میانگین ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث می‌شد اما این رقم اکنون به هر ماه ۱۴۰۰ تخت رسیده است، گفت: همچنین ۶۵ درصد از تخت‌های ویژه بیمارستانی ”آی سی یو“ در دولت فعلی ساخته شده که از این رقم، ۳۵ درصد آن مربوط به سال ۹۹ است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۳۰ آذر ۹۹ – لزوم جذب سالانه باید ۲۰ هزار پرستار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی: با توجه به نیازسنجی‌ها حداقل تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه ۲۰ هزار پرستار جذب بیمارستان‌ها شوند.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۹ آذر ۹۹ – اختصاص امتیاز ویژه استخدامی به پرستاران خرید خدمت فعال در بخش کرونا

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در آزمون های استخدامی آتی برای نیروهای پرستاری خرید خدمت که در بخش کرونا کار می کنند، امتیار ویژه ای در نظر گرفته می شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۷ آبان ۹۹ – مجوز استخدام ۳۰ الی ۵۰ هزار پرستار در کشور

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با موافقت رهبر معظم انقلاب مقرر شد یک میلیارد یورو برای حل مشکلات نظام سلامت در ایام کرونا از صندوق توسعه ملی تامین شود از این یک میلیارد یورو تنها ۶۰ درصد آن پرداخت شده است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۳۰ مهر ۹۹ – جذب ۲۶۵۰ پرستار جدید در سازمان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش حقوق پرستاران این سازمان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت افزایش حقوق و دستمزد را اجرا کرده بود در سازمان تامین اجتماعی نیز با موافقت شورای حقوق و دستمزد، افزایش حقوق‌ها از مهر اجرا شده و حقوق پرستاران سازمان تامین اجتماعی مشابه با وزارت بهداشت خواهد بود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۰ فروردین ۹۹ – درخواست وزیر بهداشت برای جذب ۳ هزار پرستار در کشور

دبیرکل خانه پرستار ایران گفت: وزیر بهداشت برای جذب ۳ هزار پرستار بدون آزمون استخدامی با رئیس جمهور مکاتبه کرده است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۶ اسفند ۹۸ – صدور مجوز استخدام ۱۰ هزار پرستار در وزارت بهداشت

نوبخت همچنین خبر داد: مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو داده شده و امکان استخدام این تعداد وجود دارد و ما پشتیبانی مالی لازم را انجام خواهیم داد. رئیس جمهور دستور دادند هر میزان کمک مالی که برای استخدام این تعداد پرستار نیاز است از طرف ما به وزارت بهداشت پرداخت شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۴ اسفند ۹۸ – همسان‌سازی حقوق را برای همه گروه‌های پرستاری ابلاغ کنید

خانه پرستار طی نامه‌ای به حسن روحانی درباره مطالبات پرستاران در خصوص افزایش حقوق‌ها و تجهیز بیمارستان‌ها در اوج بحران کرونا، نامه نوشت.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۳ اسفند ۹۸ –  تسریع در استخدام ۲۰۰۰۰ پرستار جدید

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه ای به رئیس جمهور با اشاره به لزوم لزوم تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و برخورداری آنان از مزایای فصل دهم قانون قانون مدیریت خدمات کشوری همزمان با سایر پرستاران، خواستار تسریع در استخدام ۲۰۰۰۰ پرستار جدید شد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۴بهمن ۹۸ –  مجوز جذب ۸۰ نیروی پرستار را اخذ کردیم

به گزارش بازارکار دکتر عباس پزشکی در گفت‌‍وگو با ایسنا در خصوص جذب پرستار در استان اظهار کرد: برای جذب نیرو در یک دستگاه نیاز به مجوز است که براین اساس همه نیروهای طرحی را به خاطر توسعه تخت‌های بیمارستان وارد بیمارستان‌ها کردیم و علیرغم اینکه به نیرو نیاز داریم اما نوبت طرح خالی است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۵ بهمن ۹۸ –  جذب چهار هزار و پانصد پرستار تا پایان سال

 معاون پرستاری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با دستور وزیر بهداشت ۴ هزار و پانصد پرستار در کشور جذب می‌شوند.

مشاهده ادامه خبر


 خبر ۱۳ دی  ۹۸ – کمبود شدید پرستار درکشور

رئیس سازمان نظام پرستاری از کمبود شدید پرستار در کشور خبرداد.

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد میرزابیگی در نشستی با حضور اهالی رسانه افزود: سازمان نظام پرستاری با ۱۸۰ هزار عضو یکی از بزرگترین نهاد‌های دولتی است که از سال ۸۱ کار خود را آغاز کرده و در دوره‌های مختلف با توجه به اقتضائات جامعه در حوزه سلامت رویکرد‌های مختلفی داشته است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲ دی  ۹۸ – معوقات پرستاران پرداخت شود

رئیس مجلس با تاکید بر تسریع در پرداخت معوقات پرستاران گفت: پیشنهاد «پرستاری در خانه» و اختصاص منابع برای اجرای این طرح در کمیسیون‌های بهداشت و درمان و تلفیق و بودجه بررسی می‌شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۹ مهر ۹۸ -افزایش حقوق و عیدی سال ۹۹ کارمندان چقدر است؟

سازمان برنامه و بودجه در ضوابط مالی ناظر بر بودجه سال ۹۹ میزان افزایش حقوق و عیدی کارکنان دولت را پیشنهاد کرد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۳ مهر ۹۸ -۵هزار پرستار استخدام می‌شوند

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: از ۹ هزار استخدامی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود، حدود ۵ هزار مورد مربوط به پرستاران است. به دلیل اینکه مجوز استخدام‌ها برای مراکز تازه تاسیس گرفته شده است، از گروه‌های دیگر مانند بهداشت و فوریت‌ها نیز در آن حضور دارند.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۸ مهر ۹۸ -استخدام ۲۰ هزار پرستار طی دومرحله

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی گفت: طی جلسات متعدد بنا شد که ۲۰ هزار پرستار طی دو مرحله جذب و استخدام شوند.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۰ مرداد ۹۸ -جذب ۹ هزار پرستار در مرحله اول استخدام

جذب ۹ هزار پرستار در مرحله اولبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کمبود نیروی پرستار و طولانی شدن معوقات پرستاران اصلی‌ترین مشکلات این جامعه بودند؛ این کمبود به حدی است که بنابر گفته محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار به ازای هر یک هزار نفر جمعیت حدود یک و نیم نفر پرستار در کشور وجود دارد در حالی که متوسط جهانی ۶ پرستار به ازای هر هر یک هزار نفر جمعیت است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۵ مرداد ۹۸ -استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال جاری

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قول مسئولان برای صدور مجوز استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال جاری خبر داد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۵ تیر  ۹۸ – استخدام ۱۰ هزار پرستار در تیرماه

حیدر علی عابدی درباره وضعیت ساماندهی پرستاران در کشور، گفت: خوشبختانه در ماه جاری بر طبق وعده مسئولان ذی ربط مقرر است که ۱۰ هزارپرستار و کادر پرستاری به طریق رسمی جذب شود.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۸ اردیبهشت  ۹۸ – صدور مجوز جذب ۹ هزار پرستار در سال جاری

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت:امسال مجوز جذب ۹ هزار نیروی پرستاری را داریم ؛ البته کارهای آن در مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و منتظر ابلاغ هستیم و فکر می‌کنم طی یکی دو ماه آینده این موضوع اتفاق افتد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۵ فرودین  ۹۸ – کمبود پرستار در بیمارستان های تامین اجتماعی جبران می شود

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: ۱۵ هزار پرستار در بیمارستان های تامین اجتماعی مشغول کار هستند اما کمبود نیروی پرستار مشهود است که برای جبران این کمبود در مراکز درمانی این سازمان امسال اقدامات لازم صورت می گیرد.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۳ بهمن ۹۷ – نیاز مبرم به ۱۲۵ هزار پرستار در کشور

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به نیاز مبرم به ۱۲۵ هزار پرستار در کشور گفت: از سال ۹۶ تا کنون هیچ نیرویی به بدنه پرستاری افزوده است.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۳ بهمن ۹۷ – کشور با کمبود بیش از ۵۰ هزار پرستار مواجه است

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، بابیان‌اینکه کشور با کمبود بیش از پنجاه هزار پرستار مواجه است تاکیدکرد که تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه بین ۱۵تا۲۰هزار پرستار جذب شوند تا در این حوزه به استاندارد قابل قبولی برسیم.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۵ بهمن ۹۷ – استخدام ۱۹هزار پرستار در سال آینده

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان در حاشیه بازدید از بخش های درمانی بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس گفت: با تلاشهای وزارت بهداشت و مساعدت های سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبار لازم برای رفع کمبود پرستار در بیمارستان های کشور، سال آینده  ۱۹هزار پرستار در این وزارتخانه استخدام خواهند شد.

مریم حضرتی همچنین از شارژ حساب پرستاران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: معوقات و کارانه پرستارانی که از دی ماه ۹۶ پرداخت نشده بزودی به حساب آنها واریز خواهد شد.


خیر ۲ بهمن ۹۷ –  جذب ۱۰ هزار پرستار در تیر ماه سال ۹۸

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه جهت رفع کمبود نیروی پرستاری براساس مصوبه مجلس ۱۰ هزار پرستار در تیر ماه سال ۹۸ جذب خواهند شد، گفت: از سرپرست وزارت بهداشت می‌خواهیم که بودجه لازم را در این زمینه پیش‌بینی کند.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۲۳ دی ۹۷ – حداقل ۱۵۰ هزار پرستار نیاز داریم

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با عنوان این مطلب که وضعیت نیروی پرستاری در ایران پایین تر از کنیا و عراق است، گفت: حداقل ۱۵۰ هزار پرستار نیاز داریم.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۵ دی ۹۷ -استخدام ۱۸ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹

وزارت بهداشت برای آن تعداد تختی که آماده کرده و قابل بهره برداری است، حدود ۱۸ هزار پرستار را در سال‌های ۹۸ و ۹۹، استخدام کند.

مشاهده ادامه خبر


خبر ۱۵ دی ۹۷ – قول سازمان برنامه برای استخدام حداقل ۱۰ هزار پرستار

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سالانه باید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار پرستار استخدام شود، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برای تمام تخت های جدید بیمارستانی، پیش بینی پرستار انجام شده و برای سال ۹۸ نیز بودجه استخدام این تعداد پرستار تامین می شود.

حیدر علی عابدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا با اشاره به تجمع اخیر دانشجویان پرستاری درباره مشکل کمبود پرستار افزود: کمبود پرستار و نیاز به استخدام کادر پرستاری در کشور جدی است و با پیگیری های وزارت بهداشت و حمایت دولت و مجلس امیدواریم تا حدی نگرانی های موجود در بحث استخدام پرستاران طی فرآیند بررسی بودجه حل شود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود پرستار در کشور وجود دارد و در همین رابطه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با رئیس سازمان امور استخدامی چند جلسه گذاشت که در این جلسه ها معاون پرستاری وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پرستاری نیز حاضر بودند. در این جلسه ها آمار و ارقامی از تعداد پرستاران و تخت های پرستاری ارائه شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین جلسه ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور رئیس سازمان امور استخدامی برگزار شد و همه به این نتیجه رسیدند که برای کمبود پرستار در کشور باید چاره ای اندیشیده شود.
عابدی بیان کرد: سپس جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه در همین رابطه برگزار شد و در این جلسه توافق شد که سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار پرستار استخدام شود، اما مشکلات بودجه وجود داشت و برای این موضوع ردیف مشخصی در بودجه اعلام نشد، اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه این کار به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: وقتی بودجه اعلام و ردیفی برای استخدام پرستار وجود نداشت، دانشجویان پرستاری احساس نگرانی کردند و به مقابل مجلس آمدند و در جمع دانشجویان همه این فرآیندها را برای آنان توضیح دادیم.

مشکلات بودجه ای حوزه سلامت
عابدی درباره اختلافات اخیر وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برای بودجه حوزه سلامت در سال ۹۸ نیز بیان کرد: بخشی از بودجه وزارت بهداشت مربوط به هدفمندی یارانه ها و بخشی مربوط به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و بخشی مربوط به برنامه های دیگر می شود که مجموع این موارد هنوز در کمیسیون تلفیق مطرح و بررسی نشده است.
وی اظهار داشت: به هر حال نظرها و دیدگاه ها در این رابطه متفاوت است. از طرفی باید توجه کنیم که با تنگناهای بودجه ای در سال ۹۸ مواجه هستیم، اما شرایط در برنامه ها خیلی بد نیست و پیش بینی می شود بسیاری از مشکلات پیش آمده درباره بودجه بهداشت و درمان حل شود. در کمیسیون بهداشت و درمان نیز تلاش می کنیم از لحاظ تخصصی نهایت کمک به حوزه سلامت انجام شود.

حتمال حل مشکلات بدهی های سازمان بیمه سلامت
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره احتمال برطرف شدن مشکلات بدهی های سازمان بیمه سلامت نیز گفت: بر اساس مباحثی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد، مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که سازمان بیمه سلامت ۶ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۹۷ بدهکاری داشته و برآورد می شود کل نیاز بودجه ای این سازمان در سال جاری نیز به ۱۹ هزار میلیارد تومان برسد که همه آن در بودجه امسال دیده نشده است و امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه این سازمان با مشکلات جدی اعتباری مواجه شود

منبع : خبرگزاری ایرنا


خبر ۶ دی ۹۷ – هجده هزار پرستار در سال ۹۸ استخدام می‌شوند

حیدرعلی عابدی، در تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه اعضای این کمیسیون در کمیسیون تلفیق بودجه تعیین شدند، گفت: در این جلسه بر اجرای قوانین برنامه ششم توسعه به طریق جامع و کامل توسط وزارت بهداشت تاکید شد.

وی افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه با رای نمایندگان کمیسیون تعیین شدند بنابراین نماینده مردم اهواز همایون یوسفی، نماینده مردم سمنان احمد همتی و حیدرعلی عابدی به عنوان نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در کمیسیون تلفیق بودجه حضور بعمل خواهند آورد.

عابدی تصریح کرد: کلیات بودجه سال ۹۸ در حوزه سلامت نیز توسط مسئولان سازمان برنامه و بودجه و محاسبات در جلسه روز گذشته مطرح شد که در این راستا اعضای کمیسیون، نظرات خود را در ارتباط با بودجه پیشنهادی حوزه سلامت مطرح کردند.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و محاسبات مقرر شد که در سال ۹۸ به ازای ۹ هزار تخت بیمارستانی در حدود ۱۸ هزار پرستار نیز استخدام شوند.

عابدی افزود: در این جلسه توضیحاتی از سوی مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در خصوص منابع و مصارف بخش سلامت بودجه سال آینده نیز مطرح شد.


خبر ۲۰ آذر  ۹۷ – برخورد سازمان نظام پرستاری با اضافه کاری و مرخصی اجباری

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور از برخورد قانونی این سازمان با اضافه کاری اجباری و مرخصی اجباری پرستاران خبر داد.

برخورد سازمان نظام پرستاری با اضافه کاری و مرخصی اجباریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر اصغر دالوندی در مراسم روز دانشجو ویژه دانشجویان پرستاری که امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده بود، گفت: سازمان نظام پرستاری در سال‌های گذشته به شدت پیگیر حقوق صنفی پرستاران بوده است.

وی افزود: پرستاری در دهه آینده جزو ۳ شغل برتر جهان خواهد بود.

دالوندی با بیان اینکه اجرای ۴ قانون بازنشستگی پرستاران با ۲۰ سال خدمت پرستاری بعنوان مشاغل سخت زیان آور و همچنین بهره وری پرستاران و استفاده بانوان پرستار از مرخصی زایمان را پیگیری می‌کند، گفت: دو سوم از پرستاران را بانوان تشکیل می‌دهند و تنها اجرای مرخصی زایمان شامل ۱۱۰ هزار پرستار (۴۰ درصد) پرستاران در کشور می‌شود که موجب افزایش وظایف دیگر همکاران شان شده است و کاهش کیفیت خدمات را در پی دارد.

دالوندی افزود: توجه به کسب و کار‌های غیر دولتی و همچنین ایجاد هسته کارآفرینی در سازمان نظام پرستاری نیز از دیگر رویکرد‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ شغل پیش از بیمارستان و پس از بیمارستان ویژه پرستاران شناسایی شده است، گفت: نگهداری تخصصی از بیماران و سالمندان بعهده پرستاران است و آنان می‌توانند در محیط‌های تخصصی پرستاری از بیماران یا سالمندان در دوران نقاهت مراقبت داشته باشند.

دالوندی افزود: در نامه‌ای از وزیر ارشاد تقاضا شد تا نام پرستاری را به مشاغلی همچون خدمتکاری در رسانه‌ها اطلاق نکنند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواهان تعیین مصادیق آن از سوی سازمان نظام پزشکی شد تا به رسانه‌ها ابلاغ شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه براساس چشم انداز ۱۴۰۴ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی از ۸ دهم به ۱ و ۸ دهم افزایش خواهد یافت و این سازمان پیگیر اجرای آن است، گفت: ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که نیاز به حدود ۳۰۰ هزار پرستار در کشور است.

دالوندی همچنین از پرستاران خواست تا برای ایجاد اشتغال شان از روش‌های کسب و کار نوین استفاده کنند و افزود: به منظور تحقق کسب و کار‌های نوین برای پرستاران و کارآفرینی علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی با شرکت‌های شتاب دهنده ایده‌های کارآفرینی نیز همکاری می‌کنیم تا در سازمان نظام پرستاری امکان کسب و کار‌های نو برای پرستاران فراهم شود.

وی گفت: ۱۰ هزار پرستار در صف اعزام به طرح پس از تحصیل هستند که این آمار در وزارت بهداشت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است و مشکل این فارغ التحصیلان نیز در سازمان نظام پرستاری رسیدگی می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


خبر ۲۶ آبان ۹۷ – کمبود ۲۰۰هزار پرستار در کشور

عضو شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی کشور، گفت: متاسفانه کمبود نیروی پرستاری، مشکلات عدیده ای را متوجه نظام سلامت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید سالاری، در خصوص کمبود نیروی پرستاری، افزود: طبق اعلام مسئولین ۲۰۰ هزار پرستار کمبود داریم و براساس استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۴ پرستار باید وجود داشته داشته باشد که مجموعا ۳۲۰ هزار پرستار در حال حاضر باید مشغول به کار باشند اما متاسفانه ۱۵۰ هزار پرستار در بیمارستان ها مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به تبعات کمبود پرستار اظهار داشت: هر تعداد نیروی تخصصی کمتر شود، کیفیت ارائه خدمات نیز پایین خواهد آمد و نیروی موجود نیز به دلیل اضافه کار اجباری و شیفت های متعدد دچار فرسودگی و خستگی خواهد شد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری، خاطر نشان کرد: علاوه بر پرستاران مردم نیز از کمبود پرستار متضرر خواهند شد زیرا خدمات با کیفیت پایین دریافت نمی کنند و احتمال خطا در پرستاری افزایش خواهد یافت. همچنین نیروهای پرستاری بدون انگیزه خواهند شد و آسیب های شغلی گریبانگیر پرستاران خواهد شد.
وی افزود: زمانی که متقاضی نیروی پرستاری در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار نکنند، این مراکز از پرستار آکادمیک بهره مند نمیشوند و با افراد غیر حرفه ای به کار خود ادامه می دهند.
سالاری با تاکید بر جایگاه پرستاران در جامعه تصریح کرد: جایگاه پرستاران در کشور مناسب نیست و باید اقداماتی صورت گیرد که جایگاه آنها در سطح مناسبی به استانداردهای موجود در دنیا برسد.
وی با بیان این که افرادی که می خواهند وارد حرفه پرستاری شوند باید از روحیات خاص اخلاقی و حرفه ای برخوردار باشند، اظهار داشت: پرستاری کاری است که باید علاقمندی و انگیزه خدمت به هم نوع در آن وجود داشته باشد و کسانی که میخواهند به این رشته وارد شوند باید روحیات خود را با کارهای سخت و طاقت فرسا، ارائه خدمات به مردم، تحمل مشقات و مشکلات و دیدن شرایط بد مردم تطبیق دهند . بنابراین اگر این انگیزه وجود نداشته باشد ورود به این حرفه بی معنی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر


خبر ۱۴ آبان ۹۷ – تشکیل کارگروهی برای نحوه جذب پرستاران

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در جلسه‌ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مقرر شد سازمان مدیریت، سازمان امور اداری استخدامی و معاونت پرستاری وزارت بهداشت کارگروهی را برای جذب پرستاران تشکیل داده و راهکاری را در این زمینه ارایه دهند.
تشکیل کارگروهی برای نحوه جذب پرستاران/ بیمارستان‌ها همچنان با کمبود پرستار مواجه هستند

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر پرستاران در حال حاضر با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اظهار داشت: استاندارد پرستار به تخت در کشورهای مختلف متفاوت است اما اگر استاندار ۴ پرستار به ازای یک تخت را در نظر داشته باشیم درحال حاضر استاندارد برخی از بیمارستان‌ها یک پرستار به ازای یک تخت است.

وی گفت: در حال حاضر به ازای ۱۰۰ تخت بیمارستانی ۱۰۰ نفر کادر پرستاری از جمله پرستار، بهیار و کمک پرستار نیز درحال فعالیت هستند.

عابدی ادامه داد: این موضوع چند جلسه در کمیسیون بهداشت و درمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که سازمان مدیریت، سازمان امور اداری استخدامی و معاونت پرستاری وزارت بهداشت کارگروهی را تشکیل داده و راهکاری را برای جذب پرستاران ارایه دهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با محاسبات انجام شده اگر سالانه ۳۰هزار پرستار، بهیار و کاردان اتاق عمل جذب شوند در سال ۱۴۰۴ به حد استاندارد در زمینه جذب پرستاران می‌رسیم اما در حال حاضر با کمبود استخدام پرستاران مواجه هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس


خبر ۱۲ آبان ۹۷ – اجرای تعرفه پرستاری در سال ۹۸

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تعیین ردیف اعتباری در بودجه سال ۹۸ برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر علی عابدی، در مورد انتقاد جامعه پرستاری از بی‌توجهی مجلس و دولت به رفع مشکلات این قشر و مطالبه آنها در جهت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که ۱۱ سال قبل تصویب شده است، گفت: جامعه پرستاری تعدادی گلایه بجا دارند اعم از اینکه در کار فشار زیادی بر پرستاران تحمیل می‌شود، به طوری که نمی‌توانند خدمات با کیفیتی را ارائه دهند و به علت کثرت تعداد بیمارانی که در بخش از آنها مراقبت می‌کنند، به فرسودگی شغلی زودرس و خستگی روحی دچار می‌شوند.
وی ادامه داد: البته یکی دیگر از مشکلاتی که پرستاران در بخش با آن مواجه هستند، این است که به دلیل نبود کادر کمکی در بیمارستان‌ها، یک یا دو نفر مدعی همراه بیمار هستند که این موضوع هم خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده و هم وجود آنها در بخش ازدحام ایجاد می‌کند و انتظارات متفاوتی را از جمله تردد آزاد در بخش یا ملاقات‌های مکرر و تبدیل این فضا به مکانی برای دید و بازدید ایجاد می‌کند و انتظار اصلی در بیمارستان که مراقبت و بهبودی بیمار بوده را تحت شعاع قرار دهد.
عابدی خاطرنشان کرد: اولین مشکلی که خسارات ناشی از آن هم به پرستاران و هم بیماران آسیب می‌رساند، کمبود شدید کادر پرستاری و کمک پرستاری در بخش‌ها است و در جلسه کارگروهی که با حضور اعضای کمیسیون بهداشت ، معاونت پرستاری و رئیس سازمان نظام پرستاری تشکیل شد، به این موضوع اشاره شد که اگر بتوانیم بر اساس قانون بهره‌وری به ازای هر صد تخت بیمارستانی استاندارد ۴ پرستار داشته باشیم در شیفت شب ساعت کار را کاهش می‌دهد.
وی اظهارکرد: اگر به ازای هر ۴ پرستار تخت داشته باشیم، ۲/۶ پرستار ساعت کار داریم، یعنی به ازای هر صد تخت بیمارستانی ۴۰۰ نفر کادر پرستاری اعم از پرستار، کارشناس اتاق عمل، بهیار و کمک پرستار داریم و به دلیل طرح بهره‌وری خدمات پرستاری ۲۶۰ کادر پرستاری داریم و این حداقل استانداردی است که در دنیا وجود دارد، و این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته ضریب پرستار به تخت نزدیک ۱۰ است، یعنی در بیمارستانی که صد تخت داشته باشد ۱۱۰۰ پرستار استخدام می‌کند تا بتوانند خدمات مراقبتی خوبی را ارائه دهند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: هم‌اکنون در ایران به ازای هر ۱۰۰ تخت بیمارستانی تعداد ۱۰۰ پرستار وجود دارد و ضریب ما نزدیک به ۱/۱ و برخی جاها ۹/۰ است که باعث افزایش فشار کار به پرستاران می‌شود، ضمن اینکه آنها را مجبور می‌کنند تا اضافه کار هم بایستند که موجب کاهش کیفیت خدمات پرستاری شده است و در نهایت بیمار با عوارض ناشی از کمبود کادر پرستاری مواجه می‌شود.
عابدی با اشاره به مشکل دیگری که پرستاران با آن مواجه هستند، یادآورشد: در بیمارستان‌های دانشگاهی معمولا به دلیل اجرای طرح تحول پرستاری کارانه‌ای به پزشکان تعلق می‌گیرد که رقم‌های قابل توجهی است، به این معنا که برای یک پرستار و یک جراحی که در اتاق عمل کار می‌کنند، بخشی از کارانه‌ای که به پزشک تعلق می‌گیرد ناشی از زحماتی است که کادر پرستاری می‌کشد که این دیده نمی‌شود، به همین دلیل جامعه پرستاری آیتم‌هایی که در این خصوص تعیین‌شده را قبول ندارند.
وی افزود: موضوع دیگر اینکه نوع کار پرستاران در بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، کمااینکه فعالیت پرستاری که در بخش چشم با پرستاری که در بخش آی سی یو کار می‌کنند با هم متفاوت است، بنابراین معتقدند که همانطور که کارانه پزشکان بر اساس عملکردی که دارند، محاسبه می‌شود، برای کارانه پرستاری نیز این مورد لحاظ شود.
عابدی بیان کرد: در روند بررسی قانون برنامه ششم توسعه برای قانون تعرفه نظام پرستاری که حدود ۱۲ سال گذشته در مجلس به تصویب رسیده است، پیشنهاد دادیم در بودجه سالانه دیده شود که در نهایت مصوب شد و امسال معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قول داده است که کارانه پرستاران در بودجه ۹۸ لحاظ شود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: کمیسیون بهداشت به طور جدی پیگیر این موضوع است که نشست مشترکی را با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس سازمان اداره امور استخدامی برگزار کند تا راهکاری برای جذب پرستاران متناسب با استانداردی که در ازای تخت‌های بیمارستانی وجود دارد، ارائه شود.

منبع : خبرگزاری مهر


خبر ۲۹ مهر ۹۷ – جبران کمبود پرستار با جذب ۲۰ هزار نیرو

رامین عوض پور، مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به ارجحیت موضوع مراقبت بر درمان در همه کشورهای دنیا، گفت: پرستاران، بزرگترین گروه حرفه‌ای ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور هستد، در عین حال کمبود نیروی پرستار یکی از چالش‌های سیستم‌های مراقبتی، بهداشتی و درمانی در دنیا بوده که نظام سلامت ما هم با این مشکل مواجه است.
وی افزود: پرستاران به دو گروه نیروهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شوند، کادرحرفه‌ای پرستاری مجموع پرستار، اتاق عمل و نیروهای هوشبری است، نیروهای غیرحرفه‌ای هم شامل بهیاران، کمک بهیاران و کمک پرستاران هستند.
به گفته وی در حال حاضر، آمار کل کادر پرستاری ثبت شده در وزارت بهداشت ۱۲۲ هزار و ۸۲۸ نفر است که علاوه بر این آمار، نیروهایی که در سایر بخشها مشغول به کارهستند هنوز در سامانه ثبت نام نشده‌اند.
همچنین ۵۱ درصد از کادر پرستاری مشغول به کار در مراکز درمانی، رسمی و پیمانی هستند، ۲۴ درصد نیروها طرحی و مابقی نیروهای شرکتی و قرارداد تبصره‌ای هستند.
تا سال ۱۴۰۴ باید حدود ۳۰ هزار پرستار جذب شود
عوض پور در ادامه تصریح کرد: میانگین ضریب کادر پرستاری به تخت درکشور ۱.۱ است که براساس استانداردها باید به ۲.۵ برسد. ضریب پرستار به تخت نیز ۸ دهم است که بر اساس استانداردها باید به ۱.۸ برسد، با این تفاسیر طبق افق ۱۴۰۴ باید هر سال حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار پرستار جذب کنیم که به استاندارد ۱۴۰۴ برسیم.
وی با تاکید بر اینکه برای جذب این تعداد نیرو باید همه نهادها با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: تاکنون سه جلسه از جلسات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث کمبود نیروی انسانی گروه های پرستاری اختصاص داده شده که این جلسات با حضور نماینده وزارت بهداشت، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده سازمان نظام پرستاری و نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شده و مشخص شد که برای جبران کمبود نیروی پرستاری در کشور سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نیرو جذب شود، البته در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور هم جلساتی در حال برگزاری است تا بتوانیم در نزدیک‌ترین زمان جذب نیرو داشته باشیم.
مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تایید این مطلب که در زمینه دریافتی‌ها و معوقات پرستاران نیز به طور میانگین حدود ۸ ماه معوقه کارانه وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی، مشکلات مالی به کل نظام سلامت برمی‌گردد و پرستاری هم یکی از این گروه‌ها است. با وجود این، مجموعه وزارت بهداشت در حال تلاش برای کم کردن معوقات گروه های مختلف پرستاری است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خبر ۲۹ مهر ۹۷ – پرستاران طرحی در انتظار ورود به بیمارستان ها

دبیرکل خانه پرستار، با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، گفت: پرستاران طرحی، چند ماه است در انتظار ورود به بیمارستان ها به سر می برند.

محمد شریفی مقدم، در گفتگو با خبرنگار مهر، به وضعیت پرستاری در کشور اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته وزارت بهداشت به بهانه کمبود کادر پرستاری، طرح های غیرکارشناسی همچون تربیت پرستار بیمارستانی و همچنین به صورت نسنجیده، افزایش بی رویه ظرفیت دانشکده های پرستاری را در دستور کار قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود شدید پرستار در مراکز درمانی و جامعه وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه وزارت بهداشت، در حال حاضر توان جذب پرستاران در قالب طرح نیروی انسانی و استخدام را ندارد و فارغ التحصیلان جوان پرستاری در سراسر کشور، ماه های زیادی است که در انتظار ورود به بیمارستان ها هستند.

شریفی مقدم با اشاره به پرستاران طرحی که می بایست ۲ سال موظفی خودشان را در بیمارستان ها حضور داشته باشند، افزود: این پرستاران تا زمانی که طرح خودشان را سپری نکنند، نمی توانند در هیچ جایی مشغول کار شوند.

وی با اشاره به انگیزه بالای پرستاران جوان برای خدمات در بیمارستان ها، گفت: پرستاران طرحی، بار استخدامی برای دولت ندارند و حداقل حقوق را نیز دریافت می کنند. در عین حال، بیشترین بار خدمات درمانی در بیمارستان ها بر دوش پرستاران طرحی است که متاسفانه بکارگیری نمی شوند.

دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که پرستاران طرحی می توانند تا حدود زیادی کمبودهای نیروی پرستاری در بیمارستان ها را رفع کنند، افزود: چرا افرادی که تا دیروز با افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری، فریاد کمبود پرستار سر می دادند، امروز ساکت شده اند.

شریفی مقدم، مقوله سلامت را بدیهی ترین نیاز مردم دانست و گفت: این نیاز می بایست توسط حاکمیت تامین شود.

وی با اشاره به اینکه پرستاران بیشترین خدمات سلامت را ارائه می دهند، افزود: کادر پرستاری، موثرترین عامل تامین سلامت در جامعه تلقی می شود. در حالی که کمبود پرستار، باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به سلامت مردم و جامعه می شود.

شریفی مقدم تاکید کرد: توصیه خانه پرستار به متولیان سلامت جامعه این است که تلاش در جهت جذب پرستاران را به صورت واقعی انجام دهند و از شعار گویی پرهیز کنند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: مسئولین وزارت بهداشت، بر اساس نیاز مردم، نسبت به جذب نیروی پرستاری اقدام کنند و فارغ از نگاه صنفی و گروهی، سلامت مردم را مورد توجه قرار دهند.

وی در پایان گفت: دوستان اگر با پرستاری مشکل دارند، مردم که گناهی ندارند. می توان با مدیریت منابعی که وارد وزارت بهداشت می شود، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را حل کرد.

منبع: خبرگزاری مهر


خبر ۱۶ مهر ۹۷ – پیش‌بینی بودجه لازم برای جذب نیرو‌های پرستاری توسط سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که زنگ خطری برای نظام پزشکی و سلامت کشور به شمار می‌آید و قطعاً به نیروی پرستار بیشتری نیاز خواهیم داشت.

بهروز بنیادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه وضعیت نامطلوب نیروی پرستاری در کشور گفـت: برای سلامت و خدمت‌رسانی بهتر به بیمار باید سرانه نیروهای پزشکی به یک میزان استانداردی نزدیک شود. در حال حاضر تعداد نیرو‌های پرستاری کشور در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها کم‌تر است. شرط بهتر شدن این اوضاع نیز نگاه مجموعه دولت، سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی است تا بودجه لازم را برای جذب نیرو‌های پرستار پیش‌بینی کنند.

نماینده مردم کاشمردر مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیامدهای کمبود پرستار جلسه‌ای با حضور سازمان برنامه بودجه، وزارت بهداشت، نظام پرستاری، سازمان استخدامی برگزار کردیم تا با ارائه طرحی منظم در بودجه ۹۸ مشکلات پرستاران را کاهش دهیم. همچنین در بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، صحبت‌هایی انجام شد تا طبق برنامه ششم توسعه اقداماتی مفیدی در این راستا صورت بگیرد.

کمبود منابع مالی، علت اصلی اجرای ناقص قانون ارتقا بهره‌وری

بنیادی با اشاره به عدم اجرای کامل قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت تصریح کرد: عدم اجرای کامل این قانون به کمبود منابع مالی مربوط می‌شود، وزارت بهداشت بخش زیادی از حقوق ودست‌مزد پرسنل خودش را از در‌آمد‌های اختصاصی خود پرداخت می‌کند و این منابع را بیمه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند، با توجه به تاخیرات پرداختی که وجود دارد عملا افزایش نیرو برابر با افزایش نیرو‎های معترض خواهد بود. این مشکلات باید آرام آرام رفع شوند، امیدورایم در بودجه ۹۸ با هماهنگی سازمان‌های متولی و ذی‌ربط بخشی از این مشکلات را ترمیم کنیم. ما حدوداً با کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه هستیم که بر اساس هر تخت باید حداقل ۴ نیروی خدمات پزشکی اعم از پرستار و بهیار و.. داشته باشیم، بنابر این نیاز ما در آینده به نیرو‌های پرستاری بیشتر خواهد شد.
۳۰ درصد جمعیت کشور تا ۱۵ سال آینده سالمند خواهند بود

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: مشکل دیگر کشوری در سال‌های آینده افزایش گروه‌های سالمندی است و برآورد می‌شود در ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که زنگ خطری برای نظام پزشکی و سلامت کشور به شمار می‌آید و ما به نیروی پرستار بیشتری نیاز خواهیم داشت. چرا که زمانی که سالمندان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند هم ماندگاری بیشتری دارند و هم مراقب بیشتری نیاز دارند ، به همین دلیل باید برنامه ریزی دقیقی را برای افزایش جذب نیروی پرستاری داشته باشیم.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تلاش است با همکاری وزارت بهداشت اقدامات مثبتی برای افزایش جذب نیروی پرستاری انجام دهد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت


خبر ۵ تیر ۹۷ – کمبود ۱۷۰ هزار پرستار

نماینده مردم سمیرم در مجلس می‌گوید بر اساس استانداردها باید به ازای هر هزار نفر، حداقل سه نفر پرستار داشته باشیم اما این میزان در ایران یک نفر است.

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر لزوم اجرای قانون بهره وری و پیشگیری از اضافه کار اجباری پرستاران، گفت: پرستاری شغلی طاقت فرسا و سخت است؛ پرستاران شبانه روز در حال فعالیت و انجام امور بیماران هستند و لحظه ای غفلت آنان جان بیماران را به خطر می اندازد این در حالی است که میزان حقوق و درآمد آنان متناسب با تلاش آنها نبوده و حتی از سوی برخی همراهان بیمار نیز مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.
ماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پرستاری باید جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد، افزود: متاسفانه با وجود تمامی مشکلاتی که این قشر با آن روبرو هستند، شغل پرستاری هنوز جزو مشاغل سخت قرار نگرفته و این در حالی است که طی سه سال، ۱۷ پرستار جان خود را به علت فشار کاری و شیفت های پی در پی از دست دادند.
تاثیر کمبود ۱۷۰ هزار پرستار در کشور در اضافه کار اجباری پرستاران
وی کمبود ۱۷۰ هزار پرستار در کشور را در اضافه کار اجباری پرستاران موثر دانست و گفت: بر اساس استانداردها باید حداقل سه نفر پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته باشیم اما متاسفانه در ایران به ازای هر یک هزار نفر یک پرستار وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، رعایت استاندارد پرستار به تخت بیمارستانی را ضروری دانست و تصریح کرد: بر اساس آمارهای مرکز آمار به ازای هر ۵۰۸ ایرانی یک تخت بیمارستانی وجود دارد البته وزارت بهداشت در حال ایجاد بیش از ۳۹ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی است دراین رابطه انتظار می رود همزمان با افزایش تخت ها جذب پرستار نیز در دستور کار قرار گیرد.
سازمان امور استخدامی مجوز جذب پرستار را صادر کند
سلیمی با تاکید بر اینکه سازمان امور استخدامی باید مجوز جذب پرستار را صادر کند، گفت: انتظار می رود وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه با تامین بودجه مناسب نسبت به اخذ مجوز از سازمان امور استخدامی برای جذب بیشتر پرستار اقدام کند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم، افزود: بدون حضور پرستاران در امور بیماران تاخیر می افتد و نمی توان از کمک پرستاران نیز برای پیشبرد امور استفاده کرد بلکه تنها راهکار جذب پرستار است تا بتوان امور بیماران را به خوبی انجام داد؛ در این رابطه فارغ التحصیلان پرستاری زیادی در کشور داریم و باید جذب آنها در دستور کار قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری ملت


خبر ۲۰ خرداد ۹۷- بیکاری بسیاری از پرستاران به دلیل کمبود بودجه بیمارستان‌ها

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم کمبود نیروی پرستاری که وجود دارد، بیمارستان‌ها حتی قادر به جذب نیروی طرحی هم نیستند، اعلم کرد: در حال حاضر بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در جذب نیرو بیکار هستند.

محمدرضا شریفی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به کمبود پرستار در کشور، گفت: برای تخمین میزان نیروی پرستاری مورد نیاز، روش‌های متعددی به کار می‌رود که از جمله این روش‌ها محاسبه تعداد پرستار نسبت به کل جمعیت کشور است. در این میانگین به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت باید ۳ کادر پرستاری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از حداقل خدمات سلامت بهره‌مند شوند.
وی افزود: با توجه به این شاخص، کشور ما با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه است و باید برای ارائه خدمات مطلوب، این کمبود را برطرف کند.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه محاسبه تعداد پرستار به نسبت تخت‌های بیمارستانی را از دیگر شاخص‌های سنجش دانست و یادآور شد: در این شاخص باید به ازاری هر تخت ۱.۸ پرستار در بیمارستان حضور داشته باشد یعنی اگر کشوری ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی داشته باشد باید ۱۸۰۰ پرستار داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر این شاخص در کشور ما در برخی استان‌ها ۱ الی ۱.۱ و در برخی استان‌های دیگر ۰.۹ است.
شریفی مقدم در ادامه درباره شاخص دیگر سنجش تعداد نیروی پرستاری مورد نیاز، بیان کرد: در شاخص سوم تعداد پرستار را بر اساس شیفت و تعداد تخت‌های موجود بررسی می‌کنند. برای مثال در نظر گرفته می‌شود در بخش‌های عمومی در شیفت صبح باید به ازاری هر ۴ الی ۵ تخت یک پرستار و در شیفت عصر به ازای هر ۵ تا ۶ تخت یک پرستار در بخش حضور داشته باشد.
وی افزود: این شاخص در بخش ICU متفاوت است و باید به ازای هر تخت یک پرستار وجود داشته باشد. در بخش CCU نیز این شاخص متفاوت است به گونه‌ای که در این بخش‌ها باید ۲ تخت یک پرستار در بخش حضور داشته باشد.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متاسفانه این شاخص نیز در کشور ما رعایت نمی‌شود و ما به شدت دربخش‌های بیمارستانی به خصوص بخش‌های ICU و CCU دچار کمبود پرستار هستیم.
شریفی مقدم یادآور شد: متاسفانه علیرغم کمبود نیروی پرستاری که وجود دارد، بیمارستان‌ها به دلیل کمبود بودجه حتی قادر به جذب نیروی طرحی نیستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل به دلیل ناتوانی بیمارستان‌ها در جذب بیکار هستند، تصریح کرد: متاسفانه اکنون بسیاری از دانشجویان در لیست انتظار پرستاران طرحی قرار دارند.

منبع: بازارکار


خبر ۸ اردیبهشت ۹۷ – فراهم شدن مقدمات جذب ۱۱ هزار پرستار در سال ۹۷

ذبیح‌الله نیکفر لیالستانی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر افزایش ۲۰۰درصدی حضور پرستاران در محاکم رسیدگی گفت: البته تمام این شکایات ممکن است واقعی نباشد، چرا که اغلب همراهان بیمار به دلیل عواطفی که نسبت به وی دارند با پرستاران برخورد می کنند و انتظاراتشان فراتر از توان یا تکلیفی است که نیروهای پرستاری برعهده دارند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی تردید در قشرهای مختلف این امکان وجود دارد که برخی قانونمند عمل نکنند که مشکلاتی را ایجاد کند، اما قطعا پرستاران از جمله زحمت کش ترین نیروها هستند که نقش بسزایی در روند درمانی بیماران دارند چرا که به صورت شبانه روزی به تحقق مطالبات بیماران و اجرای دستورات پزشکان در خصوص نحوه ارائه خدمات می پردازند، بنابراین دور از انصاف است که کوتاهی تعداد کمی از آنها را به تمام پرستاران تعمیم دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: با اجرای طرح تحول سلامت قطعا سطح انتظارات مردم افزایش پیدا کرد و این در حالی است که اخیرا میزان جذب نیروی پرستاری به صورت حداقلی بوده است، اما تخت های بیمارستانی تقریبا ۲ برابر افزایش یافته است، بنابراین قطعا انتظارات بیماران برآورده نخواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید زمینه ای فراهم شود تا با استخدام های جدید تعداد پرستاران فعال در بیمارستان ها افزایش یابد یادآورشد: هم اکنون زمینه برای جذب نیروی پرستار جدید فراهم شده است، ضمن اینکه سال گذشته ۱۷هزار پرستار جذب سیستم درمانی شدند و امسال نیز مقدمات جذب حدود ۱۱هزار پرستار فراهم شده است.


۵ فروردین ۹۷ – کمبود ۱۷۰ هزار پرستار در کشور/ سازمان امور استخدامی مجوز جذب پرستار را صادر کند

محمد وحدتی هلان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری کمبود ۱۷۰ هزار پرستار در کشور، گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت است و پرستاران پیش قراولان ارائه خدمات به بیماران هستند: موفقیت طرح تحول سلامت نتیجه تلاش خستگی ناپذیر پرستاران کشور بوده و در واقع با اجرای این طرح حجم کار پرستاران افزایش یافت اما متاسفانه تعداد آنها به همان میزان سابق باقی ماند و همچنین به افزایش حقوق آنها نیز توجهی نشد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۰ سال را یکی از دغدغه های جدی پرستاران دانست و افزود: متاسفانه اجرای این قانون به دلیل کمبود منابع مالی ۱۰ سال به تعویق افتاده و هنوز پرستاران چشم انتظار اجرای آن هستند این در حالی است برنامه ششم دولت را مکلف به اجرای این قانون کرده است.

وی افزود: در این رابطه نیاز است دولت در سال ۹۷ با تامین منابع لازم در جهت اجرای این قانون که مطالبه جدی قشر پرستاری گامی جدی بردارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بهبود وضعیت پرستاران را در گرو تامین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت دانست و ادامه داد: فشار کاری و اضافه کار اجباری پرستاران به میزانی است که برخی پرستاران جان خود را از دست می دهند.

وحدتی از تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران انتقاد کرد و افزود: در این رابطه نیاز است فاصله پرداختی میان پزشکان و پرستاران کاهش یابد تا پرستاران به درستی بتوانند وظیفه خود را ایفا کنند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه شرح وظایف پرستاری شفاف نیست، تصریح کرد: تمامی خدماتی که این قشر ارائه می کنند باید تعرفه گذاری شده و تامین بودجه آن در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان امور استخدامی باید مجوز جذب پرستار را صادر کند، گفت: در کنار ایجاد و افزایش تخت بیمارستانی باید جذب و به کارگیری نیروی پرستار نیز در دستور کار قرار گیرد.

 


۲۳ اسفند – استخدام ۱۵۰ کمک پرستار در سال ۱۳۹۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طرح تحول سلامت یک طرح پایدار است و در راستای کاهش خطایا تلاش می کند که در این مسیر مجوز استخدام ۱۵۰ کمک پرستار را در سال ۱۳۹۷ دریافت شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، ابوالفضل ایرانی‌خواه امروز(۲۲ اسفند ) در نشست خبری با خبرنگاران گفت:نظام جامع سلامت، انقلابی در عرصه سلامت استان بوده که در حوزه‌های زیر ساختی طرح سلامت، تحول عظیمی صورت گرفته است.
وی افزود: بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در طرح سلامت که نجات‌بخش مسئله سلامت در استان قم می باشد فعالیت دارند همچنین۱۴۰ پایگاه برای اجرای طرج سلامت در سطح استان در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: تاکنون برای حدود ۶۰ درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل شده وخدمات افزایش یافته است.
ایرانی‌خواه تصریح کرد: بر اساس ارزیابی در مراکز و پایگاهها مراجعه مردم بهتر شده وبهداشت که امری مقدم در درمان است پایه گذاری شود و این پایه گذاری شروعش علمی وحساب شده است .
وی عنوان داشت: در حوزه آموزش آن آموزشی که باید محقق شود نسبت به کشورهای پیشرفته در حوزه آموزشوضعیت مطلئبی نداردو وصعیت ما شایسته قم نیست چرا که حوزه سلامت نماد جهانی است و باید به آن توجه شد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: افتتاح و راه‌اندازی مجموعه پردیسان با ۵۰۰ تختِ خوابگاهی مدرن و بروز بیانگر پیشرفت‌ قابل توجه استان در سال‌های اخیر است هر چند وضعیت هتلینگ بیمارستان‌های فرسوده وتخت های بیمارستانی مناسب نیست که در سال‌های اخیر در این زمینه نیز شرایط بسیار بهتر از گذشته شده است.
ایرانی خواه گفت: ایران رتبه ۱۷ جهانی را در عرصه مقالات تاثیرگذار در خصوص سلامت کسب کرده است و استان قم نیز سهم شایسته ای در این راستا کسب کرده در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در این زمینه داشته است.
وی گفت: وزارت بهداشت با تمام امکانات و فعالیت‌هایی که دارد تنها می‌تواند حدود ۲۰ درصد سلامت مردم را تأمین و ۸۰ درصد دیگر بستگی به مراقبت‌های خود مردم در حوزه سلامت ورعایت بهداشت دارد.
ایرانی‌خواه با اشاره به رویکرد و سیاست دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینه کمبود متخصص سونوگرافی در استان قم اظهار داشت:سیاست ما درحوزه سونوگرافی افزایش متخصصان نیست بلکه هدف ما آموزش افراد تکنیسین در این زمینه است .
وی گفت: مجوز استخدام ۱۵۰ کمک پرستار در سال ۱۳۹۷ دریافت شده و بیمارستان هزار تختخوابی قم نیز تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: طرح تحول سلامت یک طرح پایدار است و در راستای کاهش خطایا تلاش می کند و ما امیدواریم بتوانیم در این راستا گامهای خوبی را برداریم.

منبع:خبرگزاری شبستان


۲۰ اسفند ۹۶ – کمبود ۲ هزار پرستار در کشور

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان کمبود ۲ هزار پرستار در کشور، گفت: حتی یک پرستار بیکار در کشور نداریم.
اکبر ترکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه موضوع افزایش مهاجرت پرستاران صحت ندارد و مورد تایید نیست، گفت: پرستاران اقشار زحمتکشی هستند که بار عمده حوزه بهداشت و درمان بر روی دوش آنها بوده و در این رابطه سخت هایی زیادی متحمل می شوند بنابراین افزایش حقوق و مزایای آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی پرستاران همانند سایر اقشار تمایل به مهاجرت دارند و تعداد آنها انگشت شمار است، افزود: ممکن است در گذشته یک پرستار و سال بعد ۳ پرستار مهاجرت کرده باشد از این رو این تصور به وجود آمده که با افزایش مهاجرت پرستاران مواجه هستیم.
وی با بیان کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور، افزود: هیچ پرستار بیکاری در کشور نداریم و حتی در کشور کمبود پرستار هم داریم.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس دهم، ادامه داد: در سفری که با حضور وزیر بهداشت به کشور عمان داشتیم از درمانگاهی بازدید کردیم که چند پرستار ایرانی در آن فعالیت می کردند آنها نه تنها وضعیت مناسبی نداشتند بلکه به شدت ناراحت بودند که درمانگاه چرخش اقتصادی مناسبی نداشته و با مشکلات زیادی روبرو هستند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران جایگاه والایی در بحث پزشکی و پیراپزشکی دنیا دارد، تصریح کرد: کارانه پرستاران را در برنامه ششم توسعه افزایش دادیم و از دولت نیز تقاضا داریم حق و حقوق پرستاران را پرداخت و برای رفع مشکلات آنان گام جدی بردارد.

منبع : خبرگزاری خانه ملت

 


۱۴ اسفند ۹۶ – نیاز ۱۰۰ هزار پرستار برای رسیدن به سطح استاندارد

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای هر تخت بیمارستانی به ۱.۷ پرستار نیاز داریم و برای رسیدن به این استاندارد مورد قبول و ایده‌ال کشور به ۱۰۰ هزار پرستار جوان و خبره نیاز داریم.

ادامه مطلب


۱۰ بهمن ۹۶ – استخدام ۱۰۰۰ پرستار و پرداخت مطالبات پرستاران به زودی

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از یک هزار نفر به مجموع پرسنل پرستاری استان اردبیل افزوده شده و در مراکز بیمارستانی به ارائه خدمات مشغول هستند.

شهروز مرادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مجموع در کشور ما با کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری روبرو هستیم اما به نسبت میانگین کشوری وضعیت ما بهتر از سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
وی با بیان اینکه شرایط ما بالاتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای طرح تحول سلامت بار مراجعه مردم اعم از بیماران بستری و سرپایی به بیمارستان‌ها زیاد شده و این افزایش مراجعات یکسری مشکلات و نارسائی‌ها را به همراه داشته است.
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات دانشگاه را پرداخت نمی‌کنند و از همین روی پرداخت کارانه پرستاران به تاخیر افتاده هر چند که وضعیت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به نسبت سایر دانشگاه‌ها در این زمینه بهتر است.
مرادی گفت: کارانه پرستاران تا اسفند سال گذشته پرداخت شده و پرداخت کارانه فروردین ماه نیز در حال انجام است و قرار است تا پایان سال مطالبات پرستاران از این بابت تا شهریورماه ۹۶ پرداخت شود که امیدواریم در دو ماه پایانی سال این کار به انجام برسد.
وی با بیان اینکه پرستاران با جان و دل و ایثار به معنای واقعی در سنگر خدمات‌‌رسانی به عموم هموطنان به ویژه بیماران و مراجعین هستند، بیان کرد: به رغم سختی کار و مشکلات معیشتی که پرستاران با آن روبرو هستند در محیط کار با انگیزه و رغبت کامل حاضر شده و در راستای جلب رضایت مردم تلاش می‌کنند و به تبع چنین شرایطی باید مسئولان نیز به فکر حل مشکلات معیشتی پرستاران باشند.
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ پرستار در استان و گروه‌های شغلی مرتبط نظیر بهیاران، کمک بهیاران، تکنسین‌های اتاق عمل و … در استان اردبیل فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این تعداد پرستار در بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی، تامین اجتماعی، ایثار و فوریت‌های پزشکی ارائه خدمات می‌کنند.
مرادی افزود: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ۲ هزار و ۱۰۰ پرسنل پرستاری فعالیت دارند و تعداد ۳۰۰ نفر نیز در مراکز فوریت‌های پزشکی و هزار نفر نیز در بخش‌های خصوصی به بیماران و مراجعین به مراکز درمانی ارائه خدمات می‌کنند.
وی به کمبود نیروی انسانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر این کمبود و کسری را براساس شاخص‌های جهانی در نظر بگیریم این کمبودها بسیار چشمگیر است اما براساس برنامه توسعه کشور باید به ازای هر هزار تخت بیمارستانی ۱.۶ پرستار باشد که میانگین کشوری یک درصد است که انتظار می‌رود با صدور مجوز نسبت به جذب نیرو و استخدام پرستاران اقدامی جدی انجام شود.
مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با یادآوری اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم یک هزار نفر به عنوان پرسنل پرستاری به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی افزوده شده است، خاطرنشان کرد: از مسئولان کشوری انتظار می‌رود با توجه به تنوع کار و سخت و زیان‌آور بودن فعالیت پرستاران و شیفت‌های بسیار طاقت‌فرسا نسبت به حل مشکلات معیشتی پرستاران و اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران به صورت جدی اقدامی عملی انجام شود.
مرادی در پایان گفت: همکاران ما به دلیل کمبود نیروی انسانی با فشردگی شیفت کاری روبرو هستند که باید در جذب نیروهای جدید و پرداخت مطالبات پرستاران اقدامی به موقع انجام شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا


۹ بهمن ۹۶ – کمبود پرستار در مراکز درمانی گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از کمبود پرستار در مراکز درمانی گلستان خبرداد و گفت: پرستاران و پزشکان ما ۱۲ ماه حقوق معوقه دارند.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا فاضل، ظهر شنبه، در مراسم تجلیل از پرستاران، بابیان اینکه وضعیت فعلی در مجموعه پرستاران نشان از کمبود نیرو انسانی در این حوزه است، اظهار کرد: کشیک‌های نامتعارف دوری از خانواده از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه پرستاری به شمار می‌آید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر پرستار در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و ارتش مشغول به فعالیت هستند، گفت: از این تعداد ۸۰ درصد بانوان هستند.
وی از وجود هزار و ۲۰۰ پرستار در مراکز بهداشتی خبر داد و تصریح کرد: در مجموع چهار هزار و ۷۰۰ پرستار در گلستان فعالیت می کنند.
فاضل اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۶۰۰ نیرو طرحی، حدود ۸۰ نیرو، ۱۰۰ ساعته و ۲۲۸ نیرو شرکتی داریم.
وی از استخدام ۴۵۰ نیرو در سال ۹۵ و ۹۶ در استان خبر داد و تصریح کرد: سعی داریم با مجوز استخدامی و تعاملی که در سطح وزارت و برنامه بودجه انجام می‌شود بتوانیم به ظرفیت استخدامی دانشگاه اضافه کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بابیان اینکه معوقات دی‌ماه سال ۹۵ انجام شد، گفت: در حال حاضر هم در حوزه پرستاری و هم در حوزه پزشکی با ۱۲ ماه معوقه مواجه هستیم.
وی افزود: تأخیر در بحث بیمه‌ها باعث شده تا در این قسمت با مشکل مواجه شویم، با تعاملاتی که انجام‌شده سعی داریم در دو ماه باقی‌مانده از سال مقداری از معوقات به جلوتر بیاوریم.
فاضل اظهار کرد: در یک سال گذشته سعی شد با میانگین هر ۳۵ روز یک پرداختی داشته باشیم.
رئیس بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بحث امنیتی پرستاران را یکی از دغدغه‌ها اعلام کرد و از مسئولان مربوط خواست تا در این زمینه تدبیری اندیشه کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


۱۰ دی ۹۶ – اختصاص ظرفیت جذب پرستار به نیروی اداری

خبرگزاری میزان : قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: وزارت بهداشت بیشتر ظرفیت جذب پرستار را به استخدام نیروی اداری اختصاص داده است که این امر به ضرر مردم در کسب خدمات درمانی است .
اختصاص ظرفیت جذب پرستار به نیروی اداری/دولت شرایط استخدام پرستار را سخت کرده استمحمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در خصوص فعالیت پرستاران در مناطق محروم گفت: اعزام پرستاران به مناطق محروم با پزشکان تفاوت‌های بسیاری دارد. بر این اساس متخصصان و پزشکان عمومی به منظور اخذ مجوز فعالیت در بیمارستان و یا مطب‌های خصوصی ملزم به گذراندن دوره‌های پزشکی در مناطق محروم هستند. در حالی که پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی ملزم به گذراندن دوره دو ساله طرح خود بوده، اما به دلیل ازدحام بیش از حد این قشر ، معمولاً افراد باید برای شرکت در دوره‌ها مدت زمان زیادی را در نوبت بمانند.

وی افزود: بر خلاف پایتخت که با کمبود شدید نیروی پرستار روبرو است، در روستا‌ها و شهرستان‌های کشور با ازدحام نیرو‌های پرستاری روبرو هستیم. چرا که به دلیل وجود دانشکده‌های پرستاری متعدد با ظرفیت بالا در شهر‌های دیگر، تعداد فارغ‌التحصیلان در این رشته بسیار زیاد است، اما در تهران با وجود تعداد زیاد بیمارستان‌ها، کادر‌ درمانی و نیرو‌های پرستاری با محدودیت روبرو بوده و بودجه‌ای به این امر اختصاص داده نمی‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: در کلان‌شهرهایی، چون تهران، اصفهان و مشهد فارغ‌التحصیلان رشته‌های پرستاری در نوبت گذراندن طرح قرار نگرفته و بلافاصله بعد از اتمام مدت تحصیل مشغول به گذراندن طرح می‌شوند در حالی که به علت کمبود بیمارستان و مراکز درمانی در شهر‌های دیگر همچون کرمان فارغ‌التحصیلان این رشته سال‌ها در انتظار گذراندن طرح خود مانده‌اند.

وی عنوان کرد: به‌طور کلی در کشور معضلی به نام کمبود پرستار وجود ندارد و در حال حاضر در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی براساس حمایت‌های مالی و بودجه موجود کادر پرستار به کار گرفته شده است، اما به دلیل ایجاد محدودیت در ظرفیت پذیرش نیروی پرستار در بیمارستان‌های تهران با کمبود پرستار روبرو بوده و ارائه خدمات را در مواقعی با مشکل همراه کرده است.

شریفی‌مقدم در ادامه گفت: دانشکده‌های پرستاری در پایتخت معمولاً نیرو‌های پرستاری با مدرک تحصیلی ارشد و PHD را تربیت کرده و در صورت لزوم ازاین افراد استفاده می‌کنند. در حالی‌که قشر دیگری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پرستاری در تهران که ساکن شهر‌های دیگر هستند، به علت عدم توانایی مالی برای تأمین هزینه‌های مسکن و امرارمعاش بعد از اتمام دوران تحصیل به شهر‌های خود بازگشته و مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند در حالی‌که از ظرفیت‌های بالا برای ارائه خدمات درمانی به مردم برخوردار بوده و زمینه برای استخدام این افراد در شهر‌های دیگر فراهم نیست و یا ظرفیت کادر درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز سلامت استان‌ها تکمیل شده است.

وی افزود: بار‌ها به منظور اعمال تغییرات در سیستم جذب نیرو‌های پرستاری به وزارت بهداشت انتقاد داشته‌ایم این در حالی است که استخدام رسمی این نیرو‌ها توسط دولت انجام شده و ظرفیت پذیرش این افراد در طی دولت‌های گذشته و جدید تکمیل شده است؛ بنابراین دولت به منظور کوچک کردن زمینه استخدامی‌های خود سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفته‌اند که بر مبنای آن بودجه مربوط به جذب نیروی پرستاری محدود و استخدامی در این راستا نداریم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: به کار گیری سیاست‌های کوچک‌سازی دولت جدید نباید در حیطه جذب نیروی درمانی و پرستاری اعمال شود چرا که معمولاً در همه کشور‌های دنیا امنیت و سلامت از جمله مباحث مهم حاکمیتی است، اما وزارت بهداشت در طی دولت‌های گذشته با تراکم نیرو در حوزه اداری و ستادی ظرفیت کادر درمانی و بالینی را اشباع کرده و جایگاه نیرو‌های درمانی را به نیرو‌های ستادی و اداری اختصاص داده است.

وی اذعان داشت: به‌کارگیری نیرو‌های پرستاری و آموزش دیده نباید با ازدحام نیرو‌های اداری در وزارت بهداشت سنجیده شوند بنابراین لازم است دولت نیرو‌های اداری را از حیطه جذب کادر درمانی جدا کرده و ظرفیت را برای فعالیت‌های پرستاران حفظ کند. این در حالی است که به ازای هر تخت بیمارستانی باید یک نیروی پرستار برای ارائه خدمات به بیماران جذب شود. اما سهم فعالیت این نیرو‌ها به افرادی غیراز پزشک و پرستار اختصاص داده شده است.

شریفی‌مقدم استخدام پرستاران را مشکلی جدی در کشور اعلام کرد و گفت: با فعالیت نیرو‌های آزاد در سیستم درمانی وزارت بهداشت و دولت توان جذب نیرو‌های جدید را ندارند در حالی‌که نیرو‌های آموزش دیده در کشور بسیارند، اما دچار کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در وزارت بهداشت هستیم و چند صد هزار پرستار بیکار همچنان در نوبت گذراندن طرح به‌سر می‌برند که این امر ارائه خدمات به مردم را نیز دچار مشکل کرده و بحث درمانی را به تأخیر انداخته است.

وی کمبود پرستار در بیمارستان‌های تهران را معضلی بزرگ می‌داند و فعالیت پرستاران در حیطه‌هایی جز وظایف تعریف‌شده آن‌ها را عامل کمبود نیرو و عدم استخدام دولت معرفی کرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت پرستاران در بیمارستان‌ها به‌طور واضح تعریف شده است و علاوه بر کار پرستاری در سطح توانبخشی نیز فعالیت‌هایی برای این افراد تعریف می‌شود در حالی که متأسفانه به علت بروکراسی‌های اداری پرستاران به جای ارائه خدمات درمانی به ضبط و ثبت اداری، نوشتار، اعتبار سنجی و پیروی از سیاست‌های کاهش بار مالی بیمارستان‌ها می‌پردازند در حالی که انجام امور اداری در حیطه وظایف پرستاران نبوده و به علت کمبود نیرو به آن‌ها تحمیل می‌شود.


خبر ۲۶ آذر ۹۶ – کمبود پرستار در همدان

خبرگزاری ایرنا : مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شمار پرستاران فعال در مراکز درمانی این استان کمتر از استانداردهای پیش بینی شده است.
فاطمه شیرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شاخص های پیش بینی شده برای تعداد پرستاران بر اساس جمعیت، تعداد تخت های بیمارستانی و تعداد پزشک است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نمی توان به طور دقیق شمار جمعیت را تخمین زد و احتمال کمبود پزشک در مراکز درمانی نیز وجود دارد، بنابراین بهترین شاخص تعداد تخت های بیمارستانی است.
وی بیان کرد: ضریب پرستار نسبت به تخت بیمارستان باید رقم ۱.۷ باشد که این آمار در همدان ۱.۲ است با این توصیف پنج دهم از ضریب پیش بینی شده عقب هستیم.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: برای رفع این مشکل آزمون های استخدامی انجام شده است و قرار است در اوایل سال آینده نیز نسبت به جذب کادر پرستاری اقدام شود.
شیرانی اضافه کرد: در آزمون استخدامی امسال ۱۲۹ پرستار استخدام شدند که ۸۵ درصد از آنها پرستاران فعال در مراکز درمانی در قالب قراردادهای شرکتی، طرحی و قراردادی بودند و ۱۵ درصد از خارج مجموعه جذب شدند.
وی توضیح داد: به دنبال جذب نیروی جدید، پرستارانی که چهار سال به صورت طرحی فعالیت داشتند‌ جایگزین پرستاران شرکتی که در آزمون استخدام قبول شده اند، می‌شوند.
وی گفت: تا افق ۱۴۰۴ باید یک هزار تخت بیمارستانی در همدان فعال شود که تاکنون این طرح در بیمارستان شهید قدوسی نهاوند و بیمارستان قائم (عج) اسدآباد اجرایی شده و در بیمارستان های بهار و اکباتان سابق نیز اجرایی می شود.
سه هزار ۵۰۰ کادر پرستاری در قالب پرستار (فوق لیسانس و دکترا)، کارشناس بیهوشی، اتاق عمل، دیپلم بهیاری، کمک پرستار، کمک بهیار و بیمار بر در مراکز درمانی همدان فعال هستند.


۲۱ آبان ۹۶ – کمبود ۲۵ هزار پرستار در وزارت بهداشت

خبرگزاری خانه ملت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عدم توجه به پزشک خانواده در حوزه سلامت،گفت: درحال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار پرستار باید دروزارت بهداشت جذب شوند.

محسن علیجانی زمانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص اظهارات معاون پارلمانی وزارت بهداشت مبنی براینکه تامین پزشک و پرستار در کشور متناسب با استانداردهای جهانی نیست، گفت: خوشبختانه سازمان اموراداری و استخدامی در سال جاری مجوز استخدام ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر را برای وزارت بهداشت صادر کرده است، بنابراین این موضوع نوید و خبر قابل قبولی درجهت رفع مشکلات وزارت بهداشت است؛ اما چندین برابر این ظرفیت نسل به استانداردها نیرو باید جذب شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درحوزه پرستاری فشارهای بسیاری نسبت به حجم بیمار درمراکز درمانی به پرستاران تحمیل می شود، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر باید در حوزه بهداشت جذب شوند، ضمن اینکه کمبودهایی نیز درحوزه بهیار و نیروی انسانی در اتقاق عمل ها و آزمایشگاه ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه حجم مراجعه بیمار به بیمارستان ها به دلیل نبود فیلتر است، تصریح کرد: اگر به مواردی مانند پزشک خانواده در قانون برنامه توجه شود، همچنین به اولویت پیشگیری بیشتر از درمان توجه شده و غربالگری در مراکز جامع سلامت انجام شود؛ به طورحتم حجم مراجعه بیمار به مراکز تخصصی و فوق تخصصی کاهش پیدا کند، اگر پزشکی با مستندات یعنی با راهنمای بالینی اقدام به انجام برخی کارهای درمانی کند، هزینه ها را می توان به شدت کاهش داد.
علیجانی با تاکید براینکه هر بیمار مراجعه کننده به بیمارستان نیازمند به آندوسکوپی نیست، گفت :اگر بیماری از روش درمانی خاصی استفاده کرد باید همه موارد طبق مستندات مورد پیگیری قرار گیرد، بنابراین اگر درمراکز درمانی در کل کشور براساس گایدلاین ها به بیماران خدمات ارایه شود، به میزان بسیاری مراجعات مردم کاهش پیدا می کند؛ هرچند که درحال حاضر مدیریت هزینه دروزارت بهداشت دارای مشکلات و ایراداتی است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: اگر به میزان یک و نیم برابر استانداردها را هم نیر وجذب شود، با چنین مراجعاتی نمی توان خدمات درمانی را به مردم ارایه داد، زیرا پیشگیری و بهداشت بردرمان اولویت ندارد، یعنی درمان قالب است و این موضوع هم به درستی اجرا نمی شود؛ مشخص نیست که چرا مسئولان پزشک خانواده را اجرایی نمی کنند، به طورحتم درآینده عدم اجرای پزشک خانواده طرح تحول را با مشکلاتی روبه رو می کند.


خبر ۱۱ مهر ۹۶ – کمبود پرستار در بیمارستان‌های اردبیل

خبرگزاری مهر: رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان اردبیل از کمبود پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر مظفری شامگاه پنج‌شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: استاندارد تعداد پرستار ۱.۸ تا دو نفر برای هر تخت بیمارستانی است؛ در حالی که وضعیت فعلی برعکس این میزان بوده و هر یک نفر پرستار از دو تخت بیمارستانی مراقبت دارد.
وی تعداد کل پرستاران استان را سه هزار و ۲۰۰ نفر عنوان و اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و ۴۰۰ نفر در بیمارستان‌های دولتی و مابقی در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند.
رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان تأکید کرد: در نظام پرستاری نیز دو هزار و ۲۰۰ پرستار عضویت دارند و هر چند عضویت اجباری نیست اما نزدیک به ۸۰ درصد پرستاران عضو نظام پرستاری هستند.
به گفته مظفری یکی از مشکلات فعلی فعالیت پرستاران ضعف آموزش‌ها است و بسیاری از انتقادهای وارده در این خصوص قابل‌قبول است.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پذیرش بی‌رویه دانشجو در رشته پرستاری صورت گرفته است، اضافه کرد: این موضوع آموزش‌های پرستاری را با ضعف مواجه ساخته است.
رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان یکی از اهداف این مجموعه را ایجاد تعامل بین پرستاران با جامعه عنوان و اضافه کرد: ضروری است در این راستا ظرفیت‌های قشر پرستاری در حوزه‌های دیگر به غیر از مراقبت بالینی اطلاع‌رسانی شود.
برپایی ایستگاه پرستاری در اردبیل
مظفری ادامه داد: به منظور تحقق این مهم برای سومین سال پیاپی در نظر داریم ایستگاه پرستاری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در میدان عالی‌قاپو دایر شود.
وی افزود: خدماتی از جمله اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری‌های مختلف مانند ایدز، فشار خون، دیابت، کنترل فشار خون، توزیع قرص ویتامین D، آموزش مراقبت‌های پوکی استخوان و آموزش پیشگیری از بیماری‌های کلیوی در این ایستگاه ارائه می‌شود.
در این جلسه دبیر شبکه پیشگیری از اعتیاد استان اردبیل نیز به تدارک بسته‌های آموزشی مبارزه با اعتیاد در ایستگاه پرستاری اشاره کرد.
علی محمدیان با بیان اینکه این بسته‌ها به تمامی حوزه‌های پیشگیری، کنترل، صیانت و درمان توجه دارد، افزود: انتظار می‌رود در خصوص مقابله با اعتیاد تمامی بخش‌های جامعه مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد تسنیم افزود: موسسه مردم‌نهاد تسنیم که اولین موسسه سلامت استان در خصوص ترک اعتیاد است معتادان نیازمند را نیز در صورتی که توان مالی ترک اعتیاد ندارند شناسایی کرده ومورد حمایت قرار می‌دهد.


۳۱ مرداد ۹۶ – آخرین وضعیت پرداخت معوقات پرستاران

خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت با اشاره به پرداخت حقوق و اضافه کار پرستاران، گفت: این درحالیست که کارانه پرستاران از حدود یک سال گذشته پرداخت نشده است.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح شهرک سلامت در اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود سرمایه‌های وزارت بهداشت در بانک‌های خصوصی سپرده گذاری شده و بخش عمده‌ای از سهام پالایشگاه اصفهان متعلق به وزارت بهداشت است، اظهار کرد: این صحبت‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی در رابطه با پرداخت معوقات پرستاران، گفت: تمام پرستاران علاوه بر دریافت کامل حقوق خود بخشی از دستمزد اضافه کارشان را نیز دریافت کرده‌اند، اما کارانه آنها پرداخت نشده است و از یک سال پیش معوقات وجود دارد.
وزیر بهداشت ادامه داد: حضور سرمایه گذاران خارجی و احداث بیمارستان‌های جدید و افزایش ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی در استان اصفهان به تصمیم سرمایه گذاران بستگی دارد. در صورت علاقه‌مندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در کشور و تصویب شورای اقتصاد، این طرح در اصفهان به زودی اجرایی می‌شود.
در ادامه رییس بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان در مراسم افتتاح این بیمارستان اظهار کرد: این بیمارستان با تلاش و کوشش پزشکان اصفهانی پایه‌گذاری و احداث شد و هیچ گونه کمکی از دولت به این مجموعه تعلق نگرفته است.
منصور کندری با بیان اینکه جامعه پزشکی همواره در خصوص اقدامات این چنینی ایثارگری می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام داده است، گفت: خوشبختانه بیمارستان فوق تخصصی میلاد آبروی جامعه پزشکی شهرمان است.
رییس بیمارستان فوق تخصصی میلاد گفت: این بیمارستان در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و قرار است به زودی میزبان نخستین کنفرانس سراسری صرع باشد.
کندری اضافه کرد: در صورتی که مشکلات این بیمارستان با کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شهرداری برطرف شود، تنها مرکزی هستیم که طی سه ماه آینده چرخه درمان سرطان در استان را تکمیل می‌کنیم.
بنابر اعلام وب‌دا، روز گذشته فاز اول شهرک سلامت اصفهان با حضور وزیر بهداشت، به بهره برداری رسید.
این شهرک با مدیریت مجریان ساخت سیتی سنتر و با بهره گیری از منابع مشترک سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بزرگراه آقابابایی اصفهان در حال ساخت است.
عملیات ساخت این پروژه از اردیبهشت ۹۱ آغاز شده و با مشارکت یک شرکت چندملیتی اماراتی، سوئیسی و ایرانی و نیز شهرداری اصفهان در حال اجرا است.
از مهمترین ویژگی های شهرک سلامت اصفهان می‌توان به دسترسی آسان و سریع از تمام نقاط شهر، بستر مناسب برای اجرای پزشک خانواده، وجود ۳۶ کلینیک و الگوی مناسب در ساماندهی نظام خدمات درمانی و مطب های پزشکی اشاره کرد.
همچنین با حضور وزیر بهداشت در اصفهان، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی بزرگ فوق تخصصی میلاد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ساخته و تجهیز شده است، به بهره برداری رسید.
ساخت این بیمارستان از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با زیربنای ۵۵ هزار متر مربع در ۱۱ طبقه آغاز شده است.


۲۳ مرداد ۹۶ – استخدام ۱۱ هزار پرستار در کشور 

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: سال گذشته ۱۱ هزار پرستار در کشور استخدام شد.
استخدام ۱۱ هزار پرستار در کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی دادگری مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشتاز به‌کارگیری ۴۳۳ هزار پرستار در قالب شرکتی، استخدامی و خرید خدمت در کشور طی سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته ۱۱ هزار پرستار به طور اختصاصی استخدام شدند.
وی با اشاره به موضوع هوم‌کر(مراکز مشاوره و پرستاری در منزل) خاطرنشان کرد: سال گذشته در معاونت پرستاری وزارت بهداشت این طرح پیگیری شد و با راهنمایی، حمایت و پیگیری مستقیم وزیر بهداشت و معاون پرستاری این وزارت پیشرفت قابل توجهی داشت.
مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آئین نامه هوم‌کر مدتی پیش به دانشگاه ها و بیمارستان ها ابلاغ شده است، افزود: یک‌هزار هوم‌کر ثبت شده در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها فعال نیستند.
دادگری با اشاره به طرح کمک‌پرستاران گفت: این طرح طبق سیاست وزارت بهداشت در راستای رتبه‌بندی خدمات و درجه‌بندی افراد ارائه کننده خدمات مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات به دست آمده ۳۰ درصد خدمات پرستاری ارائه شده در کشور نظیر کمک به دادن غذا به بیمار و یا کمک به پرستار در تغییر وضعیت بیمار، نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد، تصریح کرد: سیاستی با این عنوان شکل گرفته که از افراد دیپلمه در طرح کمک پرستار استفاده شود.
مدیرکل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه کمک‌پرستار با یک سال آموزش می‌تواند جایگزین کمک‌بهیار یا هر رده شغلی شود، افزود: این افراد با یک سال آموزش در مراکز معتبر مجوز کار در وزارت بهداشت را خواهند داشت.
وی با بیان اینکه کمک‌پرستار حائل بین خدمت، بیمار و پرستار است، گفت: برخی از پرستاران دغدغه بی‌مورد از اضافه شدن کمک‌پرستار دارند که نباید نگران باشند، زیرا کمک‌پرستار جایگزین پرستار نخواهد شد.

 

 


۲۱ مرداد ۹۶ – کمبود شدید پرستار در کشور 

خبرگزاری میزان: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: در استخدام پرستاران به شدت دچار کمبود است اما در این زمینه تنها وزارت بهداشت به‌عنوان مسئول استخدام پرستاران تلقی نمی‌شود و در این راستا هیچ واژه‌ای تحت عنوان پرستار بیمارستانی در بخشنامه‌های وزارت بهداشت وجود ندارد.
در صورت بیان واژه پرستار بیمارستانی در بخشنامه‌،از پرستاران عذرخواهی می‌کنم

میرزابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان در خصوص میزان نیاز جامعه به استخدام پرستاران گفت: در استخدام پرستاران به‌شدت احساس کمبود داریم و این در زمینه به‌کارگیری آن است.نظام سلامت تنها به وزارت بهداشت تعلق نمی‌گیرد و بخش‌های خصوصی سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بیمارستان‌های خصوصی و دولت نیز جزو این نظام محسوب می‌شوند بنابراین عرصه بهداشت سلامت تنها به بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت منتهی نمی‌شود و این عرصه فراتر از بیمارستان‌های این وزارتخانه است.
وی افزود: به‌کارگیری پرستاران تنها محدود به وزارت بهداشت نیست اما بسیاری از افراد بحث جذب نیروی پرستار را تنها مسئولیت وزارت بهداشت می‌دانند در حالی‌که سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، بیمارستان‌های غیردولتی، خیریه‌ها و … نیز ملزم به استفاده از این نیروهای آموزش‌دیده در کار خود هستند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به‌کارگیری پرستاران صرفاً‌ به معنای استخدام دولتی نیست بلکه پرستاران در دانشگاه‌ها آموزش دیده و بعد از فارغ‌التحصیلی در زمینه کار خود تصمیم می‌گیرند که در چارچوب دولتی کار کنند یا خصوصی، بنابراین همه پرستاران نباید خود را محدود به استخدام دولتی کنند.
وی اذعان داشت: به‌عنوان بخش دولتی ما در بیمارستان‌های وزارت بهداشت در طی سه سال گذشته ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو به‌کار گرفته‌ایم که حدود ۱۶ هزار نفر آنها به استخدام دولتی درآمده و مابقی در مسیرهای خرید خدمت،‌ شرکتی،‌ به‌کارگیری نیروهای پاره‌وقت و به‌عنوان جایگزین برای افراد در حال مرخصی زایمان و … مشغول می‌شوند.
میرزابیگی عنوان کرد: از کل ۴۳ هزار و ۵۰۰ نیروی به‌کار گرفته پرستار، ۱۱ هزار نفر از طریق مؤسسه آوای سلامت به‌صورت خرید خدمت، ۱۶ هزار نفر در قالب استخدام دولتی، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت تمدید طرح، ۵ هزار نفر جایگزین افراد در حال مرخصی زایمان و حدود ۴ هزار نفر دانشجویان سال آخر این رشته هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند با این حال در کشور به‌شدت دچار کمبود نیروی پرستار هستیم.
وی در راستای آخرین اقدامات انجام شده در زمینه جذب پرستاران گفت: در طی چند روز گذشته نظام پرستاری در پی ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت از کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور خبر داد و تقاضای به‌کارگیری این پرستاران را به‌طور مکتوب به وزارت بهداشت اعلام کرد.
بنابراین توقع تنها استخدام از جانب وزارت بهداشت کاملا ً غیرمنطقی است و باید مابقی بخش‌ها مانند سازمان تأمین اجتماعی را در این راستا به فعالیت کشاند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص روند به‌کارگیری پرستاران در دولت جدید افزود: در دولت دوازدهم حتماً به فکر جذب نیروی پرستار هستیم و معتقدیم برای هر تخت بیمارستانی تازه افتتاح شده به ۲.۵ نیروی پرستار نیاز است. بنابراین تا جایی‌که دولت اجازه می‌دهد از استخدام‌های دولتی برای تأمین این نیروها استفاده خواهیم کرد. این در حالی‌ است که در مواقعی که امکان استخدام وجود نداشته باشد مجبوریم در قبال رفع نیازهای مردم از درآمدهای اختصاصی در سمت و سوی نیروهای شرکتی، خرید خدمت، پاره‌وقت و طرحی نیز استفاده شود و تمامی تلاش برای راه‌اندازی نیاز جامعه انجام می‌شود.
وی در پاسخ به اظهارات قائم مقام سازمان نظام پرستاری مبنی بر عدم نیاز به نیروی پرستار خاطرنشان کرد: در عرصه پرستاری بیکاری معنایی ندارد و حداقل تا ده سال آینده در این شاخه بیکاری وجود نخواهد داشت. بر این اساس در صورتی بیکاری رخ می‌دهد که فرد جویای کار نیست یعنی بسیاری از افراد رشته‌های پرستاری به‌علت پر شدن ظرفیت پرستاری در شهرستان‌های خود دیگر جویای کار نمی‌شوند و اقدامی در راستای پذیرش شغل پرستاری در شهرها و مکان‌های دیگری انجام نمی‌دهند و این امر را نمی‌توان بیکاری پرستاران نامید بلکه این اقدام چیزی جز عدم اقدام نسبت به پیدا کردن کار نیست.
میرزابیگی درباره تجمعات اخیر دانشجویان رشته پرستاری در مقابل وزارت بهداشت و در شهرهای مختلف عنوان کرد:‌ ما واژه‌ای تحت عنوان پرستار بیمارستانی نداریم و هرکس چنین واژه‌ای را از آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های وزارت بهداشت به‌دست آورد قطعاً به آن فرد جایزه می‌دهیم و از مسئولین وزارتخانه خواهش می‌کنیم به این موضوع دامن نزنند چرا که براساس روش‌های آموزشی، معاونت آموزش وزارت بهداشت با همکاری جامعه پرستاری و سازمان نظام پرستاری به شکل علمی پرستاری را به روش جدیدی برای نزدیک کردن بالین و آموزش به هم در برخی از بیمارستان‌ها به‌کار گرفته‌اند که این امر تنها در چند بیمارستان محدود صورت گرفته و می‌توان گفت که از بین تمامی بیمارستان‌ها تنها ۱۵ بیمارستان این طرح را اجرا می‌کنند بنابراین این اقدام تحت هیچ شرایطی به‌عنوان پرستار بیمارستانی تلقی نمی‌شود.
وی اذعان داشت: در طی این طرح افراد تنها از طریق کنکور مدرک دانشگاهی خودرا جذب می‌کنند و همانند سایر افراد تمامی دروس مرتبط را می‌گذرانند ولی بعد از دو سال که در دانشکده‌ها هستند از سال سوم به بعد اقدام به کار آموزشی و کارورزی کرده و بجای همراهی با مربی طرحی حق‌التدریسی با یک مربی هیئت علمی بالینی کار را شروع می‌کنند و مدرک لیسانس خود را از طریق دانشگاه دریافت می‌کنند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت یادآور شد: ادبیات غیرآکادمیک یا بیمارستانی شایعه‌ای بیش نیست و اگر در بخشنامه‌های ما خبری بر این مبنی پیدا کنند بنده به‌عنوان مسئول از تمامی مردم و جامعه پرستاری عذرخواهی می‌کنم.


 

۵ مرداد ۹۶ – مشکل پرستاران عدم صدور مجوز اشتغال به کار است

پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری: حسین علی نسائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با طرح این پرسش که مسئولان این تعداد کمبود پرستار را طی چه مدتی به کار خواهند گرفت؟ اظهار کرد: هم اکنون ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در نزدیک به ۱۹۰ دانشکده پرستاری در سراسر کشور تحصیل می کنند .
وی با بیان این که این ۶۰ هزار نفر طی ۴ سال از دانشکده های پرستاری فارغ التحصیل می شوند، ادامه داد: البته دانشجویان اتاق عمل، هوشبری فوریت های پزشکی و حتی بهیار در بیمارستان های مناطق محروم وجود دارند .
عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این که در بیمارستان های نیروهای مسلح، خصوصی اغلب بهیاران فعالیت می کنند، افزود: اما حتی در بیمارستان های دانشگاهی در مناطق محروم هم بهیار فعالیت می کند .
علی نسائی با بیان این که هم اکنون سالانه ۲۰۰۰ اتاق عمل، ۲۰۰۰ هوشبری و ۲۰۰۰ تکنسین فوریت های پزشکی فارغ التحصیل می شوند، خاطرنشان کرد: از این رو طی ۴ سال ۲۴ هزار نفر فارغ التحصیل می شوند که با احتساب ۶۰ هزار پرستار فارغ التحصیل در مجموع حدود ۹۰ هزار نفر پس از ۴ سال فارغ التحصیل می شوند این در حالی است که باید شمار بهیاران را هم به این تعداد اضافه کنیم .
وی با بیان این که هم اکنون با کمبود پرستار تنها در تهران مواجه هستیم، افزود: حال آن که در سایر نقاط کشور با نیروی مازاد و پرستاران فارغ التحصیل بیکار مواجه هستیم .
عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با اشاره به وجود ۵ دانشکده پرستاری در استان تهران با یک چهارم جمعیت کشور افزود: ۳ دانشکده پرستاری وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و دو دانشکده مربوط به نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد است این در حالی است که آذربایجان غربی با ۰.۱ جمعیت استان تهران و یک بیستم بیمارستان های تهران ۹ دانشکده پرستاری دارد که این توزیع مناسب نیست .
علی نسائی با تأکید مجدد براین که مشکل کمبود پرستار ناشی از تهران انگاری مسئولان است، خاطرنشان کرد: وخامت مشکل مازاد پرستار و نیروی انسانی در استان ها بیشتر از مشکل کمبود پرستار در تهران است .

 


۲ مرداد ۹۶ – کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

خبرگزاری مهر : معاون پرستاری وزیر بهداشت از کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور خبر داد و گفت: حدود ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در این دولت در دست‌ساخت است.
محمد میرزابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت ۲۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور گفت: بنابر استاندارد جهانی برای این تعداد تخت نیاز به ۶۳ هزار پرستار داریم.
میرزابیگی، در ادامه با اشاره به اینکه ۴۳ هزار و ۵۰۰ نیرو به‌کارگیری شده حدود ۱۱ هزار نفر آن استخدام دولتی شدند، ادامه داد: ۱۰ هزار نفر آن‌ها از طریق خرید خدمت (آوا سلامت)، ۱۶ هزار نفر با طرح تحول نظام سلامت، هزار و ۵۰۰ نفر از طریق تمدید طرح نیروی انسانی، پنج هزار نفر با جایگزین مرخصی زایمان و ۴ هزار نفر هم از طریق آئین‌نامه دانشجویی به‌کارگیری شدند.
وی، یادآور شد: پرستاران فعال در بیمارستان‌های کشور بیش از ۷۰ هزار نفر است ضمن اینکه به ازای هر تخت ۱.۷ پرستار در بیمارستان‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، با اعلام اینکه کم بودن تعداد پرستار به ازای هر تخت باعث کاهش کیفیت خدمات‌دهی به بیماران می‌شود که وزارت بهداشت برای رفع این مشکلات به دنبال ادامه جذب نیرو در صورت نبود مجوزهای دولتی ترجیحاً از طریق خرید خدمت و مؤسسات است.
میرزابیگی، بیان کرد: بازنگری و تعریف شرح وظایف جدید گروه پرستاری باهدف تعیین تکلیف رده‌های پرستاری و تأمین نیاز مردم در بالین، جامعه و نظام سلامت و مدیریت صف تا ستاد در دستور کار است که در این راستا برای ۵۱ رده شغلی در طول یک سال شرح وظایف تعریف شد.
وی، از برجسته‌سازی نقش و جایگاه پرستار در ستاد، دانشگاه‌ها و نظام برنامه‌ریزی خبر داد و افزود: ساماندهی نسبی نظام پرداخت به پرستاران در قالب افزایش دو و نیم برابری کارانه‌ها و افزایش حداقل دو برابری آمار افرادی که مشمول دریافت کارانه انجام‌گرفته است.
میرزابیگی اضافه کرد: البته نظام پرداختی اشکالاتی دارد که می‌توانست اصلاح شود که متأسفانه فرصت سوزی شد ضمن اینکه کارانه‌ها نسبت به سال ۹۲ جهش داشت وشمار کارانه بگیران هم افزایش دو برابری داشته است.
وی، در ادامه ابراز کرد: عقب‌ماندگی حدود یک و نیم ساله پرداختی توسط بیمه، فضای افزایش کارانه را آن‌چنان‌که باید شیرین می‌کرد، نبوده است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، با اعلام اینکه در شرایط فعلی با توجه به نیاز وزارت بهداشت و سایر مراکز درمانی خصوصی همه پرستاران فارغ‌التحصیل مشغول به فعالیت هستند، افزود: هم‌اکنون پرستار بیکار جویای کار در کشور نداریم ضمن اینکه کمبود نیرو شدید است.
وی در ادامه با اعلام اینکه فعالیت‌های مراکز خدمات پرستاری در منزل در حال گسترش است، گفت: برای تحقق این هدف تدوین اساسنامه، تصویب تعرفه‌ها، همکاری در مراکز جامع سلامت، چگونگی نظارت و آمادگی برای خرید خدمت از نهاد دولتی در دستور کار قرار گرفت

 

 


۱۹ تیر ۹۶ – نبود پرستار متقاضی کار در تهران

خبرگزاری ایسنا : دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه ارایه خدمات به بیماران در بیمارستان‌هایش با کمبود بیش از ۳۰۰۰ پرستار روبروست و این درحالیست که به اذعان مسوولان این دانشگاه، با وجود نبود محدودیت در جذب کارشناس پرستاری، اما پرستار متقاضی کار در تهران وجود ندارد.
بر همین اساس این دانشگاه همسو با برنامه‌های وزارت بهداشت و در جهت تامین نیروی کارشناسی پرستاری مورد نیاز، دو طرح را پیش می‌برد تا به این ترتیب هم‌راستا با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پرستاری، بتوان از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز در تربیت کارشناسان پرستاری استفاده کرد.
دکتر صدف علیپور- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: یکی از معضلات جدی بیمارستان‌های استان تهران، کمبود پرستار است و علیرغم اینکه در طی هفت سال اخیر محدودیتی در جذب کارشناس پرستاری در قالب مجوزهای موجود نداشته‌ایم، به دلیل نبود کارشناس پرستاری متقاضی کار در تهران، این نیرو تامین نشده است.
وی افزود: در واقع در سال ۹۲ با وجود نیاز به حدود ۷۰۰۰ کارشناس پرستاری در بیمارستان‌های دانشگاه، حدود ۴۳۰۰ نفر مشغول به کار بوده‌اند و بیش از ۲۷۰۰ نفر کمبود پرستار داشته‌ایم و این کمبود در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است.
علیپور ادامه داد: در طرح اخیر معاونت آموزشی، دانشکده خواهد توانست با استفاده بیشتر از پتانسیل‌های موجود در بیمارستان‌ها، نیروی کارشناس پرستاری متعهد به فعالیت در آن بیمارستان را آموزش دهد. امید ما نیز این است که با این طرح، بخشی از مشکلات ما در آینده برطرف شود.
همچنین دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایسنا گفت: به منظور تحقق سیاست‌های وزارت بهداشت و تأمین نیروی پرستاری، ظرفیت پذیرش رشته پرستاری دانشگاه برای آزمون سراسری سال تحصیلی ۹۷ – ۱۳۹۶ افزایش یافت.
وی گفت: در سال تحصیلی پیش‌رو، دانشگاه تلاش می‌کند با استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی مراکز بزرگ آموزشی، پژوهشی و درمانی بخشی از نیاز بیمارستان‌ها به نیروی کارشناسی پرستاری را تأمین کند. به دنبال برآوردهای کارشناسی که در وزارت بهداشت انجام شد، دو آئین‌نامه «استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری» و «توسعه همکاری بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده‌های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» توسط وزارت متبوع تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.
جلیلی افزود: به دنبال ابلاغ آئین‌نامه‌های مذکور، جلسات متعددی در دانشگاه با حضور مسئولین دانشکده پرستاری و مامایی، بیمارستان‌های آموزشی و مدیریت پرستاری معاونت درمان دانشگاه و معاونت آموزشی تشکیل شد و جهات مختلف موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این مسیر و به منظور بررسی ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی چک لیست ارزیابی بیمارستان آموزشی درمانی متولی تربیت دانشجوی پرستاری تدوین و به بیمارستان‌ها ارسال گردید و براین اساس بیمارستان‌های مورد نظر انتخاب شدند. در نهایت با جمع‌بندی بحث‌های صورت گرفته توافق‌نامه مشخصی فی‌مابین رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و معاونت آموزشی تدوین شد که در آن به روال پیش‌بینی شده تأکید شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این روش دانشجویان از طریق کنکور سراسری جذب می‌شوند و دانشکده پرستاری و مامایی دانشجویان را پذیرش می‌کند و کلیه مراحل آموزش و فارغ‌التحصیلی آنان تحت مدیریت این دانشکده و براساس ضوابط مصوب انجام می‌شود. دانشکده با انعقاد تفاهم‌نامه با بیمارستان‌های مورد نظر نسبت به آموزش دانشجویان اقدام می‌کند و برای آموزش این دانشجویان از اساتید دانشکده و در صورت لزوم با کمک گرفتن از پرستاران واجد شرایط (به عنوان همکار آموزش بالینی دانشکده) بیمارستان‌های مربوطه و اعضای هیأت علمی بالینی مستقر در بیمارستان که از طریق آئین‌نامه ذی‌ربط جذب شده‌اند، بهره خواهد جست.
وی افزود: دانشگاه نیز ضمن پایش کیفی دوره و رعایت ضوابط و استانداردها تلاش خود را برای فراهم کردن بستر و زیرساخت‌های لازم به عمل خواهد آورد. انتظار می‌رود بیمارستان‌های دخیل در آموزش، ضمن مساعدت در برگزاری هرچه بهتر دوره از بین این دانشجویان پس از فراغت و به منظور تأمین نیروی پرستاری مورد نیاز خود برای ارائه خدمات سلامت اقدام به جذب آنان کنند.

 

 


۱۶ خرداد ۹۶ – کمبود ۱۵۰ هزار پرستار در کشور 

خبرگزاری خانه ملت : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کبمود پرستار در کشور وجود دارد، گفت: بهره گیری از ظرفیت خدمات پرستاری در منزل اقدامی برای جبران کمبود پرستار است.
حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره بیکاری پرستاران و ضرورت حمایت از این قشر، افزود: کمبود پرستار در کشور واقعیتی انکار ناپذیر است اما اکنون آمار دقیقی برای تعداد پرستاران وجود ندارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید بررسی شود که تعداد پرستاران جویای کار چه میزان است زیرا برخی از پرستاران بیکار به دلایل مختلف جویای کار نیستند و نباید آنها را در زمره این آمار قرار داد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اغلب بیمارستان ها نیاز به پرستار دارند که در مواردی نیز جذب نیرو می کنند که با توجه به این امر باید از چنین ظرفیتی برای استفاده هرچه بهتر از نیروی پرستار بهره مند شد.
وی یادآور شد: البته با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر خدمات پرستاری در منزل، می توان با بهره گیری از این فرصت، پرستاران مشغول به ارایه خدمت در منزل به بیماران شوند.
عابدی درباره طرح تربیت پرستار، یادآور شد: آمارهای رسمی نشان می دهد که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کمبود پرستار در کشور وجود دارد زیرا زمانی که بیمارستانی تاسیس می شود و این مرکز درمانی ۲۰۰ تخت بیمارستانی را در خود جای داده لذا حداقل نیاز به ۴۰۰ پرستار در این مرکز احساس می شود.
وی افزود: وزیر بهداشت اعلام کرده اند که ۲۰ هزار تخت بیمارستانی در این سه سال افزایش پیدا کرده لذا لازم است ۴۰ هزار فارغ التحصیل در رشته پرستاری وجود داشته باشند تا به خدمت گرفته شوند اما با نگاهی به تعداد فارغ التحصیلان پرستاری طی سه سال اخیر متوجه می شویم که کمتر از ۲۰ هزار فارغ التحصیل داشتیم این درحالی است که عده از پرستاران نیز سال به سال بازنشسته می شوند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: برای رفع کمبود پرستار در کشور باید بخش خصوصی را در قالب دانشکده های غیردولتی وارد حوزه آموزش کرده که آیین نامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و شورای گسترش دانشگاه در وزارت علوم نیز سال ها است مجوز دانشگاه غیردولتی می دهد اما وزارت بهداشت مقاومت می کند لذا بهترین راهکار برای رفع کمبود پرستار اجرای این قانون است.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کمبود هزار پرستار در مراکز درمانی از تدابیر این دانشگاه برای جذب فوری فارغ التحصیلان پرستاری خبر داد.

رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: علی رغم وجود چندین پروژه بیمارستانی در دست احداث که اغلب آنها با پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای درحال ساخت هستند، متاسفانه کمبود نیروی پرستاری حتی در سایر مراکز درمانی فعالمان همچنان به قوت خود باقی است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تقریبا هیچ پرستار جویای کار و بیکاری در بیرون نیست، افزود: تقریبا تمام آنها یا در مراکز خصوصی یا دولتی ویا نظایر آن مشغول به کار هستند و با توجه به وضعیت کمبود این نیروهای متخصص بعید میدانم هم اکنون پرستاری بگوید که کار نیست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد : با توجه به کسری نیرو پرستاری این دانشگاه تمام فارغ التحصیلان این رشته را فورا جذب می‌کند به گونه ای که عقد قرارداد ، تعیین محل خدمت، تعداد شیفت و تمام مراحل اداری مربوطه برای شروع فعالیت پرستار ظرف یک هفته انجام می گیرد، اگر هر نیروی متخصصی در این رشته جویای کار است میتواند به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه کند هر چند که تا کنون آنطور که باید و شاید کسی مراجعه نکرده است.
وی ادامه داد : با توجه به راه اندازی پروژه های بیمارستانی قابل توجهی طی یک الی  دوسال آینده قطعا مشکل کمبود نیروی پرستاری نسبت به تخت روز های بیمارستانی چندین برابر می‌شود و به همین منظور هم اکنون وقت افزایش ظرفیت های دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی فرا رسیده است.
پایدار همچنین با بیان اگر بیمه ها خوش قولی کنند معوقات و کارانه ها را به جای تاخیر چند ماهه سر موعد مقرر پرداخت می‌کنیم ،اظهار داشت : این وعده های امروز و فردا بیمه ها درحال حاضر تنها مشکل ما در حوزه اعتبارات و تامین سایر هزینه هایمان است زیرا هم اکنون با گذشت نزدیک به یک سال هنوز مطالباتمان را پرداخت نکرده اند و فقط وعده پرداخت می دهند که اگر این موضوع حل شود دیگر تنها مشکلمان درمعاونت درمان به تامین نیروی پرستاری معطوف می‌شود

۲۷ فروردین ۹۶ – تعداد پرستاران فعال در کشور پایین تر از استاندارد جهانی است 

خبرگزاری خانه ملت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ۷ هزار تخت بیمارستانی به ۱۴ هزار پرستار نیاز دارد، گفت: وزارت بهداشت با ایجاد دانشکده های پرستاری تربیت ۱۴ هزار پرستار را در دستور کارقرار دهد.
حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ضرورت جذب نیرو در حوزه پرستاری، گفت: طبق آمار موجود تعداد پرستاران فعال در حوزه سلامت کمتر از استاندارد جهانی است به طوری‌که نیازمند جذب پرستاران به ۲ برابر تعداد فعلی هستیم؛ البته طبق اظهارات مسئولان وزارت بهداشت تاکنون ۷ هزار تخت بیمارستانی به حوزه بهداشت کشور افزوده شده که این میزان تخت به پرستار بیشتری نیاز دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷ هزار تخت به ۱۴ هزار پرستار نیاز دارد، افزود: سازمان مدیریت و استخدامی کشور اگر به موضوع درمان و سلامتی مردم توجه دارد باید به جذب نیرو و تامین کادر درمانی پرستاران در سیستم درمانی کمک کند، البته وزارت بهداشت و درمان می تواند تعدادی از پرستاران مورد نیاز را از طریق درآمد اختصاصی بیمارستان ها به صورت شرکتی تامین کند اما برای جذب بیشتر راه چاره ای جز استخدام پرستار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر تربیت و فراگیری آموزش لازم از سوی پرستاران است، تصریح کرد: اگر دستور جذب ۱۴ هزار پرستار هم داده شود باید توجه کرد که آیا این میزان پرستار در کشور تربیت شده است؛ این درحالی است که این تعداد پرستار درکشور تربیت نشده و وزارت بهداشت و درمان به تنهایی ازعهده تربیت پرستاران مورد نیاز برنمی آید.
عابدی تاکید کرد: در حال حاضر با اجرایی شدن مراقبت در منزل مصوب در برنامه ششم نزدیک به ۱۵۰ هزار پرستار باید فعالیت خود را برای اجرای مراقبت در منزل آغاز کنند، ضمن اینکه  وجود ۷ هزار تخت بیمارستانی نیز به جذب تعدادی پرستار برای دستیابی به حد نرمال نیاز دارد اما متاسفانه این تعداد پرستار درکشور تربیت نشده است؛ بنابراین به مسئولان وزارت بهداشت توصیه می شود در گام اول تربیت پرستار را با ایجاد دانشکده های پرستاری غیرانتفاعی در دستور کار قرار دهند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه خوشبختانه قانون تعرفه‌گذاری  خدمات پرستاری درمنزل سال گذشته در شورای عالی بیمه مصوب شد، گفت: درخصوص قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، در برنامه ششم دولت موظف شد در سال ۹۶ تمامی کارانه های پرداختی را درقالب تعرفه خدمات پرستاری انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: از آنجا که حوزه سلامت با جان مردم سروکار دارد باید کمبود نیروی انسانی برطرف شود و سازمان امور استخدامی نسبت به مجوز اقدام کند. هاشمی افزود: از آنجا که فشار کاری پرستاران زیاد است و شیفت های طولانی دارند بنابراین نیاز بیشتری به تامین نیروی پرستاری جدید داریم و امیدوارم که مجوزهای لازم داده شود تا هم پرستاران در آرامش باشند و هم مردم احترام بیشتری شوند.


 

۷ اسفند ۹۵ – کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در بخش پرستاری 

خبرگزاری مهر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کارانه پرستاران ۲.۵ برابر افزایش یافته است، گفت: این مهم در راستای ارتقاء رضایتمندی این قشر زحمتکش از جامعه درمانی کشور انجام می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا قاضی زاده هاشمی در ادامه سفر یک روزه خود به استان سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تاکید بر اینکه تحریم یک اسلحه ناکارآمد برای ایران اسلامی است، افزود: در شرایطی که بخش عمده ای از کشورهای استکباری به دنبال منزوی کردن ملت ما بودند اما همواره شاهد رشد و پیشرفت کشور در همه حوزه ها خصوصا حوزه بهداشت و درمان بوده ایم و این مهم از جمله ثمرات انقلاب اسلامی است.
وی با یادآوری اینکه ۳۰ هزار نفر پرستار طی سال‌های اخیر بازنشسته شده‌اند و هم اکنون در بخش پیراپزشکی و پرستاری با کمبود ۱۰۰ هزار نفر نیرو مواجه هستیم، گفت: وزارت بهداشت توجه جدی به موضوع پرستاران و خدمت همه جانبه به آنها دارد اما این مهم قابل توجه است که رابطه استخدامی ۱۱۰ هزار نفر نیروی قراردادی این وزارتخانه هنوز حل نشده است.
وزیر بهداشت کابینه تدبیر و امید ضمن اشاره به تصمیمات دولت در راستای افزایش ۲۵۰درصدی کارانه پرستاران، ابراز داشت: ما مشکلات بخش پرستاری کشور را درک می کنیم اما سعی در یافتن راه حلی برای این مهم هستیم.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره میزان تولید دارو در کشور نیز افزود: بیش از دو هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر تامین دارویی کشور از شرکت های داروسازی داخلی دانش بنیان صورت گرفته که این نوید روزهای خوب در صنعت تولید داروی کشور دارد.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه نسبت به رفع کمبودها اهتمام داشته و حمایت از تولید داخلی و دانش بنیان را در اولویت خود دارد، ابراز داشت: همانطور که اقتصاد مقاومتی دارای دو معیار درونگرا و برون زا بودن است ما در مقوله تولیدات حوزه دارو و درمان نیز به این مهم نگاه ویژه ای داریم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: صادرات دارویی کشور در سه سال اخیر دو برابر شده است که این امر در کنار تامین مایحتاج داخل کشور از شرکت های بومی، نوید بخش روزهای خوب درصنعت دارو سازی است.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش خطاهای پزشکی در سطح کشور، با بیان اینکه قصور پزشکی بیشتر نشده است بلکه بیشتر دیده می شود، گفت: کمبود نیروی انسانی علت اصلی خطاهای پزشکی‌ است و در صورتی که جامعه پزشکی آسیب ببیند یقینا اعتماد مردم نیز از بین خواهد رفت.

 


 

۱ اسفند ۹۵ – استان خوزستان ۶ هزار و ۵۰۰پرستار کم دارد

خبرگزاری ایرنا : رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز گفت: خوزستان برای رسیدن به استاندارد ملی در زمینه پرستار ، حداقل به ۶ هزار و ۵۰۰ پرستار نیاز دارد.
علیرضا کچ کوبان یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس استاندارد جهانی ، به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵نفر پرستار تعریف شده که این رقم در ایران ۱.۵ نفر پرستار و در خوزستان ۶ دهم درصد پرستار برای هر تخت بیمارستانی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی مشغول هستند افزود: برای رسیدن به متوسط ایران به همین تعداد پرستار نیاز داریم.
رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز در ادامه با اشاره به اینکه شرایط برای جذب پرستاری در خوزستان وجود ندارد و عمده استخدام های پرستاران در استان به صورت شرکتی و با حداقل حقوق تعریف شده است.
افزود: این در حالی است که پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است و باید از مزایای متناسب با این شغل برخوردار و بهرم مند باشد.
کچ کوبان با تاکید بر اینکه هرگونه اهمال در به کاری گیری پرستاران در استان می تواند به سلامت جامعه آسیب جدی وارد کند افزد: استخدام شرکتی پرستاران و شرایط ناامن شغلی برای این قشر حساس که با جان بیماران سر و کار دارد به هیچ وجه درست نیست و انگیزه کاری پرستاران را کاهش می دهد.
رئیس هیان مدیره سازمان نظام پرستاری اهواز در ادامه ، اجرا نشدن مصوبه های مربوط به مشاغل سخت و زیان آور ، فقدان امکانات رفاهی و عدم اجرای قانون بهره وری از چالش های پیش رو برای قشر پرستاران عنوان کرد و افزود: مهمترین خواسته پرستاران ، اجرای قانون و مصوباتی است که در مجلس به تصویب رسیده که متاسفانه به بهانه های مختلف اجرا نمی شوند.
کچ کوبان یکی از علل عدم بکارگیری پرستاران و بی رغبتی پرستاران برای اشتغال در مراکز بیمارستانی و درمانی را پرداختی ها کم و مزایای ناچیز عنوان کرد و افزود: تا زمانی که قانون در باره پرستاران اجرا نشود کمبود پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سالانه حدود۱۵ تا ۲۰هزار پرستار از مراکز آموزش عالی کشور فارغ التحصیل می شوند افزود: ب اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پرشکی حدود ۲۰۰هزار پرستار در کشور کمبود داریم ولی در عین حال دانش آموخته رشته پرستاری به دلیل ناکافی بودن حقوق دریافتی و مزایا رغبتی به استخدام به صورت شرکتی در بیمارستان ها ندارند.


 

۲۸ بهمن ۹۵ – طرح تحول سلامت حقوق پرستاران را دو برابر افزایش داد 

خبرگزاری فارس: معاون سلامت آسایشگاه کهریزک با انتقاد از اینکه بحث پیشگیری و توانبخشی در سیاست‌های دولت جایی ندارد، گفت: قبل از طرح تحول سلامت پرستارانی با حقوق ۱.۵ میلیونی نداشتیم اما اکنون برای اینکه در آسایشگاه کهریزک کار کنند ۳ میلیون تومان حقوق می‌خواهند که توان پرداخت آن برای‌مان سخت است.
به گزارش خبرنگار شهری رفاهی خبرگزاری فارس، فریبرز بختیاری در نشست خبری پیرامون چالش‌های عمرانی آسایشگاه کهریزک گفت: برای اینکه یک دستگیره به دیوارهای آسایشگاه بزنیم تا افرادی که دچار معلولیت حرکتی هستند یا سکته کرده‌اند و نمی‌توانند به راحتی راه بروند تردد بهتری داشته باشند چند صد میلیون هزینه شده یا در شهر می‌بینیم که آسانسور ایجاد شده، هزینه رمپ برای تردد معلولان تامین نشده و این بیانگر آن است که دچار معلولیت فرهنگی و محیطی هستیم.
وی گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم دچار معلولیت‌های متعدد هستند اما برای آنها هیچ امکانی فراهم نکرده‌ایم این معلولیت ما است که تصمیم می‌گیریم خانه‌ای بسازیم در بالای پارکینگ‌ها و دیگر خانه‌ای همکف برای این افراد پیدا نمی‌شود در حالی که بسیاری از افراد معلولیت عملکردی دارند و با داشتن عینک و سمعک مشکل‌شان رفع نمی‌شود.
بختیاری با اشاره به اینکه رفع مشکلات این معلولان در جامعه باعث می‌شود که افراد کمتری به آسایشگاه سپرده شوند، گفت: متاسفانه می‌بینیم که گاهی برخی افراد به تهدید از ما می‌خواهند که مددجویی را در آسایشگاه بستری کنیم و معتقدند که هزینه آن را از خیرین می‌توانیم تامین کنیم در حالی که پول گاز مناسب‌سازی زندگی و رفت‌ و آمد و ماهانه هزینه ۲ میلیون تومانی هر مددجو بسیار گران‌قیمت است.
معاون سلامت آسایشگاه کهریزک، گفت: ما در انتهای زنجیر خدمت هستیم و باید کسانی بیایند که دیگر شرایطی برای کمک نداشته باشند.
وی گفت: در زمانی در کهریزک مجبور بودیم با تانکر آبرسانی کنیم اما به دلیل بازدید یکی از مسئولان ۱۳ کیلومتر انشعاب آب شهری ایجاد شد اما متاسفانه اکنون می‌گویند پول این انشعاب‌ها را باید بدهید، حتی پول چاه‌های آب که قبل از انقلاب ایجاد شده بود را می‌گویند بپردازید.
بختیاری گفت: بهزیستی سازمان نظارتی است و بودجه آن به اندازه یکی از دانشگاه‌های تهران هم نمی‌شود اینجا قانون تعریف نشده و بهزیستی ابزارش را ندارد و برخی‌ها معتقدند خیریه‌ها می‌توانند به آسایشگاه کمک کنند.
معاون سلامت آسایشگاه کهریزک با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: تا قبل از این طرح پرستار با حقوق ۱.۵ میلیونی نداشتیم اما اکنون حقوق ۳ میلیونی می‌خواهند تا بیایند کار کنند. در واقع قانون پیش‌بینی نکرده است و نگاهی به خیریه‌ها هم نمی‌شود.
وی گفت: وزارت بهداشت با ۱۲۰ هزار تخت و ۱۲۰ هزار پزشک و پرستار نمی‌تواند خدمت‌رسانی خوبی کند و نیروی کافی برای تخت‌ها ندارد، همچنین درمان محور شده تا به پیشگیری و توانبخشی برسد درواقع پیشگیری و توانبخشی در سیاست مسئولان نیست و حتی یک مراقب ساده نداریم به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا آموزش‌های لازم را در آسایشگاه داشته باشیم و تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علمی کاربردی داریم که یک مرکز آموزشی احداث کنیم.
در این نشست حمید پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه نیز گفت: در حوزه توانبخشی نگاه‌ها تغییر کرده و شرایط کهریزک به گونه‌ای است که بسیاری از این افراد در یکجا جمع شده‌اند و مددجویان از هر سنی حضور دارند.
وی افزود: ما به دنبال این هستیم که با فیزیوتراپی،‌ آموزش و ارتقای مهارت فردی آنها را به استقلال نیز برسانیم تا از آسایشگاه خارج شوند.
پورفهیم گفت: ۳۰۵ نفر از مددجویان سطح شهر تهران از منطقه ۱۶ تا پاکدشت ورامین خدمات در منزل می‌گیرند، ۱۵ نفر در کارگاه توانبخشی و ۲۰۷۰نفر از خدمات آسایشگاه بهره‌مند می‌شوند.
معاون توانبخشی آسایشگاه افزود: ۸ نفر از معلولان در بخش جوانان مستقل شده و در خانه خود زندگی می‌کنند و هزینه آنها در هر ماه ۶۰۰ هزار تومان است.
وی گفت: می‌خواهیم مراقب سالمند تربیت کنیم به همین دلیل قرار است در دانشگاه علمی کاربردی که امسال ایجاد می‌شود این رشته را راه‌اندازی کنیم و برای سال آینده مرکز روزانه را برای معلولان جسمی – حرکتی ایجاد خواهیم کرد.

 

 


۱۸ بهمن ۹۵ – صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای پرستاران

خبرگزاری ایسنا: معاون پرستاری وزارت بهداشت از صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای پرستاران خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد میرزابیگی امروز ۱۷ بهمن ماه در مراسم گرامیداشت روز پرستار در خراسان رضوی، با اشاره به نقش بی بدیل پرستاران در پرستاری و مراقبت در بین گروه‌های سنی مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر پرستاران پا به پای علوم انسانی و تجربی مرزهای دانش را می‌گذرانند.
وی به اجرای طرح صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران بر اساس برنامه ششم توسعه اشاره و عنوان کرد: با ابلاغ و اجرای روند اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران، تعداد ۱۰ هزار نفر پرستار در سراسر کشور، پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند؛ پرستاری ایران با این اقدام گام بلندی به سمت بین‌المللی شدن برمی‌دارد و یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی‌های بین‌المللی را کسب خواهد کرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اعلام اینکه بیش از ۱۸۱ دانشکده پرستاری در کشور فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: بیش از ۱۴ هزار مدیر پرستاری در لایه‌های مختلف مدیریتی تا سطح سرپرستاری در کشور فعالیت می‌کنند.
میرزابیگی با بیان اینکه این افراد حدود ۱۵۰ هزار پرستار را در بخش‌های دولتی و غیر دولتی مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: ۳۵ هزار نیروی پرستار با روش‌های غیر دولتی مشغول فعالیت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: ۱۶ هزار نیروی پرستار در قالب برنامه تحول سلامت، ۵۰۰۰ نفر برای جایگزینی مرخصی زایمان و ۴۰۰۰ دانشجوی سال آخر با آیین نامه مخصوص خود مشغول فعالیت شده‌اند.


 

۱۸ بهمن ۹۵ – استخدام بیش از ۴۳ هزار پرستار 

خبرگزاری فارس : معاون پرستاری وزیر بهداشت با اختصاص اعتبارات دولتی به وزارت بهداشت تا پایان امسال مطالبات کارانه پرستاران پرداخت می‌شود، گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۴۳ هزار نیروی پرستار دانشگاهی استخدام شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، محمد میرزابیگی یکشنبه‌شب در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه شهرستان سبزوار با بیان اینکه مشکل کمبود پرستار از سال‌های گذشته در کشور وجود داشته است، اظهار کرد: به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۵ پرستار حضور داشته باشد ولی در حال حاضر این میزان در کشور ۱.۴ است.
وی ادامه داد: با این وجود در ۳ سال گذشته به ازای هر تخت بیمار تعداد پرستاران از ۰.۷ درصد به ۱.۸ دهم درصد افزایش یافته است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت تدوین سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار را یکی از اقدامات شاخص این وزارتخانه دانست و افزود: یکی از دیگر از اقدامات مهم افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری است و اکنون ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و دانشجویان پرستاری طی چهار سال آینده وارد بازار کار می‌شوند.
میرزابیگی با اشاره به سطح‌بندی خدمات پرستاری، بیان کرد: ۶۰ درصد خدمات پرستاری باید توسط نیروی دانشگاهی انجام شود و برخی خدمات نیز نیازی به حضور نیروهای دانشگاهی ندارد.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار نیروی کمک پرستار مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۴۳ هزار نیروی پرستار دانشگاهی استخدام شدند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: از این تعداد پرستار ۱۶ هزار نفر در طرح تحول سلامت، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر طرح نیروی انسانی، پنج هزار نفر جایگزینی مرخصی زایمان، چهار هزار دانشجوی سال آخر دانشگاه و ۱۱ هزار نفر نیز به صورت استخدام دولتی جذب شدند.
میرزابیگی حجم توسعه تخت‌ها و بخش‌های بیمارستانی را طی فعالیت دولت یازدهم ارزشمند دانست و گفت: تا پایان امسال ۲۰ هزار تخت به مجموع دیگر تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه تعداد پرستاران مورد نیاز کشور تاکنون جذب نشده‌اند، افزود: توسعه تخت‌ها و بخش‌های بیمارستانی باعث شده تا به شاخص‌های مورد نیاز نیروی پرستاری کشور نرسیم ولی با این حجم تحصیل دانشجوی پرستاری، سطح‌بندی خدمات و سند عرضه و تقاضا طی سال‌های آینده مشکلات کمبود پرستار رفع می‌شود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت یادآور شد: با اختصاص اعتبارات دولتی به وزارت بهداشت تا پایان امسال مطالبات کارانه پرستاران پرداخت می‌شود.

 


۹ بهمن ۹۵ – فعالیت پرستاران مشروط به دریافت پروانه صلاحیت حرفه‌ای است

خبرگزاری ایسنا: معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: هرگونه فعالیت به عنوان پرستار در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و دیگر مراکز درمانی منوط به دریافت پروانه صلاحیت حرفه‌ای است.
به گزارش ایسنا، محمد میرزابیگی، در مراسمی که در آستانه روز پرستار، در دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد، گفت: از ابتدای امسال ۱۰هزار نفر از پرستاران که مدارک خود را تحویل داده‌اند، پروانه صلاحیت حرفه‌ای دریافت کردند. سال آینده نیز ۱۰ هزار پرستار دیگر این پروانه را دریافت خواهند کرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت بازآموزی را  مهمترین شاخص در اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران دانست و گفت: براساس قوانین مربوط به این حوزه، از این پس تنها پرستارانی که این پروانه را اخذ کرده باشند می‌توانند در چارچوب این حرفه و تحت عنوان پرستار در جامعه فعالیت کنند و هرگونه فعالیت به عنوان پرستار در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و دیگر مراکز درمانی منوط به دریافت این پروانه است.
میرزابیگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد معاونت پرستاری برای اولین بار در وزارت بهداشت، افزود: معاونت پرستاری یکی از دغدغه‌های پرستاران و فعالان این حوزه بود که ما از سال ۱۳۷۵ پیگیر اجرایی شدن آن بودیم  که خوشبختانه این آرزو با حمایت مسئولان و مقام عالی وزارت در این دولت محقق شد.
براساس گزارش وبدا، وی همچنین با اشاره به سطح‌بندی خدمات پرستاری در دو سطح خدمات حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در این دوره به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این معاونت، اضافه کرد: حدود ۶۰ درصد خدمات پرستاری تخصصی و در سطح حرفه‌ای و ۴۰ درصد آن خدمات اولیه و غیرحرفه‌ای است.

 


 

۱۹ دی ۹۵ – پیگیری مطالبات پرستاری در نشست فوری با وزارت بهداشت

خبرگزاری مهر : به نقل از نظام پرستاری، طاهره زاهد صفت به تشریح جزئیات جلسه روز شنبه شورای عالی نظام پرستاری پرداخت و گفت: در این نشست در خصوص راهکارهای تحقق مطالبات جامعه پرستاری، بحث و تبادل نظر شد.
وی ادامه داد: در این نشست، اعضای شورای عالی نظام پرستاری ایده ها و پیشنهادات خود را به منظور دستیابی به مطالبات پرستاری مطرح کردند و همچین نسبت به عدم توجه به خواسته های به حق پرستاران، گلایه و انتقاد کردند.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به مصوبات نشست امروز، گفت: در این  نشست مصوب گردید کارگروهی متشکل از شورای عالی و سازمان نظام پرستاری جهت بررسی نشست فوری با مقام عالی وزارت بهداشت، معاون پرستاری و مسئولین بلند پایه دولت تشکیل گردد که تا بتوان راه حل مناسب و عملی برای حصول مطالبات پرستاری ارائه داد.
وی یادآور شد: در این نشست بیانیه ای توسط اعضای شورای عالی نظام پرستاری با محوریت احقاق حقوق پرستاران و همچنین، رسیدگی فوری به درخواست های این گروه با توجه به اینکه در یک سال گذشته اطلاع رسانی لازم به مراجع ذی صلاح صورت پذیرفته و نتیجه ای حاصل نشده است، صادر گردید.
زاهد صفت افزود: تصویب کلیات آیین نامه شورای دانشجویی، تصویب کلیات کمک سازمان نظام پرستاری به بحث خرید زمین و یا دفتر هیئت مدیره از دیگر مصوبات این نشست بود.
وی تصریح کرد: گفتمان مشترک به شکل شفاف و قانونی بین معاونت پرستاری و تشکیلات صنفی نظام پرستاری همیشه به عنوان یک ضرورت محسوب می شد که متاسفانه در گذشته به نتیجه نرسیده و در هر حال اعتقاد بر این است که شیوه کار بین سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در راستای تامین خواسته های پرستاران باید تغییر کند و این تغییر، همت دو گروه را برای حل بسیاری از مشکلات می طلبد.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه باور همه پرستاران، مشارکت خیرخواهانه و مجدانه برای تعیین سرنوشت پرستاران را جزو وظایف اجتناب ناپذیر خود می دانند و این  مسیری است که می توان در راستای دستیابی به خواسته های قانونی پرستاران به آن سرعت بیشتری بخشید.


 

۸ دی ۹۵ – به شدت با کمبود پرستار مواجه‌ایم!

خبرگزاری ایلنا: معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه ۱۲ هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم، گفت: در گروه پرستاری به شدت کمبود داریم و امیدواریم با این فارغ‌التحصیلان کمبود نیرو رفع شود.
محمد میرزابیگی؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به جذب ۱۰ هزار کمک پرستار، اظهار داشت: ‌ این افراد در حال آموزش هستند؛ البته استخدام دولتی در کار نیست و استخدام‌ها شرکتی است. پس از آموزش، از این افراد آزمون کتبی و مهارتی به عمل می‌آید.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر ۴ پرستار یکی از این نیروهای تربیت شده باید در بیمارستان حضور یابند، گفت: برای سال آینده دوباره نیاز سنجی می‌شود و اگر نیاز باشد، ممکن است؛ باز هم نیرو جذب کنیم و یا اگر حتی لازم نباشد، تعدیل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تربیت این نیرو‌ها سالانه است و به تناسب نیازی که وجود دارد، تربیت می‌شوند، افزود: این افراد تنها حدود ۳۰ مهارت را آموزش می‌بینند، در حالی که پرستار بیش از ۴۰۰ مهارت را آموزش می‌بیند. درحال حاضر می‌خواهیم بازنگری می‌کنیم تا مهارت پرستاری حرفه‌ای را به ۵۰۰ مهارت افزایش دهیم.
میرزابیگی اضافه کرد: در کشور پرستار حرفه‌ای، علمی، تخصصی و فنی داریم و فقط در بخش غیرحرفه‌ای مشکل داریم. کارهای بیماران توسط همرا‌هاشان یا خودشان انجام می‌شود و یا توسط پرستار انجام می‌شود که باعث می‌شود؛ پرستار از فعالیت اصلی خودش جا می‌مانند. وظایفی که بهیاران انجام خواهند داد، وظیفه پرستاری دانشگاهی و حرفه‌ای نیست.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نسبت پرستار به بیمار در ایران بسیار کم است، تصریح کرد: در بهترین وضعیت این نسبت، ۹ دهم و کمتر از ۱ پرستار به یک تخت بیمارستانی است. در منطقه این نسبت، حداقل ۲ و نیم یا ۳ است و در کشورهای غربی و اروپایی این عدد بالا‌تر می‌رود. در گروه پرستاری به شدت کمبود داریم و به همین دلیل است که از دو سال و نیم گذشته، ظرفیت دانشکده‌های پرستاری را تا ۲ برابر افزایش دادیم و سالی ۶ هزار فارغ‌التحصیل را به ۱۲ هزار فارغ التحصیل رساندیم که امیدوارم در رفع کمبود نیرو کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: خدمات پرستاری را باید به سطوح حرفه‌ای و دانشگاهی و غیرحرفه و غیردانشگاهی تقسیم کنیم؛ بهیاری یک ساله را در بخش غیرحرفه‌ای و به این خاطر فعال کردیم.
میرزابیگی درباره علت و چرایی ناهماهنگی اجرایی شدن قانون بازنشستگی پیش از موعد پرستاران، گفت: در قانون مشاغل سخت و زیان آور یک بند آوردیم که پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود؛ در قانون استخدام کشوری یک بندی وجود دارد و آن این است که در صورتی بازنشستگی پیش از موعد اجرا خواهد شد که دستگاه‌های مربوطه نیروی کافی داشته باشند. خب طبیعتا یک جا نیرو وجود دارد و با بازنشستگی موافقت می‌شود و یک جای دیگر موافقت نمی‌شود. عمدی در این زمینه وجود ندارد.

 

 


۲۵ آبان ۹۵ – نیاز بیمارستان های کشور به ۲۰۰ هزار پرستار

خبرگزاری صدا و سیما: معاون پرستاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان های کشور به ۲۰۰ هزار پرستار نیاز دارند.
نیاز بیمارستان های کشور به ۲۰۰ هزار پرستار + فیلمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون پرستاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که برای شرکت در مراسم گرامیداشت محمد حسن قاسمی نخستین شهید مدافع حرم جامعه پزشکی کشور به شهرکرد سفر کرده بود، گفت: بر اساس استاندارهای منطقه به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۵  پرستار شاغل باشد در حالی که هم اکنون این نسبت یک به یک است .
دکتر میرزابیگی افزود: هم اکنون ۱۵۰ هزار پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور شاغلند و ۱.۵ برابر این عده باید استخدام شوند تا کمبود شدید پرستار در ایران رفع گردد.
وی خاطر نشان کرد: امسال ۱۱ هزار و ۲۰۰ پرستار در کشور استخدام می شوند و جذب پرستاران با مجوز های دولت و یا از طریق خرید خدمت در بخش خصوصی با رعایت ضوابط حقوقی و مالی قانونی تا ۵ سال آینده ادامه دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ هزار پرستار در کشور بیکارند گفت: این در حالی است که بیمارستانها از کمبود شدید نیرو رنج می برند.
دکتر میرزابیگی افزود: گفت: ظرفیت قبولی رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی افزایش یافته است و به دنبال راه اندازی دانشگاه های خصوصی پرستاری برای رفع نیاز به تخصص های گروه پرستاری در کشور هستیم .

 


 

 

۲ آبان ۹۵ – اشتغال ۱۱ هزار پرستار با اجرای طرح «مراقبت موردی» در ۵۶ بیمارستان کشور

خبرگزاری فارس : مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت از اجرای طرح آزمایشی «مراقبت موردی» در ۵۶ بیمارستان کشور و ایجاد اشتغال برای ۱۱ هزار پرستار در ماه‌های آینده در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد نجاتیان ظهر امروز در حاشیه گردهمایی رابطان بیمارستانی اجرای دستورالعمل مراقبت به شیوه موردی در سالن اجتماعات بیمارستان قائم در جمع خبرنگاران طرح «کیس متد» یا «مراقبت موردی» را یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پرستاری در نظام پزشکی و درمانی ایران برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کمبود پرستار و حجم بالای کار، گروه پرستاری و پزشکی در بیمارستان‌ها در برخی مواقع مجبور به استفاده از شیوه‌های دیگر می‌شدند.
وی از اجرای طرح آزمایشی «کیس متد» یا «مراقبت موردی» در ۵۶ بیمارستان کشور خبر داد و گفت: با توجه به انتخاب یک بیمارستان از هر دانشگاه علوم پزشکی در کشور، بیمارستان تخصصی دکتر شیخ که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده، نیز یکی از بیمارستان‌های میزبان این طرح است.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: در طرح «مراقبت موردی» یک پرستار همه مراقبت‌های بیمار را انجام می‌دهد، بنابراین فرصت اشتغال ۱۱ هزار پرستار در چندماهه آینده در بیمارستان‌ها زمان مناسبی است تا طرح «مراقبت موردی» اجرا شود و هر پرستار بتواند از تعدادی بیمار به‌طور همزمان و کامل مراقبت کند.
نجاتیان با ابراز خرسندی نسبت به فواید اجرای طرح «مراقبت موردی» به‌صورت سراسری در بیمارستان‌ها بیان کرد: رضایتمندی بیماران و کاهش خطرات و عوارض ناشی از بیماری در آن‌ها همراه با رضایت پرستار را می‌توان ازجمله فواید این طرح عنوان کرد.
وی تأکید کرد: تا پایان امسال ۱۷ هزار نفر به مجموعه نظام پزشکی درمانی کشور از طریق آزمون اضافه می‌شوند که ۱۱ هزار نفر از آن‌ها پرستار هستند.

 


 

 

تیر ۹۵ – شروع استخدام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

در راستای تجمیع و بهینه سازی فرآیند استخدام دستگاههای اجرایی کشور، به حول و قوه الهی، آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور تحت عنوان آزمون استخدامی شهریور ماه ۱۳۹۵ در تاریخ ۹۵/۶/۱۶ برگزار میشود. در ادامه، توضیحات مربوطه در دو بخش ارائه خواهد شد. بخش نخست شامل توضیحات و شرایط عمومی استخدام در دستگاه های اجرایی و بخش دوم نیز شامل شرایط اختصاصی دستگاههای اجرایی بوده و شغل محلهای معرفی شده توسط هر دستگاه آورده شده است.

برای مشاهده متن کامل آگهی و فایل راهنما اینجا کلیک کنید


خبر ۶ مهر ۹۵: استخدام ۱۱ هزار پرستار تا سال آینده (منبع: خبرگزاری فارس)

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به کمبود ۲۹۰ هزار پرستار در کشور، گفت: بیش از ۱۱ هزار پرستار تا ابتدای سال آینده جذب مراکز درمانی و بیمارستانی می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمد میرزابیگی دوشنبه‌شب در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران این شهرستان، اظهار کرد: در زمینه جذب پرستاران جدید در راه خدمت برای دو بخش شرکتی و دولتی اقدامات خوبی انجام شد.

وی افزود: جذب شرکتی به تعداد ۱۶ هزار نفر در سال گذشته انجام شد و در جذب دولتی ۱۱ هزار نفر از مجموع ۱۷ هزار نفر که دولت به وزارت بهداشت و درمان مجوز لازم داده در گروه پرستاری قرار دارند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در رابطه با فوریت‌ها نیز عوامل اورژانس سهم خوبی در این بین جذب به خود اختصاص دادند و به‌زودی امتحان آن در سراسر کشور به طور متمرکز انجام می‌شود که زمان آن در آبان‌ماه اعلام شده است.

این مسؤول ادامه داد: در این فرآیند همه ۱۱ هزار نفر جذب مراکز درمانی و بیمارستانی می‌شوند که از نوع استخدام دولتی بوده هر چند مجوز اصلی آن ۱۷ هزار نفر در همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است که ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر در گروه پرستاری قرار دارند.

میرزابیگی یادآور شد: فعالان فوریت‌ها و اورژانس هم وابسته به پرستاری هستند که سهمیه خوبی به این بخش اختصاص یافت ولی این میزان نیازها را برطرف نمی‌کند زیرا ۲۹۰ هزار نفر در سطح کشور در گروه پرستاری کمبود احساس می‌شود که از دو سال قبل اقدامات خوبی برای جذب صورت گرفت.

*افزایش ظرفیت دانشکده پرستاری

وی با اعلام اینکه ظرفیت ۱۸۱ دانشکده پرستاری موجود در کشور به دو برابر افزایش پیدا کرد، ادامه داد: میزان فارغ‌التحصیلان سالانه در دانشکده‌های پرستاری ۶ هزار نفر بوده که این میزان به حدود ۱۳ هزار نفر می‌رسد و این میزان از دو سال و نیم گذشته با افزایش ظرفیت دانشکده‌ها افزایش داشت.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فصل‌بندی و سطح‌بندی خدمات پرستاری به سطوح حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: در بخش غیر حرفه‌ای و تحصیلات غیر دانشگاهی تعدادی از پرستاران تعریف می‌شود و امید داریم با افزایش ظرفیت‌ها، سطح‌بندی خدمات و تربیت نیرو در حدود چهار سال آینده بخشی از نیازها را حل کند.

*تخلف برخی شرکت‌ها در جذب پرستاران

این مسؤول با تأکید بر اینکه در جذب شرکتی پرستاران برخی شرکت‌ها تخلف می‌کردند، یادآور شد: شغل پرستاری سخت است و این افراد خدمات مضاعف به مردم ارائه می‌دهند ولی رفتاری که شرکت‌ها در گذشته به آنها در زمینه عدم رعایت بخشی از حقوق و مزایا داشتند غیر قابل قبول بود.

میرزابیگی افزود: هم‌اکنون در این بخش دو اتفاق خوب انجام شد که برای ساماندهی حقوق و مزایای پرستاران شرکتی اختصاص یافت، در گام نخست آیین‌نامه‌ای در سایت وزارت بهداشت و درمان درج شده و این آیین‌نامه هم‌اکنون در این سایت وجود دارد که بر مبنای آن شرکت‌ها موظف به اجرای کامل هستند و برای کارشناس پرستاری حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق در نظر گرفته شد و به تناسب در دیگر بخش‌ها میزان حقوق باید رعایت می‌شود و حداقل حقوق‌های تعریف انجام شود.

وی خاطرنشان گرد: اگر شرکت‌هایی که به هر دلیل این بخش‌نامه‌ها را رعایت نکنند دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با آنها قطع قرارداد کرده و با مؤسسه‌ای که زیر نظر وزارت بهداشت و درمان قرار دارد و سهامدار آن دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند وارد مذاکره شوند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: این مؤسسه زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و با سهامداری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حدود ۷ هزار نفر پرستار را زیر مجموعه خود مشغول به کار کرده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند با این مؤسسه قرارداد بسته تا هم حقوق پرستاران شرکتی رعایت ‌شود و هم سهامداران آن دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند تا نفع شخصی برای کسی ایجاد نشود.

*حقوقی از پرستاران کشور تضییع نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: در این راه حقوقی از پرستاران کشور تضییع نمی‌شود همچنین برای پرستاران یک حقوق و یک کارانه تعریف شده که حقوق براساس مصوبات شورای حقوق و دستمزد از سوی دولت اعلام و کارانه در قالب عملکردی لحاظ می‌شود.

میرزابیگی در پایان گفت: کارانه علاوه بر حقوق پرستاران و پزشکان به آنها تعلق می‌گیرد که پرداخت عملکردی از مهر امسال به تمام کشور ابلاغ شده که مربوط به کارانه می‌شود.


تیر ۹۵ – شروع استخدام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

در راستای تجمیع و بهینه سازی فرآیند استخدام دستگاههای اجرایی کشور، به حول و قوه الهی، آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور تحت عنوان آزمون استخدامی شهریور ماه ۱۳۹۵ در تاریخ ۹۵/۶/۱۶ برگزار میشود. در ادامه، توضیحات مربوطه در دو بخش ارائه خواهد شد. بخش نخست شامل توضیحات و شرایط عمومی استخدام در دستگاه های اجرایی و بخش دوم نیز شامل شرایط اختصاصی دستگاههای اجرایی بوده و شغل محلهای معرفی شده توسط هر دستگاه آورده شده است.

برای مشاهده متن کامل آگهی و فایل راهنما اینجا کلیک کنید


 

۲۳ تیر ۹۵ – بیمارستان ها با شرکت های متخلف جذب پرستار لغو قرارداد کنند

خبرگزاری ایرنا: تهران – ایرنا – معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هنوز برخی شرکتهای جذب پرستار برای بیمارستانهای دولتی حق و حقوق پرستاران را رعایت نمی کنند، گفت: بیمارستان ها با این شرکت ها لغو قرارداد کنند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد میرزابیگی با اشاره به مشکلات پرستاران شرکتی در بیمارستانها افزود: شرکتهای جذب پرستار از سالهای گذشته مشکلات زیادی داشتند و بسیاری از آنها حقوق پرستاران را نادیده می گرفتند.
وی اضافه کرد: به دلیل بروز تخلف هایی از سوی شرکت های جذب پرستار نظیر عدم رعایت حقوق پرسنل، عدم پرداخت به موقع حقوق، بیمه نکردن پرسنل و نبود امنیت شغلی، اغلب جامعه پرستاری با ادامه فعالیت این شرکتها مخالف هستند.
میرزا بیگی افزود: در دولت یازدهم برای ساماندهی اشتغال پرستاران شرکتی و رفع این مشکل وزارت بهداشت به فکر تشکیل موسسه ای متمرکز تحت نظر وزارت بهداشت افتاد.
وی گفت: در پی این تصمیم و پس از کارشناسی های متعدد، موسسه کارآفرینان آوا سلامت زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به منظور حذف مشکلات و تخلفات گذشته شرکتهای جذب پرستار و ایجاد امنیت شغلی در نیروهای غیر دولتی تشکیل شد که کار آن خرید خدمت از پرستاران برای فعالیت بیمارستانهای دولتی و عقد قرارداد با نیروهای شرکتی در کنار سایر شرکت های فعال در سطح کشور است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: البته اولویت اول وزارت بهداشت استخدام دولتی نیروهای پرستار است و در همین راستا مجوز استخدام ۱۱ هزار پرستار در سال جاری اتخاذ شده است که آزمون آن آبان امسال برگزار می شود.
وی گفت: در آزمون استخدامی نیز نیروهایی که به هر شکلی از جمله قرارداد شرکتی با بیمارستان های وزارت بهداشت کار می کنند در اولویت استخدام قرار دارند.
وی اضافه کرد: با این وجود امکان استخدام همه پرستاران مورد نیاز در وزارت بهداشت نیست و به ناچار عده ای از پرستاران به صورت قرارداد شرکتی در بیمارستانها فعالیت می کنند که برای ساماندهی این نیروها و جلوگیری از تضییع حقوق آنها در سال ۹۳ بخشنامه ساماندهی نیروهای شرکتی به همه بیمارستانهای کشور ابلاغ شد و این بخشنامه در سال ۹۵ نیز به روزسانی و هفته گذشته ابلاغ شد.
معاون وزیر بهداشت افزود: بر اساس این بخشنامه حقوق نیروی کارشناس پرستاری حداقل ۲ میلیون تومان لحاظ شده است و هر آنچه به صورت مزایا به یک نیروی رسمی تعلق می گیرد به حداقل حقوق نیروهای شرکتی نیز اضافه می شود.

**برخی شرکتهای پرستاری حق و حقوق پرستاران را رعایت نمی کنند
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به بازدیدهای اخیر از برخی بیمارستانها تاکید کرد: متاسفانه اکنون نیز شاهد این هستم که هنوز برخی شرکت ها بی توجه به بخشنامه معاونت توسعه وزارت بهداشت و همانند روال سابق حق و حقوق پرستاران شرکتی را رعایت نمی کنند.
میرزابیگی افزود: وظیفه بیمارستانها این است که با تخلفات این شرکت ها مستقیما برخورد کنند و در غیر این صورت با آنها لغو قرارداد کرده و با موسسه متمرکز تحت نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت عقد قرارداد کنند.
وی افزود: هم اکنون شش تا هفت هزار پرستار با موسسه کارآفرینان آوا سلامت قرار دارند که در این نیروها نارضایتی سایر نیروهای شرکتی دیده نمی شود.

**پرداختی به پرستاران در برخی بیمارستانها سلیقه ای است
معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به نوع پرداخت ها به پرسنل بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: میزان و ملاک پرداخت کارانه به نیروها، بخشنامه وزارت بهداشت است اما در این موضوع نیز در مواردی می بینیم که متاسفانه مدیران برخی بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی سلیقه ای عمل می کنند.
طبق آخرین دستورالعمل خرید خدمات گروه پرستاری در بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی مصوب معاونت توسعه وزارت بهداشت، حق الزحمه ماهیانه هر یک از مشاغل گروه پرستاری در سال ۹۵ در صورت اشتغال تمام وقت براساس قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت (بدون احتساب اضافه کار) با رعایت حقوق پایه، فوق العاده جذب هیات امنا، بن خواربار، حق مسکن، فوق العاده سختی کار، فوق العاده نوبت کاری، برای کارشناسان پرستاری، کارشناسان هوشبری و اتاق عمل حداقل مبلغ ۲۰ میلیون و ۷ هزار ریال، کاردان اتاق عمل و هوشبری حداقل ۱۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۰۰ ریال و بهیاری حداقل ۱۶ میلیون و ۵ هزار ۶۰۰ ریال است.
همچنین گروه پرستاری تمام وقت موضوع دستورالعمل خرید خدمات گروه پرستاری، مشابه سایر کارکنان بیمارستانها مشمول پرداخت عملکردی می شوند و در همین راستا نرخ ساعت اضافه کار این افراد نیز براساس دستورالعمل پرداخت عملکردی تعیین می شود.

 

 


 

 

۵ تیر ۹۵ – ۴۰ هزار نفر پرستار بیکار هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس سازمان نظم پرستاری با اظهار گله مندی مبنی بر بلاتکلیفی پرستاران شرکتی ، از بیکاری ۴۰ هزار پرستار در کشور خبرداد .
علی محمد آدابی ریس سازمان نظام پرستاری کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر جریان کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی افزود : هیچ کمبودی از این نظر در کشور نیست بلکه به علت افزایش بی حمایتی ها از جامعه پرستاران ، طبق آخرین آمار گیری ها هم اکنون بالغ بر ۴۰ هزار پرستار بیکار در سایت سازمان ثبت نام کرده اند که به علت نبود امنیت شغلی دیگر حاضر به ادامه کار نیستند زیرا انگیزه ای برای اشتغال ندارند .
وی با اشاره به وعده دروغین جذب و استخدام نیروی پرستاری در مراکز درمانی دانشگاهی تاکید کرد : سال گذشته  طی اطلاعیه استخدام و جذب پرستاران ازسوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، بالغ بر ۱۶ هزار پرستار به امید شرکت در طرح ساماندهی در بیمارستان‌های دانشگاهی مشغول به کار شدند ولی پس از گذشت سه ماه از آغاز همکاریشان ، خبری از استخدام و افزایش امنیت شغلی نشد .
رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار داشت : طی اطلاعیه ای دیگری علوم پزشکی ها به پرستاران اعلام کردند که خبری از استخدام نیست و فقط به صورت شرکتی میتوانند با این قشر قرار داد ببندند و در غیر این صورت هر پرستاری که مایل نیست میتواند برود ! به گونه ای که باید حقوق آنها بصورت واسطه ای و توسط شرکت‌های طرف قرارداد با علوم پزشکی ها که نقش پیمانکار را دارند به پرستاران پرداخت شود و هنوز هم بسیاری از پرستاران مطالباتشان را از این شرکت ها دریافت نکرده اند .

شکاف مالی درآمد پرستاران و پزشکان به بیش از ۴۰ برابر رسید
آدابی ادامه داد : هم اکنون درآمد هر پرستار با سابقه شاغل در مراکز درمانی خصوصی  با احتساب یک شیفت اضافه کاری بطور ماهیانه نزدیک به ۳ میلیون تومان و در دولتی مبلغ بسیار کمتر است درحالیکه طبق قانون تعرفه گذاری خدمات ، زمان کار هر پرستار در مراکز دولتی به طور ماهیانه ۱۳۳ ساعت بدون اضافه کاری تعریف شده که این میزان با محاسبه یک شیفت اضافه کاری در یک ماه به ۲۳۳ ساعت کار و ارائه خدمت بی وقفه میرسد در حالیکه درآمد پزشکان نسبت به این قشر ۴۰ برابر بیشتر شده است
وی گفت : طبق استانداردهای جهانی هرپرستار ۲ الی ۳ بیمار را پوشش میدهد در حالیکه درکشورمان هر پرستار باید به ۷ الی ۸ بیمار رسیدگی کند که با حساب شیفت های فشرده کاری ، نسخه های متفاوت دارویی و درمانی هر کدام از بیماران ، رسیدگی به وضعیت بالینی آنها و افزایش مداوم ترافیک کاری آنها ، عرصه را برای ادامه کار پرستاران تنگ ترکرده اند و در اغلب موارد نیز این قشر دیگر فرصتی برای خانواده هایشان ندارند .


 

 

۱۹ خرداد ۹۵ – سلامت بیماران متاثر از حذف قانون مشاغل سخت پرستاران

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: حذف قانون مشاغل سخت و زیان آور پرستاران، بر ارائه کیفیت و کمیت خدمات مراقبتی تاثیر می گذارد.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر دالوندی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، افزود: وقتی یک پرستار از بیمار مراقبت و نگهداری می کند تمام سختی های کار را به دوش می کشد از جمله کم حوصلگی، بی طاقتی و بهانه گیری های بیمار، خشونت اطرافیان و همراهان بیمار، رفتارهای پزشکانی که با پرستاران در ارتباط هستند و حتی محیط بیمارستان نیز به نوبه خود دردآور بوده و بر رح و روان پرستاران تاثیر می گذارد، این ها عدلات موجود بر سختی حرفه پرستاری می باشد.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور بیان کرد: این حرفه ذاتأ ماهیت سختی دارد زیرا به دلایل گفته شده باید قانون مشاغل سخت و زیان آور برای آنها اجرایی شود تا از پرستاران حمایت و محافظت از لحاظ روحی، روانی و عاطفی شود تا از پیری زود رس، فرسودگی شغلی و خانوادگی ، فرسودگی جسمی، روانی و اجتماعی آنها جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: اگر این قانون برا ی پرستاران اجرایی نشود به تبع آن کیفیت و کمیت ارائه خدمات مراقبتی پرستاران به بیماران کم می شود و و کسانی که از این وضع مستقیمأ ضرر می کنند بیماران و مردمی که نیازمند دریافت ارائه خدمات درمانی مناسب می باشند.
دالوندی در پایان به جلسه روز گذشته برخی مدیران پرستاری با وزیر بهداشت اشاره کرد و افزود: در جلسه روز گذشته بنده حضور نداشتم، اما بحث اجرایی شدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران مطرح شده و عنوان گردید اگر بخواهیم پرستار با دانش و معلومات بالا بر بالین بیمار حاضر شود باید طبقه بندی مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران پابرجا بماند و حذف این قانون مساوی با فرسودگی شغلی، روانی و اجتماعی، ترک شغل، و مهمترین ضرر وارده از حذف شدن این قانون بر بیماران است.


 

 

 

۴ خرداد ۹۵ – قانون مشاغل سخت یکی از مطالبات پرستاران است

خبرگزاری مهر: رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: با تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران اما متاسفانه برای آنان اجرایی نشده و به یک مطالبه جدی برای پرستاران تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نظام پرستاری، طاهره زاهد صفت، گفت: یکی از چالش های حقوقی که ، کادر پرستاری با آن مواجه بوده و می باشند عدم برخورداری از اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور است که در بند دو قانون ارتقای بهره وری مصوبه سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی صراحتأ به آن اشاره شده ولی هم اکنون به دلیل محدودیت منابع مالی و انسانی پرستاران شاغل در مراکز دولتی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری می باشند از مزایای بازنشستگی قانون فوق برخوردار نبوده و در این مورد خاص فقط پرستاران بخش خصوصی که عضو صندوق تامین اجتماعی و تحت پوشش قانون کار می باشند پرستاران زن با ۲۰ سال و مردان با ۲۵سال کار به بازنشستگی نایل می شوند.
وی اظهار داشت: با توجه به آسیب شناسی به عمل آمده نظر به مشخصه حرفه ای خدمت پرستاری به علت شرح وظایف پیچیده و مسئولیت حرفه  ای سنگین، فرسودگی شغلی ناشی از کار پرستاری بسیار چشمگیربوده،  عدم اجرای قانون فوق به هر دلیل غیر قانونی بوده و موجبات تشدید فرسودگی شغلی، جسمی و روحی را به دنبال داشته است و ضمن اینکه بر کارایی و اثربخش سرمایه انسانی در نظام سلامت اثرات سوء را در بردارد.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: چرا که این قانون همانند قانون تعرفه پرستاری در راستای حمایت از پرستاران با توجه به تنش و عوامل مداخله گر مضر در این حرفه تصویب شده ولی پس از گذشت سالها یکی از مطالبات جدی آنان محسوب می گردد.


 

 

۲۷ اردیبهشت ۹۵ – افزایش حقوق پرستاران متناسب با سختی شغل

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه حقوق پرستاران متناسب با سختی شغل آنها افزایش یابد، گفت: نمایندگان مجلس به بررسی راهکارهای رفع مشکلات پرستاران بپردازند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار اعضای هئیت مدیره نظام پرستاری و اعضای نظام پزشکی با وی، با اشاره به سختیها و حساسیتهای شغل و کار پرستاران، اظهار داشت: فعالیت پرستاران در بسیاری از موارد حتی از فعالیت پزشکان هم مهمتر جلوه می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه کار پرستاری کار سختی است، ادامه داد: در عین حال دریافتی و حقوق پرستاران قابل مقایسه با قشر پزشک نیست و در مواردی این دریافتی واقعا کم است که باید به آن رسیدگی صورت گیرد.
امام جمعه یزد افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توان در زمینه حقوق پرستاران انجام داد، مرحله‌بندی فعالیت‌هاست، به این صورت که پرستار تکنسین اتاق عمل یک میزان دریافتی دریافت کند و پرستاری در بخش دیگر مقدار متفاوت دریافتی داشته باشد.
ناصری با تاکید بر اینکه نمی توان تعادل کاملی بین پرستار و پزشکی ایجاد کرد، گفت: با این وجود نباید زیاد اجحاف صورت گیرد و فاصله طبقاتی از لحاظ دریافت حقوق زیاد شود.
نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: باید طرح مناسبی در زمینه معیشت و فعالیت پرستاران تهیه و این طرح برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
وی تصریح کرد: باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که در کشورهای دیگر چه اقداماتی در زمینه رفاه پرستاران صورت گرفته و آن قسمت از فعالیتهایی که در کشور امکان اجرایی شدن دارد را در طرحی که تدوین می‌شود، آورد.
امام جمعه یزد با بیان این مطلب که پرستاران زن با توجه به اینکه وقت زیادی را در محل کار خود سپری می‌کنند، به مسائل خانه و خانواده خود نمی‌توانند رسیدگی کنند، افزود: باید نسبت به کاهش زمان کار خانمها برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گیرد که آنها بتوانند مدیریت خانه و خانواده را هم انجام دهند.


 

 

۱۴ اردیبهشت ۹۵ – ثبت نام ۱۵هزار پرستار بیکار در سایت سازمان نظام پرستاری

خبرگزاری شبستان: قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود کادر پرستاری در بیمارستان ها به علت کمبود پرستار نیست، در حال حاضر ۸۵هزار پرستار بیکار در سایت سازمان نظام پرستاری ثبت نام کرده اند.
به گزارش خبرنگار شبستان، محمد شریفی مقدم، قائم مقام رییس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری همایش نقد طرح تحول نظام سلامت گفت: وزارت بهداشت از ابتدا به دنبال استخدام پرستار نبود و سنگینی طرح تحول نظام پرستاری را به دوش پرستاران انداخت.
وی با بیان اینکه بیمارستان ها با هزینه دولت ساخته می شوند و وسایل و تجهیزات مورد نیاز نیز از هزینه های دولتی تهیه می شود و حقوق کارکنان بیمارستان نیز توسط دولت پرداخته می شود، افزود: ۷۰درصد سود حاصل از فعالیت بیمارستان ها به اعضای هیات علمی پرداخت می شود و هنوز در بیمارستان های دولتی ما شاهد کیفیت مطلوبی نیستیم.
علی محمد آدابی، رییس سازمان نظام پرستاری نیز در این نشست خبری گفت: همایش نقد طرح تحول نظام سلامت با هدف نقد این طرح در سالگرد شروع طرح تحول نظام سلامت دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در کانون پرورش فکری برگزار می شود.
وی با انتقاد از اینکه این طرح با اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان ها شروع شد، گفت: این کار با ظاهرسازی در بیمارستان های دولتی همراه بود و قرار بود هر هشت دقیقه یک بیمار ویزیت شود که در واقعیت این امر اتفاق نیفتاده است.
آدابی افزود: در این طرح تعرفه های پزشکی به ناگهان ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافت که این رشد غیرمتعارف رشدی بود که باید طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده اتفاق می افتاد و مردم هم اکنون حق ویزیت را به نرخ ۲۰ سال آینده می پردازند.
وی خاطرنشان کرد: به عقیده ما تعرفه های پزشکی باید به وضعیت قبل برگدد و باید طرح پزشک خانواده را احیا کرد هرچند برخی در وزارت بهداشت مخالف این امر هستند.

 

 

 


 

۱۱ اردیبهشت ۹۵ – طرح ورود کمک پرستاران به بیمارستان ها ابهام دارد

خبرگزاری مهر: عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت، گفت: این افراد جایگزین مناسبی برای نیروهای پرستاری نیستند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، احمد آریایی نژاد، درباره تلاش وزارت بهداشت در زمینه ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت، افزود: قرار است به این نیروها در قالب کمک پرستار آموزش هایی ارایه داده شود تا در بخش بهداشت و درمان بکار گرفته شوند و بتوانند بخشی از نیازهای این حوزه را برطرف کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: بدون شک در اجرایی شدن این طرح باید وظایف پرستار و کمک پرستار مشخص شود و اینکه باید بررسی شود که آیا وزارت بهداشت می تواند حق الزحمه این گروه از فعالان حوزه سلامت را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه بحث ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت ناپخته است، یادآور شد: هنوز چگونگی تامین منابع مالی این طرح مشخص نشده، از سویی دیگر شفاف سازی صورت نیست که این طرح قرار است چگونه اجرا شود تا خللی در وظایف پیراپزشکان به وجود نیاورد.
آریایی نژاد تاکید کرد: گفته می شود قرار است این نیروها از سوی جمعیت هلال احمر تامین شود اما در شرایطی که این جمعیت در تامین منابع مالی نیروهای خود با مشکل مواجه است و بسیاری از افراد حق الزحمه خود را دریافت نمی‌کنند چطور قصد مشارکت در اجرای این طرح را دارد.
وی با تاکید بر اینکه جایگزینی کمک پرستار به جای پرستار اقدام درستی نیست، گفت: حوزه سلامت با پرستاران بیکار زیادی روبرو است که مسولان امر هنوز نتوانسته اند سازوکار درستی برای به کار گیری آنها در بهداشت و درمان داشته باشند حال با چه ادله ای می خواهند کمک پرستار را جایگزین نیروهای خبره پرستاری کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: تعداد پرستاران بیکار در کشور تاحدی است که برخی از آنها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند چراکه معتقدند در حوزه سلامت جایی برای آنها نیست لذا در این زمینه مسئولان مربوطه باید توضیحات عقلایی خود را در مورد طرح مذکور ارایه دهند تا شفاف سازی نسبت به آن صورت گیرد.
اخیرا معاون پرستاری وزارت بهداشت، از ورود کمک پرستاران به بیمارستان‌ها در سال جاری خبر داده بود.

 


 

 

۶ هزار پرستار در بیمارستانهای دولتی استخدام شدند

 خبرگزاری ایرنا: تهران-ایرنا-رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶ هزار پرستار در یک سال گذشته برای بیمارستانها و بخشهای جدید مراکز درمانی دولتی از طریق این هیات استخدام شدند.
عباس حسنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: کمبود نیروی انسانی و به خصوص کمبود پرستار یکی از مشکلات جدی بیمارستانهای دولتی تابعه دانشگاههای علوم پزشکی است و از طرفی دولت نمی تواند بیش از این بزرگ شود و تامین این نیاز از طریق استخدام رسمی و پیمانی میسر نیست.
وی ادامه داد: از طرفی شرکتهای جذب نیرو و پرستار که نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانها را به صورت شرکتی تامین می کنند نیز مشکلات زیادی دارند و توانمندی و ظرفیت آنها محدود است.
حسنی گفت: برای حل این معضل قدیمی و برای ساماندهی نیروی انسانی در بیمارستانهای دولتی از سال گذشته در زیر مجموعه مرکز آوا پزشک در هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت یک موسسه با نام موسسه کارآفرینان آوا سلامت با هدف تامین نیروی انسانی متبحر و کارآمد به خصوص نیروی پرستار برای بیمارستانهای دولتی شکل گرفت.
رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت افزود: این موسسه فعلا فقط برای تامین نیروی پرستار مورد نیاز بیمارستانهای دولتی تابعه دانشگاههای علوم پزشکی فعالیت می کند و در یکسال فعالیت خود تاکنون با حدود شش هزار پرستار قرارداد بسته و آنان را برای فعالیت در بیمارستانهای دولتی استخدام کرده است.
حسنی گفت: هدف این موسسه این نیست که رقیبی برای شرکتهای فعال در عرصه تامین نیروی انسانی بیمارستانها باشد و بخواهد بر بازار نیروی انسانی مراکز درمانی احاطه پیدا کند، شرکتهای دیگر می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و هر جا خلاء و نیازی وجود داشت و دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد، این موسسه زیر نظر هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت وارد عمل می شود.
وی اضافه کرد: در واقع موسسه کارآفرینان آوا سلامت وابسته به هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت برای کمک به ساماندهی نیروی انسانی به خصوص پرستار بیمارستانها تاسیس شده و به هیچ عنوان به دنبال سود و بهره اقتصادی نیست و همین که این موسسه از نگاه قانون تجارت زیان ده نباشد و بتواند حقوق، مزایا و اضافه کار نیروهای بکارگیری شده را به موقع پرداخت کند،حق لباس آنها را بدهد و مالیات را پرداخت کند، کفایت می کند.
رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی از ورود این موسسه به بازار تامین نیروی انسانی رفع کمبود نیرو و افزایش رضایتمدی مردم و پرستاران در بیمارستانهاست.
وی درباره تاخیر در پرداخت حقوق پرستاران نیز گفت: تمام حقوق و مزایایی که پرستاران رسمی و پیمانی در بیمارستانهای دولتی دارند به پرستاران استخدام شده از طریق موسسه کارآفرینان آوا سلامت تعلق می گیرد و بیشترین میزان تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای آنان نیز در بهمن ۹۴ با چهار روز تاخیر بود که امیدواریم در سال ۹۵ این چهار روز تاخیر را هم نداشته باشیم.
وی ادامه داد: پرستاری کاری بسیار سخت و پر مسئولیت است و اگر حقوق و مزایای این نیروها با تاخیر پرداخت شود یا هر نوع اجحافی در حق این نیروها بشود هم موجب کاهش رضایتمندی آنان می شود و هم به میزان رضایتمندی مردم از خدمات بیمارستانی آسیب می زند.
حسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره منبع تامین حقوق پرستاران نیز گفت: هیچ منبع دولتی برای پرداخت حقوق این پرستاران وجود ندارد و همه هزینه ها از مجل درآمد اختصاصی بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی طرف قرارداد تامین می شود.
وی افزود: تاکنون موسسه کارآفرینان آوا سلامت وابسته به هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت با ۲۴ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی برای تامین نیروی انسانی پرستار قرارداد بسته است.
وی گفت: فقط برای دانشگاههای علوم پزشکی که درخواست تامین نیرو داشته باشند،نیرو استخدام می کنیم و هیچ ولعی برای اینکه بازار نیروی انسانی را به سمت یک موسسه ببریم، نداریم.
محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی پیش از این اعلام کرده بود که هم اکنون حدود ۱۴۰ هزار پرستار در بیمارستانهای کشور مشغول به کار هستند و بر اساس نسبت استاندارد پرستار به تخت بیمارستانی، پزشک و جمعیت حداقل به ۱۰۰ هزار پرستار دیگر در کشور نیاز داریم.
به گفته وی، در قانون ارتقای بهره وری نیروی انسانی مزایا و مرخصی های ویژه ای برای پرستاران در نظر گرفته شده است که برای اجرای این قانون، تعداد پرستاران شاغل کشور باید حداقل به ۲۶۰ هزار نفر برسد و در این صورت کشور هم اکنون با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار مواجه است.
کمبود پرستار در بیمارستانها موجب افزایش سختی کار آنان، فرسودگی و خستگی و افزایش امکان خطای آنان می شود و همین مسائل موجب کاهش رضایتمندی مردم و بیماران از خدمات پرستاری و مراقبتهای بیمارستانی می شود.
هم اکنون حدود ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور فعال است که اگر استاندارد ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت را که سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پذیرفته است، مبنا قراردهیم باید هم اکنون حداقل ۲۰۰ هزار پرستار شاعل در بیمارستانها داشته باشیم که البته این استاندارد برای بخشهای مراقبتهای ویژه بیشتر است، ضمن اینکه تختهای بخشهای اورژانس و اتاق عمل در این سرشماری لحاظ نشده بنابراین نیاز بیمارستانهای کشور به پرستار بیش از این تعداد است.


 

کمبود یکصد هزار پرستار در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان : مدیرامور بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور از افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران خبر داد.
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ابراهیم محمدی گفت: در حال حاضر ما درسطح کشور با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه هستیم.
وی یکی از علل این کمبود را مهاجرت پرستاران عنوان کرد و افزود: متاسفانه سالیانه حدودهزار پرستاراز کشور به خارج از مرزهای ایران مهاجرت می‌کنند.
مدیر امور بین‌الملل نظام پرستاری کشور از افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران در ماه آغازین سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در فروردین ماه امسال ۳۰ پرستار برای مهاجرت اقدام کردند که نسبت به فروردینسال گذشته با مهاجرت هفت پرستار ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
محمدی با بیان اینکه پرستارانی که قصد مهاجرت دارند برای گرفتن تاییدیه مدرک خود به نظام پرستاری مراجعه می‌کنند، گفت: فرم نظر سنجی در نظر گرفته شده و از پرستارانی که قصد مهاجرت دارند می‌خواهیم تا دلایل مهاجرت خود را عنوان کنند.
وی تصریح کرد: عمده این افراد فشار کاری بسیار و حقوق و مزایای پایین را علت مهاجرت خود عنوان کرده و بیان می‌کنند که با اجرای طرح تحول نظام سلامت فشار کاری آنها چند برابر شده، اما حقوق و مزایای آنها تغییر چندانی نداشته است و همین امر موجب بی انگیزه شدن و تمایل آنها به مهاجرت شده است.
مدیر امور بین‌الملل نظام پرستاری کشور مقصد اول مهاجرت پرستاران را کاناد عنوان کرد و افزود: بعد از کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس در رتبه‌های بعدی مقصد مهاجرت پرستاران قرار دارند.
محمدی عنوان کرد: علت تمایل پرستاران برای مهاجرت به این کشورها، علاوه بر حقوق و مزایای مناسب، ارزش و اعتباری است که در این کشورهای به کار پرستاری داده می‌شود.
این مسئول پرستاران را سرمایه‌های کشور عنوان کرد و افزود: این افراد چهار سال در ایران تحصیل کرده‌اند و حال که زمان بهره وری آنها رسیده، نباید بگذاریم از ایران بروند و باید شرایط را بگونه‌ای فراهم کنیم که این افراد در ایران بمانند و به هموطنان خود خدمت کنند.
محمدی افزود: چنانچه بتوانیم نسبت فشار کاری و حقوق و مزایا را به حد معقولی برسانیم، قطعا جلوی روند مهاجرت پرستاران گرفته خواهد شد.


 

تسهیلات ویژه ۱۵۰ میلیونی به پرستاران + شرایط

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری کشور از تسهیلات ویژه ۱۵۰ میلیونی به پرستاران خبر داد.
به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، سید عباس کشفی – معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری کشور اظهار داشت: پرستاران تهرانی که به تازگی به عضویت تعاونی اعتبار نظام پرستاری و نیز هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در آمدند می‌توانند تسهیلات مالی دریافت کنند.
وی عنوان کرد: تعاونی اعتبار اعضا و شاغلان سازمان نظام پرستاری با مجوز رسمی از بانک مرکزی اقدام به ارائه تسهیلات مالی به پرستاران می‌کند. در حال حاضر نیز اقدام به ارائه تسهیلات مالی ویژه بدون نیاز به سپرده به مبلغ ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون ریال با نرخ بهره واقعی ۲۰ درصد به پرستاران کرده است.
کشفی، همچنین از آمادگی سازمان نظام پرستاری برای برگزاری دوره‌های حقوق و قوانین به صورت رایگان برای پرستاران خبر داد و گفت: برای آگاهی پرستاران از مسائل حقوقی خود و در صورت تمایل مراکز درمانی، سازمان نظام پرستاری آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی حقوقی به صورت رایگان برای پرستاران اعلام می‌کند.
به گزارش نظام پرستاری، وی همچنین گفت: در صورت وقوع مشکلات حرفه ای و حقوقی برای پرستاران، مشاوران حقوقی سازمان می‌توانند حمایت‌های لازم را ازجهت حقوقی و قانونی ارائه دهند.
عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه با اشاره به اهمیت فعال شدن رابطین نظام پرستاری افزود: به دلیل حجم بالای کار مترون‌ها و با توجه به لزوم ارتباط موثر و دائمی سازمان نظام پرستاری  با مراکز درمانی، اهمیت فعال تر شدن رابطین نظام پرستاری روشن می‌شود. از این رو بهتر است افراد پیگیر و فعال به عنوان رابطین نظام پرستاری برگزیده شوند و اقدامات تشویقی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.
کشفی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اطلاع رسانی شایسته رابطین پرستاری، همه پرستاران بتوانند از امکانات و خدمات سازمان نظام پرستاری بهره مند شوند.


 

پرستاران ادعای معاون درمان وزارت بهداشت را کذب دانستند

خبرگزاری تسنیم : چندی قبل معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرده بود که دریافتی پرستاران بخش‌های عادی بیمارستان‌های دولتی سه‌میلیون و ۱۳۶هزار تومان است، در حالی که پرستاران چنین ادعایی را قویاً رد می‌کنند.
به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، محمد حاجی‌آقاجانی ــ معاون درمان وزارت بهداشت چندی پیش در نشست خبری به اختلاف دریافتی پزشکان و پرستاران اشاره کرد و گفت که پرستاران بخش‌های عادی بیمارستان‌های وزارت بهداشت، سه‌میلیون و ۱۳۶هزار تومان دریافتی ماهانه دارند.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در گفت‌وگو با چند پرستار رسمی شاغل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، چنین موضوعی رد شد.
در این رابطه زینب فدایی ــ عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور عنوان داشته که دریافتی بالای سه‌میلیون تومان پرستاران بخش‌های عادی به هیچ عنوان واقعیت ندارد.
در همین حال یک پرستار استخدام رسمی یکی از بیمارستان‌های تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تهران، بیان می‌کند: حقوق بنده برای یک شیفت کامل کاری، یک‌میلیون و ۴۵۰هزار تومان است.
وی عنوان می‌کند که ماهانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کارانه می‌گیرد که با این تفاسیر، دریافتی این پرستار به ۲میلیون تومان هم نمی‌رسد.
همچنین یحیی عبداللی که یکی از پرستاران باسابقه در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران است، این ادعای معاون درمان وزارت بهداشت را رد می‌کند و می‌گوید: این میزان دریافتی را برای پرستاران بخش عادی بیمارستان‌ها تأیید نمی‌کنم.
به گزارش سازمان نظام پرستاری، آنچه مسلم است، ادعای معاون درمان وزارت بهداشت در شرایطی مطرح می‌شود که رقم دریافتی اغلب پرستاران زیر ۲میلیون تومان است. البته به‌گفته زینب فدایی ــ عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، ممکن است با محاسبه اضافه کار، این دریافتی بالا برود. اما، ساعت اضافه کار نمی‌تواند ملاک ارزیابی قانونی برای پرداخت‌ها قرار گیرد.


پرستاران جویای کار در آزمون های جذب نیروی وزارت بهداشت استثمار می شوند

سلامت نیوز: دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، از معاون پرستاری وزارت بهداشت خواست که علت عدم استقبال پرستاران جویای کار از آزمون جذب نیرو که این وزارتخانه برگزار کرده بود را، توضیح دهد.

به گزارش سلامت نیوز ، یحیی عبداللهی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اظهارداشت: مسئولان وزارت بهداشت خوب می دانند که چرا پرستاران جویای کار از آزمونی که این وزارتخانه برای جذب نیروی پرستاری برگزار کرده بود، استقبال نکردند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی، گفت: در آزمون استخدامی این سازمان به ازای هر یک نیروی مورد نیاز پرستاری، ۱۱ پرستار شرکت کردند.

عبداللهی با وحشتناک خواندن نوع قرارداد پرستاران وزارت بهداشت، افزود: پرستاران جویای کار در آزمون های جذب نیروی وزارت بهداشت استثمار می شوند و از همین رو، تمایلی به شرکت در آزمون هایی که وزارت بهداشت برگزار می کند، ندارند.

دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، تبعیض فاحش در پرداختی پرستار و پزشک را یکی از علل بی انگیزه شدن پرستاران جویای کار دانست و گفت: پرستاران به دنبال امنیت شغلی هستند. در حالی که جذب پرستاران شرکتی، هیچ گونه امنیت و تضمیم شغلی برای پرستاران ندارد.


 

۱۲ هزار پرستار جذب وزارت بهداشت می‌شوند
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت گفت: ۱۲ هزار پرستار سال آینده جذب این وزارتخانه می‌شوند.
احمد نجاتیان در آیین تجلیل از پرستاران نمونه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: نظام سلامت کشور هم‌اکنون با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار روبه‌رو است و برای جبران این کمبود مجبور به اجرای طرح اضافه‌کاری پرستاران درکشور هستیم.
وی با اشاره به جذب بیش از ۹ هزار نیروی پرستار در سال جاری گفت: اجرای طرح تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای شاخص‌های نظام کیفیت خدمات پرستاری از اولویت‌های وزارت بهداشت است.
نجاتیان با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون در کشور به ازای هر ۲۷۰ هزار نفر فقط یک مرکز مشاوره خدمات پرستاری در منزل وجود دارد، ادامه داد: به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور باید یک مرکز خدمات پرستاری در منزل ایجاد شود.
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری نیز در بوشهر گفت: هم‌اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار وجود دارد که این میزان باید برای هر تخت ۱/۸ پرستار باشد.
حسین پوپ در ارتباط با مشکل پرستاران گفت: با اجرای طرح تحول در نظام سلامت میزان دریافتی پرستاران  اندکی افزایش یافته اما این میزان با وظیفه‌های محول شده به آنها در قالب طرح تحول نظام سلامت همخوانی ندارد و حجم کار آنان نیز دو برابر شده است. وی با اشاره به اختلاف ۵۰ درصدی میزان دریافتی پزشکان و پرستاران گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که ۹ سال پیش از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، می‌تواند بخش عمده مشکل پرستاران را برطرف کند.
پوپ با اشاره به بلاتکلیف ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بین بیمه و وزارت بهداشت گفت: با فراهم شدن زمینه اجرای این قانون بخشی از خدمات کنونی پرستاران تعرفه‌گذاری و میزان دریافتی آنها به حد مطلوب خواهد رسید.

 

جذب ۱۰۰ نیروی جدید پرستاری در مراکز درمانی تامین اجتماعی

مدیر کل درمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: ۱۰۰ نیروی جدید پرستاری براساس شرکت در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در مراکز درمانی جذب می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس،محمد تقی خسروانی مقدم با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد درمان تامین اجتماعی کشور توسط اداره کل درمان استان تهران انجام می شود، اظهار داشت: در طی سال‌های اخیر افتخارات متعددی در این حوزه کسب شده است که از جمله می‌توان به کسب رتبه درجه یک در زمینه اعتبار بخشی توسط تمامی مراکز درمانی اداره کل درمان استان تهران اشاره کرد.
خسروانی مقدم همچنین با اشاره به کسب نشان مدیر نمونه و شایسته ملی اشاره کرد و بیان داشت: این مهم را مرهون تلاش یکایک همکاران در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه پرستاری در مجموعه اداره کل درمان استان تهران می‌دانیم.
مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هم اکنون اداره کل درمان استان تهران با حدود ۹ هزار پرسنل، کارمند و کادر درمانی در حال خدمت رسانی به بیمه شدگان است، افزود: از این میان حدود ۲۸۰۰ نفر از پرسنل و کادر درمان را پرستاران تشکیل می‌دهند.
این مقام مسئول به جذب ۴۰۰ نیروی پرستار درسال ۹۴ از طریق برگزاری آزمون سال ۹۳ در مراکز درمانی تابعه اداره کل درمان استان تهران اشاره کرد و یادآور شد: مقرر شده است که در از طریق برگزاری آزمون اخیر ۱۰۰ نیروی جدید پرستاری نیز به کادر درمانی مراکز درمانی تامین اجتماعی استان تهران افزوده شود.
خسروانی مقدم با تاکید بر اینکه تا کنون گام‌های بزرگی برای رفع معضلات نیروهای فعال در کادر پرستاری برداشته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان از میان برداشتن معضلات پیش روی این قشر است.

 


 

اعلام جزئیات جذب پرستار برای سال ۹۵

خبرگزاری خانه ملت: معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت و درمان از موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای جذب هزار پرستار در سال ۹۵ خبر داد.
اعلام جزئیات جذب پرستار برای سال ۹۵ / سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با جذب هزار پرستار موافقت کرد
سیدعلی صدرالسادات در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت درباره برنامه وزرات بهداشت و درمان برای بکارگیری پرستاران مورد نیاز، گفت: وزارت بهداشت و درمان نیازهای خود در حوزه جذب پرستار را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین منابع اعلام کرده است لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم به خاطر محدودیت مالی بخشی از درخواست وزارتخانه را پذیرفته است.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با جذب پرستار به میزان یک سوم تعداد بازنشسته‌های دو سال قبل وزرات بهداشت و درمان موافقت کرده است.
معاون توسعه و مدیریت منابع وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه از میزان پرستاران بیکار در کشور اطلاعی ندارم، تصریح کرد: در صورت تخصیص منابع و با توجه به موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، هزار پرستار که یک سوم بازنشسته‌های دو سال گذشته وزرات بهداشت و درمان را شامل می‌شوند، جذب خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسئول روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به کمبود بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار در بخش درمان کشور، گفت: این درحالی است که در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داریم.


تلاش فراوانی برای استخدام پرستاران شرکتی انجام داده‌ایم

خبرگزاری فارس: به گزارش خبرگزاری فارس، از مشهد، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی دقایقی قبل در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان قائم(عج) مشهد، در جمع پرستاران بخش اورژانس اعصاب این بیمارستان گفت: به ازای هر تعداد تختی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، تعداد زیادی پرستار کمبود داریم.
وی افزود: در راستای ارتقای سطح معیشت پرستاران تلاش‌های بسیاری برای تبدیل وضعیت آنها و استخدام‌شان انجام داده‌ایم، اما متأسفانه اجازه استخدام به ما نمی‌دهند، به این دلیل که دولت با استخدام پرستاران بزرگ می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حق رشته مامایی ظلم شده است، در سال‌های گذشته پذیرش رشته مامایی در وزارت بهداشت کاهش یافت، اما در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی تعداد پذیرش‌های خود در این رشته را افزایش داد.
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: موضوع استخدام پرستاران و تبدیل وضعیت قراردادهای آنها را به‌صورت جدی وزارت بهداشت پیگری خواهد کرد.


استخدام پرستاران از ادعا تا عمل/ وزارت بهداشت کاریابی ندارد!

خبرگزاری مهر: معاون پرستاری وزارت بهداشت چندی قبل عنوان داشت آماده استخدام هر تعداد پرستار بیکار هستیم. در حالی که یکی از پرسنل این معاونت در پاسخ به یک پرستار بیکار، گفته ما کاریابی نمی کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، موضوع کمبود نیروی پرستاری و پرستاران بیکار، به چالشی میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری کشور تبدیل شده است.
وزارت بهداشت بر این عقیده است که کمبود پرستار داریم، اما سازمان نظام پرستاری مدعی است که تنها در شهر تهران با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستیم و در بقیه استان ها و شهرستانهای کشور، تنها مشکل پرستاری، استخدام است.
بر اساس اظهارات مسئولان سازمان نظام پرستاری کشور، پرستار شرکتی معضلی است که امنیت شغلی پرستاران را تهدید می کند. نمونه اخیر این مشکل، بیکار شدن ۱۰۰ پرستار در کرمان بوده است. در حالی که معاون پرستاری وزارت بهداشت چندی قبل در خبر ۲۰:۳۰ ادعا کرد هر تعداد پرستار بیکار به ما (وزارت بهداشت) معرفی شود، آماده جذب آنها هستیم.
این ادعا در حالی مطرح می شود که به تازگی یک خانم پرستار از مشهد که طرح خود را به پایان رسانده است، در نامه ای به نظام پرستاری مشهد، از آنان خواسته بود که او را برای کار به یک مرکز درمانی یا بیمارستان معرفی کنند. مسئولان نظام پرستاری مشهد هم نامه درخواست او را به معاونت پرستاری وزارت بهداشت ارسال می کنند.
اما پاسخی که این پرستار جویای کار از معاونت پرستاری وزارت بهداشت دریافت می کند، این است: «اینجا کاریابی نمی کند. آگهی های جذب در دانشگاه ها نصب می شود کار برای علاقمندان هست و خودت باید کارت را دنبال کنی.»
چالش وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بعد از تغییر مسئولان سازمان نظام پرستاری، شدیدتر شده است. به طوریکه بعد از گذشت دو ماه از تشکیل جلسات شورای عالی نظام پرستاری در دوره جدید، اخیرا دو نماینده وزیر بهداشت در این شورا معرفی شده اند. در حالی که قبل از روی کار آمدن تیم جدید سازمان نظام پرستاری، رئیس کل سازمان در قامت معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز حاضر بود. یعنی، امکان موضع گرفتن سازمان علیه وزارت بهداشت وجود نداشت. در حالی که جامعه پرستاری، افرادی را به عنوان اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری انتخاب می کنند، که از حقوق آنها دفاع کنند.
بر اساس ادعای دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت که روز گذشته در نشست خبری عنوان کرد، این بود که «ما با کل پرستاران مواجهیم نه فقط با تعدادی که صرفا ادعای نمایندگی دارند.»
وی در عین حال عنوان داشت که برنامه‌های وزارت بهداشت باید به سمتی سوق یابد تا از پرستاران صیانت شود. درآمدشان مناسب باشد، امنیت و رضایت شغلی داشته باشند.
حریرچی در پاسخ به برخی صحبت‌ها مبنی بر پرستار مازاد در کشور، گفت: ما باید تعداد پرستار را به ازای تخت بیمارستانی، پزشک و معیارهای دیگر بسنجیم که با توجه به تمام این معیارها حداقل ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. البته در برخی استان‌ها پرستار مازاد وجود دارد اما این در حالیست که در شهرستان‌های آن استان با کمبود پرستار مواجهیم مثلا ما در شهر تهران و شهرهای کوچک کمبود پرستار داریم و به طور کلی کشور با کمبود شدید پرستار مواجه است.
در همین حال مسئولان جدید سازمان نظام پرستاری کشور بر این عقیده اند که مشکل اصلی کمبود نیرو نیست، بلکه نوع جذب پرستاران است.
محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تعداد پرستاران مورد نیاز برای نظام سلامت کشور، اظهار داشت: بر اساس نسبت پرستار به جمعیت به ۲۴۰ هزار پرستار، نسبت پرستار به پزشک ۲۱۰ هزار، نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲۲۰ هزار و بر اساس محاسبه با شاخص های توافقی کلی و روش قانون ارتقای بهره وری حداقل به ۲۶۰  هزار پرستار نیاز داریم.
در عین حال عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفته است باید به ازای هر یک پزشک، ۳ تا پنج پرستار استخدام می شد اما این کار را نکردیم.
حالا در عین حال که معاون وزارت بهداشت اعلام کرده، هر تعداد پرستار بیکار به ما (وزارت بهداشت) معرفی شود، آماده جذب آنها هستیم چرا این معاونت برای جذب یک پرستار می گوید که اینجا کاریابی نمی کند و پرستاران بیکار باید خودشان دنبال کار باشند.


پرستاری بشکند سلامت جامعه به خطر می افتد

خبرگزاری مهر : رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در نامه ای از روند تضعیف جایگاه پرستاری در جامعه گلایه کرده و عنوان داشته که تلاش برای شکستن پرستاری، سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نظام پرستاری، دکتر علی محمد آدابی در بخش هایی از این نامه آورده است: در حالی که در دنیا شاهد توسعه کمی و کیفی رشته پرستاری برای ارتقاء سطح سلامت جامعه هستیم متأسفانه طی سال اخیر طرح هایی چون طرح تربیت «کمک پرستار یکساله» طرح «تربیت پرستار توسط بیمارستان» و طرح حضور غیرموجه «سلامت یار» هلال احمر بر بالین بیماران، نمونه هایی از طرح های ضد پرستاری است که مستقیما موجب نقض حقوق بیماران و تهدید امنیت آنان در بیمارستان می شود.
بکارگیری پرستاران «شرکتی» مصداق نقض غرض در این مورد است.
در بخش  دیگری از این نامه آمده است، طرح تحول سلامت فشار مضاعفی بر دوش نحیف پرستاران وارد کرد و به رغم تحمل این فشار، شاهد اختلاف طبقاتی بیش از ۴۰ برابری پزشکان و پرستاران هستیم، اختلافی که در سه دهه قبل کمتر از دو برابر بود و همه در آن زمان با شور و شوق دوشادوش هم کار می کردند و مردم و نظام سلامت از ثمره این همکاری بهره مند بودند.
قبل از اجرای طرح تحول سلامت، درآمد سرانه پزشکان ۳۵ برابر متوسط درآمد آحاد جامعه بود و بعد از اجرای طرح تحول سلامت و افزایش ۲ تا ۴ برابری تعرفه های پزشکی و نیز افزایش ۱۷۰۰ مورد تعرفه پزشکی، این تفاوت به ۱۰۰ برابر بالغ گشت در حالی که با کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات چند هزار میلیاردی طرح تحول سلامت و حفظ تعرفه های قبلی، آحاد مردم می توانستند از مزیت درمان رایگان در کشور برخوردار باشند.
پزشکی و پرستاری دو بال نظام سلامت جامعه هستند، لذا حفظ حقوق مردم ایجاب می کند مسئولین همگام با توجه به پزشکی، توجه بیشتری به پرستاری داشته باشند.


ضرورت توجه به امنیت شغلی پرستاران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اجرای طرح های ضد پرستاری موجب نقض حقوق بیماران است، گفت: بسیاری از پرستاران به علت عدم تناسب بین کار سخت و طاقت فرسا و پرداخت حق الزحمه مجبور به ترک کار یا خروج از کشور می‌شوند.
علی محمد آدابی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اظهارداشت: تأمین سلامت مردم یک وظیفه حاکمیتی است. این وظیفه ایجاب می‌کند تا امنیت شغلی ،معیشتی و روانی در بکارگیری نیروهای کارشناسی و تخصصی مورد نیاز نظام سلامت صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه به‌کارگیری پرستاران به صورت«شرکتی» مصداق نقض غرض در این مورد است، افزود: اخیرا شاهد اخراج ۱۰۰ نفر پرستار شرکتی در استان کرمان بودیم که برخی متکفل هزینه زندگی چند یتیم بودند. این در حالی است که وزارت بهداشت قصد دو برابر کردن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها را دارد.
رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه طی یک هفته فراخوان سازمان نظام پرستاری بیش از ۱۱ هزار نفر پرستار جویای کار ثبت نام کردند، گفت: این تعداد به علاوه فارغ التصیلان سال جدید معضل بیکاری پرستاری در جامعه را تشدید خواهد کرد.
آدابی اظهارداشت: امروزه بسیاری از پرستاران به علت عدم تناسب بین کار سخت و طاقت فرسا و پرداخت حق الزحمه مجبور به ترک کار یا خروج از کشور می شوند که هرگونه افزایش ظرفیت در تربیت نیروی پرستاری جز صرف هزینه و عدم نتیجه گیری چیزی نتیجه  نخواهد داشت.
رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حالی که در دنیا شاهد توسعه کمی و کیفی رشته پرستاری برای ارتقاء سطح سلامت جامعه هستیم که متأسفانه طی سال اخیر شاهد تقسیم کار و ابداع شیوه های ضربه زدن به پرستاری و سلامت جامعه هستیم که در اثر آن هر حوزه ای مشغول تربیت یک گونه مجعول جهت جایگزین کردن به جای پرستاری است.
به گفته وی طرح تربیت «کمک پرستار یکساله» طرح «تربیت پرستار توسط بیمارستان» و طرح حضور غیر موجه «سلامت یار» هلال احمر بر بالین بیماران، نمونه هایی از این طرح های ضد پرستاری است که مستقیما موجب نقض حقوق بیماران و تهدید امنیت آنان در بیمارستان می‌شود.
آدابی خاطر نشان کرد:پزشکی و پرستاری دو بال نظام سلامت جامعه هستند، لذا حفظ حقوق مردم ایجاب می‌کند مسؤلین همگام با توجه به پزشکی، توجه بیشتری به پرستاری داشته باشند.
رئیس سازمان نظام پرستاری ضمن هشدار به مسئولان بهداشت در خصوص به خطر انداختن سلامت مردم گفت: از مسئولین انتظار است با ایجاد امنیت شغلی پرستاران و احقاق مطالبات آنان در راستای تامین سلامت مردم و جامعه گام بردارند.


مشکلات جامعه پرستاری باید توسط مدیریت نظام سلامت برطرف گردد

خبرگزاری میزان: عباس عباس زاده در گفت و گو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان در رابطه با برگزاری چهارمین کنگره اخلاق پزشکی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه برگزاری چنین کنگره هایی مقدمه و لزوم رفتارشناسی در علوم پزشکی است، اما باید اخلاق را از نظر شروع کنیم و به عمل برسیم.
وی ادامه داد: نظر تمامی اساتید، صاحب نظران و فلاسفه که در حوزه اخلاق فعالیت می کنند در این کنگره مطرح شد به همین دلیل این کنگره را در کشور حتی سالانه یکبار بسیار ضروری می دانم.
دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری با بیان اینکه این کنگره امسال از استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده است مطرح کرد: استقبال و تعداد مراجعه کنندگان به این کنگره نشان دهنده این است که اخلاق پزشکی از دغدغه های دانشجویان، اساتید و پزشکان جامعه است و جایگاه و پایگاه خودش را در بین این بزرگان ایفا کرده است.
عباس زاده بیان کرد: تالیفات ارزشمندی را در رابطه با اخلاق پزشکی در دانشگاه ها تدریس می شود، اما آنچه که امروز مورد نیاز تمام دانشجویان پزشکی است درسنامه است.
رئیس دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خلاء ای که در دانشگاه های علوم پزشکی احساس می شود محتوای مورد نیاز اخلاقی از ابتدا تا انتها است، عنوان کرد: چه خوب است که تمامی اساتید پزشکی در رشته های مختلف پزشکی با هم افزایی یکدیگر خلاء دانشجویان و جامعه را جبران کنند.
وی در رابطه با رشته پرستاری و معیشت پرستاران با توجه به ساعت کاری بالا در بیمارستان ها گفت: پرستاری هم مانند مابقی رشته های پزشکی یک مجموعه خدماتی را ارائه می دهد که باید تحت یک مدیریت مناسبی اعم از مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی و اقتصاد سلامت باشد و موضوع مشکلات آموزشی را باید حوزه های آموزشی انتظار داشته باشیم همچنین مشکلات اخلاقی را باید از سامانه هایی که در این زمینه وجود دارد توقع داشته باشیم.
دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری، در رابطه با مشکلات معیشتی پرستاران گفت: نباید انتظار داشته باشیم مشکلاتی که در معیشت، درآمد و تفاوت دریافتی پرستاران وجود دارد، سامانه های سیستم های دیگر ارگان ها حل کنند، بلکه این مشکل باید توسط مدیریت نظام سلامت، مدیریت پرستاری و مدیریت بیمارستان ها برطرف گردد.
رئیس دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی در ادامه اذعان کرد: راه حل معیشت پرستاران این نیست که فعالیت های خدمات سلامت به جامعه را متوقف کنیم بلکه باید مدیریت در منابع مالی حوزه سلامت بیشتر از گذشته با نظارت دقیقتری صورت گیرد تا رابطه مالی بین پزشک و بیمار را بتواند از بین ببرد.


تعداد پرستاران موجود جهت مراقبت های بیماران به اندازه کافی نیست

خبرگزاری دانشجو : وزیر بهداشت گفت: درخصوص اطمینان از سلامت فرآیند اعتباربخشی، در حال حاضر تیم‌های ارزیابی ویژه از ستاد وزارتی تشکیل شده که در دو مقطع حین ارزیابی و مرحله رسیدگی به اعتراضات به صورت ممیزی نتایج ارزیابی را اتفاقی و یا سیستماتیک ارزیابی مجدد می‌کند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به زیرساخت های لازم از قبیل نیروی انسانی کافی برای اجرای استانداردهای متعالی اعتباربخشی کشور گفت: بدون شک تعداد پرستاران موجود جهت مراقبت های بیماران و اجرای استانداردهای کیفی به اندازه کافی نبوده و وزارت بهداشت از طرق مختلف درصدد آموزش و جذب حداکثری پرستاران است.
هاشمی در گفت وگوی با فصلنامه اعتباربخشی سلامت ادامه داد: متاسفانه استانداردهای اعتباربخشی به عنوان ابزار مدیریت کیفی مبتنی بر تعداد کارکنان، طراحی نشده و پیاده سازی دقیق این استاندارد‌ها می‌تواند ابزاری مناسب برای ایجاد بهره وری در بیمارستان‌ها شود. البته این امر مشروط به بازنگری مواردی است که جنبه مستندسازی صرف داشته و موجب تأثیر منفی بر عملکرد بالینی پرستاران شده که این امر از سال گذشته در دست اقدام است.
وی با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت برای رعایت اصل بی‌طرفی در ارزیابی مراکز دولتی و غیردولتی اظهار داشت: به منظور ایجاد سامانه ارزیابی مستقل از دانشگاه‌های علوم پزشکی، موسسه‌های تحت عنوان «موسسه ارزیابی و اعتباربخشی» در حال شکل گیری است که در قالب نهاد عمومی غیردولتی و با اهداف عام المنفعه فعالیت خواهد کرد. این اقدام براساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه، در سال جاری آغاز و امید آن می‌رود که دوره های بعدی ارزیابی اعتباربخشی توسط ارزیابان مستقل این موسسه انجام شود.
وی افزود: در سال جاری با تشکیل کارگروه های متعدد و با استفاده از تجربه پیاده سازی دو مرحله از اعتباربخشی، نسبت به سبک سازی محتوای استاندار‌ها و با رعایت اصول بین المللی، این مهم آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال جاری استانداردهای جدید با رویکرد تمرکز استاندارد‌ها بر بالین بیماران ابلاغ و اجرا شود.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است دو دوره گذشته نیز همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی با ‌‌نهایت بی‌طرفی و عدالت تلاش خود را در انجام ارزیابی بی‌طرفانه به عمل آوردند. اما براساس استانداردهای جهانی موجود، ارزیابی خارجی ضروری است که در سال آینده به آن پرداخته خواهد شد.
وی در خصوص کنترل های وزارت بهداشت برای رعایت سلامت فرآیند اعتباربخشی و جلوگیری از اعمال نفوذ در نمره دهی و درجه بندی بیمارستان‌ها و پیشگیری از برقراری رابطه ناسالم مالی بین ارزیابان و بیمارستان‌ها نیز خاطرنشان کرد: درخصوص اطمینان از سلامت فرآیند اعتباربخشی، در حال حاضر تیم‌های ارزیابی ویژه از ستاد وزارتی تشکیل شده که در دو مقطع حین ارزیابی و مرحله رسیدگی به اعتراضات به صورت ممیزی نتایج ارزیابی را اتفاقی و یا سیستماتیک ارزیابی مجدد می‌کند.
وی در باسخ به این سوال که چرا برخی مدیران وزارت بهداشت، برخلاف تجارب موفق جهانی، در مقابل برون‌سپاری امور اجرایی صرف از قبیل عملیات ارزیابی اعتباربخشی به شدت مقاومت می‌کنند؟ گفت: رویکرد مبنایی سلامت در کشور استفاده حداکثری از تمامی استعداد‌ها و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های دولتی و خصوصی است. در همین راستا، موسسه مستقل غیردولتی در حال شکل‌گیری است و ارزیابان حرف‌های تحت برنامه‌ها و استانداردهای وزارت بهداشت در این موسسه آموزش دیده و برنامه ارزیابی را انجام خواهند داد.
وزیر بهداشت در مورد آینده اعتباربخشی و ارزشیابی بیمارستان‌ها در ایران نیز تصریح کرد: اعتباربخشی در تاریخچه کشورهای توسعه یافته و موفق در مراحل اولیه پیاده‌سازی بوده و نیاز به حداقل ۷ تا ۱۰ سال کار مستمر در عرصه‌های اجرایی آن دارد. این تجربه در مدل‌هایی مانند JCI آمریکا و ACI کانادا تجربه شده است. لذا کشور ما با گذشت دو دوره از اجرای ارزیابی اعتباربخشی، مسیر بهبود را طی کرده و به زودی با رویکرد عملیاتی کردن سنجش‌های این استاندارد در امر پیاده سازی هرچه موفق‌تر آن پیش خواهیم رفت و در چشم‌انداز بلندمدت استانداردهای ملی اعتباربخشی ایران، تحت هم‌افزایی مراجعه بین‌الملل این مدل از استانداردسازی قرار خواهد گرفت و بدون شک تجربه موفق کشور ما در منطقه، می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر کشورهای خاورمیانه باشد.


کمبود بیش از ۱۲۰ هزار پرستار در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان : معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود بیش از ۱۲۰ هزار پرستار در کشور خبر داد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزا بیگی جمعه شب در نشست با پرستاران استان هرمزگان بیان داشت: در رابطه با تعداد پرستاران تا استانداردها فاصله داریم و تعداد پرستار به ازای هر تخت براساس استانداردها باید حداقل به دو نفر برسد.
وی با بیان اینکه کمبود پرستار در هر سه سطح اولیه، عمومی و تخصصی باید رفع شود، تصریح کرد: در حال انجام برنامه ها و پیشبرد اهداف بر اساس سند توسعه پرستاری هستیم.
هم اکنون بیش از ۱۴۰ هزار پرستار در کشور فعالیت دارند که با توجه به جمعیت، تعداد پزشکان و تخت های بستری کافی نبوده و حداقل باید به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.
میرزابیگی، با اشاره به ابلاغ سیاست های سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب، همچنبن در اولویت قرار گرفتن موضوع سلامت از سوی دولت و اجرای طرح تحول نظام سلامت بیان داشت: تمام این مسائل موجب شد تا میزان مراجعه های مردم به بیمارستان ها و مراکز درمانی افزایش یابد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ابراز داشت:پرستاران در صف مقدم ارائه خدمات پزشکی به مردم هستند و امیدواریم کمبودهای این حوزه در آینده ای نزدیک برطرف شود.
میرزابیگی با اشاره به استخدام بیش از ۱۶ هزار پرستار در کشور در سالجاری ، خاطرنشان کرد: سال آینده بیش از ۱۷ هزار پرستار در گروههای بالینی استخدام می شوند.
وی در خصوص معوقات پرستاران نیز گفت: معوقات پرستاران مربوط به مطالبات بیمه ای است که با پرداخت بیمه های پرستاران معوقه های آنان به زودی پرداخت می شود.


وزارت بهداشت کمبود پرستار دارد اما پرستار بیکار ندارد

خبرگزاری خانه ملت: عابد فتاحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر بیکار بودن ۷ هزار نیروی پرستار در کشور، افزود: حوزه سلامت نه تنها با نیروی پرستار بیکار روبرو نبوده بلکه در بسیاری مواقع کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی به شدت احساس می‌شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت بهداشت تاحدی از معضل کمبود پرستار رنج می‌برد، ادامه داد: در چنین شرایطی وزارت بهداشت با تربیت بهداشت‌کاران درصدد رفع کمبود نیروی انسانی است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان ماماهای بیکار در کشور زیاد بود، یادآور شد: با توجه به سیستم ارجاع و پزشک خانواده این مشکل نیز در حال برطرف شدن است.
فتاحی به دغدغه امروزه پرستاران در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به پرستاران، رسیدگی به وضعیت معیشتی آنها و در نهایت افزایش تعداد نیروی انسانی پرستار در حوزه سلامت مهمترین معضل این قشر است.
وی تاکید کرد: از اعتراضات پرستاران کمبود حقوق و دستمزد و ساعت کاری آنها است که موجی از نارضایتی را در این قشر پدید آورده است لذا وزارت بهداشت باید با مدیریت درست و دقیق درصدد رفع این دغدغه‌ها برآید تا انگیزه و رغبت برای خدمت‌رسانی کیفی افزایش یابد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم، باید ظرفیت خدمات ارایه شده به پرستاران افزایش یابد، ادامه داد: با توجه به اینکه حقوق و مزایای پرستاران در کشورهای پیشرفته بسیار مناسب است لذا سیل عظیمی از نیروهای پرستاری به سمت دیگر کشورها سوق پیدا کرده اند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه موضوع مهاجرت پرستاران به امری جدی و هشدارآمیز تبدیل شده و این می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت به شمار رود چراکه با ادامه چنین روندی قطعا بهداشت و درمان کشور با معضل روبرو خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسئول روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به کمبود بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار در بخش درمان کشور، گفت: این درحالی است که در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داریم.


استخدام بیش از ۱۷ هزار پرستار در سال آینده در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان : معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری گفت: سال آینده بیش از ۱۷ هزار پرستار در گروههای بالینی استخدام می شوند.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ محمد میرزا بیگی در نشست با پرستاران استان هرمزگان گفت: مجوز جذب پرستار در بیمارستانهای تازه تاسیس، اورژانس و سوانح و سوختگی صادر شده  است.
با اشاره به کمبود بیش از ۱۲۰ هزار پرستار در کشور افزود: امسال بیش از ۱۶ هزار پرستاردر کشور استخدام شدند .
معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری افزود: سالانه بیش از ۷ هزار نفر در رشته های پرستاری و پیراپزشکی در کشور فارغ تحصیل می شوند که بیش از ۷۰۰ نفر برای کار به خارج از کشور می روند.
محمد میرزا بیگی گفت: معوقات پرستاران مربوط به مطالبات بیمه ای است که با پرداخت بیمه های پرستاران معوقه های آنان به زودی پرداخت می شود.
بیش از ۱۴۰ هزار پرستار در کشور فعالیت می کنند.


۷۰۰۰ پرستار بیکار در کشور داریم

گروه جامعه: مسئول روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به کمبود بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار در بخش درمان کشور، گفت: این درحالیست که در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داریم.
ابراهیم محمدی  با اشاره به فعالیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار در کشور، گفت: برای رسیدن به استاندارها طبق گفته‌ معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جذب ۱۳۰ هزار پرستار دیگر نیاز داریم و طبق منابع دیگر این میزان کمبود حدود ۲۰۰ هزار پرستار است.محمدی با انتقاد از روش جذب پرستاران در کشور، گفت: مشکلات در این زمینه موجب شده تا با توجه به کمبود بسیار پرستار در بخش درمان کشور در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کمبود پرستار فقط در فضاهای درمانی کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کشور کمبود پرستار نداریم. پرستار هست، اما سیستم جذب درستی برای آنها وجود ندارد و شاهد هستیم تنها در میان پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری کشور هفت هزار پرستار بیکار وجود دارد.این مسئول افزود: علاوه بر اینها ۴۰ هزار کمک پرستار بیکار حرفه‌ای و آموزش دیده در کشور داریم که قطعا با جذب مناسب همه این افراد تا حد مطلوبی از کمبودها در این زمینه کاسته می‌شود.
محمدی به شرایط کاری سخت پرستاران نیز اشاره و اظهار کرد: پرستاران فارغ التحصیل با توجه به شرایط سخت کاری این رشته انگیزه‌ای برای اشتغال در این حرفه ندارند.عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان کرمانشاه پرستاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون پرستاران باید با ۲۰ سال کار بازنشسته شوند، اما متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود.
محمدی بی خوابی، استرس و برخورد با عوامل بیماری زا را از جمله سختی‌های کار پرستاران عنوان کرد و افزود: علاوه بر مشکلات محیط کار، پرستاران با مشکلات اجتماعی هم مواجه هستند و شغل آنها کمتر از سوی همسرانشان پذیرفته شده است.وی به شیفت‌های کاری شب پرستاران اشاره کرد و افزود: این شیفت‌ها موجب می‌شود که پرستاران روز بعد هم کارایی نداشته و عملا بیشتر روزهای ماه سختی کار را حس کنند.
محمدی افزود: همه اینها در حالیست که دریافتی پرستاران با سختی کار آنها تناسبی ندارد و همین امر فارغ التحصیلان این رشته را برای ورود به آن بی‌انگیزه کرده است.مسئول روابط بین الملل نظام پرستاری کشور به اجرای طرح تحول سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با توجه به تعداد اندک پرستاران و افزایش حجم بیماران فشار کاری پرستاران را سه تا پنج برابر افزایش داد.محمدی با اشاره به دیده نشدن پرستاران در این طرح، گفت: این افزایش حجم کاری در حالیست که در قبال آن فقط مبلغ مختصری به کارانه پرستاران اضافه شد.
وی به تاخیرهای طولانی در پرداخت معوقات پرستاران هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در سطح کشور به طور میانگین شش تا ۹ ماه است که پرستاران معوقات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.وی با بیان اینکه خواسته اصلی پرستاران این است که حقوق آنها متناسب با سختی کارشان باشد و کارانه و معوقاتشان به موقع پرداخت شود، گفت: خواسته مهم دیگر جامعه پرستاری کشور اجرای قانون “تعرفه گذاری خدمات پرستاری” است.
عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان کرمانشاه با بیان اینکه این قانون در سال ۱۳۸۸ با بالاترین رای در مجلس به تصویب رسید، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای این قانون کوتاهی می‌کند.وی اظهار کرد: قطعا اجرایی شدن این قانون تاثیر بسیاری بر افزایش حقوق پرستاران داشته و انگیزه آنها را برای ادامه کار افزایش داده و زمینه جذب مناسب پرستاران دیگر را هم فراهم می‌کند.


وجود ۱۱ هزار پرستار بیکار در کشور

خبرگزاری ایلنا : علی محمد آدابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت جامعه پرستاری اظهار کرد: بیکاری پرستاران یک واقعیتی است که همه از آن اطلاع دارند و جای تعجب است؛ چطور عده‌ای در روز روشن آن را انکار و ادعای کمبود پرستار می‌کنند، در حالی که به وفور پرستار بیکار در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در یک هفته فراخوانی برای پرستاران جویای کار داد که بیش از ۱۱ هزار پرستار در کشور ثبت نام کردند و هم اکنون نیز آماده به کار هستند. در هر استان و شهرستانی که وزارت بهداشت مایل است، ما می‌توانیم به هر تعدادی که مورد نیاز است؛ پرستار معرفی کنیم، البته به شرط اینکه شرایط پرداختی و استخدامشان مشخص باشد.
آدابی تاکید کرد: مشکل دیگری که در مسیر استخدام پرستاران وجود دارد، این است که بسیاری از آنها به خاطر عدم تناسب بین پرداخت‌ها و سختی فوق العاده کارشان حاضر به کار در مراکز در مانی با شرایط حداقلی نیستند و این طبیعی است که رو به شغل‌های دیگری می‌آورند و یا خیلی‌ها بیکار می‌مانند.
معاونت پرستاری وزارت بهداشت کاری برای پرستار ان اخراج شده نکرد
رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به بیکار شدن  ۱۰۰ پرستار کرمانی از کار اظهار کرد: تعدادی از این‌ها متکفل تامین هزینه چند یتیم بودند و در حال حاضر از کار بیکار شده‌اند و رییس دانشگاه کرمان به گفتن این جملات بسنده کرده‌اند که این افراد قراردادشان تمام شده بود و دیگر تمدید قرارداد نشدند و کسی اخراج نشده است، بلکه دیگر تمدید قرار داد نشده‌اند.
وی ادامه داد: این حرف‌ها فقط بازی با کلمات است و در حال حاضر ۱۰۰ پرستار در کرمان از کار بیکار شده‌اند و هر جا هم مراجعه کرده‌اند، پاسخی نگرفته‌اند و حتی معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز اعلام کرده؛ کاری برای آن‌ها نمی‌تواند انجام دهد.
آدابی با بیان اینکه در شرایط بحرانی بیکاری پرستاران، وزارت بهداشت اعلام کرده است که ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد؛ گفت: به طور حتم فارغ‌التحصیلان کثیر این رشته به جمع بیکاران اضافه خواهند شد.
وی گفت: پرستاران یا مجبورند بیکار باشند یا راهی خارج از کشور بشوند و آینده و آرزو‌هایشان را در کشورهای دیگر دنبال کنند، در حالیکه در کشور هزینه زیادی برای آموزش این پرستاران شده است.
رییس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: در خصوص استخدام پرستاران در سال گذشته تعدادی افراد را به صورت شرکتی دعوت به کار کرده‌اند و طبیعی بوده است که افراد مایل نبوده‌اند به این شکل با عدم امنیت شغلی مشغول به کار بشوند.
وی با بیان اینکه پرداخت حقوق حداقلی به پرستاران اصلا قابل مقایسه با میزان پرداختی به پزشکان نیست، افزود: پرستاران دوشادوش پزشکان کار می‌کنند  از همین رو برای ارائه خدمات و سرویس‌دهی باید از امنیت شغلی، معیشتی، مالی و روانی برخوردار باشند.
پرستاران امسال هم حاضر نیستند؛ برایشان جشن بگیرند
آدابی با اظهار تاسف از برگزار نشدن جشن پرستاری در طی ۲ سال گذشته اظهار کرد: موجب ناراحتی است که برای سومین سال پیاپی، پرستاران از فرط ناراحتی حاضر نیستند که کسی برایشان جشن بگیرد و کسانی در جشن‌شان شرکت کنند که حرفه آن‌ها را با مشکل مواجه کرده‌اند.
وی افزود: پرستاران پیگیر مطالباتشان هستند و آرزوی این را دارند که مسوولان بعد از گذشت سه سال بیایند و صدای آن‌ها را بشنوند و مطالبات حقه آن‌ها را پاسخگو باشند که اگر این اتفاق بیافتد، شاید امکان برگزاری جشن پرستاری متصور باشد؛ در غیر این صورت پرستاران باز هم جشنی ندارند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۱۶)

  1. قاصدک گفت:

    آقا کجاست کمبود شدید پرستار . خب اگه شیر حلال خوردن بیان نیرو جذب کنن ببینن چندنفر نیروی پرستار بیکار تو جامعه هست . بنده خودم کارشناس پرستاری هستم خدمتم تموم شد الان ۶ ماهه بیکارم…

  2. شرکت پرستاری همزیستان پارس گفت:

    با سلام
    نیازمند پرستار خانوم جهت نگه داری از سالمند
    ۰۲۱۴۴۲۳۶۷۴۵

  3. وحید گفت:

    سلام من پرستارم ورودی ۹۰ هستم ۹۴ تموم شده و خدمتم و طرح تموم کردم هر جا میرم برا کار میگن لازم نداریم…و الان دیع کلافه شدم ..

  4. ستاره گفت:

    سلام چرا دولت انرژی جوانا مملکت رو میگیره چهار میلیون پول از کمک پرستارا گرفت یک سال وقتشونو گرفت جوانهایی که اکثرا بیکار بودن و مدرکهای بالایی هم داشتند به امید کار اومدن حالا حتی پرستاراشم بیکارن چه برسه کمک پرستارا چرا نیرو جوانا رو از بین میبره بعد میگن ایران افسردس خوب بیکاری افسردگی میاره چرا اخه اینطوری با جوانا میکنن چرا

  5. دیوان عدالت اداری گفت:

    دوستان موضوع برخورد سلیقه ای وزارتخانه ها برای عدم رعایت قانون استخدام کشوری،برای کاهش شرط سنی به خبرگزاری ها اطلاع بدید

    تلفن تماس با اخبار ۲۰:۳۰: ۲۲۱۶۰-۰۲۱

    yjc.ir/fa/news/4056677/سوژه-های-خبری-مردمی-زیر-ذره-بین-۲۰۳۰-را-اینجا-بنویسید

  6. رها گفت:

    کمک پرستاران دورشونو تموم نشده که استخدامی بلافاصله زدن ۷۰۰ نفر توی شهرهای مختلف نیرو خواستن واز همونها هم برداشتن ودورشون رو هم قراره با شروع کارشون توی بیمارستانها حساب کنند.جالب تر این که همه مشاغل پرستاری وپیرلپزشکی بعد از فارغ التحصیلی بعد از ۵-۱۰سال نتونستن استخدام بشن اگه هم شدن اکثرا قراردادی ولی کمک پرستاران تموم نکرده استخدام پیمانی میشن کجای عقل سلیم اینو میتونه باور کنه

    • mamali گفت:

      سلام
      من خودم شش ماه دوره ی کمک پرستاری دیدم کلیم هزینه دورم شد گفتن قراره ۱۰۰۰۰ نفرو جذب کنن ولی همش سرکاری بود.چرا بیخود و الکی حرف میزنید من یکی ازون کمک پرستارا که بیکارم.هیچکدوم ازون بچه هایم که باهم دوره رو گذرونیدیم جای مشغول نیست.لطف کنید بجای اینکه بیخود بهم بپریم به اونای حرف بزنیم که جیب خلق الله رو خالی میکنن به بهانه های دروغ چه مدرک پرستارش جه کمک پرستارش چه بهیارو بهورزش.هرکی توان و حال برطرف کردن مشگل اشتغال این همه جوان تحصیل کرده بیکارو نداره وزیر نشه باید فردای قیامت جوابگوی این همه فقر و بدبختی و فساد باشن

  7. رها گفت:

    جالبه که کمک پرستاران دورشونو تموم نشده که استخدامی بلافاصله زدن ۷۰۰ نفر توی شهرهای مختلف نیرو خواستن واز همونها هم برداشتن ودورشون رو هم قراره با شروع کارشون توی بیمارستانها حساب کنند.جالب تر این که همه مشاغل پرستاری وپیرلپزشکی بعد از فارغ التحصیلی بعد از ۵-۱۰سال نتونستن استخدام بشن اگه هم شدن اکثرا قراردادی ولی کمک پرستاران تموم نکرده استخدام پیمانی میشن کجای عقل سلیم اینو میتونه باور کنه

  8. بیکار گفت:

    باسلام.بهیاران متولد پنجاه وهشت وپنجاه ونه بیکارند باوجود سابقه وتجربه .چراهیچ کس بفکرجذب بهیاران نیست که درحقشان ظلم شده ومجبورند بادرامد خیلی ناچیزدر مطب ها وکلینیک های خصوصی باالاجبار کارکنند .تورو خدا دستور جذب واستخدام بهیارانی که شرایط سنی شرکت درازمون رو ندارند براساس سابقه کاری بدهید .همش لیسانس پرستاری نیست که بیکارنند بهیاران عزیز سه سال درس خواندن وتجربه دارند چرا هیچ کس بفکرشان نیست .

  9. مجتبی گفت:

    سلام. چرا همش استخدام پزشک و پرستار؟؟؟چرا؟؟بقیه رشته های علوم پزشکی چی پس؟دانشگاهای ما باید فقط رشته پزشکی و پرستاری راه بندازن بقیه رشتها لغو کنن. والله بقران

  10. مهدی گفت:

    هشت ماه پیش من اومدم اورژانس غرضی به عنوان ماده بیست،اولین حقوقما که گرفتم ورفتم فیش را دیدم،دیدم تو فیش واسم زدن موظف ۱۹۲ساعت علت را جویا شدم فرمودند شماها ماده بیست هستید وهموگلوبین خونتون پاینه وخونتون کمرنگه،یکم جلوطر رفتم،دیدم ا بهره وری هم اجرا نمیشه وبهشون گفتم شبها هم که انگار دوازده ساعت حساب میکنید،بازهم فرمودند شما ماده بیست هستید ولکوپنی دارید،اما من چون خودم تجربه وکارکردنا دوست داشتم باز هم کار کردم وادمی هم نیستم که ازکار بدم بیاد واین هست ماه تقریبا ماهی دویست ساعت میومدم وبه من ماهی یک میلیون وپانصد میدادن،که ۸۷۰۰۰۰تومان پایه بود۵۰۰۰۰۰تومان طرح وانگیزشیم بود ومابقیش اضافه کار،من هم ناشکری نکردم وشاکر بودم،وگفتم ایشالا رفته رفته بهتر میشه،اما بهمن ماه یه اتفاق عجیب افتاد دیدم با ۱۹۸ساعت کار که واسه من بهره و ی هم اجرا نمیشه،یعنی ۱۹۸ساعت حقیقی، برادران واسه من یک میلیون ریختن بحساب،علت را جویا شدم فرمودن نامه از مقامات فوق رسیده که طرح وانگیزشی ماده بیستی ها را حذف کنید،یعنی پانصد تومن از حقوق من زدن،یعنی من باید ده تا عصر وشب بیام تا تازه به من یک میلیون بدن،به نظر تو این انصافه از حقوق منه پرستار که دارم جونما میزارم رو کار بزنن وباهاش سازندگی کنن

  11. بهنام گفت:

    تا وقتی دست رو دست گذاشتیم وهمش حرف میزنیم وعمل نمیکنیم چیزی درست ت؟نمیشه،فقط نشستیم ومیگیم پرستار کم داریم واصلا استخدام نمیکنیم یا اگرم استخدامی بشه تعداد محدود هست وفقط واسه جمع کردن پوله

  12. بهنام گفت:

    چرا باید طرح وبسته انگیزشی پرستار ماده بیست حذف بشه،چرا باید اینقدر تفاپت فاحش بین دریافتی ی یک ماده بیست تامین اجتماعی وپیمانیش باشه،کجای عالم همچین چیزیه که من ده شیفت عصر وشب برم وواسم ۱۸۰ساعت حساب کنن وبگن هنوز موظفتم پر نشده وبهم یک میلیون بدن،صد تومن مالیات از رو فیشم کم کنن،اخه از کارگر افغانی هم همچین مالیاتی میگیرن،منی که با جونم وزندگیم دارم کار میکنم،این انصافه،این عدالته،تو را به زهرا رسیدگی کنید،چرا من باید یک میلیون بگیرم ،پزشک هفده میلیون،چرا من باید سوند بزنم،خون شریانی بگیرم،سوند معده بزارم،اینتوبه کنم،احیا کنم و…..وپولش تو جیب دکتر بره

  13. زهرا گفت:

    باسلام کجای دنیا رسمه که با سه ماه و شش ماه و یک سال کلاس و اموزش دیدن بری سرکار ولی دانشجویان پرستاری بیکار باشن که چند سال دانشگاه رفتن و لیسانس گرفتن ….اگر اینطوره تا دیگه دانشگاه نریم و هزینه نکنیم بریم تو شهر یه موسسه ای دوره ببینیم و بریم تو بیمارستان بشیم بهیار یا شغل دیگه ماهیانه بالای دو میلیون هم حقوق بگیریرم….خواهشا بدون مدرک لیسانس یا فوق دیپلم نیرو نگیرید در حق تحصیلات دانشگاهی ظلم میشه عدالت را رعایت کنید خواهشا با شش ماه اموزش امپول و سرم زدن وغیره نیرو نگیرید باتشکر خواهشمندم رسیدگی کنید بدون مدرک مرتبط با وزارت بهداشت فوق دیپلم و لیسانس حتی ابدارچی هم نگیرید امیدوارم عدالت رعایت بشه ممنون از همکاریتون

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها