آشنایی با هنر رزومه‌ نویسی

رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.
رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.

پیش از آغاز مراحل رزومه‌نویسی، باید ازعملکرد دوران تحصیل، سوابق شغلی، مهارت‌های فوق‌برنامه و درنهایت علایق و استعدادهای خود یک تصویر کلی داشته باشید و طبق چارچوب‌های تعریف شده در رزومه، مرحله به مرحله پیش روید. به یاد داشته باشید؛ رزومه هویت شماست؛ در ارائه آن کوشا باشید.

برای آشنایی بیشتر و نحوه ارائه رزومه با ما دراین مقاله همراه شوید؛ تا علاوه بر افزایش اطلاعات و آموزش حرفه‌ای دراین زمینه، به درکی عمیق برسید.

انواع رزومه

رزومه نیزعناوین و کاربردهای مختلفی دارد؛ برای ارائه موضوع‌های مختلف باید به ویژگی‌های هربخش توجه کرد. دراین مقاله به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین رزومه‌ها اشاره می‌کنیم.

رزومه‌های دانشگاهی و تحصیلی:

برای ارتقای سطح دانش و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر استفاده می‌شود. قالب این گونه رزومه‌ها معمولا ساده است و بیشتر توضیحی درباره مقاطع تحصیلی، محل فارغ‌التحصیلی، مهارت‌ها و عناوین مختلف در آزمون‌ها، المپیادها و موفقیت‌های کسب شده در سطح منطقه، استان، کشور و درنهایت مهم‌ترین و ارزشمندترین سطح علمی و بین‌المللی است. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر معمولا تراز نمرات دوران تحصیلی شما ارزیابی می‌شود و با تایید و ارسال مدارک و درنهایت آزمون دانشگاه مورد نظر پذیرفته خواهید شد. به جز برخی از دانشگاه‌ها، اغلب از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می‌کنند.

رزومه‌های کاری:

رزومه‌های کاری، یکی از پرطرفدارترین رزومه‌هایی است که اغلب به کارفرمایان، کارآفرینان و مدیران ارائه می‌شود. دربخش اول این نوع رزومه‌ها توضیحات و اطلاعات شخصی فرد جویای کار درج می‌شود، بخش دوم درباره اطلاعات تحصیلی است. معمولا آخرین مدارک و گواهینامه‌های معتبر دانشگاهی در این قسمت نوشته می‌شوند. اما مهم‌ترین بخش این رزومه بخش سوم و توصیف سوابق شغلی است. با درنظر گرفتن پست‌ها، رتبه‌ها و سال دریافت حکم‌های مختلف شغلی، باید براساس هرسال، نام شرکت، محل و سمت خود را ذکر کنید. درواقع شناسنامه و سوابق کاری شما دراین بخش مشخص خواهد شد. به یاد داشته باشید؛ این بخش بسیار حساس است و می‌تواند سرنوشت کاری شما را تغییر دهد. بنابراین همانند رزومه‌ها و نمونه‌های مختلف دیگر سوابق خود را بنویسید و از حاشیه‌پردازی خودداری کنید. در بخش آخر مهارت‌ها و گواهینامه‌های مختلف نوشته می‌شود. هرشخصی براساس علایق خویش در دوران تحصیل آموزش‌ها و مهارت‌های مختلفی را می‌گذراند؛ بنابراین اگر مهارتی دارید، می‌توانید این قسمت را نیز پرکنید.

رزومه‌های مدیریتی

اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر به این موضوع بپردازیم، باید به رزومه مدیران، اساتید و متخصصان نیز اشاره کنیم. سوابق و پست‌های اجرایی دراین گونه رزومه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دراین بخش مدیران با ارتقا به پست‌های بالاتر، بیشتر از رزومه‌های عادی فاصله می‌گیرند و درحاشیه و یا درقالب مدیران و روسای نظام‌های حکومتی مستقر می‌شوند. برخلاف رزومه‌های دانشگاهی و کاری دراین قسمت افراد برحسب مسئولیت‌های پیشین، کارکردهای اجرایی و حضور در فعالیت‌های مختلف، پست‌های کلیدی را تسخیر می‌کنند. شاید به جرات بتوان گفت علیرغم سوابق و تحصیلات دانشگاهی، توانمندی‌های فردی و اجرای پروژه‌های بزرگ، ضامن کسب پست‌های عالی است.

در رزومه‌های مدیریتی سوابق کاری، پست‌ها و نام شرکت‌ها و نمایندگی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص می‌دهند. اغلب این مدیران، مسئولان اجرایی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی بوده‌اند و برای ترفیع کاری و انتقال به بخش‌ها و رتبه‌های بالاتر، رزومه خود را ارسال می‌کنند. بی‌شک مسئولیت‌های فراوان و افتخارات آنان طی سال‌های متوالی بیشتر در رزومه به چشم می‌خورد.

رزومه پایان دوران دبیرستان

بعضی از رزومه‌ها از نظر علمی درسطح پایین‌تری قرار دارند و صرفا برای آغاز به کار و یا کسب درآمد ارائه می‌شوند؛ کار در دوران دبیرستان و یا پس از فارغ‌التحصیلی، فرصت‌های شغلی کمتری را در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. به‌دلیل نداشتن سابقه و مهارت، نمی‌توان زیاد به آینده چنین رزومه‌هایی امیدوار بود. اغلب این افراد برای یک دوره کوتاه مدت، کارآموزی و تعطیلات تابستانی رزومه خود را ارسال می‌کنند. در بخش اول این رزومه مشخصات شخصی، آدرس و شماره تماس ذکر می‌شود. دربخش دوم نام دبیرستان و محل فارغ‌التحصیلی قید می‌شود. اما مهم‌ترین بخش این رزومه، بازنویسی تجربه‌ها و مهارت‌ها است. ذکر سوابق کاری و مهارت‌های کسب شده دراین بخش الزامی است. عنوان و مدت زمانی که کار کرده‌اید به همراه مهارت‌هایی که دارید، می‌تواند امتیاز قابل توجهی باشد. همچنین نام شرکت‌ها و آموزش‌هایی که گذرانده‌اید بسیار حائز اهمیت است.

مهارت‌ها و موفقیت‌ها

شرح مهارت‌ها و موفقیت‌ها باید کاملا مختصر و مفید باشد. فقط به عنوان و مرجع اخذ و صدور آن اشاره کنید. سعی کنید دستاوردهای شغلی و تحصیلی خود را براساس یک دوره زمانی مشخص به ترتیب اولویت سال اخذ آن بنویسید. از حاشیه‌پردازی و گزافه‌گویی جدا خودداری کنید. چنین رزومه‌هایی موجب اتلاف وقت کارفرما خواهد شد. به یاد داشته باشید؛ خلاصه‌نویسی و درج رئوس مطالب، کلید موفقیت در ارائه رزومه‌ای ایده‌آل است که توجه هر کسی را به‌خود جلب خواهد کرد. حتما یک نسخه از شرح کامل سوابق خود را به همراه داشته باشید تا پس از ارائه رزومه، برای صحت عملکرد شما نزد کارفرما ارائه گردد. البته این بخش درصورت پذیرش رزومه و تایید آن از سوی کارفرما و درواقع جزو مراحل بعدی استخدام محسوب می‌شود. سعی کنید مهم‌ترین موفقیت‌ها، بالاترین مدارک و ارزشمندترین سوابق خود را در رزومه درج کنید، قطعا ذکر سابقه حتی در دو شرکت شناخته شده و معروف، برگ برنده شما خواهد بود.

اهداف

همان‌گونه که پس از پایان دوران تحصیلات دانشگاه و یا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مدرکی تحت عنوان گواهینامه و یا دانشنامه؛ سطح دانش، مهارت، توانایی‌ها و ارزش هر فرد را مشخص می‌کند، رزومه نیز درجایگاه مدرکی تکمیلی و توصیفی، نشان دهنده ارزش و هنر هر شخص است که در یک دوره زمانی خاص به قابلیت‌های ویژه‌ای دست یافته است. درواقع ارائه رزومه سندی معتبر از خلاصه دوران تحصیل و سوابق کاری محسوب می‌شود. به بیان دیگر رزومه هر شخص بخشی از هویت، شخصیت، مهارت و دانش وی است. تفاوت‌ها و صلاحیت‌های افراد واجدشرایط برای احراز سمت‌های کلیدی هر شرکت، سازمان و یا در سطح ملی و بین‌المللی فقط در قالب صفحه‌های سرنوشت‌ساز رزومه نهفته شده است. باتوجه به اهمیت رزومه و جایگاه ویژه آن نزد کارفرمایان و مدیران باید در ارائه آن کوشید و دقت کرد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال یک رزومه کاری به الگوی زیر دقت کنید. اصول یک رزومه شامل موارد زیر می‌شود:

• اطلاعات شخصی

• سوابق تحصیلی

• سوابق شغلی

• مهارت‌ها

• افتخارات

عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای

آثار و انتشارات

علایق جنبی

در این بخش هر قسمت نیز برای ارائه توضیحات بیشتر برای کارفرما و مدیرتکمیل می‌شود که درواقع رزومه شما باید تحت همین الگو نوشته و ارسال شود.

مشخصات فردی

این قسمت طبق الگوی زیر تنها توصیفی اجمالی از وضعیت و شرایط کنونی و محل جغرافیایی شما است که اغلب برای برقراری ارتباط کارفرما با شما و ویژگی‌های شخصی تکمیل می‌شود.

نام:

نام خانوادگی:

شماره تماس:

شماره همراه:

پست الکترونیک: (ایمیل)

تاریخ تولد:

محل تولد:

وضعیت تاهل:

آدرس محل سکونت:

مشخصات تحصیلی:

شما موظفید که در این مرحله بالاترین مدرک تحصیلی و مدارج عالی خود را با ذکر نام دانشگاه و محل اخذ مدرک درج نمایید. برای برخی از کارفرمایان دانشگاه محل تحصیل و برای برخی دیگر، رشته و مهارت‌های عملی مورد نظر است. بنابراین هرچه سطح دانش و مهارت شما بالاتر باشد، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

سوابق شغلی:

مهم‌ترین بخش رزومه‌های کاری مربوط به سوابق و مهارت‌های اجرایی کارجویان است، به بیان دیگر تفاوت‌ها و ویژگی‌های هرفرد دراین بخش مشخص خواهد شد. براساس اولویت‌های کاری و سال‌های احراز پست‌های مختلف باید هرکدام مطابق با همان سال در رزومه نوشته شود. نکته قابل توجه در این قسمت تنوع پست های کاری است، شاید در نگاه اول مدیر و یا مسئول پذیرش نگاه خویش را به سابقه، سمت و درنهایت محل و نام شرکتی که درآن فعالیت کرده‌اید معطوف کند. بنابراین مهم‌ترین سمت‌ها را ذکر کنید.

مهارت‌ها

هر مهارتی امتیازی است برای موفقیت و متفاوت نشان دادن توانایی‌ها، این بخش مربوط به توانایی‌ها و آموخته‌های شماست که طی دوران تحصیل درقبل و یا بعد از دانشگاه کسب کرده‌اید. مهارت‌هایی نظیر گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، کلاس‌های زبان، کامپیوتر، الکترونیک و یا هرچیزی که به اشتغال شما کمک کند. این بخش مزیت‌ها و استعدادهای شما را دربرابر دیگران نشان خواهد داد.

افتخارات و علایق

متناسب با استعدادها و توانایی‌هایی که دارید، می‌توانید در رشته‌ها و مهارت‌های مختلف صاحب سبکی جدید شوید. چنین ویژگی‌هایی جزو امتیازات برتر شما نسبت به متقاضیان دیگر محسوب می‌شود.

کلام آخر

رزومه فقط صفحه‌ای از اطلاعات شخصی، تحصیلی و کاری است، اما خود شما هستید که با تلاش و به کارگرفتن استعدادتان می‌توانید صفحات آن‌را زرین و آینده خویش را درخشان کنید.

Sources :

Great Sample Resume

Resume Writing Styles

Build an Interesting Resume

ترجمه: سید رسول میرزایی موسوی

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها