اشتغال بیش از ۴۰۰۰۰ نفر را در بخش صنعت و معدن استان یزد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ بااشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد اشتغال در بخش های صنعت و خدمات وجود دارد گفت: دولت با برگزاری کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات به این بخش به خوبی موفق شده است اشتغال این بخش را که عمده اشتغال صنعتی است حفظ کند و ارتقا دهد.

علمداریزدی افزود: استان یزد تا کنون توانسته است با تصویب حدود ۳۰۰۰ مصوبه و پرداخت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات طی سال های ۹۵ و ۹۶، اشتغال بیش از ۴۰۰۰۰ نفر را در بخش صنعت و معدن حفظ و تثبیت نماید.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۸۹ همراه با یک روند مثبت در حال رشد بوده اما از سال ۸۹ تا ۹۲ با یک افت شدید مواجه شده و مجددا از سال ۹۲ و در دولت تدبیر و امید یک روند افزایشی را آغاز کرده است.
علمداریزدی گفت: با صدور روزانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان معافیت گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی به طور متوسط روزانه بیش از ۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی و معدنی جدید در استان یزد در حال انجام است.
وی ادامه داد: طی سال های ۸۴ تا ۹۰ و به دلیل افزایش شدید تورم، هزینه ایجاد اشتغال برای یک نفر در اقتصاد ایران با افزایش ۴۰ درصد مواجه بوده است که برای کشوری با مختصات جمعیتی ایران و نیاز شدید به اشتغال این یک بحران محسوب می شد که خوشبختانه در سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید این شاخص بهبود یافته است.
علمداریزدی افزود:در اقتصاد ایران، بیشترین میزان ارزش افزوده در بنگاه های بزرگ و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن ایجاد می شود، در حالی که بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با سهم ۹۰ درصد اشتغال، عمده اشتغال بخش صنعت را شامل می شوند که این نشان از ضرورت ارتقا بهره وری در بنگاه های کوچک و متوسط و توسعه بخش تحقیق و توسعه این واحد ها دارد؛ که دولت تدبیر و امید در همین رابطه میزان ده هزار میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع را در نظر گرفته است.
وی گفت:در اقتصاد ایران ۸۴ درصد سهم صادرات بخش صنعت مربوط به بنگاه های بزرگ است و بنگاه های کوچک و متوسط با وجود سهم ارزش افزوده ۳۵ درصدی سهم کمتری در صادرات دارند، خوشبختانه ما در استان یزد شاهد توان رقابتی و صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در کنار بنگاه های بزرگ هستیم که جای تجلیل و قدردانی از همه را دارد.
وضعیت اشتغال در استان یزد طی سال های ۸۴ تا ۹۲ به مراتب از وضعیت اشتغال اقصاد ایران در آن سال ها بدتر بوده به طوری که از سال ۸۴ تا ابتدای سال ۹۲، هفتاد هزار نفر بیکاری خالص در وضعیت اشتغال استان یزد رقم خورده است.
متاسفانه این کاهش هفتاد هزار نفری در خالص جمعیت شاغل استان یزد، نه تنها به معنای آسیب به بخش تولید بوده، بلکه معیشت بیش از دویست هزار نفر در استان یزد را در خطر جدی قرار داد خوشبختانه طی این سال ها و در دولت تدبیر و امید، تا پایان سال ۹۵، خالص جمعیت شاغلین استان با رشد بیش از ۲۷ درصد به رقم سیصد و بیست و شش هزار نفر رسید.
در اقتصاد ایران ۸۴ درصد سهم صادرات بخش صنعت مربوط به بنگاه های بزرگ است و بنگاه های کوچک و متوسط با وجود سهم ارزش افزوده ۳۵ درصدی سهم کمتری در صادرات دارند، خوشبختانه ما در استان یزد شاهد توان رقابتی و صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در کنار بنگاه های بزرگ هستیم.
استان یزد با شناسایی بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی و تامین ۳۳درصد خوراک فولاد کشور رتبه اول کشور را دارا است.
استان یزد به ترتیب در حوزه معدنی، صنعتی و صدور محصولات غیرنفتی دومین استان معدنی کشور، چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور و هشتمین استان صادرکننده محصولات غیرنفتی است.
سرعت تحولات همواره در بخش های صنعت، معدن و خدمات به نسبت سایر بخش ها بسیار شدید بوده، به طوری که بخش های
ساختمان و کشاورزی یک روند تقریبا ثابت داشته است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها