مقایسه سولانا و بیت کوین

در چند سال اخیر، پیوسته صحبت از این بوده که آیا اتریوم می‌تواند جایگاه بیت‌کوین را به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال تصاحب کند یا خیر. اما در همین اثنا، برخی توسعه دهندگان جاه طلب در حال کار روی پروژه‌هایی قدرتمند و مدعی بودند که یکی از آن‌ها قطعاً بلاکچین سولانا (SOL) است. بلاکچین سولانا قصد دارد جایگاه بلاکچین اتریوم در بازار را از آن خود کند. در ادامه ضمن معرفی این شبکه بلاکچینی به مقایسه آن با بلاکچین بیت‌کوین می‌پردازیم  و همچنین بررسی میکنیم که آیا خرید ارز دیجیتال سولانا با هدف سرمایه‌گذاری سود خوبی برایتان رقم خواهد زد یا خیر؟

تاریخچه سولانا

سولانا در سال ۲۰۱۸ توسط آناتولی  یاکوونکو و (Anatoly Yakovenko) و دو نفر از همکاران او از شرکت کوالکام (Qualcomm) تأسیس شد. هدف آن‌ها این بود که یک شبکه پرداخت با سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین به جهان ارائه کنند.

 

بلاکچین سولانا

سولانا یک بلاکچین قراردادهای هوشمند نسل ۴ است که از توکن‌های NFT و طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی تکنولوژی‌های به کار رفته در بلاک چین سولانا پروتکل توربین (Turbine) است که در واقع پروتکل تولید و توزیع بلاک است و باعث افزایش ظرفیت پردازش شبکه میشود. همچنین سولانا این قابلیت را به گره‌های خود می‌دهد که تمام داده‌های دفتر کل (زنجیره یا بلاکچین) را دانلود نکنند و تنها بخش مورد نیاز را دریافت کنند. فناوری Archivers به این دسته از اعتبارسنج‌ها کمک می‌کند ارتباط میان دفتر کل توزیع شده خود را با داده‌های دفتر کل کامل حفظ کنند.

مهم‌ترین فناوری به کار رفته در بلاکچین سولانا که آن را از دیگر بلاکچین‌ها متمایز می‌کند؛ الگوریتم اثبات تاریخچه (Proof of History) یا به اختصار POH است. ضمن آنکه مکانیزم تحمل خطای بیزانس تاور  (Tower)   عملکرد الگوریتم اجماع را در بلاک چین سولانا بهبود می‌بخشد.

 

با وجود مزیت‌های مکانیزم اثبات تاریخچه، این فناوری دارای معایبی نیز هست. برای مثال به منظور اعتبارسنجی در شبکه سولانا به سخت‌افزار بسیار قدرتمندی نیاز هست، که این امر باعث شده تا افراد کمتری تمایل داشته باشند به عنوان اعتبارسنج در این شبکه فعالیت کنند و این موضوع باعث متمرکزتر شدن اکوسیستم سولانا نیز شده است.

شبکه سولانا به کمک اعتبارسنج‌ها (گره‌ها) اجرا می‌شود که پیوسته مشغول اعتبار سنجی، مدیریت و ذخیره‌سازی تراکنش‌ها روی بلاکچین هستند.

ظرفیت پردازش تراکنش بلاکچین سولانا بیش از ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه است؛ این یعنی شبکه سولانا حتی برای شرکت‌های پرداختی سنتی مانند ویزا و پی‌پال نیز یک رقیب جدی محسوب می‌شود.

توکن بومی سولانا SOL  نام دارد و در کل حدود ۳۴۵ میلیون واحد از آن در بازار در گردش است. این توکن در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۲۰۰۰ درصدی خود موجب حیرت بازار ارز دیجیتال شد و با ارزش بازار بیش از ۱۱ میلیارد دلاری، اکنون نهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار به شمار می‌رود.

 

آیا سولانا قابل استخراج است؟

خیر ارز سولانا قابل استخراج نبوده ولی می‌توانید از یک صرافی امن اقدام به خرید آن نمایید.

 

در حال حاضر قیمت سولانا چند است؟

قیمت توکن SOL در حال حاضر ۳۳.۷ دلار است که نسبت به اوج تاریخی آن یعنی ۲۵۸ دلار بسیار پایین‌تر است.

سولانا چند ارز دیجیتال در گردش دارد؟

طبق گفته بنیاد سولانا، در مجموع ۴۸۹ میلیون توکن SOL وارد گردش خواهد شد که تاکنون ۳۴۵ میلیون از این تعداد، وارد بازار شده است.

نحوه خرید ارز دیجیتال از بایننس

بلاکچین بیت‌کوین

بیت‌کوین به عبارت ساده یک پول مجازی است. قیمت یک بیت‌کوین امروز حدود ۲۰ هزار دلار است. این ارز مجازی را یک فرد یا گروه ناشناس در سال ۲۰۰۹ ایجاد کرده است. گفتنی است که بیت‌کوین اولین پول دیجیتالی بود که بر بستر یک سیستم الکترونیکی همتا به همتا ساخته شد.

اکنون پس از گذشت سال‌ها، بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در کل جهان شناخته شده است. امروزه، بسیاری از شرکت‌ها بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت قبول می‌کنند تا از پرداخت کارمزد و مالیات بالا در امان بمانند. کارشناسان ادعا می‌کنند که ممکن است در چند سال آینده بیت‌کوین به پول دیجیتال استاندارد جهان تبدیل شود.

 

نحوه کار بلاکچین بیت‌کوین به چه صورت است؟

با توجه به این‌که در بیت‌کوین سرور مرکزی وجود ندارد، داده‌ها باید به صورت توزیع‌شده بین تمام دستگاه‌های فعال در شبکه، به اشتراک گذاشته شوند. به دستگاه‌های فعال در شبکه «نود» یا «گره» گفته می‌شود. هر شخص می‌تواند در این شبکه بدون این‌که‌ نیازی به اجازه کسی داشته باشد، با تامین توان محاسباتی به عنوان نود فعالیت کند و BTC استخراج کند.

 

تمامی داده‌های ایجاد شده در شبکه به تمام نودهای فعال در آن فرستاده می‌شود. این باعث می‌شود که همه این نودها به اطلاعات تمامی تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند تراکنش‌های جدید را تایید و ثبت کنند. با تایید تراکنش‌ها توسط اعضا، اطلاعات جدید به تمام اعضای شبکه ارسال می‌شود و از این طریق شبکه به‌روز می‌شود.

 

در کل چند میلیون BTC وجود دارد؟

در کل ۲۱ میلیون BTC قابل استخراج است که ۱ میلیون آن در اختیار ساتوشی ناکاماتو قرار دارد.

 

چند میلیون BTC در شبکه گم شده است؟

حدوداً سه الی چهار میلیون BTC در شبکه وجود دارد که آدرس‌های آنها سال‌هاست دست نخورده باقی مانده و می‌توان حدس زد که صاحبان آنها کلید خصوصی خود را گم کرده‌اند.

 

آخرین بیت‌کوین چه زمانی استخراج می‌شود؟

احتمال می‌رود آخرین هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۱۴۰ صورت گیرد

 

مزایای بیت‌کوین

  • نقد شوندگی و دسترس پذیری
  • شفافیت و غیر قابل شناسایی بودن تراکنش
  • بازدهی بالا
  • عدم وجود واسطه و غیر متمرکز بودن

 

معایب بیت‌کوین

  • نوسانات قیمت
  • غیر قابل برگشت بودن تراکنش
  • محدود بودن ظرفیت پردازش شبکه
  • نبود مقررات قانونی

 

مزایای سولانا

مقیاس‌پذیری و ظرفیت پردازش بالای بلاکچین سولانا باعث می‌شود به یک شبکه بهتر برای دپ‌ها (dApps)، پروتکل‌های سپرده‌گذاری (استیکینگ) و صرافی‌های غیر متمرکز DEX) ها) تبدیل شود.

 

  • سپرده‌گذاری محول شده
  • مقاوم در برابر سانسور
  • تراکنش‌های سریع و کارمزدهای پایین
  • برتری سولانا در بازار مشتقات
  • TVL بالا (سرمایه قبل شده در شبکه).

 

معایب سولانا

  • سطح پایین غیر متمرکز بودن شبکه
  • تعداد کم پروژه‌های روی شبکه
  • ناپایداری شبکه
  • تورم

بیت‌کوین به دلیل مکانیزم خاص خود (اثبات کار) به کمک استخراج شدن به بازار عرضه می‌شود، به این صورت که افرادی به عنوان ماینر یا استخراج کننده BTC های جدید را با کمک تجهیزات خود از شبکه بلاکچین بیت‌کوین استخراج می‌کنند.

اما برخلاف بیت‌کوین، سولانا قابلیت استخراج شدن ندارد، بلکه از یک استاندارد توکن نویسی به ‌نام SPL مخفف Solana Program Library بهره می‌برد که مجموعه‌ای از دستورالعمل‌‌ها برای ساخت و تولید توکن در بستر شبکه سولانا است.

همچنین ارز دیجیتال بیت کوین به رغم محبوبیت خود، هیچ پشتوانه خاصی ندارد؛ اما ارز دیجیتال سولانا که روی بلاکچین سولانا ساخته شده است، پشتوانه قدرتمندی به نام اتریوم دارد که یکی از دلایل اصلی پیشرفت چشم‌گیر این پروژه نیز بوده است.

 

کلام آخر

بلاکچین‌های نسل اولی همچون بیت‌کوین با مشکلاتی مانند سرعت  و ظرفیت پایین پردازش تراکنش‌ مواجه هستند. اما توسعه دهندگان با توجه به این مشکلات، شبکه‌هایی را ساختند که این مشکلات را برطرف کرده و به علاوه، از قابلیت‌های گسترده‌ای برخوردار هستند. بلاکچین‌ نسل چهارم سولانا نیز یکی از همین پروژه‌های قدرتمند است که به عنوان رقیبی بزرگ در برابر بلاکچین‌های قدیمی مانند بیت‌کوین و اتریوم ظاهر شده است.

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها