از سوی مدیرعامل بانک پاسارگاد مطرح شد؛ تشریح دستاوردهای بانکی و اقتصادی سفر به ایتالیا و فرانسه

مدیرعامل بانک پاسارگاد اعلام کرد که در سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه، مذاکراتی برای تأسیس شعبه در این کشورها انجام شده‌است و ما منتظر رهنمودهای بانک مرکزی در این زمینه هستیم.

دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، درباره دستاوردهای سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه همراه با رییس‌جمهوری و هیأت همراه با بیان این نکته که در این سفرها نمایندگان بانک‌های پاسارگاد و گردشگری از بانک‌های خصوصی و بانک توسعه‌صادرات به عنوان بانک دولتی حضور داشتند، اظهار داشت: ظرف یک هفته آینده مذاکراتی با نمایندگان شرکت‌های ایتالیایی و فرانسه خواهیم داشت. وی با اشاره به این نکته که کشور در زمان تحریم، دوران سختی را گذرانده است، افزود: تحریم‌ها مختص به سال‌های اخیر نیست اما در این سال‌ها تشدید شده‌است و برای نخستین بار، بانک مرکزی مورد تحریم قرار گرفت و سوییفت آن قطع شد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به استقبال بسیار گرم و اعتماد یافته طرف‌های ایتالیایی و فرانسوی از هیأت ایرانی، تأکید کرد: روی این اعتماد فکر شده بود ضمن این که سخنان سنجیده و پخته رییس‌جمهوری، مذاکراتی خوبی را در این سفرها رقم زد.
وی با بیان این نکته که از نکات بارز این سفر، اعزام یک تیم ۹۰ نفره از بخش خصوصی همراه رییس‌جمهوری و هیأت‌دولت به کشورهای ایتالیا و فرانسه بود، یادآور شد: این موضوع یک تجربه جدید برای اتاق‌های بازرگانی و اتاق اصناف بود و در این سفر، قرارهای خوبی برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک گذارده شد.
قاسمی از گشایش حساب بانک‌مرکزی در ایتالیا پس از مدت‌ها خبر داد و اظهار داشت: برای گشایش حساب بانک مرکزی در کشور فرانسه هم مذاکرات خوبی انجام و تفاهمات اولیه انجام شد که به زودی این مهم نیز محقق خواهد شد.
به گفته وی، بدون پوشش بانک‌مرکزی، فعالیت بانک‌های ایرانی در سایر کشورها ابتر می‌ماند بنابراین گشایش حساب بانک‌مرکزی در ایتالیا و به زودی در فرانسه، گام مثبتی محسوب می‌شود.
مدیرعامل بانک‌پاسارگاد با اشاره به این نکته که پس از مدت‌ها دو شرکت بیمه معتبر دنیا به نام‌های ساچه ایتالیا و کوفاس فرانسه وارد مذاکره و جزییات همکاری با طرف‌های ایرانی شدند، افزود: استقبال ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها در سطح بسیار خوبی انجام شد و بزرگ‌ترین شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی خود را در این سفرها ارائه کردند.
قاسمی تأکید کرد که هیچ محدودیتی برای پوشش قراردادها از سوی شرکت ساچه اعلام نشده و همه چیز به عملکرد طرف ایرانی بستگی دارد.
وی حجم تفاهمنامه‌های منعقده میان طرف ایرانی و طرف‌های ایتالیایی و فرانسوی را حدود ۴۵ تا ۵۱ میلیارد دلار خواند و یادآور شد: عمده تأمین مالی این تفاهمنامه ها با طرف‌های خارجی است.
مدیرعامل بانک‌پاسارگاد همچنین به ملاقات بین رییس کل بانک مرکزی کشورمان و روسای کل بانک‌های مرکزی ایتالیا و فرانسه اشاره کرد و گفت: منتظر دستورالعمل‌های بانک‌مرکزی برای برداشتن گام‌های بعدی هستیم. وی ادامه داد: برقراری مجدد ارتباطات مراحل متعددی را می‌طلبد و کشورمان باید مدارک خود را ارائه دهد تا انطباق آن با مقررات بین‌المللی مورد تأیید قرار گیرد.
قاسمی به تفاهم برای تامین مالی  بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع معدنی، نیروگاه ها، خرید ایرباس با فاینانس ۱۲ میلیارد دلاری، تکمیل فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و ساخت فرودگاه‌های اصفهان و مشهد با فاینانس خارجی دو میلیارد دلاری فرانسوی‌ها به عنوان بخشی از دستاوردهای این سفر اشاره کرد و افزود: در این سفر روحیه دولت برای حمایت از بخش خصوصی قابل ستایش و در تمامی سخنان رییس جمهوری در طول سفر مشخص بود.
وی در عین حال تدبیر دولت را در انتخاب ایتالیا به عنوان اولین مقصد قابل تحسین دانست و اظهار داشت: این سفر، سفر موفقی بود و گشایش‌های خوبی برای اقتصاد ملی پیش‌بینی می‌شود. ضمن این که در این شرایط وظیفه بانک‌ها و ضرورت تلاش آنها بیشتر می‌شود.
مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: ما از ایتالیا فعالیت خود را شروع کردیم و از دیروز تاکنون ایمیل‌های خوبی بین بانک‌پاسارگاد و طرف‌های ایتالیایی رد و بدل شده است.
به گفته وی، نمایندگان بانک های فرانسوی ظرف روزهای آینده به تهران می‌آیند و نمایندگان ساچه ایتالیا هم در دو هفته آینده وارد کشور خواهند شد. البته بانک‌ها اقدامات خود را از قبل شروع کرده اند و مذاکرات بانک‌پاسارگاد در این سفر، تکمیلی بود و قبل از عملیاتی شدن برجام، با ساچه تفاهمنامه امضا کرده بود.
قاسمی با اشاره به این نکته که همه قراردادهایی که در این سفر امضا شد برای کشور لازم و اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: بحث تأمین مالی تأسیسات نیروگاهی، فولاد، راه و ارتباطات، دارو و درمان، کشتیرانی، خودرو و … مواردی است که برای کشور حیاتی محسوب می‌شوند.
وی از انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری شرکت میدکو- هولدینگ معدنی گروه مالی پاسارگاد- در ایتالیا خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد، تأسیسات فولادی همچنین یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کشور ساخته و نیازهای میدکو مرتفع خواهد شد.
به گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد، پروژه‌های بزرگی که نیازمند یک بانکداری قوی بین‌المللی است و همچنین بنگاه‌های کوچک، در اولویت این بانک است.
قاسمی با بیان این نکته که هم اکنون امکان گشایش ال سی برای همه کشورها ولو از یک کشور ثالث وجود دارد، گفت: هم اکنون کارگزاران ما در خارج از کشور امکان گشایش ال سی برای تمام کشورها را دارند که این امر قطعا هزینه ورود کالا به کشور را به دلیل کاهش هزینه نقل و انتقالات ۸ تا ۱۰ درصد، کاهش خواهد داد.
وی اضافه کرد: در نتیجه این امر، ریسک فروشندگان نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد کم خواهد شد بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که گشایش ال سی ها، باعث صرفه جویی ۲۰ تا ۳۰ درصدی در خرید برخی از کالاها خواهد شد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان این نکته که این بانک با حدود ۲۵ بانک، رابطه کارگزاری دارد، اظهار داشت: برقراری رابطه کارگزاری با ۴۰ بانک دیگر هم در دستور کار قرار دارد.
قاسمی گفت: مذاکراتی را برای تأمین مالی کارهای مهمی شروع کرده‌ایم که دارد به نتیجه می رسد. وی در پاسخ به این سوال که آیا برداشته شدن تحریم‌ها تاثیری در نرخ سود هم خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با رفع تحریم‌ها قاعدتا وضعیت بهتری در زمینه نرخ سود بانکی خواهیم داشت ولی سیاست اصلی را در این زمینه، بانک مرکزی تعیین می‌کند. وی کاهش نرخ سود را در اقتصاد کشور یک ضرورت خواند و افزود: جهت‌گیری بانک مرکزی هم در این زمینه است و باید منتظر خبرهای خوشی در این زمینه باشیم.
قاسمی راه‌اندازی بازار معاملات بین بانکی با مرکزیت بانک مرکزی را باعث کاهش نرخ سود بین بانکی تا حد ۲۰.۵ درصد خواند و اظهار داشت: باید امیدوار باشیم که نرخ سود پایین می‌آید ضمن این که نرخ تورم هم در حد قابل تحسینی کنترل شده‌است که در کاهش نرخ سود تأثیر خواهد داشت.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها