آرشیو اخبار استخدام آموزش و پرورش ۹۳

 وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی انسانی متعهد و کارآمد مورد نیاز، براساس مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری از افراد واجد شرایط به صورت پیمانی در مشاغل آموزشی استخدام می نماید. داوطلبان واجد شرایط لازم است پس از مطالعه اطلاعیه اولیه (که در ساعت ۱۸:۰۰ عصر امروز) و اطلاعیه تکمیلی (که همزمان با آغاز ثبت‌نام در روز پنجشنبه مورخ ۹۴/۵/۱۵) بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org  قرار می‌گیرد، درصورت داشتن شرایط و ضوابط اعلام شده نسبت‌ به ثبت‌نام در این آزمون از روز پنجشنبه مورخ ۹۴/۵/۱۵ تا روز چهارشنبه مورخ ۹۴/۵/۲۱ اقدام نمایند.

لازم به تاکید است کلیه اطلاعات مربوط به شرایط و ضوابط استخدامی، رشته‌های شغلی، رشته‌های تحصیلی و مقاطع مورد پذیرش در رشته‌ها، شهرهای پذیرنده و دامنه پذیرش در این شهرها و مواد آزمون عمومی و تخصصی در اطلاعیه اصلی همزمان با شروع ثبت‌نام در تاریخ ۹۴/۵/۱۵ بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

ضمناً آزمون در روز جمعه مورخ ۹۴/۶/۲۷ برگزار خواهد شد.

 

ثبت‌نام ‌آزمون استخدامی آموزش و پرورش از ۱۱ مرداد آغاز می‌شود

خبرگزاری فارس : قاسم احمدی‌ لاشکی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان نوشهر اظهار کرد: براساس اعلام معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تا ۴۸ ساعت آینده شیوه‌نامه چگونگی ثبت‌نام آن آماده و در سایت سازمان سنجش کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: از تعداد ۵ هزار نفر، حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر فرزندان شاهد و خانواده ایثارگران و ۳ هزار و ۶۰۰ نفر مربوط به سایر اقشار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ثبت‌نام از تاریخ یازدهم تا هفدهم مردادماه انجام می‌شود، افزود: آزمون نیز احتمالا در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۴ برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: آنهایی که به عنوان مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی سابقه تدریس دارند با شرایط خاص و ویژه‌ای جذب می‌شوند و دارای امتیاز و اولویت هستند.

احمدی لاشکی در پایان گفت: سن برای مدرک لیسانس ۳۰ سال و کارشناسی ارشد حداکثر ۳۵ سال است و کسانی که سابقه تدریس دارند جزو سابقه آنها محسوب شده و از سقف سنی کم می‌شود.

خبر ۱مرداد ۹۴ استخدام: استخدام ۵۰۰۰ نیرو در آموزش و پرورش به زودی اعلام خواهد شد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگهی استخدام ۵۰۰۰ نیرو در آموزش و پرورش به زودی اعلام خواهد شد.
سید محمد بطحایی بعد از ظهر روز گذشته در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استانها با اشاره به گذشت بیش از دو ماه از زمان عقد قرارداد بیمه تکیمیلی فرهنگیان اظهارکرد: امیدواریم با کمک همکاران در استانها بیمه تکمیلی فرهنگیان را با هزینه‌های پزشکی بهتر نسبت به سال ۹۳ داشته باشیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، از مدیران کل استانها خواست که حق بیمه فرهنگیان را که به حساب ادارات کل آموزش و پرورش استانها واریز می‌شود بلافاصله به حساب فرهنگیان واریز کنند و در حساب ادارات حتی برای یک روز هم نگهداری نکنند.
وی با تاکید بر این که از محل سود مشارکت سایر بیمه ها، مصمم هستیم در مرکز استان ها کلینیک دندانپزشکی راه اندازی کنیم، افزود: توسعه مراکز تخصصی دندانپزشکی در مراکز استان ها موجب می شود بخش عمده هزینه های درمانی فرهنگیان کاهش یابد.
بطجایی با اشاره به این که بزودی آگهی استخدام ۵ هزار نفر نیروی آموزش و پرورش اعلام می شود، خاطرنشان کرد: ۱۲۵۰ نفر از این افراد بر اساس قانون از میان شرکت کنندگان، ایثارگران خواهند بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه توزیع رشته و منطقه در آزمون استخدامی مشخص شده است، افزود: آگهی استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش به زودی اعلام خواهد شد.
وی به راه اندازی حساب یکپارچه مدارس اشاره کرد و گفت: حساب مدارس تا پیش از این دولتی بوده که با پیگیری های انجام شده یک حساب غیردولتی توسط بانک ملی به نام پشتیبان راه اندازی شده است که همه اعتبارات مدارس شامل سرویس مدارس، کمک اولیا و … باید به این حساب یکپارچه واریز شود و این حساب به صورت آنلاین در اداره کل و وزارتخانه قابل رصد می باشد اما امکان برداشت از آن وجود ندارد.
اطلاعات تماس
نشانی :
تلفن :
ایمیل :
وبسایت :
هشدار مهم :
طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، هرگونه دریافت وجه بابت آزمون استخدامی، بررسی رزومه و مصاحبه منوط به دریافت مجوز رسمی از مراجع قانونی است. در صورتی که شرکت یا موسسه ای در مراحل گزینش یا تکمیل فرم استخدام، تقاضای واریز هزینه داشته باشد، از هرگونه واریز وجه خودداری نموده و مراتب را از طریق فرم تماس با مای سایت استخدامی اطلاع دهید.

جزئیات نامه آموزش و پرورش درباره آزمون استخدام ۵ هزار نیرو

خبرگزاری مهر : رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: آموزش و پرورش نامه‌ای برای برآورد هزینه اجرای آزمون استخدامی پنج هزار نیرو به ما ارسال کرده است، اما آموزش و پرورش رسما تقاضای همکاری در برگزاری آزمون نداشته است.ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره هماهنگی آموزش و پرورش با سازمان سنجش برای برگزاری آزمون استخدامی پنج هزار نیرو در این وزارتخانه، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نامه‌ای برای سازمان سنجش درباره هزینه‌های برگزاری آزمون و مواد آن ارسال کرده است.
وی افزود: اما هنوز آموزش و پرورش به صورت رسمی مکاتبه ای با سازمان سنجش مبنی بر تقاضای همکاری در برگزاری آزمون نداشته است.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: رسماً وارد فاز اجرایی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش نشده‌ایم و ارسال نامه از سوی این وزارتخانه درباره هزینه ها و مواد آزمون دلیل بر همکاری نیست.


آخرین جزئیات استخدام آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صفدری معاون توسعه مدیریت سرمایه انسانی سازمان مدیریت در پاسخ به این سوال فارس آخرین وضعیت استخدام‌های آموزش و پرورش چیست، تصریح کرد: هنوز زمان قطعی مشخص نیست و با وزیر آموزش و پرورش هماهنگ شده تا متناسب با مقطع تحصیلی آینده تصمیم‌گیری شود.
معاون توسعه مدیریت سرمایه انسانی سازمان مدیریت گفت: تا پایان هفته دستورالعمل مربوط به استخدام آموزش و پرورش نهایی می‌شود و احتمالاً‌ آزمون آن در شهریور ماه برگزار شود.
معاون توسعه مدیریت سرمایه انسانی سازمان مدیریت در مورد استخدام ۸ هزار نفر در دولت بیان داشت: این موضوع به تدریج در حال انجام است و از اول امسال بر اساس آمار و اطلاعاتی که استان‌ها ارائه داده‌اند، افراد به تدریج وارد دستگاه‌های اجرایی می‌شوند.
صفدری با اشاره به اینکه فرآیند اجرایی این استخدام‌ها در حال انجام است، افزود: مباحث مربوط به کارآموزی و فرآیند جذب آنها انجام می‌شود و بودجه آن نیز تامین شده است.
وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا درخواست جدیدی استخدام از سوی دستگاه‌ها وجود دارد عنوان کرد:‌ دستگاه‌های جدیدی پیشنهادات خود را ارائه داده‌اند و این مباحث در حال بررسی است و رویکرد استخدام و جذب بر اساس پست‌های تخصصی و ستادی خواهد بود البته چارچوبی برای این مباحث تعیین شده که سند برنامه نیروی انسانی خود را به سازمان ارائه کنند تا نقطه تعادل عرضه و تقاضای نیروی انسانی مشخص شود.

خبر ۲۵ تیر ۹۴ استخدام:  نکذیب شایعه ی “خبر اطلاعیه استخدام در وزارت آموزش و پرورش”

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به صدور اطلاعیه استخدام: عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که اطلاعیه‌ای در خصوص برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش منعکس شده که از متقاضیان درخواست دارد برای ثبت نام در آزمون به آدرس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از تاریخ ۲۰ اردیبهشت مراجعه کنند،‌اظهار داشت:‌ اطلاعیه‌ای که در این خصوص منعکس شده جعلی است.

وی افوزد:‌ مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش هیچ اطلاعیه‌ای در رابطه با آزمون استخدامی صادر نکرده است. هنوز جزییات مربوط به آزمون استخدامی در حال تدوین است و باید سهمیه‌ها و امتیازات مربوطه از سوی آموزش و پرورش مشخص شود و پس از آن برای اجرا به ما ابلاغ خواهد شد. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: احتمالا این مرکز متولی برگزاری آزمون استخدامی باشد. به گزارش تسنیم،‌طی روزهای اخیر اطلاعیه‌ای در برخی سایت‌ها منعکس شده که از متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش درخواست دارد تا برای ثبت نام به سایت مرکز سنجش آموزش و پرورش مراجعه کنند و در این اطلاعیه منابع آزمون استخدامی نیز مشخص شده است.

خبر ۲۲ تیر ۹۴ استخدام: برگزاری هرچه سریعتر آزمون استخدام آموزش و پرورش

خبرگزاری ایسنا : یک عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش سریعتر نسبت به تعیین تکلیف و برگزاری آزمون استخدامی اقدام کند.قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: دو زمان برای برگزاری آزمون استخدامی وجود داشت یکی در تابستان و دیگر در آبان ماه ، البته اگر آزمون در آبان ماه برگزار شود قطعا به درد سال تحصیلی نمی خورد ضمن این که در صورت پذیرش این افراد باید در دانشگاه فرهنگیان برای مدت یکسال آموزش ببینند.
این عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که با این شرایط آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه می شود، افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در سال ۹۳ بازنشسته شدند و به ۱۵ هزار نفر نیروی جدید نیاز است اما وقتی مجوز وجود نداشته باشد به طور کلی با ۴۰ هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم نوشهر در مجلس ضمن تاکید بر این که باید تکلیف آزمون استخدامی هر چه زودتر مشخص شود، گفت: باید به این نکته توجه داشت که خروجی دانشگاه فرهنگیان برای مهر سال ۹۵ خواهد بود بنابراین عملا آموزش و پرورش دچار مشکل می شود لذا ضرورت دارد که آموزش و پروش زودتر نسبت به برگزاری آزمون سریعتر اقدام کند.


اعلام زمان و منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش تا پایان هفته

خبرگزاری ایلنا : علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و زمان دقیق برگزاری آن گفت: فکر می‌کنم؛ حداکثر تا پایان این هفته بتوانیم، اطلاعات دقیق‌تری که به آن بتوان اتکا کرد را در اختیار دوستان قرار دهیم و به صورت رسمی اعلام کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما شبانه‌روز دنبال هماهنگی‌های لازم هستیم، ادامه داد: چون به هر حال بخشی از این آزمون در معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری دنبال می‌شود و مجوز را این بخش صادر کرده و به طبع باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.
فانی با بیان اینکه هماهنگی‌های داخل وزارت آموزش و پرورش کاملا انجام شده است و مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: براساس پیگیری‌هایی که انجام دادم و گزارشی که دریافت کردم، قول آخر این هفته را برای اعلام جزییات آزمون استخدامی گرفتم.
وی در ادامه اضافه کرد: اطلاعات تکمیلی برگزاری آزمون، محتوای آزمون، سرفصل‌ها و تاریخ برگزاری آزمون در این زمان مشخص خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چقدر زمان اعلام شده برای بیان محتوای آزمون دقیق و حساب شده است، گفت: این طور که به ما قول دادند تا پایان هفته اعلام می‌شود؛ به هر حال ما پیشنهاداتمان را دادیم و باید به تایید معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری برسد و به محض تایید شدن جزییات را اعلام خواهیم کرد.

خبر ۲۰تیر ۹۴ استخدام:جزئیات استخدام فرزندان فرهنگیان/ از سهمیه ۵ هزار نفری، چه تعداد فرزند جانباز و شهید استخدام می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، محمدحسین کفراشی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در تشریح جزییات استخدام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال آموزش و پرورش ۵ هزار نفر استخدام می‌کند، اظهار کرد: ماده ۴۸ قانون مقررات مالی دولت می‌گوید؛ هر دستگاهی که می‌خواهد نیرویی جذب کند، موظف است؛ فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و آزادگان شاغل متوفی دستگاه خودش را در اولویت قرار دهد.

وی افزود: در کنار ماده ۴۸ قانون مقررات مالی دولت نیز، ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران وجود دارد که در این قانون تاکید شده؛ هر دستگاهی که می‌خواهد؛ استخدامی داشته باشد، موظف است؛ ۲۵ درصد از استخدامی‌های خود را از نیروهای ایثارگران و جانبازان و فرزندان شهدا گزینش کند.
کفراشی با تاکید بر اینکه براساس این قانون ۵ درصد از فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان دوره دفاع مقدس باید تحت پوشش قرار داده شود، گفت: یعنی چیزی حدود ۳۰ درصد از خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان باید هنگام ثبت‌نام برای استخدام حتما مدنظر قرار بگیرند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش عنوان کرد: براساس ماده ۴۸ که در بالا ذکر شد، آموزش و پرورش باید ۲۵ درصد از فرزندان ایثارگر و جانباز شاغل در آمورش و پرورش را جذب کند که براین اساس ۱۲۵۰ نفر باید پذیرفته شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر ۵ درصد هم از فرزندان رزمندگان ۶ ماه به بالا و جانبازان زیر ۲۵ درصد باید پذیرفته شوند که در مجموع ۱۷۵۰ نفر از سهمیه ۵ هزار نفری آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.
کفراشی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و ذخیره کردن اطلاعات خود به سیستم ساماندهی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی و پرتال آموزش و پرورش به آدرس
مراجعه کنند و فرزندان جانبازان و رزمندگانی که آموزش و پرورشی هستند با ورود کد پرسنلی آن جانباز، اقدام به ثبت نام می‌کنند و سیستم خودش تایید می کند که جانباز آزاده است یا خیر.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال جمع آوری اطلاعات و‌ آمار این عزیزان هستیم که چه تعداد ایثارگر و خانواده شهید در آموزش و پرورش داریم که علاقه‌مند هستند که در آموزش و پرورش استخدام شوند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش با بیان اینکه از زمان برگزاری آزمون اطلاعی ندارم، اضافه کرد: آموزش و پرورش در حال تهیه و تدوین شرایط عمومی و اختصاصی برگزاری آزمون است؛ چرا که سهمیه ۵ هزار نفری باید در کشور تقسیم شود و استان‌ها نیاز خود را از لحاظ تعداد و جنسیت اعلام کنند.
کفراشی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹ هزار نفر جانباز شاغل ۲۵ درصد، ۴ هزار نفر آزاده شاغل، ۵ هزار فرهنگی شهید داریم؛ اما اینکه چه تعداد از فرزندان اینها علاقه‌مند به استخدام در آموزش و پرورش هستند، هنوز مشخص نشده است.
وی در پایان گفت: به طور مثال استان تهران به نیروی خانم نیاز ندارد و بیشتر به نیروی مرد نیازمند است؛ بنابرین در تهران بیشتر آقایان استخدام خواهند شد و یا اینکه در مقابل استانی داریم که از هر دو جنسیت نیاز دارد و تعداد نیروی خود را به آموزش و پرورش اعلام می‌کند.

خبر ۱۸ تیر ۹۴ استخدام: با وجود وعده آزمون استخدامی، معلمان همچنان سرگردانند

خبر ۱۵ تیر ۹۴ استخدام : آزمون استخدامی در اواسط تابستان برگزار می‌شود

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  از اعلام زمان برگزاری آزمون استخدامی در اواسط تابستان خبر داد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون مجوز ۵ هزار نفر استخدام از سازمان مدیریت اخذ شده است و مربیان بر حسب اعلام نیاز و با توجه به سیاست‌های بومی‌گزینی در این آزمون شرکت خواهند کرد.
رئیس آموزش و پرورش تصریح کرد: رشته‌ها بر حسب نیاز وزارتخانه اعلام می‌شود و همه افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت.
بنابر این گزارش قریب به سه سال است که متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش چشم به راه خبر‌های خوبی مبنی بر جذب نیرو در این وزارتخانه هستند.
 آزمون استخدامی از آغاز تا امروز
در اردیبهشت ماه سال ۹۲ وزیر وقت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: طبق قانون این آزمون باید طی دو سال در شرایطی برگزار شود که حق هیچ‌یک از همکاران ضایع نشود. اما در آخرین روزهای کاری این وزیر تصمیم بر این شد که معلم‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و فقط در مواردی خاص از طریق آزمون جذب شوند.
در آبان ۹۲ نیز علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد فعلا به جز آزمون مربیان پیش‌دبستانی، آزمون استخدامی نداریم و در صورت اخذ مجوز‌های لازم جذب نیرو خواهیم داشت.
خرداد ماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش زمان پیشنهادی برای مربیان پیش‌دبستانی را ۱۷ مرداد ۹۳ اعلام کرد و گفت: دستورالعمل این آزمون تهیه شده و نیازمند هماهنگی نهایی با معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری است تا ابلاغ شود.
اواخر تیرماه ۹۳ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت هنوز مجوز استخدامی را برای برگزاری آزمون مربیان پیش‌دبستانی و نیرو‌های شرکتی صادر نکرده است همچنین زمان برگزاری آزمون مشخص نیست.
۴ مرداد ۹۳، وزیر آموزش و پرورش گفت: به زودی زمان برگزاری آزمون مشخص می‌شود.
اما از مهر ۹۴ اظهار نظرها پیرامون این آزمون پررنگ‌تر شد.
۱۹ مهر ۹۳ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: استخدام مربیان پیش‌دبستانی فعلا منتفی است.
۳۰ مهر ۹۳ باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخگویی وزیر در مورد اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی شدند.
۳۰ دی ماه ۹۳ نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور گفت: برای جذب نیرو در هیچ دستگاهی منع قانونی نداریم و آموزش و پرورش هر زمان اراده کرد نسبت به استخدام و جذب نیرو اقدام کند.
سه اسفند ۹۳ فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: درخواست این وزارتخانه برای استخدام ۵ هزار نفر تنظیم و به دولت ارائه شده است.
۱۸ اسفند ۹۳ بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا یک ماه دیگر اطلاعیه برگزاری آزمون استخدام برگزار می‌شود.
۱۶ فروردین ۹۴ بطحایی گفت: آزمون استخدامی تابستان امسال برگزار می‌شود.
۱۳ اردیبهشت ۹۴، فانی گفت: دستورالعمل استخدام ۵ هزار نفر در آموزش و پرورش تا ۱۵ خرداد صادر می‌شود و اولویت با فرزندان فرهنگیان است.
۷ تیرماه ۹۴، سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش قطعی است اما برای زمان آن تصمیم قطعی نداریم.

خبر ۱۳تیر ۹۴ استخدام: استخدام آموزش و پرورش باید به صورت بومی باشد/ تعدیل نیرو لازمه جبران کمبود نیروها 

باشگاه خبرنگاران : غلامرضا عبدالوند عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در خصوص ضرورت آزمون استخدامی استاندارد گفت: در آموزش و پرورش با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان از ۱۸ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر تقلیل پیدا کرده است، در نتیجه با مازاد نیرو در بسیاری از استانها به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران روبرو هستیم.
وی تاکید کرد: آزمون استخدامی باید به صورت منطقه‌ای برگزار شود، یعنی افراد بعد از پذیرش در منطقه‌ای خاص قادر به انتقال به کلانشهرها نباشند که تحقق این امر مستلزم مدیریت و برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات است.
عبدالوند تصریح کرد: در صورتی که پذیرش در آزمون استخدامی به صورت کشوری انجام شود، بسیاری از معلمان پس از مدتی خدمت در مناطق محروم با روشهای مختلف خود را به مناطق برخوردارتر منتقل کرده که این امر زمینه‌ساز تورم نیرو در این شهرها و برهم خوردن توازن توزیع نیرو در کشور می‌شود.
هم اکنون مجوز آزمون استخدامی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اخذ شده است، شامل افرادی است که در دانشگاه‌های غیر فرهنگیان تحصیل کرده‌اند.
گفتنی است، توزیع نامناسب معلمین به گونه‌ای است که در کلانشهرها تورم نیرو و در برخی شهرستانها و مناطق کمبود نیرو وجود دارد.
عبدالوند برای این معضل پیشنهاد داد، بهتر است ‌آموزش و پرورش از سیاست تعدیل نیرو استفاده کند.
البته وی به این نکته اشاره داشت که تعدیل نیرو در آموزش و پرورش با توجه به تراکم بالای نیروهای مازاد در کلانشهرها و به خصوص تهران کار آسانی نخواهد بود و با توجه به اینکه این نیروهای مازاد استخدام رسمی‌اند و انتظارات و خدماتی هم دارند، در نتیجه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مستلزم همکاری سازمانهای مختلف در راس آن همکاری دولت است.
تعدیل نیرو لازمه جبران کمبود نیروها است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهکار برای این تعدیل نیرو برآورده کردن توقعات نیروها است و این شرایط باید به گونه‌ای انجام شود که نیروها و دولت به طور متقابل همکاریهای لازم را انجام دهند.
وی همچنین افزود: راهکار بعدی توجه به نیروهای دیپلم است، در حال حاضر معلمان با سابقه کاری ۲۵ – ۲۰ سال داریم که به طرق مختلف همچون سرباز معلم وارد بازار کار شده‌اند، توصیه می‌شود با ارائه تسهیلاتی این افراد از چرخه کاری دور شوند و به طور نیاز به اراده ملی است تا این معضل به راحتی و رعایت همه جوانب رفع شود.
چشم‌انداز کاری پذیرفته شدگان آزمون استخدامی
عبدالوند تصریح کرد: در آزمون استخدامی امسال قرار است هر معلمی از مسیر دانشگاه وارد سیستم کاری آموزشی شود و تا سال ۹۵ خروجی برای بازار کار از طریق آزمون نداریم، در واقع پذیرفته شدگان باید یکسال دوره آموزشی را بر اساس انتظارات دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در صورت کسب نمره قبولی وارد عرصه آموزشی می‌شوند و در غیر این صورت این دوره‌ها برای آنان تمدید می‌شود.
آموزش و پرورش به طراحی اساسی نیاز دارد
عبدالوند به این موضوع اشاره کرد که ما میلیون‌ها لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار داریم، پس بهتر است دانشگاه فرهنگیان سطح خود را ارتقا دهد و از بین این افراد دانشجویان را بپذیرد.


بررسی ضوابط جذب ۴۲۰۰ نیرو در آموزش و پرورش تهران

خبرگزاری ایسنا : مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید به کمبود ۴۲۰۰ نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی پیش رو، راهکار جبران این کمبود را خرید خدمات نیروی انسانی خواند و گفت: با مکانیزم‌هایی نیروی انسانی واجد شرایط را به کلاس درس می‌آوریم. این اقدام تحت ضوابطی است که استخدام تلقی نمی‌شود و رابطه استخدامی ایجاد نمی‌کند که در حال بررسی ضوابط این امر هستیم و پس از تایید، آن را اعلام می‌کنیم.اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برای مهرماه و آغاز سال تحصیلی پیش رو ۴۲۰۰ نیروی انسانی کمبود داریم که مربوط به مقطع ابتدایی و متوسطه دوم و جنس “مرد” می‌شود. در متوسطه نیروی مرد کمبود داریم و در ابتدایی آموزگار چه زن و چه مرد نیاز است.
وی با اشاره به ماده ۵۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که جذب هرگونه نیروی جدید را ممنوع می‌داند عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید به بدنه آموزش و پرورش بپیوندند که مهر امسال ورودی نداریم و اولین گروه از سال ۹۵ فارغ‌التحصیل می‌شوند. همچنین نقل و انتقال به تهران ممنوع است. در چنین شرایطی است که هیچ راه قانونی برای تامین معلم نداریم، دست به خرید خدمات آموزشی می‌زنیم.
چهاربند افزود: مهرماه باید کلاس‌ها راه بیفتند و معلم لازم داریم، لذا خرید خدمات نیروی انسانی را انجام می‌دهیم. دانش‌آموز را در مدرسه نگه داشته و با مکانیزم‌هایی نیروی انسانی واجد شرایط را به کلاس درس می‌آوریم. این اقدام تحت ضوابطی است که استخدام تلقی نمی‌شود و رابطه استخدامی ایجاد نمی‌کند. حتما خرید خدمات نیروی انسانی را در سال ۹۴ برای مدارسی که کمبود نیرو دارند، خواهیم داشت. ضوابط مربوطه را اعلام خواهیم کرد؛ در حال حاضر در حال بررسی ضوابط این امر هستیم.
با بیان اینکه عنوان «صندلی خالی در مدارس» به معنای ظرفیت خالی مدارس غیردولتی است و مشمول مدارس دولتی نمی‌شود، اظهار کرد: صندلی در آموزش و پرورش نماد ظرفیت است.
وی افزود: از روش خرید خدمات آموزشی و استفاده از صندلی خالی مدارس در تهران استفاده نمی‌کنیم. دلیل نخست آن است که مدارس غیردولتی عمدتا در مناطق برخوردار تهران هستند و اگر بخواهم علی‌رغم وجود ظرفیت و فضا در مدارس دولتی، از مدارس غیردولتی خرید خدمات کنیم و هزینه‌ای هم بپردازیم دو مساله پیش می‌آید.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با بیان اینکه اولا کلاسی که باید در مدرسه دولتی با ۳۰ نفر تشکیل و برای آن هزینه شود، حال اگر تعدادی را به مدرسه غیردولتی ببریم، آن هزینه به جای خودش باقی است و فقط تراکم کلاس پایین می‌آید، گفت: خرید خدمات آموزشی زمانی مصداق پیدا می‌کند که با مشکل ظرفیت روبه‌رو باشیم و به علت کمبود فضا ناچار باشیم دانش‌آموز را به مدارس غیردولتی منتقل کنیم. علاوه بر این مشکل بزرگ دیگری هم وجود دارد و آن این است که از یک کلاس ۳۰ نفره، کدام دانش‌آموزها را انتخاب کنیم؟ با کدام ضابطه باید این کار را انجام دهیم؟ این امر امکان ایجاد تبعیض را به وجود می‌آورد.
چهاربند افزود: از سوی دیگر اگر دانش‌آموز را منتقل کردیم، آیا سال آینده هم بودجه و اعتبار هست و دانش‌آموز می‌تواند ادامه بدهد یا باید بازگردد؟.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به اینکه خرید صندلی خالی برای مناطق محروم که ما ظرفیت ایجاد نکردیم و نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و بخش غیردولتی می‌تواند کمک کند، مفید است، اظهار کرد: باید خرید خدمات آموزشی به کمبودهایمان معطوف شود؛ فعلا فضای آموزشی در تهران معضل نیست و بیشتر با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم و در این بخش معضل داریم.

خبر ۷ تیر ۹۴ استخدام:برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش قطعی است/ زمان آزمون هنوز مشخص نیست

خبرگزاری فارس : محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا تاریخ برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص شده است؟»، اظهار داشت: متأسفانه تاریخ برگزاری آزمون استخدامی هنوز مشخص نشده است.
وی افزود: در حال پیگیری هستیم تا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری هماهنگی‌های این آزمون را انجام دهیم.
سلیمی جهرمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «آیا امکان برگزاری آزمون در فصل تابستان وجود دارد؟»، خاطرنشان کرد: بحث این موضوع است، اما هنوز جواب قطعی داده نشده است.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری این آزمون، گفت: برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش قطعی است.


کمبود ۳ هزار معلم در مدارس ابتدایی اصفهان

خبرگزاری فارس : به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رحیم محمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس هر سال بر اساس بخش‌نامه وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.وی با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره ابتدایی از ابتدای خردادماه سال جاری آغاز شده و قرار بود که تا پایان خرداد ماه سال جاری پایان یابد، اضافه کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه نیز پس از پایان امتحانات آنها آغاز شده و ثبت‌نام این دانش‌آموزان در مدارس تا پایان تیر ماه جاری ادامه دارد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان پایه اول باید پس از مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت برای ثبت‌نام خود به مدارس مراجعه کنند، تصریح کرد: متوسطه اول خروجی‌های دوره ابتدایی هستند.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی آتی ورودی متوسطه دوم نداریم و یک پایه به متوسطه اول اضافه می‌شود، ادامه داد: بهترین مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه است، به عنوان شعار آموزش و پرورش در راستای انتخاب مدرسه دانش‌آموزان است.
محمدی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آتی آزمون ورودی مدارس هیئت امنایی در دوره ابتدایی و متوسطه دوم حذف می‌شود، تاکید کرد: در دوره متوسطه اول نیز این آزمون با حداقل شرایط برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ما با اجرای نظام ۶+۳+۳+ هنوز در دوره ابتدایی از نظر کمبود نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم، افزود: هنوز نتوانسته‌ایم کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی را جبران کنیم و ما با کمبود ۳ هزار معلم در دوره ابتدایی مواجه هستیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه همچنین در سال تحصیلی آتی باید در دوره متوسطه اول یک‌سوم نیروی انسانی اضافه شود، گفت: تلاش می‌کنیم که از نیرو‌های مازاد در پایه‌های دیگر کمبود نیروی انسانی در دوره متوسطه اول را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه ما در راستای رسیدن به استاندارد‌ها در حوزه نیروی انسانی و فضای آموزشی در مدارس استان تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و در برخی از مناطق ناچار به دونوبته کردن مدارس در دوره ابتدایی هستیم.
محمدی با تاکید بر اینکه با توجه به مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش مردودی در پایه اول متوسطه دوم نداریم، ادامه داد: توسعه متوازن رشته‌های نظری و توسعه رشته‌های فن و حرفه‌ای و کار و دانش به عنوان سیاست‌هایی است که در استان و کشور دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در سال گذشته در این دو شاخص جزو سه استان برتر کشور شناخته شد، تصریح کرد: همچنین در سال گذشته استان اصفهان در کنکور سراسری رتبه دوم کشوری را کسب کرد.


کمبود ۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان

خبرگزاری فارس : معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش خوزستان از کمبود هفت هزار نیروی انسانی در سطح ادارات آموزش و پرورش خوزستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، سیروس خدادادی عصر امروز در جلسه هیئت رئیسه سازمان منطقه آزاد اروند برای ساماندهی مدارس و توسعه آموزشی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اظهار کرد: وضعیت آموزش و پرورش خوزستان در میان ۳۲ استان کشور نامطلوب است.
وی افزود: در سطح ادارات آموزش و پرورش استان مشکلاتی به لحاظ زیر ساخت‌ها و کمبود نیروی انسانی وجود دارد.
وی با تاکید بر کمبود هفت هزار نیروی انسانی مورد نیاز در سطح ادارات آموزش و پرورش استان، ابراز امیدواری کرد تا با توجه به سهمیه خوبی که وزارت آموزش و پرورش از بابت محرومیت‌هایش در جذب نیرو داده است بتوان در آزمون استخدامی که در تیرماه برگزار می‌شود این نیروها را جذب کنیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه آموزش و پرورش در سطح استان خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی دارای تقویم آموزشی مناسب نیست.
وی در بخشی از سخنان خود در خصوص داشته‌های آموزش و پرورش استان خوزستان در زمینه امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و غیره تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش خوزستان دارای ۶۵ هزار پرسنل، ۹۲۰ هزار دانش آموز، هشت هزار و ۵۰۰ آموزشگاه، ۳۸ هزار کلاس درس و ۴۱ منطقه آموزش و پرورش در سطح استان است.
وی یادآور شد: از اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری تنها هفت درصد آن سهم خوزستان است.
معاون اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: سال گذشته سهم ما از اعتبارات وزارت خانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که ۹۸.۵ درصد آن بابت پرداخت حقوق هزینه شد.
خدادادی با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که بودجه ملی دارد، افزود: با ۱.۵ درصد از سهم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی اعتبارات استان خوزستان چه گره‌ای از مشکلات آموزشی استان باز خواهد شد، آموزش و پرورش برای رفع مشکلاتش نیاز به همراهی و کمک اولیاء دانش آموزان، خیران و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها دارد.
به گفته وی شهرهای آبادان و خرمشهر دارای ۷۸ هزار دانش آموز، چهار هزار و ۷۰۰ پرسنل، ۴۷۰ آموزشگاه و سه هزار و ۳۰۰ کلاس درس هستند.
وی اظهار داشت: بنیاد برکت در استان خوزستان معادل ۳۰ سال خدمات آموزشی، تجهیزاتی و غیره در بخش آموزش و پرورش ارائه کرده است.
وی در پایان بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان منطقه آزاد اروند، ادارات آموزش و پرورش شهرهای آبادان و خرمشهر و صاحبان نظر در جهت بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای منطقی رفع آنها و پیگیری تا حصول نتیجه قطعی تاکید و تصریح کرد: در این مسیر اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز برای پیشرفت و ارتقاء سطح آموزش از هیچ کمک و همراهی دریغ نخواهد کرد.

خبر ۲۶ خرداد ۹۴ استخدام : قرار دادن برنامه آزمون استخدام آموزش و پرورش به‌زودی به سازمان مدیریت

خبرگزاری فارس : به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمد حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به روند پیگیری آزمون استخدامی این وزارتخانه، اظهار داشت: برنامه چگونگی برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به زودی در اختیار سازمان مدیریت قرار می‌گیرد و پس از طی مراحل اداری و تأیید نهایی توسط سازمان مدیریت، اطلاعات مورد نیاز علاقمندان بر روی سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.سلیمی جهرمی با بیان اینکه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تنوع رشته‌های مورد نیاز زیاد خواهد بود، خاطرنشان کرد: به زودی جزئیات آزمون و میزان نیاز مناطق به رشته‌های مختلف اعلام می‌شود.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش گفت: طی هفته‌های آینده اطلاعات نهایی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر روی سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد.


 آخرین خبرها از استخدام آموزش و پرورش اولویت با مناطق محروم است

خبر آنلاین: فرصت دو هفته‌ای که پیش از این آموزش‌وپرورش برای انتشار اطلاعیه آزمون استخدامی از آن یاد کرده بود به پایان رسید. حالا رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌وپرورش درخصوص آخرین سرنوشت برگزاری آزمون توضیحاتی را ارائه کرده است.محمدحسین سلیمی جهرمی  در پاسخ به این پرسش که فرصت دو هفته‌ای آموزش و پرورش برای انتشار صدور اطلاعیه آزمون استخدامی به پایان رسیده و هنوز هیچ محتوایی در این خصوص منتشر نشده است، اظهار داشت: باید منتظر بود تا اطلاعیه مربوطه بر روی سایت وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
وی افزود: هنوز در حال برنامه‌ریزی در خصوص آزمون استخدامی هستیم. ۵ هزار سهمیه در این زمینه داریم که این سهمیه باید بین مناطق کشور و در رشته‌های مختلف توزیع شود. بر مبنای این توزیع، اطلاعیه‌ای صادر خواهد شد که زمان دقیق برگزاری آزمون، شرایط و منابع درسی را مشخص می‌کند.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: تا زمانی که مشخص نشود در چه رشته‌هایی قرار است، جذب نیرو داشته باشیم نمی‌توان منابع آموزشی را به طور ددقیق تعیین کرد چون این منابع مرتبط با رشته‌هایی است که هر فرد قرار است در آن آزمون داده و استخدام شود.
سلیمی‌جهرمی ادامه داد: در این زمینه در حال برنامه ریزی هستیم و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است پس از جمع‌بندی نهایی آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تأیید ارسال خواهیم کرد.
وی افزود: اولویت استخدام با مناطق محروم است ولی این بدین معنا نیست که در مراکز شهرها جذب نیرو نخواهیم داشت. براساس نیازها و معیارهای خود اقدام به جذب نیرو خواهیم کرد و بیشتر به نیاز نسبی توجه داریم تا نیاز مطلق.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که زمان دقیق برگزاری آزمون چه تاریخی است، گفت: اگر هم اکنون زمانی را اعلام کنیم و به تأخیر بیفتد ممکن است تلقی بدقولی شود بنابراین نمی‌توانیم زمان دقیقی را اعلام کنیم.
سلیمی جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا آزمون استخدامی تابستان برگزار می‌شود یا آبان‌، بیان کرد: این موضوع بستگی به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارد. ما پس از توزیع سهمیه و تعیین رشته‌ها آن را به تأیید نهایی به سازمان مدیریت ارسال خواهیم کرد و زمان دقیق برگزاری آزمون نیز باید به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برسد.
به گزارش تسنیم، پیش از این و در تاریخ ۱۱ خرداد،‌سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما اظهار داشت: ضوابط و جداول توزیع رشته‌های آزمون استخدامی مشخص شده و در این زمینه منتظر تأیید نهایی سازمان مدیریت هستیم.
وی در خصوص اعلام رد اخبار استخدامی اخیر از سوی وزیر آموزش و پرورش افزود: این مسئله درخصوص سایت‌های جعلی عنوان شده است که با هدف سودجویی اقدام به ثبت نام از داوطلبان کرده‌اند.
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان مدیریت هر ۶ ماه آزمون استخدامی برگزار می‌کند و از آنجا که چندی قبل این اقدام انجام شده است باید در ۶ ماهه دوم سال آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شود، اما درخواست آموزش‌وپرورش از سازمان مدیریت این است که اجازه برگزاری آزمون در نیمه اول سال را صادر کنند تا در سال تحصیلی جدید پذیرفته شدگان بتوانند دوره یکساله خود را در دانشگاه فرهنگیان شروع کنند.
وی اضافه کرد: اگر سازمان مدیریت استدلال‌های ما را بپذیرد پیش بینی می‌شود این آزمون در اواخر مرداد برگزار شود. هم‌اکنون مشغول مذاکره با سازمان مدیریت هستیم و اگر آنها را متقاعد کردیم حداقل تا دو هفته آینده اطلاعیه مربوط به آزمون استخدامی را منتشر خواهیم کرد. در این آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و فرزندان فرهنگیان طبق مصوبه مجلس در شرایطی برابر از اولویت ثبت نام برخوردارند.

خبر ۱۲ خرداد ۹۴ استخدام: ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ تهران هیچ گونه جذب نیرو ندارد

اﺳﻔﻨﺪﻳﺎﺭ ﭼﻬﺎﺭﺑﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮاﻥ در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران در مورد سهمیه تهران در آزمون استخدامی اﻇﻬﺎﺭ ﺩاﺷﺖ: ﺩﺭ ﺁﺯﻣﻮﻥ اﺳﺘﺨﺪامی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮاﻥ ﺳﻬﻤﻴﻪای ﻧﺪاﺭﺩ.
ﻭﻱ اﻓﺰﻭﺩ: ﺩﺭ ﺁﺯﻣﻮﻥ اﺳﺘﺨﺪاﻣی ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻛﻪ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ اﻣﺴﺎﻝ ﺑﺮﮔﺰاﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮاﻥ اﺳﺘﺨﺪاﻡ ﻧﻴﺮﻭ ﻧﺪاﺭﺩ ﻭ ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺨﺪاﻣی ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮﻭﻡ اﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩاﺭﺩ.
ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻂﺤﺎیی ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻭﺯاﺭﺕ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺷﺎﺭه ﺑﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻡ ﭘﻨﺞ ﻫﺰاﺭ ﻧﻴﺮﻭ اﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻓﺎﺭﻍ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼﻥ ﺩاﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ ﮔﻔﺖ: اﻓﺮاﺩ اﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺘﻘﺎﺿﻴﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺪﺭﻙ ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ و ﺟﻨﺴﻴﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ اﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﮔﺰاﺭﻱ ﺁﺯﻣﻮﻥ و ﮔﺬﺭاﻧﺪﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺩاﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎﻥ ﺟﺬﺏ می ﺷﻮﻧﺪ.
ﻭی اﺩاﻣﻪ ﺩاﺩ: اﻓﺮاﺩ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺯ ﻣﻬﺮ ﺳﺎﻝ ۹۵ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ و ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺿﻭاﺑﻄ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺯﻣﻮﻥ اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﺗﺎ ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ ﺁﻳﻨﺪه اﻋﻼﻡ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

خبر۱۲   خرداد ۹۴ استخدام : زمان ثبت‌ نام آزمون استخدامی جدید، ماه آینده اعلام می‌شود
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که زمان ثبت‌نام برای استخدام جدید آموزش و پرورش ماه آینده اعلام می‌شود، گفت: تمام آنچه که تاکنون در خصوص ثبت‌نام استخدام نیروی جدید در آموزش و پرورش بیان ‌شده است، صحت ندارد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، علی‌اصغر فانی در نشست خبری روز گذشته خود در حاشیه سفر به خوزستان اظهارکرد: با توسعه پیش‌دبستانی‌ها در مناطق دو زبانه، کمبودها و مشکلات جبران می‌شود. باید دانش‌آموز دو زبانه را یک سال زودتر به مدرسه بیاوریم و او را آماده کنیم تا بتواند به راحتی از کتاب‌های درسی استفاده کند.
وی در مورد آموزش زبان مادری در مناطق دو زبانه، افزود: مطالعات کارشناسی این کار در حال انجام است و زمانی که به نتیجه قاطع کارشناسی برسیم از مجرای قانونی برای تصویب این طرح اقدام خواهیم کرد.
فانی در ادامه عنوان کرد: در استان خوزستان دوره پیش‌دبستانی را ۱۱۰ درصد نسبت به سال‌گذشته توسعه دادیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه شورای آموزش و پرورش استان در مورد اختصاص اعتبارات ملی به خوزستان، تصریح کرد: این مصوبه، کار بسیار بزرگی است که طبق آن، وزارت آموزش و پرورش اعتباراتی به میزان بودجه عمرانی که به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود، در اختیار آموزش و پرورش خوزستان قرار خواهد داد. اولویت هزینه‌کرد این اعتبار در شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست دکتر مقتدایی است، تعیین می‌شود.
فانی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: نباید انتظار داشت که مشکلات انباشته چندین ساله ظرف یک سال حل شود. دولت علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که دارد تلاش می‌کند عقب ماندگی استان خوزستان را جبران کند.
وی افزود: با توجه به قول رییس جمهور در خصوص در اولویت بودن آموزش و پرورش و با گشایش شرایط اقتصادی دولت، امیدواریم وضعیت آموزش و پرورش بهتر شود.

وی در مورد بازنشستگان آموزش و پرورش اظهارکرد: طبق قانون کسی که ۳۰ سال خدمت می‌کند، بازنشسته می‌شود. البته در سال گذشته استثناً ۲۵ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش را قبل از ۳۰ سال بازنشسته کردیم اما از این تعداد ۵ هزار نفر تمایل به ادامه خدمت داشتند که به همین دلیل در مقابل ۵ هزار نفر پیش از موعد بازنشسته شدند. امسال نیز همین سیاست را دنبال می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: افراد بازنشسته از حوزه آموزش و پرورش خارج و در حوزه سازمان بازنشستگی کشور قرار می‌گیرند. در مورد بیمه نیز در حال نهایی کردن قرارداد با بیمه فرهنگیان هستیم و تلاش می‌کنیم تا کیفیت بیمه معلمان و فرهنگیان را ارتقا دهیم.

فانی اظهارکرد: در برخی روستاها به دلیل آن که ممکن است در آینده این روستاها متروک یا از بین برود، ساختار مدارس متناسب با آن شرایط ایجاد می‌شود. ممکن است کانکس یکی از این گزینه‌ها باشد اما گزینه‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد.
وی گفت: در رابطه با مناطقی که شرایط خاص و بدی آب و هوا دارند، لازم است توجه ویژه‌ای به معلمان این مناطق ‌شود. همچنین از مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درخواست کردیم که پیشنهادات همکاران در استان را مکتوب به ما منتقل کند تا ما نیز از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قانونی را در این زمینه تصویب کنیم.
تا کنون هرچه درباره آزمون استخدامی جدید گفته شده صحت ندارد/اعلام زمان ثبت نام؛ ماه آینده
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که زمان ثبت‌نام برای استخدام جدید آموزش و پرورش ماه آینده اعلام می‌شود، عنوان کرد: تمام آنچه که تاکنون در خصوص ثبت‌نام استخدام نیروی جدید در آموزش و پرورش بیان ‌شده است، صحت ندارد.

خبر ۲۹ اردیبهشت ۹۴ استخدام : آزمون «مرداد امسال» به درد آزمون «مرداد سال گذشته» دچار نشود!
به گزارش فارس، البته باید امیدوار باشیم که برگزاری آزمون در مردادماه امسال به سرنوشت برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی که قول آن هم برای مردادماه سال ۹۳ بود، دچار نشود. زیرا وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته هم خبر از برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی در مردادماه ۹۳ داده بود که این آزمون در نهایت برگزار نشد.
وجود تناقض در اعلام تاریخ دریافت مجوز و اعلام زمان برگزاری و جزئیات آزمون از سوی مسئولان آموزش و پرورش باعث شده است تا متقاضیان شرکت در این آزمون همچنان در سردرگمی باقی بمانند. از طرفی هم هیچ مسئولی در آموزش و پرورش اظهار نظری در خصوص آزمون استخدامی نمی کند و ابهامات را باقی گذاشته است.

به گزارش فارس، البته باید امیدوار باشیم که برگزاری آزمون در مردادماه امسال به سرنوشت برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی که قول آن هم برای مردادماه سال ۹۳ بود، دچار نشود. زیرا وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته هم خبر از برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی در مردادماه ۹۳ داده بود که این آزمون در نهایت برگزار نشد.
وجود تناقض در اعلام تاریخ دریافت مجوز و اعلام زمان برگزاری و جزئیات آزمون از سوی مسئولان آموزش و پرورش باعث شده است تا متقاضیان شرکت در این آزمون همچنان در سردرگمی باقی بمانند. از طرفی هم هیچ مسئولی در آموزش و پرورش اظهار نظری در خصوص آزمون استخدامی نمی کند و ابهامات را باقی گذاشته است.

پای سودجویان به آزمون استخدامی آموزش و پرورش باز شد
ماجرای برگزاری این آزمون آنقدر کش و قوس‌های مختلف پیدا کرد که پای سودجویان و فرصت طلبان نیز به این آزمون باز شد.

این ابهامات در اعلام جزئیات باعث شده است بازار دلالی در این خصوص به وجود آید و برخی اطلاعات غیرواقعی را در فضای سایبری و اجتماعی منتشر کنند و خبر از جزئیات برگزاری این آزمون می‌دهند.
حال چندین سوال در این خصوص مطرح است:
آیا وزارتخانه‌ای به بزرگی آموزش و پرورش بهتر نبود پس از اخذ مجوز رسمی، اطلاع رسانی استخدام را انجام می داد؟
آیا فرآیند برگزاری یک آزمون و یا اعلام فراخوان یا اطلاعیه و جزئیات این آزمون آنقدر سخت است که ماه‌ها متقاضیان آن باید در انتظار باشند؟
آیا متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش نباید زمان برای مطالعه منابع داشته باشند؟ تأخیر در اعلام منابع، زمان مطالعه را کاهش می دهد؟
طولانی شدن جزئیات برگزاری این آزمون باعث شده تا برخی با منتشر کردن چگونگی برگزاری، سوالات آزمون و … ، هزینه‌هایی از متقاضیان طلب کنند که جو نامطلوبی در جامعه به وجود آورده است.

اعلام رشته های مورد نیاز آزمون استخدامی آموزش و پرورش
معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدام در آموزش و پرورش برای جذب معلم ابتدایی با جنسیت مرد ، هنر آموز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش و مربیان پیش دبستانی خواهد بود.
محمد بطحایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نیروهای قراردادی در وزارت آموزش و پرورش نیز برای تبدیل وضعیت به پیمانی می توانند در این آزمون شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش از همه استان ها به تناسب رشته و جنسیت استخدام خواهیم داشت ، گفت: جذب نیرو در آموزش و پرورش تنها از افراد با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر انجام خواهد شد و مبنای پذیرش ما افراد بومی در هر منطقه آموزش و پرورش است.
بطحایی تاکید کرد : در آزمون استخدامی شش هزار نفر به عنوان پذیرفته شدگان اولیه انتخاب می شوند و بعد از مصاحبه و گزینش پنج هزار نفر انتخاب نهایی خواهند شد.
وی زمان آزمون استخدامی را شهریور اعلام کرد و گفت: براساس ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی ؛ آموزش و پرورش باید ۴۵ روز مانده به آزمون استخدامی زمان قطعی برگزاری آزمون استخدامی را اعلام کند تا متقاضیان بتوانند بر اساس منابعی که اعلام می شود خود را برای آزمون آماده کنند.
بطحایی یادآور شد دستورالعمل آزمون استخدامی آموزش و پرورش هفته آینده برای تایید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال خواهد شد.

خبر ۱۶ اردیبهشت ۹۴ استخدام :علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش فریب افراد فرصت‌طلب را نخورند

معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا این لحظه هیچ‌گونه زمان ثبت‌نام برگزاری آزمون استخدامی اعلام نشده است، گفت: علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش فریب افراد فرصت‌طلب را نخورند.
به گزارش مرکزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش به نقل از خبرگزاری فارس ،رسول پاپایی اظهار کرد: مجوز استخدام ۵ هزار نفر در آموزش و پرورش توسط سازمان مدیریت صادر شده است.
وی ادامه داد: این مجوز به درخواست وزارت آموزش و پرورش و به استناد بند «ج» و تبصره یک ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای استخدام در مشاغل آموزشی صادر شده است.
پاپایی با بیان اینکه دستورالعمل نحوه برگزاری این آزمون باید به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برسد، افزود: پس از تأیید نحوه برگزاری این آزمون، جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه برخی سایت‌ها به اعلام منابع آموزشی یا نحوه ثبت‌نام از علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش اقدام کردند، گفت: هر گونه خبر و اعلام نشانی یا آدرس و مواد آزمونی توسط برخی سایت‌ها اعتباری ندارد و مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نیست.
وی هشدار داد: هم‌وطنان گرامی مواظب باشند افراد فرصت‌طلب و سودجو به نام این آزمون، از آنها اخاذی نکنند، چرا که آموزش و پرورش تا این لحظه هیچ‌گونه تاریخ دقیقی برای زمان آزمون، مواد امتحانی و نشانی جهت ثبت‌نام اعلام نکرده است و هرگونه اعلام نشانی و درخواست وجه به شماره‌حساب‌های اعلام‌شده در برخی سایت‌ها، کار افراد فرصت‌طلب است.

خبر ۱۳ اردیبهشت ۹۴ استخدام : حق التدریسی‌ها برای استخدام باید در آزمون شرکت کنند

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر فانی در برنامه زنده نگاه یک شنبه شب در خصوص نامگذاری روز شهادت استاد مطهری به نام روز معلم گفت: استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب بود و این نامگذاری رسالت سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش و همه معلمان قرار می دهد.
وی با بیان برخی فرمایشات امام خمینی در خصوص جایگاه معلمی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز و ۲۷ میلیون پدر و مادر و در جمع ۴۰ میلیون نفر با احتساب اطرافیان دانش آموزان در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش هستند.
فانی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت برشمرد و گفت: به همین خاطر کوچکترین تصمیماتی که در وزارت آموزش و پرورش گرفته می شود همه جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته معلمان بالاترین گروه مرجع را در جامعه تشکیل می دهند افزود: نقش کلیدی معلم می تواند نوید بخش اثرگذاری هر چه بیشتر این قشر در آینده جامعه ما باشد.
فانی در پاسخ به سؤالی در خصوص مطالبات معلمان با بیان اینکه در مجموع این مطالبات دو قسم است گفت: در قسمت اول به موجب قوانین موجود یک سری طلبها و مطالباتی از آموزش و پرورش دارند که برخی از انها پرداخت نشده است مانند حق التدریس دی ، بهمن و اسفند سال گذشته.
وی افزود: در قسمت دوم مطالبات مقایسه دیگری است که فرهنگیان با سایر کارکنان دولت در بعضی از وزارتخانه ها و نهادها انجام می دهند که احساس تبعیض در دریافتیهایشان می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درباره قسمت اول مطالبات معلمان اقدامات خوبی انجام داده ایم و تا آخر هفته معلم باوجود مشکلات مالی، بخش عمده مطالبات نوع اول پرداخت می شود.
فانی افزود: در خصوص قسمت دوم مطالبات معلمان باید بگویم این تبعیضها بحثی نیست که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد و شاید قدمت ۷۰ ساله دارد و تلاش دولت یازدهم در این جهت است که به تدریج این تبعیضها کم شود.
وی گفت: همکاران ما هم انتظار ندارند که در مدت کوتاه همه این تبعیضها برداشته شود اما در دولت گامهایی برداشته ایم.
فانی در پاسخ به اینکه چرا معوقات حق التدریسیها پرداخت نشده است؟ افزود: جلسه ای را با سازمان مدیریت داشتیم و مقرر شد مطالبات حق التدریسهای دی ، بهمن و اسفند پرداخت شود و در این باره تخصیص اعتبار صورت گرفته و فردا یکشنبه قرار است به استانها ابلاغ شود.
وزیر آموزش و پرورش مشکلات اعتباری را علت اصلی پرداخت نشدن حق التدریس معلمان برشمرد و گفت: در سال ۹۳ زمانی که حقوق بهمن را پرداخت کردیم صد درصد اعتبارات آموزش و پرور ش اختصاص یافت و برای اسفند اعتباری نداشتیم و با تلاشی که انجام شد توانستیم حقوق اسفند را نیز پرداخت کنیم و از بخشی از مطالبات جا ماندیم.
فانی افزود: حق الزحمه نظارت بر امتحانات و بخشی از پاداش پایان خدمت و چند مورد دیگر از مطالبات معلمان تا پایان هفته معلم پرداخت می شود.
وی درخصوص نظام هماهنگ پرداخت گفت: این نظام در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می شود و برای همه کارکنان دولت متناسب با این قانون باید احکام صادر شود و پرداختها صورت گیرد.
فانی افزود: در بعضی دستگاهها، پرداختهایی در فیشهای حقوقی داریم که در آموزش و پرورش نداریم و ما پیگیری کردیم تا بخشی از این پرداختها صورت گیرد که این امر در حال پیگیری و انجام است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت یازدهم تاکنون دو سال بودجه ریزی صورت گرفته است گفت: در سال ۹۳ اعتبار دولت برای آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ بیست و شش درصد رشد نشان می دهد در حالیکه کل بودجه دولت ۱۱ درصد رشد داشته است.
رشد بیش از ۲۳ درصدی اعتبارات آموزش و پرورش
فانی همچنین افزود: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ اعتبارات آموزش و پرورش بیش از ۲۳ درصد رشد داشت در حالیکه کل رشد بودجه دولت یازده و نیم درصد بوده است.
وی گفت: این رشد بودجه ای آموزش و پرورش نشان ازتوجه دولت به این وزارتخانه است اما باز هم با توجه به حجم نیازهای آموزش و پرورش کفایت نمی کند و تلاشهایی در حال انجام است از جمله رتبه بندی معلمان.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا ضریب شغلی در دو سال اخیر برای معلمان اجرا نشده است گفت: با صرفه جویی هایی که در سایر هزینه ها در سال ۹۳ انجام دادیم موفق شدیم این ضریب را برای ۳۳۰ هزار همکار دوره ابتدایی اعمال کنیم و از ابتدای سال ۹۴ نیز برای سایر همکاران این ضریب را به صورت یکسال اعمال کردیم.
علی اصغر فانی افزود: در گامهای بعدی به سمت اعمال قانون خدمات کشوری می رویم زیرا با توجه به اعتباراتمان باید طوری برنامه ریزی کنیم که با کسری اعتبار مواجه نشویم.
فانی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی نظام هماهنگ را بطور کامل اجرا می کنیدگفت: با بند ۵ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری فاصله زیادی نداریم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: پارسال با ساماندهی نیروی انسانی، در اعتبارات صرفه جویی کردیم و از محل آن برای همکاران دوره ابتدایی و امسال هم برای دوره های راهنمایی و متوسطه اعمال می کنیم.
وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: این صندوق برای معلمان عضو صندوق، سرمایه گذاری می کند.
فانی ادامه داد: این صندوق در یک سال اخیر بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای فرهنگیان سود داشته که به حساب فرهنگیان منظور شده است و این سرمایه برای آنها باقی خواهد ماند.
وی گفت: هر سال سرمایه فرهنگیان را در این صندوق اعلام می کنیم و هر کدام از فرهنگیان که بخواهند می توانند سرمایه خود را از این صندوق خارج و دریافت کنند و اگر هم بخواهند سرمایه آنها برای سرمایه گذاریهای بعدی باقی می ماند.
فانی با اشاره به اینکه کسانی که بازنشسته می شوند می توانند کل سرمایه خود را از این صندوق دریافت کنند افزود: برای نخستین بار عده ای از بازنشستگان دوباره عضو این صندوق شدند زیرا احساس کردند این صندوق برای آنها سوددهی دارد و عده ای از همکاران فرهنگی نیز اصل سرمایه خود و سود آنرا از این صندوق دریافت کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان نیز گفت: هر هزینه ای که برای بیمه فرهنگیان پرداخت می شود نیمی از آنرا همکار فرهنگی و نیمی را دولت پرداخت می کند.
فانی افزود: تا کنون یک نوع بیمه داشتیم اما پیشنهاد ما این است که ۴ بسته بیمه ای را ارائه کنیم تا همکار فرهنگی هر کدام را خواست انتخاب کند.
وی ادامه داد: تنوع این چهار بسته، همکاران را به ایده آل هایشان نزدیک می کند زیرا آنها می توانند بر اساس نیاز خود یکی از این بسته ها را انتخاب کنند.
فانی گفت: با شرکتهای بیمه گذار در این زمینه در حال مذاکره هستیم و تا آخر اردیبهشت، این چهار بسته، نهایی و ابلاغ می شود.
وی افزود: با توجه به تجربیات، سقفهای بیمه ای در این چهار بسته بگونه ای انتخاب شده است که با توجه به واقعیتها باشد و اجحافی به کسی نشود.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: اقدام خوبی که دولت در سال ۹۳ انجام داد تصویب رتبه بندی معلمان در آخرین جلسه هیئت دولت یعنی در ۲۷ اسفند ۹۳ بود که در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید و در امسال اجرایی می شود.
فانی افزود: بسیاری از انتقاداتی که نسبت به طرح رتبه بندی معلمان می شود متأثر از کتابچه ای است که در این زمینه در دولت قبل منتشر شد.
وی تأکید کرد: رتبه بندی کنونی هیچ ارتباطی به این کتابچه ندارد بلکه شاخصهای کنونی رتبه بندی معلمان باید منبعث از وظیفه معلمی در آموزش و پرورش باشد نه وظیفه استادان دانشگاه مانند داشتن مقاله ISI.
فانی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان را بر اساس وظایف معلمی و شایستگیهای آنان در نظر می گیریم گفت: به همه فرهنگیان، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت فراخوان دادیم تا شاخصهای مورد نظر خود در زمینه رتبه بندی را ارائه کنند که تاکنون بیش از یازده هزار نفر شاخصهایی را پیشنهاد دادند که در اختیار کارگروه مربوط قرار گرفت و امیدواریم تا اواسط خرداد این شاخصها را جمع بندی کنیم و در سازمان مدیریت به تصویب برسانیم.
وی افزود: لازمه رتبه بندی، تأیید صلاحیت های حرفه ای و لازمه تأیید این صلاحیتها ، تدوین شاخصهاست که اکنون در مرحله تدوین این شاخصها هستیم.
مجری پرسید: افزایش حقوق و دستمزد معلمان در رتبه بندی برای آموزش و پرورش بار مالی دارد در حالیکه عنوان می شود این موضوع در بودجه سال ۹۴ دیده نشده است، چگونه اعتبار لازم را فراهم می کنید؟
وزیر آموزش و پرورش پاسخ داد: در بودجه ۹۴ دیده نشده است اما هیئت دولت در ۲۷ اسفند سال ۹۳ مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۴ در نظر گرفت که این رقم از طریق کسر تخصیصهای دیگر دستگاهها تأمین خواهد شد.
فانی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۴، بیست و چهار هزار میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی حدود پنج هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کرد.
وی ادامه داد: هیئت دولت نیز در آخرین جلسه خود در سال ۹۳ مصوب کرد ۱۳۵۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش در سال ۹۴ اختصاص داده شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع اعتبارات بالقوه آموزش و پرورش در سال ۹۴ بیش از سی هزار میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می دهد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از برگزاری آزمون جذب معلم در تابستان امسال خبر داد و گفت: فرزندان فرهنگیان و معلمان پیش دبستانی با توجه به رشته های مورد نیاز در اولویت قرار دارند.
علی اصغر فانی اظهار داشت: آرزو می کنم روزی فرا برسد که برای همیشه مشکلات فرهنگیان حل شود اما باید تصدیق کنیم که امکانات کشور محدود است.
وی گفت: بودجه آموزش و پرورش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که از رشد ۴۷ تا ۴۸ درصدی برخوردار است و این نشان از عنایت دولت به آموزش و پرورش است هر چند باید بیشتر شود.
فانی در پاسخ به این سؤال که آیا رتبه بندی معلمان از اول مهر ۹۴ اجرایی می شود افزود: بله؛ به مجرد تصویب شاخصها، نظام رتبه بندی تصویب و بعد به بررسی پرونده همکارانمان خواهیم پرداخت که دو سه ماهی طول می کشد و بعد از آن نظام رتبه بندی اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص معلمانی که تا پیش از اول مهر ۹۴ بازنشسته می شوند گفت: مصوبه دولت از اول مهر ۹۴ است و در حال بررسی موضوع آنهایی هستیم که قبل از آن بازنشسته می شوند تا مشکل این بخش هم حل شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع ما با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم اما این نیروی انسانی خوب توزیع نشده است افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی میان مدت برای ایجاد توازن در نیروی انسانی خود ایجاد کند که سه عامل جنسیت ، رشته تخصصی و جایگاه جغرافیایی در این برنامه ریزی مؤثر است.
فانی گفت: بعنوان مثال ۸۱ درصد معلمان در شهر تهران خانمها و ۱۱ درصد آقایان هستند در حالیکه ۵۱ درصد دانش آموزان این شهر پسران و ۴۹ درصد دختران هستند.
وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را از سال گذشته شروع کردیم که بر اساس آن تورم و کمبود نیروی انسانی با توجه به سه عامل یاد شده تا ۵ سال دیگر ساماندهی می شود.
فانی گفت: در حال حاضر نیروهایی را که بازنشسته می شوند یا پذیرش دانشگاه فرهنگیان داریم، در جاهایی استخدام می کنیم که نیاز داریم و این مشکل نقل و انتقالات را نیز کاهش می دهد.
وی بیشترین مشکل کمبود نیروی انسانی را دوره ابتدایی بویژه ششم ابتدایی برشمرد و افزود: علت آن است که سه سال پیش خیلی عجولانه پایه ششم اضافه شد در حالیکه در همان سال ۴۸ هزار نیروی انسانی برای این پایه نیاز بود که آماده نشده بود و از دوره های دیگر و از رشته های غیرتخصصی استفاده شد و این موضوع در گزارشهای مختلف نیز آمده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دو روش برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش پیش بینی شده که یکی از آنها کنکور سراسری است.
فانی افزود: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ما می توانیم از بین لیسانسیه ها و فوق لیسانسیه ها از طریق آزمون پذیرش و گزینش داشته باشیم و پس از یک سال دوره در دانشگاه فرهنگیان آنها را به استخدام درآوریم.
وی با بیان اینکه اولین بار می خواهیم ماده ۲۸ را اجرا کنیم گفت: یک هفته ای است که کتباً از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجوز برگزاری آزمون را دریافت کرده ایم و باید هماهنگیها با سازمان سنجش انجام شود که به احتمال زیاد در تابستان امسال این آزمون برگزار می شود.
حق التدریسیها باید در آزمون شرکت کنند
فانی درباره نحوه استخدام نیروهای حق التدریسی نیز اظهار داشت: حق التدریسیها هم باید در این آزمون شرکت کنند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع دانشگاه فرهنگیان پرداخت و با توجه به دو رسالت اصلی این دانشگاه یعنی تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی گفت: ما در حال حاضر یک میلیون همکار فرهنگی داریم که با توجه به تحولاتی که در کتابهای درسی ایجاد می شود نیازمند به روز رسانی اطلاعاتشان هستند که این مهم بر عهده دانشگاه فرهنگیان است.
فانی با بیان اینکه ما بر اساس نیاز دانشگاه فرهنگیان پذیرش می کنیم افزود: در سال اول این دانشگاه ۲۵ هزار نفر و در سال دوم ۱۷ هزار نفر و در سال سوم ۱۲ هزار نفر پذیرش داشتیم.
وی در خصوص اینکه چرا هنوز پس از گذشت ۱۶ و نیم ماه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود؟ گفت: منتظریم در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
فانی افزود: چند ماه است که موضوع بررسی صلاحیت ها در دستور کار قرار نگرفته و امیداریم در اولین فرصت بررسی صلاحیت برخی رؤسای دانشگاهها بویژه دانشگاه فرهنگیان به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید.
وی گفت: من یکبار از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخاطر حضور نداشتنم درخواست تعویق بررسی صلاحیت رئیس دانشگاه فرهنگیان را داشتم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص جذب هیئت علمی در دانشگاهی که با سرپرستی اداره می شود افزود: هیچ مشکلی ندارد چرا که مصوبه هیئت امنا را دارد.
فانی در خصوص نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی آموزش و پرورش و اینکه چرا هنوز اجرایی نشده است گفت: در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ در دیدار معلمان نمونه سراسر کشور با مقام معظم رهبری، ایشان یکی از مطالباتشان را تدوین نقشه راه اجرای سند تحول برشمردند که این نقشه آماده شده است.
وی افزود: ما در عین حال که در سال ۹۳ بدنبال تدوین نقشه راه بودیم از ۱۳۱ راهکار سند تحول به ۴۰ راهکارش ورود پیدا کردیم.
فانی گفت: بعضی از راهکارها نیاز به پیش نیاز نداشت به همین خاطر ما ۴۰ راهکار را در قالب ۹۹ برنامه اجرای سند تحول در سال ۹۳ آغاز کردیم.
وی افزود: در جلسه فوق العاده ای که به زودی شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می کند نقشه راه اجرای سند تحول راهبردی این وزارتخانه را تصویب می کنیم و این امر حتماً تا پیش از سال تحصیلی جدید خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار نفر همکار فرهنگی ما بازنشسته شدند و ۱۸۰ هزار دانش آموز نیز به دانش آموزان اضافه شد که این تعداد، حدود ۱۵ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و با توجه به ۲۵ هزار بازنشسته ما کسری ۴۰ هزار نفری داشتیم.
فانی با بیان اینکه اولین سری فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر ۹۵ وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند افزود: ما در مواجهه با کمبود نیروی انسانی دو کار انجام دادیم یکی‌ افزایش بهره وری و ساماندهی نیروی انسانی با جابجایی نیروهای موجود و دیگری بسته حمایتی بود.
وی گفت: ما سال ۹۳ حدود ۴۰ هزار صندلی خالی مدارس غیردولتی را در اختیار گرفتیم و دانش آموزان را با هزینه دولت به این مدارس فرستادیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در بعضی از رسانه ها حرفهایی زدند که واقعیت نداشت چرا که یک نفر از این ۴۰ هزار دانش آموز، یک ریال پرداختی نداشتند و این میزان هزینه، یک سوم هزینه ای بود که برای دانش آموزان در مدارس دولتی داریم.
فانی از استمرار این سیاست در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بهترین عامل انتقال دانش آموز به مدارس غیردولتی نیز محل سکونت دانش آموزان بوده است.
برخورد با تخلفات مدارس غیرانتفاعی تا لغو مجوز
وی کار دوم انجام شده در سال ۹۳ را به مشارکت گذاشتن فضای آموزشی برشمرد و افزود: حدود هزار مدرسه دولتی را با مؤسسات غیردولتی به مشارکت گذاشتیم که این مؤسسات باید معلم و مدیر مدرسه را تأمین کنند و از این طریق ۱۴۰ هزار دانش آموز را به این مدارس فرستادیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که نحوه نظارت این وزارتخانه بر دریافت شهریه از سوی مدارس غیر انتفاعی چگونه است؟ گفت:در هر استان شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی داریم و وزارت آموزش و پرورش شورای مرکزی نظارت هم دارد که بر عملکرد مدارس غیر دولتی نظارت می کند.
علی اصغر فانی افزود: تخلفات موسسات و دست اندرکاران مدارس غیرانتفاعی بررسی و متناسب با تخلفات با آنها برخورد می شود و حتی تا لغو مجوز آنان نیز پیش می رود.
وی درباره اقدامات پرورشی هم گفت: معاونت پرورش در این باره فعالیت های گوناگونی دارد از جمله اینکه دفتری به عنوان دفتر فعالیت های فرهنگی و هنری داریم که فعالیت های مختلفی از جمله مسابقات فرهنگی را برگزار می کند.
فانی افزود: دفتر دیگری هم در زمینه عترت، قرآن و نماز فعالیت می کند و سازمان دانش آموزی هم فعالیت های مربوط به شوراهای آموزشی و مجلس دانش آموزی و پرسش مهر رئیس جمهور از دانش آموزان را پیگیری می کند.
وی گفت: دفتر مشاوره هم موضوع مشاوره های دانش آموزی را پیگیری می کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتباراتی را که وزارت آموزش و پرورش در معاونت پرورشی در سال ۹۳ هزینه کرد بیش از ده برابر اعتباراتی است که در سال ۹۲ در همین زمینه هزینه شد.
فانی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد دولت به حوزه پرورشی توجه خاصی دارد.
وی گفت: در سال ۹۳ حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شدند که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن دو برابر بود.
فانی با بیان اینکه اردوهای راهیان نور در سال ۹۳ بدون حادثه بود افزود: دانش آموزان در هزینه اردوهای راهیان نور با علاقه مشارکت کردند.


 ۵ هزار نیرو به زودی در آموزش و پرورش استخدام می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وزیر آموزش و پرورش در شهرستان اقلید با اشاره به ضرورت ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت : از طریق ماده ی ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان ،مجوز استخدام ۵ هزار نیروی انسانی بالای لیسانس با الویت دهی به فرزندان فرهنگیان و مربیان پیش دبستانی صادر شده و به زودی ابلاغ می شود.
وی افزود : با توجه به رشته ها و نیاز در مناطق مختلف ،پذیرش نیرو با رویکرد استخدام بومی انجام خواهد شد.
دکتر فانی گفت : در اجرای این طرح پذیرفته شدگان یک سال باید در دانشگاه فرهنگیان درس های مربوطه را آموزش دیده و در پایان گواهینامه ای مبنی بر صلاحیت استخدام در آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان دریافت می کنند .
وزیر آموزش و پرورش کشور این قول را نیز به پذیر فته شدگان در این آزمون داد که بلافاصله پس از دریافت گواهینامه استخدام شوند.
وی با اشاره به افزایش حقوق ۱۴ درصدی و افزایش ضریب فوق العاده شغل نیز گفت :رفع تبعیض دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت یکی از دغدغه های دولت است و دولت همه تلاش خود را در راستای تحقق آن انجام می دهد .
 

خبر ۸ اردیبهشت ۹۴ استخدام: صدور مجوز استخدام پنج هزار نفر در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از پیگیری های شش ماهه این وزارتخانه، روز گذشته (دوشنبه) مجوز استخدام پنج هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت کتبی اعلام شد.

به گزارش ایرنا، علی اصغر فانی روز سه شنبه در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستان رزن استان همدان افزود: طبق دستورالعمل های موجود، فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام قرار دارند و این اقدامی بود که فرهنگیان سال ها متقاضی آن بودند که در این دولت محقق شد.

وی ادامه داد: مربیان پیش دبستانی که در سال های گذشته در آموزش و پرورش خدمت می کردند نیز در اولویت استخدام قرار دارند.

♦ افراد دارای لیسانس در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شوند

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می تواند علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، از بین افراد دارای لیسانس نیز با برگزاری آزمون دانشجو پذیرش کند.

فانی اضافه کرد: پذیرفته شدگان در یک دوره یک ساله تربیت معلمی، مهارت های لازم را کسب می کنند و سپس به استخدام آموزش و پرورش درمی آیند و این امر برای اولین بار انجام شده است.

♦ بودجه آموزش و پرورش در سال جاری ۲۳ درصد افزایش یافت

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه این وزارتخانه در سال ۹۴ نسبت به بودجه مصوب سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است، گفت: این درحالیست که بودجه دولت در سالجاری ۱۱٫۵ تا ۱۲ درصد رشد داشته است.

فانی ادامه داد: این افزایش اعتبار آموزش و پرورش نشان می دهد که دولت تدبیر و امید در حد مقدورات خود به آموزش و پرورش توجه بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در سال ۹۳ نیز دولت تدبیر و امید، بودجه وزارت آموزش و پرورش را نسبت به بودجه مصوب سال ۹۲، ۲۶ درصد افزایش داد.

♦ طرح رتبه بندی معلمان در اواخر سال گذشته به تصویب رسید

فانی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۳ طرح رتبه بندی معلمان در هیات وزیران به تصویب رسیده است، گفت: رتبه بندی معلمان با هدف افزایش شایستگی ها و مهارت های معلمان و افزایش انگیزه در آنان اجرایی می شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بار مالی برای دولت به همراه دارد و اجرای این طرح در سال ۹۵ نیز ۳۵ میلیارد ریال بار مالی در بر خواهد داشت که این اعتبار در لایحه بودجه ۹۵ پیش بینی می شود.

وی اجرای طرح رتبه بندی معلمان را گامی برای ارتقای معیشتی معلمان، افزایش انگیزه و ارتقای حرفه ای آنان دانست.

فانی اضافه کرد: شاخصه های رتبه بندی معلمان برگرفته از وظایف معلمی است که از طریق سایت وزارت آموزش و پرورش از معلمان درخواست شده که شاخص های مورد نظر خود را اعلام کنند.

♦ احتساب امتیاز معلمان در سالجاری

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در لایحه مدیریت خدمات کشوری نحوه احتساب امتیاز معلمان که تا سال گذشته ۸۰۰ امتیاز بود به ۱۳۰۰ امتیاز افزایش یافت و این امر به همراه افزایش ۱۴ درصدی حقوق معلمان که به تصویب دولت رسیده است در احکام سال جاری فرهنگیان لحاظ می شود.

وی بیان کرد: اگر چه این اقدام تفاوت بین پرداختی معلمان و سایر کارکنان دولت را به طور کامل از بین نمی برد اما در راستای تحقق خواسته معلمان انجام شده است.

فانی رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش را برای ارتقای کیفیت آموزشی با توجه به سند تحول نظام آموزشی مصوب سال قبل عنوان کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: دولت برحسب توانمندی های خود در ابعاد اقتصادی، بودجه ای و مالی، اولویت آموزش و پرورش را در برنامه های خود لحاظ می کند.

♦ افزایش فوق العاده شغل معلمان ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: این وزارتخانه با ساماندهی نیروی انسانی توانست در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی کند که از این محل اعتبار لازم برای افزایش فوق العاده شغل ۳۰۰ هزار معلم دوره ابتدایی محقق شد.

فانی ادامه داد: صرفه جویی در آموزش و پرورش را باید یک فرصت تلقی کرد و نه یک تهدید چرا که با این صرفه جویی آموزش و پرورش توانسته است هزینه های دیگر خود را تامین کند و این صرفه جویی به خزانه دولت برگشت داده نشده است.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری اعلام کردند هر دستگاهی که بتواند بهره وری را افزایش دهد، اعتبارات صرفه جویی شده در اختیار خود آن دستگاه قرار می گیرد تا آن دستگاه بتواند بخشی از کمبودها و نیازهای خود را جبران کنند.

وی بومی گزینی و متوازن سازی نیروی انسانی را از برنامه های جدی آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

فانی همچنین درباره جایگاه معلمان گفت: معلم نقش کلیدی و منحصر به فردی دارد و در دولت تدبیر و امید فضا به گونه ای فراهم است که معلمان می توانند به راحتی نظرات خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: مشکل معیشتی فرهنگیان مشکلی نیست که مربوط به چند سال اخیر باشد اما در دولت یازدهم با پیگیری های مجدانه ای که انجام شده سعی شده تبعیض ها و تفاوت ها کمتر شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش به موجب فلسفه تعلیم و تربیت، شش وظیفه تربیت علمی و فناورانه، اخلاقی و دینی، اجتماعی و سیاسی، هنری و زیبا شناختی، تربیت بدنی و جسمانی و تربیت اقتصادی را عهده دارد.

 

خبر ۲۶ فروردین ۹۴ استخدام :استخدام پنج هزار نیروی انسانی در دستور کار آموزش و پرورش

قزوین- ایرنا- رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزیر آموزش و پرورش گفت: در توافقی با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری استخدام پنج هزار نفر در آموزش و پرورش در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، خسرو نظری روز سه شنبه در جمع معاونین و مدیران نواحی مختلف آموزش و پرورش استان قزوین افزود: در صورت عملیاتی شدن این توافق، پذیرفته شدگان آزمون استخدامی از طریق دانشگاه فرهنگیان آموزش های لازم را برای کسب مهارت حرفه ای و صلاحیت معلمی دریافت و سپس جذب آموزش و پرورش می شوند.
وی سال تحصیلی جاری را یکی از منحصر بفردترین دوره های تحصیلی در کشور دانست و گفت: امسال برای اولین بار شاهد افزوده شدن ۲۰۰ هزار دانش آموز ابتدایی به مجموعه آموزش و پرورش، خروج ۲۵ هزار نیروی بازنشسته و کاهش ۲۵ درصدی حق التدریس ها براساس عملکرد خرداد ۹۳ بودیم.
نظری ادامه داد: تمام این اقدامات و دستاوردها در سایه اتحاد، همدلی و هماهنگی کارکنان شکل گرفت و در واقع تبلور شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر مدیریت جهادی بود.
این مسوول از تدوین و عملیاتی کردن نظام جامع برنامه ریزی خبر داد و گفت: این برنامه از سطح ستاد تا مدرسه را در بر می گیرد و حاصل آن نیز جمع کردن تمام برنامه های پراکنده ای است که شاید در برخی مواقع حتی در تناقض با یکدیگر قرار می گرفتند و در نهایت به عنوان ساختار در معاونت ها، مراکز و ستادها اجرا خواهد شد.
نظری در ادامه تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به استانها را از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: میزان تراکم نیروی انسانی، نقل و انتقالات و سایر موارد در این زمینه مربوط به خود استان ها است و وزارتخانه نباید خود را درگیر تمام مسایل استانها کند.
وی، نگهداری و ارتقای سرمایه انسانی را از عمده ترین مسایل آموزش و پرورش دانست و اعلام کرد: یکی از سیاست های ما در راستای جلوگیری از نقل و انتقال معلمان، انتخاب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم است تا دانشجو پس از دانش آموختگی در همان بومی که پذیرش شده است بکار گرفته شده و زمینه ماندگاری نیروی انسانی در محل خدمت خود فراهم شود.
نظری درباره کلاس های چندپایه نیز گفت: براساس جدول صفحه شش ساماندهی نیروی انسانی، در کلاس های چندپایه امسال تغییراتی بوجود آمده است و انتظار داریم به سمت کیفیت بخشی و عدالت آموزشی مورد انتظار حرکت کند.
وی درباره مجتمع های آموزشی عشایری و روستایی نیز گفت: در حال حاضر ۲۹ هزار نفر نیروی انسانی تنها در بخش اجرایی این مجتمع های آموزشی فعالیت می کنند درحالیکه با منحل کردن این مجتمع ها و آزادسازی بخش زیادی از این تعداد نیرو می توان کمبود نیروی انسانی را جبران کرد.
نظری حذف معلم راهنما و یا ناظر آموزشی را یکی از اقدامات نادرست طی چند سال گذشته ذکر کرد و گفت: تلاش می کنیم معلم راهنما را مجددا در آموزش و پرورش کشور احیا کنیم.
وی عملکرد آموزش و پرورش را در زمینه هوشمند سازی مدارس ضعیف ارزیابی کرد و افزود: هوشمندسازی مدارس و توسعه فناوری نباید از مقطع متوسطه آغاز شود بلکه باید در دوره ابتدایی زمینه ای را فراهم کنیم که دانش آموز پس از اینکه به سطحی از توانایی آموزشی دست یافت، توسط خانواده و به عنوان یک نیاز پیگیر شود.
نظری اظهار کرد: از این رو اعتباری برای توسعه فناوری، هوشمندسازی پایه ششم و تعلیم درس کار و فناوری اختصاص می یابد تا تحرکی در این زمینه ایجاد شود.
وی از اجرای طرح تبلت برای دانش آموزان از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: این طرح از سال جدید در تمام کشور بصورت پایلوت با حداقل اعتبارات مالی اجرا خواهد شد.
نظری اضافه کرد: در این طرح به اندازه نیاز هر واحد آموزشی تبلت ها در اختیار مدارس پایلوت قرار خواهد گرفت تا پس از سنجش میزان بازدهی و در صورت موفقیت در سراسر کشور اجرا شود.
وی طرح تبلت را هم راستا با طرح هوشمندسازی مدارس دانست و بیان کرد: این ایده می کوشد با تکیه بر فناوری های روز در فرایند آموزش نقش آفرین باشد تا نیازهای آینده جامعه به این فناوری پاسخ داده شود.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه بر استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی در توسعه و تعالی آموزش و پرورش تاکید کرد.
بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.

خبر ۲۳ فروردین ۹۴ استخدام: آخرین جزییات از شرایط برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

نعمت‌الله موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌ و پرورش اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۴ تدارک شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه است که طبق این ماده می‌توان در شرایط ضروری از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌ و پرورش بهره‌مند شد.

وی افزود: نوعی ظرفیت مشارکتی بین دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی وجود دارد که این ظرفیت مشارکتی، مرحله‌ای است بدین شکل که دانشگاه‌‌ها در برخی رشته‌ها فعالیت خود را انجام داده و افرادی را در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌کنند و آموزش و پرورش از میان این فارغ‌التحصیلان اقدام به جذب نیرو می‌کند و در دانشگاه فرهنگیان دوره یک‌ساله مهارت‌‌های تعلیم و تربیت را به این افراد آموزش داده و آنها را وارد فرآیند فعالیت در آموزش‌ و پرورش می‌کنیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان گفت: برای عملیاتی شدن ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به دو تا ۳ پیش‌نیاز، احتیاج داریم. نخستین پیش‌نیاز این است که هم‌اکنون برای برگزاری چنین دوره‌ای برنامه مصوبی نداریم و برنامه‌های قدیمی‌تر مانند دوره مهارت‌های یک‌ساله تعلیم و تربیت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زیادی از آن گذشته و با تحولات اخیر به‌ویژه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش سازگار نیست و اگر بخواهیم آن را اجرایی کنیم باید بازنگری اساسی شود.

** نیاز به تدوین برنامه جدید برای آموزش صلاحیت‌های معلمی هستیم

موسی‌پور ادامه داد: رویکرد دانشگاه فرهنگیان شایسته‌محوری است و آموزش شایسته‌محور با آموزش‌های مهارتی سابق تفاوت‌هایی دارد، به همین دلیل نیاز داریم تا برنامه تازه‌ای را تولید کنیم که این برنامه صلاحیت‌های معلمی را طی یک دوره یک‌ساله با تمرکز بر رویکرد عمل‌گرایی کنونی دانشگاه ارائه می‌کند. بر این اساس نخستین اقدامی که انجام داده‌ایم این است که تیمی از متخصصان مربوطه را دور هم جمع کرده‌ایم تا بتوانند برنامه یک‌ساله را تدوین کنند و در این رابطه پیش‌نویسی تهیه شده و در حال بررسی است تا پس از آن در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه و شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار ‌گیرد و بعد از تصویب نخستین الزام اجرایی فراهم می‌شود.

** امکانات محدود پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره آموزشی

وی با اشاره به اینکه الزام دوم فراهم کردن امکانات اجرایی برای پذیرش تعدادی از متقاضیان است، گفت: این تعداد بر اساس برنامه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش حدود ۵هزار نفر است. البته به برخی از تصمیم‌گیری‌ها نیاز داریم، به‌عنوان مثال، آیا دوره‌های آموزشی ‌شبانه‌روزی باشند یا خیر. همچنین به تدارک امکانات نیاز داریم، هم اکنون تعداد معدودی از پردیس‌ها امکانات لازم را دارند تا بتوانند چنین دوره‌ای را ارائه دهند بنابراین باید امکانات را فراهم کنیم.

** تا مهر ‌شرایط لازم برای تربیت ۵هزار نیرو فراهم می‌شود

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: به جابه‌جایی امکانات نیاز داریم چرا که هم اکنون ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به‌طور کامل به تربیت دانشجوی لیسانس اختصاص دارد بنابراین باید ظرفیت را افزایش دهیم و کمیته‌های استانی هیئت امنا فعال شوند، البته این اقدامات در دست اجراست و تا مهر باید شرایط لازم برای تربیت ۵هزار نیرویی که قرار است در آموزش‌ و پرورش جذب شوند، فراهم شود.

** شرایط برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش

موسی‌پور افزود: پیش‌نیاز دیگر شرایط و نحوه پذیرش ۵هزار نفر در آموزش‌ و پرورش است. این تعداد نیرو از طریق آزمون جذب خواهند شد و باید مشخص شود که این آزمون چگونه، در چه‌تاریخی و با چه‌محتوایی برگزار خواهد شد؟ آیا آزمون صرفاً کتبی باشد یا مصاحبه نیز داشته باشیم، هم‌اکنون در حال بررسی این مراحل هستیم و شرایط برگزاری آزمون هنوز کاملاً مشخص نیست. پیشنهادهایی از سوی دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است که باید در مراجع سیاست‌گذاری تصویب شود.

** دوره آموزشی متقاضیان جذب در دانشگاه فرهنگیان باید تا ۱۵ مرداد برگزار شود

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ زمان برگزاری آزمون استخدامی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست. زمان برگزاری دوره آموزشی نیز بر اساس تدارکات اولیه به این صورت است که ۶ هفته قبل از شروع مدارس باید دوره آموزشی آغاز شود چرا که این افراد باید کار عملیاتی را در مدارس طی کنند و وقتی وارد مدارس می‌شوند باید پیش‌نیاز آموزشی لازم را کسب کرده باشند بنابراین این دوره لزوماً باید تا ۱۵ مرداد اجرایی شود و اگر با تأخیر همراه باشد دوره کارآموزی این افرد که باید یک‌ساله باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

** رشته‌های مورد نیاز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که رشته‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست، گفت: نیازها توسط مرکز نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش مشخص شده، همچنین محل‌هایی که به این رشته‌ها نیاز دارند نیز مشخص شده است اما هنوز در مراجع سیاست‌گذاری به تصویب نرسیده و نهایی نشده است.

موسی‌پور اظهار داشت:‌ رشته‌های فنی در این آزمون مورد نیاز است. یکی از سیاست‌ها که باید به تصویب برسد این است که آیا این دوره متمرکز بر آموزش تعلیم و تربیت است یا مبتنی بر آموزش بین‌رشته‌ای است، اگر مبتنی بر آموزش است که ما معتقدیم، تفاوتی ندارد افراد در چه رشته‌هایی هستند، یعنی اگر فارغ‌التحصیل رشته فنی و حرفه‌ای، علوم پایه یا علوم انسانی باشند،  آموزش‌ها را هر دانشگاهی از جمله دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌تواند عرضه کند.

وی افزود: اگر قرار باشد دوره آموزشی به‌صورت تخصصی یا آمیخته باشد در چنین شرایطی تقسیم کار خواهیم داشت و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی آموزش‌های لازم را برای برخی رشته‌ها و دانشگاه فرهنگیان نیز آموزش‌های لازم را برای رشته‌های دیگر خواهد داشت.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اساسی در سال ۹۴ گشایش مسیر تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است،‌ بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان هم اکنون ظرفیت‌های خوبی دارد اما این ظرفیت‌‌ها سبب نمی‌‌شود که از مشارکت سایر دانشگاه‌ها بهره‌مند نشویم.

موسی‌پور ادامه داد:‌ به هر حال دانشگاه فرهنگیان مرکزی است با بیش از یک‌هزار نفر مدرس دارای تجربه اما این بدین معنا نیست که می‌توانیم تمام کار را انجام دهیم،‌ در عمل هر سال بیش از ۵هزار نفر مدرس، هر ترم در دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌کنند و این یعنی مشارکت بخش عظیمی از دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ تجربه دانشگاه فرهنگیان در آموزش‌های تربیتی تجربه ارزشمندی است و این دانشگاه می‌تواند کار را به‌تنهایی دنبال کند اما از کمک سایر متخصصانی که در دانشگاه‌های دیگر هستند، بهره خواهیم برد.

انتهای پیام/*

خبر ۱۸ فروردین ۹۴ استخدام :آموزش‌وپرورش امسال آزمون استخدامی برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار خواهد کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ آموزش‌وپرورش امسال آزمون استخدامی برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار خواهد کرد که مذاکرات لازم برای جذب مجوز استخدام این تعداد نیرو در حال انجام است.
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مجلس دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درخصوص جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش گفت:‌ساسنامه دانشگاه فرهنگیان ملاک عمل ما است و بر اساس این اساسنامه دو نوع مدل پذیرش معلمان وجود دارد. در مدل نخست، داوطلبان دیپلم در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و طی یک دوره چهارساله تحصیل در این دانشگاه به عنوان معلم فعالیت می‌کنند.
به گفته وی، طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان روش دومی برای جذب معلم وجود دارد که طبق ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه آموزش و پرورش در کنار جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از فارغ التحصیلان سایر مؤسسات آموزش عالی با برگزاری آزمون پذیرش نیرو کند. برای این افراد دوره‌های یک ساله آموزشی تدوین می‌شود که در این دوره‌ها حرفه معلمی به افراد پذیرفته شده آموزش داده می‌شود.
حالا در نخستین ماه سال ۹۴ وزیر آموزش‌وپرورش از قول سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اعطای مجوز به این وزارتخانه به منظور جذب ۵ هزار نیرو خبر داده و وعده برگزاری این آزمون را آن هم به زودی می‌دهد.
تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل از سایر دانشگاه‌ها معتقدند که با تاسیس این دانشگاه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه فرصت حضور آنها در بدنه آموزش و پرورش تضعیف شده است.
تعدادی از این دانشجویان به خبرنگار تسنیم می‌گویند: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان قرار شده تا نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه تامین شود در حالیکه فارغ التحصیلان و نیروهای شایسته سایر دانشگاه‌ها که تعدادشان نیز کم نیست علاقه‌مند برای حضور در بدنه آموزش و پرورش کشور هستند ولی در شرایط کنونی فرصت این کار را ندارند چرا که فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیستند.
عده‌ای از صاحب‌نظران براین باورند که می‌توان از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌وپرورش بهره جست و در کنار جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ فرهنگیان روش‌های سریعتر و کم هزینه‌تر دیگری را برای جذب نیرو در آموزش‌وپرورش به کار گرفت.
محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اعتقاد به جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به تسنیم گفت:‌طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را با گذراندن دوره آموزشی یک ساله در آموزش و پرورش جذب کنیم. برای اجرای طرح جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تدوین طرح اجرایی هستیم که هم اکنون این طرح در دست تهیه است و ممکن است از مهر سال آینده این موضوع تحقق یابد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته است، چون امکانات کافی را نداریم، عنوان کرد:این بدین معنا نیست که نتوانیم نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش را تأمین کنیم بلکه می‌توانیم از طریق طراحی دوره‌هایی که زمان کمتری می‌برد و بازدهی بیشتری دارد نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنیم.
با برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در سال جاری بخشی از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند به مجموعه آموزش‌وپرورش وارد شوند.
مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی نیز گروه دیگری هستند که چشم انتظار آزمون استخدامی آموزش‌‌وپرورش در سال جاری هستند. سال گذشته، فرصت دو ساله آموزش‌وپرورش برای برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به پایان رسید اما آزمونی برگزار نشد چرا که مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام کردند، طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری سهمیه استخدامی آموزش و پرورش در سال‌های ۹۰ و ۹۱ استفاده شده است و نمی توانیم دیگر سهمیه استخدام دهیم.
عدم برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی منجر به شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در سال ۹۳ شد و حتی یکی از بندهای موافقان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش عدم برگزاری آزمون استخدامی بود.
به هر ۴۳ هزار مربی پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این روزها چشم انتظار هستند تا بدانند در آزمون استخدامی که مسئولان آموزش‌وپرورش قول برگزاری آن را در سال ۹۴ داده‌اند چه سهمیه‌ای به آنها اختصاص می‌یابد.
البته مسئولان آموزش‌وپرورش از برگزاری آزمون استخدامی با اولویت مربیان پیش دبستانی خبر می‌دهند. اما سوال اصلی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این است که میزان سهمیه و اولویتی که برای آنها در نظر گرفته شده به چه صورت است؟ آیا قرار است تعداد محدودی از این نیروها جذب شوند؟‌ همچنین اولویت برای حضور نیروهای شرکتی همان نیروهایی هستند که در آزمون سال ۹۰ پذیرفته نشده‌اند؟
به گزارش تسنیم، ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید می‌کند:‌تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» بلامانع می‌باشد.

خبر ۱۹ اسفند ۹۳ استخدام:  برگزاری آزمون استخدامی ۵ هزار نفر در سال ۹۴

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر استخدام در این وزارتخانه اظهار داشت: درخواستی را از سازمان مدیریت داشتیم و مقدمات آن نیز آماده شده است تا سهمیه استخدام ۵ هزار نفر را از سازمان مدیریت بگیریم.وی ادامه داد: بر این اساس، تا یک ماه دیگر اطلاعیه برگزاری این آزمون اعلام می‌شود و داوطلبان با اولویت مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد؛ دوره یکساله‌ای نیز در دانشگاه فرهنگیان برای پذیرفته‌شدگان برگزار خواهد شد.>
بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش در روزهای پایانی سال ۹۳ با ۱۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه است، گفت: ۱۴۰۰ میلیارد تومان کسری مربوط به سال ۹۲ و قبل از آن است.
معاون وزیر آموزش و پرورش از ارائه طرحی برای تحول در بیمه طلایی فرهنگیان خبر داد و بیان داشت: براساس این طرح، ۴ بسته خدمات بیمه‌ای پیش‌بینی شده است و فرهنگیان متناسب با انتخاب، هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.
بطحایی از اجرای طرح یکپارچه‌سازی حساب مالی مدارس خبر داد و گفت: براساس این طرح، تمام کمک های داوطلبانه مردمی به مدارس، یکپارچه‌سازی و کنترل می‌شود، اما به این معنی نیست که کمک یک خانواده به مدرسه دیگری داده شود، بلکه کمک‌های خانواده‌ها در مدارس فرزندان خود انجام خواهد شد.
وی از اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد در آموزش و پرورش خبر داد و بیان داشت: این طرح صرفاً برای آموزش و پرورش است و بدون پرداخت سنوات ارفاقی اجرا می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با اجرای طرح بسته حمایتی از مؤسسان مدارس غیردولتی به بحث اشتغال در کشور نیز کمک شده است، گفت: ۷۶۰۰ فرصت شغلی با اجرای این طرح ایجاد شد

خبر ۳ اسفند ۹۳ استخدام : استخدام ۵۰۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به احیای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های ۴ ساله از طریق جذب داوطلبان در کنکور سراسری تنها یکی از روش‌های آموزش و تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و در اجرای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توان از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها که در آزمون ورودی به آموزش و پرورش قبول می‌شوند با برگزاری دوره‌های یکساله از آنها به کارگیری کرد.

فانی با اشاره به اینکه دستورالعمل این مهم هم‌اکنون آماده شده و در آینده‌ای نزدیک به ادارات کل آموزش و پرورش استانها و دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور ابلاغ می‌شود، افزود: درهمین ارتباط یک درخواست از سوی وزارتخانه به منظور صدور مجوز برای استخدام ۵۰۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تنظیم و به دولت ارایه شده است که دکتر نوبخت معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری در این خصوص شفاها قول مساعد داده است.

وی تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی موجود در نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان را دو رسالت وزارتخانه تحت امر خود و زیرمجموعه‌های آن دانست و اظهار کرد: تربیت معلم جدید تنها یکی از رسالت‌های این دانشگاه است و دانشگاه فرهنگیان به دنبال بهسازی نیروی انسانی موجود در نظام تعلیم و تربیت کشور نیز است.

خبر ۲۸ بهمن ۹۳ استخدام : هنوز تکلیف استخدام مربیان پیش‌دبستانی مشخص نیست!!!

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل ۶۶۷ هزار نوآموز در مدارس کشور، گفت: استخدام مربیان پیش‌‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست.

رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به مناسبت سالگرد بازگشت دفتر پیش‌دبستانی به معاونت آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آخرین وضعیت استخدام مربیان پیش‌دبستانی چگونه است، اظهارداشت: معاونت‌های آموزشی فقط مجری هستند؛ استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حوزه کاری ما نیست.

وی افزود: معاونت‌ها در حوزه برنامه آموزشی، سیاست‌گذار هستند و جذب نیرو، حوزه‌های خاص خودش را دارد؛ نیروهای رسمی، غیر رسمی، مدارس غیر دولتی، مدارس دولتی و مدارس پیش‌دبستانی ضمیمه دولتی در این حوزه برای ما دارای اهمیت است.

فضلی با بیان اینکه در نظر داریم تا این نیروها را تعیین سطح و بانک اطلاعاتی از آنها تهیه کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون ۳۵ هزار و ۵۰۰ مربی در همین تعداد کلاس درس کشور مشغول تدریس پیش‌دبستانی هستند.

وی با بیان اینکه آموزش پیش‌دبستانی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است، تصریح کرد: جایگاه کنونی پیش‌دبستانی در برنامه‌های ملی و بین‌المللی قابل اهمیت است که این موضوع حاصل یافته‌های علمی دنیا است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش افزود: این یافته‌ها مورد حمایت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین یافته‌های علمی دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی براساس اسناد بالادستی و بند دوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دارای جایگاه با اهمیتی است که این نهاد را تولیدکننده سرمایه اجتماعی و به عنوان نهادی حاکمیتی می‌شناسد.

فضلی با بیان اینکه در تلاش هستیم سیاستهای مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم، گفت: در سند تحول بنیادین، سن آموزش رسمی ۵ سال است و در سند برنامه درسی ملی، دوره پیش‌دبستانی دو ساله و به صورت رسمی غیراجباری است.

وی با اشاره به اینکه دفتر آموزش پیش‌دبستانی بهمن‌ماه سال گذشته به معاونت آموزش ابتدایی بازگشت، اظهار کرد: در یکسال اخیر ۳ محور برنامه را اجرایی می‌کنیم که نخست مدیریت یکپارچه آموزش پیش‌دبستانی در کشور، دومین مورد توسعه کمی دوره پیش‌دبستانی با تاکید بر نقاط محروم و لازم‌التوجه است و سومین موضوع توسعه کیفی دوره پیش‌دبستانی است.

وی افزود: یافته‌های علمی نشان می‌دهد دوره پیش‌دبستانی سرمایه‌گذاری پربازده و کم ریسکی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره پیش‌دبستانی از چالش‌ها عبور و گلوگاه را احصاء کردیم، عنوان کرد: در دنیا گلوگاه‌ها بسیار مهم هستند و نظام برنامه‌ریزی اهمیت دارد و در نهایت با انجام این فعالیت‌ها برنامه راهبردی پیش‌دبستانی طراحی و نقشه مفهومی استقرار دوره پیش‌دبستانی ترسیم شد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۵۳ دهستان کشور اولویت نخست پیش‌دبستانی بودند، گفت: لازم بود دولت در این مکان‌ها حمایتی داشته باشد و با توجه به اهمیت اهمیت عدالت محوری توجه به این دهستان‌ها انجام شد زیرا معتقد هستیم می‌توانیم آسیب‌های آینده را مدیریت کنیم.

وی افزود: ۳۲ تفاهم‌نامه نیز در حوزه پیش‌دبستانی و در سراسر کشور با تمام استان‌ها منعقد شد که ۱۲ مؤلفه شاخص در این‌خصوص وجود داشت تا مدیریت فعالیت‌های پیش‌دبستانی را اجرایی کنیم.

فضلی با توجه به گذشت ۵ ماه از سال تحصیلی به یافته‌های هم‌اندیشی‌های مختلف در این خصوص اشاره و گفت: اکنون ۶۶۷ هزار نوآموز پیش‌دبستان در کلاس‌های درس کشور جذب شده‌اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۴۶ هزار نفر در مناطق روستایی و ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق محروم جذب شده‌اند که در نهایت ۴ برابر پیش‌بینی جذب رخ داد.

وی ادامه داد: تقریباً ۵۱.۹ درصد نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی است که در سال گذشته این عدد ۳۸.۲ درصد بود که ۱۳.۷ درصد نرخ پوشش پیش‌دبستان در یک سال افزایش داشته است که این عدد در مناطق روستایی ۲۲ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش در خصوص تشکیل دوره پیش‌دبستانی در کلاس‌های درس چند پایه خاطرنشان کرد: کلاس‌های چند پایه در روستاهایی که جمعیت دانش‌آموزی پایین دارد تشکیل می‌شود و براساس ابلاغ دستورالعمل سال گذشته با ۳ شرط کلاس با جمعیت کم، کلاس با حداکثر ۳ پایه و ترجیحاً در دوره اول تا سوم دبستان نوآموزان می‌توانند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اکنون ۵ هزار و ۴۰۰ کلاس چند پایه پذیرای بیش از ۲۰ هزار نوآموز در کشور هستند.

وی با بیان اینکه ۱۶۳ نشست تخصصی پیش‌دبستانی در مراکز استان‌ها برگزار شده است، اظهارداشت: تاکنون ۱۰۲ تفاهم‌نامه با ۲۴ نهاد، مرکز و موسسه منعقد شده است تا مدیریت یکپارچه برای کودکان انجام شود.

فضلی با اشاره به رأی اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص دوره پیش‌دبستانی گفت: پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری این است که آموزش و پرورش در قبال دوره پیش دبستانی وظیفه حاکمیتی دارد.

وی به ضرورت حضور بچه‌ها در دوره پیش‌دبستانی اشاره و تصریح کرد: یافته‌های علمی مبین این موضوع است که گذراندن این دوره به عنوان یک دوره حساس و مهم که شاکله شخصیت آنها را تشکیل می‌دهد ضرورت غیر قابل اجتنابی دارد.

وی افزود: این دوره تخصصی است و باید اجازه ندهیم هرکسی در کلاس پیش‌دبستان حضور پیدا کند؛ نخستی کار طرح سنجش بدو ورود به دبستان بود که یک‌سال به عقب بازگشت و برای گروه سنی ۵ سال تمام که ثبت‌نام شده‌اند به طور آزمایشی در حال اجرا است که در این مرحله ۹۰ هزار نوآموز تحت انجام غربالگری قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی آموزش و پرورش در پایان گفت: در یک‌سال گذشته ۵ استان خراسان شمالی، ایلام، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی افزایش نرخ پوشش دوره پیش‌دبستان را داشته‌اند.

علی‌اصغر فانی، در پاسخ به این پرسش که «با‌توجه به اعلام مرتفع شدن استخدام مربیان پیش‌دبستانی در صحن مجلس شورای اسلامی، آیا این موضوع محقق خواهد شد؟»، اظهار داشت: این کار در حال انجام است و به یک جاهایی می‌رسد. فانی تصریح کرد: نامه مربوط به مربیان پیش‌دبستانی را نوشته‌ایم و قول این موضوع را گرفته‌ایم.

همزمان مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش نیز با اشاره به رایزنی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی گفت: منتظر توافق معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری هستیم. محمد فاضل درباره استخدام ۱۰‌هزار مربی پیش‌دبستانی گفت: در این خصوص مکاتباتی با معاونت برنامه‌ریزی و و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری داشته‌ایم. وی افزود: برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی منتظر توافق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری هستیم اگر مجوزی دریافت شود اعلام می‌کنیم.

این وعده‌ها برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حالی است که این موضوع محل اختلاف نظر آموزش و پرورش و منتقدان آن در چند‌ماه گذشته بود به‌طوری که تعدادی از نمایندگان مجلس با دعوت فانی به مجلس و طرح سؤالاتی، سرانجام به او کارت زرد دادند.

پیش از این در خردادماه امسال علی‌اصغر فانی در کسوت وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که آزمون اولویت استخدام مربیان پیش‌دبستانی در حال نهایی شدن است حتی زمان برگزاری آزمون نیز ۱۷ مرداد‌ماه اعلام شد. اما وزارت آموزش و پرورش بعد از تعیین این تاریخ یکباره از این کار امتناع کرد و نه‌تنها به قانون مصوب مهرماه‌۹۱شکل اجرایی نبخشید بلکه در مقابل همه اعتراض‌هایی که از سوی این قشر عنوان شد تنها توپ را به زمین معاونت نظارت راهبردی انداخت، تا آنجا که در اوایل شهریورماه فانی به بیان یک جمله کوتاه در این‌باره اکتفا کرد با این مضمون که مجوز استخدام مربیان پیش‌دبستانی را نداریم و هر‌وزارتخانه و دستگاه دولتی اگر بخواهد آزمون برگزار کند باید ردیف استخدامی داشته باشد و معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ردیف استخدام می‌دهد که تاکنون نتوانسته‌ایم، ردیفی بگیریم. بنابراین نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

اما بعد از طرح سؤال نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی با حضور در مجلس گفت: «آموزش و پرورش اولویت استخدامی مربیان پیش‌دبستانی را همچنان در دستور کار دارد و در جست‌وجوی راهی برای حل این مشکل است و در آخرین اقدام و در مکاتبه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برای اجرای ماده‌۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جهت جذب نیروهای مورد نیاز با اولویت مربیان پیش‌دبستانی و با گذراندن دوره یکساله مهارتی، از سازمان مدیریت درخواست مجوز کرده‌ایم که این سازمان نیز موافقت کرده و به‌زودی به ما ابلاغ می‌کند».

وی خاطرنشان کرد: «مجلس مقرر کرده است که استخدام منوط به اخذ مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با درنظر گرفتن سنوات استخدامی باشد و بر این اساس آخرین موافقت سازمان مدیریت را دریافت کرده‌ایم و آزمون را به‌زودی برگزار می‌کنیم».حالا شاید با وعده جدید وزیر آموزش و پرورش این پرونده بسته شود.

وزیر آموزش وپرورش با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از حلقه های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی گفت: ارزیابی عملکرد پاشنه آشیل برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ علی اصغر فانی در نشست علمی – تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی» که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش وپرورش برگزار شد ، با اشاره به سیاست های پنجگانه آموزش وپرورش اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته آموزش وپرورش با یک ونیم برابرشدن امکانات و کاهش یک سومی دانش آموزان راهبرد اصلی کیفیت بخشی را انتخاب کرده است.

وی گفت: هشت ماه از اجرای سیاست سامان دهی نیروی انسانی در آموزش وپرورش گذشته است. با وجود آن که آموزش وپرورش حتی یک نیروی جدید استخدام نکرده است ، ولی توانسته است با بازنشستگی ۲۵ هزار نیروی شاغل و افزایش ۲۰۰ هزار نفری دانش آموزان در سال ۹۳ صرفه جویی ۴۰ هزار نیرو را داشته باشد که این نشان از موفقیت این سیاست است .

فانی توسعه مشارکت ها را یکی دیگر از سیاست ها ی آموزش وپرورش در دولت یازدهم معرفی کرد و گفت: تاکنون قریب به ۲۰ تفاهم نامه با وزارت خانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضاء رسانده ایم و توانسته ایم امکانات خوبی را برای آموزش وپرورش جذب کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی و مشارکت مردم در اداره و سرمایه گذاری در مدارس ، نقطه شروع این طرح است که می تواند منشأ خدمات مفیدی برای آموزش وپرورش باشد.

وی گفت: گام اول بودجه ریزی عملیاتی را در سرانه ای کردن ۶۰۰ مدرسه در سال جار ی برداشته ایم. باید با انجام پژوهش های تحقیقی نتیجه این طرح را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آن را با قوت بیشتری و در جهت کاهش تمرکززدایی ادامه دهیم.

فانی، آموزش وپرورش را یک دستگاه دولتی با تمرکز بالا خواند و گفت: رسمیت یعنی صدور بخشنامه و دستورالعمل زیاد در یک دستگاه که سبب کاهش خلاقیت می شود و آموزش وپرورش باید با کاهش بخشنامه و دستورالعمل و افزایش تفویض اختیار به ادارات و مدارس ، قدم مؤثری را در جهت تمرکززدایی برداریم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست گفت: کلید اصلی تعلیم وتربیت دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا ادارات پشتیبان و حامی مدارس باشند .

وی ادامه داد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای تحقق مدرسه محوری است و هرچقدر مدارس به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند تقویت شود به این مهم نزدیک تر شده ایم و لازمه این کار ارتقای استانداردها، تعریف شاخص ها و اندازه گیری آن هاست.

عضو کابینه تدبیر و امید، «تغییر و مقاومت در برابر تغییر» را از موانع اصلی هر تحول سازمانی معرفی کرد و گفت: اگر مدیر یک سازمان سیاست های قبلی را بدون هیچ تغییری ادامه دهد، علاوه بر این که مخالفتی با آن ایجاد نمی شود بلکه هیچ کاری هم صورت نخواهد گرفت و این مناسبت و زیبنده آموزش وپرورش نوین نیست .

فانی «عدم اگاهی»، «عادت مدیران»، «تهدید منافع» و «تجربیات ناصواب مدیران قبلی » را از دلایل مقاومت در برابر تغییر برخی مدیران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک برنامه مهم مقاومت برخی مدیران کاهش پیدا کند باید آن ها را در برنامه ریزی ها دخالت دهیم.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش وپرورش به یک سازمان یادگیرنده تبدیل می شود که هرگونه تحولات در این سازمان باعث ایجاد یک نگرش جمعی می شود و افراد علاوه بر یادگیری از هم می توانند به ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش کمک کند.

وزیر آموزش وپرورش «تفویض اختیار» و «آموزش» را لازمه توانمندسازی مدیران سازمانی عنوان کرد و گفت: باید در تمام رده های یک سازمان ، تفویض اختیار همراه با آموزش کارکنان صورت بگیرد تا تمرکززدایی در سیستم به ارتقای بهره وری بیانجامد.

فانی با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک حرکت دائمی است تأکید کرد: اجرای این برنامه هیچ نقطه پایانی ندارد و همواره یک حرکت رو به جلو و تعالی بخش است که در آن باید «اداره مدرسه» به «رهبری مدرسه» و «مدیریت آموزشگاهی» به «رهبری آموزشی» تبدیل شود تا کارکنان با عشق و اعتقاد به پیشرفت امور مدرسه اهتمام ورزند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه نقطه آسیب پذیر آن است که باید فرایندی را تعریف کنیم که مدیران به جای محتواسازی به ظاهرسازی برنامه ها نپردازند. که این موضوع می تواند ضربه اساسی به اصل این برنامه بزند. اگر ارزیابان خارج از ساختار رسمی آموزش وپرورش باشند نتیجه و امکان موفقیت این برنامه بیشتر خواهد شد.

خبر ۱۱ بهمن ۹۳ استخدام :وزیر آموزش وپرورش با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از حلقه های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی گفت: ارزیابی عملکرد پاشنه آشیل برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ علی اصغر فانی در نشست علمی – تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی» که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش وپرورش برگزار شد ، با اشاره به سیاست های پنجگانه آموزش وپرورش اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته آموزش وپرورش با یک ونیم برابرشدن امکانات و کاهش یک سومی دانش آموزان راهبرد اصلی کیفیت بخشی را انتخاب کرده است.

وی گفت: هشت ماه از اجرای سیاست سامان دهی نیروی انسانی در آموزش وپرورش گذشته است. با وجود آن که آموزش وپرورش حتی یک نیروی جدید استخدام نکرده است ، ولی توانسته است با بازنشستگی ۲۵ هزار نیروی شاغل و افزایش ۲۰۰ هزار نفری دانش آموزان در سال ۹۳ صرفه جویی ۴۰ هزار نیرو را داشته باشد که این نشان از موفقیت این سیاست است .

فانی توسعه مشارکت ها را یکی دیگر از سیاست ها ی آموزش وپرورش در دولت یازدهم معرفی کرد و گفت: تاکنون قریب به ۲۰ تفاهم نامه با وزارت خانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضاء رسانده ایم و توانسته ایم امکانات خوبی را برای آموزش وپرورش جذب کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی و مشارکت مردم در اداره و سرمایه گذاری در مدارس ، نقطه شروع این طرح است که می تواند منشأ خدمات مفیدی برای آموزش وپرورش باشد.

وی گفت: گام اول بودجه ریزی عملیاتی را در سرانه ای کردن ۶۰۰ مدرسه در سال جار ی برداشته ایم. باید با انجام پژوهش های تحقیقی نتیجه این طرح را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آن را با قوت بیشتری و در جهت کاهش تمرکززدایی ادامه دهیم.

فانی، آموزش وپرورش را یک دستگاه دولتی با تمرکز بالا خواند و گفت: رسمیت یعنی صدور بخشنامه و دستورالعمل زیاد در یک دستگاه که سبب کاهش خلاقیت می شود و آموزش وپرورش باید با کاهش بخشنامه و دستورالعمل و افزایش تفویض اختیار به ادارات و مدارس ، قدم مؤثری را در جهت تمرکززدایی برداریم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست گفت: کلید اصلی تعلیم وتربیت دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا ادارات پشتیبان و حامی مدارس باشند .

وی ادامه داد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای تحقق مدرسه محوری است و هرچقدر مدارس به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند تقویت شود به این مهم نزدیک تر شده ایم و لازمه این کار ارتقای استانداردها، تعریف شاخص ها و اندازه گیری آن هاست.

عضو کابینه تدبیر و امید، «تغییر و مقاومت در برابر تغییر» را از موانع اصلی هر تحول سازمانی معرفی کرد و گفت: اگر مدیر یک سازمان سیاست های قبلی را بدون هیچ تغییری ادامه دهد، علاوه بر این که مخالفتی با آن ایجاد نمی شود بلکه هیچ کاری هم صورت نخواهد گرفت و این مناسبت و زیبنده آموزش وپرورش نوین نیست .

فانی «عدم اگاهی»، «عادت مدیران»، «تهدید منافع» و «تجربیات ناصواب مدیران قبلی » را از دلایل مقاومت در برابر تغییر برخی مدیران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک برنامه مهم مقاومت برخی مدیران کاهش پیدا کند باید آن ها را در برنامه ریزی ها دخالت دهیم.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش وپرورش به یک سازمان یادگیرنده تبدیل می شود که هرگونه تحولات در این سازمان باعث ایجاد یک نگرش جمعی می شود و افراد علاوه بر یادگیری از هم می توانند به ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش کمک کند.

وزیر آموزش وپرورش «تفویض اختیار» و «آموزش» را لازمه توانمندسازی مدیران سازمانی عنوان کرد و گفت: باید در تمام رده های یک سازمان ، تفویض اختیار همراه با آموزش کارکنان صورت بگیرد تا تمرکززدایی در سیستم به ارتقای بهره وری بیانجامد.

فانی با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک حرکت دائمی است تأکید کرد: اجرای این برنامه هیچ نقطه پایانی ندارد و همواره یک حرکت رو به جلو و تعالی بخش است که در آن باید «اداره مدرسه» به «رهبری مدرسه» و «مدیریت آموزشگاهی» به «رهبری آموزشی» تبدیل شود تا کارکنان با عشق و اعتقاد به پیشرفت امور مدرسه اهتمام ورزند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه نقطه آسیب پذیر آن است که باید فرایندی را تعریف کنیم که مدیران به جای محتواسازی به ظاهرسازی برنامه ها نپردازند. که این موضوع می تواند ضربه اساسی به اصل این برنامه بزند. اگر ارزیابان خارج از ساختار رسمی آموزش وپرورش باشند نتیجه و امکان موفقیت این برنامه بیشتر خواهد شد.

 

خبر  ۳۰ بهمن ماه ۹۳ استخدام : با توجه به نیازها و منابع مالی که دارد هر زمان اراده کرد نسبت به استخدام و جذب نیرو اقدام کند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه منع قانونی در هیچ دستگاهی برای جذب نیرو نداریم، گفت: آموزش و پرورش می‌تواند با توجه به نیازها و منابع مالی که دارد هر زمان اراده کرد نسبت به استخدام و جذب نیرو اقدام کند

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: گزارشات شما را مسوولان آموزش و پرورش تایید نمی‌کنند. در حال حاضر آموزش و پرورش با ۵۰ هزار نیروی مازاد روبه‌روست.

وی افزود: اما پراکندگی و توزیع فرهنگیان در آموزش و پرورش به گونه‌ای است که در برخی مناطق با کمبود و در برخی دیگر با مازاد نیرو روبه‌رو باشیم. امیدواریم بند ج ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش اجرا شود تا براساس آن به ازای هر سه نفر که بازنشسته می‌شوند حداقل یک نفر وارد آموزش و پرورش شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه اکنون در آموزش و پرورش برای نیروهایی که قرار است وارد این تشکیلات شوند چه آنها که تحصیلات دانشگاهی دارند و یا می‌خواهند وارد موسسات آموزش عالی شوند به تناسب در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت دیده شده است، گفت: اما برای پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا همچنان تعهد خدمت داشته باشند و بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان نسبت به جذب و اشتغال در آموزش و پرورش اقدام کنیم.

نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره استخدام مربیان پیش دبستانی و چرایی عدم صدور مجوز برگزاری آزمون برای جذب این مربیان عنوان کرد: قانونی در این رابطه نیست که باید این کار صورت می‌گرفت که میزان نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی برای این ماموریت مهمی که دارد، محدود است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به رشد اعتبارات آموزش و پرورش در سال آینده اشاره و عنوان کرد: در حالی که رشد اعتبارات جاری کل ۱۱ درصد است، اما اعتبارات جاری آموزش و پرورش ۲۳ درصد رشد یافته و در شرایطی که رشد اعتبارات عمرانی کشور ۱۶ درصد است، این میزان برای آموزش و پرورش رشد ۳۸ درصدی داشته است. با توجه به محدودیت منابع دولت تلاش می‌کنیم نیازهای فرهنگیان را واقع‌بینانه ببینیم و تا جایی که می‌شود منابع را به گونه‌ای توزیع کنیم تا آنها هم رضایت شغلی و کاری داشته باشند.

وی افزود: اما اگر آموزش و پرورش ناچار شود بیش از نیازش نیرو به کار بگیرد، برای جبران منابع، از میزان رفاه کسانی که اکنون در این تشکیلات مشغول به کارند، کاسته می‌شود. بنابراین آموزش و پرورش هرچه نیاز داشته باشد، خودش درخواست می‌کند و استخدام را در دستور کارش قرار می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن تاکید بر اینکه منع قانونی در هیچ دستگاهی برای جذب نیرو نداریم، گفت: بند ج ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه استخدام را داده است ولی این استخدام مراحلی دارد. وزیر آموزش و پرورش نیز این موضوع را مطرح کرده بود که در شرایط برابر برای جذب نیرو، اولویت با فرزندان فرهنگیان باشد که در دولت هم پذیرفته شد. بنابراین در آینده هر استخدامی داشته باشیم، اولویت در شرایط برابر با فرزندان فرهنگیان است.

نوبخت ادامه داد: آموزش و پرورش برای جذب نیروهایی که لازم دارد هیچ محدودیت قانونی ندارد ولی نیازمند تامین منابع است. آموزش و پرورش با توجه به نیاز و منابع مالی که دارد، هر زمان اراده کند می‌تواند نسبت به استخدام و جذب نیرو چه به صورت دائم و چه حق‌التدریس و چه غیره اقدام کند اما باید در نظر داشت که بیش از ۵۰ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش نیز هرچه کاستی در این وزارتخانه ببیند، نسبت به رفع آن نیازها اقدام خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بار دیگر در پاسخ به اینکه آیا اجازه آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی داده می‌شود، گفت: اصرار به القای مطلبی نکنید. هر مقداری که آموزش و پرورش نیاز داشته باشد این امکان قانونی برایش وجود دارد، اما باید در نظر داشت که تعداد دانش‌آموزان کشور از ۱۹ میلیون به ۱۳ میلیون کاهش یافته و اعتبارات آموزش و پرورش رشد پیدا کرده است و آموزش و پرورش باید به تعدادی که نیرو نیاز دارد جذب کند. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ نیز بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار خاص برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دیده شده، اجازه بدهید بدنه بزرگ اداری که اکنون بخش قابل توجهی از بودجه‌ها صرف پرداخت حقوق دستمزدش می‌شود، چابک‌تر شود.

نوبخت درباره بحران فضای آموزشی در شهرک‌های جدیدالتاسیس نیز گفت: این موضوع در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به بحث گذاشته شد اما نمی‌توانیم بار سنگینی به انبوه‌سازان وارد کنیم. مگر آنکه خودمان آن را در لایحه بودجه ببینیم. باید همه تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و روبنایی که یک شهرک مسکونی نیاز دارد، در نقشه‌هایش به طور کامل دیده شود و مورد توجه باشد.

خبر ۱۶ دی ۹۳ استخدام : تعهد استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان لغو می‌شود

خبر ۱۴ دی ۹۳ استخدام : استخدام‌ ۴ هزارنفر قطعی شد

وزیر کار از تعین تکلیف بیش از ۴ هزار مربی حق التدریسی فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: آئین نامه اجرایی تبدیل وضعیت مربیان، تصویب شد.به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی با اعلام اینکه آئین‌ نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس فنی و حرفه‌ای تصویب شد گفت: بیش از ۴ هزار مربی حق التدریس فنی و حرفه ای تبدیل وضعیت می شوند.وزیر کار بیان داشت: هیأت وزیران در جلسه چهارشنبه مورخ ۹۳٫۱۰٫۱۰ که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، آئین‌ نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به رسمی و پیمانی را به تصویب رساند.وی بیان داشت: در این تصویب‌نامه چگونگی تغییر وضعیت استخدامی به رسمی و پیمانی تعداد ۴ هزار ۸۷۶ نفر از مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تعیین شده است.ربیعی افزود: قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه علنی مورخ ۹۱٫۰۵٫۰۸ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود که در دولت یازدهم با جدیت پیگیری شد و پس از تهیه پیش نویس آئین نامه اجرای این قانون توسط کمیته های کارشناسی وزارتخانه برای تصویب هیأت دولت ارسال شد.وزیر کار بیان داشت: آئین نامه قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پس از بررسی و تصویب در جلسات کمیته تخصصی کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک دولت به هیأت دولت ارسال شد که امروز شاهد تصویب آن بودیم.وی افزود: روند اجرای تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توسط این سازمان تدارک دیده می‌شود و به صورت مرحله به مرحله صورت می‌گیرد.

خبر ۱۱ آذر  ۹۳ استختام: زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان مشخص شد

خبر ۱۷ آبان  ۹۳ استختام: استخدام‌های گذشته تبدیل وضعیت بود/ اگر تراز جمع‌بندی نیروها منفی نبود به عسگری‌آزاد جایزه می‌دهم

ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش  و در پاسخ به این پرسش که «آیا استخدام‌های گذشته باعث عدم جذب نیروهای جدید شده است؟»، اظهار داشت: قطعاً چنین چیزی نیست.

وی افزود: در زمان وزارت علی احمدی ۷۰ هزار نفر بازنشسته پیش از موعد با سنوات ارفاقی شدند که در زمان خودش بی سابقه بود؛ در سالهای گذشته خیلی از استخدام‌ها تبدیل وضعیت بود و قرارداد کار معین و نهضتی‌ها به پیمانی تبدیل شدند.

سحرخیز ادامه داد: عسگری‌آزاد این سالها را که افرادی بازنشسته شدند و جذب شدند را جمع‌بندی کند و اگر تراز منفی نبود به او جایزه می‌دهم.

*در گذشته تراکم دانش‌آموزی ۵۰ نفر بود و امروز ۲۰ نفر است

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه گفته می‌شود در گذشته تعداد دانش‌آموزان ۱۸ میلیون نفر بود اکنون ۱۲ میلیون شده است، گفت: آن زمان تراکم کلاس‌های درس ۴۵ تا ۵۰ نفر بود و تهران مدارس سه شیفته داشت اما الان فقط ۱۰ درصد مدارس دو شیفت است و تراکم دانش‌آموزان در کلاس به مرز ۲۰ نفر رسیده است که کیفیت بخشی اینطور است؛ در کلاس‌های با تراکم بالا نمی‌توانیم کیفیت داشته باشیم.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون ۵۳۰ هزار کلاس درس با تراکم دانش‌آموزی پایین داریم، گفت: در گذشته بسیاری از روستاها مدرسه راهنمایی نداشت اما الان تمام روستاها مدرسه راهنمایی دارند.

خبر ۳۰ مهر ۹۳ استختام: نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی‌  در مورد قانون اقدام مربیان پیش دبستانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی‌خواستار پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش در مورد قانون اقدام مربیان پیش دبستانی شدند.

در متن این نامه آمده است مطابق ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌به دلیل استنکاف از اجرای قانون استخدام از مربیان پیش دبستانی و … توسط وزیر محترم آموزش و پرورش خواستار رسیدگی از طریق کمیسیون ذیربط و در صورت استمرار انجام سایر مراتب مندرج در آیین نامه داخلی هستیم.

اسامی‌امضا کنندگان نامه به شرح زیر است:

۱-علیرضا محجوب

۲-نادر قاضی‌پور

۳- جبار کوچکی‌نژاد

۴- سید مرتضی حسینی

۵- محمدرضا خان محمدی

۶- مشهدی عباسی

۷- حمیدرضا فولادگر

۸- ناخوانا

۹- دهدشتی

۱۰- دهقانی

۱۱- محمدرضا آَشتیانی

۱۲- محمد علیپور

۱۳- رضا رحمانی

۱۴- حسینی صدر

۱۵-امضای ناخوانا

در آیین این نامه نیز محمدرضا با هنر خطاب به محمدمهدی زارعی رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس نوشتند طبق آیین نامه اقدام شود.

خبر ۷ مهر ۹۳ استختام:  بحث استخدام مربیان پیش‌دبستانی فعلاً منتفی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بحث استخدام مربیان پیش‌دبستانی فعلاً منتفی است.

خبرگزاری فارس: بحث استخدام مربیان پیش‌دبستانی فعلاً منتفی است

محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «موضوع استخدام مربیان پیش دبستانی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟»، اظهار داشت: بحث استخدام مربیان پیش‌دبستانی فعلاً منتفی است و مسئله‌ای که باقی می‌ماند، پیشنهاداتی است که وزارت آموزش و پرورش برای ادامه فعالیت این افراد دارد.

وی ادامه داد: بخشی از مربیان پیش‌دبستانی به عنوان مؤسس مجوز دارند و می‌توانند در مدارس دولتی از فضایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، استفاده کنند و برای کسانی که مجوز ندارند یا مؤسسانی که می‌خواهند سامان یافته‌تر کار کنند، پیشنهاد داده‌ایم‌ تا در قالب تعاونی‌هایی در استان‌های مختلف کشور فعالیت کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش هم مجوزی خواهد داد تا مراکز پیش‌دبستانی از نظر مالی و فضاهای آموزشی با حداقل قیمت تشکیل شوند و برای تعامل با مؤسسات بیمه‌ای در این خصوص نیز تسهیل‌گری صورت می‌گیرد تا شرایط آنها بهتر شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش پرورش تصریح کرد: بهترین کاری که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در خصوص مربیان پیش‌دبستانی انجام دهد، این است که اگر اینها تعاونی تشکیل دهند، وزارت آموزش و پرورش از آنها حمایت همه‌جانبه کند.

خبر ۷ مهر ۹۳ استختام: جزییات استخدام افراد بیسواد در آموزش و پرورش دولت دهم/حق اخراج نداریم 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام جزییان استخدام افراد بیسواد در آموزش و پرورش در دولت دهم گفت:با گذاشتن دوره های آموزشی ، تغییر شغل و انتقال به حوزه اداری، دفتری این مشکل را حل می کنیم.سید محمدبطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره اعلام آمار استخدام افراد بیسواد در دولت قبل گفت: در آموزش و پرورش معلم بیسواد به معنای واقعی وجود ندارد. وی افزود: تعجیل در اجرای نظام ۶-۳-۳ در دولت گذشته موجب شد تا آموزش و پرورش با کمبود معلم در پایه ششم روبرو شود. بنابراین مجبور شدند  هرکسی را وارد کلاس های درس کنند.بطحایی ادامه داد: در صورتی که باید معلم ابتدایی دوره های آموزشی را گذرانده باشد و با روش تدریس روانشناسی  رشد و با اصول و فنون کلیات روش ها آشنا باشد.معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پیش از اینکه پایه ششم را اضافه کنند باید فضا و نیروی انسانی پیش بینی می کردند که این اتفاق کمتر افتاد. اما چون تعجیل در اجرای این نظام وجود داشت مجبور شدند معلمانی که دوره های آموزشی  را نگذارنده اند و یا رشته های متناسب با آموزش در آموزش و پرورش ندارند جذب شوند.بطحایی با اشاره به یک مثال تصریح کرد: معلم ابتدایی که پیش از این راننده بودو در دولت قبل استخدام شده است، نزد من آمد و خواهش کرد دوباره راننده باشد چرا که نمی تواند کلاس را اداره کند، حتی جذب یک معلم همانند این راننده هم برای آموزش و پرورش عیب است.وی تصریح کرد: البته تعداد جذب این دسته از معلمان در آموزش و پرورش زیاد نیست. برخی از آنان ظرفیت معلمی را ندارند و حتی با آموزش هم درست نمی شوند. بنابراین با تغییر شغل و انتقال به حوزه اداری، دفتری این مشکل را حل می کنیم. وی با تاکید بر اینکه طبق قانون این افراد را نمی توانیم اخراج کنیم اظهار کرد:برای برخی از معلمان که در دولت گذشته استخدام شدند باید کلاسهای آموزشی برگزار کنیم.پیش از این غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود در آموزش و پرورش اتعداد ۱۵۲۰نفر بی‌سواد هستندوحدود ۱۰هزار نفربا مدرک راهنمایی  در دولت دهم استخدام شدند.خبر ۷ مهر ۹۳ استختام: یک فوریت تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی نهضت سوادآموزی تصویب شد

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت تسری قانون تفسیر قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به دانشجویان دارای شرایط مشابه مرکز تربیت دبیر امام علی (ع) کردکوی را تصویب کردند.به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «عطاء الله سلطانی صبور» به عنوان نماینده ۵۱ نماینده امضاکننده این طرح به تشریح آن پرداخت و گفت: قانون تفسیر قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۴ مهرماه سال ۹۲ به حل مشکل دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران پرداختند.وی ادامه داد: این افراد مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۴ مهرماه سال ۹۲ شده اند و در اولویت استخدام قرار گرفته اند.نماینده مردم رزن در مجلس خاطرنشان کرد: اما پس از مدتی و پس از تصویب قانون مذکور مشخص شد که عده ای دیگری از دانشجویان با شرایط مشابه در سایر مراکز وجود دارند به همین دلیل این استفساریه به هیات رییسه تقدیم شده است.به گزارش ایرنا، این استفساریه دو فوریتی بود که پس از سخنان سلطانی صبور، علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت آن را به رای گذاشت اما دو فوریت به تصویب نرسید.سپس نمایندگان خواهان رای گیری درباره یک فوریت شدند که از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن علنی ۱۴۲ نماینده رای مثبت، ۱۶ رای منفی و ۱۱ رای ممتنع دادند.

خبر ۳۱ شهریور ۹۳ استختام: دولت نسبت به اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی اقدام کند

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش:

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد که دولت باید نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی اقدام کند.محمدمهدی‌ زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی رسیدگی به وضعیت استخدام مربیان پیش‌دبستانی گفت: بر اساس قانون مصوب سال ۹۱، از دولت انتظار می‌رود که به قانون احترام گذاشته و نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کند.وی افزود: پسندیده نیست که این مساله باعث اختلاف و کدورتی میان دولت و مجلس شود، البته مجلس هم مکانیسم‌هایی در اختیار دارد که آن مکانیسم‌ها در این مقطع به مصلحت کشور نیست که مطرح شود.رئیس کمیسیون آموزش مجلس با این حال در بیان این مکانیسم‌ها گفت:‌ یکی از مهمترین این مکانیسم‌ها ماده‌ی ۲۳۶ آیین نامه‌ی داخلی مجلس است، که براساس آن هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون­‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولان دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ارجاع می‌شود و چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.زاهدی تصریح کرد: بنابراین در این مقطع نه در شان مجلس و نه در شان دولت می‌دانیم که بخواهیم وارد فاز اختلافی شویم، لذا انتظار می‌رود که دولت به قانون تمکین کرده و آن را اجرایی کند

خبر ۱۲ شهریور ۹۳ استختام: آمادگی برگزاری آزمون استخدامی ویژه مربیان پیش دبستانی را داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، آزمون استخدامی‌مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی را می‌توان یکی از خبرسازترین اخبار آموزش و پرورش در طول ماه‌های اخیر عنوان کرد.

ماجرا از آن جا آغاز شد که طبق قانون مصوب مجلس در تاریخ ۱۷ مهر ۹۱ مقرر شد تا آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون استخدامی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را طی مدت دو سال تعیین تکلیف کند. هم اکنون تنها یک ماه از فرصت قانونی آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمون باقی مانده است اما برگزاری آزمون دچار افت و خیزهایی شده است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش از برگزاری آزمون استخدامی‌مربیان پیش دبستانی در تاریخ ۱۷ مرداد خبر داد اما پس از آن بود که اعلام شد آزمون در تاریخ مقرر برگزار نخواهد شد چرا که هنوز ردیف استخدامی‌برگزاری این آزمون از سوی هیئت دولت کسب نشده است.

دولتی‌ها نیز دلایل مختلفی را درخصوص عدم اعطای ردیف استخدامی‌بیان می‌کنند، دلایلی همچون وجود نیروی مازاد در آموزش و پرورش، ضرورت چابک سازی دولت و پیش خور شدن ردیف‌های استخدامی‌آموزش و پرورش در دولت گذشته.

مجلس برای پایان بخشیدن به این مشکل، طرح دو فوریتی استفاده از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به صورت حق التدریس را مطرح کرد اما این طرح نیز رای نیاورد و پس از آن بود که علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه آموزش اعلام کرد: شاهد بودیم که مجلس طی چند روز گذشته طرح دو فوریتی استخدام مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی را تصویب نکرد. در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که اگر توانستیم ردیف استخدامی‌از معاونت راهبردی ریاست جمهوری اخذ کنیم با برگزاری یک آزمون بر حسب نیازی که داریم تعدادی از نیروها را استخدام کنیم اما هنوز مجوزی نداریم و مجلس نیز طرح دو فوریتی استخدام این مربیان را تصویب نکرده است. بنابر این نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

این صحبت‌های وزیر را شاید بتوان به نوعی ریختن آب پاکی بر روی دست مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی دانست.

اما در کش و قوس این ماجرا، مربیان پیش دبستانی که از بلاتکلیفی وضعیت خود گلایه دارند با تجمع در مقابل نهاد ریاست جمهوری خواستار برگزاری آزمون استخدامی‌مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی و بستن این پرونده یک بار برای همیشه هستند.

حدود یک هزار نفر از مربیان پیش دبستانی که تعدادی از آنها نیز از شهرستان‌ها به تهران آمده اند، برای سومین روز متوالی مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده اند.

یکی از مربیان پیش دبستانی به تسنیم گفت: آموزش و پرورش اعلام می‌کند که با کمبود نیرو در مقطع ابتدایی مواجه است و برای حل این مشکل از نیروهای در آستانه بازنشستگی دعوت به همکاری کرده اند در حالیکه می‌توانند هزینه ای را که به این نیروها پرداخت می‌کنند را به مربیان پیش دبستانی پرداخت کرده و از آنها به صورت حق التدریس استفاده کنند.

وی افزود: مسئولان در برابر تجمع مربیان پیش دبستانی تنها عنوان می‌کنند که این مشکل حل می‌شود در حالیکه ما به آنها گفته ایم در دولت قبل نیز این وعده‌ها به ما داده شد و تمام این کاغذبازی‌ها را طی کرده ایم. خواسته به حق ما این است که یک ماه مانده به پایان فرصت قانونی، این آزمون برگزار شود اما برگزاری آزمون بهانه ای نشود که بخشی از مربیان پیش دبستانی را به دلیل اینکه نمره قبولی نگرفتند، حذف کنند.

این مربی پیش دبستانی عنوان کرد: دو سال فرصت برای برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی وجود داشت چرا در طول این دو سال زمینه لازم برای برگزاری آزمون را فراهم نکردند و حالا نیز اعلام می‌شود که دولت قبل ۶۰ هزار نفر را در آموزش و پرورش استخدام کرده و دیگر ظرفیتی برای جذب نیرو نداریم. وضعیت مربیان پیش دبستانی همانند گوشت قربانی است و خواسته به حق ما اجرای قانون مصوب مجلس، نادیده گرفته می‌شود.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس معتقدند که آموزش و پرورش باید قانون را اجرا کند.

جبار کوچکی نژاد در این زمینه به تسنیم گفت: موضوع بلاتکلیفی برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی را با رئیس مجلس در میان گذاشته ایم و وی قول مساعد داده است که در این زمینه وزیر آموزش و پرورش را به مجلس بیاورد تا هر چه سریعتر مشکل حل شود.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش را نهاد حاکمیتی بدانیم بر این اساس این وزارتخانه از دولت ۴۰ هزار ردیف استخدامی‌طلب دارد؛ وزیر آموزش و پرورش مسئول اجرای قانون مصوب مجلس است بنابراین باید آزمون مربیان پیش دبستانی را برگزار کند. وزیر آموزش و پرورش موظف است از حق و حقوق فرهنگیان در دولت دفاع کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: آموزش و پرورش هم اکنون به نیروی انسانی نیاز داشته و از بازنشستگان برای همکاری دعوت می‌کند در چنین شرایطی می‌تواند از مربیان پیش دبستانی به جای نیروهای بازنشسته استفاده کند.

 

خبر۳ شهریور ۹۳ استختام : امکان افزایش حقوق در آموزش و پرورش نداریم/ افزایش حقوق پس از اصلاح ساختار نیروی انسانی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به لزوم اصلاح ساختار نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بر اساس مقررات موجود امکان افزایش حقوق در آموزش و پرورش نداریم.سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامه‌ای برای افزایش حقوق معلمان در مقاطع مختلف وجود دارد؟»، اظهار داشت: تا زمانی که ساختار نیروی انسانی را اصلاح نکنیم، بر اساس مقررات موجود امکان افزایش حقوق نداریم.وی افزود: قانون می‌گوید که تمام این موارد باید پس از اصلاح ساختار نیروی انسانی انجام شود؛ قانون یک ظرفیت‌هایی برای افزایش پیش بینی کرده است، اما گفته است این افزایش از محل اصلاح ساختار انجام شود.بطحایی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم افزایش حقوق را انجام دهیم که ساختار را اصلاح کنیم، خاطرنشان کرد: یعنی اگر ۳۰ یا ۴۰ هزار نیرو را در جایی کم کنیم، آن وقت می‌توانیم مقداری از آن را به بند ۵ ماده ۶۷ اختصاص دهیم یا به همکاران اختصاص دهیم.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به فارس گفت: باید شرایط را هم داشته باشیم؛ به عنوان مثال نمی‌توانیم برای آن نیرویی که بین ۶ تا ۱۰ ساعت کلاس می‌رود و مابقی ساعات را در دفتر مدرسه حضور دارد افزایش حقوق داشته باشیم.وی ادامه داد: اما آن فردی که تمام همکاری را برای سیاست‌های دولت انجام می‌دهد و تمام ساعات موظف آن پر شده است و در منطقه‌ای که آموزش و پرورش نیاز دارد تدریس می‌کند، باید انگیزش‌های لازم را برای او فراهم کنیم.

 

خبر۳ شهریور ۹۳ استختام : مخالفت نمایندگان با کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی

مخالفت نمایندگان با کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی ۳۳ دقیقه پیش

مجلس برای ممانعت از تشدید تورم پرسنلی دولت با کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی مخالفت کرد
سرویس: صحن
نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ شهریور) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش که به دلیل مغایرت با قانون برنامه نیاز به دوسوم آرای مجلس را داشت مخالفت کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح دوفوریتی نمایندگان پیشنهاد سلب یک فوریت را دادند که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح این طرح دوفوریتی با بیان اینکه در حال حاضر با یک واقعیت اجتماعی در کشور روبرو هستیم، گفت: هزاران نفر از فرزندان ملت که در مناطق مختلف بخشی از عمر خود را به‌عنوان نیروی حق‌التدریس در آموزش و پرورش گذرانده‌اند توقع به کار گرفته شدن در این وزارتخانه را دارند اما آموزش و پرورش به هر دلیلی از این امر استنکاف می‌ورزد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بیان دلیل به کار نگرفتن نیروهای حق‌التدریسی و مربیان پیش‌دبستانی دو دلیل تناقض را عنوان می‌کند ادامه داد: آموزش و پرورش از طرفی دم از داشتن نیروی اضافه در کلانشهرها و از طرف دیگر می‌گوید به همین مقدار مازاد نیرو، در مناطق محروم نیرو کم داریم با این وضعیت در اول مهرماه برخی مناطق کشور با مشکل آموزشی مواجه می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بار مالی این موضوع توضیح داد: پیشنهاد این است که مبلغی که به‌عنوان اضافه‌کار به نیروهای بازنشسته و سایر نیروها داده می‌شود، به نیروهای حق‌التدریسی و مربیان پیش‌دبستانی داده شود.

طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش

براساس ماده واحده یک تبصره به شرح زیر به‌عنوان تبصره ۱۰ به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵/۷/۱۳۸۸ و اصلاحات بعدی آن الحاق می‌شود:

تبصره ۱۰- وزارت آموزش و پرورش مکلف است مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمتی آموزشی (گروه‌های تصریح شده با شرایط مندرج در تبصره ۹) را که در اولویت استخدام قرار دارند،‌ منحصراً و بدون رعایت ماده ۸ این قانون تا زمان اجرای قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۹/۷/۱۳۹۱ به صورت حق‌التدریسی به کار گیرد. بار مالی ناشی از این امر از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود.

این قانون از تاریخ ۱/۷/۱۳۹۳ لازم‌ا لاجرا است

خبر۳ شهریور ۹۳ استختام : طرح تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی

طراح طرح تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی گفت: دولت به دلیل پر شدن ردیف‌های استخدامی جلوی استخدام حق‌التدریسی‌ها را گرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جبار کوچکی‌نژاد در دفاع از دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش گفت: این طرح در راستای قانون مصوب مجلس هشتم است، وزارت آموزش و پرورش نیز در مرداد ماه سال جاری بر اساس همین قانون تصمیم به برگزاری آزمون استخدامی داشت که دولت به دلیل پر شدن ردیف‌های استخدامی جلوی این آزمون را گرفت.

نماینده مردم رشت افزود: قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب کرده است به ازای بازنشستگی هر سه نفر، یک نفر استخدام شود ولی آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کرده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تعداد بی‌سوادان آموزش و پرورش، گفت: بر اساس اعلام برخی منابع ۱۰ هزار بی‌سواد در آموزش و پرورش وجود دارد ولی عدد واقعی آن ۱۲۰۰ بی‌سواد در مجموعه معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی است.

غلامرضا کاتب در مخالفت با دو فوریت گفت: در خصوص رفع نشدن مشکلات معلمان حق‌التدریسی حرفی ندارم ولی درباره چگونگی حل این مشکل نظر دارم.

نماینده مردم گرمسار افزود: آموزش و پرورش باید مشکل استخدام پیش دبستانی‌ها را حل می‌کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مشکل، فقدان قانون نیست بلکه اجرا نشدن قانون است، باید از وزیر آموزش و پرورش پرسید چرا قانون مربوطه را اجرا نکرده است؟

ابراهیم نکو در موافقت با این فوریت گفت: حق‌التدریسی‌ها از حداقل حقوق و مزایا برخوردارند و مجلس باید به خانواده آنان پاسخ دهد.

نماینده مردم ورامین افزود: حق‌التدریسی‌ها با حداقل‌ها زندگی می‌کنند و سالیان طولانی است که فرزندان این کشور را آموزش می‌دهند؛ حالا معنا ندارد که همچنان بلاتکلیف بمانند.

وی یادآور شد: اینان عمر خود را در نظام آموزش و پرورش صرف کرده‌اند و سکوت نمایندگان مجلس در حق آنان خیانت است.

پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، مجلس وارد رای‌گیری شد و از ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه، ۱۴۲ نفر با رسیدگی دو فوریتی به این طرح موافقت کردند.

خبر۲ شهریور ۹۳ استختام : تجمع مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها مقابل مجلس

تعدادی از مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها صبح امروز برای پیگیری مطالبات خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها خواستار رسیدگی به وضعیتشان و استخدام هستند که تاکنون نیز قانون درباره آنها اجرایی نشده است.
پیش از این در هفته گذشته نیز این افراد برای رسیدگی به وضعیت خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

خبر۴ مرداد ۹۳ استختام :  تلاش آموزش و پرورش برای تسریع در برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی

وزیر آموزش و پرورش از تلاش این وزارتخانه برای برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی های انجام شده قرار است به زودی زمان برگزاری این آزمون مشخص شود.

 

علی اضغر فانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، درباره آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی، افزود : با توجه به اهمیت این مهم، طی هماهنگی های انجام شده با محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، محمود عسکری آزاد جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه و نظارت راهبردی رییس جمهور معاونت توسعه مدیریت ، قرار است نحوه وزمان برگزاری این آزمون مورد بررسی واقع شود

وی ادامه داد : وزارت آموزش و پرورش جلسات متعددی را برای تعیین تکلیف برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی برگزار کرده و بی شک درآینده نزدیک زمان برگزاری این آزمون را اعلام خواهیم کرد.

خبر ۱ مرداد ۹۳ استختام : احتمالاٌ تا آخر هفته توافق برگزاری آزمون انجام می‌شود

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی، گفت: احتمالاٌ تا آخر هفته توافق برگزاری آزمون انجام می‌شود و به ۲ ماه زمان برای برگزاری آزمون نیاز داریم.
عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی چگونه است؟»، اظهار داشت: قرار است همین روزها وضعیت برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی مشخص شود.
وی افزود: احتمالاٌ تا آخر هفته این توافق انجام می‌شود و اگر این توافق انجام شد، اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ پس از مشخص شدن برگزاری این آزمون زمان آن از طرف ما مشخص خواهد شد.
عمادی با بیان اینکه منتظر هستیم این اجازه را بدهند که آزمون را برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اجازه برگزاری آزمون را دادند، آن زمان ۴۰ تا ۴۵ روز و شاید ۲ ماه زمان نیاز داریم تا این آزمون را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر همین الان که اول مردادماه است اجازه برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی را بدهند، می‌توانیم تا اواسط یا اواخر شهریورماه آزمون را برگزار کنیم.
*شرکت کنندگان در آزمون به سال تحصیلی جدید نخواهند رسید
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا شرکت کنندگان در این آزمون می‌توانند برای سال تحصیلی پیش رو در آموزش و پرورش فعالیت کنند؟»، تصریح کرد: خیر، این افراد برای سال تحصیلی جدید نخواهند رسید؛ اگر این افراد پذیرفته شوند برای سال تحصیلی آینده (۹۵-۹۴) به کارگیری می‌شوند؛ وقتی نتایج اعلام شود مراحل مربوط به صلاحیت‌ها پیگیری می‌شود و به سال تحصیلی بعدی خواهند رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هنوز وضعیت ردیف‌های استخدامی مرتفع نشده است؟»، گفت: در حال رایزنی هستیم و هنوز کامل حل نشده است؛ یعنی تعداد ردیف‌ها و اینکه مجوز برای چند ردیف استخدامی خواهند داد، هنوز مشخص نیست.
*تعداد شرکت کنندگان در آزمون مشخص نیست
عمادی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «چند نفر حائز شرکت در آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی هستند؟»، عنوان کرد: هنوز معلوم نیست؛ اگر تعداد ردیف‌های استخدامی مشخص باشد، یک شرایطی اعلام می‌کنیم که چند برابر ظرفیت بتوانند در آزمون شرکت کنند که این چند برابر هم محل بحث است.
وی افزود: بنابراین همه چیز در گروی آن مجوز است؛ وقتی مجوز را گرفتیم و روی میز آمد، آن زمان می‌بینیم داوطلبان چه تعدادی هستند و آن وقت شرایط را اعلام می‌کنیم.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا افرادی که می‌خواهند در آزمون استخدامی شرکت کنند باید دارای شرایط خاصی باشند؟»، اظهار داشت: بله، ابتدا باید مجوز استخدام را بدهند و پس از آن مدرک تحصیلی، سابقه و امتحان مکتوب هم وجود دارد و هر کدام یک نمره دارد و در مجموع نمره نهایی خواهد بود.

خبر ۳۰ تیر ۹۳ استختام :  تذکر بیش از ۷۰ نماینده به روحانی برای استخدام معلمان حق‌التدریس

بیش از هفتاد نماینده مجلس در یک تذکر کتبی به رئیس جمهور خواهان اجرای مصوبه مجلس برای استخدام معلمان پیش دبستانی و حق‌التدریسی توسط آموزش و پرورش شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تذکرات کتبی نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز به شرح زیر است:
قاضی پور، حسینی، پژمان فر، زاهدی، سبحانی‌نیا، سلیمی، محجوب، عزیزی، رهبری،‌ صلاحی، نبویان، هاشمی نخل ابراهیمی، رجایی، بنی هاشمی، خسته بند، هاشمی سپیدان، حاجی دلیگانی، بزرگواری، موسوی نژاد، نادران، عارفی، آبادی، آلیا، اختیاری، آشتیانی، نجابت، فریدونی، قادری، اخوان بی‌طرف، رستمیان، دواتگری، سعیدی، کاتب، خان محمدی، حسن‌زاده، حسین زاده بحرینی، عبداللهی، افضلی‌فرد، عبدالله‌زاده، کوثری، امیری، بیاتیان، علوی، مرادی، بیگلری، قادرمرزی، بت کولیا، رجبی، نوروزی، صابری، امامی، طاهری، عباسی، نظری مهر، آصفری، افتخاری، جعفرزاده، حسینی، ابوترابی، میرگلوبیات، رجبی، ملکشاهی، جلیلیان، جوکار، قائید رحمت، محبی، شوشتری، سالک، لاهوتی، دامادی، بیرانوند، رحماندوست، ثروتی، کریمیان، اسماعیلی به رئیس جمهور: توضیح علت عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی.
بشیری به وزیر کشور: تسریع در انتساب معاون سیاسی وزیر کشور.
حاجی دلیگانی به وزیر صنعت: توضیح علت صدور پروانه بهره‌برداری از معادن روستایی.
سامری به وزیر بهداشت: توضیح علت ناکارآمدی مدیران برخی دانشکده‌های بهداشت.
خسروی به وزیر راه: تسریع در حل مشکلات ایستگاه راه آهن شهرستان‌ها.
محجوب به وزیرصنعت: لزوم انعقاد قرارداد با بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت.
کوچکی‌نژاد به وزیر امور اقتصادی: توضیح علت عدم تأسیس شعب بانک‌های دولتی در مناطق حاشیه‌ای شهر رشت، به وزیر کشور: لزوم حل مشکل انباشت زباله در شهرستان رشت.
جمیری به وزیر علوم: تسریع در حل مشکل شبکه برق شهرستان خارک، به وزیر آموزش و پروش: تسریع در پرداخت پاداش مستخدمان رسمی و پیمانی شاغل در مناطق محروم.
خبر ۲۹ تیر ۹۳ – معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کاشمر از کمبود ۶۷ نفری نیرو در مقطع ابتدایی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، کاظم شیردل صبح امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش کاشمر اظهار کرد: بر اساس آمار استخراج شده تنها ۴۶ نیروی موجود می‌توانند در کلاس درس مقطع ابتدایی حاضر شوند و این در حالی است که برای تامین نیروی مورد نیاز ۵۴۳ کلاس درس با ۶۷ نفر کمبود مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه پایه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی شکل می گیرد، افزود: بر اساس اطلاعات آماری که در هفته‌های اخیر استخراج شد مشخص شد ۶۵ درصد نیروهای آموزش ابتدایی خانم و ۳۵ درصد آقا هستند و این نشان دهنده نبود  تطابق جنسیت دانش‌آموز و معلم در مدارس ابتدایی کاشمر است.
معاون آموزش ابتدایی کاشمر با تاکید بر اینکه نبود تطابق بحث جامعه‌پذیری و فرهنگ‌سازی دانش‌آموز را خدشه‌دار می‌کند، یادآور شد: دانش‌آموز پسر باید با روحیات مردانه و دانش‌آموز دختر با روحیات زنانه آموزش ببیند.
وی با بیان اینکه باید حضور معلم در کلاس از روی میل و علاقه باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیرو در آموزش ابتدایی به دنبال ایجاد انگیزه و فراهم کردن شرایط و زمینه‌ای هستیم که معلمان با میل و علاقه وارد دوره ابتدایی شوند.
شیردل تصریح کرد: امیدواریم با افزایش ۲۰ درصدی فوق‌العاده شغل در دوره ابتدایی شاهد ایجاد انگیزه در معلمان برای تدریس در مقطع ابتدایی و برطرف شدن کمبود نیرو در این حوزه باشیم.
معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از کمبود فضای آموزشی در مجموعه مسکن مهر کاشمر گفت: اگر چه در سال‌های اخیر فضاهای جدیدی به مجموعه آموزش و پرورش کاشمر اضافه نشده اما افزایش جمعیت سبب ایجاد کمبود فضای آموزشی در این شهرستان شده است.

خبر ۱۵ تیر ماه ۹۳ – فعلاٌ آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی برگزار نخواهد شد و برگزاری این آزمون در ۱۷ مرداد امسال منتفی است.رئیس مرکز سنجش وزارت آ موزش و پرورش گفت: فعلاٌ آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی برگزار نخواهد شد و برگزاری این آزمون در ۱۷ مرداد امسال منتفی است.عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی در تاریخ مورد نظر برگزار خواهد شد؟»، اظهار داشت:این آزمون فعلاٌ برگزار نخواهد شد تا کسب مجوز از معاونت راهبردی ریاست جمهوری انجام شود.وی افزود: مجوز برگزاری آزمون را معاونت راهبردی ریاست جمهوری صادر می‌کند و هنوز این مجوز صادر نشده است.

عمادی در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش آماده برگزاری این آزمون است؟»، خاطرنشان کرد: هرگاه این آزمون بخواهد برگزار شود آمادگی برای آن نیز وجود خواهد داشت.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: برگزاری آزمون مربیان پیش‌دبستانی در تاریخ ۱۷ مردادماه منتفی است و نمی‌توانیم زمان دیگری را تا کسب مجوز برای آن اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه برگزار کننده آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: مرکز سنجش آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمون حداقل دو ماه زمان نیاز دارد؛ یعنی از زمانی که تاریخ دقیق آزمون مشخص شود دو ماه زمان برای برگزاری آن نیاز داریم.

عمادی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی آزمون، مشخص شدن طراحان سؤال، تهیه سؤالات آزمون و برقراری امنیت آزمون زمان کافی نیاز دارد.

خبر ۳۱ خرداد ۹۳ – برگزاری آزمون استخدامی شرکتی ها و پیش دبستانی ها قطعی شد
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه خود، وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد تا آزمون شرکتی ها و پیش دبستانی ها را برگزار کند.عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت در جلسه ای که وزیر آموزش و پرورش حضور داشت،سوالاتی در مورد آزمون شرکتی ها و پیش دبستانی ها مطرح شد و نهایتا وزیر آموزش و پرورش موظف شد این آزمون را برگزار کند.وی تصریح کرد : البته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد در این زمینه ردیف بودجه ای نداریم اما کمیسیون به وی اعلام کرد بر اساس قانون باید این آزمون را برگزار کند.
خبر ۳۱ خرداد ۹۳- استخدام‌های آموزش و پرورش دور زدن قانون بود

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از استخدام‌های انجام شده در وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم انتقاد کرد و گفت: این استخدام‌ها غیر قانونی بود و ما به دنبال ابطال آن هستیم.“محمدعلی پورمختار” در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، با اشاره به استخدام‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش دولت دهم افزود: استخدام‌های اخیر آموزش و پرورش مشکل دارند و ما منتقد آن هستیم، اداره کل‌های آموزش و پرورش با مدارک لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم به عنوان خدمت‌گذار در مدارس به کار گرفته شده‌اند. اما قانون را دور زده‌اند و در یک چشم به هم زدن این نیروها را آموزشی کرده و معلمان قدیمی را از کار بیکار یا به مرکز استان فرستاده‌اند.پورمختار تصریح کرد: فرد صفر کیلومتری که آموزشهای لازم را ندیده چطور می تواند کلاس و مدرسه را مدیریت کند. باید با این روند منتظر این باشیم که سطح آموزش افت کند.وی اعلام کرد: کمیسیون اصل نود به دنبال این است که این استخدامها را ابطال کند.نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه تبعیض ناروایی در به کارگیری این نیروها وجود داشته است، اظهارکرد: در منطقه بهار و کبودرآهنگ نیروی آموزشی داشتیم ولی از مرکز استان نیرو برای این دو شهرستان به کار گرفته اند.وی درباره استانی شدن انتخابات نیز گفت: استانی شدن انتخابات محاسن و معایبی دارد ولی معایب آن بیشتر است، علت این است که همه نمایندگان یک استان نماینده کل استان می شوند و مقداری نگاه منطقه‌ای را از دست می دهند و ممکن است ظرفیت نمایندگان در مرکز استان جمع شوند.پورمختار اضافه کرد: از طرفی چون حد نصابی رعایت نمی شود لذا ممکن است از یک محل یا منطقه تعداد بیشتری نماینده انتخاب شود.وی رفع نگاه تعصب آمیز محلی و منطقه ای را از محاسن این طرح دانست و گفت: نمایندگان خود را نماینده کل استان می دانند و با هم برای پیشرفت استان قدم برمی دارند، هم اکنون هر کدام از نمایندگان تلاش می کند، حوزه انتخابیه خود را نجات دهد.پورمختار یادآور شد: این اتفاق کار را برای تبلیغات و بعد از انتخابات سخت می کند چرا که باید کل استان را پوشش دهند.نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با اعلام اینکه فاز اول سیستم خنک کننده تر به خشک نیروگاه مفتح فعلا تعطیل است، افزود: فاز اول بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته ولی به خاطر عدم تامین بودجه بلاتکلیف مانده است، پیگیری‌هایی در دولت قبل داشته‌ام هر بار مسؤولان دولتی قول داده و به آن عمل نکرده اند.

پورمختار اعلام کرد: ملاقاتی با وزیر نیروی دولت یازدهم خواهم داشت تا اعتبار لازم برای اجرای فاز اول را جذب کنیم.

وی یادآور شد: برای فاز اول این سیستم ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و به کمتر از چهار میلیارد تومان برای اتمام نیاز دارد. البته با توجه به اجرای هر کدام از دو فاز بعدی به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خبر ۲۱ خرداد ۹۳ –  برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی در ۱۷ مرداد

به گزارش افکارنیوز، هفته گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی در ۱۷ مرداد خبر داد.

البته فانی از احتمال تغییر تاریخ برگزاری این آزمون یاد کرد و گفت: دستورالعمل آزمون مربیان پیش‌دبستانی آماده شده است و یک جلسه هماهنگی با معاونت توسعه منابع انسانی ریاست‌‌جمهوری را در پیش داریم که امیدواریم بتوانیم هماهنگی‌های لازم را انجام داده تا بتوانیم اقدام کنیم. آزمون استخدامی طبق قانون شامل مربیان پیش‌دبستانی در یک شرایط خاص و معلمان خرید خدمت آموزشی است که اجازه می‌خواهم نهایی شده آن را اعلام کنیم که بعداً انتظار و توقعی در مخاطبان ایجاد نشود.

در قانون مصوب مجلس در این خصوص آمده است: دو تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره های (۸) و (۹) به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش اصلاحی مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۰۷ الحاق می‌شود.

تبصره۸ـ احکام قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹.۰۳.۰۸ به استثنای احکام ناظر بر دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم به قوت خود باقی است.

دانشجویان ورودی سال ۱۳۸۸ مرکز تربیت معلم نیز که طبق مقررات مربوطه مشخص شده‌اند مشمول این حکم می‌شوند.

تبصره ۹ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای تبصره (۲) ماده (۵۱) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۰۵ و بند (ج) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.۰۷.۰۸ از تاریخ لازم الاجراءشدن این قانون حداکثر ظرف ۲ سال کلیه مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی خود را که با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند از طریق برگزاری آزمون و با در نظر گرفتن شرایط مندرج در مواد (۲) و (۳) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۸.۰۷.۱۵ و اصلاحات بعدی آن، مدرک و رشته تحصیلی، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش در اولویت استخدام قرار دهد. درباره مربیان پیش‌دبستانی مطابق روال قبل اعم از سیاستگذاری، نظارت، صدور مجوز و تدوین محتوا عمل کند.

برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش با توجه به فرصت مجلس برای این موضوع در دولت دهم به نتیجه نرسید.

اواخر فرودین ۹۲ بود که حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش‌وپرورش وقت درخصوص برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی گفت: آموزش و پرورش بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش برای همیشه باید تکلیف مربیان پیش‌دبستانی را روشن کند و موظف است طی دو سال با برگزاری آزمون، این نیروها را تعیین و تکلیف کند.بر اساس قانون، آموزش و پرورش می‌تواند طبق نیاز بر اساس تخصص، رشته، منطقه و جنسیت این آزمون‌ها را برگزار کرده و نیروهای پذیرفته شده را تعیین و تکلیف کند و این آزمون یک بار برای همیشه برگزار خواهد شد و پس از آن هیچ نوع آزمونی برای مربیان پیش دبستانی برگزار نخواهیم کرد، چرا که می‌خواهیم همانند نیروهای شرکتی و حق‌التدریسی برای همیشه این نیروها را ساماندهی کنیم.

اما آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی در دولت دهم برگزار نشد و پرونده این موضوع به دولت یازدهم رسید.

با روی کار آمدن دولت یازدهم مربیان پیش دبستانی بیش از گذشته خواستار مشخص شدن تکلیفشان شدند و این روزها نیز فرصت مجلس برای برگزاری این آزمون در ماه‌های پایانی خود قرار دارد. مسئولان آموزش و پرورش نیز از برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی در مرداد ماه خبر می‌دهند.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه نگاه یک درخصوص برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی عنوان کرد:‌ مجلس حدود یک و نیم سال قبل قانونی تصویب کرد که هر گونه برگزاری آزمون استخدامی منوط به اجازه معاونت توسعه انسانی رئیس جمهور است، به دنبال جلسه مشترک با این معاونت هستیم تا هماهنگی های لازم انجام شود،‌ ما هم دستورالعمل‌های برگزاری آزمون از مربیان پیش دبستانی را آماده کرده ایم.

اما موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس از جمله جبار کوچکی نژاد به آن اشاره می‌کنند مسئله استخدام این افراد و جذب مجوز استخدام از معاونت توسعه انسانی ریاست جمهوری است.

وی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش اعلام کرده که در مرداد ماه این آزمون را برگزار خواهد کرد، می‌افزاید: طبق قانون باید آزمون مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی برگزار شود اما مسئله‌ای که هم‌اکنون مطرح بوده این است که با برگزاری این آزمون، افرادی که پذیرفته می‌شوند از همان ابتدا به استخدام آموزش و پرورش دربیایند یا در اولویت استخدام قرار بگیرند تا هر زمانی که دولت مجوز استخدام داد، استخدام شوند.

کوچکی نژاد ادامه می‌دهد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به آموزش و پرورش پیشنهاد داده است تا آزمون مربوطه را برگزار کند و از این نیروها به عنوان حق‌التدریس در جاهایی که نیاز دارد استفاده کند تا مجوز استخدام را از دولت دریافت کنند.

حدیدی کارشناس اقتصاد آموزش و پرورش نیز در این خصوص به تسنیم می‌گوید: در ابتدای سال شاهد بودیم که مسئولان آموزش و پرورش از اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی خبر دادند اما دولت بازنشستگی پیش از موعد را در سال ۹۳ به دلیل بار مالی که به همراه داشت، متوقف کرد.

وی می‌افزاید: با برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی و استخدام این افراد بار مالی برای دولت به وجود می‌آید و باید اعتبار لازم در این زمینه در بودجه ۹۳ لحاظ می‌شد.

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این زمینه به تسنیم می‌گوید: برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی قانون مصوب مجلس است و از دولت این انتظار وجود دارد که این قانون را اجرا کند حتی با وجود بارمالی آن برای دولت.

وی می‌ افزاید: آموزش و پرورش در مجموع نیروی مازاد دارد و در بحث نیروی انسانی دچار بحران است به گونه ای که در کلان شهرها با تورم نیروی انسانی و در مناطق محروم با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: مربیان پیش دبستانی که شرایط لازم را دارند و نیروهای شرکتی پس از قبولی در آزمون باید به استخدام آموزش و پرورش دربیایند.

خبر ۱۷ خرداد ۹۳ – استخدام سرباز معلم سال ۹۳
خبر ۱۰ خرداد ۹۳ -علی اصغر فانی (وزیر آموزش و پرورش ) زمان پشنهادی برای برگزاری آزمون مربیان پیش دبستانی را ۱۷ مرداد سال ۹۳ اعلام کرد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی‌مربیان پیش دبستانی گفت:دستورالعمل این آزمون تهیه شده و نیازمند هماهنگی نهایی با معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری هست تا ابلاغ گردد.

خبر ۳۰ اردیبهشت ۹۳ – استخدام فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان در فروشگاه های ˝طرح فرهنگ˝

استخدام فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان در فروشگاه های ˝طرح فرهنگ˝ به منظور تکریم و خدمت رسانی شایسته و مطلوب به فرهنگیان اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، “طرح فرهنگ” به منظور تکریم و خدمت رسانی شایسته و مطلوب به فرهنگیان در مراجعه به فروشگاه های عرضه کالاهای اساسی ، از فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان در اداره بخش های مختلف این فروشگاه ها استفاده خواهد شد.
بنا بر این گزارش فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان با مراجعه به سایت www.farazfar.ir و تکمیل فرم استخدام در اولویت استخدام قرار می گیرند.
شایان ذکر است این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی در مناطق نوزده گانه شهر تهران و چهار شهر از شهرهای استان مازندان در حال خدمت رسانی به فرهنگیان است.
بر اساس این گزارش فرهنگیان شاغل و بازنشسته با ثبت نام در این طرح می توانند کالاهای اساسی را با تخفیف میانگین ۲۶.۵ درصد از فروشگاه های طرح فوق خریداری نمایند . ثبت نام در این طرح هیچ گونه هزینه ای برای فرهنگیان ندارد و کلیه معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور می توانند با مراجعه به سایت www.farazfar.ir و ارایه مشخصات ، از خدمات این طرح بهره مند شوند. فروشگاه های طرح فرهنگ از خرداد ماه سال جاری درشهرستان های استان تهران شامل شهرهای پاکدشت ، قرچک ، شهر ری و رباط کریم و در آینده در سایر استان های کشور نیز اجرایی خواهد شد.

خبر ۲۸ اردیبهشت ۹۳ – نظام رتبه بندی معلمان در کشور اجرایی می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح رتبه بندی معلمین به منظور استفاده از نیروی انسانی متعهد و پویا و بهره‌مندی بهتر از نظام تعلیم و تربیت در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر شنبه در  نخستین همایش ملی رسالت و نقش دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلم متعهد و متخصص که در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد دانشگاه فرهنگیان برای تحقق اهداف متعالی خود نیاز به زیر ساخت های لازم دارد و باید مسئولان برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان تلاش کنند.
وی با اشاره به مشکل فضا ساختمانی دانشگاه فرهنگیان بیرجند، افزود: مسئولین استانی  برای رفع مشکل فضا ساختمانی دانشگاه فرهنگیان از تمام توان خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای خروجی‌های بسیار مثبت در امر تعلیم و تربیت است، گفت: یکی از وظایف دانشگاه فرهنگیان  تامین نیروی انسانی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان است.
دیمه ور بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش دانشگاه فرهنگیان بسیار نقش سازنده‌ای است و مطابق با اقتضای زمان اهداف کلان تربیت انسان متعهد متخصص و تربیت مسائل اعتقادی پیش می‌رود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت معلمین است، اظهار کرد: معلمین الگو واقعی دانش آموزان می باشند و انتظار این است طوری رفتار و کردار داشته باشند که رفتارشان به دانش آموزان منتقل می شود یک رفتار پسندیده و قابل قبول باشد.
وی یادآورشد: اگر می خواهیم نیروی انسانی رشد یافته داشته باشیم باید معلمین علاقمند پژوهشگر داشته باشیم.
دیمه ور با اشاره به اینکه معلمین ما نیازهای نوشنونده باشند، گفت: نیاز نوشنونده مستلزم تغییر در نظام تعلیم وتربیت است که باید از دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.
سبک زندگی ایرانی و اسلامی در برنامه های تعلیم و تربیت غایب است
وی افزود: در شرائط کنونی پیشرفت علم نیاز است و معلمین ما باید با فناوری روز دنیا آشنا باشند و به از سواد فناوری و تجهیزات و هوشمندسازی آشنا باشند که یکی از ابزار های تعلیم وتربیت و تولید علم به منظور تسریع و یادگیری همین تجهیزات و فناوری هوشمند در مدارس است.
وی تصریح کرد: تکنولوژی باید در خدمت معلمین برای هوشمند سازی باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره و عنوان کرد: سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه های تعلیم  و تربیت غایب است و نیاز است که  باید  در این راستا سبک زندگی اسلامی و مهارت زندگی در دروس دانش آموزان گنجانده شود.
وی با بیان اینکه بهبود استاندارد و کیفیت بخشی می تواند به نظام آموزشی کمک فراوان کند، گفت: در آینده نزدیک طرح نظام رتبه بندی معلیمن به منظور استفاده از نیروی انسانی متعهد و پویا و بهره مندی بهتر از نظام تعلیم و تربیت اجرا خواهد شد.
خبر ۱۷ اردیبهشت ۹۳ –  وضعیت برگزاری آزمون استخدامی نیروهای خرید خدماتی
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون استخدامی ویژه مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدماتی گفت: اطلاعات نیروهای خرید خدماتی در آموزش و پرورش وجود دارد، به همین دلیل اطلاعات آنها را از استان‌ها نخواسته‌ایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه مراسم تقدیر از معلمان نمونه شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه هم اکنون آموزش و پرورش در حال جمع‌آوری مدارک مربیان پیش‌دبستانی برای برگزاری آزمون استخدامی است اما اقدامی در رابطه با نیروهای خدماتی انجام نمی‌شود در حالی که طبق قانون این آزمون باید برای مربیان پیش‌دبستانی و نیروی خرید خدماتی برگزار شود، اظهار داشت: اطلاعات نیروهای خرید خدماتی در آموزش و پرورش وجود دارد، به همین دلیل اطلاعات این افراد را از استان‌ها نخواسته‌ایم.
وی افزود: با آقای عسگری آزاد معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری درخصوص برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدماتی مذاکره کرده‌ایم.
وی در خصوص برنامه آموزش و پرورش برای ساماندهی ۵۸ هزار نیروی مازاد افزود: بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آماده ابلاغ است و ظرف امروز و فردا به استان‌ها ابلاغ می‌شود که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. با تمهیدات پیش‌بینی شده در این بخشنامه بخش عمده‌ای از این نیروهای مازاد به کار گرفته می‌شوند.
وزیر‌ آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که امسال سه هزار نیرو در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند برای جبران این نیروها چه برنامه‌هایی دارید، گفت: آموزش و پرورش هیچ جذب و استخدامی ندارد و هرگونه جذب این نیرو  تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.
فانی در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان از اول خرداد آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم که ثبت‌نام‌ها هرچه زودتر تمام شود تا اطلاعات و آمار لازم در اختیار ما قرار بگیرد و بتوانیم براساس این اطلاعات ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم.

خبر ۱۴ اردیبهشت ۹۳ – 

سهمیه استخدام فرزندان فرهنگیان در مجلس در حال بررسی است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: سهمیه استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از حقوق تضعیف‌شده فرهنگیان در فراکسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی و تعیین تکلیف است. نسخه قابل چاپ به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، امیر خجسته در آئین سی‌امین یادواره بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری، معلمان را تحول‌گرا و اثرگذار دانست و اظهار کرد: در فراکسیون فرهنگی مجلس دنبال مسائل مالی، حقوقی و جایگاهی معلمان هستیم و با توجه به اینکه پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی به‌سبب شرایط اقتصادی کشور با تأخیر پرداخت می‌شود با جلب موافقت رئیس جمهور تخصیص‌ها امسال به‌صورت ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

وی با بیان “از حقوق فرهنگیان تا جایی که اطلاع پیدا کنیم، دفاع می‌کنیم” افزود: در برخی وزارتخانه‌ها و بانک‌ها سهمیه‌ای برای استخدام فرزندان کارکنان در نظر می‌گیرند و با توجه به اینکه فرهنگیان عمر خود را هزینه تعلیم و تربیت می‌کنند، در این راستا باید سهمیه استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش نیز تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: به‌منظور تکریم مقام شامخ معلم بحث استخدام فرزندان فرهنگیان به‌عنوان یکی از حقوق تضعیف‌شده آنها در فراکسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است تا سهمیه فرهنگیان در استخدام آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا کند.

تنها راه ایجاد اشتغال در همدان فراهم کردن زیرساخت‌هاست
نماینده مردم همدان و فامنین عنوان کرد: با وجود اینکه ۳۶ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد وضعیت صنعت استان همدان به‌گونه‌ای است که جوانان برای کسب شغل و استخدام به استان‌های صنعتی اراک، زنجان و قزوین می‌روند، با توجه به این شرایط تنها راه ایجاد اشتغال در استان همدان فراهم کردن زیرساخت‌ها است.

تعهد وزیر راه برای تهیه ریل راه‌آهن همدان از بازار آزاد
خجسته با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان از بودجه ملی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: از پروژه‌های زیرساختی همدان آزادراه همدان ــ ساوه است که ۲۵ کیلومتر آن باقی مانده است و راه‌آهن نیز از دیگر پروژه‌های در حال ساخت همدان است که نیازمند تخصیص ریل هستیم که در این راستا وزیر راه تهیه ریل از بازار آزاد را تعهد داده است.

وی افزود: برای ایجاد زیرساخت فرودگاهی همدان ۳۶ میلیارد تومان اعتبار در یک تلاش ۱۰ساله هزینه شده است تا از تأثیرات آن به‌نفع استان بهره برداری شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با انتقاد از سهم‌خواهی افراد در مواجهه با سرمایه‌گذاران بیان کرد: هر کسی که بخواهد مانع حضور و جذب سرمایه‌گذار و سهم‌خواهی از سرمایه‌گذاران باشد با آن برخورد قاطع می‌شود.

مذاکره با ۵۰ سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در همدان
خجسته از مذاکره با ۵۰ سرمایه‌گذار در استان همدان خبر داد و گفت: با ورود سرمایه‌گذار باید مقدمات جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار در استان فراهم شود چرا که تنها راه نجات استان جذب سرمایه‌گذار است، در این راستا مسیر حضور برای سرمایه‌گذار در همدان باز شده است و باید با همدلی، همفکری و با قدرت بحث اشتغال‌زایی در استان را تعیین تکلیف کنیم.

خبر ۱۳ اردیبهشت سال ۹۳ – زمان آزمون مربیان پیش دبستانی
وزیر آموزش و پرورش گفت : زمان برگزاری آزمون استخدام مربیان پیش دبستانی به زودی اعلام میشود. به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اصغر فانی افزود : طبق مصوبه مجلس و با دستور العمل وزارت آموزش و پرورش هماهنگی های لازم برای برگزاری این آزمون انجام شده است.
خبر ۱۳ اردیبهشت ۹۳ – جذب ۶۰ هزار معلم در کشور ضروری است نیازمند جذب بیش از ۶۰ هزار معلم در سطح کشور هستیم. جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس دیروز در گفت وگو با فارس در رشت با اشاره به تصویب قانون جذب معلمان پیش دبستانی در سال ۹۰ افزود: ما این قانون را در بین جار و جنجال هایی که برای جذب مربیان پیش دبستانی و خرید خدمات آموزشی و بهداشت به پا شده بود تصویب کردیم.وی با بیان اینکه طبق مصوبه مذکور قانون موظف است در مدت دو سال این نیروها را ساماندهی کند، ادامه داد: اکنون این دو سال تمام شده و یک بخشنامه خلاف این قانون از سوی وزارتخانه جدید ابلاغ شده است.نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخشنامه جدید سوابقی در نظر گرفته شده که در قانون گذشته مورد نظر قانونگذار نبوده است، ادامه داد: خرید خدمات و بهداشت در این بخشنامه حذف شده است.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش و پرورش در سطح کشور به ۱۰ هزار مربی بهداشت و بالغ بر ۶۰ هزار معلم نیاز دارد در حالی که طبق بخشنامه مذکور این معلمان در مجموع کمتر از ۲۰ هزار نفر هستند.وی گفت: این گروه از معلمان در سراسر کشور در نقاط محروم و غیر محروم نگران وضعیت خود هستند.کوچکی نژاد متذکر شد: قرار شد یکشنبه آینده وزیر آموزش و پرورش برای بازخوانی قانون و اصلاح بخشنامه در مجلس حاضر شود.وی با بیان اینکه بیشتر این معلمان دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع تکمیلی و متاهل هستند، خاطرنشان کرد: اگر استخدام این افراد از نظر قانونی اشکالی نداشته باشد می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به اختصاص اعتبار لازم برای برطرف شدن مشکلات بیمه طلایی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: کاهش اعتبار سرفصل رفاه فرهنگیان در بودجه ۹۳ آموزش و پرورش مهم ترین دلیل بروز این مشکل است.وی به مطرح شدن گلایه بسیاری از فرهنگیان درباره حذف بیمه دندان پزشکی اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیمه طلایی فرهنگیان مصوبه مجلس نیست قانون تلقی نمی شود و کمیسیون نیز نمی تواند در این راستا اقدام کند.
خبر ۷ اردیبهشت ۹۳ – بخشنامه استخدام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان صادر شد
تسنیم،‌ دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ پس از ابلاغ اساسنامه آن توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت فعالیت خود را آغاز کرد. با شکل‌گیری این دانشگاه جذب ۲۵ هزار دانشجوی متعهد خدمت از طریق آزمون سراسری سال ۱۳۹۱ در دستور کار قرار گرفت و این دانشجو معلمان از همان ابتدا به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.بهمن سال ۹۲ بود که اخباری مبنی بر بروز مشکلاتی برای استخدام دانشجویان ورودی جدید دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و دانشجو معلمان از بلاتکلیفی در وضعیت استخدامی خود گلایه داشتند.برخی از کارشناسان نیز معتقد بودند که اگر تعهد خدمت و بورسیه دانشجو معلمان حذف شود این موضوع باعث می‌شود تا دانشجو معلمان انگیزه خود را از دست دهند و این همانند قبض روح دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.در همان زمان از گوشه و کنار اخباری به گوش می‌رسید که وزارت آموزش و پرورش موفق به اخذ مجوزهای لازم از دولت برای استخدام ۱۷ هزار دانشجو معلم ورودی بهمن ماه دانشگاه فرهنگیان نشده است و اگر قرار باشد مجوزی صادر شود برای تمام ۱۷ هزار نفر نخواهد بود.محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در  تاریخ ۲۱ اسفند ۹۲ در حاشیه مراسم رؤسای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص وضعیت استخدام دانشجو معلمان این دانشگاه اظهار داشت: ردیف استخدامی برای این افراد گرفته شد و آن‌گونه که معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش به ما گزارش داده است مشکلی برای صدور احکام وجود ندارد، البته این امر قدری با تأخیر اتفاق می‌افتد، اما جای نگرانی نیست.علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۳ در مراسم دیدار استادان، معلمان، دانشجویان و بانوان فرهیخته دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پردیس دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد، گفت: در کوتاه‌ترین زمان تکلیف اعضای هیئت علمی و صدور احکام آنها انجام می‌شود. دانشجویانی که از بهمن ماه سال قبل وارد این دانشگاه شده‌اند نیز تا دو هفته دیگر کار صدور احکام استخدامشان انجام می‌شود.اما طبق آخرین اخبار مشکل استخدام دانشجو معلمان حل شد و  در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مجوز استخدام دانشجویان ورودی بهمن دانشگاه فرهنگیان صادر شده است که متن بخشنامه در ذیل قابل مشاهده است.

خبر ۳ اردیبهشت ۹۳ – صدور احکام استخدامی ورودیان بهمن دانشگاه فرهنگیان تا دو هفته آینده

وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام استخدامی ورودیان بهمن دانشگاه فرهنگیان تا دو هفته آینده خبر داد.
منطقه خراسان، دکتر علی‌اصغر فانی در دیدار با اساتید، معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، ادامه داد: طبق جلسه‌ای که با وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری داشتم، بسیاری از گره‌های دانشگاه فرهنگیان باز شد و بر اساس آن امور مربوط به مدرسین و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در یک هیات ممیزه خاص آموزش و پرورش در داخل آموزش و پرورش مورد بررسی و رسیدگی جدی قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکلیف اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشخص و احکام مربوط به آنان صادر خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک سازمان راهبردی است، افزود: وزارت آموزش و پرورش خود را مکلف می‌داند که با همه امکانات در خدمت این سازمان راهبردی باشد.
وی همچنین گفت: در سال آینده جذب نیرو در آموزش و پرورش و در دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان طرح بوم به بوم اجرا خواهد شد.

خبر ۲ اردیبهشت ۹۳ – تهیه لایحه استخدام فرزندان فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه اولویت استخدام فرزندان فرهنگی در آموزش و پرورش تهیه و تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش تسنیم، علی‌اصغر فانی دقایقی پیش در جمع معلمان خراسان رضوی در محل فرهنگسرای مصلی‌نژاد، اظهار کرد: باید برای معلمان زمینه‌هایی فراهم شود تا نظرات و پیشنهاداتشان را به دستگاه تعلیم و تربیت منتقل کنند، وزیر آموزش و پرورش نباید خود را بی‌نیاز از مشارکت معلمان ببیند.

وی افزود: در حوزه افتتاح پارلمان معلمان باید گفت یکی از سیاست‌های بنده توسعه مشارکت بوده که این مسئله نیز به توسعه مشارکت تاکید دارد، این مشارکت‌ها باید در بخشهای مختلف از جمله برنامه‌ریزی‌های مدرسه و حتی برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش، تالیف کتب درسی و اظهار نظر در آئین‌‌نامه‌ها باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم اساسنامه پیشنهادی برای پارلمان معلمان و فرهنگیان تدوین شود، گفت: این اساسنامه به این دلیل باید تدوین شود که دقیقا بدانیم در این پارلمان در چه حوزه‌هایی کار می‌وشد و معلمان در چه حوزه‌هایی نظر و پیشنهاد می‌دهند و در چه زمینه‌هایی می‌توانند تصمیم‌سازی کنند چرا که در این قالب پارلمان معلمان دارای ابهامی در ماموریت و نقش آن بوده و شاید بدون تدوین اساسنامه تعریف روشنی از وظایف پارلمان معلمان نداشته باشید اما کلیتش مورد تایید بوده و ما به این پارلمان نیاز داریم. چرا که باید در برنامه‌های آموزش و پرورش نظرات معلمان را داشته باشیم.

فانی خاطر نشان کرد: اساسنامه از این حیث باید تدوین شود که در قالب این اساسنامه و آئین‌نامه مشخص شود صفر تا صد کار کجاست و این پارلمان باید چه کارهایی انجام دهد.

وی خراسان رضوی را پیشتاز افتتاح پارلمان فرهنگیان یاد کرد و افزود: آمادگی داریم پیشنهاد پارلمان خراسان رضوی را در برنامه‌‌ریز‌ی‌های آموزش و پرروش بگیریم و نهایتا نتیجه آن این باشد که معلمان احساس و ادراک کنند که آموزش و پرورش متعلق به آنها بوده و با علاقه از پیشنهادات آنها استقبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنده از ماه‌ها پیش در رسانه‌ها مطلب اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان را در آموزش و پرورش پیشنهاد دادم، امیدواریم که لایحه آن را تهیه و از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم، این مسئله به معنی آن نبوده که ما با این کار می‌خواهیم یک گام در مسیر معیشت فرهنگیان برداریم بلکه فرزندان فرهنگیان با ساختار سازمان آشناترند و تلاش می‌کنیم لایحه اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان را در آموزش و پرورش تهیه و از طریق مجلس پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در دفترچه شماره دو دانشگاه فرهنگیان بوم‌هایی تعریف شده که سهمیه هر بوم را از همان بوم و برای همان بوم تعریف کرده‌ایم و پس از فارغ‌التحصیلی در همان بوم استخدام نیروها صورت می‌گیرد. فانی با اشاره به جایگاه بارز و والای معلمان بازنشسته تاکید کرد: تلاش کردیم از تجربه معلمان بازنشسته به عنوان سرمایه‌های آموزش و پرورش استفاده کرده و این سرمایه را به آموزش و پرورش برگردانیم و در قالب معلمان و مشاوران راهنما و یا بازرسان تخصصی آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: انتظار بنده از همه فرهنگیان این است که تلاش کنیم در دولت تدبیر و امید دانش‌آموزان را از برکات وجودی فرهنگیان متنعم کنیم، بارها گفته‌ام بزرگترین سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش امید، علاقه و حضور در صحنه معلمان است و با همین سرمایه می‌توانیم آموزش وپرروشی بهتر داشته باضیم.

وی عنوان کرد: امیدوارم که این دوره که جنسی از خود شما که خدمتگزاری این وزارتخانه را عهده‌دار بوده بتواند نکته درخشانی را در این وزارتخانه به ثبت رسانده و در تاریخ آموزش و پرورش، معیار قرار گیرد.

خبر ۳۱ فروردین ۹۳ – آخرین وضعیت استخدام و افزایش حقوق معلم ها

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی گفت: در هفته جاری جلسه‌ای را با معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری برگزار و جزئیات آزمون را مشخص می کنیم.

به گزارش مهر، علی اصغر فانی در حاشیه برگزاری مراسم روز زن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی توضیح داد: هر استخدامی باید به تایید نهایی این معاونت برسد و پس از اینکه هماهنگی‌های لازم انجام شد جزئیات آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

فانی با بیان اینکه منابع اعتباری استخدام مربیان پیش دبستانی تامین می شود، درباره افزایش حقوق معلمان نیز گفت: تصمیم گیری درباره این موضوع نیز در این هفته به نتیجه می رسد تا بتوانیم بخشی از زحمات این معلمان را پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد معاونت اقتصادی که یکی از برنامه‌های عنوان شده در اوایل وزارتش بود، گفت: آموزش و پرورش احکامی را به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌ است که مورد تصحیح مجلس قرار گرفته و بسیاری از این احکام در راستای ارتقای اقتصاد آموزش و پرورش است که از جمله می‌توان به توسعه مشارکت اشاره کرد و اینکه بتوان خدمات آموزشی را از بخش خصوصی خریداری کرده و اقدامی در جهت اقتصاد آموزش و پرورش انجام داد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش،اجرای طرح هزینه فایده برای نیم درصد از مدارس در سال جاری بخشی از این برنامه‌هاست که در راستای ارتقای اقتصاد آموزش و پرورش است که به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده است.همچنین باید بتوانیم در آموزش و پرورش تسهیلاتی را برای توسعه بخش خصوصی مدارس قائل شویم. فانی درباره برنامه هایش مبنی بر پر کردن صندلی‌های خالی مدارس غیر دولتی گفت: تلاش‌های زیادی طی هشت ماه گذشته با این هدف انجام شده که در سال تحصیلی۹۴-۹۳ اجرا می شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره کتاب‌های درسی آموزش و پرورش نیز توضیح داد: بسیاری از کتاب‌های مهر ۹۳ از چاپ خارج شده و در انبارها هستند. با برنامه ریزی صورت گرفته امسال هیچگونه مشکلی برای توزیع کتاب‌های درسی در سراسر کشور نداریم .چند کتاب در پایه چهارم جدید التالیف است و تغییرات کمتری در کتابهای چهارم ابتدایی ایجاد شده اما کتاب‌های پایه هشتم دارای تغییرات کلی است و مسئولین سازمان پژوهش‌ها و برنامه ریزی و دفتر توزیع تولید کتاب‌های آموزشی، کتاب‌ها را به موقع در اختیار دانش آموزان قرار می دهند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلاتی که در باره مشکلات محتوای ویرایشی در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ وجود داشت، گفت: جلسه‌ای را با فرهنگستان داشتیم و مقرر شد دستور العمل ویرایش فرهنگستان برای کتب درسی اجرا شود تا ایرادات کتابهای درسی کمتر از گذشته باشد.

وی در پاسخ به خبرنگاری برای اجرایی شدن بیمه طلایی فرهنگیان گفت: بیمه طلایی قبلی فرهنگیان تا زمان صدور کارت جدید آنها تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارد. ضمن آنکه تغییراتی در بیمه طلایی فرهنگیان داده شده که پس از صدور کارت آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد

خبر ۱۸ فروردین ۹۳ – مشکل استخدام نیروهای حق‌التدریس باید پیگیری شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل استخدام نیروهای حق‌التدریسی‌ باید پیگیری شود، گفت: این قبیل مسائل را در کمیسیون اجتماعی به دقت دنبال کرده و در هیئت رئیسه کمیسیون مطرح می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از جیرفت، فرج‌الله عارفی در حاشیه بازدید از اداره فنی و حرفه‌ای این شهرستان، اظهار کرد: مراکز فنی و حرفه‌ای یکی از مراکز بسیار مهم و حساس در جامعه است که در اشتغالزایی تاثیر به سزایی دارد.
وی افزود:باید با رونق بخش خصوصی و افزایش سرمایه‌گذاری در جامعه، تلاش کنیم زندگی مردم راحت‌تر و بی‌دغدغه شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل استخدام نیروهای حق‌التدریسی‌ باید پیگیری شود، گفت: ان‌شاءالله در کمیسیون اجتماعی این قبیل مسائل را به دقت دنبال کرده و در هیئت رئیسه کمیسیون مطرح می‌کنیم.
عارفی تصریح کرد: آموزش سالم نقش مهمی در توسعه و پیشرفت نیروها و منطقه دارد و باید آموزش لازم را به کارآموزان بدهیم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عزم دولت این است که به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند، افزود: جهت‌گیری به سمت تولید محصول سالم یکی از کارهایی است که باید انجام شود.
عارفی با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای پیشرفت شهرستان‌های جنوبی استان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه راه‌اندازی اتاق بازرگانی در شهرستان جیرفت بسیاری از مشکلات کشاورزی این شهرستان را برطرف کرد.

خبر ۱۶ فروردین ۹۳ – استخدام در آموزش و پرورش ممنوع شد

در ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۳۹۳ تاکید شده است که آموزش و پرورش در کل کشور مجوز استخدام و بکارگیری نیروی جدید به صورت حق التدریس آزاد و عناوین مشابه و یا به هر شکل دیگری را نخواهد داشت.

این در حالی است که در ماده (۱۲) این ضوابط ، استخدام های دولتی نیز به صراحت تعیین تکلیف شده است که بر این اساس هر گونه بکارگیری نیروی انسانی جدید به هر شکل و عنوان در مشاغل و فعالیت های دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات هزینه ای همچنین در شرکت ها و موسسات دولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برنامه و قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود.
همچنین مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهور نیز از دیگر الزامات استخدامی در سال ۱۳۹۳ است.

خبر ۲۶ اسفند ۹۲ – دانشجو معلمان درخصوص استخدامشان نگران نباشند

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص تبدیل وضعیت مدرسان دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این موضوع وابسته به تشکیل جلسه هیأت امنا است؛ جلسه هیأت امنا در هر زمان که تشکیل شود، این موضوع در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، دکترمحمود مهرمحمدی در پاسخ به پرسشی پیرامون تعداد مدرسان دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: نزدیک به هزار مدرس داریم که در دسته‌های مختلف دسته بندی می‌شوند و کسانی که برای تبدیل وضعیت آنها باید اقدام شود، حدود ۸۰۰ نفر هستند که بیش از ۱۰۰ نفر از آنها، دکتر هستند

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در خصوص وضعیت استخدامی دانشجو معلمان افزود: ردیف استخدامی آنها تصویب شده است و طبق گزارش معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، مشکلی از نظر صدور احکام و پرداخت وجود ندارد، این کار با تأخیر انجام می‌شود، ولی جای نگرانی نیست.

دکتر مهر محمدی، در جواب پرسش خبرنگاری در خصوص این که آیا خارج از دانشگاه فرهنگیان هم نیرو استخدام می کنید؟ افزود: مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش است اما در جاهایی که نتواند رأساً به تربیت نیروی انسانی مبادرت کند، جریان تربیت نیروی انسانی را مدیریت می‌کند.

مهر محمدی، در خصوص این که آیا تمام آزمون‌های استخدامی برای معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود؟ گفت: برنامه وزارت آموزش و پرورش همچنان همین است و در این خصوص آمادگی کامل داریم.

وی، تصریح کرد: برای ارتقای رتبه تمام منابع انسانی آموزش و پرورش بر اساس طرح رتبه بندی یا هر طرح دیگری گواهی صلاحیت توسط دانشگاه فرهنگیان صادر می‌شود و بهسازی مورد نظر وزیر آموزش و پرورش، همین ارتقای مرتبه معلمان است که یک بخش آن، ارائه مدارک تحصیلی بالاتر در سطوح تحصیلات تکمیلی فوق لیسانس و دکترا است که از وظایفمان است و بخش دیگر نیز، ارتقای معلمان به لحاظ استخدامی است که موکول به این است که ما زمینه سنجش دقیق شایستگی‌هایی که برای احراز هر رتبه‌ای لازم است، فراهم کنیم تا هر کسی که می‌خواهد ارتقای رتبه پیدا کند، از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در خصوص ایجاد رشته برای دوره تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در سال آینده، گفت: در این خصوص امیدوار هستیم و تلاش می کنیم مجوز لازم را دریافت کنیم و آموزش و پرورش نیز، در هشت رشته کارشناسی ارشد، اعلام نیاز کرده که مشغول تدوین برنامه‌ها هستیم تا در شورای برنامه‌ریزی تصویب شده و در شورای گسترش برای مراکز مجری مجوز بگیریم.

دکتر مهر محمدی، در خصوص تعامل با وزارت علوم افزود: تعاملمان با وزارت علوم مثل سایر دانشگاه‌هاست و در همه امور، مثل دایر کردن رشته، گرفتن مجوز و تصویب برنامه‌ها، لازم است با این وزارتخانه تعامل داشته باشیم.

خبر ۲۲ اسفند ۹۲ -ردیف استخدامی دانشجو معلمان تصویب شد

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان امروز در حاشیه اجلاس سراسری سرپرستان پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در جمع خبرنگاران درباره تبدیل وضعیت مدرسان دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این موضوع وابسته به زمان تشکیل جلسه هیئت امنا است و جلسه هیئت امنا در هر زمان که تشکیل شود این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی درباره تعداد مدرسان دانشگاه فرهنگیان گفت: نزدیک به هزار مدرس داریم که در دسته‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند و کسانی که برای تبدیل وضعیت آنها باید اقدام شودحدود ۸۰۰ نفر هستند که بیش از ۱۰۰نفر از آنها در مقطع دکترا هستند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص وضعیت استخدامی دانشجو معلمان افزود: ردیف استخدامی آنها تصویب شده و طبق گزارش معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مشکلی از نظر صدور احکام و پرداخت وجود ندارد. این کار با تأخیر انجام می‌شود ولی جای نگرانی نیست.

مهرمحمدی در خصوص اینکه آیا خارج از دانشگاه فرهنگیان هم نیرو استخدام می‌کنید افزود: دانشگاه فرهنگیان مأموریتش تربیت نیروی انسانی است اما در جاهایی که نتواند رأساً به تربیت نیروی انسانی مبادرت کند جریان تربیت و نیروی انسانی را مدیریت می‌کند.

وی در خصوص استفاده از کسانی که در دانشگاه‌های دیگر رشته‌های دبیری می‌خوانند و خواهان ورود به آموزش و پرورش هستند، گفت: اینها رشته‌های مختلفی را می‌خوانند و متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند یا کسانی که در رشته‌های مختلف تربیتی مثل مدیریت آموزش و مشاوره نیز خواهان ورود هستند.

وی گفت: در مورد اینکه گروه اول آیا می‌تواند معلم شوند این با اساسنامه سازگار نیست و طرح‌هایی در دست اقدام داریم و توسط مجاری مربوطه دنبال می‌شود که اگر تصویب شود از کسانی که دارای مدرک لیسانس هستند در دانشگاه فرهنگیان برای آماده کردن و تبدیل کردن به معلمان حرفه‌ای توانمند استفاده می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص دانشجویان علوم تربیتی که متقاضی کار در آموزش و پرورش هستند گفت: از آنجا که دانشگاه فرهنگیان متولی تأمین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است مشغول رایزنی هستیم تا به توافقی برسیم و برای کسانی که در دانشگاه‌های دیگر تحصیل می‌کنند امکان حضور و جذب در آموزش و پرورش را فراهم کنیم.

مهرمحمدی در خصوص اینکه آیا تمام آزمون‌های استخدامی برای معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود گفت: برنامه وزارت آموزش و پرورش همچنان همین است و در این خصوص آمادگی کامل داریم.

وی گفت: برای ارتقای رتبه همه منابع انسانی آموزش و پرورش بر اساس طرح رتبه‌بندی یا هر طرح دیگری گواهی صلاحیت توسط دانشگاه صادر می‌شود و بهسازی مورد نظر وزیر همین ارتقای مرتبه معلمان است که یک بخش آن دادن مدارک تحصیلی بالاتر در سطوح تحصیلات تکمیلی فوق‌لیسانس و دکترا است که از وظایفمان بوده و یک بخش دیگر نیز ارتقای معلمان به لحاظ استخدامی است که موکول به این است که ما زمینه سنجش دقیق شایستگی‌هایی که برای احراز هر رتبه‌ای لازم است فراهم کنیم و هرکسی که می‌خواهد ارتقای رتبه پیدا کند از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی در خصوص ایجاد رشته در مقطع کارشناسی ارشد در سال آینده گفت: در این خصوص امیدوار هستیم و تلاش می‌کنیم مجوز لازم را دریافت کنیم و آموزش و پرورش نیز در ۸ رشته کارشناسی ارشد اعلام نیاز کرده که مشغول تدوین برنامه‌ها هستیم تا در شورای برنامه‌ریزی تصویب شده و در شورای گسترش برای مرکز مجری مجوز بگیریم.

مهرمحمدی در خصوص تعامل با وزارت علوم افزود:‌تعاملمان با وزارت علوم مثل سایر دانشگاه‌ها است و در همه امور مثل دایر کردن رشته، گرفتن مجوز و تصویب برنامه‌ها لازم است با وزارت علوم تعامل داشته باشیم.

خبر ۱۷ اسفند ۹۲ – آموزش و پرورش موظف است آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش موظف است آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی را برگزار کند، گفت: اگر این کار انجام نشود تخلف از قانون صورت گرفته است.

عبدالوحید قاضیدر گفت و گو با ایسنا در مورد اینکه آموزش و پرورش مجوز دارد تا آزمون استخدامی در مورد مربیان پیش دبستانی را برگزار کند گفت : آموزش و پرورش موظف است این کار را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد : بنابراین باید سریعا از ابتدای سال ۹۳ برنامه ریزی های لازم را برای برگزاری آزمون تدارک دیده و با برگزاری آزمون نتایج اعلام شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد : همچنین پس از اینکه آزمون برگزار شود، آموزش و پرورش باید آموزش های لازم برای بعد از استخدام را در مورد این افراد در نظر بگیرد تا بتوانند به موقع سر کلاس حضور داشته باشند.

فیاضی با تاکید بر اینکه اگر آزمون برگزار نشود، تخلف از قانون صورت گرفته اظهار کرد : اگر آموزش و پرورش در این زمینه از قانون تحلف کند تبعات خاص خود را در بر دارد حتی ذی نفعان هم شکایت خواهند کرد.

خبر ۱۲ اسفند ۹۲ – حدود ۵۰۰۰ مربی حق‌التدریس فنی حرفه‌ای در راه استخدام

در پی دستور وزیر کار برای بازنگری پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان‌ فنی و حرفه‌ای کشور، این سازمان با تشکیل کارگروهی تخصصی، بازنگری پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را آغاز کرد.
این اقدام پس از آن آغاز شد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را ملزم کرد تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای پیگیری قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس این سازمان را صورت دهد و پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون را برای ارسال به هیات دولت بازنگری کند.
به گزارش ایسنا، در همین راستا و به موجب تبصره ۳ قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، با تشکیل یک کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان مربیان حق التدریس ۳۱ استان کشور، بازنگری پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته و جلسه بعدی کارگروه تخصصی ۱۹ اسفند ماه جاری در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به رسمی و پیمانی در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۳۹۱ در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید و پس از تایید شورای نگهبان به دولت دهم ابلاغ شد.
به موجب این قانون و در راستای اجرای بند (۲) سیاستهای کلی اشتغال و در چارچوب مواد ۲۱ و۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه، مجلس به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مجوز استخدام ۴۸۷۶ نفر از مربیان حق‌التدریس این سازمان را داد.
بر همین اساس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موظف شده است با رعایت شرایط عمومی استخدام و رعایت ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری با اولویت مناطق محروم، تعداد ۴۸۷۶ نفر از مربیان حق التدریس دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر خود را تا پایان برنامه پنجم توسعه با تغییر وضعیت استخدام کند.

همچنین به موجب این قانون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند تا سقف موردنیاز، پستهای غیرمربی قابل تبدیل خود را به پست مربی تبدیل کند.

خبر ۱۱ اسفند ۹۲ – جذب نیروهای پرورشی باید اولویت‌ آموزش و پرورش باشد

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه برخی مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش آسیب جدی بر سیستم وارد می‌کند، گفت: جذب نیروهای پرورشی باید از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جبار کوچکی‌نژاد صبح امروز در همایش تقدیر از منادیان تربیت آموزش و پرورش این شهر اظهار کرد: هفته امور تربیتی فرصت مناسبی برای جلب توجه مسئولان و سیاستگذاری در بخش تربیتی است.
وی با اشاره به عملکرد مربیان تربیتی در اوایل انقلاب افزود: مربیان تربیتی با ایثار خود کارنامه درخشانی به یادگار گذاشتند.
این مسئول با بیان اینکه شرایط امروز بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: بدون تردید نظام اسلامی با رهنمودهای ولایت فقیه از این مسیر به سلامت عبور می‌کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دفاع از ارزش‌های نظام باید با کار فرهنگی صورت گیرد.
وی مربیان تربیتی را از مدافعان راستین نظام انقلاب اسلامی بر شمرد و تصریح کرد: برخی مجوزهای استخدامی در وزارت آموزش و پرورش آسیب‌های جدی بر سیستم وارد می‌کند.
کوچکی‌نژاد افزود: با توجه به اهمیت موضوع جذب نیروهای پرورشی باید از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد.
وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از جوانان فارغ‌التحصیل مراکز دینی و فرهنگی در آموزش و پرورش، گفت: از فارغ‌التحصیلان باید در سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه‌های انجمن اسلامی سراسر کشور استفاده شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلمان مشاوران امین برای مسئولان اجرایی هستند، خاطرنشان کرد: هر کس که می‌خواهد حرف دل مردم را بشنود باید پای صحبت معلمان بنشیند.
وی توجه ویژه به آموزش و پرورش را از ضروریات توسعه کشور دانست و یادآور شد: تلاش ما این است تا با افزایش بودجه آموزش و پرورش گام‌های موثری در این زمینه برداریم.
*۹۸ درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود
کوچکی‌نژاد با اشاره به اهمیت افزایش سرانه آموزشی اظهار کرد: اکنون ۹۸ درصد بودجه وزارتخانه صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و امکان پرداختن به دیگر هزینه‌ها وجود ندارد.
وی با تأکید بر اهمیت نظام رتبه‌بندی معلمان یادآور شد: باید فاصله حقوق پرسنل مدارس با اساتید دانشگاه کاهش یابد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با هیئت امنایی کردن آموزش و پرورش بودجه آن مدیریت شود و پرداخت‌ها نیز به نحو شایسته صورت گیرد.
*تربیت دینی دانش‌آموزان ماموریت اصلی مربیان است
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت نیز در مراسم مذکور هدف از تاسیس نهاد تربیتی در آموزش و پرورش را انتقال فرهنگ انقلاب و تربیت دینی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: در این راستا کار مربیان پرورشی از حساسیت بالایی برخوردار است.
عباس صفایی با اشاره به اینکه همه دنیا به سرکردگی آمریکا در مقابل اشاعه دین مانده‌اند، افزود: ماموریت اصلی مربیان پرورشی تربیت دینی دانش‌آموزان است تا در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان ایستادگی کنند.
وی با تأکید بر جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی موجود در مدارس یادآور شد: اکنون آسیب‌های اجتماعی با توجه به گسترش وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه، ماهواره و … در حال افزایش است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت خاطرنشان کرد: مشاوران در مقابل هجمه سنگین غرب نقش مهمی را در مدارس ایفا می‌کنند.

خبر ۶ اسفند ۹۲ -جزئیات جدید پذیرش دانشجوی کارشناسی و ارشد در دانشگاه فرهنگیان

 

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در خصوص تعداد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در سال آینده تحصیلی، بیان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در این مراکز، مطابق با اعلام نیاز آموزش و پرورش صورت می گیرد.
وی افزود: با آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه تنها پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی صورت می گیرد و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نیز آغاز شود و در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ شاهد راه اندازی این مقطع در دانشگاه فرهنگیان باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: افق‌های روشنی می‌توان برای دانشگاه فرهنگیان متصور شد که از جمله آن ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در تمامی مراکز و تمامی رشته ها و نیز تلاش برای تبدیل تمامی مراکز به پردیس دانشگاهی است.


امکان تحصیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران در مقطع کارشناسی ارشد فراهم شد

محبی‌نیا پردیس را محیطی آموزشی میان دانشکده و دانشگاه برشمرد و گفت: بنا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید در سطح کشور ۶۴ پردیس و در هر استان مراکز ویژه پسران و واحدی ویژه دختران راه اندازی شود.
وی افزود: در حال حاضر دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و پیوسته و به زودی در مقطع کارشناسی ارشد تنها در تهران، در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شوند و بحث پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان در حال پیگیری‌های جدی است.
وی اضافه کرد: تشکیل این مقطع تحصیلی در دستور کار دانشگاه فرهنگیان است و با برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفته از سال تحصیلی آینده شاهد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم بود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه پنج رشته برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان ایجاد خواهد شد و در مراحل پایانی اخذ مجوز آنها هستیم، خاطرنشان کرد: این رشته ها شامل “علوم تربیتی با گرایش آموزش ابتدایی ویژه معلمان ابتدایی”، “مدیریت آموزشگاهی ویژه مدیران و معاونان”، “مشاوره و راهنمایی ویژه مشاوران”، “رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی ویژه دبیران تربیت بدنی”، “مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی تربیتی ویژه مدیران حوزه های اداری و ستادی” است.
وی اضافه کرد: البته در تلاش هستیم به تدریج کارشناسی ارشد را برای تمامی رشته ها توسعه بخشیم و تامین نیروی متخصص در مقاطع بالاتر همواره از دغدغه های آموزش و پرورش بوده است و آینده این دانشگاه تامین نیروی متخصص آموزش و پرورش است، تا آنجا که حتی طی سال های آینده معلمان مقطع متوسطه هم از طریق هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به مدارس ورود پیدا کنند.
محبی‌نیا تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در پی این است که هم از خود دانشجویان دانشگاه و معلمان و هم از خارج از دانشگاه و داوطلبان آزاد اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کند و البته صلاحیت هایی نیز مد نظر قرار می گیرد و باید احراز شود.
وی ادامه داد: آئین نامه آموزشی پذیرش دانشجوی ارشد هنوز نهایی نشده است، اما باید به زودی به مراحل نهایی برسد که طبق آن دانشجویان از طریق آزمون سراسری کارشناسی ارشد که توسط  سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد، به دانشگاه ورود می یابند.
به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان هدف از تاسیس دانشگاه فرهنگیان پیش برد برنامه‌های سند عالی آموزش و پرورش  است و یکی از رسالت های مهم این دانشگاه تربیت دبیرانی متخصص در آموزش و پرورش است.
وی در خصوص تبدیل وضعیت مدرسین به هیات علمی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی در دانشگاه فرهنگیان همین مسئله است و با توجه به آیین نامه‌ها در شورای عالی فرهنگی، موارد تدوین شده در جذب مدرسین و نیروهای آموزشی به اجرا در می‌آید.
محبی نیا یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ نفر عضو هیات علمی و مدرس در این دانشگاه فعالیت می کنند.
به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر مقطع کارشناسی ارشد تنها در تهران راه اندازی شده است اما برخی از استان ها نیز پتانسیل تشکیل این مقطع را دارند.

خبر ۲۹ بهمن ۹۲ – کمبود ۱۵ هزار مربی ورزش در مدارس کشور و جذب  فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان

معاون تربیت‌‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از کمبود ۱۵ هزار مربی ورزشی در مدارس کشور خبر داد.

مهرزاد حمیدی در حاشیه سفر به مازندران در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری  ،  با اعلام اینکه ۴۰۰ پروژه در کشور با عنوان اماکن ورزشی دانش‌آموزی در حال ساخت است، بیان داشت: منابع مالی برای اعتبارات عمرانی این پروژه‌ها اندک است اما در سال گذشته از محل تبصره ویژه ۳۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها استفاده کردیم ولی باز هم نیاز به اعتبارات بیشتر وجود دارد.

وی بیان کرد: در سال آینده با حمایت دولت و مجلس اعتبارات پروژه‌های دانش‌آموزی افزایش یافته که با این اعتبارات طرح‌های ورزشی را به پایان برسانیم.

حمیدی با اشاره به کمبود مربی ورزشی در مدارس کشور اظهار داشت: تعداد مربیان ورزشی در مدارس کم است و با وجود ۳۵ هزار معلم در این بخش ساعت کمبود را از طریق حق‌التدریس جبران می‌کنیم.

وی ادامه داد: با وجود این تعداد مربی ورزشی در کشور، کمتر مدرسه‌ای است که معلم ورزش نداشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها مجرای جذب مربیان ورزشی دانشگاه فرهنگیان است، گفت: به همین منظور این دانشگاه در رشته تربیت بدنی دانشجویان بیشتری جذب می‌کند و امکانات ورزشی در اختیار این دانشگاه‌ها قرار داده شده و به مجرد فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

حمیدی یادآور شد: اگر بخواهیم از مربیان حق‌التدریس استفاده نکنیم و با وجود اینکه مشکلی در کلاس‌ها وجود ندارد آن زمان حدود ۱۵ هزار نیروی جدید ورزشی در مدارس کشور مورد نیاز است.

خبر ۲۳ بهمن ۹۲ – نیروهای انسانی آموزش و پرورش ساماندهی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش از سال ۹۳ انجام می‌شود.
علی‌اصغر فانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با اشاره به پرداخت سالانه یک‌هزار میلیارد تومان حقوق به کارکنان آموزش و پرورش اظهار کرد: ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش طبق برنامه‌ریزی از سال ۹۳ انجام می‌شود.
وی به وضعیت وسایل گرمایشی مراکز آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس در کشور هزینه می‌شود.
فانی از ارتقای سطح تحصیلات فرهنگیان در کشور خبر داد و بیان کرد: ارتقای سطح علمی کارکنان آموزش و پرورش از برنامه‌های این وزارتخانه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به مدارس شبانه‌روزی کمک مالی می‌شود، تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره وضعیت نیروها و پرداخت پاداش به کارکنان آموزش و پرورش از جمله برنامه‌ها است.
وی به تشکیل گروه کارشناسی به منظور بررسی تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه اشاره کرد و گفت: فعالیت گروه مذکور به منظور راه‌اندازی کلاس‌ها در روزهای پنجشنبه آغاز شده است.

خبر۸ بهمن ۹۲ – آموزش و پرورش مشکل استخدام معلمان پیش دبستانی را حل کند

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جبار کوچکی نژاد ارم سادات در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل و تبریک ایام دهه فجر به رهبر معظم انقلاب و مردم ایثارگر ایران گفت: نظام اسلامی با گذشت ۳۵ سال از انقلاب با عنایت خداوند سبحان و رهبری ، رهبر فرزانه انقلاب از ثبات سیاسی و امنیتی لازم برخوردار است و در بالاترین جایگاه منطقه‌ای قرار دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سران قدرت‌های جهان اعلام می دارم پس از ۳۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی هنوز مردم ایران را به خوبی نشناخته‌اند و باید بدانند که این ملت همان مردمی هستند که در بهمن سال ۵۷ بساط حکومت ظالمانه شاهنشاهی را برچیدند و انقلاب را پیروز کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: ملت ایران تمامی نقشه‌های استکبار جهانی از کودتا تا مسلح کردن گروههای سیاسی در مناطقی مانند کردستان و گنبد را محکوم به شکست کردند.

وی افزود: ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمنانه ۳۵ ساله دشمنان مقاومت کرد و پیروز شد و این مقاومت ادامه خواهد داشت. مردم ایران با هوشیاری آشوب‌های ۱۸ تیر و فتنه سال ۸۸ را از خیابان‌ها جمع کردند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: سران سه قوه باید توجه داشته باشند که رسیدن به غنی سازی ۲۰ درصدی حاصل از تلاش شبانه روزی دانشمندان است بنابراین حفاظت از دانشمندان هسته‌ای از مطالبات برحق مردم است، اخبار رسیده حاکی از آن است که به بهانه تعدیل اعتبارات به این عزیزان کم لطفی می‌شود که باید به این موضوع رسیدگی کرد.

وی گفت: چرا بیش از ۷ وزیر فهرست اموال خود را اعلام نکردند این در حالی است که براساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی باید این کار انجام شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از وزرا بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع دارد، مسئولین در هر درجه‌ای هستند باید این موضوع را بدانند که مجلس از حق قانونی خود نخواهد گذشت.

کوچکی نژاد افزود: به رئیس جمهور یاداور می شوم که در شروع کار دولت هماهنگی خوبی بین قوای سه گانه بود اما برخی از افراطیون اطراف شما نگران وحدت قوا هستند و با نظر غیر کارشناسی فضای کشور را به سمت تفرقه پیش می‌برند.

وی گفت: بهتر است در صحنه سیاسی ملت تصمیم گیرنده باشد و از سرمایه نیروی انسانی در مدیریت استانی استفاده شود و افراد غیرمسئول دخالت نکنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: به وزیر علوم تذکر می‌دهم که با حاشیه سازی نمی‌تواند نمایندگان را از انجام وظیفه قانونی محروم کنید و انتصاب وابستگان به جریان فتنه و آشوب در پست‌های کلیدی وزارتخانه آسیب جدی به دانشگاهها می‌زند وهمچنین به وزیر اموزش و پرورش یادآور می‌شوم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را در مورد نیروهای خرید خدمت آموزشی و پیش دبستانی که جوانی خود را هزینه کرده‌اند اجرا کند و همچنین برنامه‌ای برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه در روزهای پنجشنبه برای مدارس در نظر گرفته شود و فوق العاده شغل فرهنگیان در حقوق دوران بازنشستگی نیز محاسبه شود.

وی درباره مسائل حوزه انتخابیه‌اش گفت: وزیر جهاد کشاورزی براساس قانون مسئول تنظیم بازرگانی محصولات کشاورزی است و متاسفم وزیر صنایع اعلام کرده که شرایط قرار دادن برنج ایرانی را در سبد کالا نداریم که این توهین به مردم کشاورز شمال است و باید وزیر جهاد کشاورزی از این حق دفاع کند.

کوچکی نژاد افزود: مردم بخش‌های سنگر، کوچصفهان، خشکبیجار و خمام با وجود منابع خدادادی از امکانات محروم هستند بنابراین دولت باید آنها را به شهرستان تبدیل کند و همچنین مردم دهستان‌های امامزاده هاشم (ع) ، اسلام آباد، سراوان، زیباکنار و دیگر مناطق تقاضای تبدیل این مناطق به شهر هستند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور و وزرای دولت مردم انتظار دارند که مشکلات آنها رفع شود و پاسخ قانع کننده‌ای درباره حل مشکل کارگران کارخانه‌های الکتریک، فرش گیلان ، کنف کار و ده‌ها مناطق صنعتی داده شود.

کوچکی نژاد گفت: باید مشکل فاضلاب شهر رشت و دیگر نارسایی‌های اداری این حوزه انتخابیه‌ هم حل شود همچنین به مشکلات ۱۸ هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف، گازرسانی روستاها ،‌کمربندی شهر رشت ، ترافیک راه‌های حوزه انتخابیه ،‌احتمال خشک شدن سپیدرود رسیدگی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: از قوه قضائیه و وزیر ورزش و جوانان می‌خواهم مشکل باشگاه فرهنگی ورزش داماش را حل کند

خبر ۵ بهمن ۹۲ – لایحه اولویت شغلی فرزندان فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان به مجلس می‌رود

علی‌اصغر فانی عصر امروز در سالن امام حسین (ع) آموزش و پرورش ناحیه یک استان کرمان در جمع معلمان و مربیان این ناحیه اظهار داشت: شهید محمدجواد باهنر که از خطه کرمان برخاست، الگوی مدیریتی وزارت آموزش و پرورش را رقم زد.

وی در پاسخ به برخی از مطالبات نماینده‌های مدیران مدارس کرمان عنوان کرد: برخی از خواسته‌ها نیاز به مطالعه، بررسی و پیگیری دارد، زیرا این طور نیست که وزیر آموزش و پرورش هر تصمیمی را بگیرد به‌زودی اجرایی شود و لازمه اجرایی شدن برخی مطالبات موافقت‌ها و مصوبه‌های مجلس است.

فانی افزود: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار و به عنوان یک اصل شناخته شده در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه بانک جهانی سرمایه‌ها را به سرمایه‌های انسانی، فیزیکی و طبیعی تقسیم‌بندی می‌کند، گفت: سرمایه انسانی مانند نیروهای متخصص و متعهد است که می‌توانند ارزش افزوده برای مواد خام ایجاد کنند و سرمایه‌های طبیعی یا زیرزمینی نیز همان منابع نفت و گاز و … هستند.

فانی بیان داشت: در هر کشوری که سهم سرمایه انسانی بیشتر باشد، آن کشور را توسعه یافته‌تر می‌دانند، برای مثال ژاپن ۸۰ درصد سرمایه انسانی، دو درصد سرمایه طبیعی و ۱۸ درصد سرمایه فیزیکی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بنا بر اعلام بانک جهانی کشورهای تولیدکننده مواد خام ۳۶ درصد سرمایه انسانی دارند و ایران دارای ۳۴ درصد از این سرمایه است که اگر شاخص توسعه را بالا بودن سرمایه انسانی بپذیریم، نقش آموزش و پرورش مشخص‌تر می‌شود.

فانی آموزش و پرورش را زیرساخت نظام و منابع انسانی دانست که به عنوان یک نهاد ارزشمند و ممتاز در کشور تربیت نیرویی عظیم را بر عهده دارد.

آموزش و پرورش انتقال‌دهنده هویت است

فانی ابراز داشت: آموزش و پرورش انتقال دهنده فرهنگ ‌دینی، ایرانی و ملی به نسل آینده است که سبب ایجاد و پیدایش هویت در شهروند ایرانی شده و با هویت‌دار شدن ملت بسیاری از مشکلاتی که بر کشور عارض شده است، رفع می‌شود.

وی افزود: کره جنوبی کمترین فرار مغزها را دارد و اینکه نیروی انسانی کشور ژاپن کمتر از کشورشان خارج می‌شوند به دلیل این است که در مدارس تلاش می‌شود تا دانش‌آموزان را متعصب به کشورشان بار بیاورند.

جلوگیری از فرار مغزها با معلمان متعصب

فانی تقویت نظام آموزش و پرورش را راهکاری مناسب برای کاهش فرار مغزها و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: راهی غیر از تقویت آموزش و پرورش کشور نداریم که هویت دینی و ملی دانش‌آموزان را تقویت کند و این کار غیر ممکن است مگر با داشتن معلمانی که خود پژوهشگر، پرسشگر، منتقد و حساس به خیر و شر کشور باشند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون همکار فرهنگی این نوید را می‌دهد که با آمادگی کامل برای تقویت نسل آینده به خوبی کوشش می‌کند.

قول وزیر برای تقویت نظام آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در دولت یازدهم اعتقاد داریم که زبان مواجهه با معلم باید زبان تکریم، تواضع، ادب و احترام باشد و من در خدمت تمام همکاران فرهنگی و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش هستم و تلاش می‌کنم تا با همکاری دولت و مجلس آموزش و پرورش بهتری را بسازیم.

فانی خاطر نشان کرد: یکی از مطالبات مدیران و معلمان کرمانی آموزش‌های ضمن خدمت، بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی ‌بود که به‌زودی رفع این مشکلات در دستور کار قرار می‌گیرد.

استخدام نیروهای بومی در آموزش و پرورش

وی افزود: در بسیاری از شهرهای محروم استان کرمان میانگین سابقه خدمت معلمان زیر پنج سال است و این موضوع نشان می‌دهد که توجهی به نیروهای بومی نشده است، ما تلاش داریم که نیروهای لازم هر بوم را از همان بوم تربیت و استخدام کنیم تا آموزش و پرورش در آینده از تورم و یا کمبود نیروی انسانی در یک بخش رنج نبرد.

پیگیری ایجاد اولویت شغلی برای فرزندان فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با هم‌رأی شدن با خواسته فرهنگیان کرمانی مبنی بر امتیاز قائل شدن برای استخدام فرزندان فرهنگی‌ ابراز داشت: برای فرزندان فرهنگیان اولویت شغلی و استخدامی در نظام آموزش و پرورش باید در نظر گرفته شود و این طرح باید با تایید و مصوب شدن در مجلس اتفاق بیفتد که این طرح را دنبال می‌کنم و به مجلس می‌برم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی و کلاس برای پایه ششم است که این معضل نتیجه انجام کارهای غیر‌متعارف سال‌های اخیر در نظام آموزش و پرورش است.

فانی تصریح کرد: برای تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های اجرایی مدارس نیز این ماموریت به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش محول شده است.

تعطیل نشدن پنجشنبه‌ها یک انعکاس خبری بود

فانی بیان داشت: برخی از مدیران و مربیان به تعطیلی پنجشنبه‌ها تاکید دارند و برخی می‌دانند که مواجه شدن با حجم بالای کتاب‌ها و تدریس هشت ساعته در مدارس به دلیل خستگی افت یادگیری و میزان درک دانش‌آموزان را در پی دارد.

وی افزود: برخی از تصمیمات در سال‌‌های اخیر تنها با یک عامل کارکرد صورت گرفته است، اما امروز مطالعه و برنامه‌ریزی ‌دقیق روی تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام می‌شود.

فانی عنوان کرد: برخی این بحث مفصل و عمیق را می‌خواهند خبری کنند، اما یک خط نوشتن، پیام ما را نمی‌رساند، باید بین محتوا و برنامه‌ها، اهداف آموزش و پرورش و توان دانش‌آموزان یک هماهنگی منسجم انجام شود.

استفاده از افراد عاقل به جای افراد تبلیغات‌کار در وزارتخانه

وزیر آموزش و پرورش نظام آموزشی را مجموعه‌ای از اجزای هدفمند دانست که بدون هماهنگی اجزا کار به ناکارآمدی منجر می‌شود و تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش از افراد عقل‌ورز به جای افراد تبلیغاتی استفاده می‌کند تا در برنامه‌ریزی‌ها به خوبی عمل کنند.

وی افزود: توسعه بی‌رویه مدارس تیزهوشان و مدارس خاص نیز یکی از اقدامات نادرست این سال‌ها بوده است که کم انگیزه شدن دانش‌آموزان و معلمان را در پی داشت در شورای عالی آموزش و پرورش بر روی تنوع این مدارس کار می‌شود که آیا این تعداد به نفع است و آیا متناسب با استعدادهای آموزش و پرورش هستند یا خیر، سپس نتیجه ابلاغ می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

فانی افزود: بحث رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان به صورت یک لایحه از سوی دولت تقدیم به مجلس می‌شود و امیدواریم که بتوانیم حقوق حقه معلمان را تقدیم آنها کنیم، برای همکاران دوره ابتدایی به دلیل تلاش‌ها و تعداد روزهای زیاد باید فوق‌العاده‌ای در حکم آنها وارد شود.

سیاست‌های چهارگانه دولت یازدهم در نظام آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: سیاست چهارگانه دولت یازدهم برای نظام آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی و دیگری توسعه مشارکت است که باید مشارکت آموزش و پرورش و معلمان و اولیا را داشته باشیم و بدانیم که بودجه‌های دولتی برای ارتقای آموزش و پرورش کافی نیست.

اختیارات مدیران مدارس افزایش می‌یابد

وی افزود: سومین سیاست ما برای سال آینده ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی است که اعتقاد دارم وزیر آموزش و پرورش در هر مدرسه یک نماینده دارد و آن مدیر مدرسه است که باید اختیارات و توانمندی‌هایش افزایش یابد و این طور نباشد که مدیر مدرسه یک کارپرداز باشد.

فانی بیان داشت: مدیر مدرسه یک رهبر آموزشی است که قدرت نفوذ در همکاران و اختیار تصمیمات در مدرسه را دارد و نباید منتظر بخشنامه و یا مجبور به ارائه گزارش‌های عدد‌سازی شده باشد.

وی افزود: فعالیت‌های مدارس باید محدود و عمیق شود، تمام فرهنگیان شاهد خواهند بود که مدیران مدارس در سال آینده با اختیارات جدی و کیفیت بالاتر کار خود را آغاز می‌کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: سیاست چهارم ما برای سال آینده عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش و افزایش بهره‌وری از بودجه است.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است در حالی که بودجه کشور ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

خبر ۵ بهمن ۹۲ -وزیر آموزش و پرورش خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان شد

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران هسته‌های گزینش این وزارتخانه خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش معلمان شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورشف علی اصغر فانی صبح امروز در گردهمایی مدیران و اعضای هسته های گزینش در باشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه، گزینش حلقه ای از حلقات مدیریت در آموزش و پرورش است، خواستار بازنگری در نظام جذب و گزینش شد.
وی گفت: باید برای کسی که می خواهد وارد آموزش و پرورش شود، مجموعه ای از ویژگی ها و شاخص ها احصاء شده و باید باز تعریفی از ویژگی های مورد نظر،متناسب با شرایط و رعایت خط قرمزهای نظام تعریف کنیم.وجود انگیزه در شغل معلمی، داشتن شایستگی های لازم معلمی از شرایط خوب معلمی است .
* بوم‌پذیری از سیاست های جدی آموزش و پرورش است
فانی با اشاره به اینکه، شایستگی ها را باید از نو تعریف کنیم، به بحث بوم پذیری به عنوان راهکاری مناسب در خصوص توسعه عدالت آموزشی پرداخت و گفت : میانگین سابقه خدمت در مناطق محروم کمتر از ۵ سال و بعضی جا حتی کمتر از سه سال است  و این یک ظلم آشکار است.یکی از مصادیق عدالت آموزشی این است که همه دانش آموزان از معلمین توانمند برخوردار باشند و بومی پذیری می تواند به تحقق این موضوع کمک کند .
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران و اعضای هسته های گزینش سؤالات پژوهش محور را مطرح‌کرد از جمله اینکه بومی پذیری چه تاثیری در فرایند آموزش دارد و چه ویژگی های مهمی  ایجاد می کند؟ بر این اساس باید قدری شرایط را در بومی پذیری، با رعایت خط قرمزها تقلیل بدهیم و بحث بومی پذیری و بومی گزینی باید مورد توجه شما گزینشگران قرار گیرد .
فانی با اشاره سه محور شعار اعتدال، تدبیر و امید در دولت یازدهم خطاب به گزینشگران گفت: باید فکر کنیم این سه شعار چه تاثیری می تواند در انتخاب گزینشگران داشته باشد .
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وقتی شعاری از سوی مقام معظم رهبری( مدظله العالی) و رئیس جمهور مطرح می شود باید تصویر آن شعار و سیاست را در فعالیت های خودمان ببینیم.
* در گزینش حق الناس را رعایت کنیم
فانی گفت: باید در گزینش حق مردم ضایع نشود و حق الناس را در گزینش رعایت کنیم و کار گزینش یک نوع قضاوت را به همراه دارد و باید حق الناس را در قضاوت مدنظر قرار دهیم و باید نسبت به حق الناس و منابع تحقیقاتی که از آن ها پرسش می کنیم ، حساس باشیم و براساس برخی اطلاعات نادرست ممکن است تصمیمات غلطی بگیرید. بنابراین بر دقت خود بیفزائیم و اصل را بر برائت بگذاریم، اینکه همه خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود، یک اصل اسلامی است.
وزیر آموزش وپرورش تاکید کرد : زیر برگه ها را که ۳ یا ۵ نفر امضاء می کنند، بادقت ، احتیاط، ترس از خدا و رحمت امضاء کنیم و به افراد فرصت جبران بدهیم.براساس دستور اسلام، باید مثبت اندیش بوده و گرایش مثبت داشته باشیم و از گرایش ذهن به سمت منفی جلوگیری کنیم .
وزیر آموزش و پرورش خواستار بازنگری در سوال های مصاحبه شد و گفت: این بد است که هنوز سوال های ۳۰ سال پیش را بپرسید! کاری کنید مردم همانی که هستند، خودشان را نشان دهند و به این شکل جلوی تظاهر و نفاق را بگیرید، چرا که رفتارهای نفاق آمیز زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. وهن جمهوری اسلامی نباشید، زینت جمهوری اسلامی باشید .
وزیر آموزش وپرورش در خصوص رعایت بی طرفی و عدالت در مصاحبه ها گفت: در مدیریت منابع انسانی بحثی هست‌ که به آن«خطای هاله ای»گفته می شودکه ویژگی یک فرد به دیگر ویژگی‌هایش غلبه می‌کند و تصریح کرد: مواظب خطای هاله ای  باشید.
وزیر آموزش و پرورش‌ در پایان، خطاب به گزینشگران چند درخواست تکلیفی مطرح کرد و گفت: از نظر محتوایی باید یک بازنگری صورت بگیرد و بر‌ توانمند سازی نیروی انسانی گزینشگر و تقریب در نگرش ها تاکید کرد. چند نوع تغییر داریم، تغییر در دانش که از تغییر در بینش آسانتر است، تغییر سوم، تغییر در رفتار است، ممکن است دانش و بینش تغییر کند،  اما تغییر رفتار دیرتر صورت می گیرد.
وی گفت: مرحله بعدی تغییر رفتار گروهی است و این مرحله خیلی سخت است و گذاشتن کلاس های ضمن خدمت، لازم است ولی کافی نیست و این دوره ممکن است منجر به تغییر دانش شود و حال آنکه ما نیاز به تغییر رفتار داریم .
فانی از تقریب در نگرش ها به عنوان یک عمل کارساز نام برد و گفت : برای رسیدن به تقریب در نگرش ها، باید موافقین و مخالفین باهم بحث کنند تا تقریبا ما را به یک نگرش برساند.

خبر ۲۴ دی ۹۲ – افزایش ۴۶/۳۰ درصدی حقوق مستمری معلمان نکته مثبت در لایحه بودجه ۹۳

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی بودجه بخش آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، افزایش ۴۶/۳۰ درصدی حقوق مستمری معلمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به عنوان نکته مثبت این لایحه عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: با بررسی به عمل آمده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ در حوزه آموزش و پرورش، می‌توان گفت که با توجه به رویکرد جدید بودجه‌ریزی عملیاتی(مبتنی بر عملکرد) و نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی و توجه جدی به ریشه‌کنی بیسوادی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و سایر تبصره‌های بودجه، تا حدودی موضوعات جدیدی مطرح شده است و برای آموزش و پرورش تعداد ردیف‌های اعتباری با ۷ عنوان، تغییری در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۲نداشته ا ست.
کل اعتبارات عمومی آموزش و پرورش در لایحه ۱۳۹۳ به میزان ۱۷۹,۷۴۹,۲۰۳ میلیون ریال است که ۳۱/۹ درصد از کل اعتبارات عمومی لایحه ۱۳۹۳ را شامل می‌شود. سهم آموزش و پرورش از فصل آموزش در سال ۱۳۹۳ به میزان ۷۵/۶۸ درصد بوده و نیز کل اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۲، به میزان ۵۵/۲۱ درصد افزایش داشته است. تغییرات هزینه عمومی آموزش و پرورش از مقایسه لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ با قانون بودجه ۱۳۹۲ نیز ۲/۲۶ درصد افزایش نشان می دهد و به مبلغ۸۸۰,۱۱۷,۴۳۰ ,۱ میلیون ریال رسیده است که این میزان رشد تحت تأثیر افزایش حقوق مستمر معلمان بوده است.
هر چند افزایش ۴۶/۳۰ درصدی حقوق مستمری معلمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به عنوان نکته مثبت این لایحه، احتمال دغدغه‌های مربوط به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش و فداکار را کاهش می‌دهد، ولی افزایش تنها ۲۳/۳ درصدی سایر بخش‌ها از هزینه‌های عمومی در این سال، انجام بسیاری از فعالیت‌های کیفی و اداری آموزش و پرورش را با موانع جدی مواجه خواهد کرد.
باید در نظر داشت که ۱۷/۸۷ درصد هزینه عمومی مربوط به حقوق و مزایای مستمر و ۱۴/۸۴ درصد کل بودجه آموزش و پرورش هم مربوط به حقوق و مزایاست.
در خصوص تغییرات هزینه اختصاصی می‌توان گفت در لایحه بودجه ۱۳۹۳نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۲ افزایش ۱۸/۲۸ درصدی را شاهدیم و مرجع این اعتبار به رقم۲۰۰ ,۷۱۴ میلیون ریال رسیده است.
در خصوص تغییرات اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لازم به ذکر است که سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای آموزش و پرورش ۸۰۵,۳۶۸,۶ میلیون ریال می‌شود که ۶۸/۱ درصد کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آموزش و پرورش در لایحه ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۲ به میزان ۲۷/۴۳ درصد کاهش داشته است.
کاهش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۲ به میزان ۰۲/۳۳ درصد بوده است اما آموزش و پرورش به میزان ۲۵/۱۰ درصد کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.
حذف صندوق ذخیره فرهنگیان از زیرمجموعه ردیف‌ها، تغییر اعتبارات موضوع تبصره «۷۵» قانون بودجه سال ۱۳۶۲ به درآمد اختصاصی آموزش و پرورش، کاهش ۲۴/۴۲ درصدی ردیف‌های متفرقه، کاهش ۹۵/۶۸ درصدی اعتبارات ۵ برنامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها از تغییراتی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ مشاهده می‌شوند.
این گزارش در توضیح بیشتر چنین می‌افزاید: بودجه، برنامه یک ساله‌ای است که دربرگیرنده همه درآمدها و هزینه‌های دولت برای تحقق اهداف مورد نظر است و از آنجا که آرمان‌ها و اهداف و نیازها نامحدود و منابع و امکانات محدود است، بنابراین با برنامه‌ریزی و تشخیص اولویت‌ها در بودجه سالانه می‌توان تا حد زیادی این فاصله را کاهش داد.
همچنین با توجه به نقش مهمی که آموزش و پرورش در انتقال میراث فرهنگی، یکپارچگی و انسجام جامعه، رشد و شکوفایی استعدادها و تأمین و تربیت نیروی انسانی کشور ایفا می‌کند و تکالیف و مأموریت‌هایی که در اسناد فرادستی از جمله سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه پنجم توسعه کشور برای نظام آموزش و پرورش پیش‌بینی شده ایجاب می‌کند با سرمایه‌گذاری مناسب در آموزش و پرورش و تأمین اعتبارات ضروری و مورد نیاز با این انتظارات و ماموریت ها در رسیدن به جامعه مطلوب و مورد نظر موفق شویم.
البته وزارت آموزش و پرورش هم باید با تشخیص درست اولویت‌ها و ساماندهی و توزیع عادلانه منابع و امکانات از هزینه‌های غیرضروری پرهیز کند.
وزارت آموزش و پرورش با کمک ۶۵۵,۰۱۳, ۱ نفر کارکنان خود (شامل ۸۶۹ ,۹۸۱ نفر کارمند رسمی و پیمانی، ۷۸۶ ,۳۱ نفر قراردادی، حق‌التدریس و وظیفه) مسئولیت تربیت تعداد ۶۹۷ ,۷۶۸, ۱۲ دانش‌‌آموز (در سن تحصیل و بزرگسال) را در ۴۰۱,۱۱۱ مدرسه دارای کد شناسایی و ۸۱۶,۵۳۸ کلاس درس دایر بر عهده دارد.

خبر ۲۳ دی ۹۲ -تدریس معلمان ابتدایی ۶ روزه نخواهد شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی زمان آموزش همچنان به قوت خود باقی است، گفت: فعالیت معلمان ابتدایی در مدارس پنج روزه است و شش روزه نخواهد بود.
مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه ساماندهی زمان آموزش به قوت خود باقی است و این مصوبه با تجزیه و تحلیل زمان آموزش در کشور و همچنین بر اساس مطالعه تطبیقی در سایر کشورها و همچنین بررسی وضعیت تازه کاری معلمان در نظر گرفته شده است، همان پنج روز است.
وی افزود: تنوع‌بخشی به محیط‌ های یادگیری و عدم انحصار یادگیری به کلاس درس و مدرسه در ساماندهی زمان آموزش طراحی شده و قبل از اجرا بر اساس کار پژوهشی و تحقیقی نظرات مدیران و معلمان و کارشناسان و دانش‌آموزان در این باره اخذ شده است. لذا بر اساس این مصوبه دانش‌آموزان دوره ابتدایی پنج روز در هفته در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و جدول برنامه درسی آنها نیز پنج روزه تنظیم می‌شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: روز ششم یا همان پنجشنبه به هیچ وجه در مصوبه به عنوان روز تعطیل قلمداد نشده و این موضوع را بارها آموزش و پرورش اعلام کرده است.
نوید ادهم ادامه داد: روز پنجشنبه زمانی است که باید با مشارکت خانواده‌ها، دانش‌آموزان بتوانند فعالیت‌های بازبینی دروس خود را داشته باشند. همچنین این روز برای موارد فوق برنامه از جمله برنامه‌های فرهنگی، هنری، تربیتی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که دانش‌آموزان ابتدایی نیاز دارند آنچه را که طی پنج روز در مدرسه یاد گرفته‌اند، بار دیگر بازخوانی کرده و تکالیف خود را انجام دهند.
وی تاکید کرد: روز جمعه باید روز استراحت دانش‌آموزان برای تجدید قوا جهت آغاز هفته جدید در مدارس باشد و بر همین اساس این مصوبه به قوت خود باقی است و برنامه درسی دانش آموزان ابتدایی پنج روزه خواهد بود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: بر همین اساس روز کاری معلمان ابتدایی نیز طبق این مصوبه پنج روزه تعیین شده و شش روزه نخواهد شد.

خبر ۲۱ دی ۹۲ – بازنشستگی پیش از موعد در لایحه بودجه ۱۳۹۳

وزیر آموزش و پرورش از بازنشستگی پیش از موعد در لایحه بودجه ۱۳۹۳خبر داد و گفت: در بودجه سال ۱۳۹۳ ردیفی با عنوان کیفیت بخشی دیده شده است که در صورت تأمین اعتبار، وضعیت آموزشی مخصوصاً هنرستان‌ها تقویت خواهد شد.
علی اصغر فانی در حاشیه نشست مشترک رؤسای هیئت‌های بدوی و ادارات ارزیابی عملکرد و بازرسی در باشگاه فرهنگیان تهران، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر استخدام‌هایی بر آموزش و پرورش تحمیل شده است، افزود: این استخدام‌ها تعادل نیروی انسانی و کیفیت بخشی آموزشی را بر هم زد و مشکلات متعددی برای مدیریت بر منابع نیروی انسانی ایجاد کرد.
وزیر آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه بدون برنامه‌ریزی کاری صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی می‌توان از معلمان مازاد دوره راهنمایی تحصیلی و دبیرستان برای تدریس در دوره ابتدایی استفاده کرد.
وی، ایجاد انگیزه در بین معلمان ابتدایی را ضروری دانست و تصریح کرد: پیشنهاد فوق العاده شغل برای معلمان دوره ابتدایی به معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور ارائه گردید و موضوع در حال پیگیری است.
فانی در ادامه خاطر نشان کرد: تا آخر اسفند ماه، سعی خواهیم کرد ساماندهی نیروی انسانی برای سال آینده روی کاغذ انجام و نقل و انتقالات سال آینده تحت تاثیر این ساماندهی قرار می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بازنشستگی پیش از موعد در لایحه بودجه دولت آمده است، افزود: در صورت تصویب این لایحه، نیروهای مازاد با تشویق و امتیاز و البته با انتخاب و اختیار خود از سیستم آموزش و پروش خارج خواهند شد و امیدواریم طی دو سال آینده عدم توازن نیروی انسانی را ساماندهی کنیم.
وی به افزایش ۲۶ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و یادآور شد: در بودجه سال ۱۳۹۳ ردیفی با عنوان کیفیت بخشی دیده شده است که در صورت تأمین اعتبار، وضعیت آموزشی مخصوصاً هنرستان‌ها تقویت خواهد شد.

خبر ۱۶ دی ۹۲ -آموزش و پرورش به تناسب بازنشستگی نیروها نیاز فوری به جذب جوانان متخصص دارد

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش به تناسب نیروهایی که بازنشسته خواهند شد، نیاز مبرم و فوری به جذب جوانان متعهد و متخصص به ویژه در حوزه‌های فنی و هنرستانی و سایر دروس تخصصی تربیت بدنی و بهداشت مدارس دارد.
در پی انتشار مصاحبه‌ای در این خبرگزاری با عنوان «نیروهای مازاد با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند/ وجود ۱۰۰ هزار فرهنگی مازاد» و انتشار نظرات کاربران و پرسش‌هایی که از سوی فرهنگیان به سید کاظم اکرمی مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است، وی توضیحات بیشتری را به خبرنگار فارس ارائه کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مصاحبه‌ای که از بنده منتشر شده، سبب پرسش بعضی از همکاران شده است؛ اینک در توضیح این نکته که گفته‌ام، آموزش و پرورش بیش از صد هزار نیروی مازاد دارد، مواردی را مطرح می‌کنم.
وی ادامه داد: گروهی از این همکاران محترم برابر رویه سال‌های گذشته احکام مازاد دارند و از چرخه خدمات‌رسانی به دستگاه تعلیم و تربیت بر کنار هستند.
اکرمی افزود: گروه دیگری از همکاران به دلیل تغییرات مقاظع تحصیلی (۳+۳ یا ۵+۱) از فرایند خدمات‌رسانی در یکسال محروم می‌شوند (آمار این افراد حدود ۵۰ هزار نفر است.
وی اضافه کرد: افراد جدیدالاستخدام در چند سال گذشته متناسب و هماهنگ با رشته و تخصص آنها از طرفی نیاز دستگاه آموزش و پرورش جذب نشده‌اند اما در مجموع آموزش و پرورش به تناسب نیروهایی که بازنشسته خواهند شد، نیاز مبرم و فوری به جذب جوانان متعهد و متخصص به ویژه در حوزه‌های فنی و هنرستانی و سایر دروس تخصصی تربیت بدنی و بهداشت مدارس دارد.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: انشاءالله مجلس شورای اسلامی نهایت توجه و دقت را به رفع نیازهای آموزشی و پرورشی در همه جهات به ویژه نیروی انسانی در رشته‌های نامبرده خواهد نمود و وزیر محترم و دستگاه تعلیم و تربیت تمام تلاش خویش را خواهد نمود که مشکلات نیروی انسانی را به بهترین نحو ممکن و رضایت همکاران حل کند.

خبر ۱۵ دی ۹۲ – آب پاکی را هفته پیش وزیرآموزش و پرورش روی دست متقاضیان استخدام ریخت، آن روز که اعلام کرد این وزارتخانه هیچ نیروی جدیدی جذب نمی‌کند، حتی آنهایی را که می‌خواهند رایگان کار کنند.

اما این صدا با صدایی که از مجلس شنیده می‌شود همخوانی ندارد، چون به فاصله یک هفته از این اظهارنظر قاطع، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس و از اعضای موثر کمیته آموزش و پرورش در گفت‌وگو با مهر، منتفی بودن استخدام در این وزارتخانه را غیرممکن دانست.

ممکن نبودن بستن راه استخدام در آموزش و پرورش از نظر کوچکی‌نژاد به این علت است که اگر وزارتخانه، نیاز به معلم و کادر آموزشی را از راه سروسامان دادن به نیروهای فعلی پاسخ بدهد، اما برای تامین نیروهای خدماتی و اداری چاره‌ای جز استخدام ندارد.

در واقع او به یکی از مشکلات مهم مدارس اشاره می‌کند یعنی کمبود نیروهای خدماتی و اداری که در سال‌های اخیر، گاه باعث انتقال معلمان به بخش اداری شده و گاه سبب شده مدیران مدارس برای جبران نبود نیروی خدماتی در مدرسه یا کارها را میان دانش‌آموزان تقسیم کنند یا با گرفتن پول از والدین یا از راه کسب درآمد از بوفه مدارس، نیرویی را به عنوان مستخدم به کار بگیرند.کوچکی‌نژاد با این حال برای امکان‌پذیر نبودن توقف استخدام در آموزش و پرورش یک استدلال دیگر نیز دارد و اشاره‌اش به نیروهایی است که هر سال بازنشسته می‌شوند و نیاز است جای خالی آنها با نیروهای جدید پر شود؛ هر چند گفته‌های اخیر علی‌اصغر فانی، وزیر نشان می‌دهد حتی به بهانه بازنشستگی نیروها هم قرار نیست پای نیروهای جدید به‌آموزش و پرورش باز شود.

از زمانی که دانشگاه فرهنگیان به طور رسمی پذیرش دانشجو را آغاز کرد تقریبا برای همه مسجل شد که تنها راه ورود به آموزش و پرورش، تحصیل در این دانشگاه است. ولی در دولت قبل با وجود فعالیت این دانشگاه، استخدام‌هایی صورت گرفت که هنوز لقب استخدام‌های بی‌ضابطه را یدک می‌کشد.این استخدام‌ها که بهمن ۹۱ حتی پای وزیر وقت را نیز به مجلس باز کرد و او را در مقابل نطق‌های آتشین برخی نمایندگان قرار داد، راه ورود ۲۰ هزار نیروی غیرمتخصص به آموزش و پرورش را هموار کرد، آن‌قدر هموار که این افراد نه در نوبت استخدام قرار گرفتند و نه در آزمون‌های سختگیرانه ورودی شرکت کردند.

البته آن زمان حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت، همه این استخدام‌ها را قانونی دانست و مجلس را به واکاوی نکردن بیشتر موضوع مجاب کرد، اما حالا علی‌اصغر فانی که اولین قولش به مردم، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بود، گویا موضوع توقف استخدام در این وزارتخانه را به منظور جلوگیری از تکرار این وقایع پیش کشیده است.

کمبود نیرو، نیروی مازاد

این که هم‌اکنون در آموزش و پرورش صد هزار نیروی ناکارآمد وجود دارد، قوی‌ترین استدلال وزیر برای کنترل استخدام‌هاست. علی‌اصغر فانی می‌گوید به‌کارگیری نیروی انسانی جدید به هر عنوان ممنوع است، چون این وزارتخانه به‌اندازه کافی نیروی مازاد دارد.

به گفته او، این نیروهای مازاد در همه بخش‌های وزارتخانه وجود دارد، به طوری که به گفته وزیر، فقط در مقاطع دوگانه متوسطه، ۵۸ هزار نیرو زیاد است، آن هم در شرایطی که در دوره ابتدایی کمبود ۲۴ هزار معلم بشدت احساس می‌شود.

در واقع نامتوازن بودن نیروی انسانی در آموزش و پرورش و تراکم نیرو در شهرهای بزرگ در مقابل کمبود نیرو در مناطق محروم و دورافتاده، مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی کشور است که علی‌اصغر فانی بارها اعلام کرده در پی اصلاح آن است و به‌نظر می‌رسد توقف استخدام‌ها نیز برای ایجاد فضای تنفس و بازسازی این وضع است.

قاسم جعفری، از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز چنین استدلالی دارد و به جام‌جم توضیح می‌دهد که وقتی این وزارتخانه در بخش نیروی انسانی اوضاعی به هم‌ریخته دارد و با معلمانی رو‌به‌روست که اغلب حاضر به تدریس در مناطق دور از محل سکونتشان نیستند باید رسیدگی به این وضع را بر استخدام نیروهای جدید ترجیح دهد. با وجود این، جبار کوچکی‌نژاد نگران بلاتکلیفی نیروهای شرکتی آموزش و پرورش و مربیان پیش‌دبستانی است که سال‌ها وعده استخدام را شنیده‌اند، اما تاکنون از بلاتکلیفی خارج نشده‌اند.

به گفته این نماینده مجلس، وزیر آموزش و پرورش براساس قانون ملزم است تا پایان امسال تکلیف نیروهای شرکتی و پیش‌دبستانی را معلوم کند که اگر چنین نکند بلاتکلیفی این نیروها همچنان ادامه می‌یابد. البته با وجود این نگرانی، عزم وزیر آموزش و پرورش برای وارد نشدن حتی یک نیروی جدید به وزارتخانه در اجرای این الزام قانونی ایجاد تردید می‌کند، مگر این که وزیر به وعده خود مبنی بر تعیین تکلیف همه مربیان پیش‌دبستانی تا قبل از مهر ۹۳ جامه عمل بپوشاند و بخشی از نیروهای بلاتکلیف زیرمجموعه خود را تعیین تکلیف کند.

کمبود نیرو در کنار مازاد نیرو

وزارتخانه آموزش و پرورش، چالش‌های جالبی دارد، این وزارتخانه به گفته وزیرش هم‌اکنون ۵۸ هزار نیروی انسانی مازاد دارد که برخی از آنها در مدارس فقط حضور پیدا می‌کنند و این وزارتخانه سالانه حدود هزار میلیارد تومان برای حقوق آنها هزینه می‌کند، از طرفی همین وزارتخانه با اجرای نظام آموزشی ۳ ـ ۳ ـ ۶ با حدود ۵۰ هزار نیرو خصوصا در مقطع اول و ششم ابتدایی مواجه است.

بر این اساس علی‌اصغر فانی تاکید دارد که وزارتخانه‌اش امکان جذب هیچ نیروی جدیدی را ندارد. اما درباره نیرو‌های قراردادی و خصوصا مربیان پیش‌دبستانی ظاهرا موضع این وزارتخانه متفاوت است.

اما به گفته مرتضی نظری، معاون رسانه مرکز روابط‌عمومی آموزش و پرورش استخدام مورد نظر وزیر به مربیان پیش‌دبستانی برنمی‌گردد، چرا که تعیین تکلیف این مربیان از دولت قبل به این دولت رسیده و جزو اولویت‌های این وزراتخانه محسوب می‌شود.

با این تفاسیر هرچند مجلسیان حتی بر استخدام‌های جدید در این وزارتخانه تاکید دارند،اما در نهایت باید ببینیم که مشکل کمبود و مازاد نیرو در آموزش و پرورش بر استخدام‌ها جدید در آن می‌چربد یا خیر؟

منبع روزنامه جام جم

خبر ۱۴ دی ۹۲ – ممنوعیت استخدام نیرو تحت هرعنوان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هوشمند سازی مدارس نیازمند یک بازتعریف و باز مهندسی است، افزود: به بهانه هوشمند سازی در سال های اخیر سودهای کلانی به شرکت‌ها رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکترعلی اصغر فانی در دومین روز گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، با اشاره به تبدیل برخی مدارس به انبار تجهیزات سخت افزاری، افزود: معلوم نیست از این همه تجهیزات چه کسانی، چه استفادهای برده‌اند و چه شرکت‌هایی از این رهگذر سودهای کلانی نصیبشان شده است. برای من هنوز تعریف روشنی از هوشمند سازی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سوابق هوشمند سازی در سایر کشورها اضافه کرد: کشورهایی که هوشمند سازی را با سخت افزارآغاز کرده‌اند، شکست خورده‌اند. لذا ابتدا باید تعریف روشنی از هوشمند سازی ارائه شود و بازمهندسی صورت پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود افراد بی سواد پس از ۳۵ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته علیرغم تاکید دین مبین اسلام و رهبر معظم انقلاب بر طلب علم و دانش اضافه کرد: این خیلی بد است که اعلام کنیم در کشور بی سواد وجود دارد.

وی استفاده از دانش آموزان برای تشویق والدینشان به سوادآموزی را، راه میان بری توصیف کرد که مدرسه می تواند با دعوت از آنان و برنامه ریزی مناسب گام‌های موثری بردارد.

بازگرداندن پیش دبستانی به دامان آموزش ابتدایی

فانی با اشاره به وضعیت پیش دبستانی در گذشته افزود: بر اساس اقدامی نه چندان کارشناسی شده پیش دبستانی را به حوزه غیرانتفاعی منتقل کردند که جایش آنجا نبود. لذا ما آن را به معاونت ابتدایی بازگرداندیم؛ البته باید نیروهای این بخش به مناطق محروم و دوزبانه هدایت شوند.

بکارگیری نیروی انسانی جدید به هرعنوان ممنوع

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی کنیم حتی اگر کسی بخواهد رایگان کار کند به خدمت او نیازی نیست چرا که حدود ۱۰۰ هزار نیروی ناکارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است. لذا من از همین جا اعلام می کنم بکارگیری نیروی انسانی جدید به هرعنوان ممنوع است.

ضرورت ارتقاء کیفیت و عمق بخشی به فعالیت‌ها

فانی با تاکید بر اثربخشی فعالیت‌ها اضافه کرد: باید تلاش کنیم از فعالیت‌های متنوع و سطحی و بلا اثر پرهیز نموده و در عوض با انتخاب چند فعالیت اثر بخش به آن عمق ببخشیم . زیرا ما به دنبال فعالیت‌های اثر بخش هستیم نه حجم بالای آن . لذا شایسته است مدیران کل ستادی و استانی با بررسی فعالیت‌ها تعداد معدودی را انتخاب نمایند و آن را از نظر کیفیت و اثر بخشی تقویت نمایند . زیرا سیاست ما عمق و کیفیت فعالیت‌ها بوده و نه تعداد آن است.

خبر ۱۹ آذر ۹۲ -برنامه جدید استخدامی آموزش و پرورش

هر ساله دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ می‌شود اما مشکل نیروی انسانی این وزارتخانه، آنقدر رنگ کهنگی به خود گرفته است که با بخشنامه‌های تکراری هر سال حل نمی‌شود.

بحث عدم ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه وزرای آموزش و پرورش قرار گرفته است و هر ساله دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی این وزارتخانه به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ می‌شود.

اما مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش، آنقدر رنگ کهنگی به خود گرفته است که با بخشنامه‌های تکراری هر سال حل نمی‌شود؛ وجود معلمان مازاد در شهرها و کمبود معلم در مناطق محروم و روستاها یکی از مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

* طی کردن مسیر طولانی برای تدریس

یکی از فرهنگیان شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس بیان داشت: در مناطق محروم، امکانات کمتری برای تدریس وجود دارد و از سویی، امتیاز خاصی نیز برای معلمان مناطق محروم و روستایی وجود ندارد و این باعث می‌شود که معلمان بعد از چند سال درخواست انتقال به شهر را داشته باشند.

وی ادامه داد: در برخی مناطق، معلمان مجبور هستند که مسیرهای طولانی را از محل سکونت خود تا محل تدریس طی کنند.

این فرهنگی اضافه کرد: اتفاقاتی که برای معلمان طی سال‌های گذشته در مسیر رفت و آمد به مدرسه از محل سکونت و بالعکس رخ داده است، از جمله مواردیست که موجب می‌شود معلمان تلاش کنند تا محل تدریس خود را به محل سکونت نزدیک کنند و البته از گذشته نیز قانونی هست که بعد از چند سال تدریس در منطقه محروم، امکان انتقال به شهر وجود دارد.

فرهنگی دیگری در شهر تهران نیز گفت: در سال‌جاری، وزارت آموزش و پرورش تعدادی از نیروهای کار معین را به نیروی پیمانی تبدیل کرد با این شرط که فرد مورد نظر به مدت ۵ سال در منطقه محروم تدریس کند.

وی ادامه داد: اکثریت این افراد، این شرط را پذیرفتند زیرا می‌خواستند از آینده شغلی خود مطمئن شوند اما این موضوع به منزله رضایت از کار نیست چرا که مجبورند راه‌ طولانی را تا منطقه محروم طی کرده و شرایط سخت کار را تحمل کنند.

این فرهنگی افزود: مسلماً تعدادی از این افراد بعد از ۵ سال، توقع دارند که محل تدریس خود را تغییر داده و به منطقه بهتری برای فعالیت بروند و این موضوع به این معنی است که در ۵ سال آینده باز در مناطق محروم فوق، کمبود معلم وجود خواهد داشت.

* حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش با بومی‌گزینی

علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش، یکی از راه‌های حل مشکل نیروی انسانی را بومی گزینی می‌داند؛ وی در نشستی درباره ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته توسط تیم تخصصی مطالعاتی در این زمینه بر در نظر گرفتن مواردی نظیر تراکم معلم در برخی مناطق، دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی و جنسیت، بر احصای کمبود نیروی انسانی در مناطق با توجه به مؤلفه‌های یادشده و غیربومی بودن نیروی انسانی در مناطق محروم تأکید کرد.

وی با اشاره به مدت تعهد کمتر از پنج سال نیروی انسانی غیربومی در مناطق محروم تصریح کرد: پیشنهاد شده است که در استخدام نیروی انسانی ، بومی بودن افراد به عنوان یک مؤلفه مهم مدنظر قرار گیرد.

فانی تأکید کرد: باید با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی نظیر افزایش حقوق و فوق‌العاده شغل برای نیروهای انسانی  که به دلیل کمبود نیرو از تدریس در دوره تحصیلی بالاتر به دوره پایین تر منتقل شده‌اند، انگیزه ماندگاری و رغبت آنان برای تدریس در دوره تحصیلی جدید افزایش یابد.

به گزارش فارس، با این حساب، به نظر می‌آید در برنامه جدید استخدامی آموزش و پرورش، شاهد به‌کارگیری نیرهای بومی هر منطقه باشیم البته باید در نظر گرفت که اگر این موضوع بدون کارشناسی و عدم ایجاد انگیزه صورت گیرد، شاید بعد از مدتی نیروهای بومی نیز توقع انتقال به منطقه بهتر را داشته باشند و آن وقت، همان آش و همان کاسه.

خبر ۱۷ آذر ۹۲ -کمبود ۳ هزار معلم ابتدایی، مشکل آموزش و پرورش اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه نیروی انسانی با مشکل روبرو است و از مشکل‌دارترین استان‌ها در این خصوص است، گفت: متاسفانه این مشکل به گونه‌ای است که در حال حاضر با کمبود سه هزار معلم مقطع ابتدایی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار «آموزشو پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، سید مجید عاملیان در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان که با حضور محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان، همواره تلاش کرده است در سه محور صداقت، دلسوزی و تعاملات انسانی فعالیت و اهداف خود را دنبال کند، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۷ هزار دانش آموز در قالب ۱۷ هزار کلاس درس و ۲۶۲۷ مدرسه مقطع ابتدایی در استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کثرت طرح‌های آموزشی، یکی از مشکلات مقطع ابتدایی بود، افزود: با وجود مشکلات سعی کردیم از میزان کیفیت فعالیت‌های آموزشی استان کاسته نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه با وجود مشکلات و کمبود امکانات مدارس استان بهترین عملکرد را در فعالیت‌های آموزشی داشته‌اند، خاطر نشان کرد: ۲۶۰۰ کلاس درس در مقطع ابتدایی استان علی رغم کمبود امکانات بهترین عملکرد را داشته‌اند.

عاملیان با تاکید بر این نکته که استان اصفهان در زمینه نیروی انسانی با مشکل روبرو است و از مشکل‌دارترین استان‌ها در این خصوص است، ادامه داد: متاسفانه این مشکل به گونه‌ای است که در حال حاضر با کمبود سه هزار معلم مقطع ابتدایی روبرو هستیم.

وی به اجرای طرح چند معلمی به منظور رفع مشکل کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: تلاش کرده‌ایم با اجرای این طرح بتوانیم کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم و در حال حاضر ۴۰۰ سرباز معلم در مقطع ابتدایی استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان به اجرای طرح ۳ ۳ ۶ مقطع ابتدایی در ۳۰ درصد مدارس شهری استان اشاره کرد و ادامه داد: مشکلات مالی از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش استان است و به این دلیل امکان انجام بازدید از مدارس مختلف استان فراهم نشده است.

عاملیان به اجرای طرح راهبران آموزشی برای رفع مشکلات مربوط به بازدید از مدارس استان اشاره کرد و گفت: بر این اساس در تلاش هستیم که بازدیدهایی توسط معلمان از مدارس صورت گیرد و نتایج آسیب شناسی های مربوطه بررسی شود.

۲۸ آبان ۹۲ – وزیر آموزش وپرورش: وضعیت تمام نیروهای قراردادی قبل از مهر ۹۳ مشخص می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: تکلیف تمام نیروهای قراردادی این وزارتخانه قبل از مهر ۹۳، تعیین می‌شود.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت نیروهای قراردادی این وزارتخانه اظهار داشت: یکی از محورهای فعالیت ما در آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: وضعیت نیروهای قراردادی در کمیته ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش بررسی می‌شود و تا قبل از مهر ۹۳، تکلیف همه روشن خواهد شد.

به گزارش فارس، در سال گذشته تعدادی از نیروهای قراردادی آموزش و پرورش به شرط کار در مناطق محروم و معلم شدن، تبدیل وضعیت شدند و وضعیت کاری آنها از قراردادی به پیمانی تغییر کرد؛ طی سال‌های گذشته نیز با تعداد زیادی از نیروهای شرکتی خداحافظی شد.

۲۸ آبان ۹۲ –  دولت پاسخگوی استخدام معلمان در طرح مهرآفرین

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تامین حق التدریس معلمان منتظر هستیم اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری تامین شود.

به گزارش توس پرس به نقل از تسنیم,علی‌اصغر فانی درخصوص اینکه چرا حق‌التحریر معلمان از اردیبهشت ۹۲ پرداخت نشده است و این موضوع موجب نارضایتی فرهنگیان شده است، اظهار داشت: بخشی از اعتبارات حق التدریس معلمان پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که باقیمانده مطالبات حق التدریس معلمان چه زمانی پرداخت می‌شود،‌گفت:‌منتظر هستیم تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری اعتبارات لازم را تامین کند و در آن صورت حق التدریس معلمان را پرداخت خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بخشی از فرهنگیان در رابطه با طرح مهرآفرین و وضعیت استخدامیشان سوال دارند، عنوان کرد: در این زمینه دولت باید پاسخگو باشد.

خبر ۱۴ آبان ۹۲ -استخدام ۱۸۰ مربی قرآنی

مدیر دارالقرآن مازندران از فعالیت ۶۰ هزار مازندرانی در خانه‌های قرآنی این استان خبر داد و گفت: ۱۸۰ مربی قرآنی در دارالقرآن مازندران استخدام شدند.
سعید قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با تاکید بر افزایش فعالیت خانواده‌ها در حوزه‌های قرآنی،افزود: حضور جوانان در محافل قرآنی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه جلوگیری می‌کند.
مدیر دارالقرآن استان مازندران مدارس را یکی از مراکز مهم ترویج فرهنگ قرآنی دانست و بیان کرد: اما این روزها در مدارس به ترویج فرهنگ قرآنی توجه‌ای نمی‌شود.
قربانی با اشاره به اینکه بیشتر دارالقرآن‌های استان مازندران توسط مردم احداث شدند، بیان کرد: با توجه به بی‌مهری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان تعدادی از مراکز قرآنی و دارالقرآن‌های استان مازندران در حال تعطیلی هستند.
وی از مسئولان و مردم استان مازندران خواستار همکاری با مراکز قرآنی شد تا این مراکز در ترویج فرهنگ قرآنی نقش موثری داشته باشد.
قربانی یکی از نیازهای ضروری جامعه را افزایش مراکز قرآنی در سطح استان مازندران دانست و بیان کرد: وجود ۵۰۰ مرکز قرآنی در استان مازندران جوابگوی ترویج فرهنگ صحیح قرآنی نیست و این امر نیازمند افزایش خانه‌های قرآنی در سطح استان مازندران است.
وی با بیان اینکه استان مازندران در سطح کشور بیشترین مرکز قرآنی را به خود اختصاص داد، بیان داشت: شهرستان‌های ساری و بابل از بیشترین دارالقرآن‌های موجود در استان مازندران برخوردار هستند.
این مسئول به فعالیت ۱۵ کارگاه قرآنی در مازندران اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ قرآن‌آموز در این کارگاه‌ها در حال فعالیت هستند.
مدیر دارالقرآن مازندران از استخدام ۱۸۰ مربی قرآنی در خانه‌های قرآنی مازندران خبر داد و افزود: ۶۰ هزار مازندرانی در خانه‌های قرآنی این استان در حال فعالیت هستند.

خبر ۱۲ آبان ماه ۹۲ – سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فعلاً به جز آزمون مربیان پیش‌ دبستانی‌، آزمون استخدامی نداریم.

علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش جذب نیرو دارد؟»، اظهار داشت: هر کسی که بخواهد به موجب قانون وارد آموزش و پرورش شود، باید در آزمون استخدامی شرکت کند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «آیا این وزارتخانه در آینده نزدیک آزمون استخدامی برگزار خواهد کرد؟»، گفت: اگر قانونی داشته باشیم و مجوزی بگیریم، جذب نیرو خواهیم داشت اما فعلاً به جز آزمون پیش‌دبستانی‌ها، آزمون استخدامی نداریم که زمان آزمون مربیان پیش‌دبستانی هنوز مشخص نیست

خبر۲۸ مهر ۹۲ – کمبود پنج هزار نیروی بهداشت در وزارت آموزش و پرورش

معاون سابق سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بزرگترین مشکل این وزارتخانه، کمبود پنج هزار نیروی بهداشت در سطح مدارس کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، کیومرث هاشمی روز سه شنبه در گردهمایی معاونان تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، افزود: مشکل نیروی انسانی در حوزه بهداشت باید به گونه ای برطرف شود؛ هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده و دو هزار و ۵۰۰ نفر از افراد رشته های مرتبط جذب شده اند.

وی ادامه داد: نیروی تربیت بدنی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شود و اگر سالی ۲۰۰ نفر در این حوزه بازنشسته شوند، ۵۰۰ نفر جذب خواهد شد.

مشاور و مدیرکل دفتر وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: در حوزه پیشگیری، سهم ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک و نیم میلیارد تومان بود اما بیشتر از یک میلیارد تومان به ما اختصاص نیافت.امسال با امضای قرارداد با ستاد مبارزه با مواد مخدر، این سهم به هفت میلیارد تومان رسید.

هاشمی گفت: که پس از وزارت کشور در بخش پیشگیری، بیشترین اعتبار در حوزه ورزش و جوانان تا ۲۵۰ میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص یافت.

وی افزود: در بحث آسیب های اجتماعی، برخی از مشکلات از خانواده ها نشات گرفته است.

مدیرکل دفتر وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: برخی از والدین درگیر اعتیاد هستند ، هنگامی که فرزندان آنها در کلاس درس حاضر می شوند، ذهن آنها درگیر مسائل دیگری است، این درحالی است که همه از او توقع دارند.

هاشمی افزود: در دوران وزارت حاجی بابایی در حوزه تربیت بدنی و سلامت ۱۵هزار نیرو جذب شد که بیش از ۹۰درصد آنها تحصیل کرده هستند.

وی ادامه داد: طرح شنا نیز در ۸۰ درصد مدارس پوشش داده شد و مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما در این زمینه کمبود امکانات مورد بحث بود.

هاشمی گفت: پیشنهاد چهارهزار سالن ورزشی در مدارس مطرح شد که هم اکنون دو هزار باب آن در حال ساخت است و ۵۰۰تا ۶۰۰سالن ورزشی ساخته شده است.

خبر ۲۷ مهر – به هیچ وجه نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش شود، گفت: به دلیل اینکه پاسخگوی خواسته‌های بعدی نیروهای جدید نیستیم، نباید نیروی جدید وارد سیستم آموزش و پرورش کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اصغر فانی در نشست دیدار با روسای ادارات سواد آموزی سراسر کشور ضمن اشاره به مشکلات تحمیلی ناشی از اجبار در استخدام نیروی جدید در چند سال اخیر گفت: باید از پتانسیل و امکانات موجود در آموزش و پرورش در نهضت سواد آموزی استفاده کنیم. با توجه به اینکه زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که پس از ۳۵ سال هنوز آمار بیسوادی اعلام شود، باید طوری تلاش کنیم که بیسوادی هرچه زودتر ریشه کن شود.

وی افزود: باید در زمینه ریشه کنی بیسوادی هدفگذاری کنیم که از چه سنی به آن بپردازیم و در چه سنی به این مسئله توجه ویژه شود. فانی ادامه داد: در بحث سود آموزی اجبار وجود ندارد و این افراد خیلی تحت امر ما نیستند. معمولا این افراد کسانی هستند که سن بالایی دارند و مشغله و کارشان زیاد است و فرصت آزاد برای حضور سر کلاس درس ندارند و همین امر سواد آموزی برای این مجموعه را مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه فراموشی و رجعت یکی دیگر از مشکلات پیش روی سواد آموزی در کشور است، افزود: خیلی از این افراد به دلیل عدم تمرین و فراموشی دوباره به مرحله قبل بر می‌گردند، به همین دلیل است که رشته‌ای در دانشگاه تحت این عنوان به وجود آمده است. باید تلاش کنیم از افرادی که تحصیلکرده این رشته هستند و تخصص دارند بهره مند شویم.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید رهبری برای ریشه کنی بیسوادی تا پایان برنامه پنجم، باید این کار را در حد وسعمان هرچه زودتر با توجه به وقت کمی که باقی مانده است، اجرایی کنیم. فانی تاکید کرد: باید ورودی به بی‌سوادی نداشته باشیم. امروز مرتبا در حال تولید کردن بیسواد هستیم. باید معاونت آموزشی ابتدایی تلاش ویژه‌ای کند و در مورد تولید افراد بیسواد اقدام لازم برای انسداد را انجام دهد. امروز در این خصوص ۹۸.۷ درصد تحت را پوشش قرار دادیم و ۱.۳ درصد باقی مانده است.

وی سه دلیل عدم حضور آموزش و پرورش در بعضی مناطق، دلایل فرهنگی که در بعضی مناطق مانع حضور دختران در کلاس درس می‌شود و منبع درآمد بودن کودکان برای خانواده را به عنوان علل تولید بی‌سوادی در کشور ذکر کرد و افزود: در مورد نگاه به کودکان به عنوان منبع درآمد خانواده، باید قوه قضاییه وارد عمل شود و در این امر سازمان را یاری کند. وی تاکید کرد: باید در ارتقای نیروی انسانی موجود تلاش کنیم. ماموریت سواد آموزی نباید طوری باشد که راسا وارد نظام آموزشی شود، بلکه باید مدیریت سواد آموزی را بر عهده بگیرد.

فانی در پایان گفت: امیدوارم در دورانی که در خدمت مردم هستم، بحث سواد آموزی را به جایی درست برسانیم و جشن بیسوادی را واقعا و به تدریج در استان‌های کشور برگزار کنیم. در گام نخست باید آمارها در این زمینه را تثبیت کنیم زیرا هنوز آمار دقیقی از این وضعیت (بیسوادی) در کشور نداریم.

خبر ۱۶ مهر ۹۲ -وجود ۵۰ هزار معلم مازاد مدارس در کشور ولی کمبود معلم!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۵۰ هزار معلم مازاد در وزارت آموزش و پرورش، گفت: این در حالی است که بسیاری از مدارس کشور به علت رعایت نشدن اصل توازن در توزیع معلمان، با کمبود معلم مواجه هستند.

قاسم احمدی دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در نوشهر خواستار به کارگیری متوازن معلمان در همه مناطق کشور شد و گفت: برای رفع مشکل کمبود معلم در بسیاری از مدارس کشور بایستی فکر اساسی کرد.

وی افزود: به عنوان نمونه با بررسی های صورت گرفته در استان تهران حدود ۷۵ درصد از معلمان زن و بقیه مرد هستند، در حالی که حدود ۴۹ درصد از دانش آموزان این منطقه دختر و ۵۱ درصد پسر هستند.

احمدی ادامه داد: براساس کلیات طرح اصلاحیه ماده ۱۷ قانون اساسی، رفع این نقصان از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت در حال پیگیری است که نحوه به کارگیری معلمان باید براساس توازن یعنی نوع جنسیت دانش آموزان، فضا و محرومیت منطقه باشد.

وی بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان به نظام آموزشی تاکید کرد.

خبر ۱۵ مهر ماه ۹۲-دانشجویان ورودی سال ۸۸ دانشگاه رجایی و شریعتی جذب آموزش و پرورش می شوند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب استفساریه ای با جذب دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشکده فنی دختران شریعتی تهران موافقت کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، بررسی طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار امروز یکشنبه مجلس قرار گرفت.
براساس این تبصره نمایندگان خواستار جذب دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه فنی شهید رجایی و دکتر شریعتی بودند.
سوال این استفساریه این بود که آیا دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ تربیت دبیر شهید رجایی تهران در دانشکده فنی حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می باشند؟
نظر کمیسیون پاسخ مثبت به این سوال بود که بر اساس آن دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می باشند.
عطاءالله سلطانی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: در صورت تصویب این استفساریه بار سنگینی روی دوش آموزش و پرورش می آید، افرادی که طبق این طرح باید توسط وزارت آموزش و پرورش جذب شوند تا ۷۰ هزار نفر هستند.
وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب نیروهای حق التدریسی گفت: پیش از این مجلس وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا ظرف دو سال تکلیف همه نیروهای حق التدریسی و نهضت سوادآموزی خود را مشخص کند که از مهلت دو ساله دیگر چیزی باقی نمانده است.
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر نیز در موافقت با این استفساریه گفت: بر اساس این استفساریه دانشجویان رشته های فنی در آموزش و پرورش جذب می شوند.
وی با اشاره به کمبود نیرو در هنرستانها گفت: دانشجویان در رشته های ستاره دار به جای دو سال ۴ سال درس می خوانند و با رتبه های پایین وارد دانشگاه می شوند تا دبیر شوند و در هنرستان ها تدریس کنند.
لاشکی با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح تنها ۲۷۲ نفر باید جذب آموزش و پرورش شوند اظهار داشت: با توجه به کمبود نیروی انسانی هنرستان های فنی و حرفه ای امیدواریم همکاران با این طرح موافقت کنند.
پس از آن نماینده دولت در مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش صحبت می کرد در مخالفت با این طرح گفت: بر اساس قانون تعداد مجوزهای استخدامی به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی باید به تصویب شورای توسعه برسد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر مجوزهای لازم برای جذب نیروهای حق التدریسی و نهضت سوادآموزی صادر شده و اعتبارات لازم نیز در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت که تا سال گذشته اقدامات لازم در این مورد صورت گرفت.
نماینده دولت تصریح کرد: در سال ۹۲ اعتبارات جدیدی برای استخدام در آموزش و پرورش دیده نشده بنابراین این استفساریه با قانون اساسی و قانون برنامه پنجم در مغایرت است چون اعتبارات لازم برای استخدام ۲۷۱ فارغ التحصیل دانشکده های فنی در هنرستانها پیش بینی نشده است.
وی تاکید کرد: با تصویب این استفساریه توقعی برای استخدام ایجاد می شود که وزارت آموزش و پرورش امکانات لازم را برای انجام آن ندارد.
در ادامه عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر این که این طرح هیچ مغایرتی با قوانین بالادستی ندارد بر لزوم جذب فارغ التحصیلان دانشکده های رجایی و شریعتی تاکید کرد.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز با اخطار قانون اساسی گفت: در حالی که معلمان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس بلاتکلیف هستند و بیمه ای برای آنها پرد اخت نمی شود لزومی برای تصویب این استفساریه وجود ندارد.
در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: دوستانی که با تصویب این استفساریه می خواهند استخدام شوند با بنده نیز مثل بقیه نمایندگان تماس گرفتند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: این استفساریه با اصل ۷۵ قانون اساسی در مغایرت است چون هزینه برای دولت ایجاد می کند و نباید در حالت تورمی دولت بزرگ شود.
وی ادامه داد: در سال ۷۶ حدود ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داشتیم اما امروز ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون و ۱۳ هزار معلم داریم، بنا بر این آمار تعداد دانش آموزان کاهش یافته اما تعداد معلمان کاهش نیافته.
وی تاکید کرد: تحمیل هزینه بر دولتی که پول ندارد حقوق کارمندانش را بدهد اشتباه است و با قانون اساسی و قانون برنامه در تناقض است.
در پایان نمایندگان با ۱۶۰ رای موافق، ۲۰ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.
در ادامه پیشنهادی از سوی تعددی از نمایندگان مطرح شد که نیروهای خرید خدمات آموزشی و پیش دبستانی نیز مشمول این استفساریه شوند.
این پیشنهاد به تصویب نمایندگان نرسید و در پایان جزئیات این طرح نیز با ۱۵۴ رای موافق، ۱۸ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسید تا دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشکده فنی دختران شریعتی تهران جذب آموزش و پرورش شوند.

خبر ۱۴ مهر ۹۲ – تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش

نمایندگان مجلس کلیات طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مصوب کردند.

خبر خوش مجلس برای معلمان حق‌التدریسی
نمایندگان مجلس کلیات طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مصوب کردند.
آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان، کلیات طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با ۱۶۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف ۱۵ رأی ممتنع از ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را مصوب کردند.

در این جلسه قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس به عنوان موافق و عطاء‌الله سلطانی نماینده رزن در مخالفت با کلیات طرح مذکور در صحن علنی سخنرانی کردند.

به گزارش فارس، مجلس هم اکنون وارد بررسی جزئیات این طرح شد که در صورت تصویب نهایی، دانشجویان رشته‌های ستاره‌دار ورودی ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی- حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می‌شوند.

خبر ۱۳ مهر ۹۲ – یک میلیون و ۳۰ هزار معلم باید اصلاح شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم عامل اصلی توسعه پایدار هر کشور است، گفت: یک میلیون و ۳۰ هزار معلم و نیروی انسانی آموزش و پرورش نیاز جدی به بهسازی و بازسازی دارد که دانشگاه فرهنگیان بستر مناسبی برای این تحول نیروی انسانی است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه فرهنگیان، گفت: نیروی انسانی در هر جامعه عامل اصلی توسعه پایدار است و آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی هر جامعه را تشکیل می‌دهد و معلم در سازمان آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن و ترکیب این سه جمله این است که معلم عامل اصلی توسعه پایدار در کشور است.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان بستر مناسبی برای توسعه پایدار این کشور است و این دانشگاه در دو زمینه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش و پرورش را متحول کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز یک میلیون و ۳۰ هزار معلم و نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش نیاز جدی به بهسازی و بازسازی و آموزش ضمن خدمت دارد، گفت: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند این رسالت را به خوبی به انجام برساند.
فانی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با برگزاری اردوهای ضمن خدمت برای معلمان و همچنین تربیت معلم با توجه به گستره سراسری که از طریق پردیس‌های دانشگاهی در کشور دارد، آموزش و پرورش را یاری کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای بهسازی نیروهای خود در این دانشگاه به توان آموزش عالی امیدوار است، گفت: باید دانشگاه‌ فرهنگیان را به یک برند بین‌المللی تبدیل کنیم.

خبر ۳۰ شهریور ۹۲ -هیچ معلم شرکتی و بلاتکلیف در مدارس نداریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری هیچ معلم شرکتی در مدارس فعالیت نمی کنند، گفت: بر اساس قانون، ادعا دارم یک معلم بلاتکلیف در آموزش و پرورش نداریم.
به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه همایش امر به معروف و نهی از منکر که روز دوشنبه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، درباره هزینه سوخت ۶ میلیونی یک مدرسه که شب گذشته از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و اینکه پیش از این وی عنوان کرده بود هزینه سوخت مدارس کاهش یافته است، گفت: اول آن مدیر مدرسه باید ثابت کند که ۶ میلیون تومان گاز مصرف کرده است و چطور این همه گاز را سوزانده اند. دوم اینکه مگر من قبلا اعلام نکرده بودم که هزینه سوخت مدارس نصف شده است پس چرا این مدیر حرف من را نشنیده و این قبض را پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: به هر حال باید دید مشکل کجاست و چه کسی خطا کرده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان که پیش از این نورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات آن را عنوان کرده بود نیز گفت: تاکنون چندین بار در این باره توضیح داده ام و اگر دیگر توضیح ندهم بهتر است، البته من پیش از این نیز به مزاح به وی گفته ام که هربار که در این باره مصاحبه کنید، کار را عقب می اندازید.
حاجی بابایی تصریح کرد: اینکه کسی را تغییر دهیم یا نه وزیر باید تعیین کند نه شخص دیگری و حیدری عضو هئیت امنای صندوق است و برخی از ایرادات را نسبت به کارها داشته که البته از سر دلسوزی هم بوده است.
اعتبارات آموزش و پرورش برای ساماندهی مدارس شبانه روزی محدود است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت پنج هزار و ۷۰۰ مدرسه شبانه روزی در کل کشور گفت: قبول دارم که وضعیت مدارس شبانه روزی مناسب نیست و امکانات کافی ندارند اما وضعیت کنونی در حد وسع ماست.
به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه همایش امر به معروف و نهی از منکر که روز دوشنبه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا وضعیت مدارس به ویژه خوابگاه های شبانه روزی دانش آموزان مناسب نیست، گفت: درست است و قبول دارم که وضعیت مناسب نیست اما ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه شبانه روزی داریم و ادعا نمی کنیم که همه اینها امکانات کافی دارند کما اینکه هیچ کس در این کشور نمی تواند ادعا کند همه بخش ها و قسمت های مربوط به وی کامل است.
وی ادامه داد: امکانات خوابگاه های شبانه روز در حد اولیه هست ولی به هر حال نمی توانیم امکانات آنها را یکپارچه عوض کنیم. چرا که اینها اعتبار می خواهد و نظام هم دخل و خرج دارد. حاجی بابایی با اشاره به اینکه مدارس شبانه روزی جزو پرخرج ترین مدارس کشور هستند ادامه داد: ما وظیفه داریم که کمال پیگیری را برای رفع مشکلات و برنامه ریزی برای این مدارس داشته باشیم اما وضعیت کنونی در حد وسع ما است و اینکه تمام مدارس را یک جا تغییر دهیم چنین چیزی نیست چرا که اعتبارات محدود ما در بخش های مختلف تقسیم می شود.
وی به بیان اینکه همه جای آموزش و پرورش یکسان و همچون مدارس شبانه روزی هستند، تصریح کرد: کدام وزیر است که دوست نداشته باشد یک شبه دستور دهد تمام امکانات مدارس شبانه روزی عوض شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اما این حق نیست که از بین این ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه برگردیم و یک مدرسه با وضعیت نامناسب پیدا کنیم و عکس آن را بیندازیم و بگوییم مدارس شبانه روزی این گونه است. البته من از وضعیت خوابگاه ها و مدارس شبانه روزی دفاع نمی کنم اما این خوابگاه ها از ۳۲ سال پیش تا کنون بدین شکل اداره شده اند.
چندی پیش خبرگزاری مهر در گزارشی به وضعیت چند خوابگاه در استان های مرزی کرمانشاه و تبریز پرداخته بود.
مدارس غیردولتی می توانند دوره پیش دبستانی و کلاس  نهضت برگزار کنند
وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه مراکز آموزش از راه دور تاکنون از محل سرانه مدارس دولتی تامین شده است زیرا برای آموزش از راه دور هیچ ردیف بودجه ای وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در این باره افزود: مردم و فرهنگیان باید بدانند تا امروز هزینه های مراکز آموزش از راه دور، از محل سرانه مدارس دولتی پرداخت شده است.
وی درخصوص حضور دانش آموزان پیش دانشگاهی درمراکز آموزش از راه دور که اثرات فرهنگی جبران ناپذیری داشت، تصریح کرد: با توجه به نگرانی والدین دانش آموزان از تحصیل فرزندانشان در فضایی خارج از مدارس که البته مغایر با سیاست های آموزش وپرورش نیز بود در اساسنامه مراکز آموزش از راه دور بازنگری شد و براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شد از مهرماه سال جاری، تحصیل دانش آموزان لازم التعلیم فقط در مدرسه و به صورت حضوری انجام  گیرد.

خبر ۲۰ شهریور ۹۲ – نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس گفت: تمامی مربیان پیش دبستانی استحدام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله نوروزی صبح سه شنبه در نشست مربیان پرورشی شهرستان افزود: طرح استخدام مربیان پرورشی درمجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است و به محض تعیین وزیر آموزش وپرورش اعتبار لازم تخصیص می یابد.
وی همچنین خاطرنشان کرد:بیمه مربیان پیش دبستانی هم از ۱۲روز به ۳۰ روز کامل کاری افزایش پیدا کرده است.
وی درحاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر از دریافت موافقت از مسئولان قبلی سازمان تامین اجتماعی درخصوص تاسیس یک شعبه تامین اجتماعی درفاضل آباد جهت رفاه حال مستمری بگیران و افرادتحت پوشش این سازمان در بخش کمالان خبر داد.
وی اظهار داشت: همچنین از مدیرعامل تامین اجتماعی خواسته شد تا اقدامات لازم جهت احداث درمانگاه شبانه روزی در شهرستان علی آبادکتول را در اولویت کارهای خود  قرار دهند.
نوروزی گفت: قول مساعد داده شد تا پس از ابلاغ بودجه درسال جاری این خواسته برای رفاه حال مردم این شهرستان در اولویت قرار داده شود.

خبر ۲۹ تیر ۹۲ – شرایط تحصیلی و جسمانی برای معلم شدن

به گفته شریف‌زاده، در حال حاضر افرادی می‌توانند وارد دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شوند که تمامی شرایط شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را داشته باشند، همچنین علاوه براین شرایط ، داشتن حداقل معدل ۱۵ در دوره تحصیلی متوسطه ( ۳ سال دبیرستان )، دارا بودن قد ۱۵۵ برای خانم‌ها و ۱۶۰ برای آقایان و برخورداری از سلامت جسمی و روانی و همچنین موفقیت در مصاحبه و تایید صلاحیت‌های عمومی پیش بینی شده است.

همچنین افرادی که در این دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند پس از چهار سال تحصیل، مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را که امکان ادامه تحصیل در تمامی دانشگاه‌های داخل و خارج برای آنان فراهم است را دریافت می‌کنند.

 پرداخت ماهانه ۳۷۰ هزارتومان به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

به گزارش ایسنا، دانشجویان این دانشگاه‌ها همزمان با تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند و با دریافت حکم کارگزینی از حقوق ماهانه حدودا ۳۷۰ هزار تومان در طول چهار سال تحصیلی برخوردار می‌شوند؛ ضمن آنکه به غیر از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هیچ دانشگاه دیگری مسئولیت تربیت معلم را برای آموزش و پرورش بر عهده ندارد.

شریف زاده درباره رشته‌هایی که امکان پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها را ندارد، نیز اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش می‌تواند از بین فارغ‌ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها، افرادی را از طریق آزمون استخدامی و پس از مصاحبه و بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی در صورت احراز شرایط لازم استخدام کند.

بر این اساس، پذیرفته شدگان نهایی باید حدود ۳۰۰ ساعت آموزش بدو استخدام را در قالب دوره ضمن خدمت سپری کنند تا به عنوان معلم به امر تدریس اشتغال داشته باشند.

گفتنی است، در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در ۱۶ رشته و تربیت دبیر شهید رجائی در ۱۹ رشته برای وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت می‌کنند. واحدهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در قالب ۶۴ پردیس در سراسر کشور فعال هستند، اما واحد آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها در تهران فعال است.

دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از داوطلبان تمامی گروه‌های آموزشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان انگلیسی و رشته‌های فنی وحرفه‌ای دانشجو پذیرش می‌کند، لذا امکان ادامه تحصیل برای تمامی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دوره دبیرستان، در این دانشگاه‌ها فراهم است؛ البته رشته‌های علوم انسانی و ریاضی سهم بیشتری از پذیرش دانشجو را در این دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند جذب معلم در آموزش و پرورش در سالهای گذشته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای “معلم” جایگاه ویژه‌ای تعریف شد، چرا که انقلاب متاثر از آموزه‌های دینی است، لذا این شغل را ابتدا از آن خدا و سپس متعلق به پیامبران و اولیا خاص آن می‌داند.

وی افزود: اولین اقدامی که در سال ۵۸ برای تربیت معلم انجام گرفت، راه‌اندازی مراکز تربیت معلم به همت شهیدان رجائی و باهنر بود. در این سال افرادی که تمایل به شغل معلمی داشتند پس از اخذ دیپلم در آزمون ورودی مراکز تربیت معلم شرکت می‌کردند و پس از قبولی در آزمون ضمن بررسی صلاحیت‌های عمومی از سوی هسته گزینش در مصاحبه تخصصی نیز شرکت کرده و پس از موفقیت دوره ۲ ساله تربیت معلم را سپری و با اخذ مدرک کاردانی به عنوان معلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می‌آمدند.

به گفته شریف زاده، ظرفیت مراکز تربیت معلم در آن زمان به گونه‌ای نبود که همه نیازهای آموزش وپرورش کشور را تأمین کند، اما در بعضی از رشته‌های خاص به ویژه آموزش و پرورش ابتدایی و مربی پرورشی سعی می‌شد تا عمدتا مراکز تربیت معلم، این مسئولیت را عهده دار شوند و مابقی نیازهای آموزش و پرورش از طریق جذب حق‌التدریس، آزمونهای استخدامی و غیره تأمین می‌شدند.

گفتنی است، در دهه ‌۶۰ شیوه دیگری نیز برای تربیت معلم پیش بینی شد، در یکی از این شیوه‌ها دانش‌آموزان سوم راهنمایی که تمایل به حرفه معلمی داشتند در دانشسرای تربیت معلم ثبت نام می‌کردند و پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی دوره چهار ساله دانشسرا را سپری کرده و با اخذ مدرک دیپلم به عنوان آموزگار مقطع ابتدایی وارد مدارس می‌شدند.

در شیوه دیگر، دانش آموزان دوم دبیرستان در صورت تمایل در این دانشسرا ثبت نام می‌کردند و پس از تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی به مدت ۲ سال در مراکز یاد شده تحصیل و مدرک دیپلم را دریافت و به استخدام آموزش وپرورش در می‌آمدند؛ در تمامی این دوره‌ها به عنوان شاغلان تحصیل در مراکز تربیت معلم و دانشسراها، مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کردند.

به گزارش ایسنا، همچنین در سال‌هایی نیز افراد به محض ورود به مراکز همزمان به استخدام آموزش وپرورش در می‌آمدند و فعالیت دانشسراها پس از مدتی تعطیل و تنها مراکز تربیت معلم در قالب دوره‌های ۲ ساله امکان تأمین نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش را آن هم در ۱۴ رشته داشتند.

معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در دهه ۷۰ با تعطیلی دانشسراهای ۲ ساله و چهار ساله، شیوه دیگری جهت جذب بیشتر افراد به عنوان معلم پیش بینی شد، بدین طریق که در مناطق محروم دانشسرای پیوسته (سه ساله) طراحی و تأسیس شد و دانش آموزان سال دوم دبیرستان پس از ورود به این دانشسراها، طی سه سال پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی موفق به اخذ مدرک کاردانی پیوسته دانشسرای سه ساله می‌شدند.

خبر ۱۸ تیر ۹۲ – استخدام ۲۵۰۰۰ نفر در سال ۹۲ در آموزش و پرورش

خبر ۵ تیر ماه ۹۲ –  جذبتنها از طریق دانشگاه فرهنگیان

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: از این پس معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و در مواردی خاص از طریق آزمون جذب می‌شود.؛ ضمن اینکه معلمان باید دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای را بگذرانند و معلم باید گواهی‌نامه حرفه‌ای معلمی را دریافت کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از اعتبارات نظام رتبه‌بندی معلمان از محل مهندسی نیروی انسانی تأمین می‌شود، اظهار داشت: طی سه سال، مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به طور کامل اجرا خواهد شد و افرادی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند همه در رشته تخصصی خود حضور خواهند داشت.

وی به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: نباید حقوق معلمان براساس نظام رتبه‌بندی معلمان از ۸۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه با همان امتیاز کمتر باشد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دیگر در آموزش و پرورش حق‌التدریس نداریم، افزود: نباید در آموزش و پرورش نیروهای کارمعین به نام معلم داشته باشیم.

وی به برگزاری آزمون در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پس از اجرای رتبه‌بندی معلمان، دیگر برگزاری آزمون استخدامی به صورت کشوری نخواهیم داشت، به این معنی که مانند دانشگاه‌ها که در هر منطقه برای جذب کادر خود مصاحبه و آزمون برگزار می‌کنند، در آموزش و پرورش نیز به این شکل اقدام می‌شود، البته ممکن است آمار مناطق جمع‌آوری شود و براساس اعلام کلی، در یک روز آزمون‌ها برگزار شود.

خبر ۲۵ خرداد – استخدام ۱۰۰ هزار دانشجو تا پایان سال ۹۶

حمیدرضا حاجی بابایی در ‌آیین افتتاح  ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و در جمع مسئولان، استادان و کارکنان این دانشگاه با بیان این که دانشگاه فرهنگیان، درختی است که نظام آن را کاشته است، گفت: بزرگ ترین رسالت ما امروز حفظ این درخت و اجازه ندادن برای آسیب به آن است.

وی گفت: بزرگی وعظمت دانشگاه به این است که همه از ضابطه‌مند بودن آن و این که ورود به این دانشگاه سخت و قانونمند است، سخن بگویند.

وی تاکید کرد: شرط جذب هیئت علمی در این دانشگاه در هر پست، سمت و موقعیتی طی مدارج و مراحل علمی است.

حاجی بابایی با اشاره به این که حفظ شأن و جایگاه دانشگاه امروز کار مهمی است، خاطرنشان کرد: با لطف خدا، و به همت وکوشش مجموعه نیروهای دلسوز و پرتلاش، طی ۴ سال آینده، تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به صدهزار نفر خواهد رسید و به موازات آن، به طور مستمر صد هزار معلم نیز با آن در ارتباط فعال و پویا خواهند بود.

وزیرآموزش وپرورش تصریح کرد: این دانشگاه باید از بهترین استادان و نخبگان علوم تربیتی کشور برای همکاری دعوت کند.

وی با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی تمام عیار و مقبول نظام تعلیم و تربیت است که خروجی آن می تواند تحول عظیمی در آموزش وپرورش ایجاد کند، متذکر شد: اهداف، برنامه ها،  نقش و جایگاه خروجی های این دانشگاه کاملا تعریف و مشخص شده است.

وی در پایان با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان نخستین و تنها دانشگاه هدفمند و تعریف شده کشور است که تولیدات وخروجی های آن به طورمشخص و سریع به بهره وری و مصرف می رسد، خاطر نشان کرد: باید به جایی برسیم که استادان ودانشجویان دیگر دانشگاه ها متمایل باشند با علاقه و شور واشتیاق، این دانشگاه را برای تدریس ویا محل تحصیل انتخاب کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» از برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش خبر داد و اظهار داشت: قانونگذار یک قانونی را برای ما قرار داده است که طی دو سال باید آزمونی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این آزمون با توجه به شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده است برای مربیان پیش‌دبستانی‌ است و برخی افراد که فکر می‌کردند در آزمون قبلی به نوعی حق‌شان ضایع شده است به عنوان مثال فکر می‌کردند منابعی در اختیارشان قرار نگرفته بود.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: در برگزاری آزمون جدید، منابع را به موقع اطلاع‌رسانی کرده و  سعی می‌کنیم همه مطلع باشند تا کسی دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه نمی‌گذاریم کسی احساس کند که حقش ضایع شده است، افزود: باید مجوزها‌ را بگیریم، روند و برنامه‌ریزی‌ها را تعریف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان آزمون به خبرنگار فارس گفت: هر چه زودتر باید آزمون را برگزار کنیم اما وقتی زمان می‌گوییم، اگر یک هفته دیر یا زود شود، مسائلی به وجود می‌آید.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: در حال حاضر وزارتخانه به دنبال دریافت مجوزها و تعریف برنامه‌هاست.

خبر ۲۳ اردیبهشت ۹۲ -آموزش و پرورش به‌زودی آزمون استخدامی برگزار می‌کند/ اعلام شرایط شرکت‌کننده‌ها

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: هر چه زودتر باید آزمون را برگزار کنیم اما وقتی زمان می‌گوییم، اگر یک هفته دیر یا زود شود، مسائلی به وجود می‌آید.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» از برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش خبر داد و اظهار داشت: قانونگذار یک قانونی را برای ما قرار داده است که طی دو سال باید آزمونی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این آزمون با توجه به شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده است برای مربیان پیش‌دبستانی‌ است و برخی افراد که فکر می‌کردند در آزمون قبلی به نوعی حق‌شان ضایع شده است به عنوان مثال فکر می‌کردند منابعی در اختیارشان قرار نگرفته بود.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: در برگزاری آزمون جدید، منابع را به موقع اطلاع‌رسانی کرده و  سعی می‌کنیم همه مطلع باشند تا کسی دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه نمی‌گذاریم کسی احساس کند که حقش ضایع شده است، افزود: باید مجوزها‌ را بگیریم، روند و برنامه‌ریزی‌ها را تعریف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان آزمون به خبرنگار فارس گفت: هر چه زودتر باید آزمون را برگزار کنیم اما وقتی زمان می‌گوییم، اگر یک هفته دیر یا زود شود، مسائلی به وجود می‌آید.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: در حال حاضر وزارتخانه به دنبال دریافت مجوزها و تعریف برنامه‌هاست.

خبر ۱۶ اردیبهشت ۹۲ -معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از۳۰۰۰ مدرسه تخصصی ورزشی در کشور راه‎اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، عبداللهیان در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان افزود: معلمی بزرگترین مقامی است که در هیچ دانشگاهی بدست نمی‎آید مگر با گچ و تخته و تلاش در کلاس درس؛ اگر معلمی همراه با عشق نباشد نمی‎توان انتظار داشت که مشکلات فرهنگی جامعه مرتفع شود.
وی با بیان اینکه معلم عنصر اصلی قانون سند تحول بنیادین است، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار مدرسه در کشور به فناوری‎های جدید تجهیز شدند.
عبداللهیان تصریح کرد: کلاس‎ها و محیط آموزش باید به جای حافظه‎محور به محیطی پژوهش‎محور و تفکرمحور تبدیل شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید نظام رتبه‎بندی معلمان به سرانجام برسد، اظهار کرد: با اجرایی شدن این نظام نوع نگاه جامعه به جایگاه معلم تغییر خواهد کرد و در حال حاضر این قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در طی مسیر خود است.
وی با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در استخدام نیروهای خود درصد بسیاری از فرزندان شاهد و ایثارگر را جذب کرده است.
عبداللهیان تصریح کرد: در همین راستا تعداد مدارس سمپاد را از ۲۰۰ به ۶۰۰ مورد افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه اگر بناست ورزش قهرمانی تقویت شود باید این مهم در آموزش و پرورش شکل گیرد، اظهار کرد: در این خصوص ۳۵۰۰ مدرسه تخصصی ورزشی راه‎اندازی شده و۴۰۰۰ سالن ورزشی و ۴۰۰ استخر نیز سال گذشته کلنگ‎زنی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدارس قرآنی گفت: به منظور راه‎اندازی این مدارس، ۵۰۰۰ حافظ قرآن را جذب کرده‎ایم.

خبر ۱۴ اردیبهشت ۹۲ – معلم،باید از اولین روز کار در آموزش و پرورش استخدام شود.

آزمون جذب مربیان پیش دبستانی،نیروهای شرکتی و قراردادی امسال برگزار میشود.

حمیدرضا حاجی بابایی،در حاشیه ی بازدید از مجتمع آموزشی در حال ساخت شهرستان قدس،ضمن اعلام مطلب فوق گفت این اقدام در راستای مصوبه ی مجلس و با منظور کاهش نگرانی این افراد انجام میشود.وی با اشاره به جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد،اقدامات لازم برای جذب تعدادی از نیروها در سال گذشته انجام شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معلم،باید از اولین روز کار در آموزش و پرورش استخدام شود.

وزیر آموزش و پرورش،همچنین بر اعتقاد خود مبنی بر استخدام معلمان از همان روز اول کاری در آموزش و پرورش تاکید کرد.

خبر ۹ اردیبهشت ۹۲ – جذب حدود ۴۰ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد حدود ۴۰ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی در سال ۹۱-۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی تعیین وضعیت شده و جذب آموزش و پرورش شدند.
ˈعلی باقرزادهˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: اکنون تنها شمار اندکی از آموزشیاران از نظر استخدامی تعیین تکلیف نشده اند و در هر استان دو یا سه نفر چنین وضعیتی دارند که این افراد شرایط استخدام را نداشته اند.
باقر زاده اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۴۰ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی به پیمانی و رسمی تغییر وضعیت یافته اند.
وی افزود: شماری از این آموزشیاران دارای مدرک کارشناسی بودند و براساس ماده پنجم وضعیت استخدامی آموزش و پرورش، رسمی شدند. همچنین براساس همین ماده آموزشیارانی که دارای مدرک کاردانی بودند به پیمانی تغییر وضعیت یافته اند.
باقرزاده اضافه کرد: افرادی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شدند متناسب با مدرک تحصیلی، پیمانی و رسمی شدند و مابقی آموزشیاران نهضت سوادآموزی براساس بخش نامه مهر آفرین، پیمانی شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش مهارت های آموزشیاران گفت: دوره های به روز کردن اطلاعات این دسته از آموزشیاران در سطح کشور برگزار می شود و مشکلی به لحاظ تجربه و دانش سواد آموزی در استان های کشور وجود ندارد.

خبر ۱۶ اسفند –  ردیف و سهمیه خاص برای جذب نیروی نداریم  – لینک خبر

خبر ۱۴ اسفند – استخدام معاون فناوری از بین متخصصان رایانه – لینک خبر

خبر ۲۹ بهمن – در استخدام افراد در آموزش و پرورش تخلفی صورت نگرفته است

خبر۲۵ بهمن – استخدام کلیه معلمان حق‌التدریس آموزش و پرورش استان البرز

خبر ۱۷ بهمن – ۲۵۰ آموزشیار نهضت سوادآموزی قزوین استخدام می شوند – لینک خبر

خبر ۱۷ بهمن – ضمانت اجرایی استخدام تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درآموزش و پرورش  – لینک خبر

خبر ۲ بهمن – استخدام رسمی ۳۵ نیروی حق‎التدریسی در فنی وحرفه‎ای گلستان – لینک خبر

خبر ۲ بهمن –  مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت با کمبود نیرو مواجه نیستیم  – لینک خبر

خبر ۲ بهمن – استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش را ساماندهی می کنیم  – لینک خبر

خبر ۲ بهمن – جزئیات استخدام ۵۹ هزار نفر در آموزش و پرورش – لینک خبر

استخدام مهندسان در اموزش و پرورش

برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه بخوانیم؟

خبر ۱۷ دی – تبدیل وضعیت مربیان فنی و حرفه ای استان تهران تا پایان سال جاری – لینک خبر

خبر ۱۷ دی – ۲ راه تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش/برگزاری آزمون در موارد خاص – لینک خبر

خبر ۱۷ دی – امکان تدریس معلمان لیسانسه در مدارس راهنمایی و دبیرستان- لینک خبر

خبر ۱۷ دی- یکی از فرزندان فرهنگیان پس از بازنشستگی استخدام شود- لینک خبر

خبر ۲۱ آذر – پیگیری استخدام غیر قانونی در آموزش و پرورش – لینک خبر

خبر ۲۰ اذر – نیاز آموزش وپرورش به استخدام ۱۲ هزار نیروی متخصص- لینک خبر

خبر ۱۸ آذر- استخدام حدود ۷ هزار مربی حق‌التدریس فنی‌ و حرفه‌ای- لینک خبر

خبر ۱۸ آذر – تصویب افزایش سنوات ارفاقی برای معلمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت – لینک خبر

خبر ۱۸ اذر – مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای تبدیل وضعیت می‌شوند- لینک خبر

خبر ۲۹ آبان – حاجی بابایی: امسال استخدام نداریم- لینک خبر

کمیسیون آموزش و تحقیقات روند استخدام نیروهای تربیت معلم را بررسی می‌کند – لینک خبر

تمام فارغ‌التحصیلان ورودی‌ سال ۸۸ مراکز تربیت معلم تعیین تکلیف شدند – لینک خبر 

بررسی طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریسی استخدامی – لینک خبر

استخدام مهندسان در آموزش و پرورش – لینک خبر

 

وزیر آموزش و پرورش از حل مشکل فارغ التحصیلان تربیت معلم خبر داد.

به گزارش فارس حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نواخته شدن زنگ ” مبارزه با استکبار جهانی ” درباره مصوبه اخیر مجلس درباره معلمان ” حق التدریسی ” ، مربیان پیش دبستانی و فارغ التحصیلان تربیت معلم  اظهار داشت : ما برای مصوبه موافق بودیم ؛ اصل این مصوبه کار بسیار عظیم و بزرگی در ارتباط با تعهد دانشجویان دبیری است.

وی ادامه داد : براساس این مصوبه ، تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که متعهد دبیری کردیم و از بهمن ماه ، تحصیل را آغاز می کنند ، به عنوان افرادی که در آموزش و پرورش می خواهند ، فعالیت کنند ، تعهد می سپارند.

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۱)

  1. ناهید اصفهانی گفت:

    من ملتسمانه خواهش میکنم اخبار آزمون رو صریح تر اعلام بفرمایید من هر وقت وارد سایت شدم زمان اعلام نتایج بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها