آموزه های پزشکی وب سایت استخدام

در این صفحه که به مدیریت تارا عزیز می باشد قصد داریم مطالب و آموزشهای و … پزشکی رو براتون جمع آوری کنیم ، تا شاید کمکی باشه برای دوستان خوبمون در این سایت……..

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۵۴۷)

  1. تارا گفت:

    کاهش وزن در ۲ هفته

    با از کاهش وزن در ۲ هفتهبین بردن نفخ شکم، چربی و آب اضافی بدن و بدون استفاده از آب میوه خاص یا گرسنگی می توانید در دو هفته ۱۰ کیلو وزن کم کنید.

    کلید این رژیم کاهش وزن در انتخاب گروهی از مواد غذایی شامل پروتئین بدون چربی، چربی های سالم و غلات سبوس دار است. رژیم غذایی کم نمک کمک می کند تا آب اضافی بدنتان از بین برود همچنین نفخ شکم شما از بین خواهد رفت.

    پروتئین های بدون چربی سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد و باعث می شود که بدن شما حداکثر میزان کالری را بسوزاند همچنین با ورزش‌هایی در مدت زمان کوتاه که تپش قلب شما را افزایش دهد می توانید به کاهش وزن خود کمک کنید.

    مواد غذایی سالمی که در طول این دو هفته می توانید از بین آنها رژیم غذایی خود را انتخاب کنید:

    غلات با دانه های گندم
    ماست طبیعی طعم دار یا ساده
    انواع توت ها یا زغال اخته تازه یا یخ زده، توت فرنگی، تمشک
    گوشت کم نمک یا مرغ ،گوشت بوقلمون، ماهی قزل آلا
    انواع سبزیجات مثل کاهو، خیار، گوجه فرنگی ، کرفس، هویج
    شیر بادام
    عسل
    تخم مرغ
    اسفناج
    گوجه فرنگی
    آووکادو
    ژلاتین بدون قند
    بادام خام بدون نمک
    لیمو تازه یا آبلیمو
    روغن زیتون
    چای سبز
    طناب و کفش برای فعالیت ورزشی

    صبحانه

    می توانید برای صبحانه یک فنجان غلات کامل را با شیر بادام یا یک فنجان میلک شیک میوه ها که از ترکیب ماست و انواع توت ها و میزان کمی عسل تهیه شده یا املتی که از سفیده تخم مرغ آب پز با اسفناج خرد شده و گوجه فرنگی را مصرف کنید.

    ناهار کم کالری اما پرانرژی

    در وعده ناهار غذایی کم کالری با انرژی بالا مصرف کنید. شما می توانید به عنوان مثال از سینه مرغ کبابی با خیار و گوجه فرنگی خرد شده یا دو عدد تخم مرغ آب پز با کرفس و هویچ استفاده کنید.

    شام متعادل

    شام متعادلی انتخاب کنید نمونه هایی از شام متعادل که میتوانید از میان آنها انتخاب کنید: حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ گرم از قلوه گاه کبابی با سالاد خرد شده یا ۱۸۰گرم مرغ کبابی با ۱ فنجان اسفناج بخار پز یا ۱۵۰ گرم ماهی.

    خوردن دوبار میان وعده در هر روز

    میان وعده انتخابی شما می تواند شامل یک فنجان از انواع توت ها یا ۱۵۰ گرم ژله بدون قند یا ۲۰ عدد بادام یا ۱ فنجان آووکادو قطعه قطعه شده با لیمو و کمی نمک باشد.

    ورزش روزانه با تپش قلب بالا در زمان های کوتاه

    ۱. بدن خود را با ورزش گرم کنید

    در فواصل کوتاه به اندازه چند دقیقه ورزش کنید برای شروع می توانید به آرامی یک دقیقه درجا بزنید و به عنوان حرکت های بعدی با ورزش شانه ها ادامه دهید شانه های خود را به سرعت در جهت عقربه های ساعت بچرخانید پس از یک دقیقه مجددا برخلاف عقربه ساعت شانه های خود را بچرخانید این فعالیت فقط چند دقیقه بیشتر وقت شما را نمی گیرد.

    ۲. پرش طناب

    در طول روز به مدت پنج تا ده دقیقه طناب بزنید.

    ۳. دویدن

    در طول روز ۲۰ دقیقه بر روی تردمیل یا به طور عادی بدوید تا ضربان قلب شما بالای ۱۵۰ برود.

    ۴. خنک کردن بدن پس از ورزش

    پس از ورزش با حرکات کششی به عضلات خود کمک کنید تا به حالت عادی بازگردند. با این حرکات مانع از تجمع اسیدلاکتیک در پای خود خواهید شد زیرا با تجمع زیاد اسید لاکتیک عضلاتتان دچار گرفتگی می شوند.

  2. تارا گفت:

    چرا سکوت برای مغز مفید است

    بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ که آلودگی صوتی را «طاعون مدرن» نامید، مدارک محکمی وجود دارد که آلودگی های صوتی محیط اثرات مضر شدیدی بر سلامت عمومی جامعه دارد.

    به گزارش ایرنا، با افزایش انواع صدا در محیط های درون و خارج از خانه، افراد بیشتری به دنبال سکوت هستند و در نتیجه آن تدابیری مانند رژیم سکوت ۱۰ دقیقه ای صبحگاهی یا برنامه سکوت ۱۰ روزه شکل گرفته است.

    در ادامه چهار پیامد مثبت سکوت برای مغز بررسی شده اند که موجب کاهش استرس و تمرکز بیشتر می شوند.

    ۱- سکوت موجب کاهش استرس و تنش می شود

    بر اساس نتایج تحقیقات، آلودگی صوتی، عامل فشارخون بالا و حمله قلبی است و موجب کاهش شنوایی و افت سلامت عمومی بدن می شود. صداهای بلند با تحرک بخش آمیگدال مغز که وظیفه درک احساسات را برعهده دارد، باعث افزایش استرس و تولید هورمون کورتیزول می شوند.

    این در حالی است که سکوت دارای آثار مخالف آلودگی صوتی است و تنش را از مغز و بدن دور می کند.

    بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ در نشریه Heart منتشر شد، دو دقیقه سکوت بیش از گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، موجب از بین رفتن تنش و آرامش می شود.

    ۲- سکوت، توان ذهنی را بازیابی می کند

    در زندگی روزمره، دائما اطلاعات حسی به مغز ارسال می شوند و فرآیند تصمیم گیری، حل مشکل و کنترل امور روزمره، بخش عمده ای از مغز را درگیر می کند. با اجرای مکرر این فرآیندها، توجه و توان مغزی ما کاهش می یابد و احتمالا در هنگام تمرکز، حل مساله و ارایه ایده های جدید، با مشکل مواجه می شویم. زمانی که از محرک های صوتی رهایی می یابیم، مغز فرصتی برای بازسازی و بازیابی توان خود به دست می آورد.

    ۳- در سکوت شبکه پیش فرض مغز فعال می شود.

    هنگامی که به تمرکز یا مدیتیشن می پردازیم، شبکه پیش فرض مغز فعال می شود. شبکه پیش فرض مغز در واقع شبکه ای از بخش های مختلف مغز است که با یکدیگر تعامل دارند و فعالیت آن ها به شدت با یکدیگر ارتباط دارد. این شبکه زمانی بیشترین فعالیت را دارد که شخص به دنیای خارج توجهی نداشته باشد. این حالت مغزی امکان درک کامل تجارب، همدردی با سایرین، خلاقیت بیشتر و بهبود وضعیت روحی و روانی را فراهم می کند.

    ۴- سکوت امکان بازسازی سلول های مغز را فراهم می کند

    بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ روی موش ها انجام گرفت و نتایج آن در نشریه Brain منتشر شد، دو ساعت سکوت روزانه منجر به شکل گیری سلول های جدید در هیپوکامپ می شود. این بخش از مغز مسئولیت یادگیری، حافظه و کنترل احساسات را برعهده دارد.

  3. تارا گفت:

    با طب سنتی شکم‌تان را آب کنید!

    طب سنتی به شما می‌گوید که بدون استفاده از دارو و قرص‌های لاغری هم می‌توانید چربی‌های اطراف شکم‌تان را کاهش دهید و لاغر و متناسب شوید.

    در روزهای آخر سال بین همه دغدغه‌های ریز و درشتی که دارید کمی هم به تناسب اندام‌تان فکر کنید. ‌مهمانی‌های نوروزی در پیش است و شاید دل‌تان بخواهد در جمع دوستان و اقوام خوش‌اندام‌تر از سال گذشته به نظر برسید. دوهفته فرصت دارید که به این هدف برسید.

    ورزش کنید و روغن بمالید

    اگر می‌خواهید در مدت کمی از میزان چربی بدن خود کم کنید، ورزش کنید. دراز و نشست، ورزش‌های کششی و پیاده‌روی ساده‌ترین ورزش‌هاست که برای همگان مفید و امکان‌پذیر است. برای اینکه تاثیر ورزش بیشتر شود، روغن‌های گرم را قبل از ورزش به نواحی مورد نظر مالیده و حسابی چرب کنید.

    استفاده از روغن‌های سیاه‌دانه، شوید و بابونه پیشنهاد اصلی ماست. روغن‌ها با طبیعت گرم خود، همراه حرارت ایجاد شده بعد از ورزش، به آب شدن چربی‌ها کمک کرده و در مدت کوتاهی تاثیر مناسبی در لاغری دارد. روغن را سمت راست شکم بمالید و کمی در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. احساس گرما که شروع شد، ورزش را آغاز کنید.

    نکته: کسانی که معده‌های گرمی دارند، بهتر است از این روغن‌مالی استفاده نکنند و به ورزش اکتفا کنند اما برای سردمزاجان و کسانی که معده‌های سرد دارند، علاوه بر لاغری، به هضم غذا کمک کرده و از نفخ و دل‌درد جلوگیری می‌کند.

    لاغر شدن چه آسان

    چاقی که در طب سنتی با واژه «سمن مفرط» از آن یاد شده، این روزها یکی از معضلات جامعه ما به حساب می‌آید. در طب سنتی ایرانی، از بین بردن رطوبت و چربی و به اصطلاح لاغر کردن، راحت‌تر از چاق کردن و رطوبت‌دهی است. چاقی یا سمن مفرط، از نگاه طب سنتی دوگونه است. یا از تجمع پیه و چربی است یا از تجمع و ازدیاد عضلات. چاقی شکمی عمدتا از نوع پیه و چربی بوده و راهکارهایی برای از بین بردن آن وجود دارد.

    چاق‌ها چه بخورند؟

    از آنجا که مشکل چاقی شکمی بیشتر سراغ بلغمی مزاج‌ها می‌آید طب سنتی به آنها می‌گوید که برای رفع مشکل‌شان این توصیه‌ها را دنبال کنند:

    • مصرف میوه‌ها و سبزی‌های پر آب مثل کاهو و خیار مضر بوده و خوردن آب، فقط هنگام تشنگی به این افراد توصیه می‌شود.

    • ورزش و تحرک همراه خوردن غذاهای گرم و خشک با زیره، آویشن، رازیانه و شوید بهترین راه کم کردن وزن و ابعاد برای آنهاست.

    • به طور کلی غذاها با مزاج گرم سبب لاغری و با مزاج سرد سبب چاقی می‌شود. اضافه کردن شوید و زیره به برنج و اضافه کردن ادویه‌های گرم مانند فلفل، دارچین و زنجبیل به خورش‌ها، از چاق‌کنندگی آنها می‌کاهد.

    • خواب سحرگاهی چاق‌کننده است و بهتر است این افراد قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شده و تا کمی بعد از طلوع آفتاب نخوابند.

    • سونای خشک و تعریق برای آنان مناسب‌تر از استخر، شنا و حمام‌های طولانی است.

    بهترین فرمول لاغری

    حذف کردن وعده ناهار یکی از توصیه‌های طب سنتی ایرانی است. رعایت این نکته، هم باعث لاغری و آب شدن چربی‌های شکمی می‌شود و هم برای سلامت مفید بوده و همواره توصیه می‌شود. عمل هضم غذا برای سردمزاجان دیرتر از گرم‌مزاجان انجام می‌شود؛ بنابراین خوردن صبحانه کامل اول صبح و شام کامل اول غروب، بهترین فرمول غذایی است.

    چه افرادی مستعد چاقی شکمی هستند؟

    شاید برای‌تان جالب باشد بدانید طب سنتی می‌تواند براساس مزاج افراد به شما بگوید تا چه حد درمعرض انباشت چربی و اضافه وزن قرار دارند. طب سنتی افراد را به چهار گروه تقسیم می‌کند؛ گرم و تر(دموی)، سرد و تر(بلغمی)، سرد و خشک(سوداوی) و گرم و خشک(صفرایی). دو گروه اول اصولا چاق بوده و دسته سوم و چهارم لاغراندام هستند.

    بر مبنای اصول طب سنتی ایرانی، کسانی که مزاج سرد و‌تر دارند (یعنی بلغمی‌مزاج هستند) به چاقی همراه با چربی دچار می‌شوند و دموی‌ها عضلانی‌ترند؛ بنابراین معضل چاقی شکمی بیشتر گریبانگیر بلغمی مزاج‌هاست. آنها اصولا اندام‌های پُر و موهای لخت کم‌پشتی دارند، خونسرد هستند و میل به سستی، تنبلی و خواب در آنها بیشتر است.

    ملین را فراموش نکنید

    خارج شدن فضولات از بدن، مقادیری از حجم و وزن بدن را کم می‌کند. اگر می‌خواهید شکم‌تان را لاغر کنید، باید فضولات جمع‌شده و بلغم لزج چسبیده به معده را دفع کنید. ملینات مانند انجیر خیسانده شده، آلو و فلوس جزء ملینات ساده‌ای هستند که می‌توان در برنامه غذایی جای داد.

    اگر دچار یبوست هستید، باید از مُسهلات استفاده کنید که بهتر است با توصیه پزشک و به اندازه مشخص مصرف شود. سنا یکی از مسهلاتی است که این روزها زیاد مصرف می‌شود اما عواقبی به همراه دارد؛ بنابراین بدون تجویز پزشک از سنا استفاده نکنید.

    برنامه منظم خواب و بیداری

    در فرهنگ طبی ایرانی، برای خواب اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. خواب برای همه امری ضروری است و بین شش تا هشت ساعت خواب برای افراد در نظر گرفته شده است. اما سردمزاجان بهتر است شب زودتر خوابیده و قبل از سپیده صبح بیدار شوند.

    به عقیده حکمای طب سنتی سحرگاه وقت ایجاد شدن خلط بلغم در بدن است و بیداری و تحرک مانع از ایجاد آن می‌شود. ورزش صبحگاهی البته به شرط پوشیدن لباس مناسب که موجب سرماخوردن و زکام نشود، مطالعه و عبادت کردن توصیه‌های ما برای لاغری است.

    غم و غصه چاق‌تان می‌کند

    شاید باور نکنید اما حالات روحی و روانی شما تاثیر بسزایی در چاقی یا لاغری‌تان دارد. پس به‌ویژه به سردمزاجان توصیه می‌شود که غم و غصه را در دوران رژیم از خود دور کرده و با نشاط به فعالیت‌های روزانه بپردازند و از کم‌خوری و اصلاحات تغذیه‌ای غم به دل راه ندهند که سبب چاق شدن آنها شده و تمام زحمات و رنج‌های لاغر شدن‌شان را از بین می‌برد.

    نخوردن شام. . . درست یا غلط؟

    از منظر طب سنتی، حذف کردن وعده شام، نیرو و بنیه بدن را از بین برده و طبیعت بدن را تحلیل می‌برد. بهترین فرمول غذا خوردن، وعده شام زود‌هنگام است. برای کاهش وزن، رعایت همین فرمول کارگشاست.

  4. شیدا گفت:

    سلااااااااااااااااااااااااام تاراجونم
    چطوری عزیزم؟
    وای چقد دلم واست تنگ شده بود.
    مطالبات فوق العاده بود
    انشالا هرجا هستی شاد و پیروز باشی

    • تارا گفت:

      دروددد عزیزم
      ممنونم بیادم بودی
      درگیری کاریم امسال بیشتر شده و حجم کارم بیشتر هستش
      سپاس که مطالب را دنبال میکنی
      پیشاپیش برایت سالی پر از سلامتی و شادی و دل خوش را از درگاه ایزد منان خواستارم

  5. تارا گفت:

    زنجبیل سموم بدن را از بین می‌برد/ پودر زنجبیل و دارچین پس از ۶۰ روز خاصیت ندارد

    متخصص طب سنتی با اشاره به خواص درمانی زنجبیل گفت: این ماده غذایی ملین طبع، بازکننده عروق و گرفتگی‌های کبد است.

    خبرگزاری فارس: زنجبیل سموم بدن را از بین می‌برد/ پودر زنجبیل و دارچین پس از ۶۰ روز خاصیت ندارد

    به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، قدیر محمدی درباره خواص زنجبیل گفت: زنجبیل یک ادویه شناخته شده در طول تاریخ و ریشه یک درخت است که طبیعت گرم و خشک دارد؛ معمولاً در طبیعت گیاهان را به درجه یک تا چهار تقسیم بندی می‌کنند به این شکل که اگر در درجه چهارم باشد سمی محسوب می‌شود اما درجه پایین‌تر از این میزان می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد که زنجبیل در درجه سوم قرار دارد.

    وی ادامه داد: زنجبیل در گروه سوم گرمی قرار دارد و این گیاه از نظر شکل شبیه سیب زمینی است؛ این گیاه خاصیت نسبتاً خوبی برای دستگاه گوارش دارد، ملین طبع و بازکننده عروق و گرفتگی‌های کبد است

    متخصص طب سنتی در ادامه افزود: با توجه به خاصیت گرمی و خشکی که زنجبیل دارد این خشکی باعث خشک شدن رطوبت اضافی بدن از جمله رطوبت روده و معده می‌شود و می‌تواند برطرف کننده تشنگی به ویژه تشنگی ناشی از تجمع بلغم در معده باشد.

    وی با اشاره به اینکه زنجبیل برای معده، قلب، کبد و مغز مقوی است و همچنین سموم حیوانی در بدن را خنثی می‌کند، تصریح کرد: در واقع سموم حیوانی در بدن به معنای مرغ‌هایی هستند که برای پرورش آنان از آنتی بیوتیک استفاده شده یا گوشت گاو که با برخی سموم تماس پیدا کرده است و با غذا خوردن وارد بدن شده است.

    محمدی، ادامه داد: زنجبیل اخلاط لزج بدن را دفع می‌کند؛ برای کسانی که رطوبت مغز دارند به شکلی که خواب آنان زیاد شده، کسالت دارند و پف سر و صورت آنان زیاد است، همچنین لعاب دهان آنان زیاد شده و آب دهان آنان به هنگام صحبت کردن پرتاب می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

    وی در ادامه افزود: زنجبیل می‌تواند کرم‌های روده‌ای را از بین ببرد، در برخی موارد برای تکرر ادرار مفید است و در افرادی که سردی کرده‌اند می‌تواند موثر باشد.

    متخصص طب سنتی با بیان اینکه گیاهانی مانند دارچین و زنجبیل معمولاً به شکل اصلی ماندگاری زیادی دارند اما پودر این گیاهان معمولاً بیش از ۶۰ روز دوام ندارد، گفت: خواص این گیاهان به شکل پودر از بین خواهد رفت، پس بهتر است به شکل اصلی مصرف شوند، همچنین زنجبیل مصلح تخم مرغ است و می‌توان به جای نمک از این گیاه بر روی تخم مرغ پاشید و مصرف کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف زنجبیل در دوران بارداری می‌تواند اختلالات جنینی را افزایش دهد، گفت: زنجبیل می‌تواند به وسیله تقویت معده تهوع در بارداری را کاهش دهد اما به واسطه اینکه زنجبیل از نوع درجه سوم محسوب می‌شود حکمای قدیم داروهای نوع سوم را برای بارداری و شیردهی تجویز نمی‌کردند و مصرف این گیاه در بارداری مضر است.

  6. تارا گفت:

    فواید پنهان غذاهای تند

    قدس آنلاین / یاسمین مشرف: حتماً تا به حال افرادی را دیده اید که از شدت تندی غذا عرق کرده‌اند و تلاش می‌کنند از طعم تند سسی که مصرف کرده‌اند رهایی بیابند. چرا بعضی از افراد این عذاب را به جان می‌خرند؟ شاید آن‌ها به این طعم و مزه معتاد شده‌اند، اما حقیقت این است که غذاهای تند فواید باور نکردنی ای برای سلامت دارند.

    کمک به سوزاندن کالری
    درواقع عرق ریزی به هنگام خوردن غذاهای تند، کمک به یک هدف واقعی است. براساس یک مطالعه که در «نیویورک تایمز» منتشر شد، مصرف یک بشقاب غذای تند، میزان سوخت کالری در بدن را ۸ درصد افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر حرارت ایجاد شده در اثر طعم تند غذا، سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری نشان داده اند افرادی که ذایقه شان طعم تند را می‌پسندد، در پرس‌های اصلی، کالری کمتری مصرف می‌کنند؛ پس اگر به دنبال از دست دادن وزن هستید، شاید بتوانید غذاهای تند را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

    محافظت از قلب
    مطالعات زیادی نشان داده اند مردم کشورهایی که به رژیم‌های غذایی تند تمایل دارند بسیار کمتر از مردم مناطقی که انتخاب‌های غذایی ملایم تری دارند دچار حملات قلبی می‌شوند. چرا؟ به نظر می‌رسد مصرف فلفل تند اثر کلسترول بد یا LDL را از بین می‌برد. افزون بر این «کپسایسین» ماده شیمیایی مسؤول اثرات سوزاننده غذاهای تند در دهان، با التهاب، عاملی که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود، مبارزه می‌کند.

    دور کردن سرطان
    براساس تحقیقات پزشکی ای که بتازگی انجام شده، کپسایسین همان تأثیری را بر سلول‌های سرطانی دارد که داروهای قدرمند ضد سرطان. ظاهراً این ماده شیمیایی آنقدر قدرتمند است که سلول‌های سرطانی خون را از بین می‌برد و رشد تومورهای کشنده را کند می‌کند.

    به تأخیر انداختن مرگ
    «نمردن» شاید از بهترین فواید غذاهای تند باشد. به از دست دادن وزن، کاهش خطر حمله قلبی و سرطان، مواردی مثل کاهش فشار خون و کاهش سطح عصبانیت را هم بیفزایید. یک مطالعه که در سطح گسترده ای (روی ۵۰۰ هزار نفر) در چین انجام شد، نشان داد همه این‌ها در کسانی که ۳ تا ۷ روز در هفته تندی جات مصرف می‌کنند، خطر مرگ را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهند.

    تسکین درد
    شاید توضیح علمی این موضوع کمی پیچیده باشد. اما به شکل ساده می‌توان گفت کپسایسین می‌تواند مانع ارسال علایم خاصی شود که از سلول‌های عصبی به مغز فرستاده می‌شوند، در نتیجه احساس هرگونه درد در شما از بین می‌رود. به همین دلیل است که کپسایسین معمولاً از مواد تشکیل دهنده کرم ها یا داروهای خوراکی ضد درد است. درواقع حس سوزاننده تندی، باعث حذف منبع درد می‌شود.

    شادتر شدن
    مصرف غذاهای تند باعث می‌شود مغز هورمون‌های «شادی» مثل «سروتونین» تولید کند. این هورمون کمک می‌کند با افسردگی، اضطراب، خشم و استرس بهتر مقابله کنید. شاید به همین دلیل است، افرادی که غذاهای تند می‌خورند معمولاً همیشه بسیار شاد به نظر می‌رسند، حتی وقتی که تندی غذا اشک شان را درآورده است!

    بهتر شدن حال معده
    چی؟ غذای تند حال معده را خوب می‌کند؟ درست است. یک تحقیق جدید که در دانشگاه «تورنتو» انجام شد نشان داد مصرف تندی جات تولید اسید «گاستریک» و خونریزی احتمالی معده را کاهش می‌دهد و از احتمال ابتلا به «زخم گوارشی» ۵۳ درصد می‌کاهد.

    تأمین مواد مغذی
    مصرف غذاهای تند به صورت روزانه سبب تأمین آسان‌تر بعضی از مواد مغذی ای می‌شود که مصرف روزانه آن‌ها توصیه شده است؛ ویتامین‌های A و Cو برخی از مواد معدنی مهم از جمله این مواد هستند.

  7. تارا گفت:

    کاربردهای باورنکردنی ” آلوئه ورا”

    قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: علاوه بر خواص ضد التهابی آلوئه ورا که به درمان آکنه کمک می کند، این گیاه می تواند جای زخم و درمان را نیز بهبود دهد زیرا در ترمیم پوست مؤثر است.

    به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ آلوئه ورا ماده ای طبیعی است که در ترکیب بسیاری از ماسک ها و کرم ها کاربرد دارد و می توان آن را خورد یا به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد. گرچه شاید تصور شود که تاثیر این گیاه فقط شادابی پوست است اما فواید متعدد دیگری نیز دارد که شناخت آنها باعث می شود بیشتر مورد مصرف باشد.
    درمانی برای پوست

    این گیاه برای پوست فواید بسیاری دارد و در بهبود سوختگی ها و جای زخم بسیار مؤثر است زیرا ژل موجود در آن با تسهیل جریان خون رسانی به بافت آسیب دیده، روند ترمیم را سرعت می دهد. همچنین در برابر پرتوهای فرا بنفش خورشید نیز نقش محافظتی دارد. می توانید چند دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل مقداری ژل آلوئه ورا را روی پوست بمالید.
    رفع یبوست

    لاتکس آلوئه ورا برای پاکسازی روده ها و رفع یبوست توصیه می شود. با این حال، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا ممکن است عملکرد روده ها را کاهش دهد.
    راه حلی برای مقابله با ناراحتی های دهان

    ژل آلوئه ورا به درمان زخم، التهاب لثه و آفت ها دهان کمک می کند. البته باید ژل به طور مستقیم با آسیب تماس داشته باشد تا برطرف شود.
    درمان ناراحتی های کولون

    اگر از ناراحتی های کولون ( روده بزرگ) و دردهای معده رنج می برید، هیچ درمانی بهتر از معجون عسل، آب پرتقال، یک قاشق آب آلوئه ورا و یک لیوان آب نیست. این معجون را صبح ناشتا بنوشید تا بهترین تاثیر را داشته باشد.
    بهبود آکنه

    آلوئه ورا خواص ضد التهابی دارد که باعث می شود راه حل عالی برای درمان آکنه باشد. از صابون، کرم و لوسیون آلوئه ورا صبح و شب استفاده کنید. در این صورت نه تنها به درمان دانه های سیاه و جوش های پوستی کمک می شود بلکه چربی پوست نیز کاهش می یابد. همچنین می توان برای ترمیم و نرمی پوست، ژل آلوئه ورا را مستقیم روی آکنه گذاشت.
    روشی مؤثر در کاهش سلولیت

    یکی از کاربردهای مهم آلوئه ورا در زمینه پوست، مقابله با سلولیت است. البته باید در کنار این کاربرد به انجام تمرینات ورزشی، رژیم غذایی متعادل و ماساژ منظم پاها نیز توجه کرد.
    مفید برای موها

    آلوئه ورا می تواند از موها نیز در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت کند و نقش مراقبتی در برابر شرایط محیطی روزانه مانند خشکی، رطوبت، باران و…. داشته باشد. همچنین به درخشندگی و زیبایی موها نیز کمک می کند.
    درمانی برای شوره سر

    شستشوی موها با آلوئه ورا به برطرف شدن شوره های سر کمک می کند که پس از آن باید موها را شانه کرد. این کار چند بار تکرار کنید تا نتیجه مطلوب دیده شود.
    آرام بخشی عالی

    آلوئه ورا خواص مسکن دارد که به آرام شدن ماهیچه های سر کمک می کند. ماساژ پوست سر با ژل آلوئه ورا علاوه بر فوایدی که برای موها دارد به کسب آرامش نیز کمک می کند.
    روشی برای کاهش وزن

    تاثیرات پاک کنندگی این گیاه به کاهش وزن کمک می کند. مخلوط کردن ژل آن با لیمو تاثیرات پاک کنندگی و تصفیه بدن را به همراه دارد. اگر قصد لاغر شدن دارید، یک برگ آلوئه ورا که خارهای آن را کاملا جدا کرده اید همراه با آب یک عدد لیمو و یک قاشق عسل در مخلوط کن له کرده و سپس صاف کنید. این محلول را صبح بنوشید تا عمل هضم طی فاصله تا ظهر بهبود یابد. البته باید ورزش را نیز حتما در برنامه خود گنجاند و به تغذیه صحیح توجه کرد تا تاثیرات بهتری احساس شود.

  8. تارا گفت:

    نمک, و ۵ باور غلط درباره آن که غافلگیرتان می کند
    به گزارش ویرلن ؛ نمک برای زندگی ضروری است. نمک یک جزء اصلی از خون شماست. نمک به حمل مواد مغذی به داخل و خارج از سلول های شما کمک می کند. فشار خون را تنظیم می کند و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی ایفا می کند.

    نمک از ترکیب سدیم و کلراید تشکیل شده است و همیشه به بدی از آن یاد شده. اما سدیم برای توازن مایعات بدن، انتقال پیام های عصبی، انقباض ماهیچه و سایر فعالیتهای مهم بدن ضروری است. و اگرچه تا کنون به یقین نشان داده نشده که رژیم غذایی کم نمک چه اثرات مثبتی بر بهبود بیماریهای قلبی یا پیشگیری از مرگ و میر افراد دارد ( به غیر از افرادی که در حال حاضر به بیماری قلبی یا فشار خون مبتلا هستند) اما بسیاری از متولیان سلامت هنوز توصیه به محدود کردن مصرف نمک دارند.

    داستان نمک یک داستان سیاه و سفید نیست. برخی متخصصان بهداشت حتی می گویند که محدودیت نمک اثرات سوء بر سلامت دارد.
    پس داستان چیست؟
    ۵ باور متداول درباره نمک و سدیم و تاثیرشان بر سلامت شما :

    ۱- نمک اصلاً برای شما خوب نیست

    نادرست است،
    نمک برای زندگی ضروری است. نمک یک جزء اصلی از خون شماست. نمک به حمل مواد مغذی به داخل و خارج از سلول های شما کمک می کند. فشار خون را تنظیم می کند و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی ایفا می کند. ما به نمک نیاز داریم، نه خیلی کم نه خیلی زیاد. میزان نمکی که برای شما مناسب است به حساسیت بدن شما به نمک بستگی دارد.

    ۲- اگر به غذای در حال پخت و یا سر میز نمک اضافه نمی کنید رژیم غذایی شما کم نمک است

    نادرست است؛
    بخش اعظم سدیم مصرفی از غذاهای فرآوری شده دریافت می شود نه نمکی که شما هنگام پخت و یا سر میز به غذا اضافه می کنید.و مصرف میزان زیادی غذای فرآوری شده در رژیم غذایی برای هیچ کس ضروری نیست! گوشتهای فرآوری شده، سوپهای کنسروی، گوجه فرنگی و سس پاستا، عصاره گوشت، نانها ، بیسکوئیت ها با روکش نمکی ، و خلاصه هر چیزی که در بسته بندی با نمک زیاد تهیه می شود. اگر از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید به دنبال سوپها و سسهای کم سدیم باشید که در بسیاری از فروشگاهها عرضه می شوند.

    ۳- نمکهای فانتزی مثل نمک هیمالیا، نمک کوشر و نمک دریا، سدیم کمتری نسبت به نمک معمولی دارند

    نادرست است،
    همه انواع نمک ها حاوی مقدار مشابهی از سدیم هستند و هیچ مطالعه که ثابت کند که یکی سالم تر از دیگری است وجود ندارد. استدلال مخالفان نمک این است که این “نمک فانتزی” حاوی سدیم کم و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و فسفر است، اما شواهد کمی برای اثبات این وجود دارد.این نمک ها ممکن است، با این حال، طعم بهتر و کمتر فرآوری شده باشند،اما انتخاب نوع نمک واقعا به اولویت های شخصی افراد بستگی دارد.

    ۴-من جوان هستم پس لازم نیست مراقب میزان نمک مصرفی خود باشم

    نادرست است،
    وقتی نمک زیادی می خورید بدن شما مایعات بیشتری در خود نگه می دارد. این حجم آب اضافی سبب ایجاد فشار روی اندامهایی مثل قلب و کلیه ها و بعلاوه عروق شما می شود که ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و فشار خون را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. درحالیکه افراد جوان نیاز به محدودیت شدید در مصرف نمک ندارند اما ایده خوبی نیست که فرد به خوردن غذاهای پر نمک عادت کند.

    ۵-واکنش بدن همه افراد به نمک یکسان است

    نادرست است،
    اغلب ما یا حساس و یا مقاوم به نمک هستیم. میزان حساسیت و مقاومت به نمک با فاکتورهای خاصی از جمله ژنتیک، نژاد/قومیت، سن، سایز بدن و رژیم غذایی کلی تعیین می شود. حساسیت به نمک با تغییر قابل توجه فشار خون فرد در نتیجه افزایش یا کاهش میزان نمک در رژیم غذایی تعریف می شود.

    افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن، زنان، نژاد آفریقایی – آمریکایی و جنوب آسیا جزء گروههایی هستند که به داشتن حساسیت بیشتر به نمک شناخته می شوند. مساله حساسیت به نمک دلیل مطالعات متعددی است که نتایج متناقصی درباره اثر سدیم برسلامت عمومی جامعه دارند. برخی افراد با مصرف نمک تغییری در فشار خون یا جذب آب احساس نمی کنند در حالیکه برخی بسته به میزان حساسیتشان به نمک متوجه این تغییرات می شوند. بیشتر مطالعات درباره عموم مردم گزارش می دهند که این افراد حساس به نمک هستند که باید بیشتر مراقب میزان سدیم مصرفی باشند.

  9. تارا گفت:

    هفت دلیل مهم وجود دارد که نشان می‌دهد باید شکلات تلخ را در سبد تغذیه خود بگنجانیم:
    •مزایای شکلات تیره برای قلب: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد محصولات حاوی کاکائو به ویژه شکلات تیره برای قلب مفید است. افرادی که این نوع شکلات را مصرف می‌کنند، دارای سیستم قلبی عروقی سالم، گردش خون بهتر، فشار خون پایین و کاهش سطح کلسترول هستند. توصیه به خوردن شکلات تلخ به عنوان بخشی از استراتژی مبارزه با بیماری‌های قلبی – قاتل شماره یک دنیا- است. شکلات تیره باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم و تا حد زیادی گیاهی، سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم، خواب کافی، کاهش استرس و حفظ وزن باشد.
    •شکلات تیره و افزایش گردش خون: شواهد نشان می‌دهد که خوردن شکلات تیره در افرادی که دچار بیماری عروق محیطی هستند، سبب بهبود حرکت می‌شود. این بیماری سبب کاهش جریان خون به دست و پا می‌شود بنابراین بیماران اغلب دچار گرفتگی های دردناک شده و با ورزش کردن هم مشکل دارند، حتی هنگام راه رفتن. مطالعات محققان ایتالیایی نشان داده که این افراد در صورتی که روزانه ۴۰ گرم شکلات تیره مصرف کنند، قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر خواهند بود.
    •شکلات تیره و کاهش فشار خون: اگر فشار خون شما همچنان میل به افزایش دارد، خبر خوب این است که خوردن شکلات تیره منجر به کاهش سطح فشار خون خواهد شد. طبق مطالعات فشار خون سیستولیک مردمی که روزانه ۶ گرم شکلات تیره مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که شکلات سفید را در برنامه غذایی خود دارند، به مراتب پایین‌تر است. به علاوه این شکلات خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
    •شکلات تیره و کاهش خطر سکته مغزی: بنا به اعلام محققان فنلاندی خوردن شکلات تیره خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد به ویژه در کسانی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. خطر سکته مغزی در این افراد ۵ برابر بیش از افرادی است که دچار فیبریلاسیون دهلیزی نیستند. محققان ثابت کرده‌اند کسانی که روزانه ۶۳ گرم شکلات تیره دریافت می‌کنند، در مقایسه با سایرین کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.
    •شکلات تیره و کاهش سطح کلسترول: اگر شما در حال تلاش برای کنترل سطح کلسترول خود هستید، باید گفت مطالعات نشان داده با مصرف شکلات تیره می‌توانید به هدف خود برسید. طبق مطالعات افرادی که این شکلات را در رژیم غذایی خود دارند، کلسترول بد خونشان کاهش می‌یابد و میزان کلسترول خوب خون یا همان اچ دی ال بالا می‌رود. کلسترول بد خون با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط است.
    •شکلات تیره و مقابله با اثرات پیری: کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی‌اکسیدان کاتچین است. این آنتی‌اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می‌کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.
    •شکلات تیره؛ ضد افسردگی طبیعی: شکلات تیره به علت وجود ماده معدنی منیزیوم برای تقویت روحیه بسیار عالی است و مانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند.
    •احتیاطات: این شکلات‌ها در افرادی ‌که مبتلا به عارضه کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

    برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به ‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌‌شوند.

    بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک سینه باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

  10. تارا گفت:

    فواید عسل بر کسی پوشیده نیست و همیشه از عسل به عنوان یک خوراکی معجزه‌آسا یاد می‌شود

    به گزارش ویرلن به نقل از مجله اینترنتی ؛ در اینجا به طرز تهیه درمان‌های خانگی عسل در درمان دردهای بسیاری از جمله دندان‌درد، بی‌خوابی،‌ سرفه و گلو درد اشاره می‌کنیم که در چند دقیقه به دردهای شما التیام می‌بخشند.

    عسل در درمان بی‌خوابی

    عسل از جمله موادی است که می‌تواند مانند قرص خواب شما را به خوابی عمیق فرو برد و از بی‌خوابی و اختلالات خواب شما جلوگیری کند. علاوه بر این، بر‌خلاف قرص خواب هیچ اثر جانبی بر سلامتی شما ندارد و حاوی هیچ ماده شیمیایی و مضری نیست. استفاده از قرص‌های خواب موجب عادت به آن‌ها می‌شود به گونه‌ای که پس از مدتی بدون آن‌ها خوابتان کاملا مختل می‌شود اما عسل طبیعی‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال موثرترین دارو برای بی‌خوابی و کم‌خوابی شما است. برای این کار کافی است قبل از خواب ۲ قاشق چای‌خوری عسل میل کنید.

    عسل در درمان دندان‌درد

    دندان‌درد از جمله دردهای طاقت‌فرسا است که تمرکز و زندگی روزمره افراد را مختل می‌کند و به درمانی اساسی نیاز دارد. معمولا استفاده از مسکن‌ها برای التیام این درد توصیه می‌شود که علاوه بر تاثیر زودگذر خود اثرات منفی برای سلامتی افراد دارد و در بیشتر موارد موجب خواب‌آلودگی می‌شود و از این طریق فرد را از کار و زندگی می‌اندازد. طبیعی‌ترین راه برای برطرف کردن درد دندان استفاده از عسل است. برای این کار یک قاشق چای‌خوری دارچین و یک قاشق چای‌خوری عسل را با هم ترکیب کنید و آن را مستقیم برای روی دندانتان بگذارید. خواهید دید یعد از مدتی کوتاه دردتان کاهش و یا حتی ناپدید می‌شود.

    عسل در درمان گلودرد

    برای درمان گلودرد خود با روشی طبیعی و مقرون به صرفه و در عین حال بسیار سریع کافی است به یک لیوان آب گرم ۱ قاشق چای‌خوری آب لیمو و دو قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید. آن را انقدر هم بزنید تا مواد آن کاملا یکدست شود سپس آن را بنوشید و از تاثیر معجزه‌آسای آن لذت ببرید.

    عسل در درمان سرفه

    اگر سرفه امانتان را بریده است کافی است دست به کار شوید معجونی درست کنید و آن را کنار بگذارید و هنگامی که سرفه به سراغتان می‌آید از آن استفاده کنید. برای این کار کافی است ۴ قاشق چای‌خوری آب لیمو و ۸ قاشق چای‌خوری عسل را با هم به خوبی ترکیب کنید و در صورت نیاز یک قاشق آن را بخورید. خواهید دید که بعد از این کار دیگر به هیچ شربت و داروی ضد سرفه‌ای احتیاج نخواهید داشت.

  11. تارا گفت:

    مصرف آسپرین،‌ ویتامین D و استاتین‌ها نقش به سزایی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها ایفا می‌کنند.

    به گزارش ویرلن ؛ محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص و استاد جراحی سرطان، در سمینار سراسری تبین نقش ماماها در پیشگیری و تشخیص سرطان پستان، ۸ درصد از جمعیت ایران را بالای ۶۰ سال اعلام کرد و گفت: میانگین سنی رو به افزایش است به طوری که هشت درصد افراد بالای ۶۰ سال هستند و عامل سن یکی از عوامل‌های خطر در ابتلا به بیماری سرطان است.

    وی ادامه داد: سرطان سینه در میان زنان بالاترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد. از هر ۱۰۰ هزار نفر،‌ ۳۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که این آمار در سنین ۴۵ تا ۵۵ سال به این واقعیت نزدیک‌تر است. اکبری پیشرفت کشور را درمان و کنترل سرطان و رو به جلو بیان کرد و افزود: ۷۱ درصد از مبتلایان تا پنج سال زنده می‌مانند و مابقی قبل از ۵ سال جان خود را از دست می‌دهند. مدیریت سرطان در کشور وضعیت مطلوبی دارد و در بیشتر موارد درمان، سینه حفظ می‌شود. البته این آمار در استانها به علت نبود امکانات کافی تشخیصی، مقداری پایین‌تر است.

    این فوق تخصص جراحی سرطان، افزایش سن را یکی از عوامل‌ خطر خواند و بیان کرد: افزایش سن ازدواج و اختلالات روانی از دیگر عوامل تاثیر گذار هستند.

    اکبری درد را نشانه‌ی خوبی دانست و اظهار داشت: شایع‌ترین علتی که خانم‌ها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند درد در ناحیه‌ سینه است لازم به ذکر است دردهای دوره‌ای نشانه‌ی بسیار خوبی است و از بروز هیچ بیماری‌ خبر نمی‌دهد. البته دردهای بعد از یائسگی که یک نقطه را درگیر می‌کند و بعد از مدتی بهبود نمی‌یابند،‌ نگران کننده است. قرمزی،‌زخم،‌ فرو رفتگی،‌ توده و حتی برجستگی،‌ بیشتر در خانم‌های بالای ۳۰ سال می‌تواند علائم هشدار باشد.
    وی خاطر نشان کرد: تحقیقات اخیر در کشور نشان می‌دهد،‌ مصرف آسپرین با دوز پایین علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی، احتمال بروز همه نوع سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و تاثیر ۳۵ درصدی روی ابتلا به سرطان گوارش دارد. استاتین‌ها، ویتامین‌D ، از دیگر فاکتورهایی هستند که مصرف آن‌ها نقش حائز اهمیتی در پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا می کند.

  12. تارا گفت:

    عمر سبزیجات در فریزر چقدر است؟

    یک کا‌رشناس ارشد بهداشت مواد غذایی گفت: انجام فرآیند بر روی سبزیجات به ویژه سرخ کردن، باعث می‌شود که نتوان آن را زمان زیادی نگهداری کرد، همچنین به دلیل اضافه کردن روغن و حرارت دیدن احتمال تشکیل مواد مضر در سبزیجات زیاد است.

    مهندس کاظم قوشچی، درباره شیوه نگهداری و فریز کردن سبزیجات گفت: چند روش برای نگهداری سبزیجات وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کنسرو کردن، خشک کردن، فریز کردن و ترشیجات اشاره کرد.

    وی ادامه داد: برای نگهداری سبزیجات به روش فریز کردن باید سبزیجات در دمای منفی ۱۸ درجه قرار داده شوند.

    از ظروف کاغذی و شیشه‌ای برای فریز کردن سبزیجات استفاده کنیم

    این کا‌شناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه اغلب مردم برای فریز کردن سبزیجات از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند، متذکر شد:ا این کیسه‌ها برای منجمد کردن سبزیجات مناسب نیستند و بهتر است از ظروف کاغذی مشروط بر اینکه در آن آلومینیوم به کار نرفته باشد و یا ظروف شیشه‌ای استفاده شود البته در صورت انجماد زیاد ظروف شیشه‌ای احتمال شکستن آنها وجود دارد.

    سبزیجات را بیش از سه ماه در فریزر نگه ندارید

    این کا‌رشناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه در منجمد کردن سبزیجات احتمال انتقال فنیل فتالات از ظروف پلاستیکی به سبزی وجود دارد، تصریح کرد: نگهداری سبزیجات به مدت حدوداً سه ماه در فریزر و در دمای کمتر از ۱۸ درجه زیر صفر احتمال انتقال این مواد به سبزیجات افزایش پیدا می‌کند.

    قوشچی، درباره شیوه مناسب فریز کردن سبزیجات گفت: در ابتدا بهتر است از سبزیجات گلخانه‌ای استفاده نکنیم بلکه از سبزیجات معطر استفاده کنیم؛ همچنین برای نگهداری نباید سبزیجات را خیلی خرد کرد تا سبزی له نشود و به بافت سبزی آسیبی نرسد، سپس سبزی آماده را سه دقیقه در آب جوش قرار دهیم و با این روش که آنزیم‌بری نامیده می‌شود تثبیت رنگ سبزی اتفاق می‌افتد و به این شکل رنگ و برخی ویتامین‌های آن حفظ می‌شود.

    عضو سازمان غذا و داروی استان آذربایجان غربی ادامه داد: وقتی سبزی خرد شده در مجاورت هوا قرار می‌گیرد آنزیم‌هایی در آن فعال می‌شود سپس سرخ کردن باعث می‌شود که ارزش غذایی آن از دست برود و نیاز سلولی ما را برطرف نمی‌کند.

    پرهیز از فریز کردن گوجه فرنگی و سیب زمینی

    وی درباره سبزیجاتی که امکان فریز کردن آنها وجود دارد، تصریح کرد: پیاز، سیر، سبزیجات برگدار، نخودفرنگی، بادمجان، باقلا، سبزی قرمه، اسفناج جزو سبزیجاتی هستند که امکان منجمد کردن آنها وجود دارد اما نباید سیب زمینی و گوجه فرنگی را هیچگاه فریز کرد.

    قوشچی، درباره فریز کردن قارچ نیز گفت: قارچ یک ماده پروتئینی و دارای آب زیاد است، پس باید زمان نگهداری آن کوتاه باشد اما وقتی بر روی سبزیجات فرآیندی انجام شود به ویژه درباره سرخ کردن سبزیجات، نمی‌توان آن را زمان زیادی نگهداری کرد به این دلیل که روغن به آن اضافه می‌شود سپس حرارت می‌بیند پس احتمال تشکیل مواد مضر در آن زیاد است.

    این کا‌شناس ارشد بهداشت موادغذایی درباره شیوه نگهداری مرکبات خاطرنشان کرد: هر فرد باید روزانه ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند و با توجه به سرماخوردگی زیاد در فصل سرما مصرف این ویتامین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

    فریز کردن مرکبات خواص آن را از بین می‌برد

    قوشچی، در ادامه اظهار کرد: مصرف ویتامین C جلوی تولید رادیکال آزاد را در بدن می‌گیرد و از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کند، اما فرآوری مواد غذایی دارای ویتامین C از جمله مرکبات ۵۰ تا ۶۰ درصد ویتامین آن را از بین می‌برد.

  13. تارا گفت:

    خوردن هویج بهتر است یا آب‌هویج؟

    با خوردن آب هویج می‌توانید جای لک وخراش پوست خود را از بین ببرید. پوره هویج هم برای این کار مناسب است.

    یک فنجان کامل آب هویج حاوی مقادیر زیادی ویتامین A میباشدکه بسیار شگفت انگیز است.یکعدد هویج هرچند مقدار کمتری ویتامین دارد اما باز هم مقدار زیادی ویتامین A را تامین می‌‌کند.بتاکاروتنی که از هویج حاصل می‌‌شودطبیعی است و رسوبات سمی ندارد وتبدیل به ویتامین A می‌‌شود. شیرینی خاص هویج باعث شده است که ازآن در انواع کیک‌ها ودسرها استفاده شود.

    یکی از بزرگترین تولید کنندگان هویج در جهان چین می‌‌باشد که در سال ۲۰۱۱، ۴۵درصد نیاز جهان را برآورده کرده بود. چین سرآمد تولید هویج در جهان می‌‌باشد. در حالی که روسیه و آمریکا بترتیب مقام دوم وسوم را داراهستند. هویج جزو ۱۰محصول اقتصادی در جهان نیز می‌‌باشد.

    چنانچه می‌‌خواهید دچار آب مروارید نشده یا وقوع آن را به تاخیر بیندازید از سبزیجات برگدار و میوه‌‌ها بیشتر استفاده نمایید بخصوص افرادی که در شب دچار کم بینی می‌‌شوند. اما در کنار خوردن میوه‌‌ها و سبزیجات باید بدانید یکی از عواملی که برای چشم شما زیان آور است مطالعه با نور کم است.

    فواید روغن بذر هویج

    رومی‌‌ها و یونانی‌‌ها از روغن بذر هویج و ترکیب ان با روغن لیمو دارویی ساخته بودندکه جهت بهبود بیماریهای پوستی و مشکلات گوارشی استفاده می‌‌کردند. روغن بذر هویج جهت رایحه درمانی تاثیر بسیار قوی دارد که جهت بیماریهای مختلف استفاده می‌‌شود. رایحه درمانی برای آرامش، تجدید قوا مفید می‌‌باشد و جزو درمانهای مکمل می‌‌باشد. هرچند استفاده از روغن بذر هویج بسیار سودمند است اما مانند بسیاری از روغن‌‌ها برای خانم‌های شیرده و باردار مضر می‌‌باشد.

    مصرف هویج وتاثیر آن برپوست بدن

    هویج بدلیل داشتن مقدارزیادی ویتامین آ وآنتی اکسیدانت برای پوست بدن و استحکام آن بسیار مفید است.

    هویج وپوستی براق

    خوردن هویج بعلت محتوای ویتامین C آن برای پوست بسیار مفید است. شما می‌توانید از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. به این صورت که مقداری هویج رنده شده را باعسل مخلوط کرده و بر روی پوست صورت خود گذاشته تا تاثیر آن در شفافیت پوست را تجربه کنید.

    درمان لک پوست با هویج

    با خوردن آب هویج می‌توانید جای لک وخراش پوست خود را از بین ببرید. پوره هویج هم برای این کار مناسب است (باقیمانده پس از آبگیری هویج)

    هویج ضد پیری

    بعلت دارا بودن کولاژن باعث سفت شدن پوست شده و از افتادگی آن جلوگیری می‌‌کند.

    رفع خشکی پوست

    کمبود پتاسیم دربدن موجب خشکی پوست می‌‌شود. از آن جایی که هویج پتاسیم زیادی دارد مانع خشکی پوست خواهد شد.

    هویج وبیماریهای پوستی

    هویج مانع بروز بیماریهای پوستی نظیر آکنه،حساسیت، کورک می‌شود اما نباید در خوردن آن افراط نمود چون باعث زرد شدن پوست می‌‌شود. جوشانده برگ هویج به صورت شستشو در درمان سرمازدگی و ترک خراش‌های پوست موثر است. لوسیون حاصل ازشیره هویج برای تامین طراوت پوست صورت و گردن می‌تواند شبیه اثر خیار و کاهو و توت فرنگی مورد استفاده قرار گرفته که موجب تامین طراوت و سلامت پوست می‌گردد.

    ضدآفتابی قوی

    نوشیدن آب هویج در تابستان بعلت دارابودن ویتامین A همانند ضدآفتاب عمل کرده و برای پوست مفیداست.هویج موثرترین ماده غذایی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی است. اشعه‌‌های ماورای بنفش آسیب زده و گاهی التهاب ایجاد می‌‌کنند. بتاکاروتن موجود در هویج از پوست محافظت کرده و باعث تقویت آن می‌‌شود. در واقع این آنتی اکسیدان از پوست در برابر اشعه‌‌های ماورای بنفش محافظت می‌‌کند.

    مصرف آب هویج باعث آماده سازی پوست برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌‌شود.برای اینکه پوستتان را برای قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده کنید از چند هفته قبل به طور مرتب آب هویج میل کنید. البته کرم ضدآفتابتان را هیچ وقت فراموش نکنید چون هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند جای کرم را بگیرد.

    اثرات شفابخشی هویج ثابت شده است.شما می‌‌توانید از هویج خام ورنده شده برای ضماد کردن استفاده کنید. مواقع پیچ خوردگی یا بریدگی یا التهاب قابل استفاده است.

    رزش غذایی آب هویج

    همانطور که می‌دانید هویج براق و شیرین بسیار خوشمزه می‌باشد چه به صورت پخته و چه به صورت خام، اما اگر هیچکدام از اینگونه هویج‌ها شما را وسوسه خوردن نمی‌کند بهتر است از آب هویج استفاده کنید تا اثرات مفید و تغذیه‌ای آن را دریابید، هر چند که فیبر موجود در هویج توسط ماشین آب میوه‌گیری به داخل آب هویج نمی‌رود اما بهتر است از آن استفاده شود سه فنجان هویج خرد شده معادل یک فنجان آب هویج می‌باشد که از ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌باشد.

    آیا خوردن هویج بهتر است یا آب‌هویج؟

    جواب به این سوال بستگی به نیاز بدن شما دارد تقریبا ۶ – ۵ هویج می‌تواند یک فنجان آب هویج به شما بدهد که البته خاصیت آن تفاوتی با هویج کامل ندارد، اما خالی از فیبر می‌باشد، اما اگر بتوانید ۶ – ۵ هویج کامل بخورید می‌توانید، فیبر مورد نیاز را تامین می‌نمائید. کافی است بدانید یک فنجان آب هویج ۹۴ کالری و ۲ گرم پروتئین دارد ولی یک هویج بزرگ ۳۰ کالری و یک گرم پروتئین دارا می‌باشد.

    مقدار فیبر موجود در یک فنجان آب هویج معادل است با یک هویج نسبتا بزرگ اما مسئله این است که نیاز روزانه شما به فیبر تا چه اندازه است هر چه فیبر بیشتر باشد شما کمتر به یبوست دچار شده و از دیابت نیز جلوگیری می‌کنید.

    کالری

    آب هویج یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. یک لیوان آب هویج کمتر از ۱۰۰ کالری دارد. لذا برای کسانی که رژیم لاغری دارند، مفید است.آب هویج با دارا بودن کالری کم و مقادیر زیادی ویتامین و املاح ضروری، در مقایسه با یک نوشیدنی مغذی پرکالری، نوشیدنی مطلوبی برای شما خواهد بود.برای ورزشکاران و وزنه برداران، مقدار کالری آب هویج را می‌توان با مخلوط کردن آن با ماست، شیر، بستنی یا پودرهای پروتئینی افزایش داد.

    هویج واثرات شفابخش

    اثرات شفابخشی هویج ثابت شده است.شما می‌‌توانید از هویج خام ورنده شده برای ضماد کردن استفاده کنید. مواقع پیچ خوردگی یا بریدگی یا التهاب قابل استفاده است. خاصیت ضد التهابی که در هویج وجود داردمی تواند پوست را به حالت اولیه برگرداند.

    اسپری آرام کننده

    زمانی که پوست شما در معرض نور آفتاب قرارگیرداحساس نامناسبی دارید در این مواقع بهتراست از اسپری هویج استفاده کنید.عصاره هویج را با دوبرابر آن گلاب مخلوط کنید. مایع بدست آمده را در ظرف مخصوص اسپری در جای خنک نگهداری کنید. شما از این اسپری در مواقع مختلف می‌‌توانید استفاده کنید مثلا هنگام آفتاب سوختگی یا گرما زدگی

    تقویت موی سر

    خوردن آب هویج یکی از بهترین راههای تقویت موی سر می‌‌باشد زیرا ویتامین و املاح زیادی در آن موجود است که همگی برای تقویت موی سر مفید هستند. ویتامین C و E موجود در آن به بهبود جریان خون در کف سر کمک نموده و مانع ضعیف شدن موها وسفید شدن آنها می‌‌شود.

    ماسک مرطوب کننده صورت

    هویج دوقاشق چایخوری

    عسل یک قاشق چایخوری

    خامه یک قاشق چایخوری

    روغن زیتون چند قطره

    هویج رنده شده را آسیاب کنید و بقیه مواد را بتدریج به آن اضافه کنید تا مخلوط نرم و کرم مانندی بدست آید. پوست خود را تمیز نموده و ماسک را روی پوست خود قرار دهید. بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه صورت خودرا بشویید. بعد از خشک شدن تاثیر متفاوت آن را مشاهده کنید.

  14. تارا گفت:

    درمان ساده یبوست

    درمان ساده یبوستیبوست وضعیتی آزار دهنده و دردناک است که به راحتی میتوان از آن پیشگیری کرد و یا آن را درمان کرد. آنچه که در داخل بدن شما اتفاق می افتد نسبتا ساده است: به طور خلاصه، روده بزرگ (کلون) آب زیادی (از موادی که از آن عبور می کنند)جذب کرده است، و این باعث میشود مدفوع (مواد زاید دفعی) خشک شده و به سختی در روده حرکت کند. و این یعنی یبوست.

    اما این که چرا چنین اتفاقی می افتد کمی پیچیده است و معمولا پاسخ آن به رژیم غذایی مربوط میشود.

    دکتر مایکل کامیلری، یک متخصص گوارش در کلینیک مایو در روچستر می گوید: اولین عامل یبوست عدم مصرف کافی فیبرهای محلول و نامحلول می باشد. فیبرهای محلول (در جو، مرکبات و حبوبات یافت می‌شود)باعث جذب آب به مدفوع میشوند و فیبرهای نامحلول (سبوس گندم، آرد کامل گندم، انواع سبزی‌ها و آجیل منبع بسیار خوب فیبر نامحلول هستند) حجم مدفوع را افزایش میدهند.

    این دو در کنار هم به حرکت آسانتر مدفوع در روده ها و در نهایت خروج آنها از بدن کمک میکنند. بنابراین هنگامی که به طور منظم غلات کامل، مغزها و تخمه ها و سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر مصرف نمیکنید، طبیعی است که دچار یبوست میشوید.

    یکی دیگر از عوامل یبوست می تواند بی آبی بدن باشد. اگر آب و مایعات کافی نمی نوشید، در بدنتان مایعات کافی برای عبور از دستگاه گوارش و نرم کردن مدفوع و سپس خروج آن وجود ندارد. تجویز هشت لیوان آب در روز به تنهایی به درد نمی خورد، چرا که اگر پرواز طولانی و زیاد دارید و یا مشغله کاری تان زیاد است ممکن است به راحتی بدنتان چند ساعت بدون آب بماند.(خوردن آب به تنهایی کافی نیست)

    اما حتی اگر آب زیادی در روز بنوشید ولی رژیم غذایی تان حاوی فیبر نباشد، آب نمیتواند از یبوست پیشگیری کند. مگر اینکه فیبر در دستگاه گوارش وجود داشته باشد تا بتواند آبی را که مصرف کرده اید در روده نگه دارد و مدفوع را برای خروج نرم کند.

    اگر چه به طور معمول مصرف آب و غذای مناسب به صورت منظم و توجه به ندای بدن (برای مثال اجابت مزاج بلافاصله پس از احساس نیاز بدن به دفع) احتمال یبوست را کاهش میدهد، اما باز ممکن است گاهی دچار یبوست شوید. هنگامی که به یبوست مبتلا هستید چند راهکار ساده و طبیعی را میتوانید امتحان کنید تا به دفع خود کمک کنید:

    – سبزیجات خانواده کلم را زیاد مصرف کنید

    حتی اگر فیبر مصرف میکنید اما یبوست دارید ممکن است باز هم به فیبر بیشتر نیاز داشته باشید. کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و سبزیجات دیگر خانواده کلم منابع خوب فیبر هستند که به برطرف شدن یبوست کمک میکنند.

    همچنین میتوانید از مکمل های فیبری اسفرزه استفاده کنید تا با سرعتی بیش از خوردن مواد غذایی به حجم مدفوع شما اضافه شود. اما از آنجایی که اسفرزه آب را به خود جذب میکند باید همراه با آن مقدار زیادی آب بنوشید در غیر این صورت نتیجه عکس داشته و یبوست ایجاد میکند.

    – آلو سیاه/ آلو بخارا

    مادربزرگ ها درست می گفتند، آلوها سرشار از فیبر و مقدار زیادی قندهای قابل تخمیر میباشند که همانند ملین عمل میکنند.

    – قهوه

    کافئین باعث انقباضات عضلانی در روده بزرگ می شود و در نتیجه حرکت مدفوع را تسهیل مینماید. قهوه سالمترین و قدرتمندترین منبع تحریک عضلات روده است. چای سبز و سیاه نیز برای این کار خوب است اما نوشیدن سه تا چهار مرتبه چای در روز با کافئین یک فنجان قهوه برابری میکند.

    – منیزیم

    سیترات منیزیم و هیدروکسید منیزیم(نوعی مکمل و دارو) (شیر منیزیم) انواع خاصی از ملین ها هستند که به جای تحریک انقباض روده، آب را جذب روده میکنند. این مسهل ها سریع تاثیر میگذارند.

    – یوگا

    بیشتر ورزشها موجب انقباض و حرکات عضلانی میشود که غذا را در روده به حرکت در می آورند. به خصوص یوگا در این زمینه عالیست چون همه حرکات موثر بر اندام های میانی بدن در آن وجود دارد که موجب حرکات روده و فعال شدن عصبهایی میشود که به دفع کمک میکنند.

    – سنا Senna

    سنا (نوعی گیاه دارویی) که به صورت مکمل یا چای مصرف میشود، یک داروی سنتی مرسوم برای کمک به دفع و حرکات روده می باشد. برگ سنا مسهلی موثر است اما نباید آن را بیش از چند روز استفاده کنید چون بدن به آن عادت میکند و دیگر بدون آن نمیتوانید دفع مناسب داشته باشید.

    – ویتامین C

    چون بدن مقدار مشخصی ویتامین C را میتواند استفاده کند، دوز زیاد آن می تواند اسهال ایجاد نماید. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می آید. توصیه می شود دوز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده تان افزایش یابد.

  15. تارا گفت:

    ۱۰ ماده‌ی غذایی برای آب کردن پهلوها

    می‌شود گفت کمر باریک شدن آرزوی همه ی خانم‌ها و البته آقایان است. اینکه دو طرف پهلوها پر از چربی اضافه باشد چندان زیبا نیست. البته آب کردن این چربی‌ها غیرممکن نیست اما کار چندان ساده‌ای هم نیست.

    برای آب کردن چربی پهلوها باید اراده کنید و با گنجاندن مواد غذایی مناسب در برنامه‌ی غذایی به اضافه ورزش منظم به آب کردن چربی‌های این منطقه امیدوار باشید. بنابراین بهتر است از همین امروز دست به کار شوید و تا فرا رسیدن سال جدید بخشی از این چربی‌ها را از بین ببرید.
    •جوی دوسر

    جوی دوسر سرشار از فیبرهای غذایی است که به کاهش میزان چربی‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این، فیبرها باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت شده و قند خون را کنترل می‌کنند. اگر قند خون تثبیت شود از تولید انسولین زیاد (هورمونی که باعث ذخیره‌ی چربی در بدن می‌شود) جلوگیری شده و میل به خوردن میان وعده‌های شیرین بعد از غذا یا پایان روز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توانید به سریع‌تر آب شدن چربی‌های پهلوها امیدوار باشید. البته به شرطی که ورزش را فراموش نکنید.

    برای خوش اندام شدن و آب کردن چربی‌های اضافه‌ی بدن باید چربی‌های موجود در مواد غذایی‌تان را کاهش دهید. به عقیده‌ی محققان برای این کار سبزیجات برگ سبزی مانند اسفناج را جایگزین سبزیجات نشاسته‌ای و چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده کنید.
    •روغن نارگیل

    محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین مصرف روغن نارگیل و سرعت گرفتن سوخت و ساز بدن ارتباطی وجود دارد. این روند نیز به سوزاندن چربی‌های بیشتر کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این روغن نارگیل برای سلامت قلب مؤثر است و سلامتی را ارتقا می‌دهد.
    •میوه‌ی ریز

    توت‌ها و میوه‌های کوچک و به اصطلاح بری‌ها آبدار و خوشمزه هستند. این میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و انرژی را بیشتر می‌کنند. میوه‌های ریز حاوی میزان زیادی فیبر و تانین هستند که التهاب دستگاه گوارشی را کاهش می‌دهد و به کاهش کیلوهای اضافه و نفخ کمک می‌کنند.

    انواع توت
    •سیب

    سیب یک میان وعده‌ی فوق العاده است که سرشار از فیبرها و پکتین است. این دو عنصر مغذی معده را به مدت زمان طولانی‌تری پر می‌کنند و در نتیجه لازم نیست ریزه‌خواری یا پرخوری کنید. کنترل اشتها اولین گام رسیدن به تناسب اندام است. اگر به این اصل پایبند باشید و به طور مرتب ورزش کنید رسیدن به تناسب اندام و کمرباریک شدن کار چندان سختی نخواهد بود.
    •ماست یونانی

    ماست و به ویژه اگر در دسترس‌تان باشد، ماست یونانی سرشار از پروتئین‌ها و همچنین باکتری‌های گوارشی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به هضم غذا کمک می‌کنند. شما می‌توانید ماست یونانی را در وعده‌ی صبحانه، ناهار، شام و حتی میان وعده‌ها نیز میل کنید و از مشکلی به نام نفخ خلاص شوید. پروتئین‌های موجود در این ماده‌ی غذایی باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شوند. حتماً از این ماست در جهت رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید.
    •ماهی آزاد

    فیله‌ی ماهی آزاد حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری است. این ماده‌ی غذایی با کاهش حالت مقاومت سلول‌ها به انسولین و کنترل قند خون باعث کاهش میل به مصرف قند شده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه کالری بیشتری می‌سوزانید و زودتر به تناسب اندام می‌رسید. بنابراین سعی کنید به جای مصرف گوشت‌های پرچرب ماهی آزاد را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کرده و آن را با سالاد فراوان میل کنید. البته دور سس‌های چرب را خط قرمز بکشید.
    •بادام

    یک مشت آجیل و به خصوص بادام سرشار از پروتئین است. بنابراین یک میان وعده‌ی فوق العاده محسوب می‌شود که به خوبی شما را سیر و از ریزه‌خواری پیشگیری می‌کند. اگر این مواد غذایی به همراه میوه‌ها یا سبزیجات مصرف شوند و یا آن را به سالادها اضافه کنید تأثیر آن بیشتر خواهد شد. بادام حاوی پروتئین و تحریک کننده‌ی متابولیسم بدن است. بنابراین می‌توانید بدون این که دچار زیاده‌روی شوید روزانه به میزان یک مشت کوچک از این مواد غذایی مصرف کنید.
    •اسفناج و رفقا

    برای خوش اندام شدن و آب کردن چربی‌های اضافه‌ی بدن باید چربی‌های موجود در مواد غذایی‌تان را کاهش دهید. به عقیده‌ی محققان برای این کار سبزیجات برگ سبزی مانند اسفناج را جایگزین سبزیجات نشاسته‌ای و چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده کنید.

    برحسب مطالعات انجام شده مردم جهان بیشتر سیب‌زمینی و بعد از آن پیاز و گوجه فرنگی مصرف می‌کنند و تنها ۵ درصد به سبزیجاتی مانند هویج و کدوحلوایی علاقه نشان می دهند. این میزان برای سبزیجات برگ سبزی مانند اسفناج فقط ۳ درصد است.

    اما باید بدانید که سبزیجات برگ سبز جزو چربی‌سوزها هستند. بنابراین تا می‌توانید اسفناج، شاهی، بروکلی، کاهو و سبزی خوردن میل کنید.

    اسفناج و رفقایش حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند بتاکاروتن، ویتامین C، کلسیم، فولاسین و منیزیم هستند. اسفناج یکی از آن سبزیجات سبزرنگ خوشمزه‌ای است که می توانید در تهیه‌ی سالادها، املت، سس، ساندویچ و حتی اسموتی‌ها استفاده کنید.
    •فلفل

    فلفل‌هایی مانند فلفل چیلی باعث تحریک متابولیسم می‌شوند. در نتیجه به چربی سوزی و تناسب اندام کمک می‌کنند. این خاصیت فلفل ناشی از ترکیبی به نام کاپسایسین است که طعم تندی به این ماده‌ی غذایی می‌دهد.
    •تخم مرغ

    روزگاری که تصور می‌شد تخم مرغ و به خصوص زرده‌ی آن برای قلب مضر است به پایان رسیده. بدون شک نباید هر روز تخم مرغ میل کنید اما بدانید که این ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین، اسیدهای آمینه و چربی‌های مفید برای قلب است که متابولیسم را تحریک کرده و انرژی زیادی به بدن می‌دهد. در عین حال یکی از همیاران تناسب اندام محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید زودتر به هدف لاغری و خوش اندامی برسید حتماً تخم مرغ را وارد برنامه ی غذایی‌تان بکنید.
    •حرف آخر

    این روزها خیلی از افراد به جای اینکه به دنبال کنترل خورد و خوراکشان باشند دنبال خوردنی‌هایی هستند که لاغر می‌کند. بدانید و آگاه باشید هیچ روش یا خوراکی معجزه‌گری برای یک شبه لاغر و خوش اندام شدن وجود ندارد. رسیدن به تناسب اندام اراده می‌خواهد و برنامه‌ریزی. قبل از هر چیزی باید از زیاده‌روی بپرهیزید. در عین حال باید به اندازه‌ی کافی و مورد نیاز بدنتان غذا بخورید.

    بهتر است مواد غذایی مفیدی مانند آنچه در این مطلب قید شدند را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. یادتان باشد زیاده‌روی نکنید و بدانید که علاوه بر تغذیه‌ی سالم به تحرک بدنی نیز نیاز دارید. در نتیجه روزانه ورزشی سبک و مناسب مانند پیاده روی و شنا داشته باشید و از انجام حرکات موضعی که به آب شدن چربی‌های پهلوها کمک می کنند نیز غافل نشوید.

  16. تارا گفت:

    به گزارش ویرلن ؛ مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که فعالیت ضددرد آلبالو مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن است.

    آلبالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی چون آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می‌باشد و یکی از میوه‌هایی است که از ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.
    آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند:
    ۱٫ آن‌ها به طور مستقیم رادیکال‌های آزاد را منهدم می‌کنند.
    ۲٫ به DNA متصل می‌شوند و آن را از تخریب اکسیداتیو حفظ می‌کنند.
    ۳٫ سیستم سم‌زدایی آنزیمی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را فعال می‌کنند.
    ۴٫ آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو رگ‌های خونی و سلول‌های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

    در نتیجه مصرف آلبالو از تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری می‌کند. به جای استامینوفن، آلبالو بخورید آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند. آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می‌شود.

    در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست. به همین علت است که آلبالو نشانه‌های موجود در بیماری‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد. در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت ۸ روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش می‌داد. آلبالو، علیه سرطان فلاوونوئیدی که خواص ضدسرطانی قوی دارد، کورستین می‌باشد.

    آلبالو و آلبالوخشکه منبع بسیار مناسبی از کورستین هستند. مقدار کورستین موجود در آلبالو و آلبالوخشکه بسیار بیشتر از سایر میوه‌ها می‌باشد. فنولیک اسیدی که آمیگدالین نام دارد، به عنوان ویتامین B17 شناسایی شده است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد آمیگدالین، اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین سایر مواد موثر موجود در آلبالو، درد ناشی از پیشرفت سرطان را تسکین می‌دهند. به همین علت است که آلبالو یک میوه ضد سرطانی قوی در نزد دانشمندان می‌باشد.

    آلبالوخشکه، مقابله با پوکی استخوان
    آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم‌های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D (که از عناصر اصلی دخیل در ساختمان استخوان می‌باشند) اثرگذار است. عنصر بور در کنار کلسیم و منیزیم موجود در آلبالوخشکه، سلامتی استخوان را تامین می‌کند. از اثرات دیگر بور، فعالیت شبه‌استروژنی آن می‌باشد. در حقیقت بور از بروز پوکی‌استخوان، بالأخص بعد از یائسگی که میزان استروژن در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد، پیشگیری می‌کند. همچنین آلبالوخشکه سرشار از ویتامین C و B کمپلکس است که سلامت استخوانی را تضمین می‌کنند.

    اگر از مشکلات بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها در رختخواب برای به خواب رفتن کلنجار می‌روید. آلبالو را امتحان کنید. یک ساعت پیش از خواب یک مشت آلبالو میل نمایید. ملاتونین هورمون موثر در تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن است که زمان خواب و بیداری را در افراد تعیین می‌کند. آلبالو به دلیل دارا بودن ملاتونین و تریپتوفان (که در بدن به ملاتونین تبدیل می‌شود) باعث بهبود خواب شبانه می‌شود.

    آلبالوخشکه پرکالری‌تر از آلبالو تازه
    ۱۰۰ گرم از آلبالوخشکه ۳۵۰ کالری انرژی دارد؛ درحالی‌که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها ۶۸ کالری انرژی دارد. در حقیقت آلبالوخشکه ۵ برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالوخشکه یک دهم آلبالو تازه است. همین مسئله باعث می‌شود که مقدار آلبالوخشکه در ۱۰۰ گرم بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.

    آلبالوخشکه سرشار از ویتامین‌ها و املاح
    علاوه بر میزان کالری که در آلبالوخشکه بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد. سایر ریزمغذی‌ها هم در آلبالوخشکه بیشتر می‌باشند. مثلاً محتوای فیبر موجود در آلبالوخشکه سه برابر آلبالو تازه می‌باشد. کلسیم موجود در ۱۰۰ گرم آلبالوخشکه ۱۹۶ گرم است. حتی بسیار بیشتر از کلسیم موجود در شیر و ۴ برابر کلسیم موجود در آلبالو تازه می‌باشد. آهن موجود در آلبالوخشکه ۴ برابر آهن موجود در آلبالو تازه می‌باشد. البته ویتامین A موجود در آلبالو تازه بسیار بیشتر از آلبالو خشک‌شده می‌باشد

  17. تارا گفت:

    میوه‌ای که هم لاغر می‌کند، هم ضدسرطان است

    تحقیقات زیادی درباره سیب انجام شده است که نتایج آن بر مفید بودن این میوه برای سلامت بدن تأکید می‌کند. در این مطلب به بخشی از خواص سیب اشاره شده است.

    نتایج بررسی ها نشان می دهد، مصرف سیب قبل از هر وعده غذایی باعث می شود میزان مصرف غذا ۱۵درصد کاهش پیدا کند و این امر در کاهش وزن تأثیرگذار است.

    سیب به طور چشمگیری میزان باکتری های روده بزرگ را کاهش می دهد، در نتیجه برای سلامت سیستم گوارش مفید است.

    فیتونوترینت موجود در آن، خطر بروز آسم و سرطان ریه را کاهش می دهد.

    نتایج بررسی ها نشان می دهد، در زنان یائسه ای که روزانه و به مدت ۶ ماه سیب مصرف می کنند، میزان کلسترول مضر تا ۲۳درصد کاهش می یابد و میزان کلسترول مفید ۴ درصد افزایش پیدا می کند.

    مصرف روزانه یک عدد سیب همانند داروی استاتین برای کاهش میزان کلسترول موثر است.

    کاتکین پلی فنولز موجود در سیب، میزان سوخت چربی شکم را تا ۷۷درصد افزایش می دهد و میزان کاهش وزن را در افرادی که اضافه وزن دارند ۲ برابر می کند. کاتکین توان بدن را برای مصرف انسولین بهبود می بخشد و در نتیجه مانع از نوسان پیدا کردن قند خون می شود که روی انرژی و خلق و خو تأثیر می گذارد.

    فلاوانوئیدز موجود در آن در روند شکل گیری سلول های سرطانی اختلال ایجاد می کند و از تکثیر آنها پیش گیری می کند.

    برنامه غذایی کم منیزیم، خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. سیب منبع خوب منیزیم است.

    سیب حاوی ترکیب طبیعی به نام اسید مالیک است که به تولید انرژی در بدن کمک می کند و با سندروم خستگی مفرط مقابله می کند.

  18. تارا گفت:

    یک روش مقابله با چربی شکمی

    پزشکان معتقدند که مصرف انگور و توت‌ها می‌تواند از انباشت چربی دور شکم در سنین میانسالی جلوگیری کند.

    به گزارش ایسنا، مصرف مقدار کمی انگور و توت تنها چند نوبت در هفته به پیشگیری از اضافه وزن و انباشت چربی‌های شکمی در سنین میانسالی کمک می‌کند.

    مطالعه انجام شده روی ۱۲۴ هزار نفر در آمریکا طی ۲۴ سال نشان داد افرادی که به طور مرتب انگور مصرف کرده‌اند در این مدت دچار اضافه وزن نشده و حتی وزن هم کم کرده بودند.

    پزشکان به بررسی نتایج سه مطالعه بلندمدت پرداختند که نشان داده تحت شرایط عادی، افراد بزرگسال به طور معمول در سنین میانسالی هر چهار سال یک یا دو کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند و افرادی که به طور مرتب از غذاهای حاوی ماده مغذی «فلاونوئید» مصرف می‌کنند می‌توانند لاغرتر بمانند.

    به نوشته ایندیپندنت، «آئدین کاسیدی»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه «ایست آنجلیا» گفت: فلاونوئیدها سرعت بدن در جذب چربی را کاهش می‌دهند، مصرف انرژی را افزایش داده و به حفظ سلامت باکتری‌های معده کمک می‌کنند.

  19. تارا گفت:

    وقتی همراه غذا سرکه سیب می‌نوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

    وقتی پای درمان‌های خوراکی به میان می‌آید، در مورد سرکه سیب خواص ضد و نقیضی مطرح می‌شود. مقاله‌ها و پیام‌های زیادی ادعا می‌کنند این محصول آشپزخانه‌ای که از تخمیر آب سیب درست شده و حاوی فیبر و مواد مغذی است می‌تواند تقریباً هرچیزی را درمان کند، از میل شدید به شیرینی‌جات گرفته تا ریفلاکس و دیابت و سرطان و یبوست.

    عالی است، مگرنه؟ خبر بد: بسیاری از این ادعاها کاملاً بی‌اساس هستند. چون سرکه‌سیب خوب و کهنه حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیست و ثابت نشده که قابلیت درمانی بیشتر بیماری‌ها را دارد. اما ادعاهایی وجود دارد که پژوهش‌ها و مطالعات از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

    سرکه سیب

    اول این‌که سرکه سیب می‌تواند به شما کمک کند تا مواد مغذی بیشتری را از غذا جذب کنید چه مستقیماً آن را سربکشید و چه آن را به ترکیبات خام مثل سالاد اضافه کنید.

    دوم این‌که قندخون را بعد از خوردن کاهش می‌دهد که در نتیجه می‌تواند به محدود کردن اشتها و احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم کمک نماید. درحقیقت، مطالعه‌ای نشان داد مصرف سرکه‌سیب پیش از غذا میزان گلوکز خون را در بیمارانی که در مرحله پیش از ابتلا به دیابت هستند تقریباً به نصف می‌رساند.

    وقتی سرکه سیب میل می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

    ۱- نوشیدن سرکه سیب با معده خالی می‌تواند باعث تهوع شود

    شاید من آن را خیلی سریع نوشیدم، اما بعد از نوشیدن یک لیوان آب مخلوط شده با سرکه، احساس کردم چیز بدی خورده‌ام. اتفاق خیلی بدی نیفتاد اما من این حس ناخوشایند را در معده‌ام داشتم، زیاد آروغ زدم و احساس می‌کردم هر چیز دیگری بخورم برخواهم گرداند. بنابراین بله، درست است میلم را به خوردن محدود مهار کرد اما نه به شیوه‌ای خوشایند.

    ۲- خوردن سرکه سیب بعد از غذا خیلی بهتر است

    خوردن سرکه به‌عنوان پیش غذا برای من مفید نبود. این‌که احساس تهوع داشته باشید و نخواهید یک وعده غذایی سالم را بخورید چیزی نیست که در برنامه شما باشد. اینطور نیست؟ یک راه بهتر پیدا کردم و آن نوشیدن سرکه‌سیب فوراً بعد از خوردن غذا بود اما هنوز هم احساس گرسنگی می‌کردم اما چون تازه غذا خورده بودم و هنوز در معده‌ام بود از آن احساس صرف نظر کردم، البته سرکه‌سیب هم مطمئناً به کاهش اشتهای من کمک کرد.

    ۳- سرکه سیب گوارش را راحت‌تر می‌کند

    دور از انتظار بود اما یک ارتباط حتمی میان مصرف سرکه سیب و کاهش زمان انتقال غذا و گوارش وجود داشت. من کاملاً توانستم ببینم که مصرف سرکه‌سیب به‌عنوان ملین طبیعی و ملایم هنگامی که دچار بدهضمی شده‌ایم مفید است.

    ۴- اگر سرکه سیب را درست ننوشید، مری‌تان خواهد سوخت

    سرکه سیب را مستقیم و خالی ننوشید؛ مثل آتش مری‌تان را می‌سوزاند. بهترین کار این است: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کنید و سپس آن را با نی بنوشید تا با پُرزهای چشایی‌تان تماس پیدا نکند. برای من این متد، قابل تحمل بود.

    نکته آخر

    هرچند این آزمایش آموزنده و روشن‌کننده بود و توانست به کاهش اشتها کمک کند اما من ترکیب آب و سرکه‌سیب را بخشی از تغذیه ثابت روزانه‌ام نکرده‌ام. درعوض، اگر یبوست داشته باشم یا بخواهم میل به خوردن شیرینی خامه‌ای را سرکوب کنم به احتمال زیاد از سرکه سیب استفاده می‌کنم و البته وقتی بخواهم سُس خانگی سالم درست کنم و بیشترین بهره را از تمام سبزیجات سالادم ببرم حتماً سرکه سیب را به‌کار می‌برم.

  20. تارا گفت:

    سویا سرطان‌زاست یا ضد سرطان؟

    سویا، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات قرار می‌گیرد و ارزش پروتئینی بسیار بالایی دارد. علاوه بر پروتئین، سویا از نظر چربی هم مناسب و از نظر فیبر بسیار غنی است و ترکیب‌های شیمیایی گیاهی که مهم‌‌ترین آن فلاونوییدها هستند، دارد. همچنین سویا حاوی فیبر و استروژن‌ها است و می‌تواند منبع بسیار خوبی برای مصرف هم آقایان و هم خانم‌ها باشد.

    سویا به دلیل فیتواستروژن ‌ها از جمله مواد غذایی است که مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌‌های مزمن به خصوص برخی سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان در خانم‌ ها و سرطان پروستات در آقایان، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و کاهش علایم یائسگی بسیار مفید است.

    تحقیقاتی که در کشورهای مختلف انجام شده، نشان داده‌‌اند در کشورهای آسیایی به ویژه در ژاپن، میزان مصرف سویا و غذاهای تهیه شده از آن بسیار بالا است و در نتیجه شیوع سرطان پستان و پروستات بسیار پایین است.

    مقایسه‌ای که در ۴۲ کشور مختلف انجام شده نشان داده است در کشورهایی که مردمش سویا زیاد می ‌خورند، میزان مرگ و میر ناشی از دو سرطان پستان و پروستات بسیار پایین است.

    البته این مطالعات در کشورهای غربی همین نتایج را نداشته و دیده شده که هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف سویا با کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌‌ها وجود ندارد. شاید دلیل اصلی این امر نوع مصرف سویا در کشورهای غربی باشد. زیرا غربی‌ها سویا را اغلب به صورت پروتئین استخراج‌ شده مصرف می‌کنند در حالی که در کشورهای آسیایی، دانه کامل سویا به صورت لوبیای سویا مصرف می‌‌شود.

    بحث دیگر این است که در کشورهای غربی همراه سویا، قند و چربی استفاده می‌شود. به همین دلیل ارتباطی که در کشورهای دیگر بین مصرف سویا و پیشگیری از بیماری‌ها نشان داده شده، در کشورهای غربی وجود ندارد. دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که عوامل مختلفی در بروز سرطان‌‌ها نقش دارند که حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آن مربوط به تغذیه است.

    نکته‌ی بسیار مهم دیگر این که تمام مواد غذایی اگر در حد متعادل مصرف شوند اثر مفیدی دارند اما اگر همین مواد غذایی مفید را زیاد مصرف کنیم، می‌‌توانند مضر باشند. سویا هم اگر به صورت زیاد مصرف شود، می‌‌تواند خود عامل ابتلا به سرطان باشد. در واقع فیتواستروژن‌ ها می‌توانند رشد سرطان‌‌های مرتبط با هورمون را تحریک کنند. به همین دلیل مصرف زیاد سویا یا مکمل آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌‌شود.

    امروزه حتی متخصصان تغذیه و انجمن‌‌های مقابله با سرطان در کشورهای پیشرفته پیشنهاد نمی‌‌کنند کسی مکمل سویا بخورد.

    مکمل سویا تنها زیر نظر پزشک در شرایط خاص می ‌تواند مورد مصرف قرار گیرد. البته توصیه می‌شود از سویا به شکل دانه‌ی کامل استفاده کنید تا از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود. میزان مصرف هم می‌تواند ۲ تا ۳ بار در هفته و هر بار به اندازه ی یک لیوان سویای پخته باشد

  21. تارا گفت:

    علل بروز ” زانو درد” و درمان های طبیعی چیست؟

    قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: برای کاهش تورم و تسکین دردهایی که در زانوها احساس می کنید، می توانید از دمنوش های گیاهی با خواص ضد التهابی کمک بگیرید تا روند بهبود تسریع شود.

    به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ اضافه وزن، کم تحرکی و تلاش های خیلی سنگین از جمله علل زمینه ساز زانو درد هستند. این مفصل پییچیده پا که از استخوان ران، نازک نی و کشکک تشکیل شده است مستعدد ابتلا به ناراحتی های مختلف است.

    استخوان های این قسمت بدن به کمک لیگمان ها و تاندون ها متصل شده است. به علاوه، دو بخش بالش مانند به نام منیسک در زانوها وجود دارد که نقش آن محافظت از زانوها و کاهش اصطکاک در زمان حرکات خم شدن و کشیدگی است.

    نکته حائز اهمیت این که زانوها بخش زیادی از وزن بدن و فشار شدیدی حین انجام فعالیت های روزمره را تحمل می کند. آرتروز، آرتریت، آسیب لیگمان ها، منیسک یا کشکک، ضربه، اضافه وزن، سبک زندگی بی تحرک، استفاده از کفش های پاشنه دار، تصادف و افزایش سن از عواملی هستند که درد زانوها را در پی دارد.

    راهکارهای طبیعی تسکین زانو درد

    زمانی که نخستین علائم زانو درد را احساس کردید، مشکل را جدی بگیرید و سعی کنید با انجام تمرینات مناسب و درمان های طبیعی مشکل را بهبود دهید. از جمله مؤثرترین روش های درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    روغن زیتون

    این خوراکی بی نظیر خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند برای تسکین دردهای زانو بسیار مؤثر باشد. به علاوه، روغن زیتون جریان خون را تحریک می کند و التهابات را کاهش می دهد.

    در این صورت کمی روغن را درظرفی گرم کنید و به حالت دورانی روی زانو ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

    کلم

    برگ های کلم ضد التهابی قوی هستند که به درمان دردهای زانو کمک می کند. می توان این برگ ها را به شکل پماد استفاده کرد.

    ۱۰۰ گرم برگ کلم را کاملا خرد کرده و با ۵ قاشق آب مخلوط کنید. خمیر آماده شده را روی زانو بمالید و به کمک باند به مدت ۲۰ دقیقه ببندید. سپس با آب ولرم بشویید.

    زردچوبه و زنجبیل

    این دو ادویه طبیعی نیز ضد التهاب های عالی هستند. اگر از درد زانو رنج می برید می توانید برای تسکین کمک بگیرید. البته برای دردهای عضلانی و تاندون ها نیز مفید است. زردچوبه می تواند آنزیم های عامل تورم را کاهش دهد.

    برای بهبود درد ۳۰۰ میلی لیتر آب را گرم کنید. زمانی که آب جوش آمد نصف قاشق پودر زنجبیل و نصف قاشق زردچوبه را اضافه کنید. حرارت را کم کرده و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه گرما ببیند. سپس مخلوط را صاف کرده و ۱ قاشق عسل بیافزایید. قبل از اینکه سرد شود آن را بنوشید. این دمونش را دو با در روز میل نمایید.

    مریم گلی

    این درمان خانگی برای بهبود دردهای زانو ناشی از ضرب خوردگی و تصادف مفید است.

    در این صورت ۳۰ گرم برگ های مریم گلی را با ۱ قاشق آب ولرم خوب له کنید تا به شکل خمیری در آید. آن را مستقیما روی زانو بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. این کار را تا زمانی که درد برطرف شود تکرار کنید.

    دانه های شنبلیله

    می توانید از فواید دانه های شنبلیله در انواع غذاها بهره ببرید. علاوه بر اینکه طعم پذیری دارد سرشار از ریز مغذی های مفید نیز است.

    مقداری از این دانه ها را در فر یا ماهیتابه حرارت دهید. سپس به شکل پودر در آورید و از آن در همه غذاها استفاده کنید

  22. تارا گفت:

    تغذیه و روند پیری

    به گزارش از ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :آنچه که می‌خورید روی تمام اعضای بدنتان ، از مغز گرفته تا تمام استخوان‌ها ،تاثیر می‌گذارد،پس با خوردن بعضی مواد غذایی ضد پیری،به خوذتان کمک کنید.

    دکتر مانوئل متخصص تغذیه می‌گوید:”آنچه که می‌خورید روی احساس و سلامت جسمی شما تاثیر می‌گذارد.”

    دکتر آلیسون متخصص پزشکی و ضد پیری می‌گوید:”اگر شما درست غذا بخورید و تغذیه مناسب داشته باشید،حتی پوستتان جوان می‌ماند.”

    مواد غذایی ضد پیری

    مصرف میوه‌ها و سبزیجات

    میوه های رنگارنگ و سبزیجات بهترین تغذیه برای شما هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، مانند سبزی های برگ دار، گوجه فرنگی قرمز عمیق، زغال اخته و هویج، از آسیب رساندن مولکول‌های ناپایدار به سلول های سالم جلوگیری می‌کنند.بنابراین در هر وعده غذایی،حدود نیمی از بشقابتان را با میوه ها و سبزیجات پرکنید. روزانه۹-۵ وعده میوه وسبزی بخورید.

    ویتامین C ، روی و بتاکاروتن سه آنتی‌اکسیدان اصلی و مهم هستند،که از بینایی محافظت می‌کنند؛ در واقع این آنتی‌اکسیدان‌ها از دژنراسیون ماکولا(علت اصلی نابینایی بعد از ۶۴ سال)جلوگیری می‌کنند.اگر شما در حال حاضر، دژنراسیون ماکولا دارید،خوردن این مواد مغذی،پیشرفت آن را کند می‌کند.سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم و خردل سبز منابع مهم و اصلی این ویتامین‌ها هستند،اما شما برای حفظ سلامت چشمتان،سبزیجات و میوه‌های با رنگ روشن مانند: ذرت، فلفل، پرتقال و طالبی نیز بخورید.

    آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C می تواند به جوان نگه داشتن پوست، کمک ‌می‌کند.مطالعه‌ای که در چین انجام شد،ارتباط بین خوردن سبزیجات زرد و سبز و کاهش چین و چروک پوست را اثبات کرد.

    یک آنتی اکسیدان قوی در انگور و شراب قرمز، به نام رسوراترول،وجود دارد که ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و پیری زودرس شود.

    مصرف غلات سبوس دار

    خوردن غلات سبوس دار غنی از فیبر مانند: جو دوسر، کوینولا، جو، گندم و برنج قهوه ای خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم که شامل غلات سبوس دار باشد، رگ های خونی را در بهترین شرایط نگه می دارد.روزانه مصرف سه وعده غلات سبوس دار برای جلوگیری از پیری و سلامت بدن ضروری است.

    مصرف ماهی

    مزایای ضد پیری ماهی به‌دلیل امگا۳ فراوان آن است.ماهی از قلب محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.مصرف دو وعده ماهی چرب مانند ماهی آزاد، قزل آلای دریاچه و یا ماهی تن در هفته پیشنهاد می‌شود.اگر می‌خواهید کنسرو تن ماهی بخورید،نوعی از آن را خریداری کنید که میزان امگا۳ آن بیشتر باشد.اگر طعم ماهی را دوست ندارید و نمی‌توانید ماهی بخورید،مکمل روغن ماهی، مصرف کنید.

    مصرف لبنیات کم چرب

    غذاهای لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند که مصرف آن‌ها برای داشتن استخوان های قوی بسیار مهم است و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.مصرف روزانه، ۳ فنجان شیر کم چرب، ماست و یا دیگر محصولات لبنی برای هر فردی ضروری است. لبنیات کم چرب را انتخاب کنید،زیرا مصرف لنیات کم چرب به حفظ سطح کلسترول شما کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

    اگر شما محصولات لبنی مصرف نمی کنید،غذاهای دیگر مانند شیر سویا، شیر بادام، و یا غلات که غنی شده با کلسیم و ویتامین D هستند را مصرف کنید.

    مصرف آجیل

    چربی موجود در آجیل، سالم‌ترین نوع چربی است،پس اگر به‌خاطر چربی،از خوردن آجیل اجتناب می‌کنید،سخت در اشتباهید.مطالعه‌ای نشان داد که یک وعده آجیل ، خطر ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا را در حدود ۲۰٪ کاهش می‌دهد. کافی است روزانه مقدار کمی آجیل(به عنوان مثال ۴ عدد بادام)، بخورید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

    مصرف لوبیا و عدس

    این‌ها میزان زیادی فیبر و پروتئین‌های گیاهی دارند که باعث می‌شود خاصیت ضد پیری داشته باشند.این‌ها می‌توانند جایگزین گوشت قرمز شوند که چربی‌های اشباع دارد و مسبب بیماری‌‌های قلبی و دیابت می‌باشد. لوبیا و عدس ارزان بوده و می‌توان آن‌ها را به سوپ،گوشت و … اضافه کرد.

    مواد غذایی تشدید کننده روند پیری

    مهم‌ترین نکته در روند پیری این است که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از خوردن مواد غذایی که به بدن آسیب می‌رساند دوری کنید، مانند:

    اجتناب از مصرف گوشت،لبنیات و نان‌های پرچرب

    چربی های اشباع شده موجود در این غذاها، می تواند مشکلات قلبی و انسداد شریان ایجاد کند.

    اجتناب از مصرق قند زیاد

    مصرف بیش از حد قند،باعث افزایش بیش از حد قند خون می‌شود.با گذر زمان،دریافت کالری اضافی می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد کند که منجر به دیابت نوع ۲ می‌شود،که دیابت باعث آسیب به رگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

    اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک

    خوردن بیش از حد نمک یا سدیم، می تواند فشار خون را بالا ببرد. در طول زمان، فشار خون بالا می‌تواند به بسیاری از اعضای بدن شما، از جمله: کلیه‌ها، چشم و مغز آسیب برساند. مصرف روزانه نمک را به یک قاشق چایی خوری در روز یعنی حدود ۲۴۰۰ میلی‌گرم کاهش دهید. اگر شما مبتلا به فشار خون بالا(بالای ۵۰ سال هستید) ، دیابت یا بیماری مزمن کلیه هستید حتی باید کمتر از این میزان بخورید ،یعنی بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک در روز نخورید.

    برچسب میزان سدیم مواد غذایی کنسرو شده، یخ زده و بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید. غذاهای بسته بندی شده به طور معمول میزان نمک زیادی دارند،حتما میزان نمک آن را بررسی کنید.میزان نمک مصرفی روزانه شما نباید بیش از آن حد مناسب(۲۴۰۰ میلی‌گرم در روز) باشد.

  23. تارا گفت:

    راه ساده‌ پیشگیری از سرطان

    کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام گفت: یک پژوهش میدانی در شهر ایلام در سال ۱۳۹۲ نشان داد که تعداد زیادی از مردم یا شیر، لبنیات و سبزیجات مصرف نمی‌کنند یا میزان مصرف‌شان ناچیز است؛ درحالی‌که این مواد از عوامل بسیار مؤثر در امر پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان هستند.

    فرارو: داوود علیمردانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رابطه‌ غذا و بیماری با همدیگر به‌ گونه‌ای است که نمی‌توان برای آن‌ها جدایی قائل شد و به همین دلیل باید در رده‌های مختلف سنی اصول تغذیه‌ مناسب و همچنین متنوع را رعایت کرد.

    کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه گروه غذایی شامل پنج دسته‌ نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی، حبوبات و مغزها است، افزود: باید دستورالعمل سازمان بهداشت در مورد نوع و میزان گروه‌های غذایی مصرفی را مورد توجه قرار داد؛ چراکه برنامه‌ غذایی برای یک فرد سالم طبیعتا باید با گروه‌های بیمار متفاوت باشد.

    وی گفت: هر فردی باید در طول ۲۴ ساعت، پنج واحد میوه و سبزی و ۳ لیوان شیر و لبنیات مصرف کند، اما پژوهش میدانی در شهر ایلام در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم یا شیر و لبنیات و سبزیجات مصرف نمی‌کنند یا این میزان ناچیز است؛ درحالی‌که از عوامل بسیار مؤثر در امر پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه سرطان استفاده از این مواد غذایی است.

    علیمردانی با بیان اینکه میوه‌ و سبزی با رنگ‌دانه‌های بالا در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه سرطان و میزان وابستگی دیابتی‌ها به انسولین مؤثرند، ادامه داد: انگور قرمز و هندوانه یا فلفل دلمه‌ای، هویج، گوجه و… از موادی هستند که رنگ‌دانه‌های بالایی دارند.

    وی با اشاره به اینکه افزایش وزن یا به عبارتی چاقی از موارد زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: روغن‌های با اسید چرب اشباع یا روغن‌های جامد، نوشیدنی‌های قنددار مانند نوشابه یا موادی دیگر که قند پنهانی دارند باعث تجمع چربی، چاقی و در نتیجه ابتلا به بیماری‌ خواهند شد.

    کارشناس مسئول تغذیه‌ مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه نباید از مواد غذایی فرآوری شده، کنسروها، سوسیس و کالباس که در ترکیب خود مواد شیمیایی برای نگهداری بیشتر دارند، استفاده کرد، ادامه داد: حتی مصرف نمک در کشور که سه برابر نسبت متوسط مصرف جهانی است در ایجاد سرطان معده، بیماری پوکی استخوان، آسم و به ویژه فشارخون نقش دارد که باید برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه‌ آن فرهنگ‌سازی کرد.

    علیمردانی بر “بخارپز” کردن مواد غذایی به‌ عنوان بهترین روش پخت تاکید کرد و گفت: باید برای حفظ سلامتی از غذاهای سرخ‌کردنی، کباب‌ها، غذاهای سوخته و ته‌دیگ‌ها به دلیل تولید کربن‌ که از دلایل بارز سرطان‌ است پرهیز و در مصرف مواد غذایی نمک‌سود که شامل ترشی‌ها و شوری‌ها است زیاده‌روی نکرد.

  24. تارا گفت:

    پیشگیری از آب سیاه با مصرف سبزی‌جات سبز

    پزشکان بر این باورند مصرف رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر قابل توجهی از سبزی‌جات با برگ‌های سبز باشد می‌تواند خطر ابتلا به آب سیاه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

    به گزارش ایسنا، بیماری چشمی آب سیاه از جمله عارضه‌های شایعی است که می‌توان با رژیم غذایی حاوی سبزی‌جات با برگ‌های سبز از بروز آن پیشگیری کرد.

    در این مطالعه، پزشکان رژیم غذایی و نتایج معاینه چشم نزدیک به ۱۰۵ هزار نفر را که بیشتر زن بودند در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار دادند. در زمان شروع این مطالعه شرکت کنندگان در این مطالعه حداقل ۴۰ سال سن داشته و هیچ یک به آب سیاه زاویه باز که شایع‌ترین نوع این بیماری چشمی به حساب می‌آید، مبتلا نبودند.

    سپس این افراد بر اساس سطح مصرف سبزی‌جات با برگ‌های سبز به پنج گروه تقسیم شدند. در طول انجام مطالعه شرکت کنندگان هر دو سال یکبار تحت معاینه چشم قرار گرفتند که در نهایت ابتلای ۱۴۸۳ نفر از آنان به بیماری آب سیاه تشخیص داده شد که در صورت عدم درمان به نابینایی منجر می‌شود.

    پزشکان آمریکایی بر اساس یافته‌های بدست آمده متوجه شدند مصرف سبزی‌جات با برگ‌های سبز خطر ابتلا به بیماری آب سیاه را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. فاکتور مهمی که جریان خون را به چشم تنظیم می‌کند نیتریک اکسید است، درحقیقت زمانیکه فرد مقدار بالایی از سبزی‌جات با برگ‌های سبز را مصرف می‌کند سطح بیشتری از نیتریک اکسید وارد بدن می‌شود.

    به گزارش ایسنا به نقل از سایت مدیکال دیلی، در این مطالعه آمده‌ است افرادی که از بیشترین میزان سبزی‌جات با برگ‌های سبز مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد به بیماری آب سیاه مبتلا شوند.همچنین در مبتلایان به این بیماری تولید نیتریک اکسید با اختلال روبرو می‌شود.

  25. تارا گفت:

    منابع میکروب‌‌های ورودی به فضای خانه

    دانشمندان آمریکایی با انجام پژوهش‌های دقیق، فرش و کف خانه‌ها را اولین منبع آلودگی میکروبی و جریان هوا از خارج به داخل را دومین منبع این نوع آلودگی در خانه‌های این کشور اعلام کردند.

    بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، شیر آب بیشتر از سیفون توالت آلودگی میکروبی وارد فضای خانه می‌کند. طبق تحقیق این گروه پژوهشی تعداد میکروب‌هایی که از باز شدن شیر آب آشامیدنی وارد فضای خانه می‌شود، بیش از ۲۰ برابر میکروب‌هایی است که از کشیدن فلاش‌تانک وارد همان فضا می شود.

    این پژوهشگران در پی آن بودند که تعیین کنند کدام اشیاء یا نواحی در خانه بیشتر از بقیه می‌توانند باکتری‌ها را وارد هوایی کنند که ما تنفس می‌کنیم. نتیجه نشان داد که ۹ درصد باکتری‌های موجود در فضای خانه از طریق باز کردن شیر آب وارد دستگاه تنفسی ما می شوند و ۰.۴ درصد از سطح دستشویی و به علت کشیده شده فلاش‌تانک وارد می‌شوند.

    به گزارش دیلی‌میل، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا معتقدند با توجه به این‌که مردم بیشتر وقت خود را در خانه صرف می کنند، دانستن تعداد میکروب‌هایی که هر بخش خانه می‌تواند وارد دستگاه تنفس ساکنان کند، از «اهمیت حیاتی» برخوردار است.

    این گروه باکتری‌های موجود در هوا از ۲۹ خانه در منطقه خلیج سانفرانسیسکو را مورد بررسی و شمارش قرار دادند و از سطوح آشپزخانه، فرش، حیوانات خانگی، کاشی حمام، سر دوش، توالت و خود ساکنان نمونه برداری کردند.

    در این پژوهش مشخص شد که به طور کلی مهم‌ترین منبع انتشار میکروبی، کف خانه و فرش است. (توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بر خلاف رسم رایج در ایران، اغلب با کفش وارد فضاهای داخلی خانه می‌شوند.)

    به گفته این پژوهشگران تقریباً ۲۰ درصد میکروب ها از طریق کف خانه و احتمالاً به‌خاطر راه رفتن روی فرش یا جارو زدن وارد فضای خانه می‌شود. دومین منبع بزرگ ورود باکتری به فضای خانه، هوای وارد شده از خارج خانه بوده که به عنوان منبع تقریباً ۱۷ درصد از میکروب‌های خانگی شناخته شده است. تعداد نسبتاً کمی از میکروب‌ها از روی کانتر آشپزخانه یا یخچال و فریزر (۱.۶ درصد و ۰.۸ درصد) می‌آیند. تصویر زیر یک نمودار دایره ای از منابع اصلی باکتری های موجود در هوا در خانه است:

    داده‌های آماری که در این پژوهش در مورد منبع میکروب‌‌های ورودی به فضای خانه ارائه شده، به این شرح است:

    هوای بیرون: ۱۶.۵ درصد

    کف و فرش: ۱۹.۵ درصد

    شیر آب لوله کشی: ۸.۸ درصد

    حیوانات خانگی: ۶.۳ درصد

    دستگیره در: ۵.۶ درصد

    پوشش دیوار: ۴.۹ درصد

    دوش: ۴.۱ درصد

    کانتر آشپزخانه: ۱.۶ درصد

    کاشی وان حمام: ۱.۵ درصد

    یخچال و فریزر: ۰.۸ درصد

    بزاق: ۰.۶ درصد

    توالت: ۰.۶ درصد

    نتیجه این پژوهش در مجله میکروبیوم (Microbiome journal) نیز منتشر شده است.

  26. تارا گفت:

    به گزارش ویرلن ؛ سلامت دندان در تندرستی کامل انسان اهمیت بسیاری دارد. عفونت‌های دهان می‌توانند باعث ایجاد مشکل در سایر نقاط بدن نیز بشوند.

    ناراحتی قلبی، سکته‌ی مغزی، زوال عقل و مشکلات تنفسی، همگی با عدم سلامت دندان در ارتباط هستند.

    برای سالم نگه داشتن بدن، توصیه می‌شود به صورت منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. ولی بین زمان‌های مراجعه به دندان‌پزشک چه کاری باید انجام دهید؟ بهترین راه حفظ سلامتی دهان چیست؟
    خمیردندان روغن نارگیل شاید اتفاق جدیدی در سلامت دندان باشد. به دلیل ایجاد حساسیت، خمیردندان‌ها و دهان‌شوی‌های رایج در بازار بسیار آزاردهنده هستند. شاید بسیاری از کسانی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند، از شنیدن این خبر خوش‌حال شوند؛ دانشمندان در حال پژوهش درباره‌ی جایگزینی روغن نارگیل به جای خمیردندان هستند.

    استفاده از روغن نارگیل برای شست‌وشوی دندان، اخیرا مورد استقبال قرار گرفته است و دلیل موجهی هم برای این استقبال وجود دارد؛ عمل‌کردش شگفت‌آور است. روغن نارگیل ویژگی‌های عجیب ضدباکتری دارد که بر این اساس مزیت‌ برجسته‌ای برای سلامت دهان دارد.

    در پژوهش اخیر در موسسه‌ی فناوری اتلون در مورد روغن‌های مختلف و مزیت‌های‌شان برای سلامت دهان، به این نتیجه رسیدند که روغن نارگیل در میان روغن‌های دیگر بهترین عمل‌کرد را دارد. این روغن وقتی با آنزیم‌های گوارشی ترکیب می‌شود، عمل‌کرد فوق‌العاده‌ای در توقف رشد باکتری‌ها در دهان خواهد داشت. این عمل‌کرد در مورد باکتری با جهش استرپتوکوک نیز وجود دارد.

    اس موتانس یا موتانس (جهش‌یافته‌های) استرپتوکوک، باکتریِ‌ تولیدکننده‌ی اسید لاکتیک است. این باکتری به فرآیند پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگ‌سالان کمک می‌کنند؛ از مواد قندی انرژی می‌گیرد و فضای دهان را اسیدی می‌کند. سپس این فضای اسیدی، ‌مواد معدنی (فسفات کلسیم) مینای دندان را حل می‌کند باعث پوسیدگی آن می‌شود.
    دکتر دامیان بِرَدی، پژوهش‌گر ارشد موسسه‌ی فناوری اتلون، می‌گوید: “ترکیب آنزیم اصلاح شده‌ی روغن نارگیل با محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان جایگزین فوق‌العاده‌ای برای افزودنی‌های شیمیایی است، به ویژه آن‌که با غلظت‌های نسبتا پایین نیز می‌تواند عمل می‌کند. همچنین، با توجه به این‌که مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها در حال افزایش است، باید توجه‌مان را به شیوه‌های جدید مبارزه با عفونت‌های میکروبی معطوف کنیم”.

    استفاده از راه‌حل‌های طبیعی‌تر برای تولید خمیردندان بهترین گزینه برای هر کسی است که می‌خواهد از کاربرد مواد شیمیایی آسیب‌رسان خودداری کند. گونه‌های بسیاری از خمیردندان‌ها حاوی تری‌کلوسان، سدیم لوریل سولفات، فلوراید و شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام هستند. هر کدام از این مواد شیمیایی می‌توانند برای سلامتی‌مان مشکل‌ساز باشند.

    تری‌کلوسان در بروز اختلال در غدد درون‌ریز تاثیرگذار است که می‌تواند باعث ابتلای انسان به سرطان‌های مختلف و متعددی شود. هم‌چنین سدیم لوریل سولفات، که باعث ایجاد کف در خمیردندان می‌شود، می‌تواند بر جوانه‌های چشاییِ زبان تاثیر منفی بگذارد و باعث شود مزه‌ی تلخی را بیش‌تر احساس کنیم.

    کار رایج دیگری که با روغن نارگیل می‌توان انجام داد، گرداندن آن در دهان است. می‌توانید به راحتی ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با شکم خالی به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه در دهان‌تان به آرامی بچرخانید. پس از این مدت، روغن نارگیل را از دهان‌تان بیرون بریزید.

    به اعتقاد بسیاری، این کار سموم و باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. این کار هم‌چنین برای بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است.

    آیا می‌خواهید از روغن نارگیل به جای خمیردندان استفاده کنید؟

    با این دستورالعمل ساده می‌توانید این کار را انجام دهید!

    نصف فنجان روغن نارگیل
    ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین
    ۱۵ الی ۳۰ قطره عرق نعنا، آب لیمو، یا اسانس روغن
    این مواد با هم مخلوط کنید و با اطمینان و آرامش به عنوان خمیردندان از آن استفاده کنید.

  27. تارا گفت:

    روزی یک لیوان آب چغندر بنوشید

    مصرف چغندر به احیای دوباره بخش کورتکس قدامی مغز که مسئول عملکرد شناختی مغز است کمک می کند. در نتیجه مانع از بروز اختلالات مغزی مرتبط با سن نظیر دمانس، آلزایمر و زوال عقل می شود.

    روزی یک لیوان آب چغندر بنوشیدبه گفته محققان، نوشیدن روزانه یک لیوان آب چغندر به منزله مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.

    محققان در مطالعات اخیر خود به خواص آب چغندر پی برده و نوشیدن روزانه یک لیوان آب آن را به افراد توصیه می کنند.

    یکی از خواص اثبات شده چغندر، تصفیه خون است. طبق مطالعه اخیر دانشمندان، دختران نوجوانی که از کم خونی رنج می بردند، تنها با ۲۰ روز مصرف روزانه یک لیوان آب چغندر سطح آهن خون شان را بهبود بخشیدند.

    چغندر منبع غنی آهن، ماده غذایی موردنیاز برای تشکیل هموگلوبین است. همچنین این آبمیوه گیاهی برای زنان بارداری که با کمبود آهن روبرو هستند نیز بسیار مفید است.

    یکی از خواص دیگر چغندر، توانایی آن در حفظ سلامت قلب است. افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سایر بیماری های قلبی-عروقی می توانند با نوشیدن آب چغندر به خود کمک بزرگی کنند.

    آب چغندر به اتساع عروق خونی کمک کرده و وضعیت گردش خون را بهبود می بخشد.

    محققان اثبات کرده اند که نوشیدن آب چغندر حاصل از ۵۰۰ گرم از این ماده خوراکی به صورت خام به مدت دو هفته فشار خون را کاهش می دهد.

    آب چغندر باعث حفظ جوانی مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که فقدان اکسید نیترات مانع از جریان خون مغزی می شود که این به معنای سرعت روند پیری مغز و مرگ نورون هاست.

    مصرف چغندر به احیای دوباره بخش کورتکس قدامی مغز که مسئول عملکرد شناختی مغز است کمک می کند. در نتیجه مانع از بروز اختلالات مغزی مرتبط با سن نظیر دمانس، آلزایمر و زوال عقل می شود.

    خاصیت دیگر چغندر کنترل دیابت است. درحالیکه اکثرا چغندر را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی می دانند، اما آب این گیاه به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند چراکه این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می کند.

    از سوی دیگر وجود بتانین در چغندر از بروز سرطان پیشگیری می کند چراکه این ماده نقش مهمی در حذف توکسین ها و ممانعت از رشد سلول های گوناگون سرطانی دارد.

  28. تارا گفت:

    با این ۷اشتباه در‌معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرید

    آیا شما هم جزو افرادی هستید که خیلی زود و با اولین باد سرد سرما می خورید؟ در این صورت احتمالا درگیر برخی عادت ها شده اید که سرماخوردگی را بیشتر می کنند. اما کافیست برخی عادت ها را کنار بگذارید و بیشتر به سلامتی بدن تان اهمیت بدهید.

    در این مطلب هفت حالتی را که شما را در پاییز و زمستان در معرض سرماخوردگی قرار می دهند بیشتر آشنا می کنیم.

    فول استرس هستید

    البته که با یک استرس آنی سرما نمی خورید. اما اگر به طور مرتب در شرایط استرس زا قرار داشته باشید، مانند فشارهای کاری، مشکلات خانوادگی، وظایف اجتماعی سنگین و غیره شک نکنید که بدن تان ضعیف شده و مستعد سرماخوردگی خواهید بود.

    نتایج پژوهشی که در Psychology Today به چاپ رسیده است، نشان می دهد استرس نقش مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد و قدرت آن را در مقابله با ویروس ها و میکروب ها کاهش می دهد.

    به عقیده ی محققان، خواب کمتر از شش ساعت در شب، بدن را آماده ی پذیرش بیماری می کند

    محققان بر این باور هستند که کورتیزول یا همان هورمون استرس به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند، یعنی زمانی که تحت استرس و فشارهای روحی و جسمی قرار دارید، به میزان ۹۰ درصد احتمال دارد که مریض بشوید.

    به طور مرتب به صورت تان دست می زنید

    زمانی که صورتتان را لمس می کنید، یعنی در مواقعی که بینی تان را می خارانید، پوست خشک لب ها را جدا می کنید، پیشانی یا چشم هایتان را می مالید، میکروب های روی نوک انگشت ها را به صورتتان منتقل می کنید.

    زمانی که دست ها و یا انگشتان تان با مخاط بدن (دهان، بینی یا چشم ها) تماس پیدا می کند، میکروب ها به سادگی وارد بدن شده و شما را بیمار می کنند. بنابراین بهتر است خیلی صورتتان را دستمالی نکنید، بخصوص با دست های کثیف و آلوده.

    اصرار دارید با همه دست بدهید

    همه ی ما در روابط اجتماعی و کاری دست می دهیم. اما بهتر است بدانید همین کار مودبانه می تواند زمینه را برای انتقال میکروب ها فراهم کند. شما از کجا می دانید چند ثانیه قبل دوست یا همکارتان در دستش عطسه یا سرفه نکرده باشد و یا بدتر از آن بینی اش را نگرفته باشد. بنابراین لازم نیست با هر غریبه و آشنایی دست بدهید. بخصوص اگر خودتان را مستعد سرماخوردگی می دانید، عذرخواهی کرده و از این کار خودداری کنید.

    به عقیده ی محققان، حدود ۸۰ درصد بیماری ها از طریق دست دادن و یا تماس دست با دهان انتقال پیدا می کنند.

    از خوابتان می زنید

    اگر به اندازه ی کافی نمی خوابید و برای هر کاری از خواب تان می زنید، باید بدانید که بدن تان را در معرض بیماری ها قرار می دهید.

    به عقیده ی محققان American Academy of Sleep Medicine خواب کمتر از شش ساعت در شب، بدن را آماده ی پذیرش بیماری می کند. به عقیده ی این محققان احتمال بیماری با هر یک ساعت کمبود خواب بیشتر می شود.

    محققان مشاهده کردند افرادی که به طور منظم فقط شش ساعت در شب می خوابند، به میزان ۴۰ درصد بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند.

    همچنین در افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می خوابند، این احتمال به ۴۵ درصد می رسد.

    خودتان را در معرض میکروب ها قرار می دهید

    درست است که شما بدون چشم مسلح قادر به رویت میکروب ها نیستید، اما باید بدانید که آنها همه جا هستند، یعنی روی دستگیره ی در، نرده ی پله ها، گوشی همراه، روی فرمان ماشین و همه جا. این سطوح آلوده به میکروب هستند، بنابراین لازم است که قبل از غذا خوردن دست هایتان را با دقت بشویید.

    اگر در تماس با همکار بیمار هستید و یا فرزندتان بیمار است، به طور مرتب دست هایتان را شستشو دهید. یادتان باشد که همیشه قبل از آشپزی، دست هایتان را به دقت بشویید.

    زمانی که بیمار هستید نیز کار می کنید

    همه ی ما وظایفی داریم که مجبوریم در طول روز انجام دهیم. داشتن یک رییس یا صاحبکار سختگیر این مشکل را بدتر می کنید. متاسفانه ما در دنیایی زندگی می کنیم که رفتن به سر کار در روزهای ناخوشی و با حال خراب، نشان دهنده ی وظیفه شناسی و سخت کوشی است.

    اما واقعیت این است که هر کارمندی که با حال خراب به محل کار خود می رود باعث می شود که در طی چهار ساعت، میکروب ها ۵۰ درصد بیشتر مناطق محیط کار را آلوده کنند. در واقع این کار نه تنها به سلامت خود فرد آسیب می زند، بلکه سلامت کارمندان دیگر را نیز به خطر می اندازد.

    دست ها را با دقت تمیز نمی کنید

    زمانی که دست ها را می شویید، حروف الفبا را از الف تا ی زیر لب تکرار کنید. اکثر افراد بزرگسال دست ها را سریع و بدون دقت کافی شستشو می دهند. در حالی که این کار نه تنها به بهبود بهداشت کمکی نمی کند، بلکه خطر سرماخوردگی و بیماری را افزایش می دهد.

    به عقیده ی متخصصان حوزه ی سلامت، شستشوی صحیح دست ها عبارت است از استفاده از صابون و شستشوی آن با آب آن هم به مدت حداقل ۲۰ ثانیه.

  29. تارا گفت:

    مهم‌ترین سم بدن چیست و چرا؟

    مواد شیمیاییِ تولید شده در بدن در هنگام استرس می‌توانند در الگوهای ژنی بدن تغییر ایجاد کند به همین دلیل استرس مهم‌ترین سم برای بدن است.

    «علی سلیمانی» در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: استرس ژن‌های بدن انسان را تغییر می‌دهد و این ژن‌ها بر نحوه ذخیره‌سازی چربی در بدن، نحوه عملکرد دستگاه ایمنی بدن، سرعت پیر شدن جسم و احتمال ابتلا به سرطان نظارت داشته و استرس می‌تواند به شدت آن‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

    وی با اشاره به این‌که اتفاقات دوران کودکی بر میزان استرس تأثیرگذار است، افزود: نتایج پژوهش‌‎ها نشان می‌دهد که حتی اتفاقات دوران کودکی می‌تواند تعیین‌کننده‌ سطح هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین در مقادیر کم و زیاد باشد.

    این روانشناس تصریح کرد: هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین بر میزان ترشح غدد فوق‌ کلیوی هم‌چنین استرس تأثیر مستقیم دارد.

    وی با اشاره به این‌که استرس به مغز انسان آسیب می‌رساند، تصریح کرد: سطوح زیاد هورمون استرس می‌تواند به بخش‌های مهم مغز مانند هیپوکمپوس آسیب جدی وارد کند(هیپوکمپوس قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز و مسئول حافظه است).

    سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی از عللی که افراد پس از دوران طولانی مدت ابتلا به استرس مزمن به «خستگی غدد فوق کلیوی» مبتلا می‌شوند، این است که مغز برای نجات خودش ترشحات غدد فوق کلیوی را کنار می‌گذارد.

    وی ایمان به موفقیت خود، عدم بزرگنمایی مسائل، مثبت‌اندیشی، رضایت به مکان و موقعیت کنونی را از راه‌های درمان استرس برشمرد.

  30. تارا گفت:

    عوامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی

    یک متخصص قلب و عروق گفت‌: کار در محیط‌های سالم و دور از استرس و آلودگی‌های شهری از عوامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چربی خون است.

    سیده طوبی کاظمی با بیان اینکه حداقل ۸۰ درصد مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، قابل پیشگیری هستند، گفت: به شرط اینکه عوامل خطر اصلی، مانند دخانیات، الگوی تغذیه ناسالم وکم تحرکی کنترل شوند.

    وی ادامه داد: سکته‌های قلبی که تعداد آنها بسیار بیش از آمار مرگ و میر این بیماری‌هاست، باعث شده تا بسیاری از جمعیت‌ها توانایی‌های عادی خود را از دست بدهند. البته مهم‌ترین عامل در این موضوع تغییر شیوه زندگی است. با صنعتی شدن و گسترش زندگی شهرنشینی، نحوه کار و فعالیت‌های روزمره مردم نیز تغییر کرده و درصد زیادی از افراد تمام وعده‌های غذایی را در منزل صرف نمی‌کنند که این خود خطرساز است.

    رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر با اشاره به عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی، گفت: نوع کار، نحوه تغذیه، شیوه زندگی انسان و فعالیت‌های او در سلامتی دارد از عوامل زمینه‌ساز ‌این بیماری است.

    کاظمی با اشاره به اینکه در گذشته کارها بیشتر در محیط‌های طبیعی انجام می‌شد، افزود: کار کردن در محیط‌های سالم و دور از استرس و آلودگی‌های شهری از عوامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چربی خون است.

    این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه عواملی مختلفی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی موثرند،‌ گفت: مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری‌های عروق کرونر شامل فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات و عدم تحرک در زندگی روزمره است.

    کاظمی با اشاره به اینکه برای داشتن یک محیط کار سالم‌تر در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید، افزود: در گروه‌های ورزشی یا ورزش‌های همگانی شرکت کنید.

    وی با بیان اینکه در انتخاب غذا دقت کنید، یادآورشد: غذای سالم مصرف کرده و حداقل پنج واحد میوه و سبزی در روز مصرف کنید.

    رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر با بیان اینکه کمتر نمک بخورید و از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید، خاطر نشان کرد: ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا از حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنید.

  31. تارا گفت:

    غذاهای کاهنده درد زایمان

    ماست حاوی کربوهیدرات است که انرژی بدن را بالا می‌برد و شما را برای روند زایمان آماده می‌کند. ماست انرژی لازم برای شروع وضع حمل را به شما می‌دهد.

    ممکن است برای خانم‌های باردار این سوال پیش آید که چگونه می‌توان با خوردن برخی غذاها، درد زایمان را کاهش داد. آنها این سوال را از خانم‌هایی که قبلا تجربه بارداری داشته‌اند می‌پرسند تا شاید به جواب قانع‌کننده‌ای برسند. از گذشته‌های دور همواره به خانم‌های باردار توصیه شده که در این دوران مصرف برخی غذاها را به حداقل برسانند و در عوض بعضی غذاها را بیشتر بخورند مثلا گفته می‌شود که این غذاها به کاهش درد زایمان کمک می‌کنند: آناناس، غذاهای ادویه‌دار، بادمجان، شیرین بیان و… از بین موارد بالا، غذاهای ادویه‌دار معروفیت بیشتری در این زمینه دارند مثل غذاهای فلفل دار مکزیکی. البته هنوز هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و حتی تحقیقات خاصی در این باره به انجام نرسیده است. وقتی که جنین در رحم مادر به سمت پایین می‌آید تا روند تولد را در پیش بگیرد، فشار ناشی از آن سبب تولید اندورفین در بدن می‌شود. این اندورفین نوعی مسکن طبیعی درد است که در بدن تولید می‌شود.

    بادمجان

    بادمجان از گذشته‌های دور همواره به عنوان غذایی که باعث کاهش درد زایمان می‌شود، معروف بوده است.

    ریحان و پونه

    ریحان و پونه نیز در دوران بارداری توانایی خانم‌ها برای تحریک شدن در برابر انقباضات بدن را بالا می‌برند.

    آناناس

    آناناس نقشی در کاهش درد زایمان ندارد ولی تحریک کننده تولید نوعی آمینواسید در بدن است که «پروستاگلاندین» نام دارد. این ‌آمینواسید سبب باز شدن دهانه رحم و آ‌مادگی برای زایمان می‌شود. تاثیر آناناس در این زمینه از نظر علمی نیز ثابت شده است و پزشکان آن را تایید نموده‌اند.

    شیر

    معمولا در سه ماه نخست بارداری اغلب خانم‌ها از حالت تهوع شدید رنج می‌برند. توصیه می‌شود که از شیر استفاده کنید. کمبود ویتامین B6 باعث حالت تهوع در خانم‌های باردار می‌شود و شیر سرشار از ویتامین B6 است. استفاده از مکمل B6 هیچگاه تاثیر کافی را نخواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت کلسیم کافی در طول دوران بارداری ارتباط زیادی با کاهش درد زایمان دارد. این بدین معنی نیست که با مصرف مکمل‌های کلسیم، می‌توانیم از این مزیت برخوردار شویم بلکه کلسیم باید از منابع طبیعی دریافت شود. شیر خام سرشار از کلسیم است.

    شیرین‌بیان

    شیرین‌بیان مخصوصا انواع سیاه‌ رنگ آن‌، نیز باعث تولید بیشتر پروستاگلاندین در بدن می‌شوند. بالا رفتن پروستا گلاندین سبب تولید نوعی ماده شیمیایی به نام «گلایسیرهیزین» می‌شود اما زیاده‌روی در مصرف شیرین بیان نیز باعث بروز اسهال می‌شود که با انقباضات روده‌ای همراه است. بنابراین در مصرف آب‌نبات‌های شیرین بیان اصلا زیاده‌روی نکنید. قرص‌های شیرین بیان نیز همین کار را انجام می‌دهند بنابراین در صورتی که تمایل به مصرف آب نبات آن ندارید می‌توانید از قرص‌های آن استفاده کنید.

    ماست

    ماست حاوی کربوهیدرات است که انرژی بدن را بالا می‌برد و شما را برای روند زایمان آماده می‌کند. ماست انرژی لازم برای شروع وضع حمل را به شما می‌دهد.

    میوه‌های تازه

    میوه‌های تازه نیز به شما انرژی می‌دهند. موز یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش درد زایمان است.

    پاستا

    از خوردن پاستایی که در سس غوطه‌ور است پرهیز کنید چرا که آشوبی در شکم‌تان به راه می‌اندازد. اما پاستای ساده و معمولی که سرشار از کربوهیدرات است، کمک زیادی به بالا رفتن انرژی بدن و کاهش درد زایمان می‌کند.

  32. تارا گفت:

    دارچین و یک دنیا فایده

    دارچین و یک دنیا فایدهیک متخصص طب سنتی گفت: دارچین بینایی را افزایش داده و نشاط آور است؛ نفخ را کاهش می‌دهد و رطوبت‌های مغزی که به صورت نزله (ترشحات پشت‌حلقی) دیده می‌شود و شکل مزمن‌شده آن، یعنی سینوزیت را از بین می‌برد.

    ناصر رضایی پور درباره خواص دارچین گفت: دارچین دارای طبیعت گرم و خشک در درجه دوم (در حد متوسط) است و در منابع طب ایرانی، خواص پرشماری از دارچین یاد شده است.

    دارچین نشاط‌ آور و درمان‌کننده برخی عفونت‌ها است

    دارچین نشاط‌ آور، درمان‌کننده برخی عفونت‌ها و تریاق (پادزهر) سموم معدنی، حیوانی و نباتی است و موجب تقویت قلب، مغز، کبد و معده می‌شود.

    این متخصص طب سنتی ادامه داد: دارچین نیروی بینایی را می‌افزاید و در قدیم برای عبور داروهای چشمی از طبقات چشم، از آن استفاده می‌شده است.

    رضایی پور بیان داشت: این دوای مفید، نفخ را کاهش می‌دهد و رطوبت‌های مغزی که به صورت نزله (ترشحات پشت‌حلقی) دیده می‌شود و شکل مزمن‌شده آن، یعنی سینوزیت که از مشکلات بزرگ بهداشت و سلامت بشر امروز است را درمان می‌کند.

    دارچین موجب افزایش جریان ادرار و خون قاعدگی می‌شود

    وی عنوان کرد: دارچین موجب افزایش جریان ادرار و خون قاعدگی می‌شود و مصرف آن زیر نظر متخصص، می‌تواند به بهبود میل جنسی کمک کند. ترکیبات دارچین، به شرط نگهداری مناسب، تا پانزده سال باقی می‌ماند.

    این متخصص طب سنتی اضافه کرد: از دارچین در فراورده‌های دارویی مؤثر در بیماری‌های روحی- روانی چون تپش قلب، ترس، وسواس، جنون و همچنین برخی بیماری‌های ریوی و تنفسی چون سرفه‌های مرطوب و خلط‌ دار، تنگی نفس و گرفتگی صدا نیز استفاده می‌شود.

    دارچین آثار خوبی در تقویت کبد است

    رضایی پور خاطرنشان کرد: همچنین دارچین آثار خوبی در تقویت کبد و رفع بیماری‌های آن، بهبود زخم‌های عفونی، کاهش رعشه، درمان سکسکه، سنگینی سر، برخی سردردها و دردهای رحمی دارد.

    وی یادآور شد: در آشپزی ایرانی، در پخت مرغ و گوشت‌ها از دارچین، پیاز و زردچوبه استفاده می‌شود و در شله‌زرد، حلیم، قیمه، شیربرنج و… نیز به‌عنوان مُصلح، کاربردی هوشمندانه و حکیمانه دارد.

  33. تارا گفت:

    زیتون میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌ های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد.

    به گزارش ویرلن ؛ زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. واژه‌ی زیتون نیز از همان زبان مشتق شده و در ادبیات و تاریخ امپراطوری مدیترانه‌ای‌ها ظاهر شده است. روغن زیتون نیز توانسته است توجه بیشتر افراد را به خود جلب کند زیرا برای آشپزی بسیار مفید است و دارای مواد مغذی بسیاری است اما اهمیت آن نباید باعث شود که از مزایای بی‌شمار زیتون غافل شویم.

    گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند.

    ارزش تغذیه‌ای زیتون:

    منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E ، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

    ویتامین ها:

    ویتامین ای ۱۹ درصد
    ویتامین آ ۸ درصد
    ویتامین کا ۲ درصد
    ویتامین بی۶ ۲درصد

    ارزش غذایی:

    چربی ۲۴ درصد
    فیبر ۱۳ درصد
    کالری ۱۲۵
    پروتئین ۲ درصد

    مواد معدنی:

    سدیم ۶۵ درصد
    کلسیم ۵ درصد
    مس ۶ درصد
    آهن ۳ درصد

    مزایای زیتون برای سلامتی:

    تقویت کننده‌ی سلامت قلب:

    بیماری‌های قلبی یکی از شرایط مرگبار گسترده در سراسر جهان است. بنابراین افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند سلامت قلب خود را بهبود ببخشند و در برابر تمامی فاکتورهایی که باعث ایجاد تصلب شرایین، حمله قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته می‌شود، مبارزه نمایند. زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباعی است که اولئیک اسید نام دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. روغن زیتون نیز دارای اولئیک اسید است و مسئول کاهش فشار خون است. کاهش فشار خون شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

    علاوه براین، زیتون غنی از ترکیبات فنولی است که می‌تواند از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری کند. ترکیبات فنولی مانند هیدروکسی تیروزول همانند یک ضد انعقاد عمل می‌کند که همین امر نیز شانس ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. گذشته از آن، ترکیبات فنولی یکسان می‌تواند تنش رگ‌های خونی را برطرف کند و عروقی خونی را متسع نماید. همین امر موجب می‌شود جریان خون در بدن به خوبی انجام شود و اکسیژن رسانی به سایر ارگان‌های بدن نیز تسهیل گردد.
    پوکی استخوان:

    افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.توضیح قطعی این پدیده اخیرا کشف شده است. در تحقیقات انجام شده ثابت شد که ترکیب هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین باعث افزایش رسوب کلسیم و رشد استخوان می‌شوند و همین امر از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید مقدار مناسبی از زیتون و یا روغن آن را به رژیم غذایی خود بیفزایید .

    جلوگیری از سرطان:

    رمز و راز درمان سرطان به یک مشکل عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است اما روش‌های جایگزین بسیاری برای درمان، کاهش پیشرفت و حتی جلوگیری از بروز آن وجود دارد. زیتون معمولا با استفاده از روش‌های مختلف از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. اولا، زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. این رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

    دوما، زیتون حاوی اولئیک اسید است که از گیرنده فاکتور رشد خاصی جلوگیری می‌کند . همین امر نیز موجب می‌شود رشد و توسعه‌ی سرطان سینه کاهش پیدا کند. در نهایت هیدروکسی تیروزول از جهش DNA و رشد سلول‌های غیر طبیعی جلوگیری می‌کند.

    کاهش التهاب:

    ترکیبات مختلف در زیتون نه تنها به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدانی عمل می‌کنند بلکه دارای خاصیت ضد التهابی نیز هستند. این عوامل باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند. مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. به خصوص در شرایط آرتریت، نقرس و دیگر شرایط روماتیسمی ، زیتون می‌تواند درد را کاهش دهد.

    سیستم گوارش:

    زیتون منبع سالمی از فیبر است و تقریبا ۱۳ درصد از نیازهای روزانه‌ی یک فرد را به فیبر تامین می‌کند. وجود فیبر بالا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود. همین امر موجب می‌شود اجابت مزاج نیز بهبود یابد. فیبر همچنین به ایجاد حس سیری در فرد کمک می‌کند. فیبر نه تنها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سلامت روده‌ها مفید است بلکه در کاهش وزن نیز می‌تواند موثر باشد. فیبر همچنین سلامت قلب را با کاهش کلسترول بد خون، افزایش می‌دهد.

    واکنش‌های آلرژیک:

    از آنجایی که زیتون خاصیت ضد التهاب دارد می‌تواند در کاهش واکنش‌های آلرژیک نیز مفید باشد. ترکیبات خاصی در زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین عمل کرده و می‌تواند واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. با اضافه کردن زیتون به رژیم غذایی، می‌توانید از بروز آلرژی‌های مختلف جلوگیری کنید.

    گردش خون:

    زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده‌ی معدنی، گلبول‌های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می‌شود. کم خونی نشانه‌های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سر درد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی ارگان‌ها را دارد. تا جایی که می‌توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

    خاصیت آنتی باکتریایی:

    اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی ارزشمندی است که در زیتون یافت می‌شود و دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. مصرف مقادیر فراوان از زیتون می‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مختلف بیمه کند.
    هشدار:

    زیتون به طور کلی برای سلامتی بدن بسیار مفید است با اینحال برخی از آلرژی‌های فصلی وجود دارد که می‌تواند با گرده‌ی درخت زیتون مرتبط باشد. همین امر موجب ایجاد آلرژی در افراد مختلف می‌شود. همچنین در زیتون و روغن آن اسیدهای قوی و ترکیبات آلی موجود است که مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف سعی کنید از زیاده‌روی و افراط خودداری کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در نهایت زیتون حاوی مقادیر زیادی از سدیم است که برای افرای که فشار خون بالا دارند و یا از وجود بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند ممکن است مضر باشد. به جز موارد گفته شده، زیتون برای سایر افراد بسیار مفید است.

  34. تارا گفت:

    کاهش فشار‌خون و چربی با این نوشیدنی

    چای ترش با خواص منحصر به فرد خود باعث کاهش فشار و چربی خون به عنوان شایع ترین امراض می شود و در نتیجه انسان با مصرف آن عمری طولانی تر خواهد داشت.

    خستگی یک روز سخت را هیچ چیز جز به قول مادر بزرگ ها یک چای قند پهلوی کمر باریک البته از نوع ترش رفع نمی کند.

    در خانه ما ایرانی ها چای جزء لاینفک زندگی است و روزانه شاید دو یا سه بار آن را دم کنیم، اما باید مراقب قندهای پهلوی چای بود تا با مصرف زیاد آن ها دندان ها ،فشار خون و قند خون خود را نامتعادل نکنیم.

    چای انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به چای سیاه، چای سفید، چای قرمز و مانند آن ها اشاره کرد اما آنچه که چای ترش را متمایز از سایر چای ها کرده خواص فراوان آن است اگر چه سایر چای ها نیز خصوصیات خود را دارند اما به قول معروف هرگلی بوی خود را دارد و بوییدن خواص گل چای ترش نیز خالی از حکمت نیست.

    ترشی این گیاه به دلیل وجود اسید سیتریک و ویتامین C آن است که از مهمترین خواص این گیاه محسوب می شود، این گیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و مقدار زیادی از آنتوسیانین ضد چربی خون و کاهش فشارخون و ضد سرطان نیز شناخته شده است.

    از خصوصیات ظاهری این گیاه می توان به بوته های یک ساله آن که ارتفاع دو تا سه متر دارند اشاره کرد همچنین این گیاه دارای کاسبرگ های قرمز و برگ های پهن سه تا پنج وجهی سبز مایل به زرد است.

    یکی از فروشندگان داروهای گیاهی زاهدان اظهار داشت: چای قرمز یا ترش به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد سبب کاهش فشارخون می شود.

    زهرا صیادی ادامه داد: همچنین این چای به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها می تواند قند خون را کنترل و موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود.

    رضا رونده کارشناس گیاهان دارویی نیز گفت: به چای ترش، چای مکه یا چای قرمز هم می گویند که این چای با چای سفید، سبز و سیاه هم خانواده نیست.

    وی ادامه داد: معروفیت اصلی این چای ترکیبی در آن است که سبب کاهش فشارخون شده و همچنین می تواند قند خون را کنترل کرده، موجب تمدد اعصاب، جریان بهتر خون و از حرارت کبد بکاهد و به دلیل داشتن ویتامین C نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

    وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که چای قرمز حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد اما نمی تواند به تنهایی باعث لاغری شود بلکه این چای در کنار رژیم غذایی و تحرک مناسب می تواند یک نوشیدنی رژیمی و کم کالری باشد.

    این کارشناس گیاهان دارویی گفت: چای ترش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاهی خاص تهیه شده و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف می شود.

    یک پزشک تغذیه نیز اظهار داشت: چای قرمز یا چای ترش در نقاط مختلف دنیا با نام های متفاوتی خوانده می شود که یکی از مهم ترین خواص آن شباهت ترکیبات آن با انسولین است و به همین دلیل این گیاه خواص ضد دیابتی نیز دارد.

    محمودرضا حیدری گفت: دانه های این گیاه نیز غنی از چربی و پروتئین است و دم کرده برگ این گیاه منبعی غنی از آهن و مس به وجود می آورد.

    وی افزود: نکته مهم آن که زنان باردار، شیرده، افرادی که قصد بارداری دارند، کسانی که از قرص ضدبارداری استفاده می کنند و زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی هستند باید با نظر پزشک از این چای استفاده کنند زیرا این چای سطح استروژن بدن را تغییر می دهد.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که قند و فشار خون پایینی دارند باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنند تا دچار رخوت و سستی نشوند.

    معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: چای ترش یا همان چای مکی و قرمز گیاهی است که عمدتا در نقاط مختلف دنیا و همچنین ایران به ویژه سیستان و بلوچستان کشت می شود.

    علیرضا مبارکی ادامه داد: این گیاه سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامین c است.

    وی بیان کرد: این چای برخلاف چای معمولی که دفع کننده آهن است و توصیه می شود بعد از غذا میل نشود به دلیل دارا بودن آهن توصیه می شود همواره استفاده شود.

    وی اظهار داشت: از دیگر اثرات مطلوب این چای می توان به پایین آوردن چربی خون و فشار خون اشاره کرد و همچنین این گیاه به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها ضد پیری نیز شناخته شده است.

    معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همچنین در طب سنتی از این چای به عنوان نشاط آور، آرام بخش و داشتن اثرات مطلوب بر کبد و صفرا یاد شده است.

    وی ادامه داد: در مطالعات مختلف نشان داده این گیاه فشارخون افراد دیابتی را کاهش می دهد اما از نظر علمی اثراتش بر کاهش قندخون هنوز ثابت نشده است.

    وی با بیان اینکه مصرف چای ترش هیچ محدودیتی ندارد توصیه کرد: افراد در طول روز۵۰ گرم این گیاه را در یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از چند دقیقه دم کشیدن میل کنند و از دم کردن این چای به صورت چای معمولی خوداری کنند زیرا در این صورت احتمال از بین رفتن ویتامین این گیاه وجود دارد.

    مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: هم اینک ۲۸۰ هکتار از مزارع استان در شهرستان های دلگان، نیکشهر، ایرانشهر، چابهار، زهک، هیرمند، مهرستان و جلگه چاه هاشم به کشت چای ترش اختصاص دارد.

    اردشیر شهرکی ادامه داد: به دلیل استقبال خوب مردم استان از این محصول این گیاه عمدتا در شهرستان های دلگان و جلگه چاه هاشم کشت می شود.

    بنابراین با توجه به خواص فراوان چای ترش در رفع بسیاری از بیمارهای و در نتیجه افزایش طول عمر به همه افراد دوستدار سلامتی توصیه می کنیم از مصرف این چای غافل نشوند.

  35. تارا گفت:

    اگر کبدچرب دارید این ترکیب را پیش از صبحانه بخورید

    کبد، خون را فیلتر کرده و هرگونه سمی را که ممکن است در آن باشد می‌زداید. کبد در متابولیسم و بهبود گوارش نیز نقش دارد. تغذیه پرچرب، شکر تصفیه شده، افزودنی‌ها و مصرف زیاد الکل می‌تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید بیش از حد کار کند تا از بدن دربرابر اثرات مضر این مواد محافظت کند.

    اگر داروهای شیمیایی هم مصرف شود وارد کبد شده و منجربه تولید مواد سمی می‌گردد. خوشبختانه می‌توانید با یک قاشق روغن زیتون و آب لیمو هم کبدتان را سم‌زدایی کنید.
    چرا روغن زیتون و آب لیمو؟

    روغن زیتون:

    رژیم غذایی نادرست منجر به انتقال اسیدهای چرب آزاد به کبد شده، تراکم تری‌گلیسرید کبدی را افزایش داده و منجر به بیماری کبد چرب می‌گردد. حدودا ۹۰ میلیون آمریکایی کبدچرب دارند که عاملی است برای دیابت، حملات قلبی و حتی سرطان.

    تحقیقاتی که نتایج آن در the World Journal of Gastroenterology منتشر شده نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون با کاهش تراکم تری‌گلیسرید کبدی در کبد و میزان تری‌گلیسرید بعد از غذا، از بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.

    مطالعه‌ای دیگر هم فواید روغن زیتون بکر در مقابله با آسیب مزمن کبد را تائید کرده‌است. دلیلش هم خواص آنتی‌اکسیدانی و توانایی آن برای تنظیم عملکرد سلول‌های کبد و تقویت متابولیسم است.

    آب لیمو:

    آب لیمو نه‌تنها به سم‌زدایی از کبد کمک می‌نماید، بلکه از آن دربرابر آسیب محافظت می‌کند. تحقیقی که توسط محققان هندی انجام شده نشان می‌دهد هسپریدین( نوعی بیوفلاوونید که در لیمو یافت می‌شود) توانایی محافظت از کبد دربرابر آسیب‌های ناشی از سم را دارد.

    روغن زیتون و آب لیمو را چگونه مصرف کنیم

    صبح قبل از هرچیزی، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک ظرف کوچک ترکیب کرده و فورا بنوشید.

    این ترکیب باید پیش از صبحانه و با معده خالی مصرف شود.

    ۱۶-fatty-liver-cleanse-fb

    سم‌زدایی کبد به تنهایی کافی نیست، شما باید تغیراتی هم در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. سلامت کبد با پرهیز از الکل، خوردن غذاهای تازه و اجتناب از مداوای خودسرانه تامین می‌شود.

  36. تارا گفت:

    اگر کبدچرب دارید این ترکیب را پیش از صبحانه بخورید

    کبد، خون را فیلتر کرده و هرگونه سمی را که ممکن است در آن باشد می‌زداید. کبد در متابولیسم و بهبود گوارش نیز نقش دارد. تغذیه پرچرب، شکر تصفیه شده، افزودنی‌ها و مصرف زیاد الکل می‌تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید بیش از حد کار کند تا از بدن دربرابر اثرات مضر این مواد محافظت کند.

    اگر داروهای شیمیایی هم مصرف شود وارد کبد شده و منجربه تولید مواد سمی می‌گردد. خوشبختانه می‌توانید با یک قاشق روغن زیتون و آب لیمو هم کبدتان را سم‌زدایی کنید.
    چرا روغن زیتون و آب لیمو؟

    روغن زیتون:

    رژیم غذایی نادرست منجر به انتقال اسیدهای چرب آزاد به کبد شده، تراکم تری‌گلیسرید کبدی را افزایش داده و منجر به بیماری کبد چرب می‌گردد. حدودا ۹۰ میلیون آمریکایی کبدچرب دارند که عاملی است برای دیابت، حملات قلبی و حتی سرطان.

    تحقیقاتی که نتایج آن در the World Journal of Gastroenterology منتشر شده نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون با کاهش تراکم تری‌گلیسرید کبدی در کبد و میزان تری‌گلیسرید بعد از غذا، از بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند.

    مطالعه‌ای دیگر هم فواید روغن زیتون بکر در مقابله با آسیب مزمن کبد را تائید کرده‌است. دلیلش هم خواص آنتی‌اکسیدانی و توانایی آن برای تنظیم عملکرد سلول‌های کبد و تقویت متابولیسم است.

    آب لیمو:

    آب لیمو نه‌تنها به سم‌زدایی از کبد کمک می‌نماید، بلکه از آن دربرابر آسیب محافظت می‌کند. تحقیقی که توسط محققان هندی انجام شده نشان می‌دهد هسپریدین( نوعی بیوفلاوونید که در لیمو یافت می‌شود) توانایی محافظت از کبد دربرابر آسیب‌های ناشی از سم را دارد.

    روغن زیتون و آب لیمو را چگونه مصرف کنیم

    صبح قبل از هرچیزی، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک ظرف کوچک ترکیب کرده و فورا بنوشید.

    این ترکیب باید پیش از صبحانه و با معده خالی مصرف شود.

    سم‌زدایی کبد به تنهایی کافی نیست، شما باید تغیراتی هم در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. سلامت کبد با پرهیز از الکل، خوردن غذاهای تازه و اجتناب از مداوای خودسرانه تامین می‌شود.

  37. تارا گفت:

    پوسیدگی دندان، یعنی آغاز خراب شدن دندان ها و در نهایت از دست دادن این عضو مهم از بدن. یکسری نکات و تذکرات مهم که از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری می کند را به شما می گوییم. با رعایت این نکات کلیدی، از دندان های خود محافظت کنید. مراقبت از سلامت عمومی دهان و دندان در واقع حفظ سلامت کل بدن است. داشتن چک آپ های منظم، رژیم غذایی متعادل، اجتناب از سیگار و الکل و در کل استفاده از مسواک دو بار در روز توصیه های عمومی برای حفظ سلامت دندان ها است.

    آنچه می خورید و می نوشید با پوسیدگی دندان ها ارتباط مستقیم دارد.

    ۱٫ رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت دندان ها عبارت است از:

    ۲٫ مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات، غذاهای نشاسته دار مانند نان سبوس دار، برنج سبوس دار، سیب زمینی، و ماکارونی سبوس دار.

    ۳٫ شما همچنین باید منابع پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و یا دیگر منابع غیر گوشتی مانند لبتنیات و شیر را در رژیم خود بگنجانید.

    ۴٫ تنها مقادیر کمی از مواد غذایی شیرینی و یا نوشیدنی های حاوی قند را در نظر بگیرید. نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های شیری مخلوط با شکر، الکل، آب میوه های صنعتی، پای میوه، میوه های خشک، غلات شیرین صبحانه، مربا، و … به توسعه پوسیدگی دندان ها کمک می کنند.

    ۵٫ قندها به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند میوه و شیر وجود دارد که نیازی به کاهش مصرف این قندها نیست.

    ۶٫ حتی آب میوه های بدون شکر شیرین هستند بنابراین روزی بیش از یک لیوان آب میوه ننوشید.

    ۷٫ در انتخاب میان‌ وعده‌ها دقت کنید. خوردن میان ‌وعده ‌هایی که باعث تحریک پوسیدگی دندان می ‌شوند، بیش از صرف آنها همراه با وعده‌ های اصلی به دندان آسیب می‌ رساند. از خوراکی ‌های قندی جویدنی یا مکیدنی به خصوص به عنوان میان‌ وعده اجتناب کنید.

    ۸٫ سیگار کشیدن می تواند منجر به ایجاد لکه های زرد روی دندان ها شود، بوی بد دندان را به همراه داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های لثه را گسترش دهد. یافتن مشاوره در مورد روش های ترک سیگار حتما باید در برنامه های شما باشد. تخمین زده می شود که سیگاری ها ۳۸ برابر بیشتر به سرطان دهان مبتلا می شوند.

    ۹٫ الکل نیز می تواند منجر به ساییده شدن سطح خارجی دندان گردد و مینای دندان را از بین ببرد. نوشیدن بیش از حد الکل با سرطان دهان نیز ارتباط نزدیک دارد.

    ۱۰٫ چای و قهوه نیز مجرمان اصلی ایجاد لکه روی دندان ها هستند. از این رو توصیه می شود بعد از مصرف آنها مسواک مورد استفاده قرار گیرد.

    ۱۱٫ استفاده از انواع نخ دندان و دهان شویه‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، و همچنین فلوراید ضروری است.

  38. تارا گفت:

    این مطلب جهت آشنایی شما با اصطلاح حمله قلبی خاموش است. اگر می خواهید با تعریف حمله قلبی خاموش آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید. افرادی که دچار حمله قلبی می شوند ممکن است بعدها این حمله را به خاطر آورند ولی گاه این نوع حمله ‌ها به اشتباه به عنوان سوء هاضمه، تهوع، دردهای عضلانی یا موردی شبیه سرماخوردگی تعبیر می شود.

    علائم حملات قلبی اغلب با درد قفسه سینه، فشار و تعریق بیش از حد شناخته می شود اما گاه هیچ کدام از این نشانه ها بروز نمی کند و حمله قلبی در سکوت و خاموشی اتفاق می افتد.

    محققان آمریکایی بیش از هزار و ۸۰۰نفر از بزرگسالان با سابقه بیماری های قلبی و یا بدون آن را به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند و به این کشف رسیدند که در ۸ درصد از شرکت کنندگان شواهدی از تشکیل بافت اسکار در قلب مشاهده می شود که اغلب تشخیص داده نشده است. این بدان معنی است که این افراد ممکن است بدون آن که متوجه شوند، دچار حمله قلبی شده باشند.

    در برخی موارد علائم حمله قلبی به اندازه ای وخیم نیست که بیمار را به مراکز درمانی سوق دهد. علائم ممکن است شامل درد خفیف در قفسه سینه، تهوع، استفراغ، خستگی غیر قابل توضیح، سوزش سردل، تنگی نفس، ناراحتی در گردن یا فک باشد. حتی علائم حمله قلبی خاموش ممکن است با سوء هاضمه یا آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

    دچار شدن به حمله قلبی خطر تکرار این حملات را به همراه دارد و گاه حملات بعدی ممکن است سبب افزایش احتمال بروز عوارضی از جمله نارسایی قلبی شود.

    عوامل خطر ساز حمله قلبی شامل سیگار کشیدن یا جویدن توتون، بالا بودن کلسترول، دیابت، ورزش نکردن و اضافه وزن است.

    در صورتی که بیمار احساس کند که دچار حمله قلبی خاموش شده باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند تا پزشک در صورت لزوم انجام آزمایش های لازم را تجویز کند.

    انجام آزمون هایی مانند الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام و یا سایر آزمون‌های تصویرسازی قلب باید بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود تا نشانه وجود یا عدم وجود حمله قلبی مشخص شود.

    افراد بالای ۵۰ سال و یا بالای ۴۰ ساله هایی که سابقه خانوادگی قوی از بیماری های قلبی یا سایر عوامل خطرساز مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت یا سیگار کشیدن دارند، در صورت بروز کوچکترین علائم مشکوک به حمله قلبی و ادامه این علائم بیشتر از ۲۰ دقیقه، باید به پزشک مراجعه کنند.

  39. تارا گفت:

    ۲۴ راه ساده برای کالری سوزی

    نداشتن خواب کافی دشمن تناسب اندام شماست. اگر طی شبانه روز کمتر از چهار ساعت بخوابید و این بی‌خوابی‌ها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، سوخت و ساز بدن شما کم می‌شود و همین موضوع زمینه بروز چاقی را فراهم می‌کند. بنابر توصیه متخصصان طی شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

    ۲۴ راه ساده برای کالری سوزیافرادی که اندامی متناسب دارند و حتی یک گرم چربی اضافی هم در بدن‌شان پیدا نمی‌شود، رژیم غذایی‌شان دقیق و منظم است و البته از ورزش غافل نمی‌شوند. شاید نتوانید مثل این قبیل افراد ورزش کنید و رژیم غذایی‌تان دقیق و اصولی نباشد اما روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند کالری‌های اضافی را راحت‌تر بسوزانید.

    ممکن است به نظر عجیب بیاید اما با استفاده از چند راه ساده و به ظاهر پیش‌پا افتاده، امکان ذخیره چربی اضافی در بدن شما به حداقل می‌رسد و از داشتن اندامی متناسب خوشحال‌تر می‌شوید.

    به کمک این توصیه‌ها می‌توانید در مدت کوتاهی چربی‌های اضافی را از بین ببرید.

    ویتامینD مصرف کنید

    تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد خانم‌هایی که کمبود ویتامین D دارند، کاهش وزن‌شان دیر‌تر اتفاق می‌افتد. این تحقیقات که در مجله تغذیه انگلستان به چاپ رسیده نشان می‌دهد مصرف روزانه دو هزار میلی گرم ویتامین D روند کاهش وزن را سریع‌تر می‌کند. بنابراین لازم است که در رژیم‌های لاغری ویتامینD کافی گنجانده شود.

    قهوه بنوشید

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین سرعت سوختن کالری‌ های اضافی را افزایش می‌دهد.سوزان روبرتز، پروفسور تغذیه از دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب «رژیم غذایی من» به شما می‌گوید که بدین منظور بهتر است قهوه مصرف کنید اما مراقب باشید که زیاد قهوه ننوشید و در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی نکنید.

    به اندازه کافی بخوابید

    نداشتن خواب کافی دشمن تناسب اندام شماست. اگر طی شبانه روز کمتر از چهار ساعت بخوابید و این بی‌خوابی‌ها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، سوخت و ساز بدن شما کم می‌شود و همین موضوع زمینه بروز چاقی را فراهم می‌کند. بنابر توصیه متخصصان طی شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

    کارها را با دست انجام دهید

    ظرف بشویید؛ خانه را با جارو برقی تمیز کنید یا آشپزی کنید. همیشه به ماشین ظرفشویی یا سایر وسایل برقی آشپزخانه وابسته نباشید. انجام این کارها سبب می‌شوند انرژی مصرف کنید و کالری‌های بیشتری بسوزانید.

    حجم غذاها را کاهش و وعده‌ها را افزایش دهید

    بدن بیشتر افراد برای هضم مقدار غذا در حجم کم انرژی بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین بهتر است مقدار غذای کمتری را هر چند ساعت یک بار به بدن‌تان برسانید. این شیوه تغذیه بهتر از این است که هنگام ناهار و شام غذای مفصلی بخورید. در این صورت کالری کمتری می‌سوزانید. کریسی ولینگتون، متخصص تغذیه از دانشگاه ماساچوست، به شما توصیه می‌کند که برای کاهش وزن و تناسب اندام در هر وعده غذای کمتری بخورید و به جای آن تعداد وعده‌ها را افزایش دهید.

    تند‌تر راه بروید

    حتی اگر قرار است برای خرید در پاساژها و خیابان راه بروید، سرعت حرکت‌تان را افزایش دهید. سعی کنید همیشه طوری راه بروید که انگار قرار ملاقات مهمی دارید و کمی دیرتان شده است. در این صورت تند‌تر راه می‌روید و کالری بیشتری می‌سوزانید.

    بخندید

    شاید برای‌تان عجیب باشد اما وقتی می‌خندید و شاد هستید نسبت به افراد افسرده انرژی بیشتری مصرف می‌کنید. اگر در طول روز ۱۵ دقیقه بخندید می‌توانید تا ۵۰ کالری بسوزانید. برای تناسب اندام شاد باشید و از هر فرصتی برای خندیدن استفاده کنید.

    صبحانه بخورید

    وقتی صبحانه کامل و مفصلی می‌خورید، بدن شما می‌داند که گرسنه نیستید؛ در نتیجه چربی‌سوزی را حتی با انجام فعالیت‌های ساده شروع می‌کند. متخصصان تغذیه به شما توصیه می‌کنند که بهتر است صبحانه شما شامل تخم مرغ در کنار میوه و سبزیجات تازه باشد. مصرف نان‌های سبوس‌دار هم شما را سیر‌تر نگه می‌دارد.

    تحرک داشته باشید

    اگر شغل شما طوری است که باید پشت میز بنشینید، هر یک ساعت یک بار حداقل پنج دقیقه به خودتان استراحت دهید. از جا بلند شوید و حرکت کنید. از پله‌ها بالا یا پایین بروید و به طبقات دیگر سری بزنید. وقتی در طول روز تمام مدت یک جا نشسته باشید، بدن شما کوچک‌ترین فرصتی برای از دست دادن چربی‌های اضافی ندارد. پس این فرصت را برای خودتان ایجاد کنید.

    غذاهای فیبردار مصرف کنید

    غذاهای کم‌چرب و سرشار از فیبر نسبت به سایر غذاها دیرتر هضم می‌شوند. در نتیجه بعد از خوردن آنها مدت زمان بیشتری سیر می‌مانید و در طول روز برای رفع گرسنگی سراغ میان وعده‌های کم ارزش نمی‌روید. اسفناج، گل کلم و کلم بروکلی از جمله سبزیجات سرشار از فیبر هستند که توصیه می‌شود آنها را حتما در برنامه غذایی‌تان جای دهید.

    مراقب غذاهای شیرین باشید

    مصرف غذاهای شیرین سبب ترشح انسولین در خون می‌شود. اگر در طول روز فعالیت داشته باشید، شکر به سمت سلول‌ها حرکت کرده و انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن را فراهم می‌کند؛ در غیر این صورت طبق گفته جورج کروز، نویسنده کتاب «درمان چربی‌های شکمی» شکر به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود و تناسب اندام را برهم می‌ریزد. پس هنگام مصرف شیرینی‌جات احتیاط کنید.

    لبنیات بخورید

    محققان می‌گویند مصرف لبنیات کم چرب از ذخیره شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب لازم است حتما لبنیات را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

    زود شام بخورید

    برای اینکه بدن شما فرصت چربی‌سوزی داشته باشد، آخرین وعده غذایی شما باید حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب مصرف شود. وقتی دیروقت غذا می‌خورید و بلافاصله بعد از آن به تختخواب می‌روید نباید انتظار داشته باشید اندام شما متناسب باشد. این عادت برای تنظیم سوخت و ساز بدن شما مضر است. پس سبک زندگی‌تان را کمی تغییر دهید و شام را زودتر از زمان معمول بخورید.

    هنگام صحبت با تلفن راه بروید

    اگر قرار است یک ساعت با یک دوست قدیمی گپ بزنید، بهتر است یک جا ننشینید و حداقل کمی قدم بزنید. فرصت خوبی است تا ضمن حرف زدن پای تلفن، کالری هم بسوزانید؛ یک تیر و دو نشان! اگر نمی‌خواهید گوشی تلفن را هنگام راه رفتن دست‌تان بگیرید، از هدست استفاده کنید.

    ماشین‌تان را تمیز کنید

    وقتی در حال شست‌وشو و تمیز کردن اتومبیل‌تان هستید، دست‌های‌تان حسابی به حرکت در می‌آید و این فعالیت‌ها به چربی‌سوزی شما کمک می‌کند.

    آب بیشتری بنوشید

    افرادی که در طول روز کم آب می‌نوشند و کم آبی بدن را تجربه می‌کنند، سرعت متابولیسم بدن‌شان کاهش می‌یابد. نتایج تحقیقات پژوهشگران آلمانی نشان می‌دهد نوشیدن آب کافی در طول روز سرعت سوخت و ساز بدن را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است در روز هفت تا هشت لیوان آب بنوشید.

    با احتیاط غذا سفارش دهید

    بررسی محققان دانشگاه همیلتون کانادا نشان می‌دهد وقتی یک خانم همراه یک آقا به رستوران می‌رود، برای سفارش غذاهای کم کالری تمایل بیشتری دارد اما وقتی چند خانم همراه هم به رستوران می‌روند، این موضوع را نادیده می‌گیرند؛ بنابراین توصیه می‌شود شیوه‌ای را انتخاب کنید که شما را به سمت انتخاب غذاهای کم کالری هدایت می‌کند.

    آرامش داشته باشید

    استرس مداوم سبب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون کالری‌ها را به شکل چربی در بدن شما ذخیره می‌کند که البته بیشتر به شکل چربی شکمی ذخیره می‌شوند. اگر می‌خواهید شکمی صاف و بدون چربی داشته باشید، استرس را از خودتان دور کنید.

    پوست میوه‌ها را جدا نکنید

    پوست میوه‌ها فیبر بیشتری دارد. وقتی میوه را با پوست می‌خورید، بدن شما برای شکستن فیبرها انرژی بیشتری مصرف می‌کند که این موضوع در کاهش وزن بی‌تاثیر نیست.

    کمتر تلویزیون ببینید

    تحقیقات نشان می‌دهد افراد بزرگسالی که میزان تماشای تلویزیون را به نصف کاهش می‌دهند، در طول روز کالری بیشتری می‌سوزانند که این موضوع به کاهش میزان غذا خوردن آنها ارتباطی ندارد. تماشای تلویزیون شما را تنبل می‌کند و سبب می‌شود ساعت‌ها روی مبل بنشینید و تحرک نداشته باشید.

    کمی فلفل به غذای‌تان اضافه کنید

    اگر به غذاهای تند لب نمی‌زنید، برای چربی‌سوزی بیشتر، کمی فلفل قرمز به سالاد یا غذاهای‌تان اضافه کنید. برخی از محققان بر این باورند که غذاهای تند، سوخت و ساز بدن شما را به‌طور موقت افزایش می‌دهند.

    ماهی سالمون بخورید

    در یک تحقیق معلوم شد افرادی که ماهی سالمون می‌خورند، نسبت به کسانی که در رژیم غذایی‌شان گوشت مصرف می‌کنند، کاهش وزن قابل ملاحظه‌ای دارند. این تحقیق در شرایطی انجام شد که میزان کالری مصرفی هر دو گروه یکسان بود. بنابراین در رژیم‌های غذایی کاهش وزن، نقش موثر ماهی سالمون را نادیده نگیرید.

    چای سبز بنوشید

    در کنار مصرف قهوه، مصرف چای سبز را هم به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. چای سبز ترکیباتی دارد که در تقویت سوخت و ساز بدن تاثیر دارد. طبق مطالعات محققان دانشگاه ژنو در سوییس، مصرف چای سبز یکی از راه‌های خوب برای سوزاندن کالری‌های اضافی است.

    عصرانه بخورید

    مصرف میان‌وعده‌های سالم مانند میوه‌ها برای سلامت بدن شما مفید است و به تناسب اندام هم کمک می‌کند. وقتی میان‌وعده‌ها را در رژیم غذایی‌تان داشته باشید، سوخت و ساز بدن‌تان بهتر تنظیم می‌شود و هنگام گرسنگی به سرعت سراغ غذاهای کم‌ارزشی مانند کیک‌های کارخانه‌ای، چیپس، پفک و… نمی‌روید.

  40. تارا گفت:

    روغنی که باعث کاهش وزن می شود

    فواید روغن ماهی بر کسی پوشیده نیست؛ ولی مطالعات جدید محققان ژاپنی نشان می دهد این ماده غذایی نقش موثری در کم کردن وزن دارد.

    مطالعات محققان نشان می دهد روغن ماهی با تبدیل سلول های ذخیره کننده چربی به سلول های سوزاننده چربی، سبب کاهش وزن می شود.

    فواید روغن ماهی بر کسی پوشیده نیست؛ ولی مطالعات جدید محققان ژاپنی نشان می دهد این ماده غذایی نقش موثری در کاهش وزن دارد. سلول های چربی سفید با ذخیره چربی، مهمترین عامل اضافه وزن، به ویژه در ناحیه شکم و پهلو ها هستند.

    در مقابل سلول های چربی قهوه ایی سبب سوزاندن چربی و گرم شدن بدن می شوند. تمام مطالعاتی که در زمینه چاقی انجام می شود، به دنبال مکانیسمی برای تبدیل سلول های چربی سفید به قهوه ای است که دستاوردهای ارزشمندی نیز در زمینه انواع پروتئین، هورمون و عوامل محیطی داشته است.

    مطالعات جدید نشان می دهد که روغن ماهی با تحریک گیرنده های موجود در سیستم گوارشی، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند و سلول های سفید را به قهوه ای تبدیل می کند و سبب کاهش وزن می شود. از طرفی روغن ماهی مهمترین منبع اسید چرب امگا ۳ است. برخی از مهمترین خواص روغن ماهی و امگا ۳ عبارتند از :

    -مصرف اسید امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سندرم حاد کرونر و مرگ و میر ناشی از حملات قلبی را کاهش می دهد.

    -اسید چرب امگا ۳ از بروز بیماری های زوال شناختی و مخصوصا آلزایمر جلوگیری می کند.

    -اسید چرب امگا ۳ خطر بروز سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    -یکی از مهمترین اثرات مصرف روغن ماهی، تاثیر آن بر روی متابولیسم گلوکز است. این ماده غذایی حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد و قادر به کنترل قند خون است؛ با این اوصاف احتمال بروز دیابت نوع ۲ کاهش می یابد.

    -روغن ماهی چربی خون و کبد را کاهش می دهد و مانع از انباشتگی پلاک و لخته در داخل شریان ها می شود. این ماده غذایی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

    -درمان بیماری ورم مفاصل با استفاده از این ماده غذایی ممکن است.

    -بسیاری از اختلالات پوستی با استفاده از روغن ماهی قابل درمان هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

  41. تارا گفت:

    پیام های مناسب برای عموم مردم در مورد آنفلوانزا

    پیام های مربوط به بیماری آنفلونزا که می تواند در اطلاع رسانی به جامعه از طریق رسانه ها، کلاس های آموزشی و … مورد استفاده قرار گیرد.

    اطلاعات کلی در مورد بیماری آنفلونزا

    · بیماری آنفلوانزا یک نوع بیماری ویروسی واگیردار میباشد که در صورت بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی می تواند در مدت کوتاه منجر به ابتلای افراد زیادی از جامعه شده واین همه گیری عواقب اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی فراوانی در بر خواهد داشت.

    · ویروس آنفلوانزا در هنگام سرفه یا عطسه وحتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل میشود

    · افراد سالم با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آنفلوآنزا آلوده شده اند به این بیماری مبتلا می شوند .

    · افراد مبتلا به آنفلوانزا قبل وبعد از شروع علائم میتوانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

    · براساس مطالعات موجود ،اکثریت افراد مبتلا به بیماری آنفلونزا در سنین نوجوانی و جوانی بوده اند ، پس نقش آموزگاران و مربیان و اساتید در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از انتشار سریع آن در جامعه بسیار مهم می باشد.

    · در افراد زیر در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا عوارضی چون تنگی بفس ،ذات الریه ،تشنج ،اختلال هوشیاری و…بیشتر از سایر افراد خواهد بود :

    · اشخاص بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال

    · ساکنین خانه های سالمندان و آسایشگاه های بیماران مزمن

    · مبتلا یان به بیماریهای مزمن ریوی، قلبی، و آسم دیابت، مشکلات کلیوی، نقص ایمنی ونیز افراد خیلی چاق

    · زنان باردار

    علائم بیماری

    در مورد علائم بیماری آنفلوانزا لازم است به خاطر داشته باشیم که:

    · مهمترین علائم بیماری تب، گلودرد، سرفه، سردرد می باشد.

    · علائمی مثل لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، همچنین اسهال و استفراغ نیز در بعضی از بیماران مشاهده می شود.

    · کو دکان کم سن و سال مثل شیرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزا ممکن است علائمی از تب و خواب آلودگی، تشنج، بی قراری، عدم نوشیدن مایعات، استفراغ های مکرر، تغییر رنگ پوست به طرف کبودی، تنفس سریع داشته باشند.

    اقدامات پیشگیری

    برای اینکه به بیماری انفلوانزا مبتلا نشویم لازم است:

    o روزانه دستهای خود را با آب وصابون بشوییم ویا با محلول های ضد عفونی کننده تمیز کنیم .بدین منظور ضروری است در هر بار شستن دست ها، این عمل را دوبار تکرار نمائید.

    o از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خودداری کنیم، چون باعث انتقال ویروس می شود.

    o در صورت امکان از افرادی که علائم شبیه بیماری آنفلوانزا دارند حداقل به اندازه یک متر فاصله بگیریم

    o بیاد داشته باشیم که اشیایی مانند تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درها و…. هم میتوانند انتقال دهنده ویروس آنفلوانزا باشند. بهتر است از تمیز بودن آنها مطمئن شویم.

    o توصیه میشود از اسباب بازی های قابل شستشو برای کودکان استفاده شود زیرا اسباب بازی های پارچه ای وپشمی خطر انتقال بیماری آنفلونزا را بیشتر می کند.

    o در صورت ابتلا به آنفلوانزا از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنیم یا مدت آن را کاهش دهیم.

    o با باز کردن پنجره ها و درب ها در فواصل مناسب در روز برای حداقل هر بار ۱۰دقیقه به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی، و کلاس درس و یا … کمک کنیم.

    o خانواده، دوستان و همکاران خود را تشویق کنید تا رفتارهای پیشگیری کننده را رعایت نمایند

    اقدامات مراقبتی در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا

    · استراحت کردن، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب، و استفاده از استامینوفن به عنوان تب بر بهترین راه درمان بیماری انفلوانزا است.

    · برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزا فقط از قرص استامینوفن به میزان تجویز شده استفاده کنیم،

    · اکیداً توصیه می شود برای کاهش تب ناشی از انفلوانزا از مصرف آسپرین خودداری شود.

    · در صورت مشاهده تب و خواب آلودگی در کودکان زیر دو سال، سریعا به پزشک مراجعه شود.

    · مبتلایان به انفلوآنزا میتوانند ۲۴ ساعت بعد از قطع تب به محل کار بازگردند.

    · در صورت مشاهده علائمی چون تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن احساس خستگی، همچنین اسهال و استفراغ در خود

    i. به پزشک مراجعه نماید.

    ii. هنگام عطسه و سرفه، جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیریم بلافاصله دستمال را داخل کیسه پلاستیک گذاشته و سپس در سطل زباله بیندازیم.

    iii. اگر از دستمال پارچه ای استفاده می کنیم روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل کیسه پلاستیکی بگذاریم.

    iv. ضروری است در هنگام عطسه یا سرفه از بردن کف دستهایمان در جلوی دهان و بینی خودداری کنیم زیرا این مسئله باعث می شود:

    ۱. عامل بیماری روی دست مدتی باقی بماند و به وسایلی که دست می زنیم منتقل شود.

    ۲. با دست آلوده به صورتمان دست زده یا چیزی را می خوریم که دوباره ویروس را به بدن ما وارد می کند.

    ۳. با تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درب ها دست می زنیم و عامل بیماری به آن منتقل و می تواند دیگران را آلوده کند.

    v. اگر بلافاصله دستمال در اختیار ندارید حداقل بجای کف دست، آستین یا لباستان را جلوی دهان وبینی بگیرید.

    vi. استفاده از ماسک جهت پیشگیری در این نوع آنفلوانزا توصیه نمی شود

    · خانم های شیرده که علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شیردادن، از ماسک استفاده کنند و یا دستمال جلوی بینی خود قرار دهند.

    · در صورت مشاهده علائم تنگی نفس، اشکال در نفس کشیدن، حال عمومی بد و یا تب بالای بیش از سه روز در مبتلایان به آنفلوانزا ، بیمار می بایست هر چه سریع تر توسط پزشک معاینه شود.

    · در کودکان مبتلا به آنفلوانزا در صورت تنفس سریع و سخت، تشنج و یا تداوم تب باید به پزشک مراجعه نمود.

  42. تارا گفت:

    پیشگیری بهتر از درمان

    در هنگام اپیدمی جهانی یک بیماری، امکان عدم تماس با عامل آن بیماری تقریباً غیرممکن است در حالیکه امکان پیشگیری از ابتلاء به آن وجود دارد.

    هنگامی که هنوز سالم هستید و بدن شما علائمی از ابتلاء به آنفلوآنزا را نشان نمی‌دهد، رعایت چند دستورالعمل ساده از ابتلاء به بیماری و یا توسعه آن جلوگیری می‌نماید.

    تنها راه ورود ویروس آنفلوآنزا از طریق دهان یا بینی می‌باشد. برای پیشگیری از بیماری کافیست نکات زیر را رعایت نمائید:

    ۱. دستهای خود را چندین بار در روز بشوئید.

    ۲. هیچیک از اجزاء صورت خود را لمس نکنید و در مقابل این وسوسه مقاومت نمائید. مگر برای خوردن، نوشیدن، شستشو و سایر امور ضروری.

    ۳. دوبار در روز با آب نمک ولرم قرقره نمائید. ویروس آنفلوآنزا نوع آ از هنگام ورود از طریق دهان یا بینی به مدت ۲ الی ۳ روز در گلو باقی‌مانده و همانجا تکثیر می‌شود. با قرقره محلولهای ضد‌عفونی کننده مانند آب نمک می‌توانید از تکثیر ویروس و ابتلاء به بیماری جلوگیری نمائید. این توصیه ساده را بی‌اهمیت تلقی ننمائید.

    ۴. همانند بند ۳، بینی خود را نیز حداقل یک بار در روز با آب نمک شستشو نمائید. این موضوع ممکن است برای برخی افراد کمی مشکل بنظر برسد اما با کمی تمرین موفق خواهید شد.

    ۵. مصونیت خود را از طریق مصرف غذاها و میوه‌های حاوی ویتامین C افزایش دهید. چنانچه ناچار از مصرف قرصهای ویتامین C می‌باشید، از وجود روی Zinc در آنها اطمینان حاصل نمائید.

    ۶. هرچه می‌توانید مایعات گرم مانند چای،‌قهوه و … بنوشید. اثر نوشیدن مایعات گرم مشابه قرقره نمودن آب نمک اما بصورت معکوس می‌باشد. با قرقره نمودن، ویروس را از بدن خارج می‌نمائیم و با نوشیدن مایعات گرم، ویروس را به داخل معده انتقال می‌دهیم که در آنجا امکان تکثیر ندارد.

    این راه های ساده را برای سایرین بیان نمائید.

    دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  43. تارا گفت:

    با توجه به اینکه آنفلوآنزا می تواند به دو شکل خفیف و شدیددر افراد ظاهر شود،لذا درمان برای هر یک از شکل های آنفلوآنزا به صورت های زیر می باشد:

    اصول درمان بیماران مشکوک به نوع خفیف آنفلوآنزا در منزل

    مهمترین اصل در بیمارانی که مشکوک به شکل خفیف آنفلوآنزا می باشند این است که بیماران نیازی به تجویز دارو های ضد ویروس ندارند لذا توصیه های مراقبت در منزل شامل موارد زیر می باشد :

    · برای کاهش درد و تب باید از استامینوفن استفاده کرد (آسپیرین به هیچ وجه نباید تجویز شود )

    · تجویز مایعات فراوان

    · روزانه به طور مرتب وضعیت فرد مبتلا توسط افراد خانواده ارزیابی شود. در صورت پدیدار شدن علائم شدید بیمار توسط پزشک معاینه و تحت درمان قرار گیرد.

    علائم شدید که نیاز به معاینه متخصص دارد

    · تنگی نفس (در حال استراحت یا در حال فعالیت)

    · تنفس دشوار (چه کودکان زیر ۵ سال و چه سالمندان).

    · افزایش تعداد تنفس در کودکان زیر ۵ سال.

    · کبود شدن لبها و نوک انگشتان .

    · خلط خونی یا صورتی .

    · احساس سوزش ، فشار وسنگینی در قفسه سینه .

    · تغییرات سطح هوشیاری (اعم از گیجی ، خواب آلودگی ، دشواری در بیدار کردن یا ناتوانی در بیدار کردن بیمار).

    · تشنج های مکرر یا مداوم.

    · ضعف عضلانی شدید یا فلج کامل.

    · تداوم تب پس از ۳ روز توام با تشدید سایر علائم اصلی.

    · احساس گیجی شدید و کاهش فعالیت بیمار توام با خواب آلودگی .

    ۱. مراقبت های لازم از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در منزل (از نظر بهداشت فردی)

    · بیمار در یک اطاق دارای تهویه مناسب ،بصورت مجزا از سایر افراد خانواده نگاهداری کنید.

    · درصورت وجود اتاق دارای دستشویی و حمام اختصاصی در منزل، بهتر است فرد مبتلا در اتاق مذکور نگهداری شود.

    · پنجره های اتاق را به تناوب باز کنید تا تهویه مناسب برقرارشود . اطاق از نور مناسب آفتاب نیز برخوردار باشد.

    · کلیه افراد منزل فاصله حداقل یک تا دو متر را با بیمار حفظ کنند.

    · در صورتی که بیمار ناگزیر است با سایر افراد خانواده در تماس باشد، ضمن حفظ فاصله توصیه شده ، از یک ماسک پارچه ای (جراحی ) یا یک دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود استفاده نماید.

    · توصیه اکید می گردد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا از حضور در اماکن عمومی ( تماس با دیگران و مسافرتهای درون شهری ،بین شهری و بین المللی) تا حداقل ۲۴ ساعت پس از قطع تب خودداری کنند.

    · در صورت اجبار به خروج از منزل ، فرد مبتلا باید دستمال و لیوان شخصی همراه داشته باشد.

    ۲. توصیه می شود:(اصول حفاظت از سایر افراد منزل)

    · بجز فردی که مسئول پرستاری از بیماردر منزل است ، سایر افراد منزل با بیمار تماس نداشته باشند و ملاقات کنندگان نیز تا رفع علائم از وی عیادت نکنند.

    · حتی الامکان یک فرد بالغ برای مراقبت از بیمار در منزل تعیین گردد.

    · افرادی که جزء گروه های پر خطر محسوب می شوند ( ازجمله خانم های باردار ) به پرستاری از بیمار نپردازند.

    · بیماران جزء گروه های پر خطر (قلبی عروقی ، ریوی ، تالاسمی ،کلیوی ، دیابت و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند) باید از تماس های نزدیک با بیماران آنفلوآنزا پرهیز نمایند.

    در صورت ناگزیر بودن تماس نزدیک با بیمار باید جلوی دهان و بینی خود را به طور کامل بپوشانند(بوسیله ماسک پارچه ای ، دستمال کاغذی یا یک پارچه).

    · افراد مشکوک به آنفلوآنزا نباید از شیرخواران و سایر افراد پرخطر مراقبت نمایند .

    · افراد هم اتاقی در خوابگاهها، مراکز آموزشی ،پادگانهای آموزشی و منازل که ناگزیر در تماس با بیمار هستند پس از هر تماس نزدیک، دستهای خود را بطور کامل با آب و مایع دستشویی بشویند.

    · دستشویی و توالت مورد استفاده بیمار را به طور مرتب با مواد ضد عفونی کننده و آب شستشو دهید.

    · از دستمال کاغذی های بزرگ یا حوله های شخصی استفاده شود .

    · برقراری تهویه مناسب در قسمتهای مختلف منزل (باز کردن پنجره های دستشویی، حمام ، آشپزخانه) ضروری است.

    ۳. توصیه هایی به فرد مسئول پرستاری از بیمار

    · پرستار بیمار باید در عین مراقبت ازبیمار ماسک جراحی یا دستمال پارچه ای استفاده کند.

    · در صورت پرستاری و مراقبت از کودکان بیمار لازمست چانه کودک بروی شانه مادر یا پرستار قرار گیرد بنابراین بر روی صورت پرستار سرفه نخواهد کرد.

    · پرستار لازم است بلافاصله پس از تماس با فرد بیمار یا دست زدن به دستمال کاغذی های آلوده یا ملحفه های بیمار ، دستهای خود را بشوید.

    · لازمست پرستار و کلیه افراد هم اتاقی خود را از لحاظ علائم آنفلوآنزا بررسی نموده و در صورت بروز چنین علائمی فورا به پزشک مراجعه نمایند.

    ۴. مراقبت از بیماران مشکوک به نوع خفیف آنفلوآنزا در منزل (تمیز نمودن البسه و ملحفه ها و دفع زباله های عفونی )

    · دستمال کاغذی و سایر وسایل یک بار مصرف که فرد بیمار از آنها استفاده نموده اندباید داخل سطل زباله درب دار انداخته شوند .

    · دستها باید پس از تماس با دستمال های آلوده و زباله های بیمار با آب و صابون شسته شوند .

    · سطوح منزل خصوصا میزهای کنار تخت ، سطوح دستشویی و حمام و اسباب بازی های کودکان باید بوسیله مواد ضد عفونی کننده تمیز شوند.

    · ملحفه ها ،البسه، وسایل غذا خوری و ظروف متعلق به فرد بیمار را لازم نیست بطور جداگانه بشویند اما نباید قبل از شستشو، توسط سایرین مورد استفاده قرار گیرند.

    · وسایل پارچه ای (نظیر ملحفه و حوله ها ) باید بوسیله مواد شوینده شستشو داده شوند.

    · دستها را پس جابجایی ملحفه و حوله های کثیف بیمار بشویید.

    · شستشوی وسایل غذا خوری در ماشین ظرف شویی یا با دست و بوسیله آب و مایعات ظرفشویی (یا صابون ) کفایت می نماید.

    · حمام مورد استفاده توسط بیمار هر روز بوسیله مواد ضد عفونی کننده نظافت شود.

    · دشواری تنفس در کودکان زیر ۵ سال .

  44. تارا گفت:

    آنفلوانزای جدید H1N1)A) با منشاء خوکی

    بیماری آنفلوانزا چیست ؟

    یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار دستگاه تنفس ( با درگیری دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی) است که به وسیله چندین نوع ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود. این ویروس ها از طریق ذرات آلوده معلق در هوا ( تماس مستقیم ) و تماس با سطوح آلوده به ترشحات تنفسی (تماس غیرمستقیم) منتقل می‌شود. بیماری در تمام طول سال می تواند رخ ‌دهد اما در مناطق معتدل بیشتر در پاییز و زمستان دیده می شود و در مناطق گرم بیشتر در فصل بارندگی دیده می شود.

    ویروس آنفلوانزا دارای سه تیپ A ، B و C می باشد که تیپ A دارای زیرگونه های مختلفی می باشد که بر اساس دو آنتی ژن سطحی N و H نام گذاری میشوند {مانند ( H1N1) ، ( H2N2)…} . تیپ A علاوه بر انسان می تواند برخی حیوانات مانند خوک ، اسب و پرندگان را نیز مبتلاء نماید . آنفلوانزای تیپ A می تواند به صورت انفرادی ، یا گروهی ( طغیان ، اپیدمی یا جهانگیری ) انسانها را مبتلا نماید اما تیپ B بیشتر بصورت انفرادی و گاهی به صورت گروهی ( اپیدمی های کوچک ) ظاهر می گردد و تیپ c فقط بصورت انفرادی باعث بیماری انسانها می شود .

    تنها تیپ A آنفلوانزا می تواند تغییر ژنی بدهد و زیرگونه های جدیدی را بوجود آورد که یکی از دلایل ایجاد زیرگونه های جدید شاید بخاطر توانائی ایجاد بیماری در حیوانات باشد .

    آنفلوانزای خوکی چیست ؟

    بیماری آنفلوانزا ناشی از ویروس تیپ A و زیر گونه (H1N1) می باشد .این ویروس موجب بیماری در خوک ها می گردد و می تواند اپیدمی های وسیعی در بین خوک ها شود . این بیماری ازسالیان قبل شناخته شده و بسیاری از کشورها به صورت معمول خوک‌های خود را در مقابل آن واکسینه می‌کنند.

    چرا آنفلوانرای A جدید را ابتدا آنفلوانزای خوکی نامیدند ؟

    در آزمایشات اولیه متوجه شدند که آنفلوانزای جدید از نظر ژنی مشابه آنفلوانزای خوکی است لذا آنرا آنفلوانزای خوکی نامیدند اما در آزمایشات تکمیلی مشخص گردید که از نظر ژنی تفاوت های زیادی با آنفلوانزای خوکی دارد و علاوه بر ژنهای آنفلوانزای خوکی ژنهایی از آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزای انسانی نیز در آنفلوانزای جدید وجود دارد و در حقیقت ویروس جدید نو ترکیبی از سه یا چهار ویروس آنفلوانزا می باشد لذا به توصیه سازمان جهانی بهداشت آنفلوانزای خوکی به نام آنفلوانزای A جدید یا آنفلوانزای A(H1N1) نامیده شد .

    انسان چگونه به آنفلوانزای جدید مبتلاء می شود ؟

    از آنجا که در حال حاضر آنفلوانزای جدید از انسان به انسان منتقل می شود لذا مشابه آنفلوانزای انسانی دو راه عمده برای انتقال این بیماری وجود دارد :

    -۱از طریق ذرات تنفسی معلق در هوا (راه مستقیم) که در زمان صحبت کردن، عطسه و سرفه فرد بیمار در هوا منتشر می گردد ومی تواند از راه تنفس باعث ابتلاء افراد سالم شود.

    -۲از طریق سطوح آلوده به ترشحات تنفسی فرد بیمار ، بخصوص دستهای آلوده در تماس با مخاط ها مانند چشم ، بینی و دهان.

    انتقال انسان به انسان این بیماری باعث سرعت زیاد انتشار این بیماری در جهان گردید و به همین علت سازمان بهداشت جهانی در ۲۱ خرداد سال ۱۳۸۸ فاز شش پاندمی ( جهانگیری ) این بیماری را اعلام نمود .

    دوره کمون و سرایت پذیری بیماری آنفلوانزای جدید چگونه است ؟

    دوره کمون ( نهفتگی ) بین ۱تا۳ روز می باشد و بیماران از ۲۴ ساعت قبل از بروز علائم تا یک هفته بعد از بروز علائم واگیر دار هستند و می توانند بیماری را به سایر افراد منتقل نمایند .

    چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض این بیماری می باشند ؟

    افراد بالای ۶۵ سال ، کودکان زیر ۵ سال ، زنان باردار و افراد دارای بیماریهای مزمن مانند بیماران دیابتی ، فشارخون بالا ، بیماران قلبی ، بیماران آسمی و … بیشتر در معرض خطر عوارض این بیماری هستند و موارد مشکوک در این گروه ها باید به پزشک جهت معاین و شروع درمانهای لازم ارجاع گردد .

    آخرین آمار ابتلاء انسانی این بیماری چقدر است ؟

    براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تا تاریخ ۷ شهریور ۱۳۸۸ در جهان ۲۹۷۹۲۲ نفر به بیماری آنفلوانزای جدید مبتلاء و تعداد ۳۰۱۴ نفر به علت این بیماری فوت نموده اند در ایران مجموع موارد کشف شده تا تاریخ انتشار این متن ۲۸۵ مورد می باشد که منجر به مرگ یک نفر نیز گردیده است و دراستان خراسان تعداد مبتلایان به ۳۴ نفر رسیده است .درحال حاضر تقریبا” تمام کشورها درگیر این بیماری هستند .

    آیا بیماری آنفلوانزای جدید از طریق خوردن منتقل می‌شود؟

    ویروس این بیماری در محیط زیاد دوام نمی آورد و معمولا” پس از چند ساعت از بین می رود ، البته هر چه محیط سردتر و مرطوب تر باشد دوام ویروس در محیط بیشتر خواهد بود . تا کنون انتقال بیماری از طریق خوردن و آشامیدن گزارش نشده است . این ویروس در مقابل حرارت حساس بوده و در اثر بختن از بین می رود و به مواد ضد عفونی کننده مانند الکل ، بتادین و مواد سفید کننده مانند وایتکس حساس می باشد و به راحتی از بین می رود . این ویروس مانند بسیاری از ویروس ها از طریق پختن در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد (۱۶۰ درجه فارنهایت) از بین می‌رود.

    آیا برای بیماری آنفلوانزای جدید واکسنی وجود دارد؟

    در حال حاضر واکسن اختصاصی برای این بیماری ساخته نشده ولی تلاش ها در این خصوص ادامه دارد و احتمالا” در آینده نزدیک واکسن بیماری وارد بازار خواهد شد . از طرفی مشخص نیست که آیا واکسن آنفلوانزای فصلی انسانی می‌تواند محافظتی در مقابل آنفلوانزای A جدید ایجاد کند یا خیر ؟ اما برای افراد در معرض عوارض شدید بیماری توصیه میشود از واکسن آنفلوانزای انسان استفاده شود تا حداقل از همزمانی این دو بیماری در انسان جلوگیری شود تا مانع ترکیب ژنی این دو ویروس و ایجاد ویروس با قدرت سرایت بالا در انسانها گردد.

    علائم بیماری آنفلوانزای جدید چیست ؟

    به طور کلی علائم بالینی در انسان از حالت بدون علامت تا علائم پنومونی شدیدی که منجر به مرگ می‌شود متغیر است. علائم آنفلوانزا خوکی مشابه آنفلوانزای انسانی ( تب ، گلودرد ، سردرد ، سرفه و دردهای عضلانی ) است . علائم بیماری در کودکان کمی متفاوت تر از بزگسالان است. تنفس تند یا اختلال در تنفس، تمایل رنگ پوست به خاکستری یا آبی، ننوشیدن آب به اندازه کافی، تهوع شدید، عدم تعامل با افراد دیگر و یا خواب طولانی مدت، تغییر رفتار و زودرنجی و تب شدید و سرفه از علائمی است که در کودکان مبتلا به این بیماری مشاهده شده است .

    علائم فرم شدید بیماری در بالغین :

    Ø تب بالا بمدت طولانی (بیش از ۳ روز) خصوصاً‌ اگر همراه حال عمومی بد باشد

    Ø تنگی نفس

    Ø نشانه های تنفسی مشکل

    Ø درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم

    Ø سرگیجه ناگهان

    Ø گیجی

    Ø استفراغ شدید یا مداوم

    Ø در ابتدا علائم آنفلوانزا بهبود یابد ولی ناگهان تب و سرفه شدید عود کند

    علائم فرم شدید بیماری در کودکان:

    Ø نشانه های تنفسی مشکل(تنفس تند یا نفس دشوار)

    Ø تغییر رنگ کبود یا خاکستری پوست

    Ø عدم نوشیدن مایعات به میزان کافی

    Ø استفراغ شدید یا مداوم

    Ø اختلال سطح هشیاری (کودک به دشواری قابل بیدار کردن باشد یا اساساً نتوان وی را بیدار نمود)

    Ø عدم تمایل برای بازی کردن یا عدم تعامل کودک با اطرافیان

    Ø تحریک پذیری شدید

    Ø در ابتدا علائم آنفلوانزا بهبود یابد ولی ناگهان تب و سرفه شدید عود کند

    نظام مراقبت بیماری آنفلوانزای جدید

    اهداف نظام مراقبت بیماری آنفلوانزای جدید برای پیشگیری از ابتلاء انسان به ویروس آنفلوآنزای خوکی A (H1N1) در کشور عبارت است از کسب آمادگی لازم برای مقابله با اپیدمی بیماری و کاهش موارد ابتلاء و مرگ ومیر ناشی از این بیماری در کشور .

    تعریف مورد مشکوک به آنفلوانزای جدید A :

    عبارتست از هر مورد بیمار دارای آنفلوانزا در افرادی که طی یک هفته گذشته از کشور یا منطقه ای که در آن موارد تائید شده قطعی داشته برگشته باشد و یا طی یک هفته گذشته با یک مورد بیمار تائید شده آنفلوانزای A(H1N1) در تماس تزدیک بوده است .

    نمونه گیری از بیماران :

    بر اساس آخرین دستورالعمل مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ، در حال حاضر تنها از موارد مشکوک در شرایط زیر نمونه گیری می شود :

    – ۱نمونه گیری از بیماران مشکوک به آنفلوانزای بستری در بیمارستانها

    -۲نمونه گیری از افراد مشکوک به بیماری (مسافر) در فرودگاهها (پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی)

    -۳نمونه گیری از ۱۰ مورد مشکوک در هفته از پایگاه دیده ور آنفلوانزا

    نحوه نمونه گیری :نمونه با سواپ به ترشحات حلق بیمار آغشته و در محیط کشت قرار میگیردو سپس به آزمایشگاه مرکز بهداشت استان ارسال می گردد .

    با مورد مشکوک به آنفلوانزای جدید A چگونه برخورد کنیم ؟

    در صورتیکه حال عمومی بیمار خوب باشد به آموزش داده شود چکونه از سرایت بیماری به دیگران پیشگیری نماید و در صورت تشدید علائم یا پیدا شدن علائم شدید بیماری بلافاصله مراجعه نماید تا به سطح بالاتر ارجاع گردد . در صورتیکه حال عمومی بیمار خوب نباشد و علائم تشدید بیماری ظاهر شود بیمار باید سریعا” به بیمارستان ارجاع و به صورت ایزوله بستری شود .

    طبق دستورالعمل از موارد مشکوک در مراکز بهداشتی درمانی منتخب با سواپ از حلق باید نمونه گیری شود و جهت ارسال به آزمایشگاه به مرکز بهداشت استان ارسال گردد .

    آیا برای این بیماری داروی اختصاصی در دسترس می‌باشد؟

    دو دسته دارو برای درمان بیماری آنفلوانزا وجود دارد.ولی بسیاری از موارد آنفلوانزای جدید گزارش شده در انسان‌ها بدون نیاز به مداخلات طبی و مصرف داروهای ضد ویروسی به طور کامل بهبود یافته‌اند و در موارد خاصی نیاز به استفاده از داروهای ضد ویروسی می باشد . تعداد ویروس‌های آنفلوانزا مقاوم به داروهای ضد ویروسی در حال گسترش است که ناشی از مصرف بی دلیل داروها می باشد . بیمارانی که از دارو استفاده می کنند لازم برای شش ماه از حاملکی جلو گیری نمایند .این دارو تنها در اختیار سیستم بهداشتی کشور می باشد .

    فعلا”درمان تنها برای بیمارانی شروع می شود که :

    -۱تست آزمایشگاهی آنها مثبت شده (تائید قطعی) و دارای علائم بیماری هستند.

    -۲موارد مشکوک که حال عمومی آنها نامناسب بوده و بستری شده اند.

    – ۳موارد مشکوک که جزء گروههای شدیدا” در معرض خطر می باشند.

    مهم این است که تمام موارد مشکوک را جدی گرفته و آموزش دهیم تا مراقبت نمایند بیماری به دیگران منتقل نشود چون تقریبا” تمام بیماران بدون نیاز به داروی اختصاصی بهبود می یابند و کمتر از ۵% بیماران نیاز به درمان دارند .

    برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری چه کنیم ؟

    از آنجا که بیماری در بسیاری از کشورها دیده شده ولی در داخل جمعیت کشورمان هنوز ویروس به چرخش در نیامده است لذا توصیه می گردد از سفرهای خارجی غیر ضروری ( به ویژه افراد در معرض خطر زیاد ) خوددار ی نمایند و در صورت ضرورت سفر نکات زیر مورد توجه قرار گیرد :

    · از حضور در مکان های پر تردد و شلوغ حدالامکان خودداری کنند.

    · در طول سفرخواب و استراحت کافی داشته باشند.

    · از تماس نزدیک ( حداقل یک متر ) با افراد بیمار خودداری نمایند.

    · در صورت تماس با افراد بیمار حتما” با پزشک مشورت کنند .

    · دستهای خود را بطور مکرر با آب و صابون بشویند .

    · در صورت بروز علائم تب ، سردرد ، گلودرد ، سرفه ، دردهای عصلانی( کوفتکی بدن) بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

    · اگر طی ۷ روز بعد از ورود به کشور نیز علائم فوق بروز کرد ضرورت دارد به مراکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه و یادآوری کنید اخیرا” خارج از کشور بوده اید.

    در صورت ابتلاء به علائم این بیماری برای جلوگیری از سرایت به دیگران چه کنیم ؟

    · حتی الامکان در مدت بیماری در منزل بمانند و استراحت کنند .

    · در صورت نیاز به ترک منزل و در زمان حصور در اماکن شلوغ از ماسک تنفسی استفاده کنند .برای این منظور استفاده از ماسک های معمولی ( ماسک های جراحی موجود در داروخانه ها ) کفایت می نماید و باید توجه کرد از ماسک باید به صورت محدود استفاده کرد و حداکثر هر یک ساعت و یا در ضورت مرطوب شدن در اثر تنفس می بایست تعویض گردد .

    · از تماس دستهای آلوده با چشم ، دهان و بینی خوداری کنند.

    · از تماس دستهای آلوده با سطوح و وسایل مشترک( دستگیره دربها ،…. ) خودداری گردد.

    · سطوح آلوده را می توان با محلول وایتکس (۱۰% ) رقیق یا الکل ۷۰ درجه ضد عفونی کرد.

    · سعی شود پس از برگشت از سفر نیز از بوسیدن و در آغوش گرفتن افرادی که برای گرامی داشتن انها از سفر مراجعه می نمایند خودداری گردد.

    · آداب تنفسی رعایت گردد ( موقع عطسه و سرفه با استفاده از دستمال کاغذی جلو دهان خود را بگیرند )

    · دستمال های کاغذی آلوده را بصورت صحیح دفع شود(انداختن در ظرف زباله درب دار یا قرار دادن داخل پلاستیک و بستن درب پلاستیک سپس قرار دادن در ظرف زباله )

    · از روبوسی با سایرین خودداری گردد.

    · از دست دادن با دستهای آلوده به دیگران خوداری گردد.

    طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت تنها دو اقدام شستشوی مکرر دستها و رعایت آداب تنفسی ( پوشاندن دهان و بینی موقع عطسه و سرفه ) می تواند بطور چشمگیری از انتشار بیماری جلو گیری نماید .

  45. شیدا گفت:

    مدیر جون چرا صفه دلنوشته ها و طنز دیگه نیست؟ 🙁

  46. شیدا گفت:

    مرسی تاراجونم

  47. تارا گفت:

    خطر مصرف بی رویه قطره چشمی

    اگر به صورت خودسرانه قطره چشمی استفاده کنید بهتر است بدانید در معرض خطر نابینایی قرار دارید و به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید سعی کنید معاینه دوره ای و منظمی توسط چشم پزشک داشته باشید و به سلامت بینایی تان اهمیت بیشتری دهید

    به گزارش ۹صبح به نقل از آنا، عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: مصرف خودسرانه برخی داروها به خصوص قطره‌های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب سیاه (گلوکوم) می‌شود که در صورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن به موقع به چشم پزشک، منجر به نابینایی فرد خواهد شد

    دکتر حیدر امینی در آستانه برپایی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران که ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه بر اساس یک بررسی انجام شده در کشور ۸۰ درصد افرادی که به بیماری گلوکوم(آب سیاه) مبتلا بودند از بیماری خود خبر نداشتند و طی غربالگری شناسایی شده‌اند، ضرورت بیماریابی این بیماران به شدت احساس می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر به بیماری گلوکوم مبتلا هستند و از این تعداد حدود ۶۵۰ هزار نفر با وجود ابتلا به بیماری آب سیاه از بیماری خود آگاهی ندارند.عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: بیماری گلوکوم اغلب بر اثر بالا بودن فشار داخل چشم ایجاد شده، تخریب عصب بینایی را به دنبال دارد و از آنجا که فرآیند این تخریب، تدریجی صورت می‌گیرد در صورت مناسب نبودن درمان، سبب نابینایی فرد می‌شود.

    وی با توجه به اینکه گلوکوم، عمده‌ترین علت نابینایی غیر قابل برگشت در جهان است، یادآور شد: از آنجا که احتمال ابتلای افرادی که پدر، مادر، خواهر و برادر آنان دچار گلوکوم هستند به این بیماری ۵ تا ۶ برابر دیگران است، ضرورت دارد، این افراد مورد معاینات منظم چشمی قرار گیرند.

    امینی با توجه به اینکه هر چه سن افراد بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد، گفت: هر چند هیچ گروه سنی حتی کودکان از ابتلا به این بیماری مصون نیستند، اما ضروری است، افراد بالای ۶۰ سال به طور سالانه مورد معاینات چشمی منظم قرار گیرند.

    بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران با حضور ۱۸ سخنران از اروپا و امریکا و با همکاری و هماهنگی انجمن جهانی چشم پزشکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

  48. تارا گفت:

    عوارض نوشیدن قهوه در بارداری

    تازه‌ترین نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد نوشیدن قهوه در دوره بارداری خطر ابتلا به لوسمی (سرطان خون) را در کودک آینده افزایش می‌دهد.

    تازه‌ترین نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد نوشیدن قهوه در دوره بارداری خطر ابتلا به لوسمی (سرطان خون) را در کودک آینده افزایش می‌دهد.

    کافئین قطعا برای زنان باردار مفید نیست؛ اما دانشمندان انگلیسی با استناد به نتایج مطالعات جدید خود در مورد مصرف قهوه در دوره بارداری به زنان هشدار جدی داده‌اند. به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، تا کنون مطالعات زیادی در زمینه ارتباط بین نوشیدن قهوه توسط زنان باردار و خطراتی که ممکن است برای کودک آنها داشته باشد، صورت گرفته است ؛ که از جمله می توان به افزایش خطر احتمال تولد پیش از موعد یا کم بودن وزن نوزاد اشاره

    براساس این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی آمریکایی “زنان و زایمان” منتشر شده است ، نوشیدن دو فنجان قهوه در روز توسط زنان باردار خطر ابتلا به لوسمی، سرطان سلول های مغز استخوان ، را در کودکان آینده آنها تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

    به گفته این دانشمندان ، کافئین احتمالا با حساس کردن دی.ان.ای. سلول ها در برابر رشد تومورها ، به آنها آسیب می‌رسانند. این خطر برای نوشیدن یک فنجان قهوه در روز به ۲۰ درصد می‌رسد و برای بیش از چهار فنجان در روز، این خطر به ۷۲ درصد می‌رسد. محققان انگلیسی به زنان باردار توصیه کرده‌اند که در دوره بارداری از مصرف کافئین و همچنین الکل به شدت پرهیز کنند.

    لوسمی سرطانی است که بر اثر تکثیر غیرعادی گلبول های سفید خون به وجود می‌آید. عوامل متعددی می‌تواند موجب بروز این نوع سرطان شود. طی سال‌های اخیر شیوع این بیماری در کودکان افزایش یافته است و این امر دانشمندان را بر آن داشته تا بر فاکتورهای محیطی بسیاری همچون قهوه، آلودگی و الکل تأکید کنند. اما هنوز باید درباره تاثیر واقعی این عوامل بر بروز سرطان خون مطالعاتی صورت پذیرد.

  49. تارا گفت:

    ۵ بیماری که در فصل سرما تشدید می شوند

    فصل سرما با برف و باد و باران و هوای سرد برای بسیاری از افراد فرح بخش و برای برخی دیگر به معنای افزایش درد و مشکلاتی در سلامتی است. با رسیدن روزهای سرد سال برخی از مشکلات و بیماری های تشدید می شوند. افرادی که دچار بیماری آسم، دردهای مفصلی، بیماری های ریوی، خشکی پوست و غیره هستند، در فصلی که هوا سرد و خشک می شود، دچار مشکلات بیشتری می شوند.

    آرتریت در فصل سرما

    افرادی که دچار آرتریت یا همان التهاب و درد مفصلی هستند، با سرد شدن هوا با مشکلات بیشتری از جمله خشکی و درد مفاصل مواجه می شوند. درست است که آرتریت به دلیل سرما بروز نمی کند، اما سرما یکی از عوامل تشدید آن محسوب می شود.

    در فصل زمستان فشار هوا کاهش پیدا می کند و بافت های پیرامون مفاصل متسع می شود. در نتیجه فشار بیشتری به مفاصل وارد می شود. انقباض عضلانی ناشی از اتساع بافت ها نیز ایجاد درد و تورم می کند.

    تمرینات سبک و مناسب می تواند تسکین دهنده باشد. لازم است برای پیشگیری از این مشکل و جلوگیری از افزایش وزن و همچنین برای حفظ نرمی و انعطاف مفاصل به طور مرتب ورزش های مناسب انجام دهید.

    بیماری آسم در فصل سرما

    آسم یک بیماری ریوی مزمن است که در قفسه ی سینه ایجاد تنگی نفس می کند. افرادی که از این بیماری رنج می برند، بریده بریده و به سختی نفس می کشند. در برخی افراد فصل سرما یک عامل برای تشدید بیماری است. این افراد در روزهای دیگر سال مشکل چندانی ندارند، اما سردی عوا اغلب تنها عامل تشدید و عود علائم بیماری آنهاست.
    سردی هوا باعث می شود که لایه چربی طبیعی پوست که حافظ آن از آسیب های خارجی است، از بین برود. در نتیجه پوست با کمترین تحریکی قرمز و خشک شده و می خارد.

    در واقع با سرد شدن هوا پوشش مخاطی دستگاه تنفسی ضخیم تر شده و به این ترتیب مشکلاتی برای بیماری ایجاد می کند. زمانی که هوای سرد وارد ریه های یک بیماری مبتلا به آسم می شود، ریه ها با آزاد کردن آنتی هیستامین واکنش نشان می دهند و همین امر باعث تنگی نفس و خس خس سینه می شود.

    معمولا بسته بودن در و پنجره در فصل زمستان مانع از گردش هوای مناسب می شود و در نتیجه تجمع مواد حساسیت زا در داخل منزل بیشتر شده و آسم تشدید می شود. اگر دچار این بیماری هستید، باید تا حد امکان خود را از تماس با هوای سرد دور نگه دارید و هوای داخل منزل را مرطوب کنید.

    بیماری رینود در فصل سرما

    بیماری رینود، نوعی اختلال در گردش خون است که در آن جریان خون در قسمت های انتهایی بدن یعنی انگشتان دست و پا دچار مشکل می شود.

    در واقع سرمای شدید روی رگ های خونی تاثیر گذاشته و جریان خون در این نواحی را کاهش می دهد. در نتیجه پوست انگشتان دست و پا و همچنین بینی به طور موقت رنگ پریده و کبود می شود.

    زمانی که جریان خون به حالت طبیعی بر می گردد نیز پوست قرمز می شود. در برخی موارد شدید، بیماری رینود می تواند باعث قانقاریا در نوک انگشتان دست ها و پاها شود.

    سندرم شوگرن در فصل سرما

    سندرم شوگرن شرایطی است که در آن غددی که مسئول تامین رطوبت بدن هستند، از طرف دستگاه ایمنی مورد حمله قرار می گیرند. در واقع این بیماری یک بیماری خودایمنی است که با خشکی دهان، بافت ها و چشم ها بروز می کند. در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است نیز علائم این بیماری تشدید می شود.

    لذا لازم است که تا حدامکان رطوبت داخل منزل، با قرار دادن دستگاه های بخور مناسب حفظ شود. کرم های مرطوب کننده و نوشیدن آب نیز برای بازگرداندن رطوبت از دست رفته خوب است. توجه داشته باشید که اکثر داروهای ضدافسردگی و داروهای کاهنده ی فشار خون نیز می توانند عاملی برای خشکی دهان شوند.

    قرمزی و خارش پوست در فصل سرما

    کاهش دما و خشک شدن هوای داخل و خارج از منزل باعث حساسیت و تحریک پذیری پوست می شود. سردی هوا باعث می شود که لایه چربی طبیعی پوست که حافظ آن از آسیب های خارجی است، از بین برود. در نتیجه پوست با کمترین تحریکی قرمز و خشک شده و می خارد.

    برای مقابله با این مشکلات از شستشوی صورت با آب داغ اجتناب کنید، چون آب گرم خشکی پوست را بیشتر می کند. صورت خود را با ژل های پاک کننده و محصولات مناسب تمیز کنید. حتما از کرم های مرطوب کننده قوی تر استفاده کنید تا پوست نرم شده و خارش آن کمتر شود.

    حرف آخر

    افرادی که مشکلی در سلامتی خود دارند، باید در فصل سرما بیشتر مراقب خود باشند. اکثر مشکلات سلامتی در شروع فصل سرما به طور غیرمنتظره ای بروز می کنند و اگر حواستان نباشد مشکلات جدی به بار می آورند.

    توصیه می کنیم لباس گرم مناسب بپوشید و سر تا پایتان را از سرما بپوشانید. اگر حساسیت یا آسم دارید، حتما از ماسک استفاده کنید تا هوای تنفسی تان را گرم کنید. قبل از پوشیدن لباس ها آنها را گرم کنید.

    نوشیدنی های گرم مانند چای یا شیر داغ و قهوه و غیره باعث گرم شدن بدن می شود. در فصل سرما خانه نشینی و بی تحرکی را کنار بگذارید. فعال باشید و ورزش کنید. این کار نه تنها باعث گرم شدن و نشاط بیشتر می شود، بلکه به کنترل وزن تان نیز کمک می کند. در فصل زمستان کفش مناسبی به پا کنید و از معابری عبور و مرور کنید که عاری از برف و یخ باشد.

  50. تارا گفت:

    علائم انواع بیماری های مقاربتی را بشناسید

    اگر چه کاندوم در پیشگیری از گسترش برخی بیماریهای مقاربتی بسیار مفید است اما در مقابل همه موثر نیست. کاندوم در جلوگیری از انتقال سوزاک، کلامیدیا، ایدز و تریکوموناس موثر است اما در مقابل هرپس، سیفلیس و زگیل تناسلی از فرد محافظت نمیکند.

    معرفی انواع بیماریهای مقاربتی (STDs)

    زگیل تناسلی (ویروس پاپیلومای انسانی HPV)

    برای ابتلا به بیماریهای مقاربتی جنسی لازم نیست حتما رابطه جنسی داشته باشید. تماس پوست با پوست برای گسترش زگیلهای تناسلی (genital warts) کافی است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک خانواده ویروسی است که زگیل تناسلی ایجاد میکند. برخی از انواع این ویروس موجب زگیل شده و بی خطر هستند اما برخی دیگر ممکن است سرطان دهانه رحم یا مقعد ایجاد کنند. برای محافظت در مقابل برخی از خطرناکترین انواع آن واکسنهایی وجود دارد.

    علائم: زگیلهای صورتی یا به رنگ پوست که برجسته، مسطح یا گل کلمی شکل هستند اما اغلب هیچ علامتی در این بیماری وجود ندارد.

    شپش ناحیه تناسلی (Crabs)

    احتمالا نام شپش را در مورد موی سر زیاد شنیده اید. گاهی نیز ممکن است در موهای ناحیه شرمگاهی موجودات ریز انگلی یافت شوند که ظاهری بسیار متفاوت از شپش سر یا بدن دارند. این موجودات در حین تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل میشوند. شپش ناحیه تناسلی با لوسیونهای بدون نسخه از بین میروند.

    علائم: خارش شدید، تخمهای ریز چسبیده به موی ناحیه شرمگاهی، شپشهای در حال حرکت.

    گال (Scabies)

    گال عفونت خارشی ایجاد شده توسط مایت کوچکی است پوست انسان را سوراخ کرده و زیر پوست میرود و تخم گذاری میکند. گال همیشه یک بیماری مقاربتی نیست چون از طریق هر گونه تماس پوست با پوست میتواند گسترش پیدا کند اما در افراد جوانتر اغلب مایتها در حین رابطه جنسی منتقل میشوند. گال با کرمهای تجویزی درمان میشود.

    علائم: خارش شدید به ویژه شب هنگام و ضایعات پوستی جوش مانند. ممکن است ظاهر شدن علائم ۲ تا ۶ هفته طول بکشد.

    سوزاک (Clap)

    سوزاک به راحتی گسترش می یابد و در صورتی که درمان نشود، هم در مردان و هم در زنان میتواند به ناباروری منجر شود. آنتی بیوتیکها میتوانند عفونت را رفع نمایند.

    علائم: علائم شایع سوزاک سوزش در حین دفع ادرار و ترشحات. اما اغلب در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. با گذر زمان عفونت موجب ضایعات پوستی شده یا به خون و مفاصل گسترش می یابد.
    در مردان: ترشحاتی از آلت تناسلی، تورم بیضه ها
    در زنان: ترشحاتی از واژن، درد لگنی، لکه بینی.
    علائم ممکن است خفیف بوده و به راحتی با عفونت واژن یا دستگاه ادراری به اشتباه گرفته شود.

    سیفلیس (Syphilis)

    اکثر مردم متوجه علائم اولیه سیفلیس نمیشوند. این بیماری در صورتی که درمان نشود ممکن است منجر به فلج، کوری و مرگ گردد. سیفلیس را با آنتی بیوتیکها میتوان درمان کرد.

    علائم: اولین نشانه آن معمولا زخم بدون درد، گرد و سفت در ناحیه تناسلی یا مقعد است. این بیماری از طریق تماس مستقیم با زخم گسترش پیدا میکند. در مراحل بعدی ممکن است جوشهایی روی کف دستها، کف پا یا بخشهای دیگر بدن ظاهر شود، غدد متورم شوند، تب، ریزش مو یا خستگی اتفاق بیفتد. در مراحل آخر علائم شامل آسیب به اندامهایی مانند قلب، مغز، کبد، عصبها و چشمها میشود.

    کلامیدیا (Chlamydia)

    کلامیدیا یک بیماری مقاربتی شایع است که در صورت عدم درمان میتواند به ناباروری منجر شود. این بیماری با درمان آنتی بیوتیکی کاملا برطرف میشود اما اغلب فرد متوجه بیماری اش نمیشود چون علائم یا وجود ندارند یا مبهم هستند. کلامیدیا میتواند موجب عفونت راست روده یا گلو شوند.

    علائم در مردان: سوزش و خارش در نوک آلت تناسلی، ترشحات، درد هنگام دفع ادرار.
    علائم در زنان: خارش واژن، ترشحاتی که ممکن است بو دار باشند، درد در حین رابطه جنسی، درد در حین دفع ادرار.

    ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1)

    برخی افراد گاهی اوقات بر روی لب تبخال میزنند. تبخال به واسطه ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) ایجاد میشود. این ویروس معمولا بیماری مقاربتی ایجاد نمیکند. ویروس به سادگی در بین اعضای خانواده یا از طریق بوسیدن منتقل میشود. ممکن است این ویروس از طریق تماس دهانی یا تناسلی فرد آلوده به ناحیه تناسلی فرد دیگر راه یابد. اگر چه هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما داروها میتوانند دوره آن را کوتاه کرده و یا از بروز آن پیشگیری کنند.

    علائم: تبخال هر از گاهی ممکن است بر روی لب ایجاد شود. تاولهای کوچک یا زخم بر روی دستگاه تناسلی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

    ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2)

    بیشتر موارد هرپس تناسلی به واسطه ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) ایجاد میشود. این ویروس به شدت مسری بوده و از طریق رابطه جنسی یا تماس مستقیم با تبخال هرپس منتقل میشود. در این مورد هم مانند نوع ۱ درمان قطعی وجود ندارد اما داروهای ضد ویروسی دفعات بروز آن را کاهش داده و به رفع سریعتر علائم کمک میکنند.

    علائم: تاولهای پر آب که در ناحیه تناسلی، رانها یا باسن زخمهای دردناک و پوسته دار ایجاد میکنند. این تاولها از طریق تماس دهانی میتوانند به لبها گسترش یابند.

    هپاتیت ب

    هپاتیت ب ویروس پنهانی است که آسیب شدیدی به کبد وارد میکند. این ویروس از طریق تماس با خون و مایعات دیگر بدن فرد آلوده گسترش می یابد. افراد سالم از طریق رابطه جنسی، استفاده از سوزن مشترک و در هنگام تولد و نیز تیغ و ماشین اصلاح و مسواک مشترک میتوانند آلوده شوند. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما داروها میتوانند ویروس را تحت کنترل نگه دارند. واکسن موثری برای پیشگیری از هپاتیت ب وجود دارد که از فرد در مقابل ابتلا به این بیماری محافظت مینماید.

    علائم: در عفونت حاد فرد ممکن است دچار تهوع، دل درد، تیرگی ادرار، خستگی و زردی پوست یا چشمها شود. عفونت مزمن ممکن است منجر به سیروز کبد و سرطان کبد گردد. بسیاری از افراد سالها بدون علامت هستند.

    ایدز (HIV)

    ویروس ایدز عملکرد دفاعی بدن در مقابل عفونتها را دچار ضعف و اختلال میکند. این بیماری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، سوزن مشترک یا تولد از مادر مبتلا به ایدز گسترش می یابد. این بیماری سالها بدون علامت باقی می ماند بنابراین آزمایش خون بهترین راه اطلاع یافتن از وجود این بیماری است. درمان به موقع برای کمک به پیشگیری از بیماریهای جدی بسیار مهم است.

    علائم اولیه ایدز: بسیاری از افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند اما برخی دچار علائم موقتی شبه آنفلوانزا به مدت یک تا دو ماه پس از ابتلا به عفونت میشوند: تورم غدد، تب، سردرد و هستگی. آفت دهان نیز ممکن است ایجاد شود.

    آزمایشهای ایدز

    آزمایش مطمئن ایدز در کلینیک یا خانه از طریق تستهای مورد تایید سازمان غذا و دارو انجام میشود. در تستهای بدون نام، تنها از عدد برای شناسایی شما استفاده میشود. یکی از محدودیتهای این تستها دوره پنجره است. دوره پنجره فاصله زمانی بین ورود عامل بیماری‌زا به بدن تا زمان توان تشخیص آن میباشد که در بیماری ایدز این دوره شش ماه پس از دریافت ویروس است، در این دوره آزمایشهای آنتی بادی نمیتوانند وجود ویروس در بدن را تشخیص دهند اما بیماری در این مدت قابل سرایت است.

    گزینه های درمانی ایدز

    هیچ درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که میتوانند تکثیر ویروس در بدن را کاهش دهند. ترکیبی از داروهای ضد ویروسی به امید پیشگیری از پیشرفت بیماری تجویز میشود. درمانهای دیگر در صورت ضعف سیستم ایمنی، برای پیشگیری یا مقابله با عفونتهای جدی میتوانند مفید باشند.

    تریکوموناس (Trichomoniasis)

    تریکوموناس بیماری انگلی است که از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و با دارو درمان میشود.

    علائم در مردان: در بیشتر مردان هیچ علامت مشخصی وجود ندارد. در برخی افراد ترشحات خفیف یا سوزش کم در حین دفع ادرار تجربه میشود.
    علائم در زنان: زنان ممکن است ترشحات سبز زرد با بوی شدید، خارش واژن یا درد در حین رابطه جنسی یا دفع ادرار را تجربه کنند. علائم معمولا ۵ تا ۲۸ روز پس از ورود انگل شروع میشود.

    شانکروئید (Chancroid)

    شانکروئید بیماری مقاربتی باکتریایی است که در افریقا و آسیا شیوع دارد اما در امریکا نادر است. در این بیماری زخمهای تناسلی ایجاد میشود که میتواند باکتری را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. آنتی بیوتیکها این عفونت را درمان میکنند.

    علائم در مردان: جوشهای دردناک در روی آلت تناسلی که ممکن است به زخمهای باز چرکی تبدیل شود، درد در ناحیه تناسلی و کشاله ران.
    علائم در زنان: جوشهای دردناک در ناحیه تناسلی که میتواند به زخمهای باز تبدیل شود، تورم گره های لنفاوی در کشاله ران.

    لنفوگرانولوم ونروم (LGV)

    بیماری لنفوگرانولوم به واسطه نوعی کلامیدیا ایجاد میشود که در امریکا نادر است اما در مردانی که رابطه جنسی با مرد دارند شایعتر است. این بیماری همانند انواع دیگر کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان میشود.

    علائم: زخمهای باز در ناحیه تناسلی یا مقعد، سردرد، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی در کشاله ران. در صورتی که بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل شده باشد ممکن است موجب خونریزی یا ترشحات مقعدی شود.

    بیماری التهاب لگن

    خود این بیماری مقاربتی نیست بلکه حاصل عوارض بعدی بیماریهای مقاربتی درمان نشده به خصوص سوزاک و کلامیدیا است. وقتی باکتری به رحم و اندامهای تولید مثلی دیگر زن گسترش می یابد، این بیماری ایجاد میشود. درمان فوری برای پیشگیری از صدمه به باروری لازم است.

    علائم: درد پایین شکم، تب، ترشحات غیر معمول، درد در حین رابطه جنسی، دفع ادرار دردناک و لکه بینی. متاسفانه اغلب هیچ یک از این علامت هشدار دهنده وجود ندارند.

    چه افرادی در خطر بیماری های مقاربتی قرار دارند؟

    هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد در خطر بیماری مقاربتی قرار دارد و فرقی نمیکند چه جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی یا جهت گیری جنسی داشته باشد. نوجوانان و جوانان راحت تر از افراد با سن بیشتر به این بیماریها گرفتار میشوند. در سن ۲۵ سالگی نیمی از بزرگسالانی که از نظر جنسی فعال هستند، دچار یک بیماری مقاربتی میشوند. داشتن چند شریک جنسی خطر بیماریهای مقاربتی را افزایش میدهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا بیان میکند که برخی از این بیماریها مانند سیفلیس در مردانی که با مرد دیگری رابطه جنسی دارند شایعتر است.

    آیا افرادی که تا کنون رابطه جنسی نداشته اند، ممکن است به بیماریهای مقاربتی مبتلا شوند؟

    بله. بسیاری از این بیماریها از طریق هر نوع فعالیت جنسی از جمله تماس پوستی یا دهانی میتواند گسترش یابد. به خصوص در مورد بیماریهای مقاربتی که ضایعات یا زخمهای تناسلی ایجاد میکنند این امر صادق است. از طرفی برخی از این بیماریها به طرق دیگر (غیر جنسی) نیز گسترش می یابند.

    پیشگیری از بیماریهای مقاربتی

    بهترین راه پیشگیری از این بیماریها این است که از هر گونه تماس جنسی محافظت نشده خودداری کرده و روابط جنسی را به صورت تک همسری و روابط زناشویی بلند مدت داشته باشید. برای کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای مقاربتی اقدامات زیر را انجام دهید:

    • از شریک جنسی خود بپرسید آیا به بیماری مقاربتی ابتلا دارد یا نه
    • پیش از فعالیت جنسی از شریک جنسی خود بپرسید ایا تا کنون آزمایش داده است
    • از کاندوم استفاده کنید
    • اگر همسر شما هر یک از علائم بیماری مقاربتی را دارد از فعالیت جنسی با او خودداری کنید
    • از علائم این بیماریها آگاه باشید و برای معاینات و چکاپ منظم به پزشک مراجعه کنید

    محدودیت کاندوم

    اگر چه کاندوم در پیشگیری از گسترش برخی بیماریهای مقاربتی بسیار مفید است اما در مقابل همه موثر نیست. کاندوم در جلوگیری از انتقال سوزاک، کلامیدیا، ایدز و تریکوموناس موثر است اما در مقابل هرپس، سیفلیس و زگیل تناسلی از فرد محافظت نمیکند. این عفونتها میتوانند از طریق تماس پوست با ضایعات پوستی عفونی که توسط کاندوم پوشیده نمیشوند، گسترش یابند. همچنین کاندوم هیچ محافظتی در مقابل شپش ناحیه تناسلی و گال ارائه نمیدهد.

    چگونه به همسر خود بگوییم

    اگر فکر میکنید بیماری مقاربتی دارید، هر چه زودتر به اطلاع شریک جنسی خود برسانید. حتی اگر پیش از این تحت درمان قرار گرفته اید یا از کاندوم استفاده میکنید، باز هم ممکن است عفونت را به او منتقل کنید. در برخی بیماریهای مقاربتی پزشک توصیه میکند هر دو زوج همزمان تحت درمان قرار بگیرند. ممکن است مطرح کردن این موضوع دشوار باشد، برخی از نوشتن به جای گفتن استفاده میکنند. در هر صورت باید اجازه دهید همسرتان سوالات خود را بپرسد و احساسات خود راجع به این موضوع را بروز دهد.

    بیماریهای مقاربتی و بارداری

    زنان باردار باید وجود بیماریهای مقاربتی را بررسی کنند. این بیماریها ممکن است موجب زایمان زودرس و عوارضی در حین زایمان شوند. بسیاری از این بیماریها ممکن است در حین بارداری، زایمان یا پس از تولد نوزاد، از مادر به کودک منتقل شود. تاثیرات بیماریهای مقاربتی بر نوزاد میتواند شامل وزن کم هنگام تولد، مرده به دنیا آمدن، مشکلات عصب شناختی، کوری، بیماری کبدی و عفونتهای جدی باشد. برای به حداقل رساندن این خطرات درمانهایی وجود دارد. درمان در حین بارداری میتواند برخی بیماریهای مقاربتی را درمان کرده و خطر گسترش عفونت به کودک را کاهش دهد.

    آیا ممکن است بیماری مقاربتی درمان شده دوباره باز گردد؟

    بیشتر درمانهای بیماریهای مقاربتی از شما در مقابل عفونت مجدد محافظت نمیکنند. یک دوره مصرف دارو میتواند سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا یا تریکوموناس را درمان کند اما در صورت مواجهه مجدد با عامل بیماری زا عفونت جدید میتواند اتفاق بیفتد. اگر همسر شما درمان نشده باشد ممکن است دوباره از او عفونت را بگیرید و مدام به هم منتقل کنید. اگر احتیاطهای لازم را رعایت نکنید، ممکن است خیلی زود دوباره به بیماری مبتلا شده یا حتی گرفتار نوع دیگری از این بیماری ها شوید.

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها