نحوه ارزشیابی مدارک دانشگاهی سه کشور

اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، آخرین تغییرات نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاههای کشور قبرس، مالزی و اسپانیا را اعلام کرده است که متقاضیان پیش از شروع به تحصیل باید از نحوه دوره‌های تحصیلی در آن کشورها مطلع شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام این اداره کل، مدارک‌ کارشناسی صادره‌ از دانشگاه‌های‌ کشور قبرس با حداقل ۴ سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت به‌ شرط‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ ۱۲ ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل کتبی حداقل ۱۴ در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، در صورت تشخیص کمیسیون پس‌ از بررسی‌ علمی‌ که‌ شامل‌ آزمون‌ کتبی‌‌ است، “کارشناسی” ارزشیابی‌ می ‌شوند.

همچنین مدارک کارشناسی ارشد صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده‌، با حداقل‌ دو‌ سال‌ تحصیل‌ حضوری و تمام وقت، به‌ شرط‌ دارا بودن‌ مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل ۱۵ و مرتبط بودن رشته تحصیلی مقاطع دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد، در صورت تشخیص کمیسیون پس از بررسی علمی که شامل آزمون کتبی است، “کارشناسی ارشد” ارزشیابی‌ می ‌شوند.

جدول دانشگاههای ارزشیابی شده قبرس توسط وزارت علوم

استخدام

ردیف نام دانشگاه شرایط ارزشیابی
۱ university of Cyprus در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون قابل بررسی و ارزشیابی است و برای ‌سطح ‌دکتری (Ph.D.)پس از ارائه مقاله‌علمی- پژوهشی
۲ Eastern Mediterranean University در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون قابل بررسی و ارزشیابی است و برای‌ سطح‌ دکتری (Ph.D.) پس از ارایهمقاله‌ علمی- پژوهشی
۳ European University Cyprus تا مقطع کارشناسی ارشد در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۴ Near East University تا مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۵ Girne American University تا مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۶ Inter College ۲۳ دسامبر۱۹۹۹- ورودیهای بعد از تاییدSEKAP مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۷ Cyprus College ۲۳ دسامبر۱۹۹۹- ورود‌یهای بعد از تأیید SEKAP مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۸ European University of  Lefke تا مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۹ Cyprus International University تا مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۱۰ University of Nicosia تا مقطع کارشناسی در صورت تشخیص کمیسیون پس از اخذ آزمون
۱۱ The Philips College تا مقطع کارشناسی پس از اخذ آزمون

‌براساس اعلام اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، مدارک دکتری صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده‌ نیز مشروط به انتشار حداقل یک مقاله کامل در نشریات معتبر علمی ‌ـ ‌پژوهشی که دارای نمایه بین المللی باشد، قابل بررسی و ارزشیابی است. ضمناً رساله دکتری باید توسط شخص متقاضی (نه از طریق مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

همچنین مقاله باید در زمان تشکیل پرونده ارزشیابی به چاپ رسیده باشد و مقالات ارائه شده در کنفرانسها ـ هرچند که نمایه بین المللی داشته باشند ـ احصا نمی شود، دانش آموخته مؤلف اصلی آن باشد، موضوع آن هم راستا با رساله دکتری باشد ضمن اینکه توسط حداقل دو عضو هیئت علمی متخصص در رشته مربوط بررسی و تألیف آنها توسط متقاضی احراز خواهد شد.

این اداره همچنین با اعلام آخرین وضعیت ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های اسپانیا اعلام کرد که دوره کارشناسی ارشد یکساله در اسپانیا مورد تائید نیست و گذراندن ۱۲۰ واحد اروپایی و دفاع از پایان‌نامه برای ارزشیابی مقطع به مأخذ کارشناسی ارشد الزامی است.

به گزارش مهر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۰ دانشگاه اسپانیا را در گروه ممتاز، ۱۴ دانشگاه را در گروه خوب و ۵ دانشگاه را در گروه متوسط معتبر اعلام کرد. دانشگاه Instituto de Empresa اسپانیا غیر معتبر و مدارک تحصیلی آن غیر قابل ارزشیابی است.

مشخصات ارزشیابی مدارک تحصیلی از کاردانی تا دکتری

ردیف نام دوره و مقطع توضیحات
۱ مدارک‌ Estudios de Primer Ciclo معادل “کاردانی” همه مدارک‌ دو یا سه‌ سال‌ تحصیل‌ صادره‌ از همه دانشگاه‌ها، مدارس‌ عالی‌ فنی‌ و مجتمع‌های‌ آموزش‌ عالی‌ دولتی‌ مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی‌ کشور اسپانیا، “کاردانی” ارزشیابی‌ می‌شود
۲ مدارک‌ Estudios de Segundo Ciclo با چهار سال‌ تحصیل‌ (دو سال ‌Primer Ciclo و دو سال ‌Segundo Ciclo) معادل “کارشناسی” همچنین مدارک‌ با چهار سال‌ تحصیل‌ صادره‌ از دانشگاه‌ها و مجتمع‌های‌ آموزش‌ عالی‌ و مجتمع‌های‌ عالی‌ هنری‌ دولتی‌ مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی ‌کشور اسپانیا، “کارشناسی” ارزشیابی‌ می‌شود
۳ مدارک studios de Segundo Ciclo, Licenciaturas  معادل “کارشناسی”  و “کارشناسی ارشد” با حداقل۵ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ صادره‌ از دانشگاه‌ها و مجتمع‌های‌ آموزش‌ عالی‌ و مجتمع‌های‌ عالی‌ هنری ‌دولتی‌ مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی‌ کشور اسپانیا در صورت‌ ارائه‌ ندادن رساله، “کارشناسی” ارزشیابی‌ و در صورت گذراندن پایان نامه، کارشناسی ارشد ارزشیابی می شود
۴ مدارک‌ Tercer Ciclo به شرط دارا بودن ‌(Segundo Ciclo) معادل “دکترا” مدارک‌ صادره‌ از دانشگاه‌ها و مجتمع‌های‌ آموزش‌ عالی‌ و هنری‌ دولتی‌ مورد تایید وزارت‌ آموزش‌ عالی‌ کشور اسپانیا، به‌ شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد معتبر یا مدارک‌ کارشناسی‌ ارشد دوره‌ دوم ‌(Segundo Ciclo) اسپانیا، “دکترا” ارزشیابی‌ می‌شود.

همچنین اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین ارزشیابی از دانشگاههای مالزی اعلام کرده است، مدرک دکتری یک دانشگاه در مالزی اعتبار ندارد.

بر اساس اعلام این اداره کل، مدارک دوره دکتری صادره از دانشگاه Management & Science University در کشور مالزی مورد تایید این اداره کل نبوده و قابل بررسی و ارزشیابی نیست. در این میان یک موسسه ایرانی به نام ماهان نیز با همکاری دانشگاه یاد شده اقدام به برگزاری دوره مدرک دکتری DBA می کند که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیست.

 

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها