فنون کار و کاریابی

نگاهی به
مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز برای‌ استخدام

تحصیلات ‌بهتر و دوره‌های ‌آموزشی‌ مختلف، برای کارجویان، کارآفرینان و درنهایت سرمایه‌گذاران، بستر‌مناسبی فراهم ‌‌می‌کند تا با تکیه بر دانش‌ خود موجب رشد ‌اقتصاد ‌کلان شوند و فضای ‌مناسبی برای اشتغال و کارآفرینی فراهم‌ آورند. 

اشاره:تحصیلات ‌بهتر و دوره‌های ‌آموزشی‌ مختلف، برای کارجویان، کارآفرینان و درنهایت سرمایه‌گذاران، بستر‌ مناسبی فراهم ‌‌می‌کند تا با تکیه بر دانش‌ خود موجب رشد ‌اقتصاد ‌کلان شوند و فضای ‌مناسبی برای اشتغال و کارآفرینی فراهم‌ آورند. 

اغلب ‌‌کشورها درتمام سطوح‌ علمی برای توسعه و تطابق با فناوری‌های جدید، ارتقای توانایی‌ها و درنهایت دانش ‌کافی‌ در زمینه‌های تخصصی، به‌ آموزش نیازدارند. این آموزش‌ها با‌توجه به شرایط ‌جوامع مختلف و نیاز آن‌ها متغیر است. درهمین‌رابطه، کارفرمایان نیز برای اجرایی‌کردن طرح‌های خویش وعقب‌‌نماندن از فضای رقابت، باید کارمندانی ‌‌کارآزموده و ماهر تربیت ‌کنند. در کشورهای ‌کم‌درآمد به دلیل فقدان نیروی ‌کار‌متخصص، محدودیت‌های ‌آموزشی و بازدهی ناکارآمد بخش‌تولید، اغلب با مشکلات زیادی روبرو هستند. این ویژگی‌ها در کشورهایی که درآمد متوسطی دارند کمتر به‌چشم می‌خورد. متأسفانه به‌دلیل ‌فقر‌علمی، کشورهای درحال‌توسعه و کم‌درآمد، قادر نیستند تا متخصصینی‌ کارآمد پرورش دهند و شایستگی‌های خویش را در بازارهای جهانی‌ به‌نمایش ‌گذارند؛ همچنین این محرومیت‌ها موجب‌شده تا نتوانند ‌در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی ‌و اقتصادی پیشگامان‌ موثری باشند، برای آشنایی ‌بیشتر با نحوه ‌عملکرد و جذب ‌نیروهای ‌متخصص در ارگان‌های ‌مختلف، با ما دراین مقاله همراه‌شوید.

تأثیر مهارت در کسب‌وکار

برقراری ارتباطی ‌نزدیک و آموزش‌های ‌گروهی، همراه با فضایی‌‌ رقابتی، موجب افزایش سطح‌ علمی ‌کارمندان و بازدهی در بخش‌های‌ مختلف ‌تولید خواهد‌شد. درهمین رابطه، تشویق، امتیاز و درنهایت ارائه‌ تسهیلات، بسترمناسبی برای گسترش سیاست مهاجرت متخصصین فراهم می‌آورد.

تحقیق و مدیریت دانش

مدیریت دانش، راهکار‌های تمرکز و توزیع صحیح اطلاعات در زمینه‌های مختلف را میان اعضا، بررسی و ارزیابی می‌کند. به بیان دیگر، نحوه اعمال سیاست‌گذاری در روند توسعه بخش‌های بنیادی هر سازمان، ارتباطی کاملاً مکمل و همسو با برنامه‌ریزی و نقش تصمیم‌گیری مدیران دارد.

توسعه

اجرایی‌کردن طرح‌های زودبازده، آموزش و ارتقای سطح کیفی کارمندان و درنهایت، مدیریت توسعه پایدار،موجب گسترش بخش‌های تولیدی و بازدهی مطلوب خواهد‌ شد. فناوری اطلاعات، همگام‌شدن با علوم و تکنولوژی‌های جدید، به‌کارگیری نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف، نه‌تنها موجب ارتقای توانمندی‌ها

و مهارت‌های اعضای تیم تولید خواهد شد؛ بلکه بهره‌وری و موقعیت حضور دربازارهای بورس داخلی و خارجی را نیز افزایش می‌دهد. اما چنین بازدهی و ارتقایی، تنها با اجرایی‌کردن طرح‌ها و نظریه‌های کارشناسان و اعتماد به طراحان پروژه‌های صنعتی، امکان‌پذیر خواهد شد.

تربیت نیروی کار متخصص

نخستین گام، شناسایی نیروهای مستعد و پرورش آن‌ها در سطح‌های مختلف علمی و صنعتی است. اما چگونه می‌توان چنین افراد واجد شرایطی را شناخت و تحت آموزش قرار داد؟ موسسه‌های فنی و دانشگاه‌ها، نقش بسیار سرنوشت‌سازی دراین عرصه دارند. انتخاب دانشجویان برتر، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های فنی، همایش‌ها و جلسات کارگروه‌های اقتصادی و درنهایت سرمایه‌گذاری برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های شغلی و تحصیلی، امکان حضور و پیدایش سبک‌های جدید و متنوعی را میان متخصصین و نیروهای مستعد برای اشتغال فراهم می‌کند.

برگزاری رقابت‌های آزاد در استخدام مشاغل و پست‌های مختلف، اجرای آزمون‌های مهارتی، و درنهایت استخدام افراد شایسته و انتخاب آن‌ها برای آموزش نیروهای جدید، می‌تواند عاملی برای جهش درعرصه‌های علمی و صنعتی باشد و بدین ترتیب افراد واجد شرایط و حضور آن‌ها در طرح‌های علمی‌ و فضای آموزشی قطعی شود. بنابراین باتوجه به این راهکارها می‌توان تربیت نیروی کار متخصص و استخدام نیروهای کارآمدتر از طریق رقابت‌های آزاد در سراسر کشور، زمینه‌های جذب افراد متخصص را فراهم کرد. اساساً تربیت نیروی کار متخصص باید در اولویت کاری هر دولتی قرار گیرد تا بدین طریق نه‌تنها نیروی کار مستعد به بازارهای صنعتی وارد شوند، بلکه امکان اجرایی‌کردن طرح‌های جدید نیز تحقق یابد.

سطح علمی و مهارتی کارجویان

مهم‌ترین عامل استخدام و جذب نیروهای کارآمد، صحت آموزش‌ها، توانایی‌ها و درنهایت سابقه و میزان آشنایی آنان با مهارت‌های مختلف است. کارآفرینان با ارزیابی آموخته‌ها، سوابق علمی و عملی کارجویان آن‌ها را در بخش‌های مختلف می‌آزمایند تا بدین طریق مهارت‌ها سنجیده شود. اما دراین میان مهارت‌های شخصی و استعدادهای هرفرد، درجایگاه امتیازی ویژه، وی را از دیگران متمایز کرده و در اولویت‌های شغلی بهتری قرار می‌دهد. این مهارت‌ها برحسب نوع و دوره مهارت آموزی، نه‌تنها کارجو را در رتبه شایسته‌تری قرار می‌دهد، بلکه کارفرما را نیز دراجرایی‌کردن طرح‌های خویش و استخدام متقاعدتر می‌سازد.

استفاده از تجربه کشورهای موفق در عرصه اشتغال

اغلب کشورهای توسعه‌یافته، پس ازعبور از مرحله بحران و تثبیت خود در بازارهای فرابورس، به نتایج و تجربه‌های فوق‌العاده مطلوبی دست یافته‌اند که با پیروی از این اصول، مرحله‌ به مرحله به جایگاه آرمانی خویش رسیده‌اند. براساس تحقیقات و آمارهای موجود، اغلب این کشورها، دوره آموزش کارمندان و تخصص‌گرایی را مهم‌ترین عامل موفقیت در تولید و ارتقای دانش کارمندان عنوان می‌کنند.

عوامل موفقیت

براساس تحقیقات و ارزیابی‌های انجام شده، متخصصین وجود عوامل زیر را در توسعه مهارت‌های فنی، افزایش روند کار و درنهایت معیار پذیرش کارجویان موثر می‌دانند.

۱.      حمایت از طرح‌ اصلاحات در مهارت‌های اشتغال و تاکید بر تخصص‌گرایی کارجویان

۲.      افزایش ارتباطات با محوریت آموزش در توانمند‌سازی اقتصادی مناطق بومی و استفاده و به‌کارگیری نیروی جوان و آماده به کار

۳.      ارتقای سطح علمی کارآموزان رسمی و غیررسمی، ایجاد فرصت‌های بهتر برای اشتغال در زمینه‌های کاربردی

۴.      اصلاح دوره‌های آموزش، ارتقا و بازسازی استراتژی‌های یادگیری

انتخاب مناسب

یکی از معضلاتی که هنوز در بسیاری از جوامع پیشرفته و یا درحال توسعه به چشم می‌خورد، تبعیض جنسی است؛ طبق این اصل حضور مردان در رأس امور، جایگاه و جلوه ویژه‌ای به سازمان می‌بخشد. پیروی از اصول شایسته‌سالاری و ارج‌‌نهادن به دانش و مهارت افراد، قطعاً هرسازمانی را در پیشبرد اهدافش نزدیک‌تر خواهد کرد.

مدیریت در مهارت

برای موفقیت مدیریت دانش، کسب پذیرش و تعهد مدیریت و نیز حمایت پیاپی او از طرح، دارای اهمیت فراوانی است. برای به‌دست آوردن یا تعهد و حمایت، گروه مدیریت دانش باید بتواند پیوند محکمی بین طرح‌های مدیریت دانش با اهداف، احتیاجات و قابلیت‌های حقیقی حال و آینده سازمان برقرار کند.

نمایش این ارتباط می‌تواند از راه‌هایی نظیر بیان شرایط نوسان‌ها و رقابت در بازار، فرصت‌های قابل اجرای مدیریت دانش، تا نیازهای سازمان و سرانجام، نمایش قابلیت‌های بالقوه مدیریت دانش در این راستا، می‌تواند نقش مثبتی ایفا نماید. بنابراین، تنها هنگامی که مدیران، این بینش و باور را نسبت به مدیریت دانش به‌دست آورند، می‌توان به‌طور منطقی از آنان خواست تا در این زمینه اقدام کنند.

اجرایی‌کردن برخی از این برنا‌مه‌ها به شرح زیر است:

برنامه‌ریزی استراتژی دانش: در این مبحث تعیین نحوه حمایت مدیران دانش از استراتژی شرکت یا واحد کار و ترسیم هدف‌های مدیریتی و اولویت‌ها ارزیابی می‌شود.

ایجاد و تعریف گزینه‌ها و ابتکارات بالقوه وابسته به دانش:

این مجموعه شامل عناوین مختلفی است که عبارتند از:اجرایی‌کردن طرح‌های توسعه، فرصت‌هایی برای افزایش درآمد، ساختن محصولات و خدمات جدید، اصلاح محدودیت‌ها، ارتقای سطح علمی و درنهایت فعالیت‌های مربوط به دانش، به‌وسیله حمایت از بخش مربوط و تنظیم اولویت‌ها برای شرکت و بازسازی تأثیرات و سود مورد انتظار ایجاد برنامه‌های جامع انتقال دانش:هماهنگ کردن برنامه‌های آموزشی، ایجاد شبکه‌های تخصصی یا مبادله دانش تخصصی مانند سلسله مراتب نظری و استراتژی‌های ذهنی برای شاغلان، انتقال، توزیع و به‌کارگیری دارایی‌های دانش:سازمان دادن و انتقال دانش تخصصی به شاغلان و اصلاح طرح‌ها، گسترش و بهره‌برداری از دانش، استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید.

کلام آخر

مهارت‌ها و استعداد‌های هر فرد، کلید موفقیت وی در آزمون‌های مختلف کاری و تحصیلی محسوب می‌شوند. نمی‌توان بازتاب خلق آثار و طرح‌های نوین را درعرصه مدیریت و کسب‌وکار نادیده گرفت. مهارت‌ها و تحصیلات دانشگاهی نه‌تنها فرصت‌های جدیدی برای پیدایش طرح‌ها و مشاغل جدید ایجاد می‌کنند؛ بلکه در حوزه آموزش نیز راهکارهای موثری فراسوی کارجویان و کارآفرینان قرارمی‌دهند.

Source:

International LabourOrganization.com

به نقل از بازارکار

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها