آموزه های پزشکی وب سایت استخدام

در این صفحه که به مدیریت تارا عزیز می باشد قصد داریم مطالب و آموزشهای و … پزشکی رو براتون جمع آوری کنیم ، تا شاید کمکی باشه برای دوستان خوبمون در این سایت……..

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۵۴۷)

  1. تارا گفت:

    سرماخورده‌ها این دارو را نخورند

    یک ‌فوق تخصص عفونی اطفال گفت: مصرف آنتی بیوتیک در سرماخوردگی از عوارض آن جلوگیری نمی‌کند و مصرف آن ضروری نیست.

    دکتر غلامرضا سلیمانی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری‌های ویروسی خود به خود بهبود می‌یابند، پس از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ساده، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

    وی ادامه داد: البته در سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های عفونی ویروسی که سیستم تنفسی فرد درگیر می‌شود، باید ضمن خودداری از مصرف خودسرانه دارو و پیش از مزمن شدن بیماری، به پزشک مراجعه شود.

    این فوق تخصص عفونی اطفال همچنین تصریح کرد: به یاد داشته باشیم هر نوع آنتی بیوتیک یا به اصطلاح چرک خشک کن برای درمان نوع خاصی از عفونت‌ها تولید می‌شود. بنابراین از توصیه داروی مورد استفاده خود به دیگران پرهیز کنید.

    وی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ماده‌ای است که از یک میکروارگانیسم تولید یا از آن گرفته می‌شود و میکروارگانیسم‌های دیگر را از بین می‌برد یا مانع تکثیر آنها می‌شود، گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باعث قوی شدن باکتری‌ها شده و داروهایی که در مقابل این باکتری‌ها موثرند، اثر خود را از دست می دهند.

    وی افزود: این موضوع باعث افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک در جامعه شده و باکتری‌های قوی و مضر از بین نمی‌روند. این باکتری‌ها حتی باقی مانده، رشد و گسترش پیدا می‌کنند که در اثر آن بیماری طولانی شده و فرد دچار عارضه می‌شود. مضرات ناشی از ایجاد باکتری‌های مقاوم حتی کسانی را که آنتی بیوتیک نیز مصرف نکرده‌اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  2. تارا گفت:

    علایم سرطان کلیه را بشناسید

    علایم سرطان کلیه را بشناسیدسرطان کلیه جزو ۱۰ سرطان شایع محسوب می شود، با این حال اکثر افراد در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و معمولا بیماری در مراحل نهایی و پیشرفته تشخیص داده می شود.

    سرطان کلیه بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می شود که البته در سال های اخیر سن ابتلا کاهش یافته است. مراحل اولیه بیماری علامت ظاهری ندارد و معمولا به طور تصادفی به کمک سی تی اسکن بقیه اندام های بدن تشخیص داده می شود. درمان بیماری در مراحل اولیه معمولا رضایتبخش است؛ ولی در صورتی که دیر تشخیص داده شود، می تواند منجر به متاستاز و مرگ بیمار شود.

    سرطان کلیه چیست

    کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع ضایعات بدن است. کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.

    تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود.

    سرطان کلیه حالتی است که در آن سلول های کلیه سرطانی می شوند و تومور شکل می گیرد. سرطان کلیه برای اولین بار در جداره لوله های کوچکی به نام tubule ظاهر می شود. این نوع سرطان کلیه، کارسینوم سلول کلیوی نامیده می شود. تشخیص سرطان در مراحل اولیه از متاستاز جلوگیری می کند و امید بیشتری برای درمان وجود دارد.

    مهمترین علایم سرطان کلیه کدامند

    -وجود خون در ادرار
    -وجود توده در پهلو ها یا شکم
    -کاهش اشتها
    -درد مزمن در پهلو ها
    -کاهش بی دلیل وزن
    -تب بی دلیل
    -خستگی مزمن
    -کم خونی
    -تورم در ناحیه پا و مچ پا

    تنگی نفس، سرفه خونی و استخوان درد از علایم بیماری پیشرفته هستند.

    چه افرادی بیشتر در معرض سرطان کلیه قرار دارند

    – افراد سیگاری
    سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان کلیه را دو برابر می کند.

    – مردان
    احتمال ابتلای مردان به سرطان کلیه دو برابر زنان است.

    – افراد چاق
    چاقی و اضافه وزن تعادل هورمونی را به گونه ای تغییر می دهد که احتمال ابتلا به سرطان کلیه افزایش می یابد.

    – قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی خاص مانند آزبست، کادمیوم، بنزن، حلال های آلی و علف کش ها

    – سابقه ژنتیکی در خانواده
    – ابتلا به بیماری نارسایی کلیه یا بیماری های مزمن کلیوی دیگر
    – استفاه افراطی از داروهای مسکن
    – فشار خون بالا
    – سابقه ابتلا به بیماری لنفوم

    روش های تشخیص کدامند

    اولین قدم برای تشخیص این عارضه، یک آزمایش ساده ادرار است. در مراحل بعدی از سی اسکن و ام آر آی برای تشخیص نهایی استفاده می شود.

    سرطان کلیه جزء ۱۰ سرطان شایع محسوب می شود و به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سالانه ۶۲ هزار مورد جدید در آمریکا تشخیص داده می شود و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست می دهند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

  3. تارا گفت:

    بهترین ضدویروس‌ها را در این میوه‌ها جستجو کنید

    میوه‌هایی که خاصیت ضدویروسی بالایی دارند در درمان آنفلوآنزا مفید هستند.

    اسلام درخشان پور متخصص طب قرآنی و سنتی با اشاره به این که میوه‌هایی که خاصیت ضدویروسی بالایی دارند برای درمان آنفلوآنزا مفید هستند، اظهار کرد: سییب و مرکبات بهترین میوه‌های با خاصیت بالای ضدویروسی هستند و برای درمان آنفلوآنزا مفید هستند.

    وی افزود: خوردن روزی یک بار دو عدد سیب، مصرف روزانه ۲ یا ۳ عدد لیموترش تازه به ویژه در کنار وعده‌های غذایی، انواع مرکبات، پرتقال، نارنگی، نارنج، گریپ‌فروت، انار، انجیر، آلبالو، شربت عسل و لیموترش تازه، کاهو، کلم، هویج، لبو، شلغم، انواع ترب‌ها شامل ترب قرمز، سفید و سیاه به مقدار کم، پیاز ، سیر و… برای درمان آنفلوآنزا مفید است.

    درخشان‌پور تصریح کرد: استفاده از سالاد میوه‌ها و سبزیجات، میوه‌های پاییزی و زمستانی از جمله مرکبات و سیب، عصاره میوه‌ها، دمنوش‌ها، استراحت کافی، تغذیه سالم در وعده‌های غذایی مختلف از بهترین روش‌های درمان آنفلوآنزا است.

    این متخصص طب قرآنی و سنتی تأکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم خوردن انگور برای آنفلوآنزا مضر است باید از مصرف انگور و خرمالو در این بیماران پرهیز کرد.

    وی در پایان گفت: مصرف دمنوش‌هایی شامل پونه، پونه کوهی، بادرنج بویه، اسطوخودوس، آویشن، گل گاوزبان هر روز تا یک هفته برای درمان آنفلوآنزا مفید است.

    ویتامین C خاصیت بالای ضدویروسی دارد و بهترین ویتامین و ماده غذایی برای درمان آنفلوآنزا است. میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذای که حای مقادیر بسیاری از این ویتامین هستند برای درمان آنفولانزا مفیدند.

  4. تارا(شیدا) گفت:

    خار پاشنه

    درمان

    استراحت: از ایجاد فشار برروی پا مخصوصا در مراحل اولیه بروز خارپاشنه پا تا جاییکه امکان دارد خودداری کنید و برای کاهش درد پاشنه پا رعایت کردن این مسئله بسیارمهم است. ایجاد فشار زیاد یکی از اصلی ترین مواردی است که میتواند منجر به ایجاد خارپاشنه شود.

    استفاده از آتل در شب: آتل شبانه وسیله ای است که درهنگام شب استفاده میشود و از پلاستیک ساخته شده است این وسیله توسط نوارهایی به پا متصل میشود و مچ پا در موقعیت ثابت قرار میگیرد. قرار گرفتن مچ در این موقعیت ثابت میتواند این اطمینان را حاصل کند که کف پا در هنگام شب کشش پیدا میکند این آتل ها از ایجاد تاثیرات منفی ناشی از ریلکس و آرام شدن روی کف پا وهمچنین از بروز درد خار پاشنه پا در هنگام صبح بعد از برخاستن از خواب جلوگیری میکند. معمولا این آتل ها قبل از رسیدن به نتیجه مطلوب باید ۲تا ۳ماه پوشیده شوند. آتل ها مانند آنچه در شکل زیر می بینید هستند:

    کفش مخصوص

    پوشیدن کفش طبی و مناسب یکی از نکاتی است که می توان برای درمان خارپاشنه انجام داد. کفش باید نرم باشد و جای کافی برای انگشتان داشته باشد تابتواند از پا و مچ محافظت کند؛ همچنین پاشنه کفش هم میتواند موثرباشد و از ایجاد فشار بر روی کف پا جلوگیری کند. کفش مناسب کفشی است که شما بتوانید به صورت طبیعی با آن راحت بروید کفش هایی که دارای پاشنه های سخت هستند مانند کفش های مخصوص کوه نوردی یا کفش های دارای پاشنه استیل میتوانند باعث درد پاشنه پا و تشدید درد خار پاشنه پا شوند پس باید از پوشیدن این کفش ها جلوگیری کنید.

    کفی و پد

    موارد زیادی در مورد به کار بردن کفی و پد و رابطه آن در درمان درد پاشنه پا و خارپاشنه پا گفته شده است. ایستادن های نامناسب بروی پا یکی از مواردی است که میتواند باعث ایجاد خارپاشنه شود و استفاده از کفی و پد میتواند از ایجاد این عارضه جلوگیری کند. مخصوصا در مراحل اولیه بروز خار پاشنه پا به کاربردن کفی وپد بسیار موثراست و میتواند باعث حفاظت از پا شود. (مانند آنچه در شکل زیر مشاهده می فرمائید.)

    درمان خار پاشنه پا به راحتی انجام می شود و تنها در تعداد خیلی کمی از بیماران جراحی نیاز می باشد. یکی از موثرترین راه های درمان خار پاشنه پا استفاده از کفی و کفش طبی سفارشی می باشد.

    به کاربردن یخ

    استفاده از یخ به تنهایی نمیتواند در درمان خار پاشنه پا موثرباشد اما توصیه میشود که یخ را همراه با درمان های دیگری مانند درمان فیزیوتراپی خار پاشنه پا انجام دهید این روش معمولا برای کاهش التهابات موثراست و باعث تحریک جریان خون میشود. این روش اغلب در مراحل اولیه درمان موثراست به کاربردن یخ میتواند با استفاده از کمپرس های یخ دریک حوله،یا بطری ها ی نوشابه یخ زده انجام شود. دقت کنید که کمپرس یخ را مستقیم برروی پوست استفاده نکنید. انجام این کار باعث سوختگی پوست میشود برای تاثیر بیشتر این روش از یخ برای مدت زمان ۳تا ۴مرتبه در یک روز استفاده کنید.

    مصرف مسکن

    مصرف مسکن میتواند باعث کاهش درد ناشی از خارپاشنه پا شود، اما مصرف آن در همه موارد توصیه نمیشود. مراقب باشید که برای انجام تمرین وزشی و کاهش درد از مسکن استفاده نکنید، چون انجام ورزش میتواند منجر به آسیب دیدگی بیشتر شود تعدادی از مسکن ها دارای اثرات ضد التهابی هستند که به آن ها مسکن های ضدالتهاب بدون استروئید گفته میشود مانند ایبوپروفن.

    شاک ویو: این روش درمانی از امواج صوتی استفاده میکند، که برروی پاشنه پا فرستاده میشود این امواج صوتی دارای انرژی بالایی است و باعث تحریک تاندون ها میشود. با تحریک بافت ها التهابات کاهش میابد و خار پاشنه پا بهبود میابد. برای درمان معمولا ۴ تا ۸ به طور مرتب باید از این روش استفاده کرد.

    تزریق

    کورتیزون ساخته شده شبیه به استروئیدی است که دربدن به صورت طبیعی ساخته میشود استروئید زمانیکه بدن تحت فشار است ساخته میشود و اثر ضدالتهابی دارد. نوع مصنوعی این ماده بوسیله ورزشکاران و برای درمان التهابات تاندون مانند تاندون های کف پا و تاندون آشیل استفاده می شود. این تزریق به صورت مستقیم در ناحیه کف پا انجام می شود زمانیکه تزریق در بالای خار پاشنه پا نزدیک به استخوان انجام می شود دردناک است بعد از انجام تزریق بیمار باید برای جلوگیری از آسیب دیدگی بافت های اطراف پاشنه استراحت کند. بعد از انجام تزریق بلافاصله درد را کاهش میدهد یکی از مشکلات تزریق کورتیکواستروئید ضعیف کردن تاندون ها است همچنین تاثیرات شدیدتری را می تواند به همراه داشته باشد.

    ماساژ

    بوسیله این روش ماساژهایی عمیقی مستقیما بر روی پاشنه و بافت های اطراف آن انجام میشود. هدف از ماساژ کف پا آرام شدن تاندون ها و از بین بردن رسوبات کلسیمی است. زمانیکه ماساژ انجام میشود جریان خون هم تحریک میشود و باعث بهبود خار پاشنه میشود. در دقیقه های اولیه، ماساژ ممکن است دردناک باشد اما بعد از گذشت چند ماه درد از بین میرود و به بهبودی بیماری کمک می کند.

    چسب خار پاشنه پا

    به کاربردن چسب یکی ازروش های موثر در درمان آسیب دیدگی است. اگرچه این روش درمانی یک روش پرهزینه است. این روش زمانیکه فشارهای شدید ناشی از انجام ورزش یا کوهنوردی روی کف پا وارد شود، استفاده میشود. هدف ازانجام این روش قراردادن چسب ها در ناحیه ای است که کف پا نمیتواند بیش از حد کشیده شود و از ایجاد آسیب دیدگی ها بعدی به ناحیه کف پا و ناحیه متصل به پاشنه جلوگیری میشود. استفاده از چسب خار پاشنه در مدت زمان کم توسط پزشک انجام میشود. قراردادن این چسب ها به صورت غلط میتواند نتیجه برعکس داشته باشد.

  5. شیدا گفت:

    سلااااااااااااااااااام تاراجونم چطوری عزیزم؟
    خسته نباشی بابت زحماتت
    تاراجون یه سوال:
    میگم خار پاشنه در اثر چی بوجود میاد؟ درمان داره؟
    برای اینکه پیشرفت نکنه بیشتر نشه چکاری باید انجام بدیم؟

    • تارا(شیدا) گفت:

      دروددد خوبی..
      ممنونم…
      قبلا یکی از بچه ها این سوال کرده بود و مفصل مطلب گذاشتم پیجهای قبل…
      اینروزا درگیری زیاد دارم و نمیرسم مجددآن مطالب تکرار کنم…
      در صفحات قبل مطالب و بخون..نمیدونم دقیق بگم چند صفحه قبله….
      اگر مشکلی بود باز مطرح کن..
      مراقب خودت باش..
      بدرودد

    • تارا(شیدا) گفت:

      یک مطلب کلی میگذارم ولی سعی کن مطالب قبلی رو بخون

      علائم و نشانه ها

      بیماران مبتلا به خار پاشنه اغلب در ناحیه کف پای خود، مخصوصا در ناحیه پاشنه احساس درد می کنند. علائم خار پاشنه دیگر مرتبط با خار پاشنه پا از قرار زیر است:

      التهاب در زیر پاشنه، مخصوصا در هنگام صبح یا پس از بی تحرکی برای مدت طولانی. عموما پس کمی راه رفتن و گرم کردن بدن، درد کمی تسکین پیدا می کند. مشکل این است که عصب ها و عروق خونی نیز استراحت می کنند و تغییر ناگهانی به پیاده روی باعث واکنش فشاری دردناک می شود. این فشار پس از گرم کردن بدن برطرف می شود. این مشکل مخصوصا برای کسانی که به تازگی دچار بیماری خار پاشنه شده اند پیش می آید. در موارد شدیدتر، بیمار احساس درد می کند و با راه رفتن شدت پیدا می کند.
      درد در کف پا هنگام ایستادن
      خشکی یا گرفتگی در رباط کف پا، افرادی که شغل آنها مستلزم بی حرکت ایستادن به کرات و برای مدت های طولانی است اغلب دچار پاشنه و درد شدید می شود. به همین دلیل است که به بیماری خار پاشنه پا گاهی اوقات پاشنه پلیس گفته می شود.
      پلانتار فاسیا شدیدا سفت و منقبض می شود که یک واکنش فشاری است. دردی که در حین رانندگی احساس می کنید ناشی از طرز قرار گرفتن غیرطبیعی پا است.
      اغلب تعیین محل دقیق درد پاشنه پا دشوار است، چرا که یا کل قسمت کف پا دردناک است یا درد بصورت تیر کشیدن تا پاشنه می باشد. همچنین، شدت درد در هر روز تغییر می کند.
      سعی کنید که به تمامی این علائم توجه داشته باشید و به موقع برای درمان اقدام کنید. هر چه آسیب دیدگی بیشتر قدیمی تر شود، درمان آن دشوارتر می شود.

      علت ها و دلایل

      لیگامان کف پا در شرایط عادی مانند ضربه‌گیر به گونه‌ای عمل می‌کند که حمایت لازم را از قوس کف پا به عمل می‌آورد. اگر این لیگامان بیش از اندازه کشیده شود، پارگی‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌شود. کشیدگی و پارگی مکرر تحریک و حساسیت یا التهاب این لیگامان را به دنبال خواهد داشت. بعضی از عامل‌های افزایش دهنده احتمال بیماری خار پاشنه پا عبارتند از:
      •سن: خار پاشنه بیشترین میزان شیوع را در بازه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال دارد.
      •انجام حرکت‌های خاص: فعالیت‌هایی مانند دویدن مسافت‌های طولانی، رقص باله و انجام حرکت‌های ایروبیک، که فشار زیادی را به پاشنه و بافت متصل به آن وارد می‌کند، یکی از مهمترین علت خار پاشنه در سنین پایین تر است.
      •نقص در مکانیک کف پا: صافی کف پا، زیاد بودن قوس کف پا یا حتی الگوی نابه‌هنجار راه رفتن تأثیر نامطلوب قابل توجهی را بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن می‌گذارد و فشار مضاعفی را بر لیگامان کف پا وارد می‌کند.
      •چاقی: هر یک کیلو اضافه وزن به معنای تحمیل فشار بیشتر روی لیگامان کف پا است.
      •اشتغال در حرفه‌هایی که ایستادن طولانی مدت را ایجاب می‌کند: کارگران کارخانه‌ها، معلمین و دیگر افرادی که راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت روی سطح سفت اقتضای شغلشان است ناخواسته به لیگامان کف پای خود آسیب می‌زنند.
      •پابرهنه راه رفتن: بدون کفش راه رفتن فشار و کشش غیرضروری و بیش از حدی را به لیگامان کف پا وارد می‌کند و می تواند منجر به درد پاشنه شود.

      تشخیص

      پزشک نقاط حساس و دردناک کف پا را هنگام معاینه بررسی می‌کند تا با تعیین محل درد به علت بروز آن پی ببرد.

      معمولاً انجام هیچ آزمایشی ضرورت ندارد و عارضه بر مبنای سابقه پزشکی بیمار و معاینه صورت گرفته تشخیص داده می‌شود. هر چند پزشک گاهی دستور انجام عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام.آر.آی. را می‌دهد تا مطمئن شود که علت بروز درد وجود مشکل دیگری مانند شکستگی فشاری یا تحت فشار قرار گرفتن عصب نیست.

      گاهی اوقات در تصاویر عکسبرداری یا ام آر ای خار استخوانی دیده می‌شود که از استخوان پاشنه بیرون زده است. این خارهای استخوانی را در گذشته علت اصلی درد پاشنه پا می‌دانستند و آن‌ها را طی عمل جراحی خارج می‌کردند. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد دارای خار استخوانی پاشنه هیچ دردی را در پاشنه حس نمی‌کنند.

      درمان

      در ادامه روش های درمان خار پاشنه ذکر شده است.

      یکی دیگر از روش های درمان این بیماری استفاده از کفی و کفش طبی است.
      •کمپرس سرد: بیمار می‌تواند با چند بار قرار دادن کمپرس یخ در روز، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، التهاب و درد پاشنه را کاهش دهد. البته به هیچ وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست گذاشت و حتماً باید حوله نازکی را بین یخ و پاشنه قرار داد.
      •محدود کردن فعالیت‌ها: بیمار می‌تواند با کاهش فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی پاشنه می‌شوند به پاشنه استراحت دهد.
      •دارو: مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، معمولاً برای کاهش التهاب و درد پاشنه توصیه می‌شود.

      p_2758_1315577752
      •اسپلینت شبانه: بستن اسپلینت شبانه لیگامان کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار می‌دهد و از منقبض شدن آن و بازگشت به شکل اصلیش جلوگیری می‌کند، در نتیجه درد صبحگاهی برخی از بیماران تسکین می‌یابد.

      کفی کفش و پد خار پاشنه

      کفی‌های طبی ساخته شده برای هر بیمار با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و درمان خار پاشنه پا کمک می‌کند و از کشش بیش از حد لیگامان کف پا جلوگیری می‌کند. به علاوه در طراحی این کفی‌ها کم شدن وزن تحمیلی روی پاشنه نیز در نظر گرفته می‌شود. در قسمت پاشنه کفی طبی سفارشی حفره‌ای برای قرار گرفتن خار پاشنه تعبیه می‌شود تا به این ترتیب شدت برخورد پا با زمین کاهش یابد. اثر این نوع کفی‌ طبی کاهش یا حتی از بین رفتن درد ناشی از خار پاشنه است. کفی های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن فشاری کف پا و یا اسکن سه بعدی در کلینیک های ارتوپدی فنی برای بیماران طراحی و ساخته می شود، بهترین نتیجه را دارند.

      با کفی‌های طبی‌ که چرخش بیش از اندازه مچ پا به داخل (پرونیشن) را اصلاح می‌کند و قوس کف پا را گسترش می‌دهد، می تاون درد پاشنه را درمان کرد. این کفی‌ها باید آن‌قدر سخت و محکم باشند تا از لیگامان کف پا در مقابل کشش غیرضروری محافظت کنند و قوس کف پا را به شیوه‌ای دینامیک بالا نگه دارند. استفاده از این کفی‌ها بهبودی را پس از حداکثر ۲ تا ۳ ماهه برای بیمار به ارمغان می‌آورد. در ادامه شیوه های به کار برردن کفی و کفش طبی ذکر شده است:
      •اصلاح کردن کفش: به پا کردن کفش‌های حمایت کننده‌ای که به خوبی از قوس کف پا محافظت می‌کنند و پاشنه کوتاهی دارند فشار روی لیگامان کف پا را کاهش می‌دهد.
      •پد خار پاشنه و باندپیچی: قرار دادن پد و کفی طبی در کفش ضربه‌های وارده هنگام راه رفتن را ملایم‌تر می‌کند. باندپیچی نیز پا را حمایت می‌کند و فشار روی لیگامان کف پا کاهش می‌دهد.
      •کفی و کفش طبی (ارتز): کفی طبی ساخته شده برای هر بیمار که داخل کفش وی قرار داده می‌شود برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری اصلی به وجود آورنده بیماری خار پاشنه پا مفید است.

      تزریق

      در برخی موارد برای کاهش التهاب و آرام کردن درد ناشی از خار پاشنه پا، کورتیکواستروئید تزریق می‌شود. این تزریق شامل استروئید، داروی بی‌حسی یا ترکیبی از این دو می باشد. این تزریق در دردناک‌ترین قسمت لیگامان کف پا تزریق می‌شود و بلافصله پس از انجام تزریق، محل تزریق پانسمان می‌شود. از بیمار خواسته می‌شود تا هر زمان که راحت بود، فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرد.

      اکثر پزشکان تزریق را در سمت میانی یا داخلی پاشنه انجام می‌دهند و معمولاً دارو را مستقیماً زیر پاشنه تزریق نمی‌کنند. در نتیجه بیمار در ناحیه قرارگیری سلول‌های چربی پاشنه دچار درد و آسیب نمی‌شود. بیمار بر روی تخت دراز می‌کشد، محل تزریق علامت زده می‌شود و تزریق با استفاده از یک سوزن باریک صورت می‌گیرد. اثر داروی بی‌حسی معمولاً تا چند ساعت پس از تزریق دوام دارد. احتمال دارد درد پاشنه پس از بین رفتن تأثیر داروی بی‌حسی به طور موقت عود کند. استروئید تزریق شده ظرف چند روز درد پاشنه پا را آرام می‌کند و بیمار تا چند هفته یا چند ماه دچار درد نخواهد شد.

      اکثر پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند تا حرکت‌های کششی پا را ادامه دهند، اما از انجام فعالیت‌های سنگین تا چند روز پس از تزریق خودداری کنند.

      فیزیوتراپی (طب فیزیکی)

      از تمرین‌ها و دیگر روش‌های فیزیوتراپی برای تسکین درد خار پاشنه پا بهره گرفته می‌شود.انجام حرکت‌هایی که موجب کشش عضله‌های ساق پا می‌شود، درد را تسکین می‌دهد و به بهبودی بیمار کمک می‌کند.در ادامه دو نمونه از ورزش‌های مفید برای خارپاشنه و درد کف پا آورده شده است:

      تمرین اول: روبه‌روی دیوار بایستید. یک زانو را صاف نگهدارید و پاشنه‌ی آن پا را روی زمین بگذارید. زانوی دیگر را خم کنید (مطابق تصویر پایین). تاندون آشیل و قوس کف پا هنگام خم شدن کشیده می‌شوند. این حالت را ۱۰ ثانیه حفظ کنید، سپس استراحت کرده و زانو را صاف کنید. این حرکت را ۲۰ بار بر روی پاشنه پای دردناک انجام دهید. کشیده شدن کامل زانو هنگام انجام این حرکت کششی بسیار مهم است.

      ۱

      تمرین دوم: پای آسیب دیده را روی پای دیگر بگذارید. کف پا را با دست سمت پای آسیب دیده بگیرید و انگشتان پا را رو به عقب و سمت ساق پا بکشید (مانند تصویر پایین). به این ترتیب فشار و کشش مناسبی به قوس و لیگامان کف پا وارد می‌شود. شست دست آزاد را با ملایمت از چپ به راست روی قوس کف پای آسیب دیده بکشید تا وضعیت کششی مناسب را بیابید، در چنین حالتی باید آرنگ کف پا را به محکمی سیم گیتار حس کنید. حالت کشش را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را ۱۰ بار انجام دهید.

      ۲

      این حرکات کششی را دست کم سه نوبت در روز انجام دهید، توجه داشته باشید که تکرار بیش از اندازه این حرکات مفید نیست. مهم‌ترین زمان‌هایی که بیمار باید حرکت کششی را انجام دهد، صبح‌ها پیش از برداشتن نخستین گام و شروع راه رفتن و ایستادن و همچنین پس از نشستن برای مدتی طولانی است.

      عوارض

      نادیده گرفتن خار پاشنه پا و اهمال در درمان آن درد مزمن پاشنه را به دنبال خواهد داشت که انجام فعالیت‌های معمول روزانه را مختل خواهد ساخت. به علاوه اگر بیمار شیوه راه رفتن خود را برای به حداقل رساندن درد خار پاشنه تغییر دهد با مشکلاتی در ناحیه پا، زانو، مفصل ران یا کمر و پشت بدن نیز مواجه خواهد شد.

      درمان خار پاشنه پا به راحتی انجام می شود و تنها در تعداد خیلی کمی از بیماران جراحی نیاز می باشد. یکی از موثرترین راه های درمان خار پاشنه پا استفاده از کفی و کفش طبی سفارشی می باشد. کفش و کفی طبی توسط ارتوپد فنی مختص پای شما ساخته می شود تا بهترین و موثرترین نتیجه را داشته باشد.

  6. تارا گفت:

    اگر می خواهید سرما نخورید مرتکب این اشتباهات نشوید

    افراد بالغ در طول سال ممکن ۳ یا ۴ بار سرما خوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرما خوردگی داشته باشند. در این فصل از سال ممکن است اشتباهاتی ناخواسته از طرف فرد سرما خورده انجام بگیرد که موجب انتشار سریع تر و راحتتر ویروس بشود.

    برای افراد معمولی سرما خوردگی یک مزاحمت چند روزه است و از بین می رود اما در افرادی که مبتلا به آسم و یا بیماری های ریوی هستند یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به خطرات جدی برای این بیماران بشود.

    Sneezing woman

    ماندن در محیط های بسته

    یکی از علل سرما خوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان های سربسته مانند کلاس درس و اتوبوس و … بیشتر به سر می برند و وقت کمتری را در محیط های باز می گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند. ویروس ها از طریق دست و یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می شوند. اگر بودن در محیط های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است حتما دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. هم چنین برخی مطالعات نشان داده است که ویروس سرما خوردگی در محل های مرطوب زنده نمی ماند. بنابراین دستگاه های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرما خوردگی است.

    زیاد لباس پوشیدن

    خیلی از افراد تصور می کنند که هوای سرد موجب سرما خوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می پوشند. این تصور کاملا نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با ان ها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید. زمانی که در محیط های سربسته رقابت ویروس ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می شود شما می توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می شود.

    سرفه و عطسه کردن اشتباه

    عطسه و سرفه کردن بسیار عادی است اما اینکه چگونه عطسه کنیم بسیار مهم است. خیلی از افراد هنگام عطسه یا سرفه کردن دستشان را جلوی دهان و بینی شان می گیرند و همین امر موجب می شود تا ویروس پخش شود. به فرزندانتان و همه اطرافیانتان یاد بدهید که یکی از بهترین راه ها زمانی که دستمال یک بار مصرف در اطرافتان نیست این است که روی آرنج تان عطسه و یا سرفه کنید. این کار باعث می شود تا اگر شما به غذا و یا جایی دست زدید ویروسی در دستان شما نباشد تا منتشر شود. هم چنین کمتر به صورتتان دست بزنید تا ویروس ها نتوانند از طریق بینی و دهانتان وارد شوند.

    فقط به ویتامین C اکتفا کردن

    خیلی ها وقتی سرما می خورند فقط از ویتامین سی استفاده می کنند. مثلا آب پرتقال می نوشند. اما تحقیقات نشان داده که ویتامین سی ممکن است فقط دوره سرما خوردگی شما را کوتاه تر کند البته هنگامی که در اوایل بیماری استفاده شود. قرص های مکیدنی ویتامین C و روی و برخی گیاهان دارویی مانند چای کوهی بسیار موثر در کاهش علائم هستند اما باید بدانید که فقط با یکبار خوردن آن ها علائم کاهش پیدا نمی کند بلکه باید چندین بار در روز مصرف شوند تا موثر باشند.

    قرنطینه نشدن در خانه

    بسیاری هستند که وقتی سرما می خورند به محل کار یا دانشگاه و مدرسه رفتنشان ادامه میدهند. اما باید بدانید که فردی که حتی نشانه های اولیه یک سرما خوردگی را دارد حاوی ویروس است و باید در خانه بماند. همچنین تمام لباس ها و حوله و لیف حمام، قاشق، رو بالشی و تمام وسایل شخصی او باید ایزوله و تمیز شوند. بقیه افراد خانه نیز باید مرتب دست هایشان رو بشویند. در صورت دیدن اولین علائم خود را قرنطینه کنید تا ویروس را پخش نکنید.

    عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین D

    این ویتامین را در تابستان به مقدار کافی احتمالا دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. مخصوصا در مناطقی که بیشتر فصول هوا ابری اسن باید افراد توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند. تحقیقات نشان داده که بزرگسالانی که در خانه های سالمندان به سر می برند به علت کمبود ویتامین D بیشتر در معرض آنفلونزا قرار دارند. کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین منجر به بیماری های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان می شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.

  7. تارا گفت:

    ۸ توصیه مهم برای پیشگیری پوکی استخوان

    با وجودی که ما نمی‌توانیم تمام عواملی را که منجر به بروز پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آ‌‌ن می‌شوند را کنترل کنیم، اما می‌توانیم با رعایت برخی نکات به تقویت استخوان‌ها و حفاظت از آ‌‌نها کمک کنیم. برای این منظور متخصصان در گزارش ۲۰۰۸ مرکز سلا‌مت زنان هاروارد، ۸ توصیه زیر را ارائه کرده‌اند.

    ۱- نخست این که بهتر است از مواد مغذی و مهم استفاده شود. برای این منظور باید رژیم‌های غذایی سالم که تامین‌کننده مواد مغذی چون پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم و ویتامین ئ هستند، به کار گرفته شوند.

    ۲- در اکثر روزها حداقل ۳۰ دقیقه را به انجام فعالیت‌های ورزشی تقویت استخوان اختصاص دهید. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های تحمل وزن همانند دویدن یا پیاده‌روی سریع و ورزش‌های استقامتی هستند.

    ۳- به هیچ وجه سیگار نکشید. فرآ‌‌یند تخریب استخوان در افراد سیگاری بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد و میزان شکستگی در این افراد بالا‌تر است.

    ۴- انجام آ‌‌زمایشات و کنترل‌های دوره‌ای را فراموش نکنید. یکی از این آ‌‌زمایش‌ها سنجش تراکم ماده معدنی استخوان )ئپا( در آ‌‌غاز سن ۶۵ سالگی است. این تست برای افرادی که دارای سابقه بیماری‌های خاص یا مصرف‌کننده داروهایی هستند که خطر شکستگی را افزایش می‌دهند، باید در سنین پایین‌تر انجام شود.

    ۵- از داروهای محافظت‌کننده استخوان استفاده کنید. زنانی که در سنین پس از یائسگی قرار دارند و در گذشته دارای شکستگی استخوان بوده‌اند باید از داروهای پیشگیری‌کننده پوکی استخوان استفاده کنند.

    ۶- نکته ششم که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است توصیه می‌شود که از افسردگی خود غافل نشوید. پژوهشگران به تازگی به ارتباط بین افسردگی و کاهش تراکم استخوانی دست یافته‌اند.

    ۷- نگهداشتن وزن در حالت سلا‌متی است. وزن پایین‌تر از ۱۲۷ پوند یا داشتن توده بدنی زیر ۲۱ عامل خطرساز برای پوکی استخوان محسوب می‌شود. از دست دادن وزن در دوران یائسگی احتمال کاهش توده استخوان را افزایش می‌دهد از مصرف غذاهایی که از نظر کالری در حد بسیار پایینی هستند یا از غذاهایی که فاقد همه گروه‌های غذایی است، اجتناب کنید.

    ۸- حتی‌الا‌مکان از زمین خوردن اجتناب کنید. با احتیاط و به آ‌‌رامی‌گام بردارید. از روشنایی راه‌پله‌ها و مدخل ورودی ساختمان‌ها اطمینان حاصل کنید. به منظور تعادل و جلوگیری از سر خوردن در حمام از دستگیره‌هایی که در وان یا در کنار دوش نصب شده‌‌اند، استفاده کنید.

  8. تارا گفت:

    با این میوه مانع ریزش مو شوید

    متخصص تغذیه با اشاره به خواص درمانی میوه انبه، گفت: مصرف مداوم این میوه مانع از ریزش مو شده و علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی در رفع کم خونی نیز مؤثر است.

    به گزارش فارس، مرتضی صفوی، در رابطه با خواص درمانی انبه، اظهار داشت: میوه انبه دارای ویتامین C و بتاکاروتن بوده و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه آن مانع از ایجاد عفونت‌های ویروسی و تومور در بدن می‌شود.

    وی افزود: نصف میوه انبه یک سهم از نیاز بدن به میوه را در طول شبانه‌روز تامین می‌کند و خواص آن مشابه میوه هلو و آناناس است، همچنین برای تقویت بینایی مصرف این میوه توصیه شده و برای افزایش دید در سالمندان مصرف انبه موثر است.

    صفوی با اشاره به اینکه از پوست و میوه انبه برای تهیه ترشی و مربا استفاده می‌شود، گفت: غرغره عصاره انبه به همراه آب ملایم برای درمان گلودرد موثر بوده و از آنجایی که این میوه دارای خواص و ویتامین‌های بی‌شماری است برای درمان کم خونی نیز توصیه می‌شود.

    متخصص تغذیه با بیان اینکه انبه به دلیل دارا بودن قند میوه‌ای چاق کننده محسوب می‌شود، گفت: ۱۰۰ گرم انبه داری ۱۰۰ کالری بوده و از این لحاظ شبیه موز است، لذا کسانی که مبتلا به بیماری دیابت یا قند هستند مصرف زیاد انبه برای آنها توصیه نمی‌شود.

    وی بیان داشت: پوست انبه خاصیت ضدالتهابی داشته و میوه آن نیز علاوه بر اینکه ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند علائم آسم را نیز برطرف کرده و میوه‌ای آرام‌بخش کننده به شمار می‌رود.

    صفوی ادامه داد: انبه به دلیل فیبر یبوست را برطرف کرده، همچنین مصرف آن به صورت مداوم مانع از ریزش مو شده،‌ ناراحتی‌های کبدی را برطرف می‌کند و برای درمان سینوزیت مؤثر است.

  9. تارا گفت:

    معجون عسل و دارچین معجزه می کند

    امروزه پزشکان مدرن هم بر این باورند که ترکیب سنتی دارچین و عسل موجب کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

    به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیبی از عسل و دارچین به عنوان یک درمان سنتی کارآمد برای هزاران سال استفاده می‌شده است.

    مصریان از این ماده برای درمان زخم‌های پوستی خود و یونانیان باستان برای افزایش طول عمر و سرخپوستان برای حفظ تعادل بدن استفاده می‌کردند.

    خاصیت دارچین و عسل خیلی بیشتر از درمان‌های سطحی است به طوری که امروزه پزشکان مدرن نیز بر این ترکیب سنتی تأکید خاصی دارند.

    این دو ترکیب طبیعی باهم بسیار مقوی می‌باشد و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، عفونت کیسه صفرا و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

    چند توصیه درمانی از این ترکیب را به شما بیان می‌کنیم.

    از بین بردن سرماخوردگی

    به منظور درمان سرماخوردگی، مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین. این ترکیب را به عنوان شربت سینه، برای سرفه‌های مزمن و گرفتگی سینوس مصرف کنید.

    تقویت سیستم ایمنی بدن

    مصرف روزانه ترکیب دارچین و عسل موجب بالا بردن کارای سیستم ایمنی بدن می‌شود، به گونه‌ای که از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت می‌شود.

    کاهش کلسترول خون

    مخلوط دو قاشق غذاخوری از عسل و سه قاشق چای خوری دارچین در یک فنجان بزرگ آب باعث کاهش کلسترول بالا می‌شود. سطح کلسترول خود را با این معجون معجزه‌‌آسا حدود ۱۰ درصد در عرض دو ساعت کاهش دهید.

    درمان بیماری‌های قلبی عروقی

    مصرف منظم یک کم عسل و دارچین بر روی تکه‌ای نان علاوه بر اینکه موجب کاهش سطح کلسترول خون شما می‌شود از خطر ایست قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

    درمان عفونت کیسه صفرا

    یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری دارچین را در آب جوش حال کنید و روزانه مصرف کنید. منجر به از بین بردن عفونت‌های کیسه صفرا می‌شود.

    مبارزه با ورم مفاصل

    دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری دارچین در یک فنجان کوچک آب جوش را تهیه کرده و آن را روزانه بنوشید. باعث التیام درد مفاصل می‌شود.

  10. تارا گفت:

    خوراکی‌هایی برای جوانی

    بدن شما برای تولید رنگدانه برای پوست و مو نیاز به مس دارد و قارچ یکی از بهترین منابع حاوی مس است. تنها نصف فنجان قارچ ۷۱ درصد میزان نیاز روزانه به مس را فراهم می‌کند.

    خوراکی‌هایی برای جوانیچربی‌های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در برخی مواد غذایی در جوانتر ماندن و کند شدن اثرات پیری بسیار مؤثر است.

    به گزارش msn، محققان موسسه علوم زیستی اخیراً کشف کرده‌اند که ریز مغذی‌های موجود در چای سبز از خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری عروقی پیشگیری می‌کند. ضمناً نوشیدن چای سبز باعث کاهش چین و چروک و از بین رفتن التهاب در بدن می‌شود.

    یکی از دلایل سفید شدن زودرس مو کاهش مس در بدن است. بدن شما برای تولید رنگدانه برای پوست و مو نیاز به مس دارد و قارچ یکی از بهترین منابع حاوی مس است. تنها نصف فنجان قارچ ۷۱ درصد میزان نیاز روزانه به مس را فراهم می‌کند.

    خبر خوب برای دوستداران چدار این است که مصرف آن باعث حفظ درخشندگی دندان‌ها می‌شود. علاوه بر این ترکیبات موجود در این پنیر باعث کمک به دفع اسید در دهان و حفظ مینای دندان می‌شود. این نوع پنیر برای کاهش وزن هم مفید است.

    در میان افراد ۶۵ ساله به بالا، از هر ۵ سقوط یک سقوط منجر به آسیب‌های جدی به استخوان‌ها می‌شود. آب گریپ فروت علاوه بر شیر می‌تواند تراکم استخوان‌ها را بهبود بخشد و از دست رفتن استخوان را کند کند.

    مصرف غلات سبوس دار نیز پوست را جوان نگه می‌دارد و سرعت چین و چروک را کاهش می‌دهد.

  11. تارا گفت:

    مراقبت از پوست در فصل پاییز

    برای خشک نشدن پوستتون در پاییز چکار میکنید؟
    این نکات به دردتون میخوره:
    کرم مرطوب کننده
    موقع شستن ظرف ها حتما از دستکش استفاده کنیم
    وازلین
    بیرون از خونه دستکش نخی بپوشیم
    هر دو یا سه هفته یکبار، شب ها دست ها رو با گلیسرین و کمی آبلیمو چرب کنیم و دست کش پلاستیکی بپوشیم و صبح که بیدار شدیم دست ها رو بشوریم. این روش پوست رو مرطوب و نرم میکنه.
    توی مرطوب کننده کمی گلیسرین بریزیم
    اسکراب
    از آب ولرم برای شستن دستها استفاده کنیم
    از شوینده های قوی استفاده نکنیم
    روغن زیتون
    موقع حمام کردن به جای صابون از پن استفاده کنید
    نوشیدن آب به مقدار کافی و خوردن میوه ها و سبزیجات
    روغن نارگیل
    وازلین با آب لیمو
    پوست میوه هایی مثل خیار و لیمو
    روغن بادام تلخ
    پماد ویتامین آ + د
    آلوئه ورا

  12. تارا گفت:

    موادغذایی ضد پیری
    با گذشت زمان موهای سفید لابه‌لای موها خودنمایی می‌کنند. برای اینکه با پیری فیزیولوژیک موها مقابله کنید باید به تغذیه اهمیت بیشتری بدهید. برای این کار ویتامین‌های زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:
    ویتامین E : روغن‌های گیاهی، روغن زیتون یا روغن کنجد
    سبزیجات سرشار از بتاکاروتن : میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و سبز تیره
    گیاهان سرشار از زینک یا همان روی : جوانه‌ی گندم، لوبیاها، توفو
    منیزیم : میوه و سبزیجات، میوه‌های خشک، مغزها و آجیل
    کلسیم : سبزیجات برگ سبز تیره، بادام، آجیل‌ها، انگور فرنگی و غیره
    پتاسیم : گوجه‌فرنگی، هویج، لوبیا
    آهن : آجیل‌ها، میوه و سبزیجات خشک، گوشت، جلبک‌های دریایی
    ویتامین‌های گروه b:کمبود ویتامین‌های گروه b، مثل ویتامین b2، b6 و b12، می‌توند موجب سفید شدن زودهنگام موها شود. باید غذاهایی سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌های غلات کامل، سیریال‌ها، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

    با قهوه، الکل و غذاهای آماده خداحافظی کنید
    مصرف الکل و کافئین و همچنین رژیم‌غذایی که به مقدار زیاد در آن از موادغذایی ناسالم استفاده می‌شود، برای پوست و موهایتان بسیار بد است و موجب پیری زودرس می‌شود. از مصرف غذاهای فراوری‌شده خودداری کرده و مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه‌شده را محدود کنید. این موادغذایی فقط حاوی انرژی‌ بوده و درعوض چیزی از آنها دریافت نمی‌کنید. بدن و موهای شما برای جوان ماندن نیاز به موادغذایی سالم دارند.

    ژل آلوئه ورا برای جلوگیری از سفید شدن موها
    ژل گیاه آلوورا حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی متعددی است برای همین هم مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و باعث تقویت بدن می‌شود. باید بدانید که این ژل نمی‌گذارد که به این زودی‌ها چین و چروک روی پوستتان عرض اندام کند و علاوه بر این از پیری موها جلوگیری می کندبرای بهره‌مندی از خواص این گیاه مفید توصیه می‌شود که یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را در مقدار آب حل کرده و به مدت یک ماه هر روز سه مرتبه از این ترکیب میل شود. سپس به مدت سه ماه و هر ماه بیست روز این کار را تکرار کنید. از ژل‌هایی استفاده کنید که معتبر بوده و دارای مهر استاندارد باشد

  13. تارا گفت:

    ۶ ماده‌ غذایی سرشار از پتاسیم

    پتاسیم یک ماده‌ی معدنی مفید و لازم برای عملکرد ارگان‌های بدن است و در سلامت قلب، گوارش و تنظیم عملکرد کلیه‌ها نقش مهمی دارد.برای مقابله با کمبود پتاسیم لازم است که منابع غذایی آن را دریابید و به تغذیه‌تان اهمیت بدهید. مواد غذایی مفیدی مانند موز، عدس، بادمجان و غیره جزو منابع مهم پتاسیم هستند.

    در این مطلب شما را با ۶ منبع فوق العاده‌ی پتاسیم بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

    روزی یک عدد موز میل کنید

    نتایج پژوهشی که در British medical journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد موز یکی از منابع فوق‌العاده‌ی پتاسیم است که برای مقابله با سکته‌ی مغزی مؤثر عمل می‌کند. بعد از مطالعه‌ی ۳۳ پژوهش در خصوص ارتباط بین پتاسیم و سکته‌ی مغزی مشخص شد که مقابله با کمبود این ماده‌ی معدنی باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود و با کنترل فشار خون، خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. در واقع متخصصان، موز را یکی از همیاران کنترل کننده‌ی فشار خون می‌دانند و زمانی که فشار خون در حد نرمال باشد احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی به مراتب کمتر می‌شود.

    روش مصرف

    برای جذب میزان پتاسیم مورد نیاز روزانه‌ی بدن روزانه یک عدد موز میل کنید.

    روزانه ۶ عدد آلو خشک میل کنید

    به عقیده ی متخصصان تغذیه، میوه های خشک منبع ایده‌آل پتاسیم هستند. آلو خشک، زردآلوی خشک و کشمش برای پر کردن باک پتاسیم بدن بسیار مؤثرند. چون با خشک شدن این میوه‌ها غلظت مواد معدنی از جمله پتاسیم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

    روش مصرف

    برای جذب پتاسیم مورد نیاز روزانه لازم است که حداقل ۶ عدد میوه ی خشک مانند آلوخشک میل کنید.

    پوست انگور سرشار از پتاسیم

    میوه‌هایی مانند انگور و سیب که با پوست مصرف می‌شوند جزو منابع پتاسیم محسوب می‌شوند. چرا؟ به خاطر اینکه این ماده‌ی معدنی بیشتر در پوست میوه‌ها وجود دارد. در واقع میوه‌ها به واسطه‌ی گوشت و پوست خود پتاسیم را در اختیار ما می‌گذارند.

    روش مصرف

    حتماً از میوه‌هایی استفاده کنید که ارگانیک باشند. یعنی این که به انواع سموم و آفت کش‌ها آلوده نباشند. این نوع میوه‌ها حاوی بیشترین میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. روزانه انگور میل کنید و علاوه بر آن دو واحد میوه‌ی دیگر حاوی پتاسیم در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشید.

    هویج رنده شده قبل از هر وعده ی غذایی

    کمبود پتاسیم می‌تواند باعث بروز کرامپ‌ها یا همان گرفتگی عضلانی شبانه شود. برای پیشگیری از این مشکل روی سبزی‌جاتی مانند هویج حساب کنید. هویج خام رنده شده باعث جذب میزان قابل توجهی پتاسیم می‌شود. توجه داشته باشید که پخت و پز و حرارت باعث از بین رفتن پتاسیم موجود در هویج می‌شود. بنابراین مصرف خام آن پتاسیم بیشتری را به بدن شما می‌رساند.

    روش مصرف

    در هر وعده یک بشقاب کوچک سالاد انواع سبزی‌جات به همراه هویج رنده شده به عنوان پیش غذا میل کنید.

    بادمجان قهرمان پتاسیم

    بادمجان طرفداران پروپا قرصی دارد. گوشت آن سرشار از انواع عناصر مغذی و مواد معدنی مانند پتاسیم است. ۱۰۰ گرم از این سبزی پرطرفدار ۲۲۹ میلی‌گرم پتاسیم وارد بدن می‌کند که میزان قابل توجهی است. این ماده‌ی معدنی برای بهبود گردش مایعات در داخل بدن لازم و ضروری است.

    روش مصرف

    برای بهره مندی هر چه بیشتر از پتاسیم موجود در بادمجان باید آن را با حرارت ملایم بخارپز کنید.

    لوبیا سبز بخارپز شده

    پتاسیم با همکاری مواد معدنی دیگر باعث حفظ تعادل اسید و باز بدن می‌شود. این ماده‌ی معدنی ضروری از طریق مصرف مواد غذایی مناسب و به ویژه مصرف سبزی‌جاتی مانند لوبیا سبز جذب بدن می‌شود.

    روش مصرف

    بهترین روش برای حفظ پتاسیم موجود در چنین سبزی‌جاتی بخارپز کردن آن‌ها است. این روش پخت باعث حفظ ارزش غذایی سبزی‌جات به خصوص پتاسیم آن‌ها می‌شود. توصیه می‌کنیم لوبیا سبز را با این شیوه‌ی سالم طبخ کرده و با چاشنی‌های سالم مورد علاقه‌تان میل کنید.

    توجه توجه

    درست است که گاهی پیش می‌آید که دچار کمبود پتاسیم شویم. اما حالت عکس آن نیز وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. میزان مورد نیاز این ماده‌ی معدنی ۲ تا ۳ میلی‌گرم در روز است. جذب بیش از اندازه‌ی آن نیز باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف زیاد پتاسیم برای افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

    کلیه‌ها وظیفه‌ی فیلتر کردن این ماده‌ی معدنی را بر عهده دارند. اگر این اعضا به درستی به وظیفه‌ی خود عمل نکنند میزان پتاسیم خون بیش از حد مجاز می‌شوند که این مسئله نیز برای قلب مخاطره آمیز است. علاوه بر این، پتاسیم باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. بنابراین میزان زیادی این ماده‌ی معدنی برای افرادی که از نارسایی قلب نیز رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

  14. تارا گفت:

    زنان علایم لوپوس را بدانند

    لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان های دیگر بدن تاثیر نمی گذارد. نوع SLE جدی تر است و علاوه بر پوست، اندام های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

    لوپوس یک بیماری خودایمنی است که ۹۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند؛ بنابراین آگاهی از علایم آن برای تمام زنان ضروری است.

    بیماری های خود ایمنی به بیماری هایی گفته می شود که در آن سیستم ایمنی، بافت های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض می کند و به آن ها حمله می کند.

    لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان های دیگر بدن تاثیر نمی گذارد. نوع SLE جدی تر است و علاوه بر پوست، اندام های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه ها و مغز آسیب می بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.

    به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سر درد، درد مفاصل، تب، کم خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیر طبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه ای شکل روی بینی و گونه دیده می شود.

    افراد مبتلا به لوپوس در ظاهر خوب دیده می شوند، در حالیکه مبارزه سختی در بدنشان وجود دارد و همین امر منجر به منزوی شدن بیمار می شود.

    چه عواملی باعث لوپوس می شود؟

    لوپوس هیچ عامل شناخته شده ای ندارد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی، هورمونی، ایمنی بدن و زیست محیطی است. عفونت های باکتریایی و ویروسی، استرس عاطفی شدید، قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و استفاده از داروی های فشار خون و منظم شدن ریتم قلب، می توانند سبب بروز علایمی شبیه لوپوس شوند. افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری نیز می تواند لوپوس را تشدید کند.

    حقایقی در باره لوپوس

    -۹۰ درصد مبتلایان به لوپوس را زنان تشکیل می دهند.

    -این بیماری بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سال شایع تر است.

    -هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛ ولی می توان علایم را با دارو کنترل کرد.

    -استفاده از ضد آفتاب، کلاه و دستکش در روزهای آفتابی برای بیماران ضروری است.

    -استفاده از دستکش گرم در سرما برای بیماران ضروری است.

    -این بیماری کاملا غیر قابل پیش بینی است و در آمریکا بیش از ۱.۵ میلیون نفر به آن مبتلا هستند.

    -نوع خفیف بیماری می تواند با دارو کنترل شود؛ بدون اینکه کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار گیرد.

    -نوع شدید بیماری می تواند سبب خانه نشینی و ناتوانی در انجام امور روزمره شود.

    متخصصان به زنان توصیه می کنند که در صورت مشاهده علایم، حتما به پزشک داخلی یا عفونی مراجعه کنند تا قبل از گسترش بیماری، علایم کنترل شود. در صورت درمان به موقع، می توان با لوپوس به طور مسالمت آمیز زندگی کرد.

  15. تارا گفت:

    خطرناکترین فصل سال برای باروری

    برخی از فصول سال می‌توانند برای آغاز بارداری در مادر خطرناک و برخی دیگر بسیار مفید باشند.

    به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعلام کرده‌اند بهترین زمان در سال که شانس باروری در آن بسیار بالا است ماه دسامبر است.

    گفتنی است، کارشناسان این نتایج را با تحقیق بر روی ۵۲ میلیون بارداری در بیش از ۱۲ سال به دست آورده‌اند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان اعتقاد دارند اثرات فصلی بر افزایش یا کاهش قدرت باروری زوجین اثرگذار است.

    این نتایج حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه ایندیانا است.

    کارشناسان اعتقاد دارند فصول تابستان خطرناکترین زمان برای اقدام به باروری است زیرا بدن مادر به ویژه در ماه‌های اول بارداری به شدت آسیب پذیر است و به دلیل تجمع گروه گیاهان و وجود انواع آفت کش‌ها در هوا احتمال سقط جنین و یا بروز مشکلات حین بارداری بیشتر از ماه‌های سرد سال خواهد بود.

    کارشناسان مواد شیمیایی و اندازه ویتامین D دریافتی توسط مادر را به ویژه در درمان ناباوری توسط روش IVF بسیار مؤثر می‌دانند.

    کارشناسان هشدار داده‌اند مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها، سوخت خودروها و سایر موادشیمیایی صنعتی بزرگترین علت بروز نقایص مادرزادی و بروز معلولیت در کودکان است.

    کارشناسان توصیه می کنند، زوجین در صورت تمایل به باروری در فصول سرد سال علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم حتماً از نورآفتاب و یا با تجویز پزشک مکمل ویتامینD بهره بگیرند.

  16. تارا گفت:

    ۶ ماده طبیعی برای کاهش کلسترول

    کلسترول نوعی چربی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد. کلسترول از دو طریق به وجود می آید اولین راه که عمده ترین منبع تولید کلسترول است کبد انسان و راه دوم از طریق مصرف منابع غذایی که حاوی کلسترول است.

    بالا بودن کلسترول خون هیچ گونه علامت خاصی ندارد به افراد بالای ۲۰ سال توصیه می شود که هر پنج سال یک بار کلسترول خون خود را از طریق آزمایش های لازم بررسی کنند.

    چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی پایین و نداشتن فعالیت ورزشی منظم سبب افزایش کلسترول می شود. وراثت، سن و جنس نیز از علل افزایش کلسترول خون محسوب می شود؛ به طوری که زنان تا قبل از یائسگی کلسترول کمتری از مردان همسن دارند در حالی که بعد از یائسگی میزان کلسترول آن ها نسبت به مردان همسن آن ها بیشتر می شود.

    پایین آورنده های کلسترول

    توصیه می شود مصرف فیبر غذایی محلول در آب همراه با مقدار کافی مایعات در رژیم غذایی افزایش یابد که منابع عمده فیبرهای محلول در آب، سبزیجات، میوه ها، حبوبات و سبوس جو است.

    سیر

    مصرف سیر برای کاهش کلسترول خون مفید است؛ در بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون دارد و بیش از صد صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده های دارویی تهیه کرده اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری گلیسرید، خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و فشارخون و قند خون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند. البته سیر تازه از سیر پخته بهتر اثر می کند. اثر سیر ترشی نیز مانند سیر تازه است.

    در یک مطالعه که به صورت کار آزمایی بالینی و به طور تصادفی با یکی از روش های درمانی طرح (مصرف قرص سیر یا رژیم درمانی) انجام شد. طی ۲ ماه بیماران گروه سیر، روزانه ۳ قرص سیر مصرف نموده و بیماران گروه رژیم درمانی، طبق دستور روش رژیم غذایی کم چرب که شامل منع مصرف روغن جامد، کره، و سایر لبنیات چرب و نیز مصرف گوشت قرمز به میزان حداکثر دو جلسه در هفته و مصرف تخم مرغ به میزان حداکثر یک عدد در هفته بود را رعایت کردند. پس از اتمام دوره، آزمایش دیگری از بیماران به عمل آمده و مقادیر جدید کلسترول توتال، کلسترول LDL، کلسترول HDL و تری گلیسرید سرم مورد اندازه گیری قرار گرفتند.

    در نتیجه ی این مطالعه مشخص شد که در گروه مصرف کننده ی قرص سیر کلسترول کل ۱۵ درصد و کلسترول بد ۱۲ درصد نسبت به گروه رژیم درمانی صرف، کاهش داشت.

    پیاز

    پیاز به غیر از آنکه یکی از مواد اصلی در پخت بسیاری از غذاها به حساب می آید می تواند فواید بی شماری هم برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. بررسی های جدید نشان می دهد پیاز می تواند به بهبود سطح کلسترول در بدن کمک کند.

    پیاز منبع غنی از ترکیب های «پلی فنولیک» به نام «فلاوونوئید» هاست که با ویژگی های ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی شناخته شده است.

    همچنین در یک مطالعه مشخص شد فلاوونوئید موجود در پیاز با کاهش سطح کلسترول بد در افراد چاق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی همراه است. به گفته متخصصان، این خاصیت پیاز به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان در آن است.

    همچنین در یک بررسی دیگر تأثیر عصاره پیاز بر میزان کلسترول در بدن موش ها نشان داده و تأکید شد که با مصرف این عصاره سطح کلسترول کاهش قابل توجهی پیدا می کند در حالی که سطح تری گلیسیرید بدون تغییر باقی ماند. همچنین مشخص شد ترکیب عصاره پیاز با سولفات روی تأثیر بهتری روی سطح کلسترول خون موش ها می گذارد.

    در بسیاری از آزمایش ها تأثیر مصرف پیاز خام یا عصاره آن روی سطح کلسترول بررسی شده و کاملاً مشخص نیست مواد مغذی موجود در پیاز از حرارت دیدن چه تأثیری می گیرند.

    عصاره برنج قرمزمطالعات انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیا سال ۲۰۱۰ نشان می دهند که این عصاره طبیعی می تواند از افزایش کلسترول جلوگیری نماید. در این تحقیقات ۶۰ نفر شرکت کننده وجود داشت که دارای کلسترول بالایی بودند. برای ۳۰ نفر از شرکت کننده ها، یک رژیم غذایی خاص به همراه عصاره برنج قرمز در نظر گرفته شد. شرکت کننده های باقیمانده از یک “شبه دارو” و رژیم غذایی مشابه استفاده نمودند.

    بعد از ۲۴ هفته مشخص گردید که افراد مصرف کننده عصاره برنج قرمز، ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش در کلسترول LDL داشتند. چون این مکمل غذایی طبیعی یک روش جدید محسوب می شود، شما باید قبل از خوردن آن با پزشک خود مشورت نمایید.

    بادامبادام نقش چشمگیری را در کاهش کلسترول ایفا می نماید. یونانی های قدیم راز آن را می دانستند. در آن زمان، بادام یک آجیل معروف یونانی محسوب می شد. امروزه محققان متوجه شده اند که بادام نقش مؤثری را در سالم بودن قلب ایفا می نماید و به همین علت، باید آن را به عنوان یک ماده غذایی اصلی در رژیم غذایی خود گنجاند. بادام حاوی چربی اشباع نشده بالایی است و می تواند باعث کاهش LDL یا کلسترول بد، بدون آنکه اختلالی در سطوح HDL یا کلسترول خوب ایجاد نماید، شود.

    عصاره هسته انگورعصاره دانه انگور، یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث کاهش کلسترول می شود. خود انگور، از هزاران سال پیش به عنوان یک ماده غذایی مؤثر و مقوی شناخته شده است. انگور حاوی مواد شیمیایی است که پروانتوسیانیدین اولیگومری نامیده می شود. این مواد شیمیایی در حقیقت به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند. علاوه بر خاصیت کاهش دهندگی کلسترول، باعث سالم نگه داشتن قلب نیز می گردند.

    کلم بروکلیطبق نتایج به دست آمده از معاینات انسانی انجام شده توسط موسسه تحقیقات مواد خوراکی، گونه جدیدی از کلم بروکلی موسوم به «بنفورت»، دو تا سه برابر بیشتر از کلم بروکلی معمولی حاوی ترکیب گلوکورافنین است.

    در تحقیق مشترک این موسسه با دانشگاه ریدینگ انگلستان، محققان در قالب دو تحقیق مستقل، در رژیم غذایی هفتگی ۱۳۰ نفر از داوطلبان ۴۰۰ گرم کلم بروکلی حاوی مقدار بالای گلوکورافنین گنجاندند.

    بعد از ۱۲ هفته، آن ها شاهد اهش میزان کلسترول LDL در خون این افراد تا حدود ۶ درصد بودند. افزایش سطح کلسترول LDL خون خطر بروز بیماری قلبی را در بردارد. اگرچه کاهش این میزان در معاینات افراد اندک بود، اما هر ۱ درصد کاهش در میزان این کلسترول، با کاهش ۲-۱ درصدی ریسک بیماری عروق کرونری همراه است.

    گلوکورافنین ترکیبی است که به بدن کمک می کند تا به متابولیسم سلولی بازگردد. در میتوکندری سلول، قند و چربی به انرژی تبدیل می شود. اما اگر این عملکرد به شکل کارآمد اتفاق نیفتد، کلسترول تشکیل می شود.

  17. تارا گفت:

    کم خونی چیست و چه علایمی دارد؟

    برخلاف آنچه از نام بیماری کم خونی استنباط می‌شود، کم‌خونی در اثر کم‌شدن خون حادث نمی‌شود، بلکه کم‌خونی به معنای کم‌شدن حجم یا تعداد گلبول‌های قرمز یا غلظت رنگدانه‌های هموگلوبین در این گلبول‌هاست. هموگلوبین در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن، به گلبول‌های قرمز خون کمک می ‌کند.

    علائم و عوارض کم‌ خونی

    کم خونی‌های خفیف، در مراحل اولیه علامتی ندارند ولی به‌تدریج عوارض مربوطه ظاهر می‌شود. اولین و مهم‌ترین عارضه کم خونی خستگی است. فعالیت حیاتی افرادی که هموگلوبین خون آنها پایین است، کاهش یافته؛ زود خسته می‌شوند. ضعف و رنگ پریدگی، التهاب و سوزش زبان، زخم کناره دهان و شکنندگی ناخن‌ها و همچنین سردرد و سرگیجه از عوارض بعدی کم‌خونی است.
    چون آهن، علاوه‌ بر فعالیت خون‌سازی در ساختمان عضلات و بعضی از آنزیم‌های مهم بدن نیز وارد می‌شود؛ کمبود آن منجر به کندی رشد جسمی و به‌ خصوص مغزی نوزادان و شیرخواران می‌شود. این ضایعه در موارد شدیدتر ممکن است برگشت ناپذیر شده، کودک را در کند ذهنی همیشگی نگه دارد. خردسالان کم خون، اغلب ناآرام و تحریک‌پذیرند. کودکان کم‌خون در مرحله پیش دبستانی و دبستانی با ضعف یادگیری ودرک مطالب روبه‌رو می‌شوند. کم خونی فقر آهن در بانوان باردار، بر رشد جنین اثرگذاشته؛ ممکن است زمینه‌ساز سقط شود. نوزادانی که از مادران مبتلا به فقر آهن به دنیا می‌آیند؛ اکثرا کم‌وزن و ضعیف هستند.

    بطور خلاصه علائم و عوارض کم خونی عبارت است از:
    رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها
    ضعف و خستگی زودرس
    سرگیجه، به‌خصوص به هنگام بلند شدن از زمین
    بی‌حوصلگی، افسردگی و سایر اختلالات خلقی
    سردرد
    خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها
    حالت تهوع
    کاهش (و گاه افزایش) خونریزی قاعدگی
    کاهش حافظه، توان یادگیری و نهایتا افت تحصیلی
    تیرگی دور چشم
    بعضی یبوست‌های مقاوم به درمان
    برخی جوش‌های مقاوم به درمان

    ریزش مو و گود شدن روی ناخن (یا ناخن قاشقی که در کم‌خونی‌های شدید دیده می‌شود)
    البته علائم ذکر شده به این معنا نیست که هر کس کم خونی دارد تمام علائم را دارا است و همچنین به این معنا هم نیست که اگر فردی بعضی از علائم را داشت؛ حتما کم خون است.

  18. تارا گفت:

    طرز تهیه ۲ نوع نوشیدنی ضد سرماخوردگی

    اسموتی نارنگی، توت فرنگی، بستنی و بستنی، ترکیبی منحصر به فرد برای پیشگیری از سرما خوردگی است.

    به گزارش قدس انلاین به نقل از هفت گنج، متخصصان معتقدند برای پیشگیری از پوکی استخوان تا می‌توانید نارنگی بخورید.

    به‌دلیل داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، نارنگی یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است و به علت ویتامین ث فراوان یک نوشیدنی عالی برای پیشگیری از سرماخوردگی است.

    همچنین شیر موجود در این اسموتی در این زمینه نقش بسزایی دارد. این اسموتی می‌تواند یک میان‌وعده خوب برای کودکان و نوجوانان باشد. اگر کودک‌تان از خوردن شیر امتناع نمی‌کند، بهتر است به‌جای بستنی از شیر استفاده کنید. توت‌فرنگی جزء ۲۰میوه پر از آنتی‌اکسیدان و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم است.

    مواد لازم:

    نارنگی: ۲عدد
    توت‌فرنگی: ۳ تا ۴ عدد
    بستنی: ۲قاشق غذاخوری
    شیر طعم‌دار (شیرموز، شیرتوت‌فرنگی و…)
    عسل: یک قاشق مرباخوری

    همه مواد را با هم میکس کرده و نوش جان کنید.

    این اسموتی سرشار از ویتامین A است. هویج و نارنگی با کمک ویتامین A قادرند از سیستم ایمنی بدن محافظت کنند. برای همین یک روز درمیان می‌توانید یک لیوان از این اسموتی را بنوشید و با خیال راحت در خیابان‌های سرد پاییز قدم بزنید. همچنین هویج کلسترول خون را کم می‌کند. این اسموتی از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند، اما به‌دلیل لیموشیرینی که دارد برای درمان گلودرد و تب هم بسیار مفید است. به‌دلیل وجود نارنگی و لیموشیرین این اسموتی سرشار از ویتامین C است.

  19. تارا گفت:

    رمز و راز دردهای زانو

    زانوی شما برای راه رفتن، دویدن، اسکی، گلف، دوچرخه سواری، بالارفتن از پله‌ها و … مهم‌ترین نقش را در بدن ایفا می‌کند.

    به گزارش پایگاه خبری سلامانه به نقل از ام اس ان، گاهی اوقات کار با زانو منجر به درد می‌شود و این به معنای فشار آمدن به زانو است. درد این ناحیه از بدن بسیار شایع است و می‌تواند از منابع مختلف ایجاد شود.

    درد زانو می‌تواند ناشی از یک رباط پاره شده یا پارگی مینیسک باشد. محل سکونت برای ابتلا به درد زانو مهم است. زندگی در ساختمان‌هایی که فرد ناچار به بالا و پایین رفتن از پله‌ها است، خود ماشه‌ای برای شروع درد زانو است. حتی می‌تواند منجر به آرتروز زانو شود. دردهای در طول روز ناشی از التهاب و ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند. در این میان دردهای صبحگاهی ناشی از خشکی مفاصل معمولاً زودتر بهبود می‌یابند.

    بیشتر بیماران ترس از قفل شدن زانو دارند. این حالت مثل زمانی است که بیمار حس می‌کند صدای کلیک از داخل زانوهایش هنگام حرکت شنیده می‌شود. این صدا معمولاً بی خطر است اما اگر با درد همراه باشد می‌تواند نشان دهنده یک مشکل مکانیکی مانند پارگی مینیسک باشد

  20. تارا گفت:

    راه‌هایی برای کنترل بهتر قندخون

    هنگامی که به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوید نیاز به یک دستکاری اساسی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود دارید.

    از آنجا که مواد غذایی مستقیم بر روی قند خون اثر می‌گذارند، بیماران دیابتی لازم است از میزان قند مواد غذایی با خبر باشند و در یک محدوده سالم مواد غذایی را انتخاب کنند.

    انتخاب کربوهیدارت های سالم: کربوهیدارت ها بیشترین تأثیر را بر میزان قند خون دارند. دلیلش هم این است که کربوهیدارت به سرعت بیشتری شکسته شده و به گلوکز تبدیل می‌شود. انتخاب کربوهیدارت های پییچیده به جای کربوهیدارت های سالده ای مانند ماکارونی، برنج و نان به بیماران دیابتی توصیه می‌شود. این کربوهیدارت ها شامل میوه و سبزیجات، غلات، لوبیا و عدس است.

    ترکیب کربوهیدارت ها با پروتئین وچربی: بیماران دیابتی باید بدانند که نیمه بشقابشان باید حاوی سبزیجاتی مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی و … است. یک چهارم بشقاب باید شامل غلات و نشاسته مانند رشته فرنگی، برنج یا سیب زمینی باشد. یک چهارم دیگر نیز حاوی پروتئین‌های بدون چربی، مانند گوشت گام، ماهی و مرغ باشد. اضافه کردن یک شیشه ۸ اونسی حاوی شیر کم چرب و یک تیکه میوه به همراه نصف فنجان سالاد نیز به وعده غذایی دیابتی‌ها توصیه می‌شود.

    خوردن بیشتر فیبر: تحقیقات نشان داده است که مبتلایان به دیابت که به اندازه کافی فیبر در روز دریافت می‌کنند، بیشتر از سایرین قادر به کنترل قند خونشان هستند.

    اضافه کردن آجیل و تنقلات سالم به رژیم غذایی، پرهیز از مواد غذایی حاوی شکر، نوشیدن آب بیشتر و پرهیز از الکل نیز به این بیماران توصیه می‌شود.

  21. تارا گفت:

    غذای کپک زده را دور بریزید

    غذای کپک زده را دور بریزیدمطالعات محققان نشان می دهد که مواد غذایی به محض تشکیل کوچکترین کپک، قابل استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند.

    به گزارش ساینس، برخی از افراد تصور می کنند که با جدا کردن بخش کپک زده غذا یا نان، بقیه آن سالم است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    بر اساس مطالعات محققان وزارت کشاورزی آمریکا، بخش کپک زده و سبز رنگ روی غذا یا نان، نشان می دهد که قارچ یا هاگ (بذر قارچ) در سراسر ماده غذایی ریشه دوانده است و ماده غذایی به طور کامل غیر قابل استفاده است.

    در این گزارش آمده است که اکثر کپک ها بی ضرر هستند؛ ولی برخی از آنان بسیار خطرناکند و به دلیل غیر ممکن بودن تشخیص نوع بی ضرر و خطرناک توسط افراد عادی، بهتر است در صورت مشاهده کمترین کپک روی غذا، ماده غذایی به طور کامل دور ریخته شود.

    برخی از کپک ها حاوی یک ماده سمی به نام مایکوتوکسین هستند که سبب واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی می شوند.

    همچنین ماده آفلاتوکسین که در برخی کپک ها وجود دارد، سرطان زاست. مایکوتوکسین بیشتر در کپک غلات، آجیل، آب انگور، کرفس و سیب دیده می شود و آفلاتوکسین بیشتر در ذرت، بادام زمینی و حبوبات دیده می شود.

    متخصصان به افراد توصیه می کند که از ظروف دردار برای نگهداری مواد داخل یخچال استفاده کنند و برای جلوگیری از تشکیل کپک، بیشتر از سه یا چهار روز ماده ای داخل یخچال نگهداری نشود.

  22. تارا گفت:

    خوراکی های ضد سرماخوردگی

    پیاز خام هم مانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین است و حجم بالایی از ویتامین C را به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی شوند.

    خوراکی های ضد سرماخوردگیهمیشه با نزدیک شدن فصل پاییز، آمار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم افزایش می یابد و یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان این بیماری های فصلی و ویروسی، استفاده از خوراکی های مختلف است.

    از این رو، در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی می پردازیم که در پیشگیری و بهبود سرماخوردگی توصیه می شوند.

    ۱- سیر خام

    سیر خام حاوی ترکیبانی به نام«آلیون» و «آلیسین» است. این ۲-ترکیب، ترکیبات ضدویروسی بسیار قوی ای محسوب می شوند که می توانند جلوی ابتلا به بیماری های ویروسی و مسری فصلی مانند سرماخوردگی را بگیرند.

    محققان بر این باورند اگر ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی شد که عادت به مصرف سیر خام دارند، قبل از فعالیت از بین خواهد رفت و دیگر فرد را مبتلا به سرماخوردگی نخواهدکرد. برای دست یافتن به خواص ضدویروسی سیر، باید آن را به صورت له یا رنده شده مصرف کنید و از قورت دادن سیر به صورت درسته بپرهیزید.

    ۲- پیاز خام

    پیاز خام هم مانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین است و حجم بالایی از ویتامین C را به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی شوند. بهتر است افرادی که نمی خواهند سرما بخورند، وعده های اصلی غذایی خود را با پیاز خام همراه کنند.

    ۳- ادویه ها

    ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، دارچین و پودر گل میخک حاوی حجم بسیار بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند. از این رو، می توانند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی شوند. برای بهره بردن بیشتر از خواص ادویه ها، بهتر است آنها را ۱۰ دقیقه پیش از پایان زمان پخت به ظرف غذای خود اضافه کنید.

    ۴- سوپ مرغ

    سوپ مرغ، جزو آن گروه از غذاهایی است که مصرف آن، هم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود و هم برای درمان آن. سوپ مرغی که حاوی گوشت مرغ، ادویه ها، هویج، پیاز و سیر باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن باعث افزایش رطوبت و دمانی حلق و بینی هم می شود.

    از آنجایی که ویروس های سرماخوردگی همیشه دنبال مخاط سرد و خشک برای نفوذ به بدن هستند، گرم و مرطوب شدن فضای حلق و بینی می تواند ویروس های سرماخوردگی را از بدن دور کند. از طرف دیگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی هم می تواند با کاهش التهاب های داخلی، علائم و عوارض ناشی از سرماخوردگی را هم تخفیف دهد.

    ۵- مرکبات

    مرکبات هم مانند سوپ مرغ، نقشی دوطرفه در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارند. مرکباتی مانند پرتقال، نارنج، نارنگی یا لیموهای ترش و شیرین، سرشار از ویتامین C هستند.

    به همین دلیل هم مصرف روزانه آنها می تواند تا ۲۳ درصد شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کند و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزی های برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه هم تقریبا به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.

    ۶- گوشت قرمز

    اگر یکی از اعضای خانواده تان سرما خورده است، حتما حداقل روزی ۲۳ گرم گوشت قرمز را در برنامه غذایی سایر اعضای خانواده بگنجانید. گوشت قرمز، سرشار از ماده معدنی روی است. از این رو، می تواند با کمک به تولید گلبول های سفید خونی، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شود و جلوی ابتلا به برخی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی را بگیرد.

    ۷- ماهی سالمون

    ماهی سالمون دریایی، حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D است و می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی داشته باشد.
    برای پیشگیری از سرماخوردگی، می توانید هفته ۲ مرتبه ماهی سالمون دریایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

    ۸- گوشت بوقلمون

    گوشت بوقلمون، یکی از مرغوب ترین انواع پروتئین است که علاوه بر تامین روی، می تواند انرژی کافی برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی را هم تامین کند تا آنها را از شر کرختی ناشی از سرماخوردگی در امان بمانند.

    ۹- آب سبزی ها

    ترکیب آب سبزی های مختلفی مانند گوجه فرنگی، کرفس، کدر و خیار می تواند علاوه بر آنتی اکسیدان های کافی و فراوان، حجم بسیار بالایی از ویتامین C را هم به بدن برساند تا با افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، طول دوره سرماخوردگی را هم کوتاه تر کند.

    ۱۰- زنجبیل

    مصرف دمنوش زنجبیل برای افراد مبتلا به سرماخوردگی که دچار سوزش، خارش و زخم گلو هم هستند، بسیار مناسب است و می تواند با گرم و مرطوب کردن حلق و تخفیف گلودرد، باعث درمان سریع تر سرماخوردگی و از بین رفتن فضای مناسب برای رشد ویروس های این بیماری هم بشود.

    به علاوه، زنجبیل خاصیت ضددرد و کاهنده تب هم دارد. به همین دلیل هم مصرف دمنوش آن می تواند برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مفید باشد.

    ۱۱- چای گرم

    مصرف انواع چای، مانند چای سبز، اولانگ یا سیاه به صورت گرم می تواند با وارد کردن حجم بالایی از آنتی اکسیدان ها به بدن و نرم و روان کردن مخاط بینی و گلو، در درمان هرچه سریع تر سرماخوردگی موثر باشد. اگر کمی عسل یا لیمو به چای خود اضافه کنید، خواص درمانی آن را برای رفع سرماخوردگی بیشتر خواهید کرد.

    عسل، خاصیت درمان زخم های گلو را دارد و لیمو هم ۰حاوی ویتامین C و افزایش دهنده قدرت سیستم دفاعی بدن است. اگر به کافئین موجود در چای حساسیت دارید، انواع چای بدون کافئین را در دوران سرماخوردگی امتحان کنید.

    ۱۲- موز

    یبوست، یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به سرماخوردگی به دلیل از دست دادن آب بدنشان به آن مبتلا می شوند. از این رو، مصرف موز می تواند علاوه بر رفع یبوست ناشی از سرماخوردگی، در درمان تهوع و استفراغ ناشی از این بیماری هم موثر باشد.

    • Roham گفت:

      سلام خانم دکتر
      امیدوارم حالتون خیلی خیلی خیلی خوب باشه…
      ممنون بابت همه مطالب خوبتون…
      همشون مفیدن…
      آرزو میکنم هرکجا هستید موفق و شادو سربلند باشین…
      هفته پیش مشهد بودم ؛ دعا گوی شما و سایر دوستان بودم…
      روز خوش
      بدرود

      • تارا(رهام) گفت:

        درودددد…
        سپاسگزارم…
        زیارتتان قبول…
        ممنون لطف کردید بیادم بودید…
        سپاس بابت توجهتون به مطالب…
        موفق و پاینده باشید

  23. تارا گفت:

    چرا دیابتی ها باید میوه بخورند؟

    به طور معمول تصور بر این است که افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن میوه پرهیز کنند؛ اما علم تغذیه ادعا می کند که مصرف میوه برای این دسته از بیماران مشکلی ایجاد نمی کند.

    در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، خوردن میوه منع و ادعا می شود که قند موجود در میوه در بدن همانند قند تصفیه شده عمل می کند.

    به گزارش سایت «MSN»، این واقعیت دارد که تمامی کربوهیدرات ها که از مواد غذایی به دست می آید در نهایت به گلوکز خون تبدیل می شود از جمله کربوهیدرات میوه ها. اما میوه تأثیر کمتری روی میزان قندخون دارد تا مواد غذایی که واقعاً مضر است مانند شکلات، نوشابه و… زیرا همانند سبزیجات، میوه به طور عمده از آب و فیبر تشکیل شده است. فیبر روند افزایش قند میوه را در جریان خون کند می کند در نتیجه به جای افزایش ناگهانی، قند خون به آرامی بالا می رود. میوه نه تنها مضر نیست، بلکه برای مبتلایان به دیابت مفید هم است. به چند دلیل:

    میوه با عفونت مقابله می کند

    هلو، آلو و شلیل حاوی ماده مغذی خاص است که خواص ضد التهابی دارد. این ترکیب به جریان خون و سپس به سلول ها راه پیدا می کند و آن جا تأثیر مثبتی روی ژن ها و پروتئین های مختلف می گذارد.

    از بروز دیابت پیش گیری می کند

    فلاوانوئید نوعی ماده مغذی موجود در گیاهان و به ویژه بسیاری از انواع میوه هاست. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این ترکیب می تواند خطر بروز دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

    مصرف میوه باعث لاغری می شود

    نتایج بررسی ها نشان می دهد، برای کاهش وزن طولانی مدت، مصرف میوه از سبزی مهم تر است. محققان آمریکایی عادت غذایی ۷۷ فرد چاق یا دچار اضافه وزن را بررسی کردند تا به تأثیر مصرف میوه روی وزن آن ها پی ببرند. ماه ها بعد مشخص شد هرچه میوه بیشتر مصرف شود کاهش وزن نیز بیشتر است. نتایج ۱۶ بررسی نشان داد که مصرف میوه باعث کاهش وزن می شود.

    میوه سلامتی می آورد

    همراه با سبزیجات، میوه از بدن در برابر بیماری قلبی، سکته و سرطان معده و کولون محافظت می کند. علاوه بر آن از بروز افسردگی که در مبتلایان به دیابت شایع است، پیش گیری می کند.

  24. تارا گفت:

    آنتی هسیتامین های طبیعی

    آنتی هسیتامین های طبیعیبرخی میوه ها و دمنوش‌های گیاهی به عنوان آنتی هیستامین‌های طبیعی می‌توانند در رفع حساسیت‌ها بسیار مفید باشند.

    محقق آسیب شناس و متخصص طب اسلامی ایرانی بیان کرد: آب ریزش بینی و ترشحات پشت حلق به تدریج با رفتن به فصل سرما زیاد می‌شود و این مشکل در افرادی است که مستعد آلرژی یا مستعد غلبه مزاج سردی و تری هستند اما اگر عاداتی صحیح غذایی را جایگزین عادت‌های غلط روزمره کنیم دیگر برای بر طرف کردن این مشکل آنتی هیستامین‌ها را مصرف نمی‌کنیم.

    دکتر حسن اکبری افزود: زیاد مصرف کردن ماست و دوغ، مصرف غذاها و دمنوش‌ها و داروها با طبع سرد، کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی، پرخوری و خوردن شیر سرد با مواد نگهدارند در صبحها فرد را دچار سوء مزاج سرد و تر می‌کند و ترشحات بینی و پشت حلق را موجب می‌شود.

    دکتر اکبری برای کمک به جلوگیری از سوء مزاج سرد و تر و همچنین کمتر استفاده کردن آنتی هیستامین‌ها تصریح کرد: جایگزین کردن گوشت گوسفند به جای گوشت گاو و روغن های کنجد و زیتون طبیعی به جای روغن های صنعتی که امروزه بیشتر با پارافین مخلوط شده‌اند می‌توانند به مصرف کمتر آنتی هیستامین‌ها کمک کنند.

    وی عنوان کرد: مصرف میوه‌هایی مثل خرمالو، انجیر و انار میزان ترشحات را کم می‌کند. انار ویتامین بالایی دارد و ۴۰ درصد ویتامین C روزانه را تامین می‌کند انار با خاصیت آنتی اکیسدانی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند همچنین به دلیل فیبر بالا، اسید فولیک، ویتامین Aو E کم‌خونی را بهبود می‌بخشد و از همه مهمتر جایگزین مناسبی برای آنتی هیستامین ها برای کاهش ترشحات بینی و پشت حلق است.

    این متخصص طب سنتی اظهار داشت: دمنوش‌ گیاهانی چون زعفران، عناب، بابونه، دارچین، زنجبیل، نعنا، پونه، گل گاوزبان و چای کوهی و آویشن به جای چای روزانه نیاز به آنتی هیستامین را کم می‌کند و به طور کلی آنتی هیستامین‌های طبیعی شناخته می‌شوند.

    وی خاطرنشان کرد: شاه‌تره گیاهی با خاصیت آنتی هیستامین‌، گیاهی خوشه‌ای با شاخههای سبز و گل‌های سفید مایل به صورتی رنگ است که در درمان ترشحات و نزله‌ها بسیار کمک کننده می‌باشد همچنین هر ۸ ساعت ۱ استکان دمنوش آویشن با ؟ در هنگام مریضی و حساسیت کلی از مشکلات را بر طرف می‌کند.

  25. تارا گفت:

    بهترین روغن‌ها برای پخت و پز کدامند؟

    پختن مواد غذایی با اندکی روغن می‌تواند هم به غذای شما رایحه ببخشد و هم چربی‌های سالم‌تری را به آن اضافه کند. فقط باید مراقب باشید که در این کار افراط نکنید.

    انجمن قلب آمریکا این توصیه‌ها را درباره استفاده از روغن برای پخت‌وپز ارائه می‌دهد:

    – روغن کانولا (روغن کلزا) رایحه ملایمی دارد و می‌تواند برای تفت دادن، چاشنی زدن به گوشت، برشته کردن یا سرخ کردن به کار رود. این روغن برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ وارد بازار شد و از دانه‌های گیاه کلزا به دست می‌آید.

    – روغن زیتون که یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و از زیتون‌های رسیده استخراج می‌شود. نوع «فرا بکر» این روغن از له کردن دانه‌های زیتون به دست می‌آید و رنگ و رایحه تندتری دارد. روغن زیتون «سبک» رنگ و رایحه سبک‌تری دارد، اما میزان کالری‌های آن با روغن فرا بکر مشابه است. روغن زیتون می‌تواند برای بریان کردن، کباب کردن و تفت دادن به کار رود.

    – روغن بادام‌زمینی که می‌تواند برای تهیه کره بادام‌زمینی خانگی و برای سرخ کردن به روش چینی (سرخ کردن سریع سبزی‌های خردشده همراه با هم زدن مداوم در روغن جوشان در ماهی‌تابه ته گود)، بریان کردن و سرخ کردن استفاده شود.

    – روغن کنجد که با رایحه‌های ملایم و تند در دسترس است و یک جزء اصلی در پختن انواع غذاهای هندی، چینی و کره‌ای است.

    – روغن‌های مخلوط گیاهی که از چندین گیاه معمولاً ذرت، دانه‌های سویا و تخمه‌های آفتابگردان استخراج شده‌اند و رایحه ملایمی دارند.

  26. تارا گفت:

    خواص درمانی پونه

    پونه گیاهی است علفی و بوته‌ای به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر که به صورت خودرو در بسیاری از دشت‌ها و اطراف جریان‌های آب می‌روید.

    دکتر محمد حسین صالحی سورمقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زندگی آنلاین نوشت:

    نام علمی: Mentha pulegium

    نام عمومی: European pennyroyal

    نام انگلیسی: European pennyroyal

    پونه گیاهی است علفی و بوته‌ای به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر که به صورت خودرو در بسیاری از دشت‌ها و اطراف جریان‌های آب می‌روید. برگ‌ها بیضی‌شکل و نوک‌تیز و اکثراً دارای دندانه‌های کوچک و منظم هستند. از کلیه‌ی قسمت‌های گیاه و به‌خصوص برگ‌ها بوی بسیار قوی و نافذی به مشام می‌رسد. گل‌ها به صورت مجتمع در کنار برگ‌ها و اکثراً در قسمت‌های بالای محور ساقه قرار می‌گیرند که به رنگ بنفش و گاهی گلی کمرنگ می‌باشند. پونه گونه‌های مختلفی دارد که به نام‌های گوناگون معروفند. یکی از این گونه‌ها به نام ویلوزا، پوشیده از کرک‌های فراوان ودارای بوی تندی است؛ به همین دلیل آن را برای استفاده پرورش می‌دهند. قسمت‌ هوایی پونه و به‌خصوص برگ‌ها مورد استفاده می‌باشند. پونه در بسیاری از نقاط ایران ‌خصوصاً نواحی شمالی می‌روید و گونه‌‌ای از آن به نام خالواش در گیلان مشهور است که بوی معطر و مطبوعی دارد و به صورت سبزی خوراکی و یا اشکال دیگر مصرف می‌شود.

    ترکیبات مهم:

    پونه حاوی ۱ تا ۲ درصد اسانس مایل به زرد و یا سبز است. پولگون موجود در اسانس برگ آن از ۹ درصد در نوع برزیلی تا ۳۰ درصد در انواع آمریکایی وجود دارد. میزان پولگون گونه‌های اروپایی از ۹۰ تا ۹۴ درصد می‌باشد. موادی که به طور طبیعی در اسانس پونه وجود دارند و یا خودبخود اکسیده می‌شوند، عبارتند از: آلفاپی‌نن، بتاپی‌نن، لیمونن، ۳- اکتانول. ۳- اکنانول، پاراسیمن، ۳- اکتیل استات، منتون، ایزومنتون، پولگون، ایزوپولگون، پی‌پریتون، سیس و ترانس پولگون اکساید و کاریوفیلن. ترکیبات مهم دیگر گیاه شامل اسیدلوریک اسیدمیریستیک، اسید پالمیتیک، سالی سیل‌آلدهید، دیوسزمین و هسپریدین است. دانه‌های خشک پونه حاوی تا ۲۵ درصد پروتئین، ۲۷ درصد چربی، ۱۱ درصد خاکستر، ۹/۰ درصد کلسیم، ۵/۰ درصد سدیم و تا ۵/۱ درصد پتاسیم می‌باشند.

    داروشناختی و اثرات مهم:

    برگ‌های پونه برای ایجاد طعم و مزه، درست کردن چای و به عنوان ادویه استفاده می‌شوند. اسانس پونه دارای طعم تلخ و احساس سردی است.بوی پونه کمی شبیه بوی سیترونل است و از آن در صابون‌های معطر استفاده می‌شود. اسانس پونه در حشره‌کش‌ها به کار می‌رود. همچنین، از آن به صورت پودر برای پاشیدن بدین منظور استفاده می‌شود. اسانس پونه یکی از منابع تولید طبیعی منتول می‌باشد. یکی از محصولات پونه عرق طبی آن است.در زمان قدیم پونه را در اتاق افرادی که تشنج داشتند آویزان می‌کردند و معتقد بودند که تأثیر آن بیشتر از گیاه گل سرخ است. همچنین، آن را برای بهبود سردرد و گیجی به دور سر می‌بستند. چای پونه را نیز برای رفع سرماخوردگی، سرفه و مشکلات قاعدگی مصرف می‌کردند. در هر صورت، پونه باید با دقت مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می‌گردد. در آمریکا برگ در اروپا از آن به عنوان ضدعفونی‌کننده، ضد نفخ، صفراآور، معرق، هضم‌کننده، قاعده‌آور، ضد سرفه و محرک استفاده می‌شود.

    سمیت و عوارض جانبی:

    مصرف خوراکی در حد یک قاشق چایخوری اسانس پونه می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. به طور مثال در گزارشی از ۱۹۷۸ کلرادوی آمریکا آمده است: مصرف خوراکی اسانس پونه برای سقط جنین باعث مرگ زن جوانی شد. مصرف در حد دارویی اسانس و یا فرآورده‌های پونه عارضه جانبی ندارد.آمار دیگر نشان می‌دهد که مصرف خوراکی ۲ قاشق چایخوری اسانس پونه یک مادر ۱۸ ساله را به مرگ کشانده است. حتی نصف قاشق چایخوری اسانس پونه می‌تواند باعث تشنج و کما شود.

    مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده:

    ضد درد، ضد چسبندگی پلاکت‌ها، بی‌حس‌کننده، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد ادم، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد روماتیسم، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، ضد نفخ، دپرسانت، ضد احتقان، معرق، ادرارآور، قاعده‌آور، قارچ‌کش، مسکن، مقوی معده، شل‌کننده‌ی عضلات و مهارکننده‌ی سیکلواکسیژناژ.

  27. تارا گفت:

    دو بیماری جنسی شایع در ایران

    بیماری های مقاربتی همیشه و در تمام مراحل با علائمی همچون ترشحات، درد و سوزش همراه نیستند و گاهی تا بروز عوارض جدی لگنی و تناسلی بدون علامت باقی می مانند

    هفته نامه سلامت – دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی: بیماری های مقاربتی همیشه و در تمام مراحل با علائمی همچون ترشحات، درد و سوزش همراه نیستند و گاهی تا بروز عوارض جدی لگنی و تناسلی بدون علامت باقی می مانند و از آنجا که فرد ناقل از ابتلای خود بی خبر است و دنبال درمان نمی رود، این بیماری ها میان افراد جامعه شیوع پیدا می کند.

    ۲۱ نمونه بسیار شایع از این عفونت ها «کلامیدیا» و «سوزاک» هستند. شیوع بیماری های مقاربتی به خصوص کلامیدیا و سوزاک در هر کجای جهان زنگ خطری برای بالارفتن آمار ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در یک دهه آینده است چرا که ثابت شده حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به اچ آی وی/ ایدز قبل از ابتلا به این بیماری چند بار دچار عفونت هایی مانند کلامیدیا و سوزاک شده اند.

    سوزاک (گونوره) و کلامیدیا از بیماری های مقاربتی (STD) عمده محسوب می شوند. راه عمده انتقال آنها تماس جنسی محافظت نشده با فرد ناقل است. متاسفانه اغلب افراد مبتلا به این بیماری ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند؛ مثلا ثابت شده ۵۰درصد از خانم های مبتلا به سوزاک علائمی همچون ترشح واژن، درد زیر شکم یا تب و لرز ندارند. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آقایان مبتلا به این بیماری نیز بی علامت هستند.

    در مورد کلامیدیا حتی این آمار بالاتر هم می رود؛ طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد از عفونت های کلامیدیایی در آقایان و خانم ها با هیچ علامتی همراه نیستند. در این صورت فرد احساس نیاز به درمان پیدا نمی کند و نزد پزشک نمی رود و با هر تماسی جنسی محافظت نشده می تواند این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کند. به همین دلیل در برخورد با این بیماران علاوه بر درمان فردی همیشه باید شریک جنسی بیمار نیز تحت درمان قرار بگیرد حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد. اگر هر دو با هم درمان شوند و به یکدیگر وفادار بمانند، می توانند زندگی بدون کلامیدیا و سوزاک را تجربه کنند.

    دو بیماری جنسی شایع در ایران

    سوزاک یا کلامیدیا چه تفاوتی دارد؟

    یکی از نکات مهم در مورد این دو بیماری، همپوشانی علائم آنهاست؛ یعنی گاهی آنقدر علائم سوزاک و کلامیدیا به هم نزدیک می شود که پزشک در تشخیص بیماری به مشکل بر می خورد. گاهی نیز فرد همزمان به هردوی این بیماری ها مبتلا می شود. به همین دلیل با مشاهده هر یک از نشانه های آنها باید همزمان برای کلامیدیا و سوزاک تحت درمان قرار بگیرد.

    دوره کمون (نهفته) این دو بیماری بین ۲ تا حداکثر ۵ روز طول می کشد. این عفونت ها در آقایان اغلب به صورت التهاب و وجود چرک در پیشابراه، تکرر و سوزش ادرار و ترشح زرد مایل به سبز از نوک مجراست. ترشحات در کلامیدیا هم بیشتر خاکستری و دودی رنگ هستند. علامت اصلی این ۲ بیماری در خانم ها ترشحات واژن است که معمولا اوایل حجمشان کم است و با گذشت زمان افزایش پیدا می کند، اما به طور کلی حجم این ترشحات برخلاف عفونت های ناشی از تریکوموناس خیلی زیاد نیست. رنگ ترشحات واژینال در خانم ها نیز مانند ترشحات در آقایان است.

    طرز تشخیص بیماری

    در صورت شک به وجود کلامیدیا و سوزاک اگر از ترشحات مجرا در آقایان و واژن و دهانه رحم (در صورت گرفتاری دهانه رحم) در خانم ها نمونه برداری کنیم و روی آن رنگ آمیزی گرم انجام دهیم، عامل بیماری سوزاک (دیپلو کوک گرم منفی داخل سلولی) را پیدا خواهیم کرد. البته از طریق کشت ترشحات نیز می توان بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت عامل بیماری سوزاک را تشخیص داد، اما کشت کلامیدیا دشوار است و صددرصد جواب نمی دهد. به همین دلیل در سال های اخیر برای تشخیص آن در ترشحات تناسلی از روش های مولکولی (NAAT) استفاده می شود. این آزمایش در ایران حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان یا بیشتر هزینه دارد.

    علاوه بر اینها، از طریق آزمایش خون نیز می توان به وجود این دو بیماری پی برد اما این آزمایش هم حدود ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد. در حالی که هزینه روش رنگ آمیزی گرم روی ترشحات کمتر از ۲۰ هزار تومان است. البته با آزمایش ادرار هم می توان این بیماری ها را تشخیص داد اما باید حتما برای آزمایشگاه ذکر شود که نمونه ادرار برای تشخیص این دو بیماری گرفته می شود. به هر حال پزشکان برای صرفه جویی در هزینه های بیمار وقتی متوجه می شوند فرد تماس جنسی محافظت نشده داشته و به این علائم مبتلا شده است، بدون درخواست آزمایش، درمان کلامیدیا و سوزاک را آغاز می کنند چرا که این دو عفونت از شایع ترین بیماری های مقاربتی محسوب می شوند. به این ترتیب هم در هزینه صرفه جویی می شود و هم بیمار سریع تر بهبود پیدا می کند و با احتمال کمتری عفونت را به دیگران انتقال می دهد.

    دو بیماری جنسی شایع در ایران

    درمان بسیار ساده با آنتی بیوتیک

    درمان کلامیدیا و سوزاک بسیار ساده است و با آنتی بیوتیک انجام می شود. سوزاک را می توان با تزریق عضلانی یک دوز ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی از سفتریاکسون یا تزریق اسپکتینومایسین یا مصرف یک قرص سیپروفلوکساسین یا یک قرص افلوکساسین ۴۰۰ یا یک سفیکسیم ۴۰۰ میلی گرمی درمان کرد. برای درمان کلامیدیا نیز معمولا برای ۷ تا ۱۰ روز، هر ۱۲ ساعت یک بار کپسول داکسی سایکلین ۱۰۰ میلی گرمی تجویز می شود.

    علاوه بر این، مصرف یک گرم (۲ کپسول ۵۰۰ میلی گرمی) اریترومایسین نیز کلامیدیا را درمان می کند. درمان کلامیدیا و سوزاک باید همزمان انجام گیرد و داروها برای شریک جنسی نیز تجویز شوند.

    بیماران به مشاوره رفتاری نیاز دارند

    تمام افرادی که با علائم کلامیدیا و سوزاک به پزشک مراجعه می کنند و همچنین شرکای جنسی آنها، علاوه بر دارو و درمان به مشاوره فردی نیز احتیاج دارند تا از عواقب رفتار پرخطر خود آگاهی یابند و از این پس کاندوم استفاده کنند.

    این افراد همچنین باید آزمایش اچ آی وی/ ایدز بدهند. تحقیقات نشان داده در هر کجای دنیا که این بیماری ها افزایش پیدا می کند، بعد از یک دهه آمار اچ آی وی/ ایدز نیز بالا می رود. مثلا در تایلند ۲۰ تا ۳۰ درصد از خانم های مبتلا به اچ آی وی/ ایدز قبل از ابتلا به این ویروس، یک یا چند بار دچار بیماری های سوزاک، کلامیدیا و زگیل تناسلی شده اند. لازم به ذکر است که کاندوم تا ۹۶ درصد از انتقال کلامیدیا، سوزاک و اچ آی وی/ ایدز جلوگیری می کند، بنابراین روشی مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها محسوب می شود، اما اگر کاندوم حین استفاده پاره شود درست مثل این است که فرد اصلا از آن استفاده نکرده باشد.

    انتقال بیماری های مقاربتی الزاما فقط از طریق رابطه جنسی واژینال نیست بلکه رابطه جنسی مقعدی و دهانی نیز می تواند باعث انتقال این بیماری ها به ناحیه حلق یا مقعد شود؛ حتی اگر شریک جنسی بدون علامت باشد. با این حال اگر فردی اصرار به انجام این روابط داشته باشد باید حتما از کاندوم استفاده کند. درضمن این بیماری ها عمدتا از طریق بوسیدن منتقل نمی شوند.

    عفونت امروز، ناباروری فردا

    درمان نشدن سوزاک و کلامیدیا در آقایان ممکن است منجر به درگیری بیضه و بروز اپیدیمیت حاد شود. اپیدیمیت جزئی از متعلقات بیضه است که اسپرم ها پس از تولید در بیضه، از آن عبور می کنند و وارد لوله منی بر می شوند. در اپیدیمیت ، بیضه آنقدر دردناک می شود که حتی راه رفتن رفتن عادی هم برای فرد غیرممکن خواهد شد. گاهی نیز این دو بیماری باعث بزرگی و التهاب بیضه (اورکیت) می شوند. درمان تمام این عوارض، همان درمان اولیه بیماری سوزاک و کلامیدیاست.

    بی اهمیتی به درمان این دو بیماری در خانم ها نیز می تواند منجر به بیماری التهابی لگن شود. عفونت حفره لگنی هم با علائمی چون تب و درد شدید زیر شکم همراه است، طوری که بیمار با کوچک ترین فشار روی ناحیه زیر ناف درد خیلی شدیدی پیدا می کند. درواقع میکروب های کلامیدیا و سوزاک می توانند لوله های فالوپین در رحم (محل عبور اسپرم برای رسید به تخمک) و همچنین دهانه رحم و واژن را دیگر کنند. در این صورت اگر بیماری درمان نشود، فرد در خطر چسبندگی لوله های رحمی قرار می گیرد. بسیاری از خانم هایی که در ایران دچار نازایی هستند متاسفانه در گذشته به عفونت های التهابی ناحیه لگن ناشی از سوزاک و کلامیدیا مبتلا شده اند.

    اگر پزشکان و متخصصان متوجه شوند آمار بیماری های مقاربتی از جمله سوزاک و کلامیدیا در جامعه رو به افزایش است، باید هرچه سریع تر موضوع را به مقامات بهداشتی اطلاع دهند تا مقدمات لازم برای افزایش مراکز مشاوره در زمینه راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی فراهم شود.

  28. تارا گفت:

    زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

    بعضی از بیماری های پوستی نهفته اند و برای همین کمتر کسی به فکر درمان آنها می افتد؛ مانند بیماری های پوستی ناحیه تناسلی.

    هفته نامه سلامت – محبوبه ریاستی: بیماری های پوستی از جمله بیماری هایی هستند که افراد بسیاری از آنها رنج می برند؛ از انواع جوش های صورت گرفته تا تبخال و زگیل. اما بعضی از بیماری های پوستی نهفته اند و برای همین کمتر کسی به فکر درمان آنها می افتد؛ مانند بیماری های پوستی ناحیه تناسلی. بسیاری از خانم ها و آقایانی که زندگی زناشویی دارند، چندان با این نوع بیماری ها و درمان آنها آشنا نیستند و به همین دلیل ممکن است در درازمدت به مشکلاتی برخورد کنند. در این مطلب با دکتر مجتبی امیری، متخصص بیماری های پوست در این مورد گفت و گو کرده ایم.

    زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

    دلیل بروز برخی بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی چیست؟

    بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی به دلیل ویژگی های آناتومیک بدن به وجود می آیند و معمولا هم به دلیل رابطه زناشویی در زن ها و مردها ایجاد می شوند. بیشتر آنها هم قابل انتقال و عفونی هستند.

    مثلا کدام بیماری؟

    مثلا زگیل تناسلی که منشاء آن یک ویروس است که از طریق رابطه زناشویی منتقل می شود و به صورت برجستگی ناحیه تناسلی خود را نشان می دهد. ممکن است در ابتدا این زگیل ها کوچک باشند و برای همین هم فرد در پی درمان آنها نباشد اما به مرور زمان بزرگ تر خواهندشد.

    درمان آن به چه صورت است؟

    این نوع زگیل ها معمولا درمان دارویی ندارند اما می توان آنها را تخریب کرد یا با ترکیب های موضعی آنها را از بین برد. البته واکسن هایی نیز وارد بازار شده است که می توان برای پیشگیری از این بیماری از آنها استفاده کرد.

    این بیماری برای خانم ها خطرناک تر است یا آقایان؟

    معمولا خطرش برای خانم ها بیشتر است چون ممکن است باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم شود اما هر دو جنس به هر حال باید از رفتارهای پرخطر جنسی و حفاظت نشده خودداری کنند.

    آیا تبخال تناسلی هم جزو بیماری های تناسلی در خانم ها و آقایان است؟

    بله، تبخال تناسلی هم یک عفونت ویروسی است و خیلی راحت منتقل می شود. این بیماری معمولا به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبود و عود مجدد موضعی تظاهر می کند. در خانم ها محل ابتدایی ظاهرشدن ضایعات، واژن و دهانه رحم است و پس از عود، زخم ها در واژن، پوست اطراف مقعد، پاها و باسن ایجاد می شود.

    در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل برزو زخم های تبخال تناسلی است. تبخال تناسلی ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی، اطراف مقعد و دهان زن و مرد، با توجه به رفتار جنسی آنها ایجاد شود.

    زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

    از بیماری های غیرآمیزشی تناسلی چه نوع بیماری های دیگری را می توانید مثال بزنید؟

    انواع بیماری های قارچی. معولا بیماری های قارچی در نواحی ای از بدن که رطوبت بالایی دارند رشد می کنند؛ مثلا در افرادی که خیلی چاق هستند، این بیماری شیوع بسیار بالایی دارد و خانم هایی که در سن باروری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری پوستی قرار دارند.

    برای درمان این بیماری ها چه باید کرد؟

    باید حتما بهداشت رعایت و از لباس زیرهای تمیز و نخی استفاده شود. اگر مطمئن شدید که در ناحیه تناسلی و اطراف آن مشکلی وجود دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

    معمولا چه نوع بیماری های قارچی ای آقایان را تهدید می کند؟

    تینه آکروریس، یکی از شایع ترین عفونت های قارچی پوست است و به صورت عفونت سطحی و خارش ناحیه کشاله ران و پوست خود را نشان می دهد. این بیماری بیشتر از طریق استفاده از حوله های آلوده و مشترک و ملحفه ها ای از سایر مناطق آلوده بدن مانند ناخن دست و پا به کشاله ران منتقل می شود. چاقی و پوشیدن لباس های زیر تنگ یا خیس از عوامل مستعدکننده این نوع عفونت هستند و معمولا هم شیوع این بیماری در آقایان ۳ برابر خانم هاست.

    آیا این بیماری پوستی علامت خاصی دارد؟

    معمولا عفونت قارچی کشاله ران به صورت ضایعات قرمز و متقارن، درد و طرف کشاله ران و التهاب در این قسمت از بدن خودنمایی می کند. این درد می تواند به سمت پایین شکم و بخش داخلی ران گسترش پیدا کند. در موارد حاد این ضایعات خیس و همراه با ترشح هستند و در موارد مزمن خشک و تیره تر و با پوسته های کمترند.

    این نوع بیماری ها با تغذیه و روش های غذایی مناسب تا چه حد قابل درمان هستند؟

    متاسفانه خیلی با روش های غذایی نمی توان این نوع بیماری ها را درمان کرد. درست است که کارکرد سیستم ایمنی بدن با تغذیه خوب ارتباط دارد اما تغذیه در بهبود بعضی از بیماری های پوستی خیلی موثر نیست. فقط می توانم پیشنهاد کنم که برای پیشگیری و حتی درمان این نوع بیماری های پوستی، تا جایی که می توانید از رفتارهای پرخطر جنسی خودداری کنید.

    زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

    آیا سرطان بیضه را نیز می توان جزو این بیماری ها طبقه بندی کرد؟

    نه، سرطان بیضه منشا عفونی ندارد و شیوع زیادی هم ندارد ولی بیماری مهمی است که یک راه تشخیص ساده دارد. همان گونه که برای تشخیص زودرس سرطان پستان به خانم ها توصیه می کنند که پستان ها را خودشان مرتب معاینه کنند، به آقایان هم توصیه می شود اگر هر تغییر و نامنظمی در بیضه شان دیدند، فورا به پزشک مراجعه کنند تا اگر مشکلی بود، سریع تحت درمان قرار بگیرند.

    برای اینکه آقایان کمتر دچار بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی شوند، چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

    باید نکات بهداشتی را رعایت و حتما از کاندوم استفاده کنند. سعی کنند از نظر جسمی فعال باشند چون فعالیت جسمی مناسب مانند ورزش تا حد زیادی خطر ابتلا به اختلالات نعوظ را کاهش می دهد و از کشیدن و مصرف سیگار و الکل خودداری کنند و مواظب سلامت روان خود نیز باشند.

    زخم های ناحیه تناسلی را جدی بگیرید

    دکتر محمدرضا صفری نژاد*: معمولا زخم و التهاب پوست در ناحیه تناسلی جزو بیماری های مقاربتی است و بین زن ها و مردها مشترک است. بیماری های مقاربتی که می توانند علائم التهاب و زخم در پوست ناحیه تناسلی دهند، متعدد هستند ولی بیماری های سوزاک و تبخال ناحیه تناسلی و سیفیلیس شایع ترند. سیفیلیس از یک زخم در ناحیه تناسلی شروع می شود که به صورت برجسته روی سطح پوست خودنمایی می کند و قابل لمس است. اگر این زخم درمان نشد، سیستم عصبی را دربر می گیرد. این بیماری بین زن و مرد مشترک است و اگر درمان نشد به همسر هم منتقل می شود.

    از دیگر بیماری های پوستی تناسلی می توان به تبخال های تناسلی اشاره کرد که به صورت اول ایجاد و منتشر می شوند و بسیار هم دردناک هستند. عامل آن، ویروس است. این بیماری معمولا زود به زود عود می کند و بسیاری از افراد ممکن است دچار آن باشند. به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که در ۳ ماه آخر بارداری به سر می برند، اگر همسرشان دچار این بیماری است، از برقراری رابطه زناشویی با او خودداری کنند چون ممکن است این بیماری به جنین نیز منتقل شود.

    برای درمان تبخال تناسلی داروهای خاصی وجود دارد اما چون یک بیماری ویروسی است، درمان قطعی ای ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از این نوع بیماری ها استفاده از کاندوم است که آن هم پیشگیری قطعی محسوب نمی شود.

  29. تارا گفت:

    مواد غذایی محافظ پوست در فصل سرما

    با آغاز فصل پاییز، یکی از شایع ‌ترین اتفاقاتی که برای افراد می ‌افتد مسئله خشکی پوست است و مسلما با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد.

    مطالعات نشان داده که دریافت ناکافی ویتامین آ منجر به وخیم تر شدن خشکی و پوسته پوسته شدن می شود. سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج منابع خوبی برای ویتامین آ هستند که مصرف آنها در فصل سرما بسیار توصیه می شود. سایر منابع عبارتند از:

    مرکبات: مصرف مرکبات علاوه بر این که مملو از ویتامین ث بوده و طول دوره سرماخوردگی را کاهش می دهد، از بروز چین و چروک صورت در اثر قرار گیری در سرما نیز جلوگیری می کند.

    چای سبز: محافظ و التیام دهنده التهاب پوست است و از بروز آکنه جلوگیری می کند.

    تخم مرغ: منجر به ترمیم بافت پوست می شود.

    گوجه فرنگی: از مضرات اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و مانعی برای پیری زودرس و ابتلا به سرطان پوست محسوب می شود. گوجه فرنگی در واقع یک ضد آفتاب طبیعی است.

    توت ها: انواع توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که محافظ پوست در برابر رادیکال های آزاد محسوب می شوند. این رادیکال های مانعی برای تولید سلول های سالم در پوست هستند.

    ماهی: سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای نرم کردن پوست های خشک و مرطوب نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از چین و چروک موثر است.

  30. تارا گفت:

    پوست لیمو ١٠ برابر آب لیمو ویتامین دارد

    پوست لیمو ۵-١٠ برابر آب لیمو ویتامین دارد.

    خوردن اسفناج موجب تقویت عضلات می شود.

    پوست لیمو ۵-١٠ برابر آب لیمو ویتامین دارد.

    تمبر هندی دل به هم خوردگی و تهوع را برطرف می کند.

    زیاده روی در مصرف آب انگور ایجاد سنگ کلیه می کند.

    آناناس بسیاری از خاصیتهای خود را هنگام تبدیل شدن به کمپوت از دست می دهد.

    مصرف زیاد زرشک برای زنان حامله مناسب نیست.

    شکلات خالص از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند.

    مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت لکه ها و چین و چروک را از بین می برد.

    اگر پوست شما کک و مک دارد آن را هروز با آب گوجه فرنگی تمیز کنید از بین می روند.

    آویشن ضد غلظت خون است.

    بالنگ تقویت کننده معده است.

  31. تارا گفت:

    برای مریض نشدن در پاییز چه بخوریم؟

    سیب‌ها برای فصل پاییز فوق‌العاده هستند چون کمک می‌کنند تا در این فصل پُر فراز و نشیب سالم بمانید. سیب‌ها در مقایسه با میوه‌های دیگر پاییز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، و منبع غنی مواد مغذی به شمار می‌روند.

    وب سایت سلام دکتر: سیب‌ها برای فصل پاییز فوق‌العاده هستند چون کمک می‌کنند تا در این فصل پُر فراز و نشیب سالم بمانید. سیب‌ها در مقایسه با میوه‌های دیگر پاییز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، و منبع غنی مواد مغذی به شمار می‌روند.

    در واقع سیب حاوی فیبر زیاد و مواد مغذی گیاهی خاصی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کنند. می‌توانید از انواع سیب‌ها به‌عنوان میان‌وعده یا به‌عنوان دسر بعد از وعده‌های غذایی استفاده کنید.

    برای مریض نشدن در پاییز چه بخوریم؟

    کدو تنبل از گیاهانی است که باید در فصل پاییز از آن‌ها استفاده کنید. این کدوها سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می‌شود، و ویتامین K و پتاسیم زیادی هم دارند.

    جالب است بدانید با این‌که دانه‌های کدو تنبل خیلی ریز و کوچک هستند، اما در واقع منبع غنی‌ای از مواد مغذی مختلف به شمار می‌روند که حاوی منیزیم، روی، آهن، تریپتوفان، امگا ۳ و ویتامین E است.

    برای مریض نشدن در پاییز چه بخوریم؟

    خوردن این دانه‌ها می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند، و حتی باعث ترشح سروتونین در مغز شود که احساس خوبی در انسان‌ها ایجاد می‌کند و مانع از میل خوردن شدید می‌شود. پس اگر دفعه بعدی احساس کردید شدیدا هوس غذاهای شور کرده‌اید، مقداری دانه کدو تنبل بخورید.

  32. تارا گفت:

    سرماخوردگی بیماری شایع و واگیری است که می‌تواند علل ویروسی مختلفی داشته باشد.

    به گزارش سایت خبری تحلیلی ۹ صبح به نقل از ایسنا، فرخنده بابائی، متخصص کودکان اظهار کرد: کودکان خردسال به طور متوسط سالانه شش تا هشت مرتبه دچار سرماخوردگی می‌شوند. حدود یک تا دو روز بعد از ابتلا به عفونت، علائم سرماخوردگی شروع می‌شود و نخستین نشانه‌ آن به طور معمول، گلو درد یا احساس خراشیدگی در گلو است که به دنبال آن انسداد بینی و آبریزش بینی آغاز می‌شود.

    بابائی با اشاره به اینکه در ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی بسته به نوع ویروس، ممکن است علائم متفاوتی شامل تب، درد عضلانی، سردرد و سایر علائم جسمانی بروز کند، تصریح کرد: دوره سرماخوردگی به طور معمول حدود یک هفته طول می‌کشد و البته ممکن است در ۱۰ درصد موارد تا دو هفته نیز ادامه یابد.
    این متخصص کودکان با اشاره به این نکته که پیشگیری دارویی یا واکسن برای سرماخودگی وجود ندارد، اضافه کرد: واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزا در پیشگیری از سرماخوردگی‌های ناشی از این ویروس موفق بوده است.

    وی ادامه داد: هر چند مصرف ویتامین C طول دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر می‌کند، اما از بروز آن پیشگیری نمی‌کند. شست‌وشوی دست‌ها رایج‌ترین کاری است که برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود.

    بابائی، مهم‌ترین کاری را که پزشک برای فرد دچار بیماری سرماخوردگی انجام می‌دهد، تشخیص و رد سایر علل ذکر کرد و افزود: سایر علل جدی‌تر و قابل درمان شامل سینوزیت، سیاه سرفه، عفونت‌های میکروبی و علل آلرژیک است.
    این پزشک متخصص کودکان، افزود: کنترل سرماخوردگی، بر پایه درمان علامتی برای بیماران است که مبتنی بر تجویز داروهایی مثل آنتی هیستامین‌ها، ضد سرفه‌ها، ضد احتقان‌ها و مسکن‌ها است.

    وی هشدار داد: باید از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک خودداری کرد؛ چراکه علاوه بر داشتن عوارض جانبی برای بیمار، باعث می‌شود مقاومت به آنتی بیوتیک ایجاد ‌شود.

    بابائی با بیان اینکه استفاده از قطره مربوطه برای شستشوی بینی و بهبود علائم آن مفید است، گفت: هنگام سرماخوردگی توصیه به مصرف مایعات زیاد است، زیرا به رقیق کردن ترشحات و کم کردن موکوس تنفسی کمک خواهد کرد.
    وی با بیان اینکه اثر مرطوب کردن هوا در کاهش علائم این بیماری ثابت نشده است؛ اضافه کرد: مصرف مایعات گرم، موکوس را رقیق می‌کند و جریان موکوزال بینی را افزایش می‌دهد.

    این پزشک متخصص افزود: در درمان گلو درد از استامینوفن استفاده می‌شود اما اجازه دادن آسپرین را نداریم؛ چراکه با مصرف این دارو، احتمال وقوع عارضه خطرناکی به نام «سندرم ری» در مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد. سرفه با داروهای آنتی هیستامین نسل نخست، درمان می‌شود و باید توجه داشت که هر چند مصرف عسل به واسطه داشتن خاصیت تسکین دهندگی، اثر فوری در بهبود سرفه دارد، اما در سن زیر یک سال به علت خطر بروز مسمومیت نباید استفاده شود.

    بابائی با اشاره به شایع‌ترین عارضه سرماخوردگی که همان عفونت گوش میانی است، افزود: اگر ترشح از بینی یا سرفه‌های بیمار بدون بهبودی، مدت ۱۰ تا ۱۴ روز ادامه یابد یا علائم درگیری شدیدتر سینوس‌ها مثل تب، درد صورت یا ورم صورت بروز کند، باید مد نظر قرار گیرد.
    این متخصص کودکان در پایان خاطرنشان کرد: عارضه دیگر سرماخوردگی، تشدید آسم در مبتلایان به آن است.

  33. تارا گفت:

    بیماری های شایع پائیز را بشناسیم

    یک متخصص کودکان گفت: سرماخوردگی بیماری شایع و واگیری است که می‌تواند علل ویروسی مختلفی داشته باشد.

    فرخنده بابائی اظهار کرد: کودکان خردسال به طور متوسط سالانه شش تا هشت مرتبه دچار سرماخوردگی می‌شوند. حدود یک تا دو روز بعد از ابتلا به عفونت، علائم سرماخوردگی شروع می‌شود و نخستین نشانه‌ آن به طور معمول، گلو درد یا احساس خراشیدگی در گلو است که به دنبال آن انسداد بینی و آبریزش بینی آغاز می‌شود.

    بابائی با اشاره به اینکه در ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی بسته به نوع ویروس، ممکن است علائم متفاوتی شامل تب، درد عضلانی، سردرد و سایر علائم جسمانی بروز کند، تصریح کرد: دوره سرماخوردگی به طور معمول حدود یک هفته طول می‌کشد و البته ممکن است در ۱۰ درصد موارد تا دو هفته نیز ادامه یابد.

    این متخصص کودکان با اشاره به این نکته که پیشگیری دارویی یا واکسن برای سرماخودگی وجود ندارد، اضافه کرد: واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزا در پیشگیری از سرماخوردگی‌های ناشی از این ویروس موفق بوده است.

    وی ادامه داد: هر چند مصرف ویتامین C طول دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر می‌کند، اما از بروز آن پیشگیری نمی‌کند. شست‌وشوی دست‌ها رایج‌ترین کاری است که برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود.

    بابائی، مهم‌ترین کاری را که پزشک برای فرد دچار بیماری سرماخوردگی انجام می‌دهد، تشخیص و رد سایر علل ذکر کرد و افزود: سایر علل جدی‌تر و قابل درمان شامل سینوزیت، سیاه سرفه، عفونت‌های میکروبی و علل آلرژیک است.

    این پزشک متخصص کودکان، افزود: کنترل سرماخوردگی، بر پایه درمان علامتی برای بیماران است که مبتنی بر تجویز داروهایی مثل آنتی هیستامین‌ها، ضد سرفه‌ها، ضد احتقان‌ها و مسکن‌ها است.

    وی هشدار داد: باید از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک خودداری کرد؛ چراکه علاوه بر داشتن عوارض جانبی برای بیمار، باعث می‌شود مقاومت به آنتی بیوتیک ایجاد ‌شود.

    بابائی با بیان اینکه استفاده از قطره مربوطه برای شستشوی بینی و بهبود علائم آن مفید است، گفت: هنگام سرماخوردگی توصیه به مصرف مایعات زیاد است، زیرا به رقیق کردن ترشحات و کم کردن موکوس تنفسی کمک خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه اثر مرطوب کردن هوا در کاهش علائم این بیماری ثابت نشده است؛ اضافه کرد: مصرف مایعات گرم، موکوس را رقیق می‌کند و جریان موکوزال بینی را افزایش می‌دهد.

    این پزشک متخصص افزود: در درمان گلو درد از استامینوفن استفاده می‌شود اما اجازه دادن آسپرین را نداریم؛ چراکه با مصرف این دارو، احتمال وقوع عارضه خطرناکی به نام «سندرم ری» در مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد. سرفه با داروهای آنتی هیستامین نسل نخست، درمان می‌شود و باید توجه داشت که هر چند مصرف عسل به واسطه داشتن خاصیت تسکین دهندگی، اثر فوری در بهبود سرفه دارد، اما در سن زیر یک سال به علت خطر بروز مسمومیت نباید استفاده شود.

    بابائی با اشاره به شایع‌ترین عارضه سرماخوردگی که همان عفونت گوش میانی است، افزود: اگر ترشح از بینی یا سرفه‌های بیمار بدون بهبودی، مدت ۱۰ تا ۱۴ روز ادامه یابد یا علائم درگیری شدیدتر سینوس‌ها مثل تب، درد صورت یا ورم صورت بروز کند، باید مد نظر قرار گیرد.

    این متخصص کودکان در پایان خاطرنشان کرد: عارضه دیگر سرماخوردگی، تشدید آسم در مبتلایان به آن است.

  34. شیدا گفت:

    سلاااااااااااااام تاراجون
    چطوری عزیزم؟
    خوبی؟ خوشی؟ چه خبرا؟
    دلم تنگ شده واست اومدم یه سری بهت بزنم
    دوست دارم بوووووووووووووووووس

    • تارا(شیدا) گفت:

      سلام عزیزم..خوبی؟
      اوضاعت روبه راهه؟
      خیلی خوشحالم کردی که جویای حالم شدی…
      بسیار سپاس…
      مراقب خودت باش…
      بوس…
      بدروددد
      بازم سر بزن…

  35. تارا گفت:

    در خوردن این سبزیجات صرفه جویی نکنید

    پیاز نقش مهمی در کاهش میزان سدیم بدن دارد و ترکیبات آنتی اکسیدانی و سولفور دارد که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. هویج نیز منبع ویتامین آ و بتاکاروتن است و برای تقویت بینایی و جلوگیری از شب کوری مؤثر است.

    در خوردن این سبزیجات صرفه جویی نکنیدیکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این که مطمئن شوید یک رژیم غذایی متعادل دارید، پر کردن نیم یاز بشقابتان با انواع سبزیجات است. سبزیجات سرشار از آب و فیبر هستند و کالری بسیار کمی دارند.

    در اینجا سبزیجاتی که شما باید در اکثر مواقع در بشقابتان داشته باشید معرفی می‌شوند.

    ریشه چغندر: حتی در مقادیر کم، چغندر دوز خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اسید فولیک موجود در آن نیز برای تولید سلول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی ضروری است.

    جوانه، و انواع کلم: کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم و همه انواع کلم‌ها منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.

    گوجه فرنگی: سرشار از لیکوپن است و عامل بالقوه ای برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها بخصوص سرطان پروستات محسوب می‌شود.

    فلفل قرمز: منبع بزرگ ویتامین‌های آ و سی است.

    پیاز: نقش مهمی در کاهش میزان سدیم بدن دارد و ترکیبات آنتی اکسیدانی و سولفور دارد که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

    هویج: منبع ویتامین آ و بتاکاروتن است و برای تقویت بینایی و جلوگیری از شب کوری مؤثر است.

    تربچه: منبع غنی از ویتامین سی است و حاوی ویتامین ب ۶، منیزیم، آهن، کسلیم، فولات و پتاسیم است.

    اسفناج: منبع خوبی برای اسید فولیک، ویتامین آ و ویتامین کا است.

  36. تارا گفت:

    زنان باردار از این ۱۰ کار دوری کنند(۲)

    در سه ماهه اول دوران بارداری، سیستم عصبی جنین به سرعت در حال رشد است، بنابراین به ویژه اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و گازها و بخارات سمی در این دوران بسیار مهم است.

    هیچ چیز برای یک مادر چشم به راه و در انتظار فرزند، مهمتر از سلامتی و ایمن بودن کودک هنوز متولد نشده اش نیست. خوشبختانه، شما می توانید با اجتناب از خطرات احتمالی که دوران بارداری را پیچیده و دشوار می کند یا باعث صدمه و آسیب به جنین می شود، از فرزندتان محافظت کنید.

    فهرست ۱۰ موردی که خانم های باردار باید از آنها اجتناب نمایند، پاسخگوی سوالات بوده و نگرانی شما را برطرف خواهد نمود در مطلب پیش ۵ مورد از این ممنوعیت ها را مطرح کردیم، در ادامه موارد دیگر آمده است:

    زنان باردار از این ۱۰ کار دوری کنند(۲)

    ۵. اجتناب از مصرف آسپرین
    در دوران بارداری باید از مصرف داروهای نسخه ای اجتناب نمود مگر آن که مصرف آن صرفا توسط پزشک تایید شده باشد زیرا هر چیزی را که شما مصرف کنید، از طریق جفت به کودک هنوز متولد نشده شما نیز انتقال می یابد.

    ۴. پرهیز از استعمال دخانیات
    استعمال دخانیات برای کودک متولد نشده شما و همینطور برای خود شما بسیار زیان آور است و باید کاملا از آن اجتناب نمایید. در حقیقت، این مسئله آنقدر زیان آور است که خانم های باردار باید حتی از دود سیگار دیگران نیز دوری نمایند. بر اثر استعمال دخانیات، کودک هنوز متولد نشده شما، اکسیژن کمتری دریافت می کند که این مسئله می تواند باعث کند شدن رشد جنین و کاهش وزن در او گردد. مصرف دخانیات با زایمان زودرس و عوارض دیگر دوران بارداری نیز ارتباط دارد.

    ۳. اجتناب از مصرف الکل
    مصرف هر نوع نوشابه الکلی در هر دورانی بخصوص دوران بارداری، مضر و خطرناک است. اگر شما در دوران بارداری نوشابه های الکلی مصرف کنید، در این صورت، الکل از طریق جریان خون به جفت انتقال می یابد و الکل بر جنین، همان تاثیر مضری را خواهد گذاشت که بر شما می گذارد اما به دلیل آن که جنین بسیار کوچکتر و هنوز در حال رشد است، الکل می تواند اثرات مهلکی بر او داشته باشد:

    کودک شما ممکن است با سندرم الکل جنین (Fetal alcohol syndrome (FAS)) متولد شود یا اینکه دچار نقص ها و ناهنجاری های ذهنی و جسمی شود.

    هر چیزی که شما می خورید و می آشامید و نیز هر چیزی را که نمی خورید و نمی آشامید، بر رشد جنین در حال رشد و تکامل شما اثر می گذارد. دانستن آنچه که باید در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب نمود، می تواند به شما در انتخاب بهترین راه ها جهت داشتن یک دوره بارداری سالم و بی خطر کمک نماید.

    ۲. پرهیز از سونا، جکوزی و تخت های برنزه کننده
    پوست بدن خانم های باردار به دلیل تغییرات هورمونی و حرارت اضافه شده از بدن جنین، آسان تر داغ می شود. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که خانم های بارداری که در اثر استفاده از سونا و جکوزی احساس گرمای شدیدی نموده اند، دارای نوزادانی با نقص ها و ناهنجاری های عصبی (ناهنجاری های عصبی هنگامی به وجود می آیند که مغز و نخاع به شیوه صحیحی تشکیل نشوند) شده اند. علاوه بر آن، خانم های باردار نباید از تخت های برنزه کننده استفاده نمایند زیرا پوست بدن آنها که در اثر بارداری کشیده شده است، در برابر سوختگی آسیب پذیرتر می باشد.

    ۱. اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و از جمله رنگ ها
    در سه ماهه اول دوران بارداری، سیستم عصبی جنین به سرعت در حال رشد است، بنابراین به ویژه اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و گازها و بخارات سمی در این دوران بسیار مهم است.

    برای آگاهی از وجود مواد سمی در شوینده های خانگی، برچسب موجود روی ظرف این مواد را بخوانید و در نظر داشته باشید که از شوینده ها و پاک کننده های طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده نمایید.

    خانم های باردار باید از دسترسی به رنگ های لایه بردار اجتناب نمایند زیرا اگر خانه آنها در بیش از ۳۰ سال پیش ساخته شده باشد، در این صورت احتمال آن که بعضی از لایه ها حاوی سرب باشند، زیاد است. تحقیقات و آزمایشات نشان داده است که سرب باعث آسیب به رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می شود.

  37. تارا گفت:

    کبد گرم و چربی دارید؟ زرشک بخورید

    همیشه وقتی از زرشک برای تزیین برنج استفاده می‌شود، همراه با زعفران یا مخلوط زعفران و خلال بادام و پسته است، ولی آیا تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا باید با این ترکیبات مخلوط شود آیا دلیل علمی خاصی برای آن وجود دارد یا اینکه صرفا برای طعم و مزه بهتر غذا، این ترکیبات به برنج افزوده می‌شود!

    دکتر محمد فصیحی‌دستجردی، محقق طب سنتی در این‌باره گفت:‌ «در طب سنتی تاکید بر این است که موادخوراکی‌ای که دارای مزاج سرد و خشک هستند، با موادغذایی‌ای مزاج گرم و تر که باعث افزایش فشارخون، چاقی و غلظت خون می‌شوند مصرف شوند تا به این ترتیب تعدیل اصلاح مزاج صورت بگیرد. مزاج زرشک هم سرد و خشک است و زمانی که به‌تنهایی به برنج که مزاج سرد و تری دارد، مخلوط شود کار درستی نیست مگر اینکه به آن زعفران، خلال بادام و پسته هم اضافه شود.»

    این مدرس طب ایرانی اسلامی همچنین یادآور شد که زرشک نقش موثری در کاهش فشارخون و چربی خون دارد و مصرف آن به مبتلایان به فشارخون و چربی‌خون بالا توصیه می‌شود. علاوه بر آن، یکی از منابع خوب مواد مغذی و ویتامین C به شمار می‌آید و اثر آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطان در میوه‌های قرمزرنگ از جمله زرشک وجود دارد. با این حال باز هم تاکید می‌شود که به دلیل مزاج سرد و خشک، حتما در کنار موادغذایی با مزاج گرم، مصرف شود.»

    وی با تاکید بر اینکه مصرف زرشک در افراد مبتلا به کبدگرم می‌تواند با اثرات مثبتی همراه باشد، گفت:‌ «زرشک دارای طبع خنکی است، به همین دلیل مصرف آب زرشک به‌خصوص در تابستان باعث می‌شود گرمای بدن و حرارت کبد گرفته شود. از این رو مصرف آن به کسانی که در تابستان تعریق بالایی دارند و مرتب دچار مشکلاتی چون جوش می‌شوند، به‌خصوص افرادی که دچار کبدگرم همراه با جوش هستند و همین‌طور افراد چاق (البته با مزاج گرم) توصیه می‌شود.»

    فصیحی، در نهایت با بیان اینکه بیشترین خاصیت زرشک به دلیل رقیق کردن خون است، خاطرنشان کرد: «در طب سنتی، سودا و سردی باعث قوام خون می‌شوند با مصرف زرشک خون در رگ‌ها به خوبی جریان پیدا می‌کند و به این ترتیب جریان خون در رگ‌هایی که خونرسانی در آنها مختل شده، بهبود می‌یابد.»

  38. تارا گفت:

    خیارشور در شیوع بیماری سرطان مؤثر است

    مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: خیار شور در شیوع بیماری سرطان موثر است.

    نسرین علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از عاداتی که در این فصل بین بسیاری از خانواده ها رواج دارد درست کردن شوری های مختلف نظیر خیار شور است.

    وی ادامه داد: یکی از مضرات خیارشور وجود نمک زیاد در آن است که موجب بروز فشار خون و بیماری های قلبی می شود.

    علیزاده گفت: خیارشورهایی که به صورت خانگی تهیه می شوند احتمال کپک زدگی در آن وجود دارد که این موضوع خود در شیوع و بروز سرطان بسیار تاثیرگذار است.

    وی اظهار کرد: مشکل دیگری که در تهیه خیار شور وجود دارد استفاده از بطری های یک بار مصرف برای گذاشتن مواد خیار شور در داخل آن است که در چنین صورتی مواد تشکیل دهنده بطری یکبار مصرف با ترکیبات خیار شور واکنش هایی برقرار می کنند که به سیستم گوارشی آسیب می زند.

    علیزاده افزود: شوری گذاشت شیوه ای برای نگهداری مواد غذایی در گذشته بوده و نمی توان گفت که افراد به دلیل داشتن فواید آن، اقدام به این کار می کردند.

    علیزاده با اشاره به اینکه خیار شور جزء آن دسته از مواد غذایی است که باید در حد چاشنی مورد مصرف قرار گیرد، اضافه کرد: با آمدن فصل پاییز شاهد مصرف روزانه آن در بین خانواده ها هستیم که این نوع مصرف برای افرادی که دارای نارسایی کلیوی هستند و باید مصرف نمک خود را کنترل کنند، بسیار مشکل ساز خواهد بود.

    وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دسترسی به میوه جات و سبزیجات در تمام فصول سال وجود دارد بهتر است مردم از این عادت مضر فاصله گیرند.

  39. تارا گفت:

    فواید بی نظیر نوشیدن آب در حال ناشتا

    یکی از بهترین عادات سلامتی که می توان روزانه انجام داد، نوشیدن یک لیوان آب هنگام ناشتاست. شاید این نکته چندان مهم به نظر نرسد اما نوشیدن آب درست بعد از بیدار شدن از خواب بهترین زمان روز است تا این مایع بسیار ویژه به بدن برسد.

    به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ هنگامی که شب در خواب هستید، بدن عملکردهای مهمی را تحت کنترل دارد تا سلول های آسیب دیده را ترمیم کند و یک پاکسازی درونی انجام می دهد تا مواد سمی بدن دفع شوند. به همین دلیل است که آب نقش بسیار مهمی در زمان بیدار شدن از خواب دارد.

    نوشیدن یک لیوان بزرگ آب در صبح دفع مواد زائد را که طی شب توسط فعالیت دستگاه لنفی از دیگر مواد جدا شده اند را تسهیل می کند.

    بسیاری از افراد هنگام صبح تمایل به مصرف دیگر نوشیدنی ها دارند در حالی که بهترین مایعی که توصیه می شود آب است زیرا خواص بی شماری برای بدن دارد.
    محافظت از پوست

    مصرف آب در حال ناشتا می تواند سلامتی و زیبایی پوست را تحریک کند. در واقع، بدن ما برای اینکه به طور صحیحی فعالیت خود را در صبح آغاز کند به رطوبت کافی نیاز دارد.

    با نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن، سلول های پوست تقویت می شوند و مواد سمی تجمع یافته در آنها از بین می روند. همچنین به حفظ حالت کشسانی پوست نیز کمک می شود تا مدت طولانی تری جوان و بدون چروک بماند.
    تاثیری مشایه داروهای مدر

    بسیار مهم است تا برای دفع مواد سمی و زائدی که در کلیه ها تصفیه شده اند، عملکرد سیستم لنفاوی تحریک گردد که نوشیدن کافی آب می تواند مؤثر باشد. در این صورت مواد زائد جمع شده در کلیه ها از بین می روند زیرا دفع مواد سمی از طریق ادرار تحریک می شود.
    تامین رطوبت سیستم لنفاوی

    نوشیدن آب در حال ناشتا یکی از مهم ترین توصیه های تامین رطوبت سیستم لنفاوی است و از خستگی غدد فوق کلیوی جلوگیری می کند. این غدد مسئول تولید کورتیزول است که هورمون مؤثر در برابر مقابله با استرس است.
    بهبود عملکرد دستگاه گوارش

    اگر بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید،‌ دستگاه گوارش را تحریک کرده اید زیرا به دفع مواد سمی کمک می شود، حرکات روده ها تسهیل می گردد و برای دریافت مواد غذایی و انجام فعالیت گوارشی آماده می شود.
    تسریع متابولیسم

    مصرف آب یکی از روش های کلیدی برای تضمین عملکرد مطلوب سیستم کلیوی است. کلیه های مسئول تغییر حالت چربی به انرژی هستند و مانع از تجمع چربی در بدن می شوند.

    زمانی که آب به اندازه کافی به بدن نرسد، این وظیفه منحصرا به عهده کبد خواهد بود که ممکن است دچار بیماری های مختلفی شود و کندی عمومی متابولیسم را در پی داشته باشد.
    بهبود بازده جسمانی

    مصرف آب برای تضمین حرکات مفاصل، ماهیچه ها و لیگمان ها بسیار مهم است. توصیه می شود هر روز صبح آب نوشیده شود تا رطوبت کافی به بدن برسد و انرژی روزانه تامین شود.

    افرادی که به طور منظم فعالیت ورزشی انجام می دهند باید مقدار بیشتری آب بنوشند تا کاهش آب بدن طی تمرینات جبران شود.
    پیشگیری از عفونت های ادراری

    نوشیدن آب در حال ناشتا خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش می دهد. زمانی که رطوبت کافی بدن تامین نشود و مایعات کافی به کلیه ها نرسد، احتمال اینکه عفونت های ادراری بروز کند بیشتر می شود.
    مقابله با احتباس آب

    احتباس آب مشکلی است که در پی افزایش زیاد سدیم و دیگر عوامل مرتبط با تغذیه در بدن ایجاد می شود. نوشیدن آب دفع مایعات جمع شده در بدن را تسهیل می کند که در این صورت مانع از تورم بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف می شود.
    کاهش بسیاری از دردها

    مصرف آب با کاهش علائم و دردهای مرتبط با بیماری هایی مانند آرتریت، ناراحتی قلبی عروقی، آسم، برونشیت، اختلالات کلوی، یبوست، سندروم پیش از قاعدگی و میگرن همراه است.
    تنظیم درجه حرارت بدن

    نوشیدن آب در حالت ناشتا دمای بدن را تنظیم می کند که در این حالت انتقال مواد غذایی واکسیژن به سلول ها بهبود می یابد.

    به خاطر داشته باشید که …
    گرچه فواید نوشیدن آب در حالت ناشتا بسیار است اما کافی نخواهد بود. در واقع، باید حتما در طول روز حداقل دو لیتر آب نوشیده شود تا خواص این ماده حیاتی ادامه یابد.
    مصرف بیش از حد آب نیز توصیه نمی شود زیرا برای عملکرد صحیح کلیه ها مضر خواهد بود. گرچه آب برای بدن عالی است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند رطوبت بیش از حد و نارسایی کلیه ها را در پی داشته باشد.
    برای اینکه مطمئن باشید مصرف آب در طول روز کافی بوده است باید وزن بدن را بر ۳۰ تقسیم کنید تا مقدار آب به لیتر مشخص شود. شخصی که ۵۰ کیلو وزن دارد باید روزانه ۲ لیتر آب بنوشد.

  40. تارا گفت:

    اوتیسم، این بیماری کودکان را جدی بگیرید

    اختلال اوتیسم به معنای در خود فرو رفته یا در خود فرو مانده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابراهیمی‌مقدم، متخصص مغز و اعصاب گفت: اوتیسم جزو طبقه اختلالات نافذ رشد محسوب می‌شود خیلی از مواقع پزشکان اوتیسم را کنار اختلالاتی از قبیل اسکیزوفرنی کودکی مطرح کرده‌اند و جزء شدیدترین اختلالات روانی است که یک کودک در دوران کودکی خود آن را درک می‌کند.

    وی افزود: به نظر می‌رسد که عمدتاً این اختلال جنبه ژنتیک قوی‌تری داشته باشد. به عبارت دیگر بررسی‌‌ها نشان داده است که در خانواده‌هایی که مشکلات سایکوتیکی دارند بیماری اوتیسم بیشتر به چشم می‌خورد ولی در برخی موارد دیگر هم مشاهده شده که در خانواده‌هایی که این مشکلات را ندارند هم کودکی با علائم بیماری اوتیسم متولد شده است.

    وی در ادامه گفت: این افراد رفتار انضمامی دارند نه رفتار انتزاعی و این افراد نمی‌توانند در مورد چیزهایی که دیده نمی‌شود و جلوی چشمان‌شان نیست، اظهارنظر کنند. از دیگر عمدتاً تکلم آن‌ها به صورت پژواک گونه است و نمی‌توانند از ضمیر مناسب استفاده کنند.

    کودکان مبتلا به اوتیسم ساعت‌ها با خود و اسباب‌بازی‌هایشان بازی می‌کنند به صورت تکراری و اصلاً احساس خستگی نمی‌کنند.

    در برخی مواقع والدین در ابتدا این قضیه را دوست دارند به این دلیل که احساس می‌کنند فرزندشان بی‌هیچ سروصدایی گوشه‌ای نشسته است و مشغول بازی است در حالی که این به خاطر مشکلات روانی است که کودک دارد. این نوع کودکان هنگامی که دیگران آن‌ها را در آغوش می‌گیرند حالت چسبندگی ندارند و سرد برخورد می‌کنند. در بسیاری از مواقع آن‌ها برای آمدن کنار والدین داوطلب نیستند و اگر هم نزد والدین بیایند از پدر و مادر خود به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

    ابراهیمی معتقد است که مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اهمیت زیادی دارد زیرا اگر یکی از والدین یا در ازدواج‌های فامیلی اگر هر دو والد دچار اختلال سایکوتیکی باشند امکان بالا رفتن درصد ابتلای کودک متولد شده به اوتیسم را افزایش خواهد داد.

  41. تارا گفت:

    بعد از غذا سیب بخورید

    بعد از غذا سیب بخوریدیک متخصص طب سنتی گفت: مصرف سیب به صورت رنده یا کمپوت خانگی به دفع بسیاری از سموم کمک می‌کند. همچنین افرادی که دچار یبوست هستند بهتر است که سیب را بعد از غذا مصرف کنند که موجب لینت مزاجشان می‌شود، البته با فاصله یک ساعت بعد از غذا.

    غلامرضا کردافشاری اظهار داشت: میوه‌ها سرشار از منبع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است.به گفته وی میوه‌های هر فصل خواص ویژه خود را دارند و باید افراد میوه خاص خود را مصرف کنند. یعنی میوه‌ها را باید بر اساس مزاج مصرف کنند.

    این متخصص طب سنتی ادامه داد: زیاد خوردن میوه باعث ضعف می‌شود و خوردن آب با میوه‌ها بسیار مضر است و بهتر است که همراه با میوه‌هایی مانند انگور که موجب بروز عطش می‌شود, آب مصرف نشود.

    کردافشاری بیان کرد: همزمان چند نوع میوه با هم نباید مصرف شود. فقط یک نوع میوه باید مصرف شود, اگر افراد می‌خواهند, سیب مصرف کنند, بهتر است که قبل از خواب یا صبح ناشتا مصرف کنند که به دفع مواد زائد کمک کند.

    وی عنوان کرد: همچنین افرادی که دچار آلرژی هستند, بهتر است که آب سیب را یک ساعت قبل از غذا همراه با یک قاشق غذاخوری خاکشیر مصرف کنند.

  42. تارا گفت:

    به خاطر چشم هایتان ۸عادت را کنار بگذارید

    ما همیشه برای انجام کارهایمان از رانندگی گرفته تا خواندن خبرها، نیاز به قدرت بینایی داریم. برخی از عادت ها بدون این که متوجه باشید، به چشم آسیب می رساند.

    استعمال دخانیات:

    در هر نخ سیگار، بیش از ۷هزار ماده شیمیایی وجود دارد، برخی از این مواد مانند منواکسیدکربن و نیکوتین به رگ های خونی آسیب می رساند و مانع از گردش مناسب خون در چشم می شود. دود سیگار مشکلات بینایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد را تشدید می کند.

    تماشای فیلم از لپ تاپ یا تبلت:

    تماشا کردن فیلم یا برنامه از فاصله نزدیک فشار زیادی روی چشم وارد می کند. افرادی که عادت دارند از این وسایل برای تماشای برنامه های خود استفاده کنند، باید به طور مرتب به چشم ها استراحت دهند.

    استفاده نکردن از عینک آفتابی:

    همه ما می دانیم که اشعه ماورای بنفش خورشید، باعث تسریع روند پیری پوست، از جمله اطراف چشم ها می شود. اما آیا می دانستید که این اشعه می تواند به بینایی آسیب برساند و باعث مشکلاتی مانند آسیب دیدگی شبکیه چشم، آب مروارید و ناخنک شود؟ در هوای آفتابی یا ابری، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

    مصرف کم میوه های رنگی:

    میوه های رنگارنگ، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است که برای چشم مفید است. میوه هایی چون پرتقال، توت قرمز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدوحلوایی و کلم بروکلی حاوی مواد مغذی است که بینایی را تقویت می کند و پیشرفت روند بیماری های مربوط به سن مانند آب مروارید، آب سیاه و ماکولادژنراسیون را به تأخیر می اندازد.

    خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت:

    مسافرت های طولانی می تواند خسته کننده باشد اما بهتر است در این سفرها به جای خواندن کتاب، سرگرمی دیگری برای خود پیدا کنید. هنگام کتاب خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت، چشم مجبور است به طور مداوم روی چیزی که می خوانید، تمرکز کند. این فشار روی چشم، اغلب با سردرد و تاری بینایی همراه است.

    نگاه کردن از گوشه چشم

    این حالت می تواند دو دلیل داشته باشد یا این که آن چه سعی دارید بخوانید، خیلی نزدیک است یا این که خیلی ریز است. بنابراین از گوشه چشم نگاه می کنید و این حالت وضعیت چشم را از حالت طبیعی خارج می کند.

    کم خوابی

    شکی نیست که کم خوابی باعث سیاهی و پف زیر چشم می شود؛ اما آیا می دانستید که کم خوابی به سلامت چشم آسیب می رساند. اسپاسم و خشکی چشم، می تواند به علت کم خوابی بروز کند.

    تماشای برنامه تلویزیونی هنگام دراز کشیدن

    به گزارش سایت «Prevention»،یکی از مشکلاتی که بر اثر بی تحرکی به وجود می آید، وارد شدن فشار روی چشم و بدتر شدن وضعیت بینایی است.

  43. تارا گفت:

    قهوه باعث کاهش خطر عود سرطان روده بزرگ می شود

    در حال حاضر شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که رژیم غذایی و روش زندگی می تواند تاثیر مثبت و قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده داشته باشد.

    تحقیقات جدید نشان می دهد که احتمال عود تومور و مرگ در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ که به طور منظم قهوه می نوشند، کمتر است.

    به گزارش خبرنگار مهر، پژوهش های مرکز سرطان دانا فاربر در بوستون ایالات متحده نشان داد که آن دسته از بیماران مبتلا به سطح پیشرفته (مرحله ۳ ) سرطان روده بزرگ که هر روز چهار فنجان یا بیشتر نوشیدنی کافئین دار می نوشند در مقایسه با افرادی که قهوه نمی خورند، احتمال عود بیماری یا مرگ ناشی از سرطان ۵۲ درصد پایین تر است.

    حتی افرادی که کمتر از این مقدار (دو تا سه فنجان)، به طور منظم، در روز قهوه می نوشند، از مزایای آن منتفع می شوند.

    در حال حاضر شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده داشته باشد.

  44. تارا گفت:

    چرا به پروتئین نیاز داریم؟

    همه می‌دانند که پروتئین‌ها طعم خوبی دارند، اما چرا این‌قدر برای بدن خوب هستند؟! به نظر متخصصان، پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است، چون به‌عنوان نوعی بلوک ساختاری حیاتی در سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن عمل می‌کند.

    همه می‌دانند که پروتئین‌ها طعم خوبی دارند، اما چرا این‌قدر برای بدن خوب هستند؟! به نظر متخصصان، پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است، چون به‌عنوان نوعی بلوک ساختاری حیاتی در سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن عمل می‌کند.

    در واقع ما برای هر عملکردی در بدن‌مان به پروتئین‌ها نیاز داریم، و فرآیندهای خاصی مثل بازسازی و درمان بدن، یا ساخت‌وساز عضله‌های بدن، خیلی به پروتئین‌ها وابسته هستند.

    باید دقت کنید که تامین تمام پروتئین مورد نیاز بدن‌تان کار مهمی است، اما نباید این را هم فراموش کنید که نباید در مصرف پروتئین‌ها زیاده‌روی کنید و نباید آن‌ها را به منبع اصلی غذایی‌تان تبدیل کنید. در واقع تعادل در مصرف مواد غذایی مختلف، کلید اصلی داشتن رژیم غذایی سالم است.

    به گفته متخصصان، خانم‌ها روزانه فقط به ۵۰ گرم پروتئین نیاز دارند، در حالی که نیاز روزانه مردان به پروتئین، ۶۰ تا ۷۰ گرم است، و البته این مقدار باید در ۲ یا ۳ وعده غذایی روزانه تقسیم شود. ورزشکاران، سالمندان و خانم‌های باردار، به پروتئین بیشتر از حد معمول نیاز دارند،‌ ولی آمار نشان می‌دهد که اکثر مردم جهان، روزانه بیشتر از ۱۲۰ گرم پروتئین می‌خورند.

  45. تارا گفت:

    آنتی بیوتیک‌هایی که این بار عامل کاهش مقاومت بدن هستند

    تحقیقات نشان می‌دهد که در بیش از هفتاد کشور جهان باکتری‌ها به اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند.

    باشگاه خبرنگاران جوان؛ یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده‌ی بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها فقط به کشورهای ثروتمند محدود نمی‌شود و استفاده از آن در کشورهای در حال توسعه مانند هند، ویتنام، کنیا، بلاروس نیز گسترش یافته است. به طوری که شاهد تقاضای بیش از حد این کشورها برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پاک‌سازی گوشت و مصارف پزشکی هستیم.

    با توجه به یک گزارش از مرکز دینامیک، اقتصاد و سیاست (CDDEP) محققان با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از آنتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌هایی که در برابر این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و از طرفی این آنتی‌بیوتیک‌ها در بیش از ده‌ها کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، عقیده دارند که این یکی از بدترین بحران‌های موجود در جهان است.

    تحقیقات نشان می‌دهد که در بیش از هفتاد کشور جهان باکتری‌ها به اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند.

  46. تارا گفت:

    کلم مهم ترین سبزی ضد سرطان است

    خانواده کلم مهم‌ترین سبزی‌های ضد سرطان به حساب می آیند و منبع سرشار از کلسیم دارند.

    یک متخصص تغذیه کلم را مهم‌ترین سبزی ضد سرطان معرفی کرد و گفت: کلم منبع سرشار کلسیم بوده و خواص درمانی زیادی دارد.

    نسرین امیدوار در گفت‌وگو با فارس،‌ اظهار داشت: خانواده کلم مهم‌ترین سبزی‌های ضد سرطان محسوب شده و منبع سرشار از کلسیم است. البته کلسیم موجود در کلم به اندازه شیر و ماست نیست ولی به دلیل وجود فیبر در این سبزی مصرف آن جهت حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود.

    وی افزود: افرادی که دچار نفخ شکم هستند برای مصرف انواع کلم باید آن‌ را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه بخارپز کنند،‌ با انجام این اقدام مصرف کلم نیز سبب نفخ شکم نخواهد شد.

    این متخصص تغذیه مصرف هویج و خیار را به عنوان دو منبع غذایی غنی از ویتامین معرفی کرد و گفت: این دو میوه جهت حفظ سلامت کودکان و مصرف آن به عنوان میان‌ وعده توصیه می‌شود.

    امیدوار با اشاره به اینکه گوجه فرنگی گیلاسی غنی از ویتامین است اظهار داشت: متأسفانه در برخی از مواقع این گوجه فرنگی‌ها به دلیل اینکه گلخانه‌ای تهیه می‌شوند ممکن است دارای سموم و آلاینده‌ها باشند. بنابر این مصرف انواع میوه و سبزیجات به صورت ارگانیک توصیه می‌شود.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است هر میوه را در فصل خودش خریداری کرده و از مصرف این میوه ها پرهیز کنیم چرا که فروش میوه‌های غیرفصل به صورتی بوده که این میوه‌ها یا گلخانه‌ای‌اند و یا در شرایط غیرعادی نسبت به رشد آن اقدام شده است.

  47. تارا گفت:

    از پوست و برگ این میوه ها استفاده کنیم

    خیلی از ما وقتی که می‌خواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی ناآگاهی یا طبق عادت پوست یا برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد که در بعضی موارد این میزان حتی بیشتر از مقداری است که در بخش‌های مورد استفاده وجود دارد.

    خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی ناآگاهی یا طبق عادت پوست یا برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد که در بعضی موارد این میزان حتی بیشتر از مقداری است که در بخش‌های مورد استفاده وجود دارد.

    به گزارش جام جم ، با استفاده از این قسمت‌ها نه‌تنها می‌توانیم مواد مفید بیشتری به بدنمان برسانیم، بلکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهیم کرد.

    برگ بروکلی

    یکی از قسمت‌هایی که تقریبا همیشه از دستش می‌دهیم برگ بروکلی است. همه می‌دانیم که گل بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C، A، E، کلسیم و منیزیم است، اما قسمتی که مدنظر ماست، برگ‌های این گیاه بوده که در هر ۳۰ گرمش ۹۰ درصد دوز روزانه مورد نیاز ویتامین A قرار دارد.

    از نظر ویتامین C هم هر ۳۰ گرم بروکلی ۴۳ درصد از دوز روزانه مورد نیاز این ویتامین را شامل می‌شود.

    برگ‌ها و پوست هویج

    همه ما عادت کرده‌ایم پوست هویج را هنگام استفاده بتراشیم، اما اگر بدانید که همین قسمت بیرونی چقدر خواص دارد دیگر تنها به شستن آن بسنده می‌کنید. در رابطه با برگ‌های هویج هم باید گفت که این قسمت سرشار از کلروفیل است. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می‌کند و به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند.

    خواص برگ‌های هویج به همین جا ختم نمی‌شود، این قسمت سرشار از پتاسیم و ویتامین K هم است.

    برگ چغندر

    دفعه بعد که چغندر می‌خرید برگ‌های آن را بیرون نریزید. بشورید و در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید.

    هم طعم شیرین و خوبی به خوراک می‌دهد و هم سرشار از فولات، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن روی پوست، مجاری ادراری و کیسه صفرا تاثیرات مثبت دارد.

    پوست کیوی

    پوست زبر و خشن کیوی سرشار از فیبر است. حتی اگر خوردن و جویدن آن برایتان مشکل است، به فکر سلامتی‌‌تان باشید و تلاش کنید کیوی را با پوست بخورید. کیوی سرشار از ویتامین E و C است، اما جالب است بدانید بخش عمده ویتامین E موجود در این میوه در پوستش ذخیره شده است.

    کیوی را خوب بشویید و سپس با پوست بخورید.

    پوست هندوانه

    پوست هندوانه، همانی که نه مزه‌ای دارد و نه بوی خاصی، اما سرشار از منیزیم و سیترولین است.

    سیترولین در بدن به آرجینین تبدیل می‌شود و آرجینین هم برای دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بسیار مفید است.

    دانه‌های کدو تنبل

    دانه‌های کدو یا همان تخم کدو را که همه می‌شناسیم، اما شاید از خواص جالب و مفیدش چیزی ندانید.

    این تخمه جادویی سرشار از منیزیم بوده و برای پوکی استخوان، پروستات، انگل‌زدایی، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان مفید است.

    هسته آناناس

    هسته آناناس قسمت وسط و سفت میوه است که بیرون می‌اندازیم، اما باید بدانید که این هسته سرشار از بروملین بوده و خاصیت ضد التهابی دارد.

    پوست مرکبات

    پوست تلخ مرکبات منبع غنی از انواع ویتامین‌هاست. خوردن پوست مرکبات برای همه ممکن نیست، پس بهتر است برای ترشی یا مربا کردن از آنها استفاده کنید.

    در ضمن می‌توانید از این پوست‌ها درون غذا و سوپ هم استفاده کنید.

  48. تارا گفت:

    ضعف نیروی جنسی با این خوردنی ها
    برخی از غذاها مانند حلیم تهیه شده از گوشت زیاد، نارگیل و شکر به صورت قاووت و حلـوا از نشاسته نیز برای رفع کم بودن مایع منی مفید است.
    ناتوانی و ضعف جنسی می‌تواند به دلیل ضعف مغز باشد که دارای علائــمی مانند کــدورت حــواس، فکــر مشــوش، کم بودن میل جنسـی و عدم لـذت از نزدیکـی جنسی باشد. درمان ناتوانی جنسی با غذا بسیار بهتر است درمان با داروست.

    سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره ضعف جنسی و راه‌های رفع آن، اظهار کرد: کسانی که مبتلا به ضعف نیروی جنسی هستند بهتر است با مصرف برخی از غذاها اقدام به درمان کنند.

    درمان ناتوانی جنسی با طب سنتی

    به گفته وی موادغذایی مانند نخود، لوبیا، هویج یا زردک، شـلغم، پیـاز سـرخ شـده در روغـن، مغزهای گیاهی مانند پسته، بادام، چلغوزه (تخم صنوبر) و کنجد، میگـو و مـرغ‌ که بهتر است بدون آنتی بیوتیک باشد، استفاده شود.

    علوی افزود: همچنین مصرف برنج با مصلحاتی مانند زیره، شـیر، ترب، تره، شاهی،کنگر، انگور، موز و نارگیل مفید است.

    این کارشناس طب سنتی ادامه داد: برخی از غذاها مانند حلیم تهیه شده از گوشت زیاد، نارگیل و شکر به صورت قاووت و حلـوا از نشاسته نیز برای رفع کم بودن مایع منی مفید است.

    وی بیان داشت: ناتوانی و ضعف جنسی می‌تواند به دلیل ضعف مغز باشد که دارای علائــمی مانند کــدورت حــواس، فکــر مشــوش و مشغول، استرس کندی در حرکات، کم بودن میل جنسـی،کم بودن احساس حرکت منی، عدم لـذت از نزدیکـی جنسی، وجـود تخیلات در زمان انزال و بعد از آن، سابقه آسیب مغـزی ناشـی از ضربه یا بی‌خوابی‌ به افراط است.

    علوی یادآور شد: اگر کسی دارای چنین علائمی است بهتر است با غذا خود را درمان کند چرا که درمان ناتوانی جنسی با غذا بسیار بهتر است درمان با داروست.

    این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: افرادی که ضعف جنسی آنها ناشی از ضعف مغز است بهتر است که گوشت تیهو، جوجه مرغ را بـا نخـود، زعفـران، دارچین و میخک نخود‌آب تهیه کند و با نان گندم یا برنج آبکش شده مصرف کنند. برنج کته نیز برای این افراد مناسب نیست

  49. تارا گفت:

    فقط آقایان بخوانند (۲)
    هیچ می‌دانید یک لپ‌تاپ ساده می‌تواند توانایی انسان در تولیدمثل را تحت تاثیر قرار دهد؟
    سیب سبز: حتما خیلی شنیده‌اید که آقایان بهتر است تلفن همراه‌شان را روی کمرشان و نزدیک اندام تناسلی قرار ندهند. جالب است بدانید مطالعه‌ای نشان داد مردانی که بیشترین استفاده را از تلفن همراه داشتند (بیش از ۴ ساعت در روز) تعداد اسپرم در آنها به‌شدت کاهش داشت ضمن آنکه نرخ تحرک اسپرم و شکل طبیعی آن هم تحت تاثیر قرار می‌گرفت. توصیه پزشکان برای محدود کردن قرارگیری در معرض تابش اشعه این است که تلفن همراه را در کیف حمل کنند. حتی زمانی که تلفن در مجاورت کشاله ران نیست می‌تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. پزشکان برای جلوگیری از اثرات مضر تلفن همراه توصیه می‌کنند از بلندگوی تلفن استفاده کنند و آن را در تماس با بدن قرار ندهند.

    تماشای تلویزیون
    نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که در هفته دست کم ۲۰ ساعت پای تلویزیون می‌نشینند دارای اسپرم کمتری هستند. در اصل این مردان ۴۴ درصد میزان اسپرم کمتری نسبت به مردانی که به ندرت تلویزیون می‌بینند یا اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنند دارند. یکی از عواقب نشستن و تماشای تلویزیون به مدت طولانی آن است که هنگام نشستن دمای بیضه‌ها بالا می‌رود و همین امر از تولید اسپرم می‌کاهد.

    فقط آقایان بخوانند (۲)

    عوامل دیگری که خطر‌سازند
    به‌گفته محققان برخی شرایط فیزیولوژیک منفی می‌تواند اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.

    انسداد: انسداد مجاری یکی از این موارد است. به دلایل متعدد ازجمله نقص مادرزادی، عفونت، تروما یا وازکتومی ممکن است انسداد ایجاد شده و مانع از ورود مایع منی شود.

    اخـتلالات ژنـتیکی: اخـتلالات کروموزومی زیادی هستند که می‌توانند تولید اسپرم را به‌شدت کاهش داده یا حتی آن را به صفر برسانند. به‌عنوان مثال یک شکل از فیبروز کیستیک می‌تواند باعث شود مجرای دفران شکل طبیعی خود را از دست بدهد. عوامل زیان‌آور دیگر مانند آنتی‌بادی‌های ضداسپرم، عدم تعادل هورمونی، سرطان بیضه، بیضه نزول نکرده و مشکلات جنسی می‌تواند اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.

    مشاغل خطرناک
    استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی برای دفع موش‌ها و حتی کودهای شیمیایی که در کشاورزی به‌کار می‌رود، کیفیت اسپرم مردان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اسپرم افرادی که به دلیل شغل‌شان در هوای گرم و کنار کوره یا تنور کار می‌کنند هم ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد.

    سیگار، ژن را تغییر می‌دهد
    توتون، تنباکو و الکل می‌تواند عملکرد جنسی را مختل کند بنابراین افرادی که قصد پدر شدن دارند، باید به‌طور کامل از این موراد پرهیز کنند. مصرف الکل بر کیفیت اسپرم و تولید آن اثر می‌گذارد درحالی‌که مصرف سیگار باعث اختلال در تحرک اسپرم می‌شود. علاوه بر کاهش اسپرم مطالعات دیگر نشان می‌دهد مصرف سیگار می‌تواند به DNA اسپرم آسیب زده و باعث افزایش اختلال نعوظ شود.

    مصرف داروها
    بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در مردان می‌شوند. بعضی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شامل اریترومایسین, نیتروفورازون یا نیتروفورانتوئین هستند. استفاده از داروهای استروئیدی آنابولیک سبب می‌شوند بدن نتواند هورمون تستوسترون را به‌طور طبیعی بسازد که سرانجام سبب کاهش تولید اسپرم خواهد شد. بسیاری از ورزشکارانی که به‌عنوان دوپینگ از این داروها استفاده مکرر می‌کنند، دچار این مشکل خواهند شد. داروی سولفاسالازین که برای درمان اختلالات گوارشی به کار می‌رود، کتوکونازول داروی ضد قارچ و داروی آزولفیدین که برای درمان بیماری گوارشی کولیت به کار می‌رود ازجمله داروهایی هستند که می‌توانند تعداد و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهند.

    چاقی تعداد اسپرم را کم می‌کند
    چاقی با افزایش تولید هورمون‌های زنانه (استروژن) در ارتباط است. کاهش تعداد اسپرم اختلال عملکرد جنسی و ناباروری را به دنبال دارد. براساس مطالعه سازمان جهانی بهداشت در مقایسه مردان با وزن طبیعی و مردان چاق، افراد چاق دچار کاهش عملکرد بیضه و تعداد اسپرم هستند، البته این را هم به خاطر داشته باشید که براساس تحقیقات انجام‌شده اگرچه چاقی تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد اما تنها سطح شدیدی از چاقی ممکن است پتانسیل باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از قدرت باروری آنها شود.

  50. تارا گفت:

    توقعات نابجای جنسی از همسران! (۲)
    هرگز در ارائه بازخورد جنسی همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ مثلا اگر ازدواج دوم‌تان است بدترین نوع بازخورد این است که امتیاز و مهارت‌های همسر فعلی‌تان را با همسر قبلی مقایسه کنید.
    «مدام به من می‌گوید از رابطه جنسی‌مان رضایت ندارد اما اصلا اشاره نمی‌کند که دقیقا چه می‌خواهد و من چه کار باید بکنم»، «مهربانی که من دلم می‌خواهد را در رابطه جنسی نشان نمی‌دهد و این باعث رنجش و دلخوری من می‌شود» این جملات و عبارت‌های مشابه آن در اصل نوعی انتقاد از عملکرد جنسی است که بین زوجین وجود دارد. انتقاد جنسی یکی از سخت‌ترین انواع انتقاد است چون به‌راحتی می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس طرف مقابل شود.

    از چه موضوعی شاکی هستید؟
    اما در مورد اینکه دقیقا از چه مساله‌ای می‌خواهید شکایت کنید باید حواس‌تان باشد بازخورد جنسی باید در مورد رفتار و چیزهایی باشد که همسر شما قادر به تغییر آنهاست. انتقاد از رنگ پوست غیر از آسیب زدن به اعتماد به نفس همسرتان، هیچ منفعتی نخواهد داشت. اگر دلیل خوب و سازنده‌ای ندارید پس بهتر است چیزی نگویید.

    توقعات نابجای جنسی از همسران (۲)

    از چه فرمولی استفاده می‌کنید؟
    نکته مهم در بیان بازخورد نسبت مطرح کردن نکات مثبت و منفی است. فرمول ارائه بازخورد این است که اول چهار نکته مثبت را مطرح کنید و بعد یک نکته منفی را بیان کنید. به عبارت دیگر باید بیشتر روی مفاهیم مثبت تاکید کنید. مثلا به جای اینکه بگویید: «این قدر سفت مرا بغل نکن» بگویید: «وقتی به آرامی مرا بغل می‌کنی خیلی بیشتر لذت می‌برم» وقتی به جای مطرح کردن خواسته‌تان چیزی را مطرح کنید که از آن بدتان می‌آید خود و همسرتان را مجبور می‌کنید به جای تمرکز بر احساس و حالت‌های جنسی، توجه را بر جزئیات متمرکز کنید. مراقب باشید لحن شما آمرانه یا تهدیدآمیز نباشد. یادتان باشد رابطه جنسی یک رابطه دوطرفه و عاشقانه است نه ارتباط برده‌وار.

    چطوری بگویید؟
    وقتی می‌خواهید بازخوردتان را مطرح کنید به یاد داشته باشید به جای تمرکز بر آنچه در همسرتان نمی‌پسندید بر رضایت خاطری که به شما می‌بخشد تاکید کنید. نکته مهم این است که در ارائه هر بازخوردی به جای شروع جملات با واژه «تو» از عبارت «من» استفاده شود. مثلا به جای جمله «تو فقط می‌خواهی زود این رابطه را تمام کنی و بخوابی» بهتر است بگویید: «من دوست دارم زمان بیشتری مرا نوازش کنی» یا «خیلی دوست دارم که بعد از رابطه من رو بغل کنی» .

    با توقعات نابجا چه کنید؟
    یکی از اشکالات وارد بر نظام آموزشی (چه رسمی و چه غیررسمی) این است که عمده یادگیری‌ها و آموخته‌های جنسی از طریق کانال‌های نادرست مانند فیلم‌های پورنوگراف یا سایت‌های جنسی است. این امر خطرات و آسیب‌های خیلی زیادی را به دنبال داشته و دارد. به عنوان مثال همین موجی که برای تغییر اندازه اندام‌ها در بین برخی اقشار به راه افتاده موید همین معضل است. الگو قرار دادن فیلم‌های پورنوگرافی تنها سبب می‌شود که زن و شوهر یک‌سری انتظارات غیرواقع‌بینانه از هم داشته باشند. در زندگی واقعی به‌ندرت اشخاصی پیدا می‌شوند که بتوانند ساعت‌ها بدون از دست دادن انرژی به فعالیت جنسی بپردازند. توقعات واهی از شریک جنسی صرفا باعث رنجش و دوری عاطفی زوجین از هم خواهد شد.

    حتما صحبت کنید
    اعتماد مهم‌ترین عامل در پذیرش یک بازخورد جنسی سازنده است. اگر حرف همسرتان نسنجیده یا حتی غیرمنصفانه هم بود باور داشته باشید او صمیمانه برای حفظ و بهبود رابطه‌اش با شما تلاش می‌کند. زوج‌هایی که قادرند خواسته‌ها و احساسات جنسی خود را با هم در میان بگذارند، روابط بسیار بهتری با هم دارند. به قول یکی از روانشناسان «سعی در برقرار کردن رابطه جنسی دلپذیر، بدون ایجاد یک رابطه کلامی موفقیت‌آمیز مانند سعی در آموختن تیراندازی با چشمان بسته است». با گفت‌وگو کردن، رابطه جنسی و بالطبع روابط زناشویی به سطح بالاتری ارتقا می‌یابد.

    وقت انتقاد هست؟
    حتما برای بیان بازخورد باید موقعیت‌سنج باشید. اگر به هر علتی مثل سفر یا قهر مدت‌ها از هم دور بوده‌اید، قطعا اولین برخورد زمان مناسبی برای ارائه بازخورد جنسی نیست و رابطه را مخدوش می‌کند. حین رابطه جنسی هم معمولا موقعیت خوبی برای بیان بازخورد نیست چون ممکن است سوءتفاهماتی را به وجود بیاورد. شما باید یاد بگیرید در مورد رابطه جنسی و خواسته‌های‌تان با هم صحبت کنید. این کار به غنی‌تر شدن زندگی زناشویی کمک زیادی خواهد کرد. بهترین زمان برای ارائه بازخورد جنسی وقتی است که زوجین به هم اعتماد کامل دارند و کاملا همدیگر را درک می‌کنند. در این صورت مطمئن باشید وقتی کسی مساله‌ای را مطرح می‌کند، طرف مقابل دقیقا همان معنایی را دریافت می‌کند که منظور اوست.

    مقایسه نکنید؟
    هرگز در ارائه بازخورد جنسی همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ مثلا اگر ازدواج دوم‌تان است بدترین نوع بازخورد این است که امتیاز و مهارت‌های همسر فعلی‌تان را با همسر قبلی مقایسه کنید. این جمله که «برو از فلانی یاد بگیر» یا «مثل فلانی لباس بپوش» صرفا باعث لجاجت، سوء‌ظن و تحقیر طرف مقابل خواهد شد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها