اهمیت مهارت افزایی و علم اندوزی از نظر میثم شکری ساز

 

علم‌آموزی و یادگیری مهارت‌های جدید، برای رشد ما در زندگی شخصی و شغلی‌مان بسیار ضروری است زیرا به ما کمک می‌کند تا مسائل را به شیوه‌ی بهتر‌ی درک و مدیریت کنیم. با افزایش مهارت‌هایمان می‌توانیم با تغییرات مداومی که در زندگی‌مان بوجود می‌آیند سازگار شویم و به راحتی به جلو حرکت کنیم.

 

علم‌آموزی یک فرآیند مستمر است که به ما کمک می‌کند تا شایستگی‌، دانش و مهارت‌های لازم برای توسعه‌ی فرصت‌هایمان را بدست آوریم. امروزه یادگیری مهارت‌های جدید اصلاً کار دشواری نیست زیرا همه چیز به راحتی در دسترس همگان قرار دارد.

افرادی که ذهن کنجکاوی دارند همواره به دنبال کشف چیزهای جدید و چالش‌برانگیز هستند و این رشد فکری به آن‌ها کمک می‌کند تا جهان را با اشتیاق مورد کاوش قرار دهند، چیزهایی که می‌بینند را ارزیابی کنند، از مشاهدات خود درس‌های جدیدی یاد بگیرند و آموخته‌هایشان را در زندگی روزمره به کار ببرند. میثم شکری ساز ۵ دلیل مهم را برای اهمیت مهارت افزایی و علم اندوزی عنوان کرده است که در ادامه به بررسی این ۵ دلیل خواهیم پرداخت:

۱. دستیابی به فرصت‌های جدید

یادگیری، یک بخش جدایی‌ناپذیر از فرایند رشد انسان است. همه‌ی ما برای اینکه بتوانیم از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنیم، باید دانش و مهارت‌هایمان را به طور مداوم گسترش دهیم. یادگیری و افزایش مهارت‌ها به شدت بر کیفیت زندگی‌مان تأثیر می‌گذارد و چیزهایی که امروز یاد می‌گیریم تعیین می‌کنند که فردا در زندگی‌مان به چه چیزهایی خواهیم رسید. ما با افزایش دانش و مهارت‌های خود این فرصت را پیدا می‌کنیم تا تجربیات جدیدی را کسب کنیم و این تجربیات جدید هم به نوبه‌ی خودشان منجر به ایجاد فرصت‌های جدید خواهند شد.

۲. افزایش اعتماد به نفس

یادگیری مهارت‌های جدید به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. شما با یادگیری مهارت‌های جدید، به مرور زمان در زندگی خود پیشرفت می‌کنید و می‌توانید نیازهای عاطفی و ذهنی خود را از طریق دانشی که کسب کرده‌اید برآورده سازید. یادگیری و مهارت‌آموزی می‌تواند تأثیر مثبتی بر عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس افراد داشته باشد، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا خلاقیت خود را شکوفا سازند. هنگامی که این افراد در طول زندگی خود با شرایط و موقعیت‌های مختلفی مواجه می‌شوند، متوجه خواهند شد که دانش و مهارت‌هایشان در واقع مانند سرمایه‌ای بوده که در طول زمان به دست آمده است و اکنون برایشان ارزشمند واقع شده است. این احساس به آن‌ها کمک می‌کند تا اعتماد‌به‌نفس خود را به سطح بالاتری برسانند.

۳. دستیابی به اهداف

یادگیری مهارت‌های جدید به شما کمک می‌کند تا با منابع در دسترس خود بتوانید کارهایتان را به شیوه‌ی مؤثرتری پیش ببرید و در نهایت به اهداف خود دست یابید. هر انسانی در زندگی خود آرزوهایی دارد و هدفش این است که به آن‌ها دست یابد. علم‌آموزی و مهارت‌افزایی به شما کمک می‌کند تا دانش و مهارت لازم برای رسیدن به اهداف خود را بدست آورید.

البته آدم نمی‌تواند همه چیز را در زندگی‌اش یاد بگیرد، بنابراین حتماً روی یک مهارت خاص و مرتبط با هدفتان تمرکز کنید تا شانس رسیدن به آن هدف را افزایش دهید. اگر به دنبال دستیابی به هدف خاصی هستید، پس باید دانش و مهارت خود را در همان زمینه پرورش دهید.

۴. پیشرفت در زندگی شغلی

یادگیری مهارت‌های جدید، درهای مختلفی را به رویتان می‌گشاید و می‌تواند منجر به پیشرفت در زندگی شغلی شود. البته داشتن تحصیلات لزوماً به این معنی نیست که شما می‌توانید شغل رویایی خود را بدست آورید. امروزه کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که از مهارت‌های اضافی یا قابل تعمیم و از قدرت یادگیری برخوردار باشند. زیرا شخصی که قدرت یادگیری مهارت‌های جدید را دارد، می‌تواند مهارت‌هایش را به طور مداوم توسعه دهد. پس اگر بیکار هستید، باید به سراغ کسب مهارتی بروید که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

یادگیری و مهارت‌افزایی، مسیر مطمئنی را برایتان فراهم می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا در کاری که انجام می‌دهید بهتر شوید و در زندگی شغلی خود پیشرفت کنید. اگر شما در محیط کار خود ثمربخش واقع شوید می‌توانید به رضایت شخصی بیشتری دست یابید و تجربیات وسیع‌تری را کسب کنید و این منجر به ارتقای موقعیت شما در محل کارتان خواهد شد و رضایت شغلی‌تان را بهبود می‌بخشد. همه‌ی اینها در نهایت منجر به پیشرفت شما در زندگی شغلی‌تان خواهند شد.

 

۵. کسب ویژگی‌های رهبری

علم‌آموزی و کسب مهارت‌های جدید می‌تواند تجربیاتی را به شما ارائه دهد که با کمک آن‌ها می‌توانید به چالش‌های خاص زندگی‌تان رسیدگی کنید. افراد با یادگیری مهارت‌های جدید تشویق می‌شوند که به دنبال فرصت‌های با دوام بروند و دو دستی به آن‌ها بچسبند. شما باید تشنه‌ی کسب دانش باشید، زیرا علم‌آموزی می‌تواند درهای جدیدی را به رویتان باز کند و شما را قادر می‌سازد تا اعتماد‌به‌نفس لازم برای حرکت در این مسیرهای جدید را به دست آورید.

یادگیری و مهارت‌افزایی باعث ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در افراد می‌شود و همین اعتمادبنفس به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند. افراد با استفاده از این مهارت‌های ارتباطی می‌توانند رهبری سایر افراد را بر عهده بگیرند و این کار برایشان خیلی راحتتر می‌شود. اکثر مردم به دنبال کسی هستند که از او پیروی کنند و اگر شخصی را بیابند که به اندازه‌ی کافی قوی باشد و از مهارت‌های رهبری برخوردار باشد، بدون قید و شرط از وی پیروی خواهند کرد.

شما با پرورش دانش و مهارت‌های خود می‌توانید اعتماد ‌به ‌نفس و توانایی لازم برای هدایت افراد را بدست آورید، همچنین این توانایی‌ها می‌توانند به رشد شما در زندگی شخصی‌ و شغلی‌تان هم کمک کنند. توانایی رهبری یک امر ذاتی نیست، بلکه شما به راحتی با کسب مهارت‌های لازم می‌توانید این ویژگی را در خود تقویت کنید.

سخن نهایی

اگر نمی‌دانید که باید چه دانشی را کسب کنید یا مهارت خود را در چه زمینه‌ای پرورش دهید، فقط کافی است به این فکر کنید که در‌مورد چه چیزهایی بیشتر کنجکاو هستید. از خود بپرسید: «من از کودکی به چه چیزی علاقه داشتم یا الان به چه چیزی علاقه دارم؟» شما با پاسخ دادن به این سؤال می‌توانید مسیر یادگیری موردنظر خود را پیدا کنید. علم آموزی و پرورش مهارت‌ها می‌تواند رضایت فوق‌العاده‌ای را به شما ببخشد، پس بدون توجه به سن و موقعیت شغلی‌تان و چه برای سرگرمی و چه برای اهداف شغلی، به یادگیری چیزهای جدید بپردازید.

منبع: خبرگزاری برنا

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها