اجاره حساب صرافی؛ کارجوهایی که زندانی شدند!

اگر کسی به شما بگوید که تنها با دادن اختیار حساب صرافی خود می‌توانید یک درآمد بالای ۳۰ میلیون تومان ماهانه داشته باشید، چه کار می‌کنید؟ حتماً شما هم وسوسه می‌شوید و اختیار و اطلاعات حساب صرافی خود را در اختیار آن فرد می‌گذارید. اما باید بدانید که این یک روش کلاهبرداری است که می‌تواند برایتان خیلی گران تمام شود. اجاره‌دادن حساب صرافی به هیچ طریقی قانونی نیست.

کاریابی کلاهبرداری و اجاره حساب صرافی

به نقل همتاپی؛ این روزها با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال در کشور برخی از مجرمان فعال در فضای مجازی با سوءاستفاده از نام صرافی‌های ارز دیجیتال و با انتشار آگهی استخدام افراد ساده لوح و ناآگاه را فریب داده و با گرفتن اطلاعات حساب بانکی آنها اقدام به پولشویی و کلاهبرداری می‌کنند. آنچه که مشخص است هر چقدر فناوری و ایده‌ای در جامعه رشد کند حجم کلاهبرداری‌های صورت گرفته در آن حوزه نیز افزایش می‌یابد.

زمانی که شما در یک صرافی ثبت‌نام و احراز هویت می‌کنید، در واقع مسئولیت تمام تراکنش‌ها را برعهده می‌گیرید. تراکنش‌های غیرقانونی مانند فیشینگ و پولشویی، همگی عواقب قانونی دارند. اما اجاره‌کنندگان حساب صرافی چگونه کارجویان را به دام می‌اندازند؟

اگر در پلتفرم‌های مختلف به دنبال شغل گشته باشید، حتماً متوجه آگهی‌هایی شده‌اید که وعده درآمد بالا به شما می‌دهند و علاوه‌برآن ذکر می‌کنند که شما فقط به یک گوشی نیاز دارید! اغلب این آگهی‌ها در نهایت به روش‌های کلاهبرداری منجر می‌شوند. یکی از این روش‌ها همین اجاره حساب صرافی است. آن‌ها از شما می‌خواهند یک حساب کاربری در یک صرافی باز کنید، احراز هویت کنید و به دستور آن‌ها و با پولی که می‌دهند اقدام به خرید، فروش یا انتقال ارز دیجیتال نمایید.

کلاهبرداری از طریق حساب صرافی اجاره‌ای

افراد با دادن آگهی‌های فریبنده شما را وسوسه می‌کنند تا حساب صرافی ارز دیجیتال خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید و در ازای این کار پول و حقوق دریافت کنید. افرادی که تملک مالی خوبی ندارند یا افرادی که نیازمند شغل هستند، خیلی زود فریب این افراد را می‌خورند.

اما حساب صرافی شما به چه کار آن افراد می‌آید؟ افرادی که به‌دنبال حساب اجاره‌ای هستند، چند هدف کلی دارند.

کلاهبرداری و دزدی

برخی از این افراد کلاهبردارند و می‌خواهند با استفاده از تراکنش‌های غیرقابل شناسایی ارز دیجیتال، رد پول حاصل از کلاهبرداری یا دزدی را پاک کنند. حالا وقتی شما حساب احراز هویت‌شده خود را در اختیار این افراد قرار می‌دهید، یک طرف تراکنش به حساب شما مرتبط می‌شود و قابل شناسایی است! در نتیجه شما به جرم کلاهبرداری متهم می‌شوید. این کلاهبرداری می‌تواند در قالب فیشینگ، فروش مال غیر یا موارد دیگر باشد.

فرار مالیاتی

هدف دیگر این افراد فرار مالیاتی است. آن‌ها می‌خواهند با دور زدن قوانین مالیاتی و با استفاده از حساب‌هایی که به نام خودشان نیست، مالیات پرداخت نکنند. در هر قسمت از این چرخه اگر مشخص شود که حساب شما در اختیار این افراد بوده است، سازمان مالیاتی شما را مقصر می‌داند و شما موظف به پرداخت مالیات آن پول هستید!

پولشویی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به‌دنبال حساب اجاره‌ای هستند و بابتش پول خوبی هم به شما پرداخت می‌کنند، پولشویی است. پولشویی فرایندی است که طی آن پول به‌دست آمده از روش‌های غیرقانونی، تمیز شده و به شبکه بانکی برمی‌گردد. این افراد با استفاده از حساب شما و انجام تراکنش انتقال پول، رد پول را گم می‌کنند اما شما به‌واسطه حسابی که به نام شما احراز هویت شده است، متهم به پولشویی می‌شوید!

برای انجام این کار مجرمان افراد را مجاب می‌کنند در قبال دریافت پول در صرافی‌های ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنند و با انجام مراحل احراز هویت اقدام به خرید ارز دیجیتال کنند.

اجاره حساب صرافی چه عواقبی دارد؟

رسیدگی به این دسته از جرم‌ها از اختیارات پلیس فتا است. زمانی که شما حساب خود را به این افراد اجاره می‌دهید، مسئولیت تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های مجرمانه این افراد برعهده شماست. چون حساب به نام شما احراز هویت شده است و در نتیجه مسئولیت تراکنش‌های آن نیز برعهده شماست.

اجاره‌دادن حساب صرافی عواقب متعددی دارد. در وهله اول شما موظف به پرداخت مالیات مبلغی هستید که از طریق حساب شما جابه‌جا شده است. همچنین شما باید تا ۲۵ درصد از مبلغ تراکنش را به عنوان مبلغ حاصله از جرم پرداخت کنید که این یعنی تمامی سود شما از اجاره‌دادن حساب از دست می‌رود. زندان مرحله آخر مجازات‌های حساب صرافی اجاره‌ای است و شما تا پیدا شدن متهم اصلی و روشن‌شدن ابعاد دیگر پرونده مجبور به تحمل حبس هستید.

چگونه کاریابی کلاهبرداری را تشخیص دهیم؟

زندانیان حساب‌های اجاره‌ای

اگر به دنبال شغل هستید و آگهی‌های شغلی مختلفی را دنبال می‌کنید، ترجیحاً نکات زیر را در نظر بگیرید.

پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود

اگر یک آگهی شغلی ادعا می‌کرد که می‌توانید از خانه، تنها با یک گوشی و یک آموزش یک یا چندهفته‌ای درآمدی بیشتر از متوسط جامعه داشته باشید، بدانید که این آگهی در نهایت منجر به کلاهبرداری می‌شود. دقت کنید که روش‌های کلاهبرداری بسیار متنوع هستند و اجاره حساب صرافی تنها یک روش برای کلاهبرداری است.

به‌هیچ‌عنوان اطلاعات خود را به اشتراک نگذارید

شما برای شاغل‌شدن نیازی نیست که اطلاعات و رمزهای حساب خود را به اشتراک بگذارید. با هر دلیل و صحبتی، قانع نشوید و هرگز اجازه ندهید که فرد دیگری به حساب بانکی، حساب صرافی یا دیگر حساب‌های شخصی شما وارد شود. دقت کنید که حتی انجام یک تراکنش غیرقانونی نیز عواقب سختی دارد. پس با هیچ عذری اجازه دسترسی دیگران به حساب‌هایتان را ندهید.

در شرکت‌های معتبر دنبال کار باشید

برای پیدا کردن کار مناسب، به سراغ شرکت‌های معتبر بروید. آگهی‌های شخصی کاریابی، مخصوصاً زمانی که وعده حقوق بالا و دورکاری و کار با یک گوشی می‌دهند، اغلب کلاهبرداری است و منجر به استخدام شما نمی‌شود. فریب عددهای دروغین را نخورید و تنها در شرکت‌های معتبر و پلتفرم‌های مخصوص کاریابی دنبال شغل باشید.

ارزهای دیجیتال؛ بستری مناسب برای تراکنش‌های غیرقانونی

پیچیده بودن تراکنش‌های بلاکچین و همچنین نبود امکان رهگیری تمام تراکنش‌ها باعث شده تا افراد کلاهبردار به سراغ این پلتفرم‌ها بیایند. اما استفاده از صرافی‌های متمرکز و ایرانی نیازمند احراز هویت است. در این مرحله افراد به سراغ مردم عادی می‌روند و با وعده حقوق بالا، حساب صرافی آن‌ها را اجاره می‌کنند. هر تراکنش غیرقانونی در حساب اجاره‌ای، بر گردن فردی است که حساب به نام او احراز هویت شده است. در نتیجه کلاهبردارها با انتقال پول به کیف‌پول‌های خارجی و غیرمتمرکز فرار می‌کنند و صاحب حساب می‌ماند و قانونی که او را مسئول می‌داند.

مراقب باشید و هرگز دسترسی حساب صرافی خود را به دیگران ندهید.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها