واقعیت دردناک بازار کار در ایران

در مورد مشکلات مربوط به درخواست سابقه کار از طرف کارفرمایان مطالب خیلی زیادی مطرح شده و جزو مشکلات اصلی کارجویان هست، دوستان زیادی در این مورد گلایه داشته اند و موارد خیلی زیادی از طرف مشترکان و متقاضیان در قسمت نظرات سایت استخدام مطرح شده، در متن حاضر، سعی می کنیم واقعیات موجود بازارکار را مطرح کنیم که احتمالاً ممکن هست از طرف خیلی از دوستان مورد انتقاد قرار گیریم ولی لطفاً به همه موارد توجه شود سپس در مورد این مطلب نتیجه گیری لازم را داشته باشید، لطفا دوستانی که در مورد سابقه کار گلایه هایی مطرح کرده اند، متن را به دقت مطالعه کرده و نظرات خود را ارسال نمایند، با جمع بندی این مطلب و جمع آوری نظرات متقاضیان و کارجویان آن را به مسئولین ارجاع خواهیم داد.

اکثر دوستانی که در این سایت عضو هستند و از خدمات سایت استفاده می کنند جزو افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی و جویای کار بوده و فاقد سابقه کار لازم هستند، و قاعدتاً از اشخاصی که که به تازگی تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده اند نباید انتظار سابقه کار عملی داشت.

معمولاً تحصیلات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و سپری کردن دوره خدمت وظیفه عمومی به ترتیب ۶ تا ۸ سال طول می کشد.با این حساب سن افراد در مقطع کارشناسی حدود ۲۶ سال و در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۲۸ سال خواهد بود، غیر از فرصت های شغلی دولتی که نیازی به سابقه کار ندارند، در شرکتهای خصوصی به طور متوسط سابقه کار ۳ تا ۵ سال لازم هست.

نکته مهم و اصلی این هست که تقریباً قریب به اتفاق متقاضیان کار این قشر از جامعه، سابقه کاری مفید جهت داشتن شرایط کاری در شرکتهای خصوصی را ندارند، و ادعای این دوستان هم منطقی به نظر می رسد، که طی کردن فرایند تحصیل و خدمت وظیفه عمومی تا سن ۲۶ و ۲۸ سالگی و نداشتن سابقه کار یکی از اصلی ترین معضلات و دغدغه های آنها به شمار آمده و بدست آوردن سابقه کار در طول فرایند ۶ تا ۸ ساله تحصیل و انجام خدمت وظیفه، غیر ممکن به نظر می رسد، بنابراین باید از طرف مسئولان و مراجع تصمیم گیر، بعنوان یکی از دغدغه های بازار کار مورد توجه ویژه قرار گیرد.

البته این مورد جزو مباحث تخصصی حوزه اشتغال هست که شاید راهکارهایی نیز به همراه داشته که ما از آن مطلع نیستیم، عده ای اظهار می کنند که سیستم آموزشی مشکل دارد و در کنار انجام تحصیلات آکادمیک در دانشگاه ها باید فرصت انجام کارهای عملی در طول تحصیل در هر رشته هم ایجاد شود، که البته این هم جزو مواردی هست که احتمالاً در مورد آن تصمیماتی اتخاذ شده و ما به آن دسترسی نداشته ایم.

با این توضیحات متوجه می شویم که بحث درخواست سابقه کار از طرف کارفرمایان یکی از مشکلات متنابه متقاضیان کار فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد، ولی اجازه دهید در کنار تشریح مشکلات متقاضیان، درمورد خواسته کارفرمایان هم صحبت شود، آیا به نظر شما درخواست یک کارفرما برای داشتن سابقه کار از متقاضیان کار، غیر منطقی هست؟ آیا یک کارفرما حق انتخاب نیروی کار مفید و تخصصی مورد نیاز از بین متقاضیان را ندارد؟

شاید اگر تا این قسمت از مطالب مورد توافق متقاضیان بوده، ولی بعد از این با انتقاد زیادی مواجه شویم ولی به نظر می رسد باید مشکلات کار به صورت واقعی در میان گذاشته شود تا راهکار مناسبی هم برای حل آن پیش بینی شود. برای بیان مشکلات کارفرمایان هم ذکر چند مثال ضروری به نظر می رسد، فرض کنید خود شما بعنوان یک کارفرما در حال انجام فرایند استخدام و جذب نیروی مورد نظر شرکت هستید، آیا حق انتخاب نیرو از بین مشخصات متقاضیان و طبق مولفه های زیر را ندارید؟

– یک شرکت با سابقه چند ساله بنابه ضرورت نیاز به جذب یک حسابدار دارد، آیا فردی که اصلا سابقه کاری ندارد برای جذب انتخاب می شود و یا شخصی که چندین سال کارهای حسابداری را به صورت عملی در سابقه کاری خود دارد؟

– شرکت مهندسی و فنی نیاز به یک فرد فنی دارد، به نظر شما فردی که سابقه اجرایی فنی چند ساله دارد مورد قبول هست یا فردی که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی اصلا سابقه عملی ندارد؟

– شرکت فعال در حوزه انفورماتیک نیاز به نیروی کار تخصصی در حوزه خود دارد، آیا حق انتخاب از بین متقاضیانی که دارای تجربه عملی بوده و با مشکلات کار مواجه شده اند و فردی که اصلا کار عملی انجام نداده، جزو اختیارات منطقی کارفرما نیست؟

بخاطر دریافت بیش از ۳۵ هزار مورد از نظرات دوستان در قسمت نظرات سایت استخدام، در جریان اکثر مشکلات و خواسته های کارجویان هستیم، و سعی می کنیم موارد مهمی که از طرف آنها بیان شده در زیر عنوان گردد، ولی باید این واقعیت را هم در نظر داشته باشیم که بخاطر مشکلات کارجویان و عدم داشتن سابقه کاری، آیا کارفرمایان ملزم به قبول شرایط کارجویان هستند؟ چند نمونه از سئوالات کارجویان را ذکر می کنیم:

– آیا کسانی که الان در راس مدیریتی قرار دارند خودشان قبلاً سابقه کار داشته اند؟

– متقاضیان میتوانند خیلی زود با شرایط کاری آشنا شوند و سابقه کار لازم را کسب کنند.

و خواسته های خیلی زیادی که عنوان شده و منطقی هم به نظر می رسند، ولی اگر خودتان را در موقعیت یک کارفرما قرار دهید آیا این توجیهات برای شما قابل قبول خواهد بود؟

ادعا نمی کنیم همه مشکلات را مطرح کردیم، چرا که عنوان کردن همه مشکلات در این متن کوتاه غیرممکن هست و شاید بخاطر پراکنده گویی از اصل مطلب هم دور شویم، ولی اجازه دهید در انتهای مطلب بخاطر ضرورت موضوع واقعیت دردناک دیگری را هم در مورد وضعیت بازار کار و متقاضیان مطرح کنیم، قضاوت نهایی با خود کاربران و مشترکان خواهد بود.

فکر نمی کنید در برخی مواقع به تناسب توانایی و سطح دانشی که داریم، دارای توقع زیادی هستیم؟ با ذکر چند مثال این بحث را خاتمه می دهیم، البته شاید باز هم با سیل عظیمی از انتقادات روبرو شویم که عنوان کنند مواردی که در زیر اعلام خواهد شد برای متقاضیان ضروری نبوده و نیازی نیست که یک کارجو این اطلاعات را داشته باشد، ولی باید سعی کنیم واقع بین باشیم.

– اگر دقت کرده باشید تقریبا همه کارهای موجود، به نوعی با مقوله الکترونیک و کامپیوتر آمیخته شده و داشتن اطلاعات در این خصوص جزو ضروریات محسوب می شود، به نظر شما یک فرد دارای تحصیلات دانشگاهی اگر تا کنون با کامپیوتر کار نکرده باشد و هیچگونه اطلاعاتی در مورد نحوه روشن کردن کامپیوتر و اطلاعات اولیه آن را هم نداشته باشد برای شما مورد قبول هست؟

– به نظر شما عدم اطلاع یک فرد تحصیل کرده دانشگاهی از معنی عبارت ” روزمه شغلی”  برای شما قابل قبول هست؟

– آیا بخاطر عدم داشتن اطلاعات کافی و درج عبارت www در ابتدای ایمیل خود و عدم دریافت پاسخ از طرف شرکتهایی که رزومه شغلی به آنها ارسال شده، از طرف شما قابل قبول هست؟ ( این مورد مربوط به ایمیل هایی که کاربران خودشان عبارت فوق را جزو ایمیل اضافه می کنند نیست.)

و موارد خیلی زیادی که نشانه عدم داشتن دانش کافی و اولیه در مورد کامپیوتر واینترنت و … هست، آیا به نظر شما لازم نیست به تناسب دانشی که داریم سطح توقعات خودما را در نظر بگیریم، عده ای از دوستان اعلام کرده اند همزمان با تحصیل باید با اخذ معرفی نامه از دانشگاه در ادارات و ارگانهای مختلف به صورت کارآموزی فعالیت کرده و آشنایی اولیه و سابقه لازم را هم کسب کرد، و پیشنهاد های دیگری که به صورت غیر متمرکز و در انتهای بیش از ۲۵۰۰ مورد مطلب منتشر شده در سایت قرار داده شده است،

از دوستان عزیز درخواست داریم اگر نسبت به مطالب این نوشته نظر، انتقاد و یا پیشنهادی دارند در ذیل همین نوشته ارسال کنند تا تکمیل کننده این متن باشد و در صورتی که احساس می کنید مطلبی نیاز به طرح باشد اعلام نمایید.

 

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها