تنها راه استخدام دولتی ،صدور اطلاعیه و برگزاری آزمون استخدامی است

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور امروز در نشستی خبری با تشریح اقدامات دولت در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی تاکید کرد که تحول در سازمان از راه تغییر در منابع انسانی می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لطف‌الله فروزنده با تاکید بر این که تنها روش‌های قانونی می‌تواند ما را برای ایجاد تحول در سازمان به نتیجه برساند گفت: دو معیار اساسی ما برای ایجاد این تحول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی با اشاره به این که مهمترین عنصر در تغییر سازمان منابع انسانی است و اگر نیروی انسانی در این زمینه همراه نباشد، ایجاد تغییر ممکن نیست ادامه داد: ‌ما معتقدیم باید بین کار و زندگی افراد تعادل ایجاد شود و مدیران باید رشد مادی و معنوی کارکنان را توام در نظر بگیرند….

وی با اشاره به این که براساس مبانی دینی ما روابط کاری باید مبتنی بر روابط انسانی باشد گفت:‌ یکی از برنامه‌های دولت برای ایجاد تحول در نظام اداری لزوم ایجاد عدالت استخدامی است به طوری که طبق ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام باید طی یک فرایند مشخص از اطلاعیه تا برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی باشد و هیچ فرایندی غیر از این روش قابل قبول نیست.

فروزنده با تاکید براین که بومی‌گزینی از سیاست‌های مهم دولت است گفت:‌ یکی از اقدامات بزرگ دولت استخدام ۴۰ هزار نفر در ‌آموزش و پرورش براساس فرایند قانونی بود که ما به طور جدی از آن دفاع می‌کنیم.

وی همچنین به موضوع ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و با بیان این که این موضوع در دستور کار دولت است گفت:‌ ما معتقدیم باید فعالیت‌های دارای تصدی‌گری را شناسایی و آن‌ها را به مردم واگذار کنیم. بنابراین دولت باید به سمت سیاست‌گذاری پیش برود.

او با اشاره به این که هم اکنون تراکم و کمبود نیروی انسانی در سازمان‌ها وجود دارد گفت:‌ باید هر چه می‌توانیم نیروهای ستاد را کاهش داده و نیروهای اجرایی را افزایش بدهیم. از سوی دیگر موضوع دور کاری روشی است که می‌توان از طریق آن نیروی کار را ساماندهی کرد.

وی همچنین به موضوع استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد اشاره و خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر اگر درباره پرداختی یا ارتقای سازمانی اعتراضی وجود دارد مشکل به نوع ارزیابی عملکرد برمی‌گردد در حالی که نظام صحیح ارزش‌یابی عملکرد مستقر شود احساس عدالت در نیروی کار افزایش می‌یابد.

او با بیان این‌که هم اکنون موضوع نظام جامع ارزیابی عملکرد پیاده شده و درآبان ماه با برگزاری جشنواره‌ای دستگاه‌های برتر که از این طریق برگزیده شده‌اند معرفی می‌شوند گفت: نظام کاری باید به جای ساعت مزدی به سمت کارمزدی برود تا احساس عدالت در نیروی کار ایجاد شود.

معاون رییس جمهور همچنین توانمندسازی نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های دولت خواند و با بیان این‌که باید بسته‌ای فراهم شود که بر اساس آن خلاقیت افراد فعال شده و به تبع آن احساس رضایت شغلی ایجاد شود گفت:‌ دولت درحال پیاده‌سازی طرح طبقه‌بندی مشاغل است که اساس آن آموزش با رویکرد دانش و بینش است.

وی افزود:‌ اگر نظام آموزش، ارزش‌یابی، انتصابات و طبقه‌بندی شغلی با هم کار کنند نتیجه آن ساماندهی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری است در همین راستا مرکز آموزش مدیریت دولتی فعال شده که مهمترین مسئولیت آن توانمندسازی نیروی انسانی است.

فروزنده با تاکید بر این که دولت مصمم است مدرک‌گرایی را از سیستم اداری خارج کند گفت: در حال حاضر دو دوره آموزشی برای کارکنان طراحی شده که تحت عنوان دوره‌های سلمان و دوره‌های مالی و محاسباتی در برخی سازمان‌ها در حال اجراست.
او همچنین با تاکید بر لزوم واگذاری امور به بخش‌های غیر دولتی گفت:‌ تجربه مدارس و بیمارستان‌های هیات امنایی تجربه خوبی است و این سازمان‌ها درحال حاضر عملکرد قابل توجهی دارند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور همچنین به برخی اقدامات دولت در سال گذشته در راستای ایجاد تحول اداری در کشور اشاره کرد و گفت: ‌در سال گذشته بزرگترین آزمون استخدامی دولت برای ۴۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش برگزار شد و همچنین ۲۲ آیین‌نامه به همراه دستورالعمل‌های مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری تهیه شد. بنابراین دستگاه‌های اجرایی در حال حاضر بسته‌ کاملی برای رسیدگی به مسائل اداری خود دارند.

او ادامه داد:‌ از سوی دیگر تشکیلات کلان اداری ۴۴ دستگاه بررسی شد و با رویکرد قانون مدیریت خدمات کشوری سه هزار و ۲۴ پست از پست‌های این دستگاه‌ها کاهش یافت.

وی همچنین توسعه‌ دولت الکترونیک، راه‌اندازی پروتال مردم تلاش برای افزایش پیش‌خوان‌های دولت، پیگیری راه‌اندازی بانک اطلاعات ایرانیان، برگزاری نظرسنجی سالانه برای سنجش میزان رضایت ارباب رجوع و اجرای آیین‌نامه‌های خاص را از دیگر اقدامات سال گذشته این معاونت عنوان کرد.

در ادامه این نشست خبری فروزنده به سوالات خبرنگاران که بیشتر درباره موضوع خروج کارمندان از تهران بود پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود طرح خروج کارمندان از تهران چندان موفق نبوده و کم بودن تعداد کارمندان انتقال‌یافته نشان‌دهنده این موضوع است گفت: من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای مرتب تلاش می‌کنند که بگویند طرح خروج ازتهران به جایی نرسیده است در حالی که این یک برنامه بلندمدت است و نباید انتظار داشت در مدت بسیار کوتاه حجم زیادی از افراد از تهران خارج شوند.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت راه، صنایع، علوم و جهاد کشاورزی برای موضوع خروج از تهران برنامه داده‌اند و من شهادت می‌دهم که همه اعضای دولت به دنبال این کار هستند.

او ادامه داد:‌ دولت از یک سو تسهیلات مناسبی برای خروج از تهران در نظر گرفته و از سوی دیگر هر گونه استخدام یا توسعه سازمان‌ها را در تهران ممنوع کرده بنابراین عزم دولت در این زمینه جدی است و من نمی‌دانم که چرا عده‌ای اصرار دارند این طرح را زیر سوال ببرند.

او استان‌های مرکزی، اصفهان، گیلان و مازندران را از مراکز موفقی دانست که به طور مرتب پیگیر موضوع ساماندهی امور مربوط به کارکنان انتقال‌یافته به این استان‌ها هستند.

وی با تاکید براین که تثبیت کارکنان انتقال‌یافته در مراکز جدید زمان‌بر است گفت:‌ طبیعی است که برای حل مسائل مربوط به انتقال فرد، همسر یا فرزندش و نیز اسکان خانواده زمانی صرف شود و یا رفت‌وآمدی به تهران صورت بگیرد اما مهم این است که دولت برای این کار وقت و سعی زیادی دارد.

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری که تعداد کارکنان هدف دولت برای انتقال از تهران را پرسیده بود گفت: هدف ۴۰ درصدی دولت برای انتقال کارکنان از تهران در مرحله اول حدود ۸۰ هزار نفر است و البته این تعدادی است که قابلیت انتقال آنها وجود دارد.

او ادامه داد:‌ آنچه دولت پیش از این مطرح بود که تا پایان مرداد ماه تا ۴۰ درصد نیروها باید از تهران بروند عباراتی حقوقی است و نشان از سقف تعداد مورد نظر دارد اما باید بگویم که رویکرد اصلی دولت انتقال ماموریت‌ها و تمرکززدایی از تهران است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نارضایتی مردم از نبود عدالت استخدامی در برخی سازمان‌ها مانند وزارت نفت گفت:‌ در حال حاضر براساس قانون تنها راه استخدام صدور اطلاعیه و برگزاری آزمون استخدامی است که با این کار باور عدالت در مردم ایجاد شود البته ذهنیت نبود عدالت استخدامی بیشتر به زمانی برمی‌گردد که نیروهای شرکتی در سازمان‌ها استفاده می‌شد.

او ادامه داد:‌ همه دستگاه‌ها هم اکنون باید برای استخدام نیروی اطلاعیه بدهند و هر چه غیر از این اتفاق بیفتاد خلاف قانون است.
فروزنده در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره توجیه دولت برای کاهش ساعات کاری در ماه رمضان گفت:‌ یکی از عوامل انگیزشی نیروی کار کاهش ساعت کاری است به همین دلیل باید نظام کاری ما به سمت کارمزد به جای ساعت مزد حرکت کند و کیفیت کار اهمیت یابد. از سوی دیگر ما در ماه رمضان با اعتقاد لزوم رشد معنوی کارکنان این اقدام را انجام داده‌ایم چرا که براساس مطالعات نوین جهانی نیز انگیزه‌های درونی کارکنان در ایجاد تحرک سازمانی اهمیت دارد.

وی افزود: ماه رمضان فرصت مناسبی برای تجدید روحیه معنوی کارکنان است البته این که تعطیلی در کشور ما زیاد است مورد قبول ماست اما تغییر آن کار سختی است. ضمن این که اگر مدل کاری ما براساس عملکرد باشد بابت کاهش ساعت کار نگرانی نداریم.

وی همچنین درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه انتقال سازمان‌ها از تهران به استان دیگر برچه اساس و مبنایی صورت می گیرد گفت: این کار براساس ظرفیت‌های هر استان، درخواست استان مطلاعات آمایش سرزمین انجام می‌شود و وزیر و مجموعه او برای بررسی موضوع انتقال صاحب صلاحیتند. ضمن این که ما به دنبال این هستیم که تراکم جدید در کشور ایجاد نکنیم.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها