اینترنت و اعتیاد

واقعیت این است که اعتیاد به اینترنت پدیده ای روانی و پیچیده است که برای حل آن باید دلایل و گرایش فرد معتاد به آن را دانست. عسل فرهادی کارشناس ارشد روان شناسی در این زمینه مثال می زند اگر دلیل اصلی گرایش فرد به اینترنت، فرار از زندگی کسالت بار واقعی است، می توانیم با افزایش برنامه های تفریحی و ایجاد دلمشغولی جذاب او را به دنیای واقعی دعوت کنیم. تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین و مفید می تواند کارساز باشد، تا فرد معتاد به اینترنت به تناوب، دیگر سرگرمی های جذاب را جایگزین استفاده بی رویه از اینترنت کند.

راه حل این معظل آن نیست که نوجوانان و جوانان را از به کار بردن اینترنت منع کنیم و جلوی بهره مندی آنان را از این دستاورد پرکاربرد و مشکل گشا بگیریم. در صورت بروز هر کدام از علایم اینترنتی در یکی از اعضای خانواده لازم نیست دسترسی این فرد به اینترنت کاملاً قطع شود. بلکه خود فرد و همه اعضای خانواده باید کمک کنند تا او در شرایط معین و مدت زمان محدود و از قبل مشخص شده ای فعالیت های ضروری خود را در اینترنت به انجام برساند. بنابراین برای نهادینه شدن شیوه درست استفاده از اینترنت در گام نخست برای استفتاده فرزندتان از اینترنت زمان تعیین کنید و اجازه ندهید او این قانون را بشکند. برای مثال بهتر است میزان استفاده یک نوجوان از اینترنت از ۶ ساعت در روز به یک ساعت کاهش یابد. خود فرد معتاد به اینترنت و دیگر اعضای خانواده می توانند با تعیین مدت زملان مشخص روزانه برای استفاده از اینترنت و رعایت آن مشکلات پیش آمده را پس از مدتی کاهش دهند.

سعی کنید وقت بیشتری را با فرزندانتان بگذارید. چون بیشتر نوجوان هایی که به اینترنت وابسته می شوند کسانی هستند که نتوانسته اند ارتباطی موفق با والدینشان داشته باشند.

عسل فرهادی کارشناس ارشد روان شناسی در زمینه ترک اعتیاد در نوجوانان می گوید: برای نوجوانتان محرم اسرار باشید تا به جای دوستان مجازی با شما گفتگو کنند. دقیقاً بفهمید دلیل این اعتیاد چیست و او دقیقاً از کدام بخش اینترنت بیشتر لذت می برد تا بتوانید جایگزین هایی مناسب برای آن ها بیابید. برای استفاده اش از رایانه فرصتی اختصاص دهید و در خارج از آن زمان حق استفاده از اینترنت را از او بگیرید.
در یک خانواده هر چه فرزندان وقت بیشتری را در دنیای اینترنت سپری کنند و هر چه بیشتر والدین آنها با این فضا بیگانه و از اینترنت دور باشند، به همان نسبت میزان فاصله میان این والدین و فرزندان بیشتر خواهد شد

از آن جایی که این روزها نظارت والدین بر دلبستگی های فرزندشان محدود است، کمتر وب هایی را که فرزندشان به آنها سر زده مطالعه می کنند یا درباره بازی های رایانه ای که دانلود کرده اند تحقیق می کنند یا دوستانی را که در گفتگوهای شبانه با فرزندشان گپ می زنند می شناسند.به طور کلی می توان گفت میزان آشنایی والدین با مهارت های استفاده از اینترنت در مقایسه با جوانان و نوجوانان قابل توجه نیست. بسیاری از والدین با این پدیده بیگانه اند و بنابراین ویژگی های این فضا و تاثیراتش را که در رفتار و زندگی فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان را نمی شناسند. در یک خانواده هر چه فرزندان وقت بیشتری را در دنیای اینترنت سپری کنند و هر چه بیشتر والدین آنها با این فضا بیگانه و از اینترنت دور باشند، به همان نسبت میزان فاصله میان این والدین و فرزندان بیشتر خواهد شد. والدین و فرزندانی که در۲دنیای متفاوت زندگی می کنند، هر روز بیشتر از قبل از هم دور خواهند شد و این خود زمینه و شرایط بروز آسیب های بیشتری را ایجاد خواهد کرد. اگر رایانه ای در خانه دارید که فرزندتان راه استفاده از آن را می داند، دانش شما در استفاده از آن باید همیشه چند قدم جلوتر از فرزندتان باشد. تا بتوانید هر از گاهی سایت هایی را که فرزندتان به آن مراجعه کرده است چک کنید.
معتادهای وبگرد

نحوه استفاده از اینترنت علاوه بر اینکه پدر و مادر را با بخشی از دنیای ذهنی فرزندشان آشنا می کند و باعث نزدیکی بیشتر آنان با فرزندشان می شود. کاربردهای بیشماری دیگری هم برای خود والدین دارد. آنها می توانند بسیاری از فعالیت هایی که در دنیای واقعی باید هزینه و وقت زیادی صرف آن ها کرد با اینترنت در کمترین زمان به انجام برسانند.

گاهی دلیل اعتیاد فرزندان به اینترنت، هراس اجتماعی، افسردگی یا ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران است. اگر چنین مواردی را در او مشاهده کرده اید حتماً با مشاور گفتگو کنید.

عسل فرهادی توضیح می دهد از مراجعه به روان شناسان و روان پزشکان نترسید. بعید نیست درمانی ساده برای حل مشکل افسردگی و اضطراب بتواند میل بی حد به اینترنت را کم کند.

به کودکتان یاد بدهید که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی، اطلاعات شخصی خود و خانواده را با دوستان مجازی اش در میان نگذارد. به او بگویید که او می تواند از یک نام مستعار برای خود استفاده کند. به او بگویید هرگز قبول نکن با کسی که در اینترنت با او ارتباط داشته ای ملاقات حضوری داشته باشی.

و در آخر اینکه درست است که ارتباطات و اطلاعات هیچ وقت به این اندازه و سرعت در دسترس ما نبوده و فناوری شرایط را به قدری برای ما آسان کرده که ما به راحتی به آن تکیه می کنیم، اما مبادا ارزش تعاملات اجتماعی را نادیده بگیریم. هیچ یک از این ها نمی توانند جای خالی اعضای خانواده و دوستان صمیمی ما را پر کنند. شاید این کاربران هستند که خود تصمیم می گیرند چگونه از این فضا استفاده کنند. اینترنت ابزاری است در خدمت همه مردم جهان که امکانات و تسهیلات بی شماری در اختیار آنان قرار داده است. پس بهتر است در کنار موارد مثبت اینترنت به نکان منفی آن هم نیم نگاهی داشته باشیم و زندگی خود را به آن نسپاریم؛ بلکه از فواید آن برای زندگی بهتر بهره بگیریم.

فرآوری : آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان

 

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها