آیا پیج رنک گوگل واقعا مهم است؟

شاید شما هم مثل تمامی وبمسترها هر از گاهی پیج رنک گوگل سایتهای خودتان را بررسی کنید تا از تغییرات آن مطلع شوید. اما آیا واقعا پیج رنک گوگل فاکتوری تعیین کننده و بسیار مهم میباشد؟ آیا پیج رنک گوگل میتواند معیاری برای موفقیت و یا شکست یک سایت مطرح شود؟ بسیاری از خریداران دامنه و وبسایت حاضرند مبلغ بیشتری را برای سایتهای با پیج رنک بالاتر هزینه کنند آیا این کار سنجیده و صحیح است؟

در این مطلب قصد دارم به بررسی پیج رنک گوگل و اهمیت و عدم اهمیت آن بپردازم. ضمن اینکه نتایج نظرسنجی که درباره ی این موضوع در یکی از سایتهای معتبر صورت گرفته را به اطلاعتان میرسانم.

لطفا به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید.

در تعریف کلی رنک به معنای رتبه و شاخص میباشد. گوگل به عنوان بزرگترین غول آنلاین مانند کمپانی های دیگر رنکینگ واحدی برای سایتها مطرح میکند. شاخص رنکینگ گوگل به ۱۰ واحد تقسیم شده است. اصل رتبه بندی و رنکینگ گوگل براساس لینکها و بک لینکها تعیین میشود اما در کنار این عامل بیش از ۲۰۰ فاکتور دیگر هم تاثیر گذار میباشند. هر چقدر تعداد لینکها و بک لینکهای طبیعی بیشتر باشد پیج رنک سایت هم بیشتر میشود.

بسیاری از وبمسترها و وبلاگنویسهای آماتور در شروع کار دائما پیج رنک گوگل سایت و وبلاگ خود را مانیتور میکنند و از افزایش آن خوشحال میشوند و احتمالا با کاهش آن ناراحت ! این دسته از افراد تغییرات پیج رنک گوگل را بعنوان ملاکی برای موفقیت و یا شکست سایتها و وبلاگها میپندارند. خریدارانی هم که در بازار خرید و فروش دومین و وبسایت فعالیت میکنند حاضرند مبلغ بیشتری را برای سایتها و دامنه های رنک دار هزینه کنند. شاید همین مورد است که باعث میشود تا اهمیت پیج رنک گوگل کمی بیشتر شود.و یا بسیاری از افرادی که در محیط اینترنت به تبلیغات و بازاریابی اشتغال دارند حاضرند مبالغ بالایی جهت رزرو تبلیغ در یک سایت با رنک بالای گوگل بپردازند. اما این سوال مطرح میشود که واقعا اهمیت پیج رنک گوگل چقدر است؟

Susan Moskwa یکی از کارمندان گوگل میگوید:

ما دفعات زیادی به وبمسترها گفتیم که روی عدد پیج رنک تمرکز نکنند. بسیاری از وبمسترها و صاحبان سایتها فکر میکنند پیج رنک گوگل فاکتوری مهم و اساسیست که بایستی دائما مانیتور شود اما واقعا اینگونه نیست.

عدد پیج رنک گوگل ملاکی غلط و ناکارآمد میباشد و شخصا اعتقادی به عدد پیج رنک گوگل ندارم. بارها در این مورد دوستان از من سوال کرده اند که چرا با وجود اعمال تغییرات و بهینه سازی سایت اما تغییر در پیج رنک گوگل نداشتیم اما تنها جواب من این بوده که عدد پیج رنک را کاملا فراموش کنید.

خریداران دامنه و وبسایت بخصوص در ایران هم دائما دچار مشکل میشوند. وقتی پیشنهاد فروش یک دامنه با رنک مثلا ۴ را دریافت میکنند بی درنگ حاضرند مبلغ بیشتری هزینه کنند تا صاحب این دامنه شوند. قیمت دامنه با رنک ۴ در ایران حداقل ۶۰-۷۰ هزار تومان هست درصورتیکه خریداران حرفه ای تر که به این مسائل واقف تر هستند حاضر نیستند بیشتر از ۳۰ دلار برای اینگونه دومین ها هزینه کنند.

حدود ۶ ماه پیش در سایت معتبر seroundtable.com نظرسنجی ای دراین باره از وبمسترها بعمل آمد. در این نظرسنجی بیش از ۳۰۰ وبمستر شرکت کرده بودند. نتایجی که در این نظرسنجی بدست آمد جالب است:

سوال: پیج رنک گوگل برای شما در سال ۲۰۱۰ چقدر مهم است؟
– تا حدودی مهم است. ۴۱ درصد
– مقدار کمی مهم است. ۲۷ درصد
– اصلا مهم نیست. ۱۸ درصد
– بسیار مهم است. ۱۳ درصد

چهار سایت جالب و بحث انگیز

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که سایت CNN.com را از لحاظ محتوا – بهینه سازی و … قبول نداشته باشد. این سایت دارای رتبه ی ۶۱ جهانی ( طبق رنک آلکسا) هست و رنک گوگل این سایت هم ۱۰ میباشد. این رنکها از نظر من کاملا طبیعی و باور پذیر هستند. اما آیا رنکهای چهار سایت زیر قابل قبول میباشند؟

w3.org : دارای رنک جهانی ۳۷۸ و پیج رنک ۱۰ گوگل !
usa.gov : دارای رنک جهانی ۵۷۶۶ و پیج رنک ۱۰ گوگل !!
europeana.eu : دارای رنک جهانی ۱۳۸۴۸۰ و پیج رنک ۱۰ گوگل !!!

اما با وجود تمام اینها چیزی که برای من بسیار مهم است رنک کلمات کلیدی (کیوردها) میباشد. شخصا با وبمسترهای زیادی صحبت کردم و آنهایی که حرفه ای ( اصطلاحا بلک هت) بودند تنها روی رنک کلمات کلیدی نظارت داشتند.

برای مثال شاید شما صاحب یک فروشگاهی باشید که رنک یک دارد اما در تمام کلمات کلیدی مرتبط با محصولاتتان صاحب رتبه های برتر جستجو باشید. به این ترتیب دیگر نیازی به مانیتور کردن پیج رنک گوگل ندارید. از مثالهای بارز این مورد میتوانم به یکی از وبسایتهای موفقم اشاره کنم. این سایت با اینکه دارای پیج رنک صفر میباشد اما در تمامی کلمات کلیدی مرتبط صاحب رتبه های خوبی در نتایج جستجو هست و به این ترتیب با وجود پیج رنک صفر مشتریان زیادی از طریق جستجو جذب سایت میشوند.

منبع : PcFa

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها