سوختن دانشجویان «نفتی»

دانشجویان رشته نفت دیگر بورسیه نمی شوند و این موضوع مدت‌هاست که موجبات سردرگرمی و دلزدگی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته را فراهم کرده است. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته نفت را دارید و فکر می‌کنید مشقت آن را به جان می خرید و آینده شغلی تضمین شده‌ای خواهید داشت، کمی از مرحله دور هستید ؛چرا که وزارت نفت، شرایط بورسیه را برای فارغ التحصیلان خود برداشت. حالا تحصیل کردگانی هستند که با مدرک دکتری نفت بیکار مانده اند. پس دور قدم گذاشتن در این مسیر را خط بکشید. نه اینکه این وزارتخانه درِ استخدام را به طور کل بسته باشد، این‌‌گونه نیست. به ازای هر سه بازنشسته، یک نفر در این صنعت استخدام خواهد شد اما آن یک نفر شما نخواهید بود. جایگاه استخدام وزارت نفت را این روزها دیگرانی که در سایه قرار دارند، تصاحب کرده اند. دیگرانی که گویا ملزم به داشتن تحصیلات تخصصی این رشته نیستند! به همین دلیل حال محصلان این رشته این روزها خوب نیست. افرادی که جزو رتبه های برتر کنکور بوده اند و تنها به دلیل اطمینان به استخدام پس از فارغ التحصیلی، این رشته را انتخاب کرده بودندو حتی از علایق شخصی به دلیل آینده شغلی گذشته‌اند، حالا باید از نو آغاز کرده و آینده را طور دیگری بچینند. اعتراض بی نتیجه است، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته در دو سال گذشته نه فقط اعتراض، که اعتصاب غذا و تحصن کرده اند. نتیجه آن انتشار ابلاغیه مبهمی در دی ۹۴ بود که در آن به‌طوررسمی اعلام شد اولویت جذب برای ورودی های ۹۵ و پس از آن حذف شده است. منظور از این ورودی ها، افرادی هستند که وقتی از دفترچه کنکور این رشته را انتخاب کردند، شرط جذب جزو شرایط تضمین شده این رشته بود. افرادی که نمی دانستند به حراج رفتن تضمین مسئولان، به شبی بند است.

حذف جذب، بدون اطلاع رسانی!

ماجرا از زمانی آغاز شد که برخی دانشجویان دانشگاه صنعتی نفت، هنگامی که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه دیگری را انتخاب کردند، ناگهان دریافتند که به عنوان بورسیه پذیرش نخواهند شد. این اتفاق زمستان ۱۳۹۴ رخ داد و دانشجویان متوجه شدند که بورسیه از طرف دانشگاه به صورت یک طرفه برای آنان لغو شده است؛درحالی‌ که دانشجویان دانشگاه نفت زمانی که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شدند، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همان دانشگاه یا سایر دانشگاه‌های دولتی دیگر را داشتند. وزارت نفت پس از شکایات دانشجویان، بخشنامه‌ای را پیش کشید که نشان می داد از سال ۸۹ این شرایط را به دانشگاه نفت ابلاغ کرده است.اما ریاست دانشگاه در جواب اعتراض دانشجویان گفته بود که وزارت نفت اعلام کرده که نیازی به اطلاع رسانی این موضوع به دانشجویان نیست. پس از آن جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، با انتشار نامه‌ای نسبت به سرنوشت ‌این صنعت و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با این رشته، در دانشگاه صنعت نفت ابراز نگرانی کردند و گفتند که پیشینه و بنیه علمی قوی و امتیازات ویژه این دانشگاه مانند استخدام در شرکت‌های تابعه وزارت نفت، اولویت امریه پس از اتمام تحصیل و حضور استادان منحصر به فرد و با سابقه، هر ساله باعث انتخاب این دانشگاه جهت کسب مدارج علمی بالا در مقاطع مختلف، از سوی داوطلبان آزمون های سراسری از تمام نقاط کشور شده است. اما آنچه باعث اعتراض خانواده دانشگاه صنعت نفت شده، کم توجهی وزیر به آینده دانشگاه، دانش آموختگان و دانشجویان این‌رشته است.

کارکنان آشپزخانه در بخش عملیات!

ابلاغیه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ وزیر نفت مبنی بر ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه‌های تابعه وزارت نفت، دانشجویانی را که با وعده جذب به این دانشگاه اعتماد کرده بودند به جوشش واداشت. با توجه به ماهیت تخصصی رشته های دانشگاه صنعت نفت و محدود بودن آن‌ها به صنایع نفت، این افراد امید اندکی جهت استخدام در مجموعه‌های خارج از وزارت نفت داشتند. کار به تحصن و اعتصاب غذا کشیده شد و در نهایت وزارت نفت تصمیم گرفت روند عدم جذب را به ورودی های ۹۵ به بعد محدود کند و در پاسخ به هیاهویی که آینده صنعت نفت کشور را آینده ای فاقد کیفیت و ضعیف تخمین می‌زد، سکوت و بی توجهی را برگزید. در عوض دلایلی مبهم مبنی بر کمبود بودجه و مازاد نیرو مطرح شد. این در حالی است که طبق اخباری که در آن زمان رسانه ای شد، وزارت نفت همان روزها با کمبود نیرو مواجه بوده و کارکنان بخش حراست و آشپزخانه رابه بخش های عملیاتی انتقال داده است!

سه هفته تجمع دانشجویان مقابل مجلس

سال ۹۵ جمعی از دانش‌آموختگان صنعت نفت برای چهارمین بار متوالی مقابل مجلس و وزارت نفت تجمع کردند. آن ها خواهان توجه مسئولان و به خصوص نمایندگان مجلس به وضعیت استخدامی‌شان در شرکت ملی نفت بودند. این تجمع سه هفته ادامه یافت، این در حالی بود که زنگنه در یکی از این روزها برای توضیح درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به صحن علنی پارلمان آمد اما پاسخ قانع‌کننده‌ای به مطالبات دانشجویان از سوی وی داده نشد. پس از آنکه بحث بورسیه ها در دولت مطرح شد، کار به اخراج برخی از این افراد رسید. آن روزها بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه چه کسانی از بورسیه‌های نفت بهره می برند؟ سوابق نشان می داد که برخی با مدارک غیر مرتبط با صنعت نفت بورسیه شده و از امتیازات تحصیلی در داخل و خارج کشور استفاده کرده‌اند.

عزم جزم زنگنه برای نابودی دانشگاه نفت

یکی از فارغ التحصیلان رشته نفت که از شنیدن صدایش توسط مسئولان نا امید شده بود،نامه ای را منتشر کرد و در اختیار رسانه ها قرارداد که به گفته خودش برزخ بی انتهایی را نشان می‌داد که او و افراد مثل او در آن گرفتار شده بودند. این جوان نوشت: « این قانون ناجوانمردانه در حالی اعمال شده است که بسیاری از کشورها نیز درهای دانشگاه های خود را به روی مهندسان جوان نفت ایران بستند؛ به جز چند دانشگاه درجه چندم که آن نیز به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت، بودجه های‌شان کاهش چشمگیر پیدا کرده بود، هیچ دانشگاهی دیگر جایی برای ایرانیان نبود و نیست». به گفته این مهندس نفت، انتخاب این رشته از سوی او برای بسیاری از اطرافیانش جای تعجب داشت؛ چرا که وی یکی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری بود اما تصمیم به تحصیل در یکی از دورترین مناطق ایران و با سخت ترین شرایط آب و هوایی گرفت‌زیرا به زعم خود بهترین انتخاب را کرده بود. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت نیزخطاب به رییس جمهور کشور نوشت: «در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، روند جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه متوقف نشده بود اما در دوران پسابرجام شاهد تصمیمات متوالی زنگنه در راستای افزایش نارضایتی دانشجویان هستیم. حال وزیر نفت در ابلاغیه ای ظالمانه و متناقض با وعده‌های داده شده هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه های تابعه وزارت نفت را ممنوع اعلام کرده‌است. آقای زنگنه، عزم خود را جهت نابودی دانشگاه ۸۰ ساله صنعت نفت جزم کرده است».

استخدام بستگان نمایندگان مجلس به جای دانشجویان نفت

در ادامه معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت، جوابیه‌ای در پاسخ به شکایت و تجمع دانشجویان منتشر کرد که بیشتر به دور زدن موضوع شباهت داشت. در این جوابیه آمده بود که اگر یک سال از کاریابی فردی از گروه الف این رشته گذشته باشد و اعلام عدم نیاز وی پس از یک‌سال قطعی شده باشد، مدرک وی آزاد و تعهدات طرفین لغو می‌شود. همچنین به بخشی از فارغ التحصیلان گروه الف کارشناسی ارشد اشاره شد که به گفته دانشجویان، نشان می داد وزارت نفت، قصد حذف فارغ التحصیلان ارشد غیرنفتی را دارد. طبق بند آخر متن، بقیه فارغ التحصیلان نیز باید راهی آزمون استخدامی شوند.در حالی که کارشناسان از نارضایتی بخشی از کارکنان صنعت نفت از عدم بهبود شرایط کاری‌ و اعتراضات دانشجویان و فارغ التحصیلان به عدم تعهد وزارت نفت برای استخدام‌شان به‌عنوان چالش‌های پیش روی زنگنه برای دولت دوازدهم نام می‌بردند ، ۲۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اقدامات زنگنه، از رییس جمهور خواستار تداوم حضور وی در صدر وزارت نفت شدند. این مقام مسئول در صدر وزارت باقی ماند و البته طبق اخبار، ماه گذشته یکی از بستگان «درجه یک» یک نماینده مجلس شورای اسلامی جهت ماموریت یک‌ساله و سپس انتقال دایم به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت معرفی شد.

بلاتکلیفی دانشجویان

در ادامه این موضوع و با شکایت دانشجویان، دیوان عدالت اداری در روزهای گذشته «وزارت نفت» را مکلف به جذب دانشجویان نفت کرد. پس از آن دانشجویان در نامه ای به وزیر نفت، اعلام کردند که تمامی فرافکنی‌ها و دفاعیات وزارت نفت از دید قانون ردشده محسوب‌ می‌شوند. به گفته این افراد، لازم است وزارت نفت به رای صادرشده و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی تمکین کرده و از تباه ساختن بیش از این مقدار عمر وجوانی این افراد جلوگیری کند. عدم‌تمکین وزارت نفت، پیگیری‌های بعدی دانشجویان و فارغ التحصیلان را به دنبال خواهد داشت. پس از انتشار خبر حکم دیوان عدالت اداری برای مکلف کردن «وزارت نفت» به جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، تصویر این حکم نیز منتشر شد و بر اساس آن وزارتخانه به‌طورقانونی نمی‌تواند مانعی در فرآیند استخدام دانشجویان گروه الف ایجاد کند. «احمد توکلی» رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان عدالت در نامه‌ای به دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت اعلام کرد که شکایت این دانشجویان از وزارت نفت را پیگیری می‌کند. آنچه مسلم است دانشجویان دانشگاه نفت به گفته خودشان براساس امتیازات ذکر شده در دفترچه کنکور سراسری، این دانشگاه را انتخاب کرده‌اند که اولویت استخدام در وزارت نفت و جذب بدون آزمون گروه الف کارشناسی و تمامی‌کارشناسان ارشد و دکتری، جزو امتیازات اعطایی است. این افراد که آینده شان را به آنچه وعده داده شده بود گره زده اند، به آسانی از احقاق حقوق خود کوتاه نخواهند آمد. لازم است وزیر نفت به جای استخدام اقوام مسئولان، پاسخی شایسته به دانشجویان و فارغ التحصیلان بلاتکلیف در رشته نفت داده و نمایندگان مجلس نیز به جای حمایت از وزیر و تقاضای استخدام اقوام خود، وظیفه نظارت را به عمل آورند؛ شاید که دست افراد نالایق از جایگاهی که شایسته آن نیستند، کوتاه شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها