آرشیو اخبار لحظه به لحظه استخدام آموزش و پرورش در ۹۹

خبر ۱۵ دی ۹۷ – ارسال نامه با امضای وزیر آموزش و پرورش به سازمان اداری و استخدامی برای جذب نیرو

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش از ارسال نامه با امضای وزیر آموزش و پرورش به سازمان اداری و استخدامی برای جذب نیرو خبر داد.

یارمحمد حسین‌بُر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره برنامه این وزارتخانه برای جذب نیروی انسانی جدید، اظهار کرد: آموزش و پرورش پس از بررسی‌ کارشناسی و در نظر گرفتن شاخص‌ها، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز برای سال آینده را مشخص کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس مکاتبه‌ای با سازمان اداری و استخدامی انجام شده است تا مجوز استخدامی اخذ شود.

حسین‌بُر اضافه کرد: با امضای وزیر آموزش و پرورش، این نامه به سازمان اداری و استخدامی ارائه شده است و پیگیر نتیجه آن هستیم.

وی افزود: بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش باید مجوزهای استخدامی را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب کند یعنی یا از طریق کنکور سراسری یا ماده ۲۸ به صورت آزمون استخدامی جذب نیرو انجام شود.

منبع : خبرگزاری فارس


خبر ۹ دی ۹۷ -سازمان استخدامی برای کسری واقعی معلم مجوز جذب می‌دهد

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور می‌گوید صرفا برای کسری واقعی نیروی انسانی در آموزش و پرورش که مورد تایید این سازمان باشد، مجوز جذب نیرو می‌دهد
جمشید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره نقش سازمان اداری و استخدامی در خصوص رفع بحران کمبود معلم در کشور توضیح داد: ما امسال مجوز به کارگیری ۲۵ هزار نفر دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان را صادر کردیم؛ ضمن آنکه این دانشگاه برای امسال فارغ التحصیلانی داشت که به منظور تدریس سر کلاس رفته‌اند.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این موضوع که با این وجود هنوز هم بحران کمبود معلم در کشور وجود دارد، گفت: نُرم‌هایی درباره تامین معلم وجود دارد؛ آموزش و پرورش اطلاعات آماری را می‌آورد و مشخص است برای هر چند نفر دانش‌آموز باید یک نیروی انسانی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از سویی خروجی نیروی انسانی دارد و از سوی دیگر برنامه‌ای برای تامین نیروی انسانی؛ معمولا این برنامه‌ریزی متناسب با چارچوب‌های تعیین‌شده از سوی قانونگذار انجام و در جهت تامین نیروی انسانی اقدام می‌شود.

۲۵ درصد نیروی کادری آموزش و پرورش باید مدیر و معاون و مربی باشند؛ نه ۳۳ درصد

انصاری با بیان اینکه ساماندهی داخلی بر عهده آموزش و پرورش است، افزود: بخشی از کمبودها ناشی از اشکالات ساماندهی داخلی آموزش و پرورش است؛ از نظر ما باید ۲۵ درصد کادرآموزشی آموزش و پرورش در مشاغل مدیریت، معاونت و مربی‌گری حضور داشته باشد ولی الان ۳۳ درصد است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید این نیروها را آزاد کند و سر کلاس بفرستد، ادامه داد: قرار نیست آموزش و پرورش هر طور عمل کرد، هزینه عملکرد آن را دولت پرداخت کند.

برای کسری واقعی نیروی انسانی در آموزش و پرورش مجوز می‌دهیم

وی توضیح داد: شاخص‌ها و نسبت‌هایی برای تعداد نیروی انسانی در دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه و حتی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد که طبق آنها و نیز آمار دانش آموزان، میزان نیروی انسانی لازم معلوم می‌شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: بر اساس این اطلاعات، وضعیت موجود تراز و برای تامین کسری‌ها اقدام می‌شود؛ ضمن آنکه سال به سال این آمار از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

وی گفت: وقتی آموزش و پرورش آمار را اعلام کند، ما این رقم اعلامی را با تعداد دانش‌آموزان و نیروی انسانی تراز می‌کنیم و برای کسری واقعی که مورد تایید ما باشد، مجوز می‌دهیم.

سازمان اداری به تکالیف خود درباره قانون استخدام معلمان حق‌التدریسی عمل می‌کند

انصاری همچنین درباره نحوه اجرای قانون استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: آنچه در مجلس تصویب شد، تعیین شرایطی بود تا تعدادی از نیروهای حق‌التدریس تبدیل وضعیت شوند؛ وزارت آموزش و پرورش، طبق شرایط مجلس بررسی پرونده این افراد را انجام می‌دهد و اگر مواردی باشد که باید طبق قانون در مورد آنها تصمیم‌گیری شود، حتما عمل خواهد شد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: اگر قانونگذار تکلیفی بر عهده سازمان اداری گذاشته باشد حتما طبق آن قانون انجام می‌شود.


خبر ۲۸ آذر ۹۷ – فعالیت نیمی از کارمندان زن کشور در آموزش و پرورش

مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای فراهم کردن امتیاز ویژه برای زنان سرپرست خانوار تلاش می کنیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش به این حوزه توجه ویژه دارد اما با توجه به محدودیت بودجه تنها می تواند در تعیین حوزه محل خدمت زنان سرپرست خانوار و یا اختصاص وام اثر گذاری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، فرحناز مینایی ‌پور در همایش بانوان فرهنگی و مشاوران آموزش و پرورش سرپرست خانوار که در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد اظهار کرد: بانوان نیمی از جامعه هستند که نیمی دیگر را تربیت می کنند و با توجه به این مسئله می توان گفت کل جامعه هستند و هر جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار باید به این ظرفیت ها توجه کند.
وی با بیان اینکه تمام سعی و تلاشمان را در راستای فراهم کردن امتیاز ویژه برای زنان سرپرست خانوار انجام داده ایم، اظهار کرد: آموزش و پرورش به این حوزه توجه ویژه دارد اما با توجه به اینکه بودجه محدودی دارد می‌تواند در تعیین حوزه محل خدمت زنان سرپرست خانوار و یا اختصاص وام اثرگذاری داشته باشد.
مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه منابع انسانی از زنان و مردان تشکیل شده، افزود: اگر به گذشته نگاه کنیم به صورت تاریخی در حق زنان بی مهری هایی شده و ضروری است جهت مشخص شدن جایگاه زنان زمینه های حضور و مطرح شدن آنان فراهم شود که خوشبختانه در خیلی از شاخص ها پیشرفت های چشم گیری داشتیم.
وی با بیان اینکه در دهه ۵۰ تنها ۴۲ درصد از دختران می توانستند تحصیل کنند و اکنون این رقم به ۹۸ درصد رسیده است تصریح کرد: دو سوم کار انجام شده در جامعه توسط زنان صورت می گیرد اما آمار نشان می دهد یک سوم درآمد برای آنهاست و یک دهم از املاک و دارایی های جهان به نام بانوان ثبت شده است.
مینایی پور با اشاره به اینکه از ۴ میلیون کارمند کشور یک میلیون نفر زنان هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش فعال هستند، خاطرنشان کرد: در راستای جبران این جایگاه باید تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه سه ماده در برنامه ششم توسعه به حوزه زنان، پرداخته شده است گفت: لایحه جایگاه زنان سرپرست خانوار در جامعه توسط دفتر امور زنان تدوین شده است.

منبع : خبرگزاری ایسنا


خبر ۲۱ آذر ۹۷ – سرانجام تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش چه شد؟

داوطلبان شرکت کننده در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش، پیگیر بحث تکمیل ظرفیت هستند اما هنوز جلسه نهایی آموزش‌وپرورش و سازمان امور اداری و استخدامی برای این مسئله برگزار نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش جزو سوالاتی است که بسیاری از مخاطبان خبرگزاری تسنیم در بخش ازتسنیم بپرسید، مطرح کرده‌اند.

در این گزارش به این موضوع پرداخته شده که سرانجام تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه شد و سامانه آن برای سال ۹۷ چه زمانی راه‌اندازی می‌شود.

آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تابستان امسال برگزار شد که پس از اعلام نتایج، برخی ظرفیت‌ها خالی مانده است و هم‌اکنون وضعیت تکمیل این ظرفیت مورد سوال است.

پیش از این سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش – آبان امسال – گفته بود:‌ افرادی که حدنصاب لازم در آزمون استخدامی را کسب کرده بودند، اما به دلیل محدودیت ظرفیت امکان به خدمت‌گیری آن‌ها وجود نداشت مشمول تکمیل ظرفیت می‌شوند. هنوز تعداد افرادی که در تکمیل ظرفیت شرکت می‌کنند مشخص نیست، اما سامانه طی امروز یا فردا فعالیت خود را آغاز می‌کند و افراد مشمول امکان شرکت در این طرح را دارند. اما تا به امروز شرایط شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت اعلام نشده است و همین مسئله باعث ایجاد سوالات بسیاری برای داوطلبان این آزمون شده است.

۴ هزار ظرفیت خالی ماند

آنگونه که یارمحمد حسینبر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفته است: :‌حدود ۴ هزار و ۶۲ ظرفیت استخدامی خالی مانده است و قرار بود در جلسه‌ای با مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی شرایط برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت مشخص شود اما به خاطر تغییرات در امور نیروی انسانی این سازمان هنوز این جلسه برگزار نشده است.

البته او عنوان کرد: افرادی که در مصاحبه علمی پذیرفته نشده‌اند دیگر نمی‌‌توانند جذب شوند و این تکمیل ظرفیت فقط برای استان‌هایی است که بخشی از ظرفیت آنها خالی مانده و تکمیل نشده است.

تغییرات در سازمان امور اداری و استخدامی

طبق پیگیری‌های خبرنگار تسنیم،‌ آموزش‌وپرورش دو پیشنهاد برای تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی ارائه کرده است که پیشنهاد دوم قابل بررسی اعلام شده است اما به دلیل جابه‌جایی در حوزه نیروی انسانی سازمان امور اداری و استخدامی این موضوع بلاتکلیف مانده است و هم‌اکنون که مسئولی برای این بخش انتخاب شده مجدد آموزش‌وپرورش درخواست خود را تکرار کرده است.

بیشتر بخوانید

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هم در اینباره گفته است:‌ آموزش‌وپرورش تابع قوانین اداری و استخدامی کشور است به عبارت دیگر ما دستگاه مجری هستیم و دستگاه سیاست‌گذار نیستیم. این سیاست‌ها از طرف سازمان اداری و استخدامی ابلاغ می‌شود و ما باید اجرا کنیم. در آزمون استخدامی اخیر هم پذیرش چند برابر ظرفیت انجام شده است و افراد بر اساس سیاست‌های اعلامی یعنی تراز نیروها و رشته‌های مختلف جغرافیایی و مصاحبه برای معلمی، انتخاب شدند.

به نظر می‌رسد، برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد و حتی در حالت خوشبینانه و برگزاری آزمون در صورت موافقت سازمان امور اداری و استخدامی، بحث جذب افراد به مهر ۹۸ نرسد چون دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان شروع شده است.

همچنین اخیراً علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش نیز اعلام کرده که ۴هزار ظرفیت باقی‌مانده به جذب نیروی پرورشی اختصاص یابد.

منبع : خبرگزاری تسنیم


خبر ۱۸ آذر ۹۷ – نیاز آموزش و پرورش به تامین حداقل۸۰ هزار نیرو

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه تربیت۷۰ تا ۸۰هزار نفر، کف نیاز ما به نیروی انسانی است گفت: کار بسیار خوبی در سال جاری صورت گرفت. در حال عبور از گردنه‌های حساس هستیم و امیدواریم نظام تعلیم و تربیت را با همت بالا به جایگاه عالی برسانیم.

به گزارش ایسنا، حسین خنیفر در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در پردیس شهید چمران برگزار شد ضمن تکریم جایگاه معلمان، به بیان روایاتی پیرامون معلمان و حفظ کرامت آنها پرداخت و گفت: نقشی که معلم از خود به جای می گذارد بسیار مهم است.
وی افزود: در حال حاضر بزرگترین دانشگاه سطح کشور محسوب می‌شویم. ۹۸ پردیس و مرکز در سراسر کشور داریم. ۴۱ هزار دانشجو در سال جاری جذب شد و از دانشجویان که فشار این حجم از جذب در سال جاری را در خوابگاه‌ها و کلاس ها تحمل کردند قدردانی می‌کنم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه تربیت۷۰ تا ۸۰هزار نفر، کف نیاز ما به نیروی انسانی است گفت: کار بسیار خوبی در سال جاری صورت گرفت. در حال عبور از گردنه های حساس هستیم و امیدواریم نظام تعلیم و تربیت را با همت بالا به جایگاه عالی برسانیم.
وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که باید نیروی مورد نیاز وزارتخانه را تامین کنیم. اگر بتوانیم بستر های لازم را فراهم کنیم در سال‌های آتی نظام کشور را از وضعیت بی معلمی نجات می‌دهیم.
خنیفر تاکید کرد: نافی روش‌های موازی نیز نخواهیم بود. برای ایجاد امکانات لازم در سال‌های آتی تلاش می‌کنیم تا دانشگاه را به سامان برسانیم.
به گزارش ایسنا، همچنین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در دیداری صمیمانه با وزیر آموزش و پرورش به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.
نمایندگان دانشجومعلمان در نشست صمیمی با وزیر آموزش و پرورش در پردیس شهید چمران به بیان نظرات خود پرداختند.
امیرحسین جلیلی، نماینده شورای صنفی دانشجویان پردیس شهید مفتح با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برند حوزه تعلیم و تربیت است گفت: در چندماه اخیر۴۱ هزار دانشجوی جدید جذب شد و اتفاق خوبی بود اما فرسودگی، کمبود فضای سرانه دانشجویی و عدم استاندار بودن آن از مشکلات ماست و تراکم ۱۴ تا ۱۶ دانشجو در سوییت های پردیس نیز گواهی بر این ادعا است.
وی افزود: تفکیک میان مراکز و پردیسها خوشایند نبوده زیرا از امکانات یکسان برخوردار نبوده اند. تاسیسات گرمایشی و فضای فیزیکی نیازمند ترمیم و بازسازی هستند.
هدی مستطابی، نماینده کانون‌های فرهنگی مرکز شرافت نیز با بیان اینکه پس از گذشت شش سال رئیس جمهور نه تنها در جمع دانشجویان بلکه در جلسات هیئت امنای دانشگاه نیز حضور نمی‌یابد گفت: از نمایندگان می‌خواهم در فصل بودجه به جای استیضاح به فکر تامین منابع مالی برای اجرای سند تحول باشند.
وی افزود: تربیت معلم قلب تپنده آموزش و پرورش است. فریاد ما از فقر نیست، از فرق است. تفاوت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاهها در چیست و چرا پاسخ به دانشجویان در قبال کمبود امکانات، کسری بودجه و منابع است؟.
به گزارش ایسنا، دیگر نماینده دانشجومعلمان در رسانه‌های دانشجویی از برخوردهای گزینشی که مجال بیان حقایق را از دانشجویان و صاحبنظر گرفته است گلایه کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان باید نماد توسعه یافتگی و الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها باشد اما به مکانی برای بازی‌های سیاسی تبدیل شده است.
این دانشجو معلم با بیان اینکه وقتی معیشت معلمان در تصمیم گیری ها مغفول بماند و به اعتصاب ها که همانند زنگ خطرند بی‌توجهی شود آینده خوبی را نمی‌توان متصور شد گفت: دانشگاه فرهنگیان معلم ساز و جان نظام آموزشی است.
زهره اسلامی نیا، دبیر انجمن علمی گروه آموزش کودکان با نیازهای ویژه بر ضرورت تربیت همه جانبه معلمان آینده تاکید کرد و گفت: بسیاری دروس ارائه شده غیرمرتبط، نامناسب و در سطح پایین است و چیزی به دانشجو نمی افزاید و موجب اتلاق وقت می‌شود. دانشجو نیازمند شرکت در کارگاه‌های بی شمار است که آنهم به علت کمبود بودجه همه آن‌ها محقق نمی‌شوند.
وی تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید مهارت محور باشد.
کوهبر، دیگر نماینده دانشجومعلمان نیز با بیان اینکه امروز کشور با کمبود معلم روبروست اما آیا راهکار آن جذب از دیگر مجاری به جز دانشگاه فرهنگیان است؟ گفت: به جای این امر، امکانات دانشگاه را توسعه داده و بر کیفیت آن بیافزایید. صداوسیما که خبر تنبیه بدنی یک دانش آموز را منتشر می‌کند چرا درددل های دانشجومعلمان را منعکس نمی‌کند؟.
فاطمه رضایی، دبیر کانون همیاران سلامت دانشگاه فرهنگیان نیز با بیان اینکه معلمان باید با امنیت و سلامت روانی و جسمانی وارد کلاس‌های درس شوند از وزیر آموزش و پرورش خواست تا مشاورهای سلامت را در اولویت قرار دهد و امکانی فراهم شود که از پزشکان سطح وزارتخانه به صورت مستمر در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.
وی افزود: حضور بیش از ۱۲ نفر در یک اتاق ۱۲ متری در خوابگاه مغایر سلامت روان و بهداشت است.
قهرمانی، نماینده هیئات مذهبی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کندی اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش طی هفت سال گذشته گفت: یکی از مهمترین مسیرهای پیشرفت و تعالی از دانشگاه فرهنگیان می گذرد چرا این درس باید منفورترین درس در دوره کارشناسی باشد و اساتید مدرس آن سند را به سخره بگیرند؟.
وی افزود: دخالت‌های متعدد برخی افراد و نمایندگان در عزل و نصب‌ها، دانشگاه را جولان اغراض سیاسی کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی خیامی نماینده انجمن تربیت بدنی با بیان اینکه برای تربیت معلم متخصص باید تجهیزات فراهم شود گفت: به دلیل کمبود امکانات تعدادی واحدهای عملی درس تربیت بدنی به صورت تئوری در کلاس درس برگزار شده و به جای برخی دیگر، واحدهای درسی نظری ارائه شده است.
فاطمه تقوایی، نماینده شوراهای صنفی دانشگاه فرهنگیان نیز به پتانسیل بالای این دانشگاه در جذب و تربیت نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: با گذشت سه ماه از سال تحصیلی هنوز حکم دانشجومعلمان سال ۹۷ زده نشده است.
وی همچنین با بیان اینکه تامین هزینه دانشگاه بر عهده خود دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش است در حالی که کسر کسوراتی از حقوق دانشجومعلمان را شاهدیم گفت: برخورد یکسان با دانشجویان متعهد به خدمت در همه دستگاه‌ها باید وجود داشته باشد اما در دانشگاه فرهنگیان اینگونه نیست. درخواست داریم کارگروهی به منظور شفافیت در امور مالی ایجاد شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا


خبر ۵ آذر ۹۷ – آخرین خبر در خصوص تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد درباره تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی هنوز ابلاغی به ما نشده است اما ظرفیت داریم تا ۱۰ هزار مهارت آموز جدید را هم جذب کنیم.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تامین نیروی انسانی در حوزه مشاوره از طریق این دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های اخیر به صورت تقلیلی فعالیت خود را دنبال کرده است، در حوزه تربیت مشاور غفلت داشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به ۴۰ هزار دانشجوی جدید و تکمیل ظرفیت باید بخش مشاوره را تقویت کنیم که برای تحقق این هدف اقدامات قابل توجهی برای کیفیت‌بخشی در حوزه آموزش‌ها در نظر گرفتیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اگر ردیف استخدامی لازم به ما داده شود، بخش قابل توجهی از آن را به جذب مشاور اختصاص می‌دهیم تا از بین فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی هم برای تدریس دروس روانشناسی هم به عنوان مشاور در مدراس از این افراد بهره بگیریم.

خنیفر از به کارگیری اساتید مشاوره با مدرک دکتری برای مراکز مشاوره محل تدریس خبر داد و گفت: این کار نیاز به ساماندهی دارد که البته برنامه آن در حال نگارش است.

وی درباره سهم رشته مشاوره در تکمیل ظرفیت دانشگاه، اظهار کرد: تکمیل ظرفیت متناسب با اعلام نیاز استان‌ها انجام شده است و بر همین اساس در ۱۶ رشته دانشگاه اعلام نیاز داشتیم و در شرایط فعلی استان‌ها همچنان در حال احصاء نیازها هستند تا به ما اعلام کنند و با توجه به فضای آموزشی موجود و نیاز مشخص شده ظرفیت به آنها داده می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بیشترین کمبود نیرو را در حوزه ابتدایی، مشاوره و تربیت بدنی داریم، گفت: سعی داریم تا در حوزه آموزش ابتدایی و مشاوره، آموزش‌های غنی و نیروی انسانی کافی را داشته باشیم.
امکان جذب ۱۰ هزار مهارت آموز جدید

خنیفر درباره تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اینکه مهارت آموزان ماده ۲۸ نیاز به بیتوته ندارند، امکان تکمیل ظرفیت داریم اما درباره پذیرش دوره‌های ۴ ساله که به صورت شبانه‌روزی است، بیش از ظرفیت اعلام شده امکان پذیرش نداریم.

وی تصریح کرد: درباره تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی هنوز ابلاغی به ما نشده است اما ظرفیت داریم تا ۱۰ هزار مهارت آموز جدید را هم جذب کنیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


خبر ۲۸ آبان ۹۷ – مدارس کشور به ۲۸ هزار نیروی مشاور نیاز دارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این خبر که در حال حاضر مدارس کشور حداقل به ۲۸ هزار نیروی مشاور تحصیلی نیاز دارند، گفت: آموزش و پرورش بُعد پرورشی را به طور کامل رها کرده و فقط به مباحث آموزشی توجه دارد.

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برگزاری نخستین همایش مشاوره در مدرسه، به نقش مهم و تاثیرگذار مشاوران در مدارس اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مدارس کشور ۴۰ هزار نیروی مشاور نیاز دارد که هم اکنون فقط تعداد ۱۲ هزار مشاور در مدارس کشور فعال هستند.
اگر نیروهای مشاور در مدارس بودند امروز وضعیت به گونه‌ای نمی‌شد که فقط ۵۶۰ هزار دانش آموز برای قبولی در رشته پزشکی روی صندلی علوم تجربی بنشیند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده نیروهای مشاور با توجه به بحث انتخاب رشته داشن آموزان در مقطع متوسطه دوره اول فعالیت می‎کنند، گفت: این در حالیست که حضور مشاوران در مدارس باید یک فرآیند باشند.

وی با یادآوری اینکه بهداشت روان دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی موضوعی است که آموزش و پرورش باید به آن توجه ویژه کند، ادامه داد: چنانچه مشاوران تحصیلی از مقطع ابتدایی در کنار دانش آموز باشد، این حجم از فارغ التحصیلان بیکار به جامعه تحمیل نمی‌شد و وضعیت به گونه‌ای نمی‌شود که فقط ۵۶۰ هزار دانش آموز برای قبولی در رشته پزشکی روی صندلی علوم تجربی بنشیند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس اضافه کرد: نبود مشاور در مدارس در پیشگیری از رفتارهای پرخطر بسیار موثر است و باید به فکر ثبات شغلی نیروهای مشاور نیز در مدارس بود.

دانشگاه فرهنگیان ۴ هزار ظرفیت خالی خود را به پرورش نیروهای مشاوره اختصاص دهد

وی با تاکید بر اینکه مشاور نباید دغدغه معیشت و دفتر کار خود را داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان ظرفیت جذب ۴ هزار دانشجوی معلم را دارد، این دانشگاه باید این ظرفیت را به رشته‌‎های مورد نیاز مدارس، از جمله مشاور تحصیلی اختصاص دهد.

نیاز ۶ میلیارد تومانی آموزش و پرورش برای اجرای طرح سلامت روان در مدارس

اولاد قباد با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش دو بال مکمل ما هستند که در حال حاضر سیستم آموزشی کشور فقط به بُعد آموزش می‌پردازد و حوزه پرورشی را به طور کامل رها کرده است، گفت: آموزش و پرورش م‍ی‌تواند باید به طرح‌هایی که به بهداشت روان دانش آموزان اختصاص دارد، بودجه مستقل در نظر بگیرد که برای اجرای طرح سلامت روان در مدارس نیاز به بودجه ۶ میلیارد تومانی است که امیدواریم آموزش و پرورش این رقم را برای این موضوع مهم اختصاص دهد.

امکان قانونی برای جذب نیروهای مشاور وجود دارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: البته آموزش و پرورش می‌تواند با استناد به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نسبت به جذب نیروهای مشاور علاقه‌‎مند اقدام کند و در راستای جذب این نیروهای موثر اقدام کند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت


خبر ۱۵ آبان ۹۷ – نیاز به ۴۰ هزار مشاور در آموزش و پرورش داریم

معاون پرورشی آموزش و پرورش گفت برای اجرای طرح جامع همشاور نیاز به ۴۰ هزار مشاور داریم.به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی معاون پرورشی آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح نماد گفت: امروز در واقع ۴ طرح رونمایی می شود. ما انتظار داریم به ابعاد کار در آموزش و پرورش و اعتبارات آن توجه شود.

وی ادامه داد: ما پیش از این پرونده الکترونیکی دانش آموزی داشتیم که به این سامانه جدید نماد لینک شده است. نظام استعدادیابی و تمام آزمون های استاندارد استعدادیابی به این سامانه لینک شده است و هر چه از این سامانه در می آید ، نیمرخ روانی دانش آموزان است.

به گفته وی مهمترین بخش این طرح طراحی اپلیکیشنی است که در اختیار مشاوران و والدین قرار می گیرد و شبانه روز می توان به اطلاعات دانش آموزان دسترسی داشت و به محض اینکه اتفاقی در ارتباط با دانش آموزی مشاهده شد در این اپلیکیشن ثبت شود.

وی درباره طرح دومی که امروز رونمایی می شود بیان کرد: یکی از سیاست های معاونت پرورشی توسعه فضیلت ها در دانش آموزان است و طرحی تدوین کردیم که بر اساس آزمون های روانی سامانه نماد این موارد توسعه داده می شود. در گام اول در ۲۳ هزار آموزشگاه در متوسطه اول کارگاه برگزار می کنیم. ۱۰ ساعت کارگاه توانمندسازی برگزار می شود. در گام دوم برای ۶ فصیلت محوری را در قالب ۲۴ مهارت، محتوا برای مشاوران تولید شده که امروز رونمایی می شود.

معاون پرورشی اظهار کرد: یک میلیون دانش آموز در این محدوده تحت پوشش هستند و ۲۰ میلیارد تومان هزینه این فعالیت هاست. همچنین به صورت غیر حضوری برای ۶۰۵ هزار معلم نیز آزمون هایی برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که امروز رونمایی می شود طرح مهارت خوب زیستن در زندگی مشترک است و برای دانش آموزان پایه ۱۱ و برای ۴۳۰ هزار دانش آموز دختر این طرح اجرا می شود که شامل۱۶ ساعت آموزش مهارت خوب زیستن در زندگی مشترک است با سرفصل های مشخص که بیش از ۶ میلیارد هزینه دارد.

وی درباره طرح آخر بیان کرد: طرح بعدی طرح همیار مشاور است. یکی از بهترین اقدامات در حوزه مراقبت ها خواهد بود که در متوسطه اول اجرا می شود. در این طرح هر کلاس یک مشاور دانش آموز دارد و پیش بینی ما در گام اول ۱۰۰ هزار همیار مشاوره است.

کاظمی در پایان گفت: بدون نیروی انسانی متخصص اتفاقی نمی افتد. ما ۴۰ هزار مشاور نیاز داریم تا طرح جامع مشاور را اجرا کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر


خبر ۶ آبان ۹۷ – بررسی موضوع طرح تعطیلات زمستانی

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه مناظره با حضور نمایندگان مجلس، معاون گردشگری و یکی از اساتید دانشگاه، شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. در این برنامه معاون گردشگری کشور نیز حضور داشت و موضوع مناظره این هفته درباره طرح تعطیلات زمستانی و نقش آن در صنعت گردشگری کشور بود.

مشاهده ادامه آگهی


خبر ۵ آبان ۹۷ – جذب ۲۵ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش برای سال آینده

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان های کشور مطرح کرد

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان های کشور با اشاره به استقرار پایه دوازدهم گفت: رشد ۶ درصدی جمعیت دانش آموزی داشته ایم که در طول ۱۵ سال چنین رشدی بی سابقه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان های کشور اظهار کرد: مدلی که امسال برای ساماندهی نیروی انسانی ابلاغ شد به شکلی بود که اختیار بیشتری به استان ها داده شود و به زودی آسیب شناسی و کارایی مدل را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: شش درصد رشد جمعیت دانش آموزی داشتیم و در طول ۱۵سال این بالاترین نرخ است که نرخ رشد امسال به دلیل اصلاح ساختار است و در سال های آینده نرخ رشد به ثباتی می رسد که می توان برنامه های پایدار تر و کیفی تر ی داشته باشیم .

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی خاطر نشان کرد: مدلی که برای سال بعد در حال طرح شدن است به غیر از کلاس بر روی واحدهای آموزشی تمرکز خواهد داشت چرا که در حال حاضر در ساماندهی رابطه ای بین واحدهای آموزشی و نرخ رشد جمعیت دانش آموزی و نیروی انسانی وجود ندارد و در مدل امسال به دنبال مدیریت این چالش هستیم.

چهاربند با بیان اینکه در سال آینده ۲۵هزار نیروی ورودی جدید خواهیم داشت، گفت: جذب آموزگار از سایر رشته های تحصیلی مدت ها مدنظر بوده است و باید برای آن تصمیم گرفته شود .

وی در ادامه افزود: برای ساماندهی نیروی انسانی قوانینی در حال تهیه و تدوین است که به استان ها ابلاغ می شود و به استناد قانونمندکردن،ساماندهی مطلوب تری می توانیم انجام دهیم و باید در تمام برنامه ریزی این قوانین رعایت شود. این قوانین استانی خواهند بود و چگونگی استانی شدن با انجام مطالعات در حال بررسی و پیگیری است.

رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی در پایان تاکید کرد: جذب نیروی پیش دبستانی نخواهیم داشت و استان ها باید به این امر توجه جدی داشته باشند

منبع : مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش


خبر ۲۵ مهر ۹۷ – کمبود ۷۰ معلم در مقطع آموزش ابتدایی در آموزش و پرورش بردسکن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش بردسکن گفت: “هر چند امسال ۴۵ فرهنگی به فرهنگیان کمبود ۷۰ معلم ابتدایی در بردسکناین شهرستان اضافه شده است اما ۱۰۵ نفر از همکاران نیز بازنشسته شده اند و با کمبود ۷۰ معلم در مقطع آموزش ابتدایی مواجه هستیم”.

غلامحسین غفوری که در جلسه شورای اداری بردسکن سخن می گفت، در بخش دیگری از سخنانش به رفت و آمد سرویس های بدون مجوز در این شهر پرداخت و از مسئولان نیروی انتظامی خواست: از رفت و آمد این وسایل نقلیه که بدون مجوز و ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام به جابجایی دانش آموزان می کنند جلوگیری نمایند.
غفوری از دستگاههای خدماتی نیز خواست: با توجه به مشکلات مالی کمک کنند مدارس با قطع آب، برق، گاز و تلفن مواجه نشوند.
وی اظهار داشت: سرانه هر دانش آموز در طول سال ۲۰ هزار ریال است که بسیار ناچیز است بنابراین همه دستگاهها و اولیای مدارس و دانش آموزان و خیران باید کمک کنند تا دانش آموزان بتوانند به راحتی تحصیل کنند.
بردسکن در ۲۷۳ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


خبر ۲۳ مهر ۹۷ – ورود ۱۳ هزار معلم جدید به کلاس درس از مهر ۹۸

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: ۱۳ هزار مهارت آموز ورودی امسال از مهر ۹۸ در کلاس های درس آماده تدریس هستند.

ورود ۱۳ هزار مهارت آموز ماده ۲۸ به کلاس درس از مهر ۹۸/ سوالات آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است. حسین خنیفر‌ رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند آموزش مهارت آموزان ماده ۲۸ که از طریق آزمون استخدامی امسال در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند، اظهار کرد: دوره‌‌های آموزشی مهارت آموزان از اول آبان ماه در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برگزار خواهد شد و مهارت آموزان حدود یکسال در این دور‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در دوره‌های مهارت آموزی دروسی چون پداگوژی، ‌روانشناسی تربیتی، ارزشیابی و کارورزی را دنبال مهارت آموزان می‌آموزند تا پس از آمادگی کامل در این دوره برای حضور در کلاس‌های درس آماده شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: دوره‌های مهارت آموزی امسال از آبان ماه آغاز و تا شهریور سال ۹۸ ادامه پیدا خواهد کرد که حدود یک سال تحصیلی را شامل می‌شود چرا که معتقدیم دوره‌های چند هفته‌ای و یک ماهه برای تربیت معلم کافی نیست و مهارت‌آموزان باید دروس تخصصی و مهارت‌های معلمی را به طور کامل و در طول زمان مناسب آموزش ببینند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان تک سناریو برای تربیت معلم اقدام نمی‌کند، گفت: با توجه به این رویکرد نه تنها تربیت معلم در قالب دروه‌های چهار ساله را دنبال می‌کنیم بلکه دوره‌های یکساله را برای مهارت آموزان را بر اساس ماده ۲۸ دانشگاه در دستور کار داریم البته همچنان معتقدیم بهترین دانشجو برای تربیت معلم افرادی هستند که دوره‌های چهار ساله را می‌گذرانند.
گزینش مهارت آموزان ماده ۲۸ اشکالاتی دارد

خنیفر درباره کیفیت روند برگزاری آزمون استخدامی و پذیرش مهارت آموزان گفت: طراحی سوالات و گزینش مهارت آموزان سعی شده است مبتنی بر مسائل روان شناختی و بومی باشد البته در این زمینه اشکالاتی وجود دارد و گزارش‌هایی در به ما رسیده است که سعی می‌کنیم در این خصوص بازنگری داشته باشیم تا روند تربیت معلم از طریق جذب در دوره‌های یکساله بهبود پیدا کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۷ هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی امسال از مهر ۹۸ در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و چنانچه افرادی نتوانند آزمون صلاحیت حرفه‌ای که در انتهای هر دوره آموزشی برگزار می‌شود با موفقیت پشت سر بگذارند به صورت مشروط در کلاسی‌های درس حاضر تدریس را آغاز می کنند تا در آزمون جبرانی بتوانند گواهی صلاحیت حرفه‌ای را کسب کنند.
۴۲۰۰ ظرفیت خالی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم

خنیفر درباره وضعیت تربیت معلم از طریق دوره‌های چهارساله گفت: از ظرفیت در نظر گرفته شده برای امسال حدود ۲۲ هزار دانشجو معلم جدید را جذب کردیم و ۴۲۰۰ ظرفیت خالی در ۱۶ رشته دوره کارشناسی داریم.

وی ادامه داد: چنانچه آموزش و پرورش و سازمان سنجش آمادگی لازم برای جذب نیرو و تکمیل ظرفیت را اعلام کنند در دانشگاه امکان پذیرش دانشجوی جدید را داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه بیشترین ظرفیت خالی در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان مربوط به رشته آموزش ابتدایی است، اظهار کرد: آمادگی داریم تا از آبان یا بهمن امسال جذب دانشجویان را انجام دهیم تا چهارسال آینده معلمان بیشتری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

خنیفر با تاکید بر اینکه کشور همواره به تربیت معلم نیاز دارد، گفت: هر چه معلم بیشتری به نظام تعلیم و تربیت وارد کنیم صرفا از کمیت به کیفیت بخشی روی آوردیم چرا که اکنون به دلیل کمبود معلم تراکم کلاس‌های درس بالاست و با تامین معلم مورد نیاز ‌می‌توانیم تراکم دانش آموزی را به حد استاندارد برسانیم.

وی اظهار کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان برتر ما خارج از کشور زندگی می‌کنند و امکان استفاده از علوم این افراد را به صورت وارداتی داریم اما معلمی حرفه‌ای است که نمی‌توانیم آن را وارد کنیم چرا که نیازمند آموزش‌های بومی است؛ هر تخصصی همچون پزشکی و مهندسی و سایر مشاغل امکان وارداتی بودن دارند اما حرفه معلمی فقط باید در داخل کشور به ثمر برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


خبر ۲۱ مهر ۹۷ – آموزش و پرورش بوشهر دراستخدام نیرو در کشور اول است

معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: این اداره کل در سال جاری با یکهزار و ۴۷۴ ردیف استخدامی در حال ثبت نام در صدر جدول جذب نیرو در میان استان های کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ناصر غلامی روز شنبه در نشست فراگیران دوره آموزشی ضمن خدمت آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان دشتی افزود: یکی از موفقیت های اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در سال جاری اخذ مجوز ۹۴۵ ردیف استخدامی در پردیس تربیت معلم و ۵۲۹ ردیف استخدامی آزاد است.
وی اضافه کرد: در پردیس ۷۰ درصد و در استخدام آزاد نیز ۵۷ درصد استخدامی ها عملی شده است و این تعداد مجوز، نشان از کمبود شدید نیروی ما نسبت به دیگر استان ها نیست.
غلامی در باره شهرستان دشتی بیان کرد: این شهرستان دارای سابقه تاریخی درخشانی در تربیت عالمانی فرهیخته و شاعران و ادیبان بنام در سطح استان بوشهر است.
وی اضافه کرد: معلمان شهرستان دشتی میراث دار آن نسل ها هستند که اکنون وظیفه ای جز تربیت نسلی دانا و توانا ندارند و با شرکت در این دوره ها می خواهند توانایی خود را افزایش دهند.
غلامی به موفقیت های چهار ساله اخیر آموزش و پرورش دشتی در ارتقای قبولی کنکور اشاره کرد و ادامه داد: افرادی که امسال در دانشگاه قبول شده اند حاصل تلاش ۱۲ ساله و همکاران قبل از ما بوده اند و بی انصافی است این موفقیت بزرگ را منحصربه نام خود بنامیم .
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتی گفت: دوره آموزشی ضمن خدمت آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان دشتی با حضور مدرسان مطرح کشوری برگزار شد.
احمد طیبیان مجرد افزود: در این دوره آموزشی ۳۰۰ نفر از آموزگاران دولتی، غیر دولتی و حق التدریس مقطع ابتدایی حضور دارند.
وی اضافه کرد: ۳۴ ساعت ضمن خدمت برای هر نفر در نظر گرفته شده است و در این مدت سه روزه فراگیران با کتاب های جدید التالیف ابتدایی و تدریس آن آشنا خواهند شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتی بیان کرد: همه مدارس شهری و روستاهای پرجمعیت این شهرستان با امکانات الکترونیک، هوشمند سازی شده اند و معلمان باید بتوانند از این گونه امکانات در امر یادگیری و یاددهی استفاده بهینه کنند.
شهرستان دشتی با ۸۶ هزار نفر جمعیت در ۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا


خبر ۱۶ مهر ۹۷ – آموزش و پرورش بندر ماهشهر ۵۰ معلم کم دارد

مدیر آموزش و پرورش بندر ماهشهر با اشاره به کمبود تعداد ۵۰ معلم در این شهرستان گفت: با پیگیری انجام شده مشکل کمبود معلم در مدارس بندر ماهشهر بزودی برطرف می شود.

مجتبی دیناروند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کمبود این تعداد معلم در تمام مقاطع تحصیلی می باشد بیان داشت:دلیل عمده مشکل کمبود معلم آمار بالای خروجی معلمان به دلیل بازنشستگی در مقایسه با ورودی و استخدام نیروی جدید است که با هم همخوانی ندارد.
وی با بیان اینکه در ازای بازنشستگی بیش از ۱۰۰ معلم در سال تنها تعداد ۲۰ نیروی جدید جایگزین می شوند
افزود:برای جبران کمبود معلم در بندر ماهشهر هفته ای بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ ساعت اضافه کاری برای معلمان در مقاطع مختلف اعمال می شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرماهشهر از رفع این مشکل در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: کمبود معلم گله مندی بسیاری از خانواده ها را در پی داشته است. هر چند شهرستان بندر ماهشهر از نظر تعداد معلم فعال در مقایسه با سایر شهرستان های خوزستان وضعیت بهتری دارد.
دیناروند همچنین در خصوص تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش امکان تشکیل کلاس درس برای کمتر از ۴۰ دانش آموز وجود ندارد در حالیکه برخی خانواده ها تصور می کنند، تعداد بالای دانش آموزان در کلاس نتیجه سهل انگاری مسئولان آموزش و پرورش شهرستان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت آموزش در مدارس طرح دوره ای کردن پنج واحد آموزشی اجرا شد به گونه ای که دانش آموزان مقاطع مختلف به تفکیک در ۲ نوبت سر کلاس درس حاضر می شوند.
به گزارش ایرنا مشکل کمبود معلم در برخی مدارس بندر ماهشهر به خطبه های نماز جمعه نیز کشیده شد و امام جمعه شهرک طالقانی بندرماهشهر در خطبه های این هفته خواستار رسیدگی جدی آموزش و پرورش به کمبود معلم در مدارس بندرماهشهر شد.
۴۵ هزار و ۶۲۶ دانش آموز ماهشهری در ۲۳۴ مدرسه تحصیل می کنند.
تعداد معلمان مدارس این شهرستان ۲ هزار و ۲۲۶ نفر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا


خبر ۲ مهر ۹۷ – شوش با کمبود ۵۰ معلم ابتدایی مواجه است

مدیر آموزش و پرورش شوش با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: این شهرستان با کمبود ۵۰ معلم مقطع ابتدایی مواجه است.

به گزارش ایرنا عبدالامیر خنیفر روز شنبه در آیین زنگ شکوفه ها در دبستان شهید احمد حیاری شوش افزود: ۲۶ هزارو۵۰۰ دانش آموز شهرستان شوش شامل ۱۴ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه هستند که در ۲۴۰ واحد آموزشی در قالب یکهزار و ۱۳۴ کلاس درس مشغول تحصیل شدند.
مدیر آموزش و پرورش شوش اضافه کرد: ۲ هزار و ۸۵۰ دانش آموز کلاس اولی و ۲۴۰ دانش آموز پیش دبستانی در شوش وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ معلم تعیلم و تعلم آنها را برعهده دارند.
رییس اداره آموزش وپرورش منطقه شاوور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در منطقه شاوور ۱۴هزار دانش آموز شامل ۶ هزار و۵۰۰ دانش آموز دختر وهفت هزار و ۵۰۰ دانش آموز پسر در ۲۰۱ مدرسه و ۷۸۰ کلاس درس سال تحصیلی را آغاز کردند.
سید علی بیت سید نور افزود: چهارهزار و۶۰۰ نونهال پیش‌ دبستانی و کلاس‌ اولی در شاوور نیز امروز راهی کلاس درس شدند.
حدود ۶ هزار کلاس اولی و پیش دبستانی با عنوان شکوفه ها و غنچه ها در شوش و منطقه شاوور راهی مدارس شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا


خبر ۳۱ شهریور ۹۷ – شرایط ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نحوه ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش را شرح داد.

یداله شهباز بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش با اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تعدادی از داوطلبان که در آزمون مرحله اول نمرات خوبی را کسب کرده بودند، از عدم قبولی خود خبر می‌دهند و نسبت به نتایج معترض هستند، آیا فرصتی برای ثبت اعتراض وجود دارد؟ اظهار کرد: داوطلبان برای ثبت اعتراض باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

وی افزود: به دلیل عدم مراجعه حضوری به ادارات آموزش‌وپرورش، سازمان سنجش این فرصت را فراهم کرده است تا داوطلبانی که درخصوص نتایج نهایی آزمون سوالاتی دارند، ازطریق بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران عنوان کرد: اعتراضات از طریق سازمان سنجش به ما اعلام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم


خبر ۲۴ شهریور ۹۷ – لزوم جذب ۲ هزار معلم در آموزش و پرورش بوشهر

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر از فعالیت مدارسی با دو دانش‌آموز در استان خبر داد و گفت: مهمترین چالش ما کمبود نیروی انسانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کرمی عصر چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت: در سال تحصیلی قبل ۲۱۴ هزار دانش‌آموز در مدارس استان بوشهر تحصیل می‌کردند که پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید ۲۳۰ هزار و ۸۲۰ دانش‌آموز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تعداد کلاس‌های ما هفت هزار و ۵۴۲ کلاس بوده که در سال تحصیلی جدید ۳۸۸ کلاس درس اضافه می‌شود و در مجموع در سطح استان هفت هزار و ۹۵۰ کلاس درس خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر بزرگترین چالش در سال جدید را نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: مسائل مالی سر جای خودش هست ولی چالش جدید ما کمبود نیروی انسانی است که مشکلاتی را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۴ هزار و ۳۷۵ نیروی انسانی داشتیم که هشت هزار و ۵۳۹ نفر معلم بودند و در سال تحصیلی جدید ۵۵۲ نفر بازنشسته می‌شوند و ۲۶۶ نفر از دانشگاه فرهنگیان و استخدام آزاد اضافه می‌شود و کمبود دو هزار و ۸۸۹ نفر نیرو داریم.

کرمی با اشاره به اینکه هزار و ۵۲ نفر از طریق بکارگیری حق‌التدریسی‌ها تامین می‌شود، افزود: همچنان هزار و ۸۳۷ نفر کمبود معلم خواهیم داشت که از طریق اضافه کار شاغلین و خرید خدمت و بسته‌های آموزشی جبران کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است در روزهای ابتدایی مهر در برخی از مدارس با کمبود نیرو روبرو باشیم، تصریح کرد: برخی افراد متقاضی انتقال هستند که ممکن است در روزهای اول در کلاس حاضر نباشند ولی به تدریج در کلاس حاضر می‌شوند و مشکلی برای کلاس نخواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی شرایط سخت‌تری را ایجاد می‌کند افزود:در مقطع ابتدایی هر نیرویی که کم داشته باشیم ممکن است یک کلاس تعطیل شود.

وی با بیان اینکه مدارسی با دو دانش‌آموز در سال جدید خواهیم داشت، اضافه کرد: برای دو نفر دانش‌آموز هم معلم می‌فرستیم تا مسئله آموزش با مشکل روبرو نشود و تلاش داریم که هیچ کلاسی بی معلم نماند.

کرمی خواستار حضور همه مسئولان در مراسم بازگشایی مدارس شد و بیان کرد: حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت را نیز به صورت ویژه در دستور کار داریم و کمک‌ها را برای آنها ارسال می‌کنیم.

وی از توقیف املاک فاقد حصار آموزش و پرورش بوشهر توسط شهرداری خبر داد و گفت: دیواری را باید دور زمین‌های آموزش و پرورش ایجاد کنیم تا تعرضی به این اراضی صورت نگیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


خبر ۱۸ مرداد ۹۷ – اعلام آمادگی وزارت علوم برای کمک به آموزش و پرورش در رفع کمبود معلم

وزیر علوم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمادگی این وزارتخانه را برای کمک به تامین کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور غلامی وزیر علوم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمادگی این وزارتخانه را برای «کمک به تامین کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش» اعلام کرد.

در این نامه آمده است: وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های پیش‌‌ِرو و به‌ویژه پنج سال آینده با موج گسترده‌ای از بازنشستگی روبه‌رو می‌شود. به‌طور حتم موضوعاتی چون حفظ کارآیی و پاسخ‌گویی به نیازها و مطالبات عمومی، فراهم کردن شرایط مناسب و همکاری و همگامی برای تامین نیروی انسانی جوان و کارآمد متناسب با نیازهای آموزش و پرورش کشور و هماهنگ با خروج نیروهای بازنشسته مهم‌ترین دغدغه مسئولان وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر علوم در نامه خود به رئیس جمهوری آورده است، هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان، با نگاهی واقع‌بینانه و ژرف در جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کل کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر ظرفیت‌های مصوب و محورهای مطرح در برنامه راهبردی و نیز با رعایت ماموریت مندرج در اساسنامه دانشگاه مذکور، تصمیم‌هایی درخصوص تعیین شیوه و روش‌های پذیرش تا سال ۱۴۰۴ دوره پیش‌خدمت و حین خدمت اتخاذ کرده است.

دکتر غلامی درخصوص دوره پیش‌خدمت، سه اقدام را برشمرده است: ۱ ــ پذیرش از دیپلم و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان (دوره کارشناسی) با جذب سالیانه ۱۰ هزار دانشجو (۴۰ هزار دانشجو در یک دوره چهارساله)، ۲ ــ پذیرش سالانه ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم از طریق برگزاری دوره یک‌ساله کسب شایستگی معلمی بر اساس مفاد ماده «۲۸» اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ۳ ــ پذیرش سالانه ۱۰ هزار نفر از طریق برگزاری دوره کارشناسی با مشارکت سایر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسات علمی آموزشی معتبر (۲+۲) از میان دانشجویانی که حداقل سه نیم‌سال و حداکثر پنج نیم‌سال تحصیلی را با موفقیت گذرانده‌اند گزینش کرده و امکان ادامه تحصیل آنان را در دانشگاه فرهنگیان برای اخذ دانشنامه کارشناسی آموزش فراهم کند، مطرح کرده است.

وی در این نامه بر توانمندسازی معلمان مشغول به فعالیت از طریق فراهم کردن زمینه ورود به دوره‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد سالیانه به‌میزان سه هزار و ۸۰۰ نفر و دوره دکتری سالیانه به‌میزان ۱۰۰ نفر را به‌صورت دوره حین خدمت تاکید کرده است.

غلامی آورده است که در اجرای تصمیمات اتخاذشده فوق، سالیانه ۳۰ هزار نفر نیروی جدید آماده ورود به آموزش و پرورش شده و همچنین نسبت به ارتقا و توانمندسازی ۳۹۰۰ نفر از نیروی انسانی موجود اقدام می‌شود.

وی در این نامه تصریح کرده است؛ بر اساس برآوردهای جدید، میزان بازنشستگان فراتر از ظرفیت‌های ایجادشده در دانشگاه فرهنگیان می‌باشد و در کوتاه‌مدت می‌بایست در یک برنامه ضربتی، با تاکید بر روش‌های مختلف از جمله ماده ۲۸ اساسنامه، زمینه تامین زودهنگام نیروی انسانی آموزش و پرورش را با تکیه بر دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خوب کشور فراهم کرد و بدین ترتیب نیاز به اشتغال جوانان تحصیل‌کرده را نیز بیش از پیش تامین نمود.

وزیر علوم در نامه خود به دکتر روحانی، اجرای قانون برنامه ششم توسعه و به‌منظور افزایش سهم آموزش‌های مهارتی، توجه به تربیت دبیر فنی را نیز گره‌گشای موانع توسعه دانست و از آن جایی که «حدود ۳۸ درصد دانش‌آموزان در دوره‌های کاردانش و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای به‌سر می‌برند»، نیاز به دبیران رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای را یکی از نیازهای اساسی کشور عنوان کرده است.

وی در ادامه آورده است: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با دارا بودن ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده مستقل دختران و پسران و جمعیت دانشجویی حدود ۲۰۰ هزار نفر در رشته‌های مختلف مهارتی در سراسر کشور می‌تواند فرصت‌های مناسبی را نیز برای تربیت کادر آموزشی مدارس متوسطه کاردانش و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای فراهم کند که این مهم علاوه بر پاسخ به کمبود معلمان در نظام آموزش و پرورش، خود زمینه‌ساز مناسبی برای جذب دانش‌آموختگان این دانشگاه خواهد بود.

غلامی در پایان آمادگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرایی کردن موارد فوق در کمک به تامین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


حداقل و حداکثر قد، جزو شروط استخدام آموزش و پرورش باقی ماند

ابطال بند مربوط به حداقل و حداکثر قد به عنوان شرط استخدام در آموزش و پرورش در هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای نیاورد .

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دیوان عدالت اداری، طبق روال هر هفته که روزهای سه شنبه جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری برگزار می شود، امروز این هیئت به بحث و بررسی درباره چند شکایت وارده و درنتیجه ابطال برخی مقرره های مورد شکایت و صدور یک فقره رای وحدت رویه پرداخت.

براساس این گزارش، با شکایت یک شهروند از وزارت آموزش و پرورش که خواستار ابطال بند یک از قسمت اول لیست کامل بیماریهایی که ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش برای حرفه معلمی دارند، مورد بررسی قرار گرفت.

موضوع بخشنامه نحوه انجام معاینات و تایید صلاحیت های پزشکی آزمون استخدام پیمانی آموزش و پرورش بود.

شاکی در شکایت خود در این مورد خواهان ابطال بند مربوط به حداقل و حداکثر قد به عنوان شرط استخدام در آموزش و پرورش شده بود . در بند یادشده حداقل قد ۱۶۰ سانتیمتر و حداکثر آن (بجز در رشته های ورزشی) ۱۹۵ سانتیمتر عنوان شده است.

پس از طرح موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری و بحث و بررسی آن ابطال این مقرره رای نیاورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


خبر ۱ مرداد  ۹۷ – آموزش‌وپرورش به ۷۸ هزار نفر نیروی جدید نیاز دارد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه این سازمان نیازمند ۷۸ هزار نیروی جدید است، گفت: ۴۸ هزار نفر معلم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بازنشسته خواهند شد.

یوسف نجفی در حاشیه افتتاح دو پروژه آموزش‌وپرورش دامغان در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه آموزش‌وپرورش به ۷۸ هزار نفر نیروی جدید نیاز دارد، ابراز داشت: با توجه به خروجی‌ها یعنی بازنشسته شدن ۴۸ هزار معلم طی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نیازمند به جذب نیروهای جدید هستیم
وی افزود: با احتساب تعداد معلمان بازنشسته در وزارت آموزش‌وپرورش طی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ تعداد معلمان بازنشسته نظام آموزشی تا سال ۱۴۰۰ به ۳۲۰ هزار معلم بازنشسته خواهد رسید.
جذب ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور برای تربیت دانشجو سالانه حدود ۷۵ هزار نفر است، ابراز داشت: درحالی‌که تعداد دانشجویان این دانشگ ۳۰ هزار نفر را شامل می‌شود باید گفت برای سال تحصیلی جدید دانشگاه فرهنگیان توانایی جذب ۳۰ هزار دانشجو را دارد.
نجفی در ادامه تصریح کرد: وزارت آموزش‌وپرورش برای جذب ۳۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان نیاز به همراهی و همکاری سازمان‌های برنامه‌وبودجه و امور اداری و استخدامی دارد که تا بتواند از طریق کنکور سراسری این تعداد افراد را جذب کند.
وی افزود: ازآنجاکه ۵۰ درصد نیروهای وزارت آموزش‌وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند تعدادی از این نیروها به مرخصی زایمان رفتند و این نیاز آموزش‌وپرورش را افزایش می‌دهد.
۳۰۰هزار نفر مشتاق بازنشستگی
معاون پارلمانی وزیر آموزش‌وپرورش به راهکارهای لازم برای تامین کمبود نیروهای این وزارتخانه اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از این نیاز از سهم حق‌التدریسان شاغل، و برخی دیگر از خروجی‌های امسال دانشگاه‌های فرهنگیان که حدود ۱۱ هزار نفر است، تامین خواهد شد.
نجفی در ادامه تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده حدود ۳۰۰ هزار نفر از افراد مشتاق بازنشستگی هستند و از این وزارتخانه خارج می‌شوند لذا بهترین راهکار برای تامین نیروی انسانی موردنیاز استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان است.
وی افزود: با توجه به ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده است نیروی انسانی موردنیاز در وزارت آموزش‌وپرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تامین کند لذا اولویت آموزش‌وپرورش تامین معلم از طریق این دو دانشگاه است.
معاون پارلمانی وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور ۶۴ پردیس و ۳۲ مرکز آموزش عالی تحت پوشش دارد که این تعداد ۹۸ واحد دانشگاهی را تشکیل می‌دهد.

منبع : خبرگزاری مهر


خبر ۲۷ تیر ۹۷ – دانشگاه فرهنگیان امسال ۹۵۰۰ نو معلم تحویل آموزش و پرورش می‌دهد

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه امسال ۹۵۰۰ نو معلم تحویل آموزش و پرورش خواهد داد، که علاوه بر گذراندن دروس تخصصی با دانش موضوعی تربیتی از جمله مفاهیم، اصول معلمی، فنون تدریس، برنامه ریزی، ارزشیابی درسی و … آشنا هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین خنیفر در نشست بین المللی آشنایی با تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، در سخنانی با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در ایران و پیشتازی جهان اسلام در تولید و صدور علم گفت: ایران قبل از اسلام و میلاد مسیح نیز مدرسه و مکتبخانه داشته است.
دکتر خنیفر در این نشست با اشاره به یکصد سالگی تربیت معلم در ایران، خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا نیاز است که معلمان آموزش هایی ویژه داشته باشند.
وی با تاکید بر اهمیت کارورزی بر اهتمام دانشگاه در مطالعه دانش بین المللی تربیت معلم و اقتباس بر اساس مطلوب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.
دکتر خنیفر در ادامه بر اولویت آموزش ۴ ساله و حضور شبانه روزی دانشجو معلمان در مراکز تربیت معلم، تاکید کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در این دانشگاه به دنبال کسب صلاحیت حرفه ای معلمی هستیم، اظهار کرد: نظام آموزشی کشور باید نظامی شایسته و بایسته باشد و بر اساس دانش روز حرکت کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر خنیفر با اشاره به دوران طلایی اسلام و شرق در تولید و صدور علم، بر لزوم اهتمام در کسب و تولید دانش تاکید کرد.

منبع : خبرگزاری ایسنا


خبر ۱۲ تیر ۹۷ – آموزش و پرورش اول مهرماه ۱۹۰ هزار معلم کم دارد/ بازنشسته شدن ۷۲ هزار معلم در پایان سال تحصیلی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش در آستانه مهرماه با با کسری نیرو مواجه است، گفت: آموزش و پرورش اول مهرماه ۱۹۰ هزار معلم کم دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با موضوع ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش با حضور معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، نمایندگانی از  سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و اعضای فراکسیون برگزار شد و حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پیرامون بحث ساماندهی موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداختند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه قطعا وزارت آموزش و پرورش با نزدیک شدن به اول مهر با مشکلی جدی مواجه می شود، گفت: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش ۹۲۸ هزار نیرو دارد که این نیروها با احتساب نیروهای اداری و خدماتی محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر نیروهای آموزش و پرورش خدماتی و اداری هستند، افزود: حدود ۲۱۰ هزار نیروی آموزش و پرورش نیز در بخش معاونت مدارس و مدیریت فعالیت دارند که البته آموزش محسوب می شوند.

حاجی بابایی تصریح کرد: با محاسبه این اعداد وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار معلم در اختیار دارد که البته از این تعداد نیز معلمان به اندازه ساعات مصوب تدریس نمی کنند، بلکه کمتر تدریس صورت می‌گیرد.

وی از بازنشسته شدن ۷۲ هزار معلم در پایان سال تحصیلی  ۹۸-۹۷ خبر داد و تصریح کرد: برای جبران کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش باید سیاست‌های جدی در نظر گرفته و اجرا شود.

حاجی بابایی با یادآوری اینکه آموزش و پرورش برای اول مهر با کمبود ۱۹۰ هزار نیرو مواجه است، ادامه داد: یکی از راهکارهایی که وزارت آموزش و پرورش برای جبران این کسری نیرو در نظر گرفته به کارگیری ۲۰ تا ۳۰ هزار بازنشسته برای شروع سال تحصیلی است که اقدام به جایی در این مقطع زمانی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: ضمن اینکه پیشنهاد می شود از دانشجو معلمانی که ۴ ترم تحصیل کرده‌اند، نیز برای اول مهر سال ۹۷ بهره گیری شود. این اقدام قبلا امتحان شده و قطعاً امسال نیز جواب خواهد داد.

وی یادآور شد: متاسفانه دانشگاه فرهنگیان که باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو جذب می‌کرد به وظیفه خود عمل نکرده و تربیت معلم در کشور به مشکل خورده است.

حاجی بابایی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برای آموزش و پرورش بسیار خطرناک است، کنار گذاشتن حدود ۴۰ هزار نیروی آموزشی در سمت‌های مدیریتی و معاونتی مدارس است که این تصمیم، تصمیم بسیار خطرناکی است. تصور کنید برای یک مدرسه با ظرفیت ۵۰۰ دانش آموز که نیاز به حداقل ۳ معاون مدرسه دارد، یک معاون در نظر گرفته شود، با این تعدیل نیرو تمام آن ۵۰۰ دانش آموز در خطر آسیب خواهند بود، لذا در چنین وضعیتی باید از تصمیمات احساسی خودداری شود.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید نیروهای نهضت سوادآموزی را رها کرد، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار نیروی پیش دبستانی در کشور داریم و حدود ۱۸ هزار نیروی حق التدریس که مجموعاً این نیروها ۳۳ هزار نفر می‌شوند؛ تمام دعواها و تجمعاتی که در برابر مجلس یا هر نهاد دیگری صورت می گیرد، مربوط به استخدام این نیروها است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: در چنین شرایطی که این ۳۳ هزار نیرو خواهان بحث استخدامی خود هستند، وزارت آموزش و پرورش ۲۸ هزار نیرو را خرید خدمات کرده و به صورت شرکتی به کار گمارده است. چرا با این نیروهای حق التدریسی قرارداد منعقد نشده است؟ در حالی که همین نیروهای شرکتی نیز پس از ۳ سال مدعی می شوند و درخواست استخدام دارند.

وی اظهار کرد: البته در شرایط کنونی می‌توان با به کارگیری بازنشستگان و به کارگیری دانشجو معلم از بحران فعلی عبور کرد ولی قطعاً این ترفند برای سال آینده جواب نخواهد داد.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در جلسه نقطه نظرات خود درخصوص مسائل موجود در بحث آموزش و پرورش را مطرح کردند و رئیس فراکسیون فرهنگیان به جمع بندی نهایی در این خصوص پرداخت.

بر این اساس این گزارش، وزارت آموزش و پرورش ملزم شد لیستی از تعداد نفرات حق التدریسی، نهضتی و پیش دبستانی به مجلس ارائه دهد تا مجلس توجیه شود که برای چه افرادی قرار است قانونگذاری کند و بر این اساس بودجه لازم را در نظر بگیرد.

همچنین مقرر شد نهضت سوادآموزی از طریق نیروهای بازنشسته و نیروهای مدارس غیردولتی تامین شود.همچنین آموزش و پرورش مکلف است تمام نیروهای مأمور خود را به وزارتخانه بازگرداند تا کسری نیروی معلم از این طریق جبران شود.

آموزش و پرورش تحت هیچ عنوان از نیروهای شرکتی استفاده نکند.استفاده از بازنشستگان با راهکارهای قانونی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.استفاده از نیروهای حق التدریس در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت سرباز معلم بهره بگیرد.

وزارت آموزش و پرورش نظام رتبه بندی معلمان را هر چه سریعتر به مرحله اجرایی برساند؛آنچه امروز وزارت آموزش و پرورش اجرا می کند، قانون مدیریت خدمات کشوری است نه نظام رتبه بندی.

طرح چابک سازی و ساماندهی نیروهای اداری آموزش و پرورش با اولویت حضور این نیروها در کلاس های درس در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.همچنین در این نشست علاوه بر حاجی بابایی رئیس جلسه سید حمایت میرزاده، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، محمدبیرانوندی و احمد همتی حضور داشتند./


خبر ۵ تیر ۹۷ –دانش آموزان ابتدایی مهرماه با کمبود ۵۴ هزار معلم مواجه هستند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:اکنون تعداد معلمان دوره ابتدایی ۲۲۳ هزار و ۴۵۴ نفر است و بر اساس برآوردها سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با کمبود ۵۴ هزار و ۱۷۸ معلم مواجه خواهیم بود.

رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: ۴۰ درصد از ۱۷ هزار نفری که قرار است از طریق آزمون استخدامی سازمان سنجش آموزش کشور امسال پذیرش شوند به معلمان دوره ابتدایی اختصاص دارد اما این افزایش نیرو نیز کمبودها را جبران نمی کند.
وی با بیان اینکه با احتساب ۵۴ هزار نفر کمبود معلم دوره ابتدایی باید نیروهای آموزشی ما در مهرماه به ۲۷۷ هزار و ۵۳۲ نفر برسد که عملا امکان پذیر نیست، افزود: آنچه کاملا مشخص و مشهود است اینکه در مقایسه با تعداد کسانی که از نظام آموزشی به دلیل بازنشستگی خارج می شوند جذب نیرو بسیار کمتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این زمینه باید مسئولان به ویژه سازمان امور استخدامی با در نظر گرفتن تکلیفی که سند تحول بنیادین مبنی بر اهمیت دوره ابتدایی تعیین کرده، کل نگر باشند و مجوزهای لازم را برای استخدام نیروی مورد نیاز مرتبط با آموزش ابتدایی صادر کنند که ما مجبور نشویم به دلیل کمبود نیرو از روش های غیر مفید و از نیروهایی که ممکن است برای تدریس در دوره ابتدایی مهارت های لازم را نداشته باشند، استفاده کنیم.
حکیم زاده با یادآوری این نکته که اگر ما مقطع ابتدایی را به عنوان دوره اصلی و بنیادی با ضعف شروع کنیم تلاش هایی که در سایر دوره های تحصیلی خواهیم داشت چندان به نتیجه نمی رسد، تصریح کرد: همانگونه که یکی از سیاست های کلان ما تشویق به افزایش جمعیت و بالا بردن نرخ پوشش تحصیلی است با پذیرفتن این موارد و به همان میزان که آموزش با کیفیت را مدنظر داریم، باید برای جذب معلمانی که این اهداف را محقق می کنند نیز اقداماتی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن این مساله که در سال های متمادی چنین جذبی صورت نگرفته و این انباشت کمبود نیرو اکنون تبدیل به یک فاجعه شده اگر نگاه تحولی داشته باشیم و به دنبال اجرای سندتحول بنیادین هستیم نباید به مهمترین عنصر کیفیت در فرایند تعلیم و تربیت که همانا معلم است با نگاه صرفه جویی و انقباضی مسائل را ببینیم و مجوزهای صادره کمتر از تعداد نیروی مورد نیاز باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه چرا از ظرفیت دیگر دانشگاه ها برای تربیت معلم استفاده نمی شود نیز گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه یکی از رسالت ها و ماموریت های آموزش عالی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است در عین حال که از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در این رابطه استفاده می شود باید از همه ظرفیت های موجود در دانشکده های علوم تربیتی و دیگر دانشگاه ها نیز بهره ببریم.
حکیم زاده ادامه داد: در دهه های گذشته دانشگاه های دولتی در اکثر رشته ها به ویژه رشته علوم تربیتی، دانشجویان را با اولویت تربیت دبیر پذیرش می کردند تا بتوانند نیروی مورد نیاز مدارس را تامین کنند اما از زمانی که تصمیم بر این شد که دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم را به صورت انحصاری در اختیار بگیرد، نیازها برای رفع کمبود نیرو محقق نشد.
به گفته وی لازم است از تمامی ظرفیت آموزش عالی که وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش های مختلف جامعه را دارد برای جبران قسمتی از کمبود نیروی آموزش و پرورش استفاده کنیم به ویژه در رشته های علوم تربیتی این مساله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا این رشته مستقیما افرادی را تربیت می کند که باید در آموزش و پرورش حضور داشته باشند در غیر این صورت، هزینه ای که بر فرد و بیت المال تحمیل می شود بر نخواهد گشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر بتوانیم با محوریت دانشگاه فرهنگیان و در صورت نیاز استفاده از دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و البته پس از برگزاری دوره های کارآموزی برای این افراد، آنها را در دستگاه تعلیم و تربیت به کار بگیریم تا حدودی زیادی می توان امیدوار به جبران کمبود نیروی انسانی باشیم.
اکنون از مجموع ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
پیش بینی می شود حدود ۴۰ هزار نفر معادل ۳.۴ درصد در سال تحصیلی جدید به جمعیت دانش آموزی پایه اول اضافه شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا


خبر ۲ تیر ۹۷ -تدوین پیش نویس قانون مستقل استخدامی در آموزش و پرورش

معاون حقوقی آموزش و پرورش از تهیه پیش نویس نظام جدید پرداختی معلمان و پیشنهاد اجرای آن از اول مهر ۹۷ خبر داد.

تدوین پیش نویس قانون مستقل استخدامی در آموزش و پرورشیوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تغییرات در نظام پرداختی معلمان اظهار کرد: طبق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است تا نظام پرداخت معلمان را به مجلس ارسال کند.
وی ادامه داد: پیش‌نویس این لایحه از سوی آموزش و پرورش به دولت ارسال شد که ایر‌اداتی داشت به همین جهت دوباره بازگردانده شد و اکنون در شورای عالی آموزش و پرورش این پیش نویس در حال نهایی شدن است.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از تکمیل پیش نویس، آن را به سرعت به دولت ارسال خواهیم کرد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم زمان ارسال این پیش نویس به مجلس تا مهرماه باشد.
اجرای طرح جدید نظام پرداختی در انتظار نظر مجلس
نجفی درباره زمان اجرای این طرح گفت: روال اجرایی بعد از زمان تصویب مجلس خواهد بود که پیشنهاد ما از اول مهرماه است.
وی در خصوص تفاوت رتبه‌بندی و این نظام پرداختی اظهار کرد: این طرح درصورت اجرا شدن مانند رتبه‌بندی انجام شده در گذشته نیست و قانون مستقل استخدامی محسوب می‌شود بنابراین نظام جذب، ارتقا، نگهداشت، پرداخت و بازنشستگی جدیدی را دنبال می‌کند.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش افزود: این آیین‌نامه موجب افزایش حقوق معلمان طبق رتبه‌بندی جدید است و مقدمه آن سنجش صلاحیت حرفه‌ای است که خوشبختانه در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی شد و به زودی عملیاتی می‌شود.
نجفی با اشاره به اینکه در لایحه جدید یکی بند‌ها به جذب معلم تاکید دارد، گفت: نظام جذب در مدارس دولتی و غیر دولتی و حساسیت در گزینش معلم در این لایحه دیده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


خبر ۲۹ خرداد ۹۷ -زمینه استخدام نیروهای جوان در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری فراهم شود

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در آموزش و پرورش استان نیروهای جوان تحصیل کرده با رشته مرتبط استخدام شود نه اینکه از نیروهای بازنشسته به صورت حق‌التدریس استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، اقبال عباسی در شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به بکارگیری نیروهای بازنشسته به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش اظهار داشت: با امضای بنده مکاتبه‌ای انجام و به وزارتخانه بفرستید که هر کسی این تصمیم را گرفته در آن تجدید نظر کند و باید از توان نیروهای جوان تحصیل کرده با رشته مرتبط نیز استفاده شود.
وی با بیان اینکه نباید به بهانه عدم ایجاد تعهد راحت‌ترین راه انتخاب شود، افزود: بکارگیری نیروی حق التدریس جوان و همچنین بازنشستگان هر دو تخلف است اما اگر قرار است یکی از این دو اصلاح شود بهتر است بکارگیری نیروی جوان باشد.
استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باید بپذیریم که میدان را به جوانان تحویل دهیم و جانشین تربیت کنیم متاسفانه تغییر همواره با مقاومت مواجه است و این مقاومت را باید به صورت منطقی مهار کرد و به کمک بازنشسته‌ها باید آموزش و پرورش را سامان داد.
عباسی خواستار مشارکت بخش خصوصی شد و خاطرنشان کرد: وقتی بخش خصوصی را صاحب اصلی مسئله کنیم رضایتمندی نیز به مرور زمان بیشتر می‌شود. بخش خصوصی را هم برای ارائه خدمات به فرهنگیان و خانواده آن‌ها و هم سایر اقشار مشارکت دهید و درآمد وصول کنید چرا که با پول دولت مشکلات قابل حل نیست.
استاندار چهارمحال و بختیاری به برگزاری المپیاد ورزشی دانش آموزان به میزبانی استان اشاره کرد و گفت: مسائل امنیتی نیز باید کنار مسائل خدماتی و پشتیبانی دیده شود و اقدامات حتما با هماهنگی اولیه انجام شود ضمن اینکه بحث تدارکات و پشتیبانی نیز باید در خود استان تامین شود.
عباسی استان را دارای دو پتانسیل مهم تفریح و توریست و ورزش به دلیل ارتفاع و هوای خوب و امکانات موجود دانست و بیان کرد: متاسفانه در حوزه گردشگری بسیار ضعیف عمل شده است اما باید گفت که در این دو موضوع برای استان جای کار بسیاری وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


خبر ۱۲ خرداد ۹۷ – تایید صدور مجوز جذب ۲۵ هزار نیرو برای آموزش و پرورش

مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه صدور ۲۵ هزار مجوز جذب نیرو را برای امسال تایید کردیم، گفت: طبق فایل پرداخت حقوق اردیبهشت ماه، شمار حقوق بگیران آموزش و پرورش ۹۲۸ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سعید طاهری مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش» با بیان اینکه مسائل اساسی آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول و برنامه ششم را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد، گفت: مسائل محتوایی، ساختار اداری و نیروی انسانی، امور مالی، تجهیزات و معماری و فضای آموزشی این چهار دسته‌اند.
وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی را در چند جلسه با آموزش و پرورش به بحث گذاشتیم؛ تا افق ۱۴۲۰ تعداد دانش‌آموزان را بررسی کردیم که یک روند سینوسی دارد. بر این اساس جمعیت دانش‌آموزان در حال افزایش و معلمان در حال کاهش است.
طاهری با بیان اینکه طبق فایل پرداخت حقوق اردیبهشت ماه، شمار حقوق بگیران آموزش و پرورش ۹۲۸ هزار نفر است، گفت: در بحث نیروی انسانی آمار بازنشستگان امسال ۴۰ هزار و ۸۱۹ نفربوده است. طبق ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری آنها که فوق لیسانس دارند می‌توانند ۳۵ سال استمرار خدمت دهند که باید روی آن بررسی شود.

وی ادامه داد: با پدیده مازاد نیرو در یک منطقه و کمبود در منطقه دیگر در آموزش و پرورش روبرو هستیم. ساماندهی نیرو در برنامه ششم مورد تاکید است و باید روی شیوه‌های تامین و اصلاح ساختار کار کنیم. روی خصوصی سازی به هیچ وجه تاکید نداریم.
به گفته طاهری صدور ۲۵ هزار مجوز جذب نیرو را برای امسال تایید کردیم و انجام شده است و از دانشگاه فرهنگیان هم تمام قد حمایت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس


خبر ۱۰ خرداد ۹۷ – صدور مجوز استخدام برای ۱۲۰۰ معلم در سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مهر امسال۷۰۰ نیروی جدید به جمع معلمان استان اضافه می شود و مجوز استخدام هزار و۲۰۰ معلم جدید هم برای استان صادر شده است که این تعداد در آزمون استخدامی پیش رو پذیرفته می شوند.

به نقل از اداره‌کل آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان، علیرضا نخعی افزود: با وجود این اقدام سقف حق التدریسی در استان برداشته شد و معلمان هم بازنشسته نمی‌شوند تا میزان نیروی انسانی لازم کاهش نیابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: برای توسعه آموزش در استان برنامه توسعه سال تحصیلی تدوین شده است.

وی اظهار کرد: ۱۰۳ هزار و ۵۵۶ کودک در سیستان و بلوچستان محروم از تحصیل و از کلاس درس غایب هستند که باید برای جذب آن‌ها تلاش کرد.

وی بیان کرد: برای حضور دانش آموزان در کلاس حداقل هزار و ۹۰۰ کلاس در استان مورد نیاز است که ایجاد این تعداد کلاس به وجود هزار و ۹۰۰ معلم هم نیاز دارد و باید برای فراهم کردن آن اقدامی انجام شود.

نخعی خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر امسال پایه ۱۲ تحصیلی برای اولین بار شروع می‌شود و برای آن هزار و ۵۰۰ کلاس جدید مورد نیاز است. در کنار آن برای جذب بازماندگان از تحصیل هم تعدادی کلاس و نیروی انسانی کارکشته باید فراهم شود‌.

منبع : خبرگزاری ایسنا


خبر ۳۰ اردیبهشت ۹۷  – استخدام ۱۴۴۴ معلم جدید در آموزش و پرورش البرز

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به کمبود نیروی آموزشی در استان گفت: یک هزار و ۴۴۴ معلم جدید به زودی در این البرز استخدام می شوند.

مراد مالمیر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این سهمیه با توجه به نیاز استان به معلم به ویژه در پایه ابتدایی اختصاص یافته است.
وی با اشار به اینکه متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش فقط از طریق ثبت نام ، شرکت در آزمون سازمان سنجش و کسب امتیاز لازم انتخاب می شوند، خاطرنشان کرد: پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان ، این افراد بر اساس جدول زمان بندی برای تکمیل پرونده و انجام مصاحبه تخصصی مراجعه می کنند.
مالمیر یادآور شد: مرحله اول بررسی مدارک و مستندات برای انجام مصاحبه علمی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر و حکیم فردوسی البرز انجام می شود.
وی تصریح کرد: در مرحله بعدی نیز افراد جامانده و جایگزین پس از تشکیل پرونده برای انجام مصاحبه به پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان مراجعه می کنند.
معاون آموزش و پرورش البرز گفت: معلمان جدید از میان دانش آموختگان مراکز آموزش عالی
در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش انتخاب می شوند.
مالمیر اظهار داشت: سالانه به علت مهاجرت ها، شاهد رشد جمعیت دانش آموزی در البرز هستیم که ضرورت دارد، نیروی انسانی استان نیز متناسب با این جمعیت افزایش یابد.استان البرز ۴۶۰ هزاردانش آموز و ۲۴ هزار معلم دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا


خبر ۱۸ اردیبهشت ۹۷  -استان زنجان به بیش از ۷۰۰ نیروی آموزشی در دوره متوسطه نیاز دارد

محمود شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار داشت: سال تحصیلی ۹۷-۹۸ نظام آموزشی کشور با حذف پیش‌دانشگاهی و استقرار پایه ۱۲ تکمیل می‌شود و از طرفی دانش‌آموزان هنرستانی نیز از این پس سه پایه را می‌گذارند که این موارد نیازهایی را برای تأمین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی ایجاد کرده است.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۱۷ اردیبهشت ۹۷  -۲۱۳ نیرو در آموزش و پرورش همدان جذب می شوند

محمد پورداود روز یکشنبه در آیین تجلیل از فرهنگیان بازنشسته شهرستان ملایر اظهار کرد: همچنین ۲۵ هزار نیرو نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان در کل کشور استخدام می شوند که خبری خوش برای دانش آموختگان است.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲ اردیبهشت ۹۷  – زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش به زودی اعلام می‌شود

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه درباره برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش بیان کرد: مطابق هر سال، آزمون استخدامی چندین دستگاه اجرایی امسال هم برگزار خواهد شد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲ اردیبهشت ۹۷ – چرا دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هنوز منتشر نشده است؟

۲۹ بهمن ماه سال گذشته سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود از برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه در فروردین ماه سال ۹۷ خبر داد و گفت: «تا ۲ هفته آینده سهمیه این آزمون اعلام می‌شود که به احتمال زیاد حدود ۱۸ هزار نفر خواهد بود».

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۱ اردیبهشت ۹۷ – آموزش و پرورش آذربایجان غربی با کمبود یک هزار و ۶۵۰ نفر نیرو مواجه است

  مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از کمبود یکهزار و ۶۵۰ نیرو در این نهاد خبر داد.

ابراهیم محمدی، در اولین نشست کمیته برنامه ریزی و هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: این نهاد در استان با یکهزار و ۶۵۰ نفر کمبود نیرو مواجه است که این کمبود نیرو با بکارگیری نیروهای حق التدریس و یا بهبود شاخص نسبت معلم به کارکنان جبران می شود.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲۷ فروردین ماه ۹۷ – سهمیه۸۵۰ نفری تهران در آزمون استخدامی جدید/بازنشستگی ۴۸۰۰ معلم در سال جاری

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از تخصیص سهمیه ۸۵۰ نفری برای تهران در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال ۴۸۰۰ نفر از همکاران ما بازنشسته شوند. امیدواریم سهمیه بیشتری به تهران بدهند.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲۷ فروردین ماه ۹۷ – جذب ۱۰۷۰ نفر در آزمون استخدامی/کمبود ۱۳ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان، گفت: امسال هزار و ۷۰ نفر از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش خوزستان خواهند شد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲۶ فروردین ماه ۹۷ – استخدام ۵۳۷ نفر در آموزش و پرورش استان بوشهر

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر با اشاره به اینکه ثبت نام از متقاضیان استخدام در اواخر فروردین آغاز می‌شود، از سهمیه استخدامی ۵۳۷ نفر در آموزش و پرورش استان خبر داد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


خبر ۲۱ فروردین ماه ۹۷ – جذب نیروی طرحی توسط اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان البرز

  اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان البرز از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و ارتوپدی فنی نیروی طرحی جذب می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان البرز اقدام به جذب نیروی طرحی (با اخذ تعهد بدون استخدام) می‌کند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و ارتوپدی فنی برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان البرز واقع در کرج، رجایی شهر خیابان چهارم مراجعه کنند.


۲۱ فروردین ۹۷ – جذب نیرو در آموزش و پرورش استان قزوین ۱.۵ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته ۴۰۰ نیروی پیمانی جذب آموزش و پرورش شده است، بیان کرد: در سال جاری این تعداد به ۶۰۰ نفر نیرو رسیده است.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید


۲۶ اسفند ۹۶ – ۴۰۰ معلم در آموزش و پرورش ساوه استخدام می شوند

محمد بهاروند روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استخدام این تعداد از معلمان با هدف جبران کمبود نیروی آموزشی در مدارس شهرستان ساوه انجام می شود.
وی اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از سهمیه یک هزار نفری اختصاص یافته به استان مرکزی در آزمون جذب معلمان، متعلق به شهرستان ساوه است.
بهاروند گفت: نیروهای بومی در این آزمون استخدامی دارای اولویت هستند و تلاش می شود که حداکثر نیروهای مورد نیاز از شهرستان ساوه جذب شوند.
وی افزود: تامین نیروی آموزشی شهرستان ساوه در سال ۹۶ با جدیت از سوی فرمانداری و مسئولان استانی پیگیری و در نشستی که روز دوم اسفند با حضور معاون سیاسی استانداری در ساوه برگزار شد، این امر به عنوان یکی از چالش های حوزه آموزشی ساوه مورد بررسی قرار گرفت.
فرماندار ساوه ادامه داد: زمان و شرایط برگزاری این آزمون استخدامی از طریق رسانه های گروهی اطلاع رسانی می شود.
در شهرستان ساوه، ۵۱ هزار و ۳۹ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که ۸۲۵ معلم، کار تعلیم و تربیت آنها را بر عهده دارند.
تراکم دانش آموز در مدارس ساوه در هر کلاس به طور متوسط ۳۷ نفر و تعداد مدارس این شهرستان نیز ۳۸۰ باب است.
امسال، ۱۰۱ دانش آموز ساوجی موفق به کسب رتبه زیر ۲ هزار در کنکور سراسری شدند.


۲۲ اسفند ۹۶- تشکیل شدن ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش از زنان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش زنان هستند،گفت: از حیث کیفی فرصت‌های آموزشی، با نابرابری بین دانش‌آموزان دختر و پسر مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش “بانوی امید” با بیان اینکه یکی از مهمترین روش‌های مورد توجه در فرآیند یاددهی و یادگیری روش الگوبرداری است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم الگوهایی چون حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) ملاک و الگوی ما برای زندگی باشد و یکی از مهمترین و مؤثرترین الگوها در دنیای سرشار از بداخلاقی‌ها برای کاربست عملی، سنت و سیره حضرت زهرا(س) است.
وی افزود: حضرت زهرا(س) الگویی جامع و فراگیر در همه ابعاد برای ما به ارمغان گذاشتند؛ تلاش کردیم نشانه‌هایی از این الگو را در نظام آموزشی به کار بگیریم، اما این ظرفیت جای کار بسیار بیشتری دارد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: زن به عنوان رکن اصلی خانواده و مهمترین عامل تربیت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
بطحایی با اشاره به دانش محور بودن نظام آموزشی و ایجاد استرس در دانش‌آموزان، تصریح کرد: اگر مادر خانواده توانمندی لازم را برای مدیریت فشارهای عصبی فرزند خود نداشته باشد، تلاش آموزش و پرورش به ثمر نمی‌رسد.
وی ادامه داد: پایداری از یادگیری جداناشدنی است و یادگیری بدون وجود آرامش در دانش‌آموز اتفاق نمی‌افتد و مادر نقش مهمی در این مسئله دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در حوزه آموزش دختران پس از انقلاب داشته‌ایم، گفت: سهم دانش‌آموزان دختر و پسر در نظام آموزشی تقریباً برابر است و مدارس شبانه روزی روستایی برای دختران که پیش از انقلاب سابقه نداشت، امکان ادامه تحصیل دختران را تسهیل کرده است.
بطحایی بیان داشت: جنبه‌های کمی برای دستیابی به فرصت‌های برابر آموزشی ایجاد شده اما از حیث کیفی همچنان با نابرابری مواجه هستیم و در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبانیم.
وی با بیان اینکه فضاهای آموزشی برای ورزش دختران آماده نیست، گفت: به همین دلیل دختران مجبور می‌شوند از فعالیت و تحرک فاصله بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در برخی مناطق کشور در مقاطع پایین خانواده‌ها در صورت وجود اختلاط، فرزند دختر خود را به مدرسه نمی‌فرستند که البته عیب از آموزش و پرورش است.
بطحایی خاطر نشان کرد: در حوزه نیروی انسانی بعد از انقلاب از حیث کمی شاخص‌های رو به بهبودی در حوزه زنان داشتیم و ۶۰ درصد نیروهای ما زنان هستند، اما سهم مدیریتی آنها کم است.
وی متذکر شد: ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختران هستند و با این وجود ۶۰ درصد مدیران مدارس زنان هستند، اما اشتغال آنها در مقاطع بالای مدیریتی آموزش و پرورش بسیار کم است.

منبع:خبرگزاری فارس


۸ اسفند ۹۶ – بیشترین جذب نیرو در مقطع ابتدایی خواهد بود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال مجدداً از طریق ماده ۲۸ ،۱۸ هزار معلم جدید جذب می‌شوند که بیشتر در دوره ابتدایی هستند.

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، رضوان حکیم‌زاده ظهر امروز در نشست خبری که در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار‌ داشت: تصمیمی که توسط شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون‌ها گرفته شد از مدت‌ها پیش در حال پیگیری بود و به اتفاق آرا تصویب شد.
وی ادامه داد: دلیل تصویب نیز پاسخ به این سؤال بود که دانش‌آموزان به چه دلیل وارد مدرسه می‌شوند؟ آیا دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند که تربیت شوند یا اینکه تنها مهارت‌هایی برای تست زدن بیاموزند؟ و در سند تحول بنیادین بر تربیت تأکید شده است تا شخصیت همه‌جانبه دانش‌آموز شکل بگیرد و مهارت‌های زندگی را بیاموزد و با شادابی و نشاط در مدرسه حضور داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: در برگزاری آزمون‌ها این نکات نادیده گرفته می‌شد و با تقویت مهارت‌های تست‌ زدن در دانش‌آموز نمی‌توان گفت، این فرد تیزهوش است؛ یک دانش‌آموز باید با عملکرد بالا در یک حیطه در مقایسه با همسن و سال‌های خود همان تجربه و شرایط یکسان را داشته باشد، این دانش‌آموز با این فرآیند، تیزهوش نیست، ممکن است تنها سختکوش باشد.
حکیم‌زاده بیان‌ کرد: در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی را داریم، با توجه به استفاده از تجربیات نوین در رویکردهای تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی پیشرو در دنیا دوره ابتدایی، دوره‌ای نیست که دانش‌آموزان با یکدیگر رقابت داشته باشند و استرس نمره داشته باشند، بلکه قرار است، یاد بگیرند و برای دوره‌های بعدی آماده شوند.
وی تأکید کرد: آزمون‌های مدارس خاص در پایه هفتم در تناقض با ارزشیابی کیفی توصیفی است و از آزمون‌های برگزار شده، از ۱۷ نفر یک نفر انتخاب می‌شد، در حالی که ۲۵۰ هزار دانش‌آموز که شرکت می‌‌کردند، جزء شایسته‌ها بودند و از این نظر ضربه می‌خوردند و ۵۰۰ نفر در آزمون‌های نمونه دولتی شرکت می‌کردند و از هر ۷ نفر، یک نفر انتخاب می‌شد، این استرس دائمی و انتظارات بالا در دانش‌آموزان ابتدایی، آسیب‌های جدی را به دنبال دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف پیک‌های نوروزی بیان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که پیک‌های نوروزی تأثیری بر تعمیق و تثبیت یادگیری نداشته است، ابتدا پیک‌ها به صورت سراسری توزیع می‌شدند و قرار شد تعیین تکالیف به معلمان واگذار شود، اما این روش هم آسیب‌هایی داشت و امسال تصمیم گرفته شد که حق انتخاب کودکان را به رسمیت بشناسیم، از جهت علم، تعلیم و تربیت قالب داستان و بازی در شکل‌های متفاوت خود بهترین شکل است که ارزش‌ها را آموزش داد و هم مهارت‌های خواندن، نوشتن و پرورش خلاقیت به دانش‌آموزان ارائه شود.
حکیم‌زاده تبیین کرد: سه فعالیت داستان‌گویی، داستان‌خوانی و داستان‌نویسی را در برنامه امسال داشته باشیم و دانش‌آموزان می‌توانند یکی را انتخاب کنند، هیچ هزینه‌ای نباید برای تهیه کتاب از طرف مدرسه دریافت شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روش‌های جایگزین برای شناسایی نخبه‌ها‌، گفت: آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای ندارد که نخبه‌ها را نادیده بگیرد، یکی از این روش‌های جایگزین، طرح شهاب است که در سال‌های اخیر در مدارس ابتدایی شروع شده است و امسال در مدارس اول متوسطه هم اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در جشنواره جابر در دوره ابتدایی، دانش‌آموزان می‌توانند با خلاقیت و نوآوری خودیافته‌هایی که آموختند به صورت عملی اختراعی داشته باشند، جشنواره‌های فرهنگی هنری ورزشی که برگزار می‌شود، بستر مناسب دیگری است که دانش‌آموزان می‌توانند سرآمد بودن خود را نشان دهند و طرح شهاب به قوت در دوره اول متوسطه ورود پیدا می‌کند، همچنین زمانی که دانش‌آموزان به سن بالاتری رسیده و با آزمون‌ها آشنا شدند، در دوره دوم متوسطه وارد مدارس سمپاد می‌شوند.
حکیم‌زاده متذکر شد: بحث حذف مدارس سمپاد یک بحث انحرافی است و واقعیت ندارد، اطمینان خاطر می‌دهیم که آموزش و پرورش یک برنامه جامع برای توجه و هدایت استعدادهای برتر دارد و یکی از مهم‌ترین ابعادی که در پرورش نخبه در دوره دوم متوسطه صورت می‌گیرد، احساس تعلق به وطن است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص کمبود معلم در مقطع ابتدایی مطرح کرد: امسال مجدداً از طریق ماده ۲۸، ۱۸ هزار نیروی جدید جذب می‌شوند که بیشتر در دوره ابتدایی هستند و تعدادی نیز نیروی انسانیت از این طریق به‌کارگیری می‌شوند، دانشگاه فرهنگیان موافقت کرده است که از ظرفیت حداکثری دانشگاه برای تربیت معلم استفاده کند.
وی یادآور شد: در سال گذشته اقداماتی برای جذب افراد بازمانده از تحصیل انجام دادیم و بحث بازماندگان از تحصیل شامل تمام کودکانی می‌شود که در ایران زندگی می‌کنند، از طریق هماهنگی با وزارت کشور موفق شدیم که مجوز حضور کودکانی که فاقد مدارک هویتی هستند، جذب شوند، در سال گذشته ۵ هزار دانش‌آموز فاقد مدرک و بازمانده از تحصیل جذب شدند و بیش از ۵۰۰ هزار کودکان اتباع که در ایران زندگی می‌کنند در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.
حکیم‌زاده در پایان بیان کرد: رشد ۱۱ درصدی دانش‌آموزان اتباع را از سال گذشته تاکنون داشتیم و خراسان رضوی در جذب بازمانده‌های از تحصیل یکی از استان‌های پیشرو است.

منبع:خبرگزاری فارس


۶ اسفند ۹۶ – کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ‌

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: مهم ترین مشکل آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی است.

‌به گزارش ایسنا- ‌علیرضا نخعی در شورای آموزشی این سارمان بیان کرد: در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به استان دستور افزایش سهمیه آزاد تا هزار و ۲۰۰ سهمیه جدید داده شد.
نخعی گفت: قسمت عمده‌ای از کمبود نیروی انسانی استان از طریق حق‌ التدریس نیروهای رسمی و سه هزار و ۱۵۰ نیروی خرید خدمات آموزشی تامین می شود.
وی ادامه داد: مشکل کمبود نیروی انسانی به سهمیه استخدام مربوط است.
مدیرکل اموزش و پرورش استان تصریح کرد: در رابطه با این موضوع با مقام های کشوری صحبت‌هایی انجام شد و در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به استان قرار شد پیگیری‌ها برای اختصاص سهمیه مستقل از سهمیه کشور برای سیستان و بلوچستان انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان یک راه دیگر برای جبران کمبود نیروی انسانی است که پیشنهاد دو برابر شدن این ظرفیت به وزیر داده شد و منتظر تصویب آن هستیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا


۳۰ بهمن ۹۶ – افزایش ۱۲۰۰ سهمیه استخدام به آموزش و پرورش سیستان بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: وزیر آموزش و پرورش در سفر اخیر خود به استان دستور داد تا سهمیه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از استخدام آزاد افزایش یابد که پیرو آن ۱۲۰۰ سهمیه جدید به استان اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، ظهر امروز علیرضا نخعی در نشست خبری اظهار داشت: مهمترین مشکل آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی است که در مقایسه با کشور ۱۲ هزار نیرو کمبود داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: این مشکل به سهمیه استخدام برمی گردد که در این باره با مقامات کشوری صحبت کرده ایم و در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به استان مقرر شد پیگیری برای اختصاص سهمیه مستقل از سهمیه کشور برای سیستان و بلوچستان انجام شود.

وی تصریح کرد: یک راه دیگر برای جبران کمبود نیروی انسانی افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان است که پیشنهاد ۲ برابر شدن این ظرفیت را به وزیر دادیم و با آن موافقت شد و در انتظار تصویب آن هستیم.

نخعی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کمبود نیروی انسانی استان نیز از طریق حق‌التدریس نیروهای رسمی و ۳۱۵۰ نیروهای خرید خدمات آموزشی تامین می‌شود. از طرفی بیشترین سهمیه سرباز معلم نیز مربوط به این استان است که در جبران کمبود نیرو به ما کمک می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش مهمترین برنامه سال‌های اخیر آموزش و پرورش را تحقق عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: تا کنون ۱۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان جذب شده اند. همچنین در سال‌های اخیر ۱۰۰۰ مدرسه به مدارس استان اضافه شد. از طرفی از نظر تراکم جمعیت نیز ۲ نفر به ازای هر کلاس به استان اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اضافه کردن کلاس در روستاهایی که مدرسه نداریم هیچ محدودیتی وجود ندارد و با وجود اینکه حدنصاب برای تشکیل کلاس ۲۵ نفر است اما ما در روستاها با ۵ نفر هم کلاس تشکیل می‌دهیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم


۱۸بهمن ۹۶ – استخدام ۲۴۵ نفر طی سال آینده در آموزش و پرورش لرستان

۱۶ بهمن ۹۶ -صدور مجوز استخدام ۲۳۰ نفر در آموزش و پرورش خراسان شمالی

معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی از صدور مجوز استخدام ۲۳۰ نفر در این نهاد خبر داد.

قنبرعلی خوش آینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این تعداد استخدامی در تمامی شهرستان های خراسان شمالی به غیر از بجنورد متناسب با نیاز به کار گرفته می شوند.
خوش آیینه درباره میزان سهمیه خانواده ایثارگران و شهدا در استخدامی جدید آموزش و پرورش خراسان شمالی، بیان کرد: از بین ۲۳۰ سهمیه در نظر گرفته شده برای استان، ۲۵ درصد سهیمه خانواده ایثارگران، شهدا و جانباران است.
وی افزود: در استخدامی آموزش و پرورش حدود ۱۰۰ نفر برای آموزش ابتدایی و ۱۳۰ نفر برای دیگر رشته های نظری و فنی جذب خواهند شد.
معاون منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به رشته های مورد نیاز در این استخدامی گفت: در مقطع ابتدایی رشته هایی همچون علوم تربیتی، آموزش ابتدایی، روان شناسی و دیگر رشته های مرتبط و در مقطع متوسطه رشته هایی همچون تاریخ، ادبیات، معارف، زبان انگلیسی، فیزیک و سایر رشته ها جذب خواهد شد.
خوش آیینه تصریح کرد: همچنین برای آموش فنی و حرفه ای، ۱۱ رشته فنی همچون مکانیک، برق و … نیز جذب خواهند شد.
وی با اشاره به سهمیه ۱۵۴ نفری استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی طی سال گذشته، گفت: متاسفانه سال گذشته ۴۸ نفر از متقاضیان به علت اینکه در آزمون B این استخدامی، ۳۰ درصد از نمره مورد نظر را کسب نکردند از استخدامی جاماندند.
این مسئول درباره عدم جذب رشته تاریخ در آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار کرد: به علت تعداد بالای فارغ التحصیل در رشته تاریخ، جذب دبیری در این رشته چندین سال متوقف شده بود اما در آزمون جدید، سهمیه ای در نظر گرفته شده است.
خوش آیینه مطرح کرد: مجوز استخدام از سوی سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش داده شده و به طور حتم تا اسفند ماه امسال فراخوان آن اعلام خواهد شد.

منبع:خبرگزاری مهر


استخدام ۵۳۶ نفر در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: ۵۳۶ نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی طی سال آینده جذب این اداره کل می شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، خیر الله رحمانی افزود: این افراد در پست های آموزگاری، دبیری، هنرآموزی و معلم تربیت بدنی در هر ۲ جنسیت مرد و زن جذب آموزش و پرورش استان قزوین می شوند.
وی اضافه کرد: ضوابط، شرایط و رشته های آزمون به تفکیک مناطق به زودی از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود.
رحمانی ادامه داد: افراد قبول شده در این آزمون پس از گذراندن دوره های آموزشی از مهر ماه ۱۳۹۷ در مناطق مختلف استان مشغول به کار می شوند.
وی گفت: نیروی انسانی آموزش و پرورش یا از بین دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و یا از طریق آزمون استخدامی از دانش آموختگان سایر دانشگاه های کشور پذیرش می شوند.
رحمانی اضافه کرد: در سال جاری ۲۱۵ تن از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و ۱۱۸تن از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال گذشته پس از طی دوره های پیش از خدمت وارد فرایند تدریس در کلاس های درس شدند.
استان قزوین دارای ۱۵هزار و ۸۵۳معلم و آموزگار در مناطق۱۴گانه آموزش و پرورش است.

منبع:خبرگزاری ایرنا


آموزش و پرورش اصفهان با کمبود نیروی انسانی مواجه است

‘ علیرضا عابدی ‘ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از دلایل بحرانی شدن کمبود نیروی انسانی بازنشستگی و همچنین اجرای عجولانه نظام آموزشی ۶،۳،۳ است که بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم از جمله، نیروی انسانی، فضا و محتوا در مدارس اجرا شد.
سند تحول بنیادین و اجرای نظام آموزشی ۶،۳،۳ در سال ۹۱ اجرا شد.
وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت نیازمند نیروی انسانی متعهد و توانمند است گفت: باتوجه به گستره پوشش این دستگاه عظیم آموزشی و پرورشی، عدم وجود نیروهای توانمند کل جامعه را متضرر می کند.
مدیر گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: براساس پیگیری ها و بررسی های انجام شده برای سال تحصیلی آینده در مقطع ابتدایی با وجود به کارگیری ۲۹ هزار معلم با کمبود ۷۶۸ نیرو و در مقطع متوسطه و هنرستان ها با کمبود ۲۷۶ نیروی متخصص مواجه هستیم.
وی یادآور شد: هم اکنون در ۶ ناحیه آموزش و پرورش استان اصفهان بیش از ۷۹۵ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که بیش از ۱۰۷ هزار دانش آموز در مراکز غیردولتی و بیش از ۶۸۸ هزار دانش آموز در مراکز دولتی در حال کسب علم و دانش هستند.
عابدی خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۴۸ هزار نفر مشغول به تحصیل هستند که این آمار در سال آینده به بیش از ۱۵۱ هزار نفر خواهد رسید و علاوه بر کمبود معلم به دلیل بیشترین تراکم دانش آموزان در این مقطع تحصیلی با مشکل کمبود فضا نیز مواجه خواهیم شد.
وی، کمبود اعتبارات را از جمله مشکلات مهم دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان بیان کرد و گفت: در سال آینده به دلیل کمبود بودجه، آموزش و پرورش این استان باید به سمت طرح خرید خدمات آموزشی برای تامین ۳۰ درصد کسری نیروها برود و تعداد نیروهای خرید خدمات بویژه برای مقطع متوسطه از ۲ هزار نفر در سالجاری به چهار هزار نفر در سال آینده می رسد.
پیش از این نیز سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در همایش شوراهای آموزش و پرورش استان اصفهان گفته بود: سند تحول بنیادین و اجرای نظام آموزشی ۶ – ۳- ۳ در سال ۹۱ با شتاب زدگی انجام شد و اجرای آن به مشکلات ساختاری تعلیم و تربیت اضافه شد.
بگفته ‘ محمدجواد احمدی ‘ این نظام آموزشی در حالی اجرا شد که هنوز فضا، محتوا و نیروی انسانی برای آن مهیا نشده بود.
هم اکنون دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان متشکل از ۸۵۰ هزار دانش‌ آموز، بیش از ۵۰ هزار معلم شاغل و ۳۰ هزار بازنشسته و بیش از پنج هزار مدرسه است.


خبر ۳ بهمن ۹۶ – آخرین خبر از زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی برای برگزاری ۲ آزمون استخدامی برای دانش آموختگان دانشگاهی و نیروهای حق التدریس هستیم.

  • زمان برگزاری این آزمون در اسفند ماه امسال و یا اوایل سال ۹۷ پیش بینی شده است و پذیرفته شدگان در آن، پس از شرکت در دوره های آموزشی، به تدریش مشغول خواهند شد.
  • در سطح کشور به کارگیری ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی از طریق این آزمون پیش بینی شده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


۲۶ دی ۹۶ – تا هفته آینده زمان برگزاری آزمون استخدامی کشور مشخص می‌شود

بطحائی گفت: مهمترین مانعی که برای برگزاری آزمون استخدامی داشتیم ردیف‌های استخدامی بود که باید با سازمان امور اداری و استخدامی کشور به توافق برسیم. جلساتی برگزار شد و آخرین اطلاعاتی که برای تصمیم گیری مورد نیاز بود نیز روز گذشته ارسال شد و فکر می‌کنم هفته آینده زمان این آزمون مشخص شود.


وزیر آموزش و پرورش گفت: با درخواست معلمانی که به هر دلیلی می‌خواهند پیش از موعد ۳۰ سال بازنشسته شوند نمی‌توان موافقت کرد به جز مواردی که آن منطقه مازاد نیرو داشته باشد و با خروج آن فرد از آموزش و پرورش مشکلی ایجاد نشود زیرا فرآیند جذب نیرو فرآیندی زمان‌بر است.
به گزارش تجارت امروز، بطحائی در حاشیه نود و ششمین جلسه شورای اجتماعی که عصر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد در خصوص مربیان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مربیان نهضت سوادآموزی همکاران شریف و زحمت کش ما هستند. در حال حاضر لایحه‌ای در دستور کار مجلس قرار دارد که همگی منتظر هستیم تا تکلیف این لایحه مشخص شود. در حقیقت این لایحه حرف آخر را در مورد وضعیت مربیان پیش دبستانی و نیروهای حق التدریس خواهد زد که امیدواریم به زودی مجلس در این زمینه تعیین تکلیف کند.

احتمال مشخص شدن زمان برگزاری آزمون استخدامی کشور تا هفته آینده

وی ادامه داد: مهمترین مانعی که برای برگزاری آزمون استخدامی داشتیم ردیف‌های استخدامی بود که باید با سازمان امور اداری و استخدامی کشور به توافق برسیم. جلساتی برگزار شد و آخرین اطلاعاتی که برای تصمیم گیری مورد نیاز بود نیز روز گذشته ارسال شد و فکر می‌کنم هفته آینده زمان این آزمون مشخص شود.

وزیر کشور در ادامه به افزایش حقوق معلمان مدارس استثنائی نیز اشاره کرد و گفت:‌ مبنای افزایش حقوق در قانون خدمات کشوری مشخص شد و معلمان در مدارس استثنائی نیز به دلیل سختی کار از افزایش حقوق نسبت به سایر همکاران‌شان برخوردار هستند. لایحه جدیدی که برای قانون خدمات کشوری به مجلس ارسال شده است فکر می‌کنم از اوایل سال آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد که در آنجا تمهیداتی پیش بینی شده است و اگر به تصویب برسد مورد عمل قرار خواهد گرفت.

بطحائی در ادامه صحبت‌هایش به تعطیلی میان فصلی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: تعطیلی میان فصلی برای آموزش و پرورش موضوع بین دستگاهی است و فقط مختص محیط زیست نیست. وزارت آموزش و پرورش از نظر آموزشی و تربیتی حرف در این زمینه دارد. همچنین عوامل تاثیرگذار در این تصمیم باید دیده شود به همین دلیل و به دلیل وجود پیچیدگی‌های موضوع فعلا کار به آینده موکول شده است اما هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود به تصویب مجلس نیاز دارد.

بطحائی ادامه داد: قانونی داریم که در آن شروع و پایان سال تحصیلی به تصویب نمایندگان رسیده است. بنابراین اگر بنا باشد که تغییری در آغاز یا پایان سال تحصیلی ایجاد شود مجددا به قانون جدیدی نیاز داریم همچنین هدف تعطیلی میان فصلی صرفا برای آلودگی هوا نیست. بنابراین آنچه که به تصویب می‌رسد برای کل کشور خواهد بود اما تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با یک ماه تعطیلی موافق نیستم ولی تعطیلات دو هفته‌ای بین دو فصل می‌تواند از حیث آثار تربیتی و آموزشی تاثیرات مثبتی در فرآیند آموزش و یادگیری داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بررسی اردوهای دانش آموزی نیز اشاره کرد و گفت: آخرین دستورالعمل مربوط به اردوهای دانش آموزی از جمله راهیان نور را ابلاغ کردیم که در این دستورالعمل به مدت سه ماه به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود. همچنین کلیه نکات و ملاحظات ایمنی را تا جایی که قابل پیش بینی بود در این دستورالعمل مورد توجه قرار دادیم. امیدوارم در پایان این سه ماه که پایان بهمن ماه خاتمه آن است این دستورالعمل مورد ارزیابی قرار گیرد و نظرات استان‌ها و همکاران در استان‌ها را دریافت کنیم و در صورت نیاز نظرات اصلاحی را اعمال و در نهایت این دستورالعمل نهایی را ابلاغ کنیم اما به نظر می‌رسد این دستورالعملی که به صورت آزمایشی ابلاغ شده است جامع و بی عیب و نقص باشد.

بطحائی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فضاهای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه فضاهای آموزشی خصوصا در سال‌هایی که شهرها از حیث ارتفاع رشد کرده‌اند مورد کم اقبالی قرار گرفت و لذا امروز در بسیاری از شهرهای پر جمعیت به شدت با مشکل فضاهای آموزشی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ‌در لایحه‌ای که دولت برای بودجه سال ۹۷ به مجلس داده است و مساعدتی که نمایندگان در این زمینه داشته‌اند گشایش‌های خوبی پیش بینی شده است. از جمله این گشایش‌ها می‌توان به همکاری شهرداری برای تبدیل کاربری املاک و هموار کردن مسیر مقررات و ضوابط تغییر کاربری‌ها اشاره کرد. بنابراین امیدوار هستم در سال ۹۷ اگر این لایحه به تصویب برسد خیز بلندی برای کیفی سازی فضای آموزشی در شهرهای پر جمعیت داشته باشیم.

مقاوم سازی مدارس فرسوده

بطحائی اظهار کرد: بخشی از فضاهای آموزشی ما از حیث ایمنی مناسب نیستند. در بودجه سال ۹۷ مکانیزم‌های خوبی پیش بینی شده اما این بودجه هنوز به تصویب نرسیده است. بنابراین اگر این قابلیت که به تصویب کمیسیون تلفیق هم رسیده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد در سال ۹۷ گام بلندی برای مقاوم سازی و بازسازی فضاهای نا ایمن خواهیم برداشت.

بازنشستگی زنان معلم

وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس قانون زنان معلمی که بیش از ۲۵ سال سابقه و بدون سنوات ارفاقی باشند می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند و حتما در مناطقی که به استمرار آن همکار زن احتیاج نداشته باشیم یعنی مازاد نیرو در آن منطقه وجود داشته باشد با خروج آن از آموزش و پرورش موافقت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های پیش رو به شدت نیازمند نیرو هستیم. بنابراین احتمالا با درخواست معلمانی که به هر دلیلی می‌خواهند پیش از موعد ۳۰ سال بازنشسته شوند نمی‌توان موافقت کرد مگر مواردی که آن منطقه مازاد نیرو داشته باشد و با خروج آن فرد از آموزش و پرورش مشکلی ایجاد نشود زیرا فرآیند جذب نیرو فرآیندی زمان بر است.


خبر ۱۸ دی ۹۶ – آزمون استخدامی آموزش و پرورش به بهمن موکول شد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از موافقت نهایی سازمان اداری و استخدامی احتمال برگزاری آزمون در بهمن وجود دارد.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش به بهمن موکول شداسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد وضع پیگیری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: مذاکراتی با سازمان اداری و استخدامی داشته‌ایم و پس از آنکه این مذاکرات به نتیجه برسد احتمالا پایان دی ماه یا اواسط بهمن ماه آزمون استخدامی را برگزار خواهیم کرد.
وی درباره تعداد پذیرش نیرو در این آزمون ادامه داد: هنوز به طور قطع نمی‌توان تعداد مشخص کرد اما با توجه به نیازسنجی که داشتیم و وضع موجود احتمالا ۱۵ هزار نیرو جذب کنیم.
چهاربند تصریح کرد: همچنان اولویت پذیرش نیرو در مقطع ابتدایی و بعد از آن هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است که البته رشته‌های مورد نیاز بعد از توافق با سازمان اداری و استخدامی مشخص می‌شود.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد اختلاف نظر با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در تعداد نیروهای فعال مشکلی نداریم و اختلاف نظر در رابطه با وزارتخانه است، چرا که در شاخص‌های نیازسنجی اختلاف‌نظر وجود دارد اما در حال رفع این مسئله هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


۲۶ آذر ۹۶ – کمبود شدید نیرو در آموزش و پرورش دزفول

خبرگزاری ایسنا : رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به معضل کمبود نیرو در حوزه آموزش و پروش شهرستان دزفول و نیاز به جذب حداقل ۷۰۰ نیرو برای فعالیت عادی آموزش و پروش این شهرستان، گفت: هم‌چنین جای یک هنرستان کشاورزی در دزفول به عنوان قطب کشاورزی کشور واقعا خالی است.
به گزارش ایسنا، عباس پاپی‌زاده در آیین افتتاح رسمی پنج پروژه بزرگ آموزشی به همت خیرین مدرسه ساز دزفول که امروز جمعه، ۲۴ آذرماه در دبستان طیبه پاطلای دزفول برگزار شد، اظهار کرد: افتخار داریم در این مراسم در خدمت خیرین مدرسه ساز باشیم. شاید در کشور خیرین دزفول چه خیرین حوزه آموزش و پرورش و چه حوزه بهداشت و درمان و برخی هم در حوزه امنیت، بی نظیر باشند. انجمن خیرین امنیت دزفول برای نخستین بار در کشور طی روزهای گذشته افتتاح شد.
وی ادامه داد: این خیرین همواره بار سنگین کمبود اعتبارات دولتی را به دوش کشیدند و به ما کمک کردند. تا امروز در شهرستان دزفول در حوزه بهداشت و درمان واقعا بیمارستان دولتی نداشتیم و همواره خیرین در این حوزه به ما کمک می‌کردند. با وجودی که دزفول نسبت به شهرهای پیرامون خود بهترین و بیشترین خدمات حوزه بهداشت و درمان را ارائه می کند اما این خدمات همیشه توسط خیرین ارائه شده‌اند.
نماینده دزفول در مجلس با بیان این‌که این شهرستان جزو شهرستان‌هایی است که دولت کمترین سرمایه‌گذاری را در آن کرده است، تصریح کرد: هر ساله شهرستان دزفول از لحاظ مشارکت خیرین حوزه آموزش و پرورش در رده نخست استان و حتی کشور قرار می‌گیرد. اما این خیرین عزیز نیاز به دلگرمی نیز دارند و باید برخی مشکلات آن‌ها در شهرستان و برخی دیگر از مشکلات آن‌ها در وزارتخانه آموزش و پرورش برطرف شود.
پاپی زاده عنوان کرد: با وجود این‌که خیرین ما خیلی خوب و علاقمند وارد می‌شوند و سهم خود را به موقع و حتی زودتر پرداخت می‌کنند اما به علت کمبود و مشکلات اعتباری، پرداخت سهم دولت با تأخیر مواجه می‌شود و این مسأله تا حدودی دلسردی خیرین ما را به دنبال دارد که با توجه به سابقه آقای بطحایی در حوزه بودجه و سازمان برنامه‌ریزی، نوید حل مشکلات اعتباری حوزه آموزش و پرورش وجود دارد.
وی به معضل کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پروش دزفول اشاره و بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش شهرستان حداقل نیاز به جذب ۷۰۰ نیروی انسانی جدید داریم تا این حوزه بتواند به صورت عادی فعالیت خود را ادامه دهد و حل این معضل توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش را می‌طلبد.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: طی مطالعاتی که در دهه ۲۰ در کشور انجام شد، دزفول به عنوان یکی از دو قطب کشاورزی کشور قرار گرفت و امروز جای یک هنرستان کشاورزی در زیرمجموعه آموزش و پرورش دزفول واقعا خالی است و با توجه به ظرفیت علاقمندان به حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در شهرستان، از وزیر آموزش و پرورش درخواست داریم که این هنرستان را راه اندازی کند.
پاپی‌زاده با بیان این‌که حوزه آموزش و پرورش در بحث تأمین بودجه و اعتبارات خود واقعا دچار مشکل است، اظهار کرد: شهرستان دزفول نیاز به ۱۲۰ باب مدرسه دارد که یا تخریب و بازسازی و یا جدیدا احداث شوند که خیرین ما در نهایت می‌توانند ۴ یا ۵ مدرسه از این تعداد را احداث کنند و با توجه به این‌که هر ساله به سن مدارس افزوده می‌شود، احداث سایر این مدارس، توجه ویژه وزارتخانه را می‌طلبد.


۱۳ آذر ۹۶ – جزئیات دومین آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در هفته آینده

وزیر آموزش‌وپرورش از اعلام جزئیات آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش در اوایل هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید محمد بطحایی ــ وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در رابطه با ماندگاری قهرمانان ملی در کتب درسی اظهار کرد: ماجرای فداکاری ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار از کتاب‌های درسی حذف نشده است و در کتاب فارسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی وجود دارد و در درس سیمای فداکاران به‌همراه برخی دیگر از فداکاران اشاره‌ای به وی شده است.

وی افزود: در تاریخ کشور مصادیق متعددی از فداکاران را شاهد هستیم که حقی به گردن ما دارند. به‌تدریج از همه فداکاران که در عرصه‌های مختلف از خود گذشتگی داشتند در کتاب‌های درسی یاد خواهیم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره برگزاری آزمون مجدد استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در این رابطه شاهد کند بودن کار هستیم البته اوایل هفته آینده جزئیات این آزمون مشخص می‌شود.

به گزارش تسنیم، پیش از این وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسشی درباره چرایی حذف درس دهقان فداکار از کتاب‌های درسی گفته بود:‌ به‌جهت این‌که نمادهای مختلف فداکاری و ایثار را باید در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان معرفی کنیم موضوع دهقان فداکار حذف شد تا فرصتی برای طرح مباحث جدیدتر فراهم شود.


خبر ۱۷ آبان ۹۶ – زمان اعلام نتایج مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

خبرگزاری مهر : رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از اعلام نتایج مصاحبه آزمون استخدامی در اول آذرماه خبر داد.

اسنفدیار چهاربند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چهارمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، سوم شهریورماه برگزار و نتایج آن چهارم مهرماه اعلام شد.
وی ادامه داد: بعد از آن شرایط بررسی مدارک و مصاحبه تخصصی پذیرفته‌شدگان وزارت آموزش‌وپرورش در چهارمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور اعلام شد و مصاحبه آن نیز از ۱۵ مهرماه تا پایان همان ماه به طول انجامید.
اسفندیار چهاربند همچنین خبر داد: نتایج مصاحبه، معاینات پزشکی و گزینش سه برابر ظرفیت پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص و در اختیار سازمان سنجش کشور قرار گرفته است.
او گفت: اول آذرماه نتیجه نهایی مصاحبه آزمون استخدامی اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org نتیجه مصاحبه خود را ببینند.


خبر ۱۴ آبان ۹۶ -احتمال برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب ۱۵ هزار نیرو

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از احتمال تخصیص ۱۵ هزار سهمیه استخدامی جدید و برگزاری آزمون در بهمن ماه در صورت موافقت سازمان امور اداری و استخدامی خبر داد.

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین مذاکرات انجام شده پیرامون برگزاری آزمون استخدامی جدید برای آموزش و پرورش اظهار کرد: مذاکراتی با سازمان اداری و استخدامی در حال انجام است و مشغول قطعی کردن شاخص‌ها هستیم. به محض آنکه شاخص‌ها قطعی شوند در مورد سهمیه استخدام برای زمان باقی مانده سال ۹۶ تصمیم‌گیری می‌کنیم.
وی افزود: در سال جاری یک مرحله جذب ۱۰ هزار نفری و یک مرحله جذب هشت هزار نفری داشتیم. پیشنهاد ما این است مجددا ۱۵ هزار سهمیه جدید برای بهمن ‌ماه به ما تخصیص دهند ولی در مجموع برای سال آینده عدد بیشتر از این‌هاست.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام مصوبه مجلس در خصوص جذب نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز اظهار کرد: مخالف هرگونه طرح و سیاست مغایر سند تحول بنیادین هستیم. خوشبختانه رویکرد مجلس به این طرح همراه با تامل و بررسی بوده است و تا کنون بسیاری مسائل روشن شده و لازم است از مجلس و کمیسیون آموزش تقدیر کنیم که در نهایی کردن این مصوبه تعجیل نکردند. پیش‌بینی می‌کنیم آنچه در نهایت تصویب شود با مصالح سند تحول و آموزش و پرورش همخوان باشد.
چهاربند درباره شمار مشمولان این مصوبه گفت: آنچه برآورد شده حدود ۱۲۰ هزار نفر است، البته تعاریف مشمولان در طرح و قوانین قبلی مشخص نشده بود و به همین علت تفاوت در آمارها به شدت بالاست. به عنوان مثال مشمولان نهضت سوادآموزی با یک تعریف ۳۵ هزار نفر و با یک تعریف دیگر ۱۳۰ هزار نفر می‌شوند.
وی همچنین درباره ادغام چند معاونت در این وزارتخانه عنوان کرد: باید تعداد معاونت‌ها به پنج مورد برسد. البته مسئولیت این امر با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است. باید یک اصلاح ساختار صورت بگیرد. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید ۱۵ درصد نیروهای اداری در طول برنامه کاسته شوند که تکلیفی برای همه دستگاه‌هاست.

خبر ۷ آبان ۹۶ – کمبود ۲۰ هزار نیروی انسانی با ۳ ساله شدن رشته‌های فنی

خبرگزاری فارس :معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال آینده دوره پیش‌دانشگاهی حذف می‌شود، گفت: از سال آینده پایه دوازدهم با ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مستقر می‌شود که جمعیت آن بیش از ۲ برابر پیش‌دانشگاهی امسال است.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه استقرار پایه دوازدهم مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش استقرار نظام ۶.۳.۳ است، اظهار داشت: پیش از این، هر پایه‌ جدیدی که مستقر می‌شد یک پایه بالاتر آن حذف می‌شد و آن ۲ پایه هم از نظر تعداد دانش‌آموز تقریباً برابر بودند و از نظر نیروی انسانی و فضا با مشکلی روبه‌رو نمی‌شدیم.
وی افزود: اما امسال با حذف دوره پیش‌دانشگاهی حدود ۴۳۰ هزار دانش‌آموز کنار می‌روند و پایه دوازدهم با حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مستقر می‌شود و به این ترتیب جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم به نسبت پیش‌دانشگاهی امسال، بیش از ۲ برابر خواهد شد و نیاز آموزش و پرورش هم از لحاظ فضا و نیروی انسانی ۲ برابر خواهد شد.
زرافشان اضافه کرد: پایه یازدهمی‌هایی که سال آینده به پایه دوازدهم می‌روند ۵۵۰ هزار نفر هستند که ۱۲۰ هزار نفر بیشتر از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی امسال است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۳۵۰ هزار نفر از افرادی که سال آینده به پایه دوازدهم اضافه می‌شوند از شاخه‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش هستند که با ۳ ساله شدن این ۲ شاخه وارد پایه دوازدهم می‌شوند.
وی با بیان اینکه برای این ۳۵۰ هزار نفر محصل پایه دوازدهم سال آینده در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هم مشکل فضا و هم مشکل نیروی انسانی خواهیم داشت، گفت: برای این جمعیت به دلیل تنوع نیروی انسانی پیچیدگی و استلزامات بیشتری وجود دارد.
زرافشان خاطر نشان کرد: در فرآیند عادی در شاخه فنی وحرفه‌ای ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی اکنون مورد نیاز است اما در روال تحولی که با استقرار پایه دوازدهم اتفاق می‌افتد ۲۰ هزار هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش نیاز داریم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درصد شمول هریک از رشته‌های نظری و فنی را تشریح کرد و بیان داشت: سهم رشته تجربی و انسانی هر یک حدود ۲۶ درصد است و سهم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از ۳۴ درصد امسال به ۳۶.۵ درصد رسیده است و اگر شرایط به شکل عادی ادامه پیدا کند توزیع دانش‌آموزان به شکل متوزان انجام خواهد شد.


۱۷ مهر  ۹۶- آخرین وضعیت استخدام نیرو در آموزش و پرورش

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش جزئیات آزمون استخدامی در این وزارتخانه و جذب نیرو را تشریح کرد.

خبرگزاری میزان: حسینی در مورد آخرین وضعیت استخدام نیرو در آموزش و پرورش گفت: پس از آزمون تخصصی و مصاحبه، مدارک متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد. قرار بر استخدام ۸۲۰۰ نفر در آموزش پرورش بود که باید سه برابر این ظرفیت به ما معرفی می شدند.

وی ادامه داد: تمامی متقاضیان ۹ هزار و ۴۰۰ نفر بودند و این درحالی است که برای ۲۵۶۰ فرصت شغلی یا فردی ثبت نام نکرده یا این فرصت ها خالی است. باید برگزار کنندگان آزمون مانند سازمان سنجش بررسی کنند که به چه دلیل این ظرفیت خالی مانده است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس اطلاعات موجود به ازای هر شغل در آزمون استخدامی ۱.۱۵ نفر ثبت نام کرده و در آزمون شرکت کردند. این در حالی است که ۶۰ عنوان شغلی در آزمون امسال خالی مانده است.

حسینی در مورد نحوه استخدام در آموزش و پرورش به عنوان معلم گفت: قانون ما را مکلف کرده است که از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب کنیم. اگر فردی در ازمون استخدامی قبول شود باید یک سال در دانشگاه آموزش ببینید. همچنین تعدادی از نیروها با تحصیل در این دانشگاه جذب می شوند.


۱۷ مهر  ۹۶- کمبود ۶۵۰۰ نیرو در آموزش و پرورش رفع شد/مشکل نبود معلم در کلاس‌ها داخلی است

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به جذب دو هزار نیرو از طریق فراخوان، گفت: اکنون در مجموع شش هزار و ۵۰۰ نیرو جذب و این کمبود تقریبا رفع شده است.

حرج چلداوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فراخوان جذب نیرو که هفته گذشته از سوی آموزش و پررورش خوزستان اعلام شد، اظهار کرد: اکنون از طریق این فراخوان، دو هزار نیروی حق‌التدریس جذب بدنه شد.

وی افزود: همچنین سه هزار نیروی حق‌التدریس دیگر نیز از سال‌های گذشته جذب شدند و اکنون در مجموع پنج‌هزار نیروی حق‌التدریس در آموزش و پرورش در حال کار هستند. یک‌هزار و ۵۰۰ نیرو نیز از دانشگاه فرهنگیان و از طریق مراحل استخدامی جذب آموزش و پرورش شدند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ما ۱۰ هزار نیرو کم داشتیم که اکنون در مجموع شش هزار و ۵۰۰ نیرو جذب شده‌ است و این کمبود تقریبا رفع شد. اکنون کمبود سه هزار و ۵۰۰ نیروی دیگر وجود دارد که معلمان رسمی به صورت اضافه کار، آن را جبران می‌کنند.

چلداوی گفت: این کمبود نیرو در مناطقی مانند نواحی اهواز، شوشتر، خرمشهر، آبادان، اروندکنار، عشایر، مسجدسلیمان و اندیکا بیش از مناطق دیگر وجود داشت.

وی در خصوص کلاس‌هایی که هنوز دچار نبود معلم هستند، تصریح کرد: این مشکل داخلی است. یعنی معلمان به مناطق اعزام شده و محل خدمت برای آن‌ها مشخص شده است اما در خود منطقه سازماندهی کافی صورت نگرفته و معلم‌ها به دنبال جابه‌جایی در منطقه هستند که نهادهای نظارتی و حراست و بازرسی از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش مرتب پیگیر این موضوعات هستند.


۱۶ مهر  ۹۶- جذب ۱۲ هزار نفر دیگر در آموزش و پرورش

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به پیشنهاد این وزارت خانه برای جذب ۱۲ هزار نیروی جدید، گفت: در حال رایزنی برای تحقق این موضوع هستیم.

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با پانا، در خصوص جذب نیروهای جدید در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: در حال مذاکراه با سازمان امور اداری و استخدامی هستیم تا احتمالا در بهمن ماه مجددا آزمون استخدامی داشته باشیم.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:  پیشنهاد ما برای جذب در این دوره از آزمون استخدامی  ۱۲ هزارنفر بوده  که عمدتا برای تامین  آموزگاری و رفع کمبود نیرو در دوره ابتدایی است.

سال گذشته ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش شدند همچنین در سال ۹۶ نیز ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی دستگاه های اجرای کشور پذیرفته شدند که  آموزش و پرورش در حال برنامه ریزی برای شروع دوره های مهارت آموزی است.

چهاربند در خصوص وضعیت برگزاری دوره های مهارت‌آموزی برای پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی عنوان کرد: دستورالعمل برگزاری مصاحبه امروز ابلاغ می شود که در آن جزییات و چگونگی برگزاری این دوره بیان شده است.

وی افزود: براساس جدول زمان بندی که درنظر گرفته شده و درشرایطی که کارها طبق برنامه پیش رود در دهه سوم آذرماه دوره های مهارت آموزی شروع می‌شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:  حدود یک هزار ساعت  آموزشی برای مهارت آموزان درنظر گرفته شده است و معلمان از مهرماه آینده به طور پیمانی وارد کلاس های درس می شوند.

وی در مورد تغییر سمت ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی مشاوره برای سمت آموزگاری یادآور شد: این آمار هنوز تایید نشده است.


۱۰ مهر ۹۶ – جزئیات دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، آخرین جزئیات مصاحبه و ورود به کلاس درس ویژه‌ پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی را تشریح کرد.


به گزارش بازارکار اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آقای دانش‌آشتیانی وزیر سابق آموزش و پرورش چند ماه پیش برای به تعویق افتادن آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به دولت نامه نوشت اما این آزمون به تعویق نیفتاد، آیا اکنون خللی در زمان آموزش پذیرفته شدگان ایجاد خواهد شد؟»، اظهار داشت: روال اینگونه است که پس از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش انجام می‌شود.
وی افزود: بر این اساس، تا اول آذرماه و حداکثر تا ۱۵ آذرماه ساز و کارهای مصاحبه و معاینات پزشکی افراد پذیرفته شده انجام می‌شود تا دوره‌های آموزشی آنها آغاز شود.
چهاربند در خصوص زمان آغاز دوره‌های آموزشی این افراد خاطرنشان کرد: از همان آذرماه دوره‌های آموزشی را آغاز و تا پایان تابستان ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت و این افراد مهر ماه ۱۳۹۷ وارد کلاس‌های درس می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که «زمان آموزش این دسته از افراد کمتر از یکسال خواهد بود، آیا این موضوع صحیح است؟»، گفت: آموزش این افراد ۲۸ واحد درسی است و حدود ۹۰۰ ساعت می‌شود که بین ۷ تا ۹ ماه وقت برای انجام این کار زمان نیاز داریم.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این یکسال که گفته می‌شود، منظور یکسال تحصیلی است و سال مالی منظور نیست.


۱ مهر ۹۶ – تدریس ۱۵ هزار معلم در مناطق صعب‌العبور 

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از فعالیت ۱۵ هزار معلم در مناطق صعب العبور خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار چهاربند در مراسم بازگشایی مدارس لرستان در سخنانی با اشاره بحث ایجاد تحول در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: این امر نیازمند تحقق یک گفتمان و آن هم مبنا قرار دادن خلاقیت در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای توسعه در دنیا خلاقیت است ادامه داد: هر کشور توسعه یافته ای برای ایجاد تحول در جامعه خود اقدام به ایجاد خلاقیت در نهاد تعلیم و تربیت خود کرده است.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت سوق دادن جامعه به سمت تفکر و اندیشه گفت: ابزار تحقق این امر پژوهش است و به طور حتم تحول علمی با بهاد دادن به تفکر و اندیشیدن صورت می گیرد.
چهاربند با تاکید بر اینکه در ان راستا برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای معلمان برای اجرای روش های تدریس به صورت خلاقانه در هر مدرسه در قالب ۳۰ ساعت برگزار خواهد شد گفت: امسال ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در سراسر کشور سال تحصیلی خود را آغاز کرده اند.
وی با اشاره به فعالیت ۹۴۰ هزار فرهنگی و نیروی ستادی در سراسر کشور گفت: از این تعداد ۸۳۰ هزار نفر در مدرسه مشغول به فعالیت خواهند شد و ما بقی نیروهای ستادی، ادارات و مناطق آموزش و پرورش هستند.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش همچنین از فعالیت ۱۵ هزار معلم در مناطق صعب العبور کشور ادامه داد: این معلمان با شوق و علاقه در این مناطق برای توسعه و ارتقای حوزه آموزش فعالیت می کنند.


۲۹ شهریور ۹۶ – جذب مربیان بهداشت در استخدام‌های جدید 

خبرگزاری فارس : معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فست‌فود در مدارس توزیع نمی‌شود، گفت: سرویس بهداشتی و آبخوری ۸۰ درصد مدارس کشور از هم جدا شده است.
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما در خصوص «آخرین وضعیت تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان» ،اظهار داشت: فعالیت‌هایی که ما در آموزش و پرورش پیش‌بینی کرده‌ایم، همراه با همکاری‌های همه‌جانبه است و وقتی این موضوع مطرح می‌شود، از سن ۲ تا ۷۰ سالگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: ذائقه کودک در خانه ساخته می‌شود و وقتی دانش‌آموز به مدرسه می‌رسد، ذائقه او شکل گرفته است و اگر به نمک، چربی یا غذای شیرین عادت کرده باشد، این موضوع در شش سال اول زندگی ایجاد شده است.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه فست‌فود در مدارس توزیع نمی‌شود، گفت: ۳۸ هزار پایگاه تغذیه سالم دانش‌آموزان در مدارس وجود دارد؛ ضمن اینکه اعلام کرده‌ایم سوسیس، کالباس و نوشابه در مدارس توزیع نشود.
*در ۲ درصد مدارس سوسیس، کالباس و نوشابه توزیع می‌شود
حمیدی یادآور شد: در پیمایش ملی که توسط وزارت بهداشت انجام شده است، مدارس بررسی شده‌اند و فقط ۲ درصد مدارس در خصوص استفاده از مواد غذایی غیرمجاز تخلف کرده و از دستورالعمل ما تخطی کرده‌اند؛ البته ما فقط به این موضوع اکتفا نکرده‌ایم، بلکه «کمپین تغذیه سالم» را ایجاد کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: در سال ۹۰ پیمایشی توسط ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور صورت گرفت که پس از اعلام نتایج آن، ۲۱.۱ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن داشته و چاق بوده‌اند که این پیمایش در سال ۹۴ نیز انجام شد و ما توانسته‌ایم روند چاقی دانش‌آموزان را متوقف کنیم و ۰.۳ درصد این روند کاهش پیدا کرده است.
*ایجاد ۲ واحد درس بهداشت در دانشگاه فرهنگیان
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در خصوص «سرانه مربیان بهداشت مدارس»، خاطرنشان کرد: تلاش‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته است که از جمله آن، امسال در دانشگاه فرهنگیان ۲ واحد بهداشت برای همه دانشجویانی که می‌خواهند معلم شوند به عنوان واحد عمومی مصوب شده است.
* انتشار ۱۲۰ صفحه محتوای بهداشتی در کتب درسی
حمیدی تصریح کرد: در برنامه درسی مدارس نیز در دوره متوسطه دوم، ۲ ساعت به درس بهداشت و سلامت اضافه شده است و ۱۱ کتاب را با همکاری وزارت بهداشت تهیه کرده‌ایم و در حال حاضر ۱۲۰ صفحه محتوا در خصوص بهداشت و سلامت در کتب درسی ۱۲ پایه تحصیلی وجود دارد.
وی ابراز داشت: در استخدام‌های جدید و در طی سه سال برنامه استخدامی، جذب مربیان بهداشت نیز منظور شده است؛ ضمن اینکه قریب ۶ هزار مربی بهداشت در مدارس داریم و با قانونی که دولت مصوب کرده است، در مدارس روستایی، نیروهای بهورز در این خصوص همکاری می‌کنند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش از زمینه فعالیت دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در خصوص بهداشت مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر در بیش از ۸۰ درصد مدارس کشور، سرویس بهداشتی از سرویس آبخوری جدا شده است؛ ضمن اینکه با بنیاد برکت نیز در این خصوص همکاری و هماهنگی صورت گرفته است و اعتباراتی از این مجموعه و نیز معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است.
حمیدی با اشاره به ضرورت موضوع آموزش والدین و دانش‌آموزان در خصوص توجه به بهداشت، گفت: دو کار را انجام داده‌ایم؛ یکی اینکه از والدین دانش‌آموزانی که پزشک بوده و یا مرتبط با موضوع بهداشت هستند، به عنوان داوطلب استفاده کرده‌ایم و دومین کار، تربیت بیش از یک میلیون «سفیر سلامت» است که آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
وی در خصوص «سنگینی کیف و کوله‌پشتی دانش‌آموزان و آسیب‌های مربوط به آن» عنوان کرد: کارگروه کوله‌پشتی را ایجاد کرده‌ایم، تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است شامل چند مورد است؛ یکی اینکه در خصوص سنگینی کوله‌پشتی دانش‌آموزان، خانواده‌ها نیز نقش دارند؛ ضمن اینکه در خصوص میزان محتواهای اضافی کوله‌پشتی دانش‌آموزان نیز تحقیقی صورت گرفته است که به این نتیجه رسیده‌ایم که حدود ۳۰ درصد لوازم داخل کیف دانش‌آموزان، مورد نیاز روزانه دانش‌آموز نبوده است و این لوازم تنها به دلیل وجود استرس در دانش‌آموز در کیف آنها قرار داده می‌شود.
به گزارش فارس، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش بیان داشت: به مدیران و معلمان دانش‌آموزان تأکید کردیم تا دفاتر حجیم و سنگین را به دانش‌آموزان تکلیف نکنند؛ ضمن اینکه باید خانواده و دانش‌آموز نیز در این خصوص آموزش لازم را ببینند.
حمیدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ایجاد فضاهای ورزشی برای دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: امسال ۱۵۰ میلیارد تومان برای فضای ورزشی مدارس توزیع کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۱۷۰ تا ۱۸۰ فضای آموزشی نیز در حال ساخت است که به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه ۴۸ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی در مدارس توزیع شده است، یادآور شد: معتقد هستیم حیاط مدرسه فضای ورزشی نیست و باید فضاهای ورزشی در کنار مدارس ساخته شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر ۳۵۰ کانون و پایگاه حرکات اصلاحی در کشور فعال است و بیش از ۲۰۰ متخصص تربیت بدنی و حرکات اصلاحی در کنار ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی بر سلامت دانش‌آموزان نظارت دارند.


۲۵ شهریور ۹۶ – درخواست برای جدایی آزمون استخدامی معلمان از سایر آزمونهای 

خبرگزاری ایسنا : معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی در دوره‌های یکساله آموزش متقاضیان دانشگاه فرهنگیان گفت: مشکل اصلی ما نگاه «کارمندی» به معلمان است.
به گزارش ایسنا، علی زرافشان با بیان اینکه داوری مطلق نسبت به هر نظام آموزشی درست نیست، گفت: باید بر اساس شاخص‌هایی این قضاوت صورت گیرد و نمی‌توان مطلقاً گفت شرایط آموزش و پرورش نامناسب است.
وی افزود: آموزش و پرورش با توجه به اینکه با یک جامعه دائماً در حال نو شدن در تعامل است باید از ایستایی دور شود. علی‌رغم توفیقاتی که در آموزش و پرورش داشته‌ایم در بخش‌هایی که ناظر به کیفیت آموزش و پرورش است نیاز به تحول داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم محوری، سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، شاداب‌سازی مدارس و توجه به مهارت‌آموزی از مسائلی است که در برنامه رئیس جمهور درباره مدارس مورد توجه است عنوان کرد: استلزامات خوبی برای آموزش و پرورش در برنامه ششم دیده شده است، این مسئله و رأی خوبی که مجلس به وزیر آموزش و پرورش داد، طلیعه خوبی برای سال تحصیلی جدید است و کاستی‌هایی وجود دارد اما نباید کاستی‌ها ما را به کلی ناامید کند.
زرافشان ادامه داد: از سال ۵۳ کار معلمی را آغاز کرده‌ام ؛ دستاوردهای خوبی در سال‌های گذشته داشته‌ایم اما لازم است در بخش‌هایی برای بهبود شرایط، تحولاتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین متقن‌ترین سندی است که در آموزش و پرورش تولید شده است، اظهار کرد: اجرای این سند ملزوماتی دارد، برای مثال یکی از زیرنظام‌های آن زیرنظام فضاست که باید مدرسه را برای دانش‌آموزان جذاب کنیم و این فضا محیطی برای زندگی کردن دانش‌آموزان باشد. همچنین شاداب سازی مدارس بدون داشتن فضای مناسب برای ورزش محقق نمی‌شود. حیاط‌های کوچک، شادابی دانش‌آموزان را کمرنگ می‌کند، در حالی که شرایط مناسب و اهمیت دادن به حوزه تربیت بدنی و هنر به پیشروی تعلیم و تربیت کمک می‌کند.
زرافشان تاکید کرد: متاسفانه بودجه‌ها درست هزینه نمی‌شود و کلاس‌ها به یک اتاق تنزل یافته است که محیط خشک کلاس دانش‌آموزان را دلزده می‌کند. بودجه‌ای که به مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی اختصاص داده شده مبلغ قابل توجهی است و این اقدامات کمی هم در جهت اصلاح اوضاع آموزش و پرورش بسیار مهم است.
وی با اشاره به راه های جذب و آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان گفت: در حالت اول دانشجویان در دوره‌ای چهار ساله شرکت می کنند و بر اساس محتوای آموزشی برای تدریس آماده می شوند. در چند سال اخیر برنامه آموزشی این گروه چندان منطبق با سند تحول آموزشی نبوده است اما امروزه در این محتوای درسی تجدید نظرهایی در برنامه درسی آنها اعمال شده است.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۶ رشته مرتبط بر اساس سند تحول بنیادین دچار تغییراتی شده‌اند اظهار کرد: انتظار داریم دانش آموختگان خروجی مبتنی بر این تغییرات از شایستگی های بیشتری برخوردار باشند.
ی در ادامه به روش آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس ماده ۲۸ اشاره کرد و افزود: در این حالت متقاضیان بعد از گذراندن دوره ای یکساله جذب آموزش و پرورش می شوند.
رافشان در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم بر اساس نامه سند تحول آموزش و پرورش متکی باشیم، باید طبق آیین نامه تصویب شده همه معلمان را از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم. این درحالی است که با توجه به جذب تنها ۵۰ هزار نفر از اعضای دانشگاه فرهنگیان از میان نفر از ۳۳۰ هزار نفر از افرادی که جذب آموزش و پرورش شده اند، متوجه می شویم که باید به دنبال مسیر ارتقای شغلی در آموزش و پرورش باشیم.
وی در ادامه با اشاره بر اینکه بعضی از افرادی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند از نخبگان محسوب می شوند اضافه کرد: حتی اگر این نخبگان نیز آموزش و کارآموزی درستی دریافت نکنند نمی توانند نقش مطبوعی داشته باشند. برای جذب نخبگان باید حقوق، منزلت و شرایط ادامه تحصیل در بیش از یک مقطع را برای آنان فراهم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با تاکید بر کیفیت آموزشی در دوره های یکساله آموزش متقاضیان افزود: مشکل اصلی ما نگاه « کارمندی» به معلمان است. در خواست ما جدایی آزمون استخدامی معلمان از سایر آزمونهای استخدامی دستگاه های کشور بود، چرا که با جدا شدن این آزمون و تغییر زمان برگزاری آن در اردیبهشت ماه، معلم یک سال فرصت آموزش خواهد داشت؛ این در حالی است که در سیستم فعلی به دلیل آغاز سال تحصیلی، معلم فرصت و امکان حضور در ترم یک دانشگاه را نخواهد داشت.
وی با اشاره به همزمانی تاسیس دانشگاه فرهنگیان با قانون پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم توسعه بخش عظیمی از سرمایه آموزش و پرورش، آموزشکده های فنی و حرفه ای بودند و ما بزرگترین پردیس‌های دانشگاهی را داشتیم در یک جلسه بخشیدیم. در حالیکه می دانستیم که دانشگاه فرهنگیانی نیاز داریم که دانشجو بتواند به لحاظ فیزیکی بهترین ها را انتخاب کند. در حالیکه حداقل به لحاظ فیزیکی مکان های مناسبی برای در اختیار قرار دادن به دانشگاه فرهنگیان در هر استان نیاز داریم.
زرافشان با انتقاد از آزمون هایی که در آموزش و پرورش برگزار می شود اظهار کرد: این درست نیست که دانش آموزان را در سنین خاصی با آزمونهای بزرگ رو به رو می کنیم. بسیاری مواقع دانش آموزان بعد از عدم قبولی در این آزمونها با سرزنش های سختی از سوی خانواده رو به رو می شوند.
ی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز استثنایی در کشور وجود دارد که ۷۰ هزار نفر از آنها در کنار دانش آموزان عادی درس می خوانند؛ چرا دانش آموزان استعداد های برتر نباید در کنار دانش آموزان عادی باشند؟ بارها در کمیسیون آموزش عالی مجلس و توسط حداد عادل به این مساله انتقاد وارد شده است و گفته شده که باید مدارس خاص از میان برداشته شوند چرا که از هر ۷ نفر یک نفر می تواند جذب این مدارس شوند.
ی با انتقاد از تغییر کارکرد سازمان سنجش گفت: همانطور که از اسم این سازمان مشخص است کارکرد آن باید سنجش آموزش کشور باشد و نه اینکه به دستگاهی برای برگزاری آزمون کنکور تبدیل شود.
زر افشان در ویژه برنامه تلویزیونی پرسشگر، با ابراز امیدواری از اینکه آموزش و پرورش به لحاظ کمی در دسترسی دانش‌آموزان به مدرسه خوب عمل کرده است، افزود: اما هدف عملیاتی پنجم در سند تحول می گوید ٱموزش و پرورش باید در مباحث مهارت آموزی، مدرسه زندگی ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و….با کیفیت عمل کند.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و بزرگ داشت شهید حججی گفت: امسال موجی برای مهارت آموزی ایجاد شده است و هم دولت و هم سایر دستگاه‌ها به میدان آمدند تا موضوع اشتغال را سازمان دهی کنند


۵ شهریور ۹۶ – اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره شیوه‌نامه جذب داوطلبان شغل معلمی

خبرگزاری فارس: با توجه به انتقاداتی که بعد از انتشار شیوه‌نامه جذب معلمی از سوی برخی صاحب‌نظران طی چند روز گذشته در رسانه‌ها و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه کرده است.
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای چگونگی فرآیند جذب داوطلبان شغل معلمی را تشریح کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
معلم به دلیل وظایف خطیری که بر عهده وی است باید دارای استانداردهای اخلاقی، ذهنی، جسمی و روحی ویژه باشد که توسط مراجع تخصصی ذی‌ربط از جمله اداره بهداشت دانشگاه فرهنگیان و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش (در حوزه سلامت جسمی و روحی) و با مشارکت متخصصان مربوط تهیه و تأیید شده است.
این ویژگی‌ها و استانداردها باید در فرآیند جذب داوطلبان شغل معلمی شامل آزمون علمی، معاینات پزشکی و مصاحبه‌های تخصصی احراز شود، لذا شیوه‌نامه انجام مصاحبه اختصاصی و معاینات پزشکی داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سال ۱۳۹۶ در چارچوب استانداردهای فوق‌الذکر تدوین و جهت اجرا به گروه‌های تخصصی مجری در استان‌ها ابلاغ شده است.
با توجه به اهمیت موضوع و انتقاداتی که از سوی برخی صاحب‌نظران و سایر افراد علاقه‌مند طی چند روز گذشته در رسانه‌ها و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، توضیحات زیر را به استحضار می‌رسد:
الف) یکی از سیاست های اصولی وزارت آموزش و پرورش در جذب معلمان جدید «بومی گزینی» است. اجرای این سیاست علاوه بر ثبات و پایداری، توسعه متوازن نیروی انسانی مناطق مختلف کشور و پیشگیری از پیامدهای نامطلوب نقل و انتقالات به ویژه از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق برخوردار، پیامدهای تربیتی و فرهنگی مثبت خواهد داشت که مشارکت اقوام مختلف با فرهنگ‌های متنوع در امر تعلیم و تربیت فرزندان برومند میهن اسلامی‌مان متناسب با اقتضائات بومی و محلی از جمله مهم‌ترین این پیامدهاست.
بهره‌گیری از گویش‌ها و لهجه‌های متعارف محلی اقوام مختلف در فرآیند تعلیم و تربیت موجبات تسهیل امر تربیت و تعامل خانه و مدرسه و افزایش اعتماد مردمی به نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و موانع فرهنگی در امر تربیت دانش‌آموزان را کاهش خواهد داد، لذا بر اساس شیوه‌نامه مذکور صرفاً «لهجه غلیظ غیر قابل تغیی»، که در تدریس «مخارج آوایی» دوره ابتدایی با تشخیص اعضای متخصص گروه مصاحبه مؤثر باشد، صرف‌نظر از استان محل خدمت، در نتیجه مصاحبه داوطلبان شغل آموزگاری اعمال خواهد شد.
ب‌) براساس سیاست دولت، توزیع سهمیه استخدامی میان داوطلبان زن و مرد به صورت مساوی انجام شده است و نتایج معاینات پزشکی و مصاحبه تخصصی هرچه باشد منجر به جابجایی سهمیه‌ها بین داوطلبان زن و مرد نخواهد شد لذا هرگونه شائبه تبعیض جنسیتی در توزیع سهمیه های استخدامی به استناد آمار مندرج در دفترچه شماره (۲) آزمون سراسری سال جاری صحت ندارد.
ج‌) بر اساس نتایج بررسی فهرست معاینات پزشکی، اصلاحات تکمیلی زیر در اجرای شیوه‌نامه موصوف اعمال می‌شود و به اطلاع استان‌ها می‌رسد:
۱ـ معایناتی که با هدف تشکیل پرونده پزشکی و ارائه خدمات و انجام مراقبت‌های پزشکی عندالزوم در طول دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تجویز شده است، پس از پذیرش قطعی داوطلبان و ثبت‌نام در دانشگاه انجام خواهد شد. این معاینات شامل بیماری‌های زنان موضوع بند ۱۷ پیوست بخشنامه موصوف نیز است.
۲ـ آن دسته از بیماری‌هایی که به تشخیص گروه پزشکی به درمان بلند مدت و بستری شدن در مراکز درمانی نیاز ندارند و منجر به اطاله مدت مجاز تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نخواهند شد صرفاً در پرونده پزشکی داوطلبان ثبت و در اختیار دانشگاه محل تحصیل قرار می‌گیرد.
۳ـ در خصوص سایر بیماری‌ها و معلولیت‌هایی که مانع انجام وظایف شغلی و یا اطاله مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شود با رعایت موارد فوق‌الذکر مطابق بخشنامه موصوف اقدام می‌شود.


۵ شهریور ۹۶ – شرایط جدید استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد

وزارت آموزش و پروش شرایط پذیرش دانشجو در رشته‌های مورد نیاز این وزارت‌خانه در دفترچه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور منتشر کرد.

برای مشاهده ادامه متن کلیک کنید


۴ شهریور ۹۶ – توضیح آموزش و پرورش درباره شرایط استخدام معلمان

خبرگزاری برنا : رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به ارائه توضیحاتی پیرامون شیوه نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و شرایط جدید معلمی پرداخت.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، اسفندیار چهاربند با بیان اینکه این ضوابط از دو سال گذشته اعمال می‌شد، اظهارکرد: متأسفانه شائبه‌هایی در دو روز اخیر پیرامون این شیوه‌نامه ایجاد شده است.
وی افزود: باید این ضوابط را به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست ضوابطی که محدودیت‌هایی برای استخدام ایجاد می‌کند و دوم ضوابطی که پرونده پزشکی داوطلب را تشکیل می‌دهد اما مانع استخدام نیست.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم کسی را استخدام کنیم لازم است پرونده پزشکی از وی داشته باشیم، گفت: این همان اطلاعاتی است که باید از افرادی که ۳۰ سال در استخدام ما هستند، داشته باشیم تا بتوانیم خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی مناسبی به آن‌ها ارائه دهیم.
چهاربند افزود: اگر تفکیک این ضوابط در نظر گرفته شود دیگر جای ابهامی باقی نمی‌ماند.
وی در پاسخ به اینکه آیا سخت‌گیری‌هایی چون منع ورود زنان wemon نابارور و مانند آن به آموزش و پرورش لازم است یا خیر؟ گفت: تصور می‌شود مواردی چون ناباروری جزو موارد محدودکننده است در حالی که این گونه نیست و در طول دو سال گذشته که این شیوه‌نامه اجرا می‌شده موردی نداشته‌ایم که شخصی به این دلیل منع و یا محدود شده باشد. ما در پرونده پزشکی اطلاعات مربوط به وضعیت روحی و جسمی داوطلب را ثبت می‌کنیم.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به ضوابط مانع استخدام اشاره کرد و گفت:‌ آن چیزی که بیشتر مانع استخدام می‌شود مشکلات ناشی از معلولیت‌های جسمی است که این مهم نیز باید متناسب با شرح وظیفه معلمان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای معلولیت جسمی مانع انجام وظیفه حرفه‌ای می‌شود اما ممکن است مشکلی چون ضعف شنوایی برای مدارس استثنایی مشکلی ایجاد نکند و بتوانیم از فردی که چنین معلولیتی دارد در مدارس استثنایی استفاده کنیم، ضمن آنکه ما سه درصد سهمیه جذب معلولان را داریم اما در مجموع معلولیت‌ها و عدم مشکلات جسمی داوطلبان به تناسب رشته تدریس‌شان باید در نظر گرفته شود و متفاوت است و موردی چون عدم بارداری اساسا مانع استخدام نمی‌شود اما اگر قرار باشد خدمات درمانی و رفاهی را ساماندهی کنیم اطلاعات این پرونده‌های پزشکی به ما کمک می‌کند.


۲۵ مرداد ۹۶ – کمبود ۳۰۰ معلم در مدارس عشایری خوزستان

خبرگزاری ایسنا : مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با اشاره به فعالیت بیش از یک هزار معلم در مدارس عشایری خوزستان گفت: هم‌اکنون با کمبود ۳۰۰ نیروی انسانی مواجه هستیم.
حمید قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در ۱۴ منطقه آموزشی، ۱۴ هزار دانش‌آموز عشایری در ۶۰۰ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند. در مجموع یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس برای دانش‌آموزان عشایری در استان وجود دارد و بیش از یک هزار معلم نیز در این کلاس‌ها به دانش‌آموزان درس می‌دهند.
وی افزود: این تعداد معلم برای درس دادن به دانش‌آموزان عشایری کافی نیستند و هم اکنون با کمبود حدود ۳۰۰ نیروی انسانی در استان مواجه هستیم که ۲۵۰ مورد آن مربوط به مقطع ابتدایی است.
مدیر آموزش ‌و‌ پرورش عشایر خوزستان گفت: البته با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است، تا ۵۰ نفر در استخدامی‌های امسال جذب می‌شوند. ۲۰ سربازمعلم نیز قرار است به نیروی انسانی ما اضافه شوند. کمبود نیروی باقی‌مانده را از طریق اضافه‌کاری نیروهای موظف یا خرید خدمات آموزشی فراهم می‌کنیم.


۲۴ مرداد ۹۶ – کمبود ۱۴۵۰ معلم در استان بوشهر 

خبرگزاری مهر : مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال تحصیلی جدید با کمبود هزار و ۴۵۰ نفر در قالب ۴۷ هزار ساعت روبرو هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کرمی بعد از ظهر یکشنبه نشست با خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند چرا که می‌توانند دغدغه‌های متولیان تعلیم و تربیت را به زبان ساده‌تری برای عموم مردم بیان کنند.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در زمینه آموزش و پرورش که در استان بوشهر اجرا شد طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان بود که از دو سال پیش آغاز و اکنون سومین سال خود را شروع کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه این طرح سال‌های آغازین خود را طی می‌کند، افزود: هر طرحی در ابتدا نقدهایی بر رو وارد است اما از صفر تا ۱۰۰ برنامه مالی و هزینه کرد آن مشخص است و تمام هزینه‌ها صرف هزینه معلم، خرید کتاب و و برگزاری آزمون های دوره‌ای می‌شود.
وی در خصوص فعالیت‌های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: توسعه کیفیت سواد آموزی و مشارکت همگانی مهمترین برنامه های این معاونت است.
کرمی افزود: اکنون در سال تحصیلی جدید با کمبود هزار و ۴۵۰ نفر در قالب ۴۷ هزار ساعت روبرو هستیم و برای جبران آن باید اضافه تدریس به همکاران کنونی استفاده از نیروهای بازنشسته و خرید خدمت آموزشی در کاردانش انجام دهیم.
وی ادامه داد: تا سه سال آینده دو هزار نفر از همکاران فرهنگی ما در آموزش و پرورش استان بازنشسته می‌شوند در حالی‌که سالانه بالغ بر ۳۰۰ نفر ورودی دانشگاه فرهنگیان است که ورودی هر سال را چهار سال بعد خروجی دریافت خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در خصوص سهمیه استخدام سال گذسته آموزش و پرورش استان بوشهر را ۳۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم کسب نمره قبولی تنها ۱۸۰ نفر از افراد شرکت کننده را توانستیم جذب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز آزمون جذب ۲۹۷ نفر اول شهریور ماه در استان بوشهر برگزار خواهد شد.
کرمی اضافه کرد: در سال‌های اخیر سهم کمی برای پژوهش در آموزش و پرورش استان بوشهر تخصیص داده شده است که با بهبود این وضع خواستار ترویج هرچه بیشتر پژوهش در بین همکاران فرهنگی هستیم.
وی در خصوص فعالیت معاون توسعه منابع و پشتیبانی مسائل مالی، افزود: در پایان دولت یازدهم شاهد پرداخت مطالبات ۱۰ ساله فرهنگیان بودیم و ۵۵ میلیارد تومان مطالبه بازنشستگان بصورت یکجا پرداخت شد.


۲۲ مرداد ۹۶ – علت استخدام معلم با مجوزهای آزاد توسط آموزش و پرورش 

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تعداد معلمان ورودی ما از دانشگاه تربیت معلم یک سوم معلمانی است که بازنشسته می‌شوند به همین خاطر مجبور خواهیم شد معلمانی با مجوزهای آزاد استخدام کنیم.
به گزارش ایسنا، مجید قدمی در حاشیه نوزدهمین المپیاد ورزشی دانش‌آموزان دختر با نیازهای ویژه در تبریز ابراز کرد: معلمی در مدارس استثنایی طبیعتا به دلیل اینکه مخاطبان ما نیازهای ویژه‌ای دارند و روش تدریس باید متفاوت باشد، سخت‌تر است.
وی ادامه داد: استفاده از تکنولوژی‌های روز باعث متفاوت بودن کل فرایند تدریس می‌شود به همین خاطر معلم باید بیش‌تر تلاش کند و در اثر همین تلاش زیاد سال‌های خدمت این معلمان کمتر است.
قدمی اعلام کرد: معلمان مدارس استثنایی با ۲۵سال خدمت بازنشسته می‌شوند. به هرحال کار سخت هست ولی در عین حال عاشقانه نیز هست.
وی درباره مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: تعداد معلمان ورودی ما از دانشگاه تربیت معلم یک سوم معلمانی است که بازنشسته می‌شوند به همین خاطر مجبور خواهیم شد معلمانی با مجوزهای آزاد استخدام کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت  آموزش و پرورش، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان تصریح کرد: شعار ما کیفیت‌بخشی در حوزه‌های مختلف است و در همین راستا برنامه‌ریزی‌های فراوانی انجام می‌دهیم که از جمله آن‌ها به حمایت‌های دارویی و ارائه خدمات می‌توان اشاره کرد.


۲۱ مرداد ۹۶ – جذب ۱۷هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش از مهرماه 

اقتصادآنلاین : رئیس دانشگاه فرهنگیان از ورود ۱۷ هزار نیروی کادر جدید به آموزش و پرورش در مهر ماه سال‌جاری خبر داد.

محمود مهر محمدی با اعلام این خبر گفت: مهر ماه سال گذشته حدود ۲۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه وارد سیستم آموزش و پرورش شدند و برای مهر امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۷ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جذب وزارت آموزش و پرورش می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، وی درباره دانشگاه فرهنگیان و مأموریت‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه فرهنگیان بر اساس قانون و مقررات ملی، کار تربیت معلم را برعهده دارد، سال ۹۱ بود که اساسنامه دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام داد و ما در حال حاضر ۱۰۰ مرکز دانشگاهی در نقاط مختلف کشور داریم که کار تربیت معلم را انجام می‌دهند. البته در سال ۹۱ در اساسنامه آمده بود که ۶۱ پردیس دانشگاهی برای تربیت معلمان تأسیس شود اما به خاطر نگاه کمی مسئولان آن زمان حدود ۱۰۰ مرکز راه‌اندازی شد و ما هم‌اکنون در حال فعالیت در این مراکز هستیم.

او با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است و ما وظیفه تربیت نیرو را به طور جدی در سال‌های آینده برعهده داریم تأکید کرد: دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند جذب آنها در آموزش و پرورش بلامانع است. بنابراین ما با حساسیت ویژه دانشجو را پذیرش می‌کنیم. دانشجویان ما از سوی وزارت آموزش و پرورش گزینش می‌شوند و کار گزینش بسیار جدی است چرا که دانشجویان در بدو ورود استخدام دولت می‌شوند.

داوطلبان ورود به دانشگاه هم این را می‌دانند. در بخش علمی هم حساسیت ویژه‌ای داریم؛ داوطلبان در دو مرحله وارد دانشگاه می‌شوند آنها ابتدا در کنکور شرکت می‌کنند و باید رتبه حداقلی را به‌دست آورند البته رتبه آنها هم برای دانشگاه بسیار مهم است و بعد از آن مصاحبه می‌شوند تا سطح توان و گرایش‌های معلمی و جسمی آنها سنجیده شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دولت قبل در سال ۹۱ ترم دانشگاهی را از بهمن ماه آغاز کرد و رسماً فارغ‌التحصیلان ما هم در بهمن ماه می‌توانستند وارد چرخه آموزش و پرورش شوند؛ این موضوع برای آموزش و پرورش خوشایند نبود برای اینکه آنها در مهر ماه سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

ما برای اینکه بتوانیم این موضوع را جبران کنیم در تابستان ترم‌های تحصیلی گذاشتیم و دوره تحصیلی را از ۸ ترم به ۷ ترم کاهش دادیم که با پشت سر گذاشتن این ترم مهر ماه امسال ۱۷ هزار نفر وارد آموزش و پرورش می‌شوند. البته نیاز آموزش و پرورش بیشتر از این تعداد است.

بر اساس آنچه مرکز نیروی آموزش و پرورش اعلام کرده است تا سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰۰ هزار نفر از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و ما تا آن زمان باید سالی ۶۰ هزار نفر ورودی داشته باشیم . گرچه در برخی از سالها بر اساس اطلاعات نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ۹۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند و ما هم باید برای آن دوره‌ها فکری کنیم. محمدی با اشاره به اینکه تعداد استاد و دانشجو یک به ۹۰ است اظهار کرد: در دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی مشکلاتی داریم یعنی نمی‌توانیم میزان دانشجویان ورودی را افزایش دهیم چون به کیفیت آموزش لطمه می‌خورد؛ هدف تربیت یک معلم با کیفیت است، نمی‌خواهیم فقط آمار دهیم و آمارهایمان را بالا ببریم فکر کردیم غیر مستقیم از طریق درگیر کردن سایر دانشگاه‌ها معلم تربیت کنیم.

وی به بسته‌های تشویقی دانشگاه برای دانشجویانش اشاره کرد و گفت: برای ما مهم است که دانشجویان با استعداد و خلاق وارد دانشگاه شوند. البته تسهیلاتی که دانشگاه دارد بسیار وسوسه انگیز است چرا که پسران دانشجو از سربازی معاف می‌شوند و دانشجویان هم هر ماه حقوق می‌گیرند و استخدام دولت می‌شوند. ما امسال در نظر داشتیم که یک کمک هزینه تحصیلی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی به دانشجویان بدهیم و همچنین تسهیلات دانشجویی از قبیل وام تحصیلی، وام مسکن و کار دانشجویی در اختیار رتبه‌های برتر قرار دهیم.


خبر ۱۹ مرداد  ۹۶ – درخواست آموزش و پرورش از مجلس برای توقف طرح استخدام نیرویهای حق‌التدریس

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات از درخواست آموزش و پرورش به مجلس برای توقف طرح استخدام نیروی‌های حق‌التدریس خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند، انسان سازی را وظیفه اصلی معلم دانست و افزود: تعلیم و تربیت برای معلم ، نقش و رسالتی همسنگ انبیاء قائل است و در اغلب اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین از معلم به عنوان تاثیرگذارترین و اصلی ترین عنصر تعلیم و تربیت یاد شده  است.

مشاهده ادامه آگهی


خبر ۱۲ مرداد  ۹۶ – کمبود ۳۰۰ معلم در آبادان

عامر کعبی در گفت و گو با امتداد نیوز با قدردانی از تلاش جامعه فرهنگیان و مدیران و معلمان مدارس به پاس سپری کردن سال تحصیلی ۹۵-۹۶ از آنان به عنوان زحمت کشان بی ادعا در عرصه آموزش و پرورش یاد و اظهار کرد: در زمان حاضر بیش از ۳۰۰ معلم در سطح مدارس آبادان کمبود داریم و این سوای کمبود شدید در بخش نیروهای خدماتی مدارس است. وی از فرسودگی و کمبود لوازم کمک آموزشی از جمله میز و نیمکت های دانش آموزی، کمبود وسایل کارگاهی وآزمایشگاهی، نبود امکانات رفاهی برای خانواده‌های فرهنگیان، عدم پرداخت حق الزحمه های مختلف مربوط به سال گذشته فرهنگیان، عدم پرداخت سرانه به مدارس و دهها معضل دیگر افزود: به رغم آنکه وضعیت موجود در نه در حد نام و سابقه درخشان آبادان و نه شایسته معلمان است اما همواره شاهد تلاش فرهنگیان با تعصب آبادانی در جهت اعتلای وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان هستیم. کعبی با تاکید بر بدهی بیش از یک میلیارد تومانی مدارس به اداره برق تصریح کرد: از تمامی مسئولان اداره آموزش وپرورش، معلمان، دبیران و مدیران مدارس می خواهم تا ضمن حفظ روحیه ایثارگری خود، با برنامه محوری و کوشش بیشتر دست دردست هم داده و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود، آنچه را که شایسته مردم آبادان و سابقه درخشان آموزشی این شهر است را محقق کنیم. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از کمک های منطقه آزاد اروند به حوزه آموزش و پرورش گفت: از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می خواهیم تا به فرهنگیان، دانش آموزان و مدارس آبادان با هدف تقویت بنیه علمی که منجر به انسان سازی می شود توجه ویژه ای داشته باشد و با مشورت و دریافت نظر متخصصان و اهالی فن این مسیر را دنبال کند. کعبی همچنین از رئیس اداره آموزش و پرورش آبادان خواست تا با اطلاع رسانی هرچه بیشتر به شهروندان آبادان، آنان را در جریان کمبودها، مشکلات مدارس، نحوه ثبت نام دانش آموزان، وضعیت پوشاک آنها و نحوه انعقاد قرارداد با تولیدی های پوشاک قرار دهد. وی، کسب موفقیت های دانش آموزان آبادانی در رشته های مختلف علمی، معارف اسلامی، ورزش و هنر را یادآور شد و افزود: رسانه ها این موفقیت ها را با هدف ایجاد انگیزه و تحرک بیشتر میان کودکان، نوجوانان و جوانان به مردم اطلاع رسانی کنند . کعبی اظهار کرد: اطلاع مردم از موفقیت ها و کمبودهای آموزشی و پرورشی سبب افزایش تعامل آنان با آموزش و پرورش برای رفع مشکلات و کمک کردن به اجرای بهتر و سریعتر امور مدارس می شود. وی از عزم جدی خود به عنوان نماینده مردم در جهت پیگیری مشکلات و مسائل مبتلابه بخش آموزش و پرورش و کمک به حل آنان خبر داد و تصریح کرد: بی انصافی است اگر لحظه ای محبت ها، برنامه‌ریزی ها، تلاش ها وصبوری های این قشر ارزشمند و تاثیرگذار را نادیده بگیریم. /

خبر ۱۱ مرداد  ۹۶ – آغاز به کار پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۹۵ از مهر ماه سال جاری

 خبرگزاری تسنیم: طبق اعلام امور اداری وزارت آموزش و پرورش، پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی سال ۹۵ از اول مهر امسال با احراز شرایط به استخدام پیمانی پذیرفته خواهند شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، وضعیت صدور احکام استخدامی پذیرفته‌‌شدگان در آزمون سال ۹۵ وزارت آموزش و پرورش یکی از مباحثی است که به‌صورت جدی از سوی این افراد پیگیری می‌شود.
در همین رابطه خبرگزاری تسنیم، با پیگیری از امور اداری وزارت آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت صدور احکام پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵ این وزارتخانه با این پاسخ همراه بود که براساس اطلاعیه ۳۰ خرداد ۹۶ وزارت آموزش و پرورش پذیرفته‌شدگان نهایی، طبق تقویم زمانبندی شده در دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی شرکت خواهند کرد.
این افراد از تاریخ اول مهر ۹۶ به بعد نیز با احراز شرایط به استخدام پیمانی پذیرفته خواهند شد، اولین پودمان دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان در تابستان سال جاری در حال برگزاری است و افراد پس از موفقیت در آزمون مربوط از تاریخ اول مهر ۹۶ به استخدام پیمانی یک‌ساله پذیرفته خواهند شد و به تدریس موظف اشتغال خواهند یافت.
این افراد همزمان با اشتغال نسبت به گذراندن مابقی پودمان‌های دوره کارآموزی خود طبق شرایط و ضوابط دانشگاه اقدام خواهند کرد.


۵ مرداد ۹۶ – استخدام ۸ هزار و ۲۰۰ نفر امسال در آموزش و پرورش

خبرگزاری صدا و سیما: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸ هزار و ۲۰۰ نفر امسال در این وزارتخانه استخدام میشوند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فرزانه در حاشیه گردهمایی معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل آموزش وپرورش استان‌های سراسرکشور در تبریز افزود: آزمون استخدامی معلمان هفته اول شهریور برگزار میشود و پذیرفته شدگان پس از گزینش و مصاحبه از مهر ماه در دوره‌های کارورزی شرکت میکنند و از بهمن یا سال آینده در کلاسهای درس حاضر میشوند.
وی همچنین گفت: استخدام معلمان حق التدریس هم فقط از طریق آزمون انجام می‌گیرد.
به گفته وی در آموزش و پرورش ۲۱ هزار معلم حق التدریس آزاد وجود دارد که از ۶ تا ۲۴ ساعت در هفته تدریس می‌کنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علاوه بر معلمان حق التدریس آزاد، از چند سال پیش معلمان حق التدریس شاغلین بر اساس مجوزهای قانونی فعالیت می‌کنند.
فرزانه از پرداخت ماهانه حقوق معلمان حق التدریس آزاد بر اساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۶ خبر داد و افزود: حقوق معلمان حق التدریس شاغلین نیز از سه ماهه پایانی سال ۹۵ دیرکرد دارد که تلاش می‌شود در کارگروهی ویژه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه این مشکل حل شود.
در گردهمایی دو روزه معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل آموزش وپرورش استان‌های سراسرکشور در مورد مسایل امور مالی، اداری و تشکیلاتی، بودجه، پشتیبانی، رفاهی و با هدف اطلاع از آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و هماهنگی مجموعه برای تسریع امور بحث وتبادل نظر میشود.


۲۵ تیر ۹۶ – گسترش دانشگاه فرهنگیان راه حل بحران کمبود نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش 

خبرگزاری خانه ملت: عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزاری آزمون‌های استخدامی برای جذب نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش را روش صحیحی برای جبران کمبود معلم نمی‌داند.
علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص سرعت گرفتن شیب بازنشستگی فرهنگیان در آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه طی ۷ تا ۸ سال آینده حدود ۴۰۰ هزار نفر از معلمان سراسر کشور بازنشسته می شوند با چالشی جدی در آموزش و پرورش روبرو خواهیم شد؛ لذا اگر برای آن از هم‌اینک چاره‌اندیشی نشود معضلات جدی به وجود می‌آید.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برنامه منظم و مدونی در رابطه به جایگزینی نیروی جدید به مجلس داده نشده، به همین دلیل این موضوع به دغدغه جدی کمیسیون آموزش و تحقیقات مبدل شده است.
وی با اشاره به جلسات برگزار شده از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش، اضافه کرد: اگر چه جلسات متعددی در این رابطه با مسئولان امر برگزار شده، اما هنوز برنامه آنها برای عبور از این معضل مشخص نیست.
سلیمی با بیان اینکه تعداد ورودی‌های کنونی آموزش و پرورش نمی‌تواند جبران‌کننده این خلأ باشد، اضافه کرد: آموزش و پرورش برای جذب نیرو با خلأ قانونی روبرو نیست و این وزارتخانه می‌تواند با گسترش دانشگاه فرهنگیان به جذب تعداد بیشتری نیرو اقدام کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیروهای آموزش و پرورش باید با رویکرد تعهد، تخصص علمی و آگاهی به فوت و فن تدریس استخدام شوند، ادامه داد: متاسفانه اراده جدی در آموزش و پرورش برای حل این مشکل دیده نمی‌شود. از آنجا که دانشگاه فرهنگیان در جذب نیرو موفق نبوده، آموزش و پرورش سعی دارد از طریق آزمون استخدامی این خسران را جبران کند.


۲۱ تیر ۹۶ – جذب ۳۸ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش

خبرگزاری ایرنا :  عضو هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس مجمع نمایندگان گیلان از جذب ۳۸ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
اسداله عباسی نماینده مردم املش و رودسر روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت : در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرح جذب و ساماندهی ۳۸ هزار نیروی حق التدریس، معلمان پیش دبستانی و آموزش دهنده های با حداقل ۵ سوادآموز مربوط به سال ۹۱ براساس مدرک و رشته تحصیلی و تجربه کار براساس اولویت جذب و برای سال تحصیلی آینده به مرحله نهایی رسید.
وی با اشاره به ارائه این طرح به صحن علنی مجلس و تصویب در این ماه ، برای تبدیل به قانون و ابلاغ به دولت افزود :وزارت آموزش و پرورش مردادماه نسبت به جذب و ساماندهی برنامه ریزی و اقدام می کند.
عباسی گفت: وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ یعنی ۸ سال آینده به ۶۵۰ هزار معلم در رشته ها و مقاطع مختلف نیاز دارد که از دانشگاه فرهنگیان و تحصیلکرده های دانشگاهی براساس نیاز و برگزاری آزمون جذب می شود.


۱۸ تیر ۹۶ – آموزش و پرورش تا ۴ سال آینده نیاز به جذب ۲۳۸ هزار نیروی جدید دارد 

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، باید ۲۳۸ هزار نیروی جدید مورد نیاز را تا ۴ سال آینده جذب این وزارتخانه کند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار داشت: در سال‌های ۹۴ و ۹۵، دو آزمون استخدامی برگزار شد و در شهریور ۹۶ نیز سومین آزمون استخدامی برگزار خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اعلام دیرهنگام نتایج آزمون استخدامی ۹۵، تلاش می‌کنیم بخشی از دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی پذیرفته شدگان تا پایان شهریورماه سال جاری برگزار شود و بخش کارورزی و باقی‌مانده دروس آن همزمان با آغاز تدریس، در طول سال تحصیلی انجام گیرد.
چهاربند تصریح کرد: تمام اطلاعات سیستم بکفا از سامانه سناد تغذیه می‌شود و این اطلاعات براساس آمار و ارقامی است که استان‌ها و مناطق در این سامانه ثبت می‌کنند.
رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توزیع نیروی انسانی و تعداد کلاس‌ها، مواردی است که در حوزه ستاد تعیین می‌شود و سقف ساعات حق‌التدریس و مدیریت سایر موارد مرتبط با ساماندهی نیروی انسانی به کمیته برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شده است.
وی نسبتِ دانش‌آموزان به کل کارکنان را مبنای تخصیص نیرو دانست و افزود: سهمیه‌بندی‌ها با توجه به چهار گروه، معلمان، مدیران، کیفیت‌بخشی (شامل مشاوران، رابطان، مربیان)، خدمتگزاران و کارکنان اداری صورت می‌گیرد.
چهاربند عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند در ساماندهی بهینه نیروی انسانی کمک‌رسان می باشد، نسبت معلمان به کارکنان آموزشی است.
وی تصریح کرد: برای حفظ وضع موجود آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، باید تلاش کنیم ۲۳۸ هزار نیروی مورد نیاز تا ۴ سال آینده جذب این وزارتخانه شوند


۱۷ تیر ۹۶ – پذیرفته شدگان آزمون آموزش و پرورش مهر ۹۶ وارد مدارس می شوند

خبرگزاری ایرنا:  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان گفت: پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال ۹۵ وزارت آموزش و پرورش برای گذراندن دوره های مهارت آموزی از مهر سال جاری وارد مدارس می شوند.
نعمت اله موسی پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در موافقت با استخدام این افراد از آنجا که ذکر شده بود پذیرفته شدگان باید از اول مهر سال ۹۶ به استخدام در آیند، شرایط تازه ای بر آموزش و پرورش تحمیل و سبب شد وزیر آموزش و پرورش و مجموعه مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارتخانه به این جمع بندی برسند که دوره مهارت آموزی این افراد باید به شکل فشرده و کوتاه مدت به اجرا درآید.
به گزارش ایرنا، آزمون استخدامی ۱۰ هزار معلم برای آموزش و پرورش در قالب سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی، آبان سال ۹۵ از سوی سازمان سنجش کشور برگزار شد.
وی افزود: پس از گفت وگو و تبادل نظر میان دانشگاه فرهنگیان و وزارت‌ آموزش و پرورش، نظرات نهایی در شورای دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا مدلی از برگزاری دوره های آموزشی آزمون استخدامی سال ۹۵ اجرا شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: در مرحله اول آموزش، این پذیرفته شدگان باید در یک دوره آموزش فشرده متشکل از یک پودمان که خود دارای پنج تا هفت زیر پودمان است و از ۲۰ تیر ماه آغاز می شود و به مدت هشت هفته ادامه دارد، شرکت و در پایان این پودمان در آزمون های کتبی (ارزشیابی صلاحیت حرفه ای) حضور یافته و در صورت کسب حد نصاب ۶۵ درصد امتیاز، از اول مهر سال ۹۶ و به طور موقت وارد کار در آموزش و پرورش شوند.
موسی پور با بیان اینکه این افراد همزمان با کار، باید در پودمان دوم که متشکل از سه خرده پودمان است شرکت کنند، تصریح کرد: پودمان دوم متشکل از یک دوره کارآموزی است که از اول مهر سال ۹۶ آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.
به گفته وی، این دوره تماما در مدرسه و زیر نظر معلم راهنما انجام می شود و مهارت آموزان باید بر اساس نظرات معلم راهنما کار را دنبال کنند و کسانی که در پایان پودمان دوم امتیاز لازم را کسب کنند به گواهی صلاحیت حرفه ای دست پیدا می کنند که این گواهی مبنایی برای استخدام نهایی آنها در آموزش و پرورش خواهد بود.
موسی پور اظهار داشت: خرده پودمان دوم شامل دو درس است که مهارت آموزان با گذراندن این درس ها به روش مجازی، در پایان سال تحصیلی برای رفع اشکال به دانشگاه فرهنگیان مراجعه کرده و پس از شرکت در جلسات و رفع اشکال در مدت دو هفته، در آزمون های این دروس شرکت می کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: خرده پودمان سوم نیز شامل درس آموزش پژوهی است که مهارت آموز به طور مستمر با استاد خود در دانشگاه در ارتباط خواهد بود و باید بتواند تجربیات سالانه خود، سبک، چشم انداز و تصمیمات خود برای معلمی کردن را در قالب گزارش قابل انتشار تدوین کرده و در اختیار استاد درس بگذارد.
موسی پور حضور در این درس را توافقی بین استاد راهنما و مهارت آموز و نیز حضور در درس های مجازی را و گذراندن دوره در مدرسه را الزامی دانست و گفت: همزمان با فعالیت های پودمان دوم، برای مهارت آموزان فعالیت های فرهنگی نیز پیش بینی شده و فرد باید تجزیه و تحلیل خود در مدارس را به صورت گزارش تهیه کند.
وی اضافه کرد: در پایان پودمان دوم هر مهارت آموز علاوه بر اینکه باید در آزمون های جامع و پودمان اول شرکت کرده باشد، باید بتواند در پودمان دوم از فعالیت های فرهنگی و آموزشی خود در حضور داوران دفاع کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: آزمون بخش فعالیت های آموزشی لزوما حضوری است و حداقل دو استاد و یک معلم درباره تدریس مهارت آموز قضاوت خواهند کرد و بررسی بخش فعالیت های فرهنگی غیر حضوری است و فرد در نوشته و گزارش ها، شرایط دفاع از عملکرد فرهنگی خود را فراهم می کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان ۹۵ آموزش و پرورش که ۱۰ هزار نفر هستند، قرار بود از مهر سال ۹۶ وارد دوره آموزشی و پس از طی دوره در مهر ۱۳۹۷ وارد آموزش و پرورش شده و به عنوان معلم مشغول به کار شوند اما شرایط مندرج در این آزمون استخدامی و مسایل قانونی این موضوع باعث شد، آموزش آنان زودتر شروع شود که این گروه بتوانند از مهر ۱۳۹۶ به صورت موقت وارد کار شوند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان امسال از میان ۸ هزار نفر از پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال ۹۵ آموزش و پرورش در قالب ۲۱ رشته ۶ هزار و ۶۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می دهد و بیشتر از دو هزار نفر نیز نیز در دانشگاه شهید رجایی دوره های آموزشی را می گذرانند.
موسی پور یادآور شد: ظرفیت پیش بینی شده برای استخدام، در نوبت گذشته تکمیل نشد که علت های مختلفی دارد از جمله آنکه برای برخی از بوم های اعلام نیاز شده، متقاضی وجود نداشته و افرادی هم بوده اند که حد نصاب لازم را کسب کردند اما متقاصی رفتن به آن منطقه نبوده اند.
** بخش اول دوره آموزشی مهارت آموزان از ۲۰ تیرماه آغاز می شود
موسی پور در خصوص علت تاخیر یک ساله برگزاری دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵ آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: در فرایند آزمون، گزینش افراد و اعلام نتایج بر اساس ضوابط پیش بینی شده وزارت آموزش و پرورش، مسایل مختلفی همچون بومی گزینی و سهمیه ایثارگران و غیر ایثارگران مشکلاتی را به وجود آورده بود و منجر به این شد که نتایج در اواخر اسفند سال ۹۵ به گزینش آموزش و پرورش اعلام شود.
وی افزود: گزینش وزارت آموزش و پرورش نیز از زمان اعلام نتایج یک ماه تا ۴۵ روز کاری فرصت بررسی دارد. از این رو مجموعه این فعالیت ها باعث شد اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵ در هفته اول تیر ماه امسال اعلام شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اکنون با اعلام نتایج گزینش پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال ۹۵، به این افراد از ۱۴ تا ۱۶ تیر ماه فرصت داده شد تا به طور غیر حضوری و از طریق سامانه گلستان دانشگاه فرهنگیان مدارک خود را بارگذاری کرده و در ۲۰ تا ۲۳ تیر ماه برای شرکت در کلاس ها و ارائه مدارک خود به پردیس های دانشگاه مراجعه کنند.
موسی پور ادامه داد: پس از تایید ثبت نام، این افراد به عنوان مهارت آموز رسمی آموزش های خود را آغاز می کنند و نتیجه ثبت نام نیز به مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود.
وی خاطر نشان کرد: البته در میان این مهارت آموزان، کسانی هم هستند که در آزمون استخدامی سال ۹۴ شرکت کرده و در سال ۹۵ پس از حضور در دوره های آموزشی نتوانسته اند حد نصاب امتیاز که ۶۵ درصد است را کسب کنند، به همین علت باید مجددا در دوره آموزشی شرکت کنند.

** برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۶ بعدا تصمیم گیری می شود
موسی پور درمورد آزمون استخدامی سال ۹۶ سازمان آموزش سنجش کشور که هشت هزار نفر را برای وزارت آموزش و پرورش به عنوان سهمیه در نظر گرفته است، نیز گفت: پیش بینی اولیه این بود که آزمون این گروه به گونه ای برگزار شود که پذیرفته شدگان در این آزمون نیز با مهارت آموزان سال قبل در دوره های آموزشی شرکت کنند اما از آنجا که تاکنون چیزی اعلام نشده است پس از اعلام وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از مهارت آموزان نیز درباره نحوه شرکت در دوره های آموزشی تصمیم گیری خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگی با بیان اینکه ماموریت گرایی دانشگاه با پاسخگویی به موقعیت های اضطراری وزارت آموزش و پرورش معنی پیدا می کند، افزود: اکنون با توجه به نیازهای جدی این وزارتخانه باید شرایط لازم برای تامین نیروی انسانی فراهم شود و البته این مساله که افراد چگونه و کی پذیرش شوند وابسته به سیاست های کلی دولت، برگزاری آزمون استخدامی و سیاست سازمان سنجش آموزش کشور و قسمت گزینش وزارت آموزش و پرورش است.
موسی پور یادآورشد: در اجرای دوره های مهارت آموزی، مدیریت اقتضایی از سوی این دانشگاه حاکم شده و به تناسب شرایط، این دوره ها را برگزار کرده ایم و تمامی تلاش این است که کیفیت دوره ها حفظ شده و کسانی که از این دوره گواهی صلاحیت می گیرند واجد صلاحیت های حرفه ای باشند.
وی اضافه کرد: سعی می شود از امکانی که امروز برای استفاده آموزش و پرورش از ظرفیت های علمی کشور در آموزش عالی وجود دارد به بهترین نحو استفاده کرده و بویژه از آنجا که در یک دهه آینده نیازهای وزارتخانه به تامین نیروی انسانی افزایش می یابد با ایجاد شرایط اقتضایی به این نیازها در بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه های کشور جواب مثبت داده و به تربیت معلم باصلاحیت اقدام کنیم.
** مهارت آموزان از مهر ۹۶ حقوق دریافت می کنند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در خصوص دریافت هزینه از مهارت آموزان نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش تمامی هزینه آموزشی دوره را تقبل کرده و وجهی از مهارت آموزان برای آموزش دریافت نمی شود اما هزینه رفاهی از جمله اسکان و خوراک از افرادی که تمایل به استفاده از امکانات دانشگاه را داشته باشند، به تناسب قیمت جاری دانشگاه دریافت خواهد شد.
موسی پور همچنین عنوان کرد: مهارت آموزان بابت شرکت در دوره های آموزشی تابستان امسال حقوقی دریافت نمی کنند اما از اول مهر ماه ۹۶ و همزمان با شرکت در پودمان دوم دوره، حقوق دریافت خواهند کرد.
** ۱۰ هزار نفر در مهر ۹۶ به جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان می پیوندند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این دانشگاه در مجموع ۹۸ واحد آموزشی شامل ۶۴ پردیس و ۳۴ واحد تابعه دارد و تعداد دانشجو معلمان دوره های کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و ارشد ۵۵ هزار نفر است.
موسی پور اضافه کرد: از این تعداد ۴۰ هزار نفر دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته هستند که حدود ۱۴ هزار نفر آنان در مهر ماه امسال فارغ التحصیل شده و در عین حال با جذب ۱۰ هزار دانشجوی جدید، تعداد دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به ۳۶ هزار نفر می رسد.


۱۳ تیر ۹۶ – واگذاری اختیارات تعیین سهمیه استخدام حوزه تربیت بدنی به استان ها 

خبرگزاری مهر: سنندج- معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: سهمیه استخدام و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت بدنی به استان ها واگذارشده است.
به گزارش خبرنگارمهر، مهرزاد حمیدی امروز سه شنبه درگردهمایی معاونین تربیت بدنی و سلامت ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در سنندج گفت: سهمیه استخدام دبیر تربیت بدنی و مراقب بهداشت به استان ها واگذار شده است و باید برای دریافت سهمیه بیشتر تلاش شود.
وی عنوان کرد: اختیارات،تنظیم و تعیین کمبود نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت به استان ها سپرده شده است و انتطار می رود استانها از این ظرفیت بهره برداری کنند..
وی اظهارداشت: یکی از شاخص های موفقیت معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش را میزان کسب سهمیه استانی می دانم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بودجه سال ۹۷  آموزش و پرورش باید سهم حوزه تربیت بدنی را به ۴۰ درصد برسانیم.
حمیدی ادامه داد: علاوه بر مورد مذکور اجرای پروژه مهر هم به استان ها واگذارشده است که باید ظرفیت این پروژه در حوزه تربیت بدنی و سلامت تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه بسیار بالاست، اظهارداشت: ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه مهر در کشور هزینه می شود.
وی اجرای سند تحول بنیادین را میثاق اصلی رویکردها و اتخاذ سیاست ها در آموزش و پرورش خواند و گفت: سند تحول را تحلیل محتوا و تبدیل به پروژه های عملیاتی کردیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به مفاهیم و مندرجات سند پایبند هستیم و براساس آن عمل می کنیم.
حمیدی اضافه کرد: تربیت بدنی یکی از وفادارترین حوزه های عملیاتی و اجرایی به مفاهیم سند تحول بنیادین است.
وی اظهارداشت: براساس تحقیقی که سال تحصیلی ۹۰-۹۱ توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد، ۲۱درصد دانش آموزان اضافه وزن داشتند که این زنگ خطر ایجاد سونامی بسیاری از بیماری ها در آینده را به صدا درآورد.
وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده و توجه بیشتر به حوزه تربیت بدنی از روند چاقی دانش آموزان جلوگیری به عمل آمد.
حمیدی ادامه داد: براساس نتایج تحقیقات سال تحصیلی ۹۵-۹۶ که ۱۴ هزار۴۰۰ نفر را شامل می شد میزان چاقی دانش آموزان ۳/. کاهش پیدا کرده است.


خبر ۲۹ خرداد ماه ۹۶ – جزئیات استخدامی جدید آموزش و پرورش اعلام شد

علی نیا-  فراخوان چهارمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر برای دستگاه های مختلف در حالی از امروز منتشر می شود که آمار  جذب نیرو برای دستگاه های استان در استخدامی جدید نامشخص است؛ البته یک مسئول در اداره کل آموزش و پرورش جزئیاتی از تعداد نیروهای جدیدی  را که قرار است در این دستگاه جذب شوند اعلام کرد. به گزارش خبرنگار ما، در روزهای گذشته پیام هایی از طریق برخی از کانال ها در خصوص استخدام  از جمله استخدام در آموزش و پرورش بین شهروندان رد و بدل می شود در این بین افرادی که در پی یافتن شغل هستند با دیدن آگهی استخدام در فضای مجازی به شدت پیگیر می شوند و در نهایت به دلیل نبود منبع مطمئن دچار سردرگمی می شوند. برخی از شهروندان و متقاضیان کار در آموزش و پرورش از خبرهایی مبنی بر استخدام در این ارگان در کانال های تلگرامی درفضای مجازی می گویند و خواهان این هستند که بدانند آیا این منابع موثق هستند یا نه و برای پیگیری از وضعیت استخدامی  به کجا و چه سایتی مراجعه کنند.
 در همین حال معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما  از آغاز فراخوان ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش از امروز و  از طریق سایت سنجش خبر می دهد و از  داوطلبان متقاضی در استخدامی آموزش و پرورش می خواهد از این طریق اقدام کنند.در همین ارتباط ،یکی از متقاضیان استخدامی آموزش و پرورش با اشاره به این که مدت هاست منتظر شرکت در آزمون استخدامی است،گفت: چندی پیش آگهی استخدام فوری با مضمون استخدام ۱۵۰ مربی و معلم از سراسر کشور برای آموزش و پرورش با مدرک دیپلم به بالا در کانال های تلگرامی دست به دست می شد. «علی پناه »افزود: مشابه این پیام در فضای مجازی به وفور دیده می شود و در حال حاضر نمی دانم این منابع منتشر کننده چقدر معتبر است.
وی ادامه داد: با وجود این که تلاش کردم برای ثبت نام اقدام کنم، اما به کانال های مختلفی هدایت می شوم و در نهایت بی نتیجه  است.یکی دیگر از متقاضیان در استخدامی های آموزش و پرورش با اشاره به این که شنیده می شود آموزش و پرورش استخدامی دارد، گفت: بسیاری از دانش آموختگان علاقمند به کار در آموزش و پرورش در پی فراخوان آزمون استخدامی هستند، این درحالی است که برخی از سود جویان برای جذب عضو و افزایش  آمار با این شیوه سعی در جذب مخاطب دارند و باعث سردرگمی متقاضیان کار می شوند.«بهرامی» از متولیان مربوطه خواست برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد اقدامی انجام دهند. معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در همین ارتباط گفت:  منبع  درست اطلاعات در مورد استخدامی در آموزش وپرورش  سایت سازمان سنجش است.  «خوش آینه» ادامه داد: تنها سایتی که  آموزش و پرورش برای استخدامی  اعلام نیاز می کند سایت سازمان  سنجش است و در هیج جای دیگر آموزش و پرورش اعلام نیاز نمی کند.وی تصریح  کرد: امروز استخدامی های مورد نیاز  اعلام  و از پنجم  تیرماه  نام  نویسی آغاز می شود، البته این هم  از طریق سازمان سنجش اعلام می شود.وی با اشاره به این که امروز فراخوان استخدامی آموزش و پرورش ازطریق سایت سنجش اعلام می‌شود، بیان کرد: در این  استخدامی  بین ۲۰۲ تا ۳۰۲ نفر در استان  جذب آموزش و پرورش خواهند شد.وی گفت: تنوع رشته  در این استخدامی داریم  و افراد دارای شرایط می توانند برای شرکت در آزمون  استخدامی اقدام کنند.
وی یاد آور شد: قبلا  قرار بود ۲۵ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب شوند اما اکنون  به ۶ هزار نفر رسیده  است.در همین حال، معاون منابع انسانی سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی  به خبرنگار ما گفت: خراسان شمالی هیچ اطلاعی در رابطه با تعداد و پست هایی که برای استان در نظر گرفته شده و قرار است روز دوشنبه به شکل سراسری فراخوان شود، ندارد.«فرجی» افزود: از ۲ سال قبل تمامی استخدامی ها از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان سنجش و با هماهنگی وزارتخانه های متبوع برگزار می شود و از این رو اطلاعاتی در رابطه با تعداد نیرو و پست هایی که در استخدامی فراگیر برای خراسان شمالی در نظر گرفته شده است، نداریم.وی اضافه کرد:در حال حاضر ۴۲ درصد از پست های سازمانی خراسان شمالی خالی است و هر تعداد نیرویی که در فراخوانی که روز دوشنبه(امروز) منتشر می شود، برای خراسان شمالی جذب شود، باز هم نیاز استان تأمین نخواهد شد.وی با انتقاد از این گونه فراخوان برای جذب نیرو بیان کرد: با توجه به این که افرادی که در رأس کار در کشور قرار دارند و یک نسخه مشترک برای همه استان ها می پیچند، از وضعیت چارت های سازمانی و نیاز استان به شکل دقیق اطلاع ندارند، این شیوه جذب نیرو، استان را دچار مشکلاتی کرده است.وی اظهارداشت: بارها اعتراض خود به این شیوه جذب را اعلام کرده ایم اما متأسفانه نتیجه نداشته است. «فرجی» افزود: ما نیز مانند بقیه مردم امروز در فراخوان سراسری استخدامی که منتشر می شود، از تعداد و پست هایی که برای استخدام در خراسان شمالی در نظر گرفته شده است، مطلع خواهیم شد

۲۸ خرداد ۹۶ – جذب۳۸۷فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش خراسان جنوبی

خبرگزاری مهر : مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۳۸۷ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان سال تحصیلی آینده جذب آموزش و پرورش استان می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عباس لامعی با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از ۲۹ خرداد ماه اظهارکرد: تمام داوطلبان متقاضی شرکت در چهارمین آزمون استخدامی فراگیر برای وزارت آموزش و پرورش از این تاریخ تا ۵ مرداد ماه می‌توانند با مراجعه به وب سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند.
وی گفت: بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش شرایط ثبت‌نام، محل مورد تقاضا، ظرفیت‌های استخدامی به تفکیک واحدهای استانی، جنسیت، سن، شرایط عمومی، اختصاصی و همچنین تاریخ برگزاری چهارمین آزمون مشترک فراگیر در سایت اینترنتی سازمان سنجش درج می‌شود.
لامعی با اشاره به بازنشسته شدن قریب ۵۰۰ نفر از معلمین فرهیخته استان، تصریح کرد: ۳۸۷ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان سال تحصیلی آینده جذب آموزش و پرورش استان می‌شوند.


۲۵ خرداد ۹۶ – استان سمنان با کمبود ۲۲۰ معلم مواجه است 

خبرگزاری مهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه ۷۳۰ معلم استان شهریور ماه امسال بازنشسته می شوند، گفت: با کمبود ۲۲۰ معلم روبرو هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا جهان پیش از ظهر چهارشنبه در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه و کارشناسان ارزیابی و عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به میزبانی آموزش و پرورش دامغان با بیان اینکه در حال حاضر این اداره کل با کمبود ۲۲۰ نفر فرهنگی در مقاطع مختلف تحصیلی فعالیت می کنند، تاکید کرد: ۲۷۰ معلم امسال وارد آموزش و پرورش استان شدند در صورتی که تا پایان شهریور ماه سال جاری ۷۳۰ نفر بازنشسته می شوند که این کمبود باید جبران شود.
وی به پوشش کامل آموزش و پرورش برای تحصیل دانش آموزان در مناطق دور دست و روستاها استان سمنان اشاره و بیان داشت: ۵۰۰ دانش آموز در ۱۱۵ مدرسه روستایی و دور دست استان مشغول به تحصیل هستند.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان سمنان به بحث اهمیت انتخاب رشته ها پرداخت و اظهار داشت: ۲۵ درصد قبولی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مربوط به انتخاب رشته صحیح و بر اساس رتبه است.
جهان خاطر نشان کرد: توسعه متوازن و هدایت تحصیلی یکی از مهمترین برنامه های در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به علاقه مندی دانش آموزان به رشته تجربی از ۵۵۰ هزار نفر در رشته تجربی تنها پنج هزار نفر در رشته پزشکی و پیرا پزشکی پذیرش خواهند شد و این باعث می شود که دانش آموزان باید به رشته های فنی و کار و دانش روی آورند چرا که این موضوع بازار کار و اشتغال بهتری را به همراه دارد.
وی همچنین یادآور شد: ۱۱۰ هزار دانش آموز در یک هزار مدرسه استان سمنان و در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.
در این نشست پیرامون توسعه متوازن، ساماندهی نیروهای انسانی، هدایت تحصیلی، انتخاب رشته، اوقات فراغت و ثبت نام دانش آموزان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.


۲۳ خرداد ۹۶ – جذب ۱۲۴ ردیف استخدامی و ۴۹۴ دانشجوی تربیت معلم آموزش و پرورش لرستان 

باشگاه خبرنگاران جوان : مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در خصوص آزمون استخدامی این اداره امسال گفت: ۱۲۴ ردیف استخدامی از طریق آزمون روزهای آینده و ۴۹۴ دانشجوی تربیت معلم جذب آموزش و پرورش لرستان می‌شود.
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ دریکوند گفت: مقطع ابتدایی در برخی شهرستان‌های لرستان به شدت با کمبود نیرو مواجه است.
وی افزود: در دوره متوسطه دوم در برخی رشته جنس‌های استان مازاد نیرو وجود دارد و این در حالی است که تعادل نیرو‌ها در استان رعایت نشده است.
به گفته وی با افزودن پایه ششم در سیستم آموزشی تعادل در تعداد نیروهای این سطح و آموزش آنان انجام نشده و بازنشستگی تعدادی از معلمان نیز باعث کمبود نیرو شده است.
به گفته وی در سال گذشته ۱۶۲ نیرو در سطح استان جذب شد.


۲۲ خرداد ۹۶ – کمبود ۳۰۰ نیروی آموزشی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس : مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت:۵۰۰ نفر نیروی جدید فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان استان هستند اما با این وجود شاهد کمبود ۳۰۰ نیروی آموزشی هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، بهروز امیدی بعد از ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سال گذشته استان ما میزبان مسابقات سراسری ورزشی دانش‌آموزی بود که این مسابقات به خوبی برگزار شدند.
وی با اشاره به اینکه روند مطلوب برگزاری مسابقات سال گذشته ورزشی در چهارمحال و بختیاری باعث شد امسال به جای میزبانی یک رشته ورزشی سه رشته در استان برگزار شود، افزود: یکی از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش تفویض اختیار به استان‌ها است و تلاش بر این است که منابع مالی و انسانی به استان تفویض شود.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اکنون ۹۰۰ هزار فرهنگی در استان به مرز بازنشستگی رسیده‌اند، ادامه داد: ۵۰۰ نفر نیروی جدید فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان استان هستند اما با این وجود شاهد کمبود ۳۰۰ نیروی آموزشی هستیم.
امیدی خاطرنشان کرد: امسال بسیاری از سیاست‌های اداره کل آموزش و پرورش به شهرستان‌ها تفویض شدند.


۲۱ خرداد ۹۶ – جذب ۸ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در آزمون استخدامی امسال

باشگاه خبرنگاران جوان : وزیر آموزش وپرورش گفت: تاریخ دقیقی برای آزمون استخدامی هنوز مشخص نبوده اما تعداد پذیرش از این طریق را حدودا هشت هزار فارغ التحصیل درنظر گرفتیم.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد زمان برگزاری آزمون استخدامی امسال و تعداد پذیرش در این دوره عنوان کرد: هنوز تاریخ دقیقی برای آزمون امسال مشخص نکردیم اما قصد داریم تا قریب به هشت هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.
وی ادامه داد: متقاضیان بعد از قبولی در قالب دوره ای یکساله  زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره مهارت آموزی معلمی می‌بینند سپس جذب و استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش در مورد تعیین تکلیف شرایط سرپرستی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: تعیین وضعیت سرپرست این دانشگاه و تصمیم گیری در این باره نیازمند برنامه ریزی در این زمینه است.
دانش آشتیانی در خصوص گزینه ای پیشنهادی برای ریاست دانشگاه اظهار کرد: فعلا آقای مهرمحمدی در پست سرپرستی دانشگاه مشغول فعالیت بوده و برای گزینه پیشنهادی نظری ندارم.
وی در رابطه با اعتراض دادستانی نسبت به تبرئه دخترش از اتهام قاچاق کالا که امروز در رسانه مطرح شده، بیان کرد: اطلاعی از این اعتراض و چگونگی آن ندارم و این مساله باید از طریق قانونی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.


۱۷ خرداد ۹۶ – آغاز آموزش پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی از مرداد

خبرگزاری ایسنا : معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان جزئیات برگزاری دوره‌های آموزشی صلاحیت حرفه‌ای و کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان ماه سال گذشته آموزش و پرورش را تشریح کرد.
دکتر نعمت الله موسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: دوره پذیرش رسمی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال گذشته، مهرماه سال ۹۶ است و یکسال به طول می‌انجامد.
وی افزود: این افراد از مهرماه همزمان با شروع دوره‌های آموزشی وارد مدارس می‌شوند. برای ورود این افراد به دوره‌های آموزشی یک دوره آمادگی چهار تا شش هفته‌ای درنظر گرفته شده است که احتمالا از ۱۵ مرداد ماه شروع می شود و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این دوره برگزار می‌شود تا پذیرفته شدگان برای فعالیت عملی تدریس آمادگی کسب کنند عنوان کرد: دوره یکساله رسمی صلاحیت حرفه‌ای همزمان با فعالیت در مدرسه استمرار پیدا می‌کند.
موسی پور درباره زمان صدور احکام استخدامی این افراد افزود: احکام استخدامی پذیرفته شدگان از مهر سال ۹۷ و پس از اتمام دوره یکساله صلاحیت حرفه‌ای و کسب نمره قبولی در آزمون پایانی صادر می‌شود. این افراد از مهر امسال با هدف کارآموزی وارد مدارس می‌شوند و مدرسه محیط کارآموزی آنها خواهد بود و دوره‌های نظری را در دانشگاه می‌گذرانند.
وی درباره هزینه دوره آمادگی که در تابستان برگزار می‌شود گفت: دانشجویان باید در تابستان چهار واحد آموزشی بگذرانند. هر تصمیمی درباره هزینه ‌های آموزش دوره‌ها اتخاذ شود درباره این کارگاه‌ آموزشی هم مصداق پیدا می‌کند.


۱۱ خرداد ۹۶ – نتایج نهایی گزینش پذیرفته شدگان « آزمون استخدامی سال ۹۵ » تیرماه اعلام می شود

۱۱ خرداد ۹۶ –جذب هفت هزار نیرو با اجباری شدن پیش‌دبستانی در خوزستان

۱۱ خرداد ۹۶ –استخدام ۸۴۰ نیروی انسانی در آموزش و پرورش خراسان شمالی


۱۰ خرداد ۹۶ – پذیرفته‌شدگان مهر ۹۷ معلم می‌شوند 

خبرگزاری دانشجو : پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش ۷ ماه است که منتظر اعلام نتایج نهایی و آغاز دوره‌های آموزش معلمی هستند؛ طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش نتایج نهایی تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، نتایج سومین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در تاریخ ۶ دی ۹۵ اعلام شد، در این آزمون وزارت آموزش‌‌و پرورش به جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی پس از انجام مصاحبه علمی و گزینش اقدام می‌کرد.همچنین  به دلیل خالی ماندن برخی از ظرفیت‌ها، مجدد نتایج از سوی سازمان سنجش بررسی و اسامی برخی افراد نیز در مرحله تکمیل ظرفیت اسفند ماه سال گذشته اعلام شد.
پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مرحله مصاحبه علمی و گزینش را نیز طی کردند اما تا به امروز نتایج نهایی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام نشده است تا پس از آن دوره آموزشی پذیرفته‌شدگان توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار شود.
تعدادی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش از تاخیر ۷ ماهه در اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش ابراز نارضایتی کرده و عنوان کردند:با توجه به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در آبانماه ۹۵ و با گذشت بیش از ۷ ماه هنوز نتایج نهایی پذیرفته شدگان از سوی آموزش‌وپرورش اعلام نشده است در حالیکه در صفحه ۱۲ بند ۶ دفترچه استخدام قید شده است که احکام کارگزینی از تاریخ اول مهر ۹۶ صادر خواهد شد، اما با تعلل در اعلام نتایج  ممکن است پذیرفته‌شدگان به جای مهر ۹۶ از مهر ۹۷ وارد مدارس شوند در چنین حالتی از زمان برگزاری آزمون تا ورود به شغل معلمی بیش از ۱.۵ سال زمان می‌گذرد در حالیکه بسیاری از افراد شرکت کننده در این آزمون به حقوق این شغل نیاز دارند.
در دفترچه آزمون استخدامی دستگاه‌‌های اجرایی سال ۹۵ در رابطه با جذب نیرو در آموزش‌وپرورش آمده است: در صورت موفقیت در دوره یکساله مهارت‌آموزی، احکام کارگزینی با رعایت سایر ضوابط و مقررات از جمله تایید گزینش از تاریخ اول مهر ۹۶ صادر خواهد شد.

در همین رابطه شاپور محمدزاده سرپرست دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: اعلام اسامی تکمیل ظرفیت از سوی سازمان سنجش با تأخیر همراه بود و این سازمان لیست تکمیلی شامل اسامی ۶۰۰ نفر را روز گذشته به ما اعلام کرد، گزینش این افراد و اعلام نتایج نهایی یک ماه به طول می‌انجامد بر همین اساس احتمال برگزاری دوره‌های آموزشی در تابستان بسیار پایین است و  دوره‌‌ها مهر ماه توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود.
وی افزود: پذیرفته‌شدگان پس از گذراندن دوره آموزشی یک ساله از مهر ۹۷ به عنوان معلم وارد مدارس کشور می‌شوند.


۹ خرداد ۹۶ – اعلام نتایج نهایی گزینش پذیرفته‌شدگان استخدامی سال ۹۵ در تیرماه  

خبرگزاری ایسنا : سرپرست دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش از دریافت لیست ۶۰۰ نفره پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش از سوی سازمان سنجش خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا یک ماه دیگر گزینش معرفی شدگان مرحله تکمیل ظرفیت را نیز به اتمام برسانیم و نتایج نهایی را در تیرماه اعلام کنیم.
شاپور محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان ماه سال گذشته آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: گزینش و بررسی ۸۰۰۰ پذیرفته شده این آزمون انجام شده است و تا اکنون منتظر دریافت لیست تکمیلی از سوی سازمان سنجش بودیم که این لیست روز گذشته به دست ما رسید و بر این اساس باید بالغ بر ۶۰۰ نفر دیگر مورد گزینش قرار بگیرند.
وی درباره زمان انجام مصاحبه و گزینش لیست تکمیلی گفت: تلاش می کنیم تا یک ماه دیگر گزینش معرفی شدگان مرحله تکمیل ظرفیت را نیز به اتمام برسانیم و نتایج نهایی را در تیرماه اعلام کنیم.
سرپرست دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش افزود:به احتمال قوی دوره‌های یکساله صلاحیت حرفه‌ای پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان از ابتدای مهر ماه شروع شود. قرار است یک آزمون جدید دیگر نیز در خردادماه برگزار شود و ۱۰ هزار نفر دیگر جذب آموزش و پرورش شوند. تلاش می کنیم پذیرفته شدگان هر دو آزمون در مهرماه سرکلاس‌های دانشگاه فرهنگیان بنشینند.


۸ خرداد ۹۶ – بازنشستگی ۳۰۰ هزار معلم سونامی کمبود نیرو راه می‌اندازد

خبرگزاری ملت: عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت : بازنشستگی۳۰۰ هزار معلم تا پایان سال ۹۹، سونامی کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه به راه می‌اندازد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا محمد بیرانوندی اظهار داشت: تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال‌های آینده به مشکلی جدی تبدیل خواهد شد.
بنابر اعلام روز یک شنبه خبرگزاری ملت بیرانوندی افزود: برخی کارشناسان خروج ۶۰۰ هزار معلم از آموزش و پرورش در هشت سال آینده و جذب کم نیروی انسانی را به سونامی کمبود نیروی انسانی تعبیر می‌کنند.
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس دهم با بیان اینکه تا پایان سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ هزار معلم به سن بازنشستگی خواهند رسید، اظهار کرد: این روند ادامه خواهد داشت و تا سال ۱۴۰۴ نیز ۳۰۰ هزار معلم دیگر از بدنه آموزش و پرورش خارج می‌شوند که رقمی قابل تامل است.
بیرانوند با اشاره به اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی در عرصه آموزش و پرورش زیاد نیست و در سال‌های گذشته صرفا حدود ۹۲ هزار معلم آموزش دیده‌اند، تصریح کرد: نیروهای مورد نیاز تاکنون از طریق ماده ۲۸ قانون و مجوزهای مجلس و فارغ التحصیلان دانشگاه شهید رجایی تامین شده است اما در سال‌های آینده ادامه این روند پاسخگوی نیروی مورد نیاز نیست.
وی با تاکید بر اینکه مسوولان وزارت آموزش و پرورش باید در سال‌های ‌گذشته اقدام اساسی و جدی در راستای تربیت معلم انجام می‌دادند، یادآور شد: این در حالی است که هیچ گونه برنامه ریزی در این زمینه انجام نشده و از سه سال گذشته مسوولان به فکر رفع دغدغه تامین نیروی انسانی افتاده‌اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه برخی اقدامات در آموزش و پرورش نیز موجب شده تا نیاز به معلم بیش از گذشته شود، افزود: مثلا راه اندازی پایه ششم ابتدایی، پیش بینی افزایش هنرستان‌ها و نیاز به معلمان فنی و حرفه‌ای بیشتر منجر به افزایش نیاز به نیروی انسانی در برخی حوزه‌ها می شود.


۲۰ اردیبهشت ۹۶ – پیگیری اخذ مجوز برای جذب آزاد ۴۰۰ نیرو در آموزش و پرورش استثنایی

خبرگزاری ایسنا : رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از این پس سالانه ۶۰۰ نفر از همکارانمان بازنشسته می شوند در حالی که دانشگاه فرهنگیان در هر سال ۲۰۰ معلم متخصص آموزش و پرورش استثنایی را تربیت می‌کند. باید امسال برای جذب آزاد ۴۰۰ نفر اقدام کنیم که مراحل دریافت مجوز را می‌گذرانیم.
مجید قدمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش بازنشستگی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: طی چند سال آینده با خروج تعداد قابل توجهی از همکاران آموزش وپرورش استثنایی رو به رو خواهیم شد و باید نیروی مناسب را جایگزین آنها کنیم.
وی افزود: از حالا به بعد خروجی‌های ما سالانه ۶۰۰ نفر است در حالی که دانشگاه فرهنگیان در هر سال ۲۰۰ معلم متخصص آموزش و پرورش استثنایی را تربیت کرده و وارد سیستم تعلیم و تربیت می‌کند. باید امسال برای جذب آزاد ۴۰۰ نفر اقدام کنیم که مراحل دریافت مجوز را می‌گذرانیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه داریم تا از نیروهای توانبخشی استفاده کنیم عنوان کرد: به دنبال اخذ مجوز هستیم تا فارغ‌التحصیلان رشته توانبخشی طرح خود را در مدارس استثنایی بگذرانند و از ظرفیت و توان آنها استفاده کنیم.
به گفته قدمی، بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری به ۹۵ میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد رشد کرده است و اگر بخواهیم آن را با بودجه چهار سال گذشته مقایسه کنیم می‌توان گفت با رشد ۳۰۰ درصدی مواجهیم و نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی است.
وی تاکید کرد: به جرات باید اعلام کرد که ۹۰ درصد مشکلات آموزش و پرورش استثنایی توسط دولت حل شده است و ۱۰ درصد باقیمانده عمدتا مربوط به تجهیزات توانبخشی گرانقیمت است و تلاش می‌کنیم آن را طی برنامه ششم رفع کنیم.


خبر ۱۶ اردیبهشت ۹۶ – خبر اعلام فراخوان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هفته آینده

خبرگزاری صدا و سیما : سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی برای جذب ۱۵ هزار معلم جدید در آموزش و پرورش خبر داد.
یوسف نجفی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: فراخوان آزمون استخدامی آموزش و پرورش هفته آینده ازطریق رسانه‌ها و مطبوعات اعلام می‌شود.
وی افزود: آموزش و پرورش امسال علاوه بر جذب ۱۵ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی ۱۰ هزار نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان را نیز در مدارس به کار خواهد گرفت.
نجفی تاکید کرد: امسال هیچ معلم حق التدریس جدید در آموزش و پرورش جذب نخواهد شد و هیچ مجوزی برای جذب این نوع معلمان صادر نکرده ایم.
سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش گفت: به دلیل بازنشستگی و خروج بیش از اندازه معلم از آموزش و پرورش این وزارتخانه در سال‌های آینده با مشکل شدید کمبود معلم روبرو خواهد شد و البته قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در سال ۸۶ نیز مزید علت برای کمبود معلم در آموزش و پرورش شده است.
وی به پرداخت مطالبات فرهنگیان اشاره کرد و افزود: تمام بدهی‌های معلمان حق التدریس آزاد پرداخت شده است و پاداش پایان خدمت سال ۹۴ فرهنگیان نیز پارسال پرداخت و پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۵ نیز که رقمی معادل ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود تامین و پرداخت آن آغاز شده است.
نجفی گفت: آموزش و پرورش همچنان ۶۰۰ میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است که امیدواریم بتوانیم این بدهی‌ها را نیز در ماه‌های آینده پرداخت کنیم.
سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش افزود: حقوق معلمان حق التدریس از این ماه همزمان با حقوق سایر کارکنان رسمی آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.
وی تاخیر در پرداخت حقوق حق التدریس را پرداخت از ردیف سایر فصول اعتبارات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ اعتباری برای این ردیف در نظر گرفته نمی‌شد و این ماه پرداخت حقوق معلمان حق التدریس از ردیف دیگری به موقع پرداخت می‌شود.


۹ اردیبهشت ۹۶ – استخدام ۹۵۰ نفردرآموزش و پرورش استان بوشهر 

خبرگزاری ایرنا : مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت:درسال جاری باتوجه به نیاز استان ۹۵۰ نفر در مقاطع مختلف تحصیلی استخدام می شوند .
به گزارش ایرنا، ناصر کرمی پیش از خطبه های نماز جمعه بوشهر با بزرگداشت مقام معلم افزود: پارسال ۳۸۳ مدرسه دراستان بوشهر هوشمند سازی شد و هم اینک ۹۹ درصد پوشش تحصیلی در استان وجود دارد .
وی ادامه داد: یکهزار و ۷۶۰ مدرسه در استان بوشهر وجود دارد که ۲۰۴ هزار دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند .
کرمی بااشاره به وجود ۱۹ پژوهش سرای دانش آموز دراستان بوشهر اظهارداشت:۱۱۱ معلم و ۴۷۱ دانش آموز از شهدای استان هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآورشد:پارسال ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر دانش آموز به راهیان نور اعزام شدند .


۳ اردیبهشت ۹۶ – اخذ مجوز سهمیه استخدامی۴۰ هزارنفر در آموزش و پرورش ۹۶ 

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اخذ سهمیه استخدامی جدید مکاتبه کردیم، گفت: ۲ تقاضا داریم که شامل جذب ۲۵ هزار دانشجوی متعهد خدمت برای سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ و ۱۵ هزار نفر استخدام آزاد است.
سید حسن حسینی مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص جذب نیروهای جدید این وزارتخانه اظهار داشت: در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب ۱۰ هزار نفر، حدود ۲۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند؛ منتها ظرفیت خیلی از شغل‌محل‌ها، خالی ماند که بعد از مکاتبه با سازمان امور استخدامی، توانستیم بخشی را با تعیین حدنصاب تکمیل ظرفیت کنیم.
وی ادامه داد: در قانون آمده است هر کسی می‌خواهد در شغلی قبول شود باید یک حد نصابی را داشته باشد مثلا برای رشته‌ای، بالاترین نمره را در نظر می‌گیرند و پایین‌ترین حد نصاب، ۵۰ درصد نمره بالاترین نفر است و در آزمون آموزش و پرورش، مشکل ما این بود که خیلی‌ها، حد نصاب را نرساندند.
حسینی با بیان اینکه اگر ظرفیتی خالی بماند باید وقتی مجوز جدید می‌گیریم، این تعداد را به آن اضافه کنیم، افزود: افراد پذیرفته شده باید دوره مهارت‌آموزی یک‌ساله را بگذارنند و اگر در آن دوره موفق شوند، به استخدام در می‌آیند.
وی اضافه کرد: در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز شرط موفقیت در دوره یک ساله مهارت‌آموزی مطرح شده است و وقتی مسئولان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی اعلام کنند که پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، دوره و آزمون را با موفقیت طی کرده‌اند، این افراد پیمانی می‌شوند.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: از سهمیه ۵ هزار نفر دو سال پیش، حدود ۳۰۰ ظرفیت خالی ماند که بخشی برای سهمیه‌هایی بود که نمره را به حدنصاب نرسانده بودند و در سهمیه استان‌ سیستان و بلوچستان نیز برخی انصراف داده و برخی هم دوره یک ساله را با موفقیت طی نکردند.
وی با بیان اینکه در آگهی استخدامی سال ۹۶ می‌توانیم ظرفیت‌های باقیمانده را به ظرفیت جدید اضافه کنیم، اظهار داشت: در دو سال پیش از سهمیه ۵ هزار نفری، حدود ۹۴ درصد یعنی تقریباً ۴۴۰۰ نفر پیمانی شدند.
حسینی با اشاره به اینکه برای اخذ سهمیه جدید مکاتبه کردیم، گفت: ۲ تقاضا داریم که شامل جذب ۲۵ هزار دانشجوی متعهد خدمت برای سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ و ۱۵ هزار نفر استخدام آزاد است.
وی با بیان اینکه احتمالا در سال ۹۶، ۵۰ هزار نفر بازنشسته داریم، افزود: نامه‌نگاری با سازمان اداری و استخدامی برای دریافت سهمیه قبل در اواخر سال گذشته انجام شد.


خبر ۲۱ فروردین ۹۶ -اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درخصوص اعلام اسامی نهایی داوطلبان پذیرفته شده در سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۵ برای طی سایرمراحل استخدام پیمانی در وزارت آموزش و پرورش

برای مشاهده نتایج اینجا کلیک نمایید


۳۱ فروردین ۹۶ – هزارو ۳۱۹ نیروی جدید جذب آموزش و پرورش می شوند

خبرگزاری شبستان: معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال ۸۳۵ نفر از طریق آزمون و استخدام آزاد و ۴۸۴ نفر هم از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش می شوند و ۶۰۰ نفر از نیروها به جمع پیشکسوتان افزوده خواهند شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «قنبرعلی خوش آینه» معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی شامگاه چهارشنبه در نخستین نشست شورای آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: طی چهار سال گذشته این اداره کل در مجموع هزار و ۹۳۵ نفر نیرو استخدام و ۴۵۳ نفر هم به صورت حق التدریس جذب کرده است.
وی به کنترل نیروی انسانی در این اداره کل اشاره کرد و ادامه داد: طی سال ۹۲ در مجموع آموزش و پرورش ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل داشت و این در حالی است که در حال حاضر این تعداد به ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده ولی تعداد دانش آموزان نسبت به قبل افزایش داشته است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ کلاس ۶ پایه در استان دایر است، گفت: حداکثر در هر کلاس درس روستایی ۱۹ دانش آموز و در کلاس های شهری هم ۳۱ نفر حضور دارند با این همه، استان خراسان شمالی به دلیل پراکندگی روستایی رتبه ۳۱ نرم کلاس درس را دارد.
«خوش آینه» در ادامه به برنامه های پیش بینی شده در هفته معلم اشاره و عنوان کرد: همزمان با سه شنبه ۱۲ اردیبهشت، زنگ سپاس در تمام مدارس استان نواخته می شود و طی روزهای آتی این هفته هم همایش هایی ویژه تقدیر از ۳۰۰ معلم، ۵۴۰ پیشکسوت و ۳۵۰ معلم پویا برگزار می شود.
وی افزود: امسال یادواره ۷۱ معلم شهید روز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت در سه شهرستان برگزار خواهد شد و همچنین روز ۱۵ اردیبهشت هم پیاده روی خانوادگی در تمام شهرستان ها و مناطق آموزشی پیش بینی شده است.


۲۹ فروردین ۹۶ – بازنشستگی ۷۰ هزار تن در آموزش و پرورش و راه‌های جایگزینی نیروها

خبرگزاری ایسنا: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از بازنشستگی ۷۰ هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش در دو سال جاری خبر داد و راهکارهای موجود برای جایگزینی این نیروها را تشریح کرد.
علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند ساماندهی نیری انسانی در سال جدید اظهار کرد: آموزش و پرورش مشکلی برای ساماندهی نیروی انسانی ندارد اما چشم‌انداز نیروی انسانی که برای آموزش و پرورش ترسیم می‌شود نیازمند توجه جدی است و باید توسط این وزارتخانه و دولت پیگیری شود.
وی افزود: طی امسال و سال آینده ۷۰ هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش بازنشسته شده و خارج می‌شوند و نکته مهم آن است که ۷۰ درصد این نیروها مرد هستند، در حالی که معمولا ترکیب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اکثرا با زنان است اما در روند بازنشستگی‌ها برعکس آن در حال وقوع است و نیاز داریم برای جایگزینی این جمعیت، از ردیف‌های استخدامی استفاده کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، راهکاری برای این موضوع دیده شده است، گفت: براین اساس دولت مکلف شده برابر تعداد ردیف‌هایی که آموزش و پرورش برای استخدام درخواست می‌کند، اجازه جذب دانشجو از دانشگاه فرهنگیان و همچنین صدور مجوز ردیف‌های استخدامی از طریق دوره‌های یک ساله حرفه‌آموزی براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را بدهد، بنابراین اگر این دو مورد اتفاق بیفتد، مشکلی در این دو حوزه نداریم.
زرافشان تاکید کرد: اما اگر چشم‌انداز پنج ساله را مدنظر داشته باشیم، نیاز به تحرک زیادی در حوزه تامین منابع انسانی وجود دارد و باید برای مرتفع کردن این نیاز دست به یکدیگر بدهیم.
وی درباره چابک‌سازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز گفت: معمولا مدرسه و نیروی معلمی از چابک‌سازی مستثنی می‌شود. کسی که بازنشسته بشود نمی‌توان نیرویی به جای او جایگزین نکرد زیرا به معنای آن است که یا یک کلاس درس باید تعطیل شود یا باید دو کلاس با یکدیگر ادغام شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر هم چابک‌سازی بخواهد اتفاق بیفتد، باید در بخش اداری باشد.


۲۹ فروردین ۹۶ – استخدام ۸۸۹ نفر در اموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری صدا و سیما: چهارمحال و بختیاری، مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: امسال  ۸۸۹ نفر را بهاستخدام ۸۸۹ نفر در اموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری صورت  پیمانی و حق التدریس  به کار می‌گیریم که تعداد ۳۱۶ نفر استخدام پیمانی ( ماده ۲۸) ، ۱۰۰ نفر معلم حق‌التدریس و ۴۷۳  دانشجو متعد خدمت  هستند.
بهروز امیدی افزود: درسال گذشته در سه حیطه استخدام پیمانی  (ماده ۲۸) ، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان حق‌التدریس تعداد ۴۶۳ نفر به صورت رسمی به کار گرفته شدند.
به گفته وی ۱۸۵ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری در دو هزار و ۳۵۰ مدرسه  مشغول به تحصیلند.


۲۷ فروردین ۹۶ – استخدام هزار و ۳۲۵ نفر در آموزش و پرورش خراسان شمالی 

خبرگزاری صداوسیما: امسال ۴۸۸ نفر جذب مراکز تربیت معلم می شوند و ۸۳۷ دانش آموخته مقطع کارشناسی نیز از طریق ماده ۲۸ استخدام خواهند شد
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان شمالی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی امروز در نشست شورای معاونان و مدیراناستخدام هزار و ۳۲۵ نفر امسال در آموزش و پرورش خراسان شمالی آموزش و پرورش خراسان شمالی در جاجرم گفت: امسال ۴۸۸ نفر جذب مراکز تربیت معلم می شوند و ۸۳۷ دانش آموخته مقطع کارشناسی نیز از طریق ماده ۲۸ استخدام خواهند شد. براتعلی حاتمی افزود: این تعداد سه برابر ظرفیت استخدامی کشوری و با توجه به محرومیت استان، گام بزرگی است. وی گفت: در سه سال گذشته موفق به جذب دو هزار نفر در آموزش و پرورش استان شدیم. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به ارتقای رتبه این اداره کل در ارزیابی های جدید وزارتخانه گفت: برای اعتلای امر آموزش و پرورش، نیازمند یاری همه دستگاه ها هستیم.


۲۵ فروردین ۹۶ – اطلاعیه آموزش‌وپرورش در رابطه با استخدامی‌های سال ۹۴

خبرگزاری تیسنیم : مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افرادی که در آزمون استخدامی سال ۹۴ موفق به کسب حدنصاب امتیاز لازم نشدند همراه با قبول‌شدگان سال ۹۵ به مراکز دانشگاهی معرفی شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نتایج نهایی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شامگاه دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶ از سوی سازمان سنجش اعلام شد و براین‌اساس داوطلبان پذیرفته‌شده در سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و پرورش باید برای طی سایر مراحل قبل از استخدام (بررسی صلاحیت‌های عمومی، گواهی عدم سوء پیشینه، آزمایشات و معاینات پزشکی، تشکیل پرونده استخدامی و دوره مهارت‌آموزی) اقدام کنند.
مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدام پیمانی سال ۹۴ اعلام کرد: افرادی که به‌دلیل عدم مراجعه یا عدم کسب حد نصاب امتیاز لازم، موفق به گذراندن دوره مزبور نشده‌اند چنانچه دارای اعلام نظر مثبت از سوی هسته گزینش هستند، همراه با قبول شدگان آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ به مراکز دانشگاهی محل آزمون معرفی شوند.
مشخصات این افراد تا تاریخ ۵ اردیبهشت به اداره کل امور اداری ارسال شود تا پس از تأیید نهایی اقدامات لازم انجام شود.


۲۳ فروردین ۹۶ – آغاز دوره مهارت‌آموزی آموزش‌وپرورش تهران پس از گزینش

خبرگزاری تسنیم: نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش اعلام شد که براین اساس پذیرفته شدگان سه برابر ظرفیت باید مرحله گزینش را نیز طی کنند در همین رابطه آموزش وپرورش شهر تهران اطلاعیه‌ای صادر کرده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نتایج نهایی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شامگاه دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶ از سوی سازمان سنجش اعلام شد و براین اساس داوطلبان پذیرفته‌شده در سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و پرورش باید برای طی سایر مراحل قبل از استخدام (بررسی صلاحیت‌های عمومی، گواهی عدم سوء پیشینه، آزمایشات و معاینات پزشکی، تشکیل پرونده استخدامی و دوره مهارت‌آموزی) قدام کنند.
حسین سنجری معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی اداره کل آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه ۴۵۰ نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای شهرستان‌های استان تهران پذیرفته شده و مرحله مصاحبه را طی کرده‌اند و در مرحله تکمیل ظرفیت نیز ۱۷۰ نفر معرفی شدند که پس از طی مرحله مصاحبه علمی این افراد که سه برابر ظرفیت هستند از هفته آینده برای گزینش معرفی می‌شوند و پس از طی مراحل گزینش افراد تایید شده برای گذارندن دوره مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان می‌روند.
همچنین طبق اطلاعیه اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران، پذیرفته شدگان باید از مراجعه حضوری به این اداره خودداری کنند و از هفته آینده از طریق سایت آموزش‌وپرورش شهر تهران از منطقه خدمتی خود مطلع شوند و در تاریخ تعیین شده برای مراجعه به منطقه خدمتی تعیین شده، مدارک لازم را به همراه داشته باشند.


۲۰ فروردین ۹۶ – نتایج تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش امشب اعلام می‌شود

خبرگزاری تسنیم : مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌‌وپرورش از اعلام نتایج مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش‌‌وپرورش تا امروز خبر داد.
سیدحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی در آبان پارسال در ۵۳ شهرستان برگزار شد و ۲۳۳ هزار و ۴۲۱ داوطلب نیز برای شرکت در این آزمون استخدامی با یکدیگر رقابت کردند.
وی افزود: از مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۰ مجوز استخدامی، هفت هزار و ۵۰۰ نفر امتیاز  لازم را کسب کردند و پس از طی مرحله مصاحبه و گزینش به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی شدند اما تعدادی از ظرفیت‌ها خالی ماند.
مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نتایج مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش امشب اعلام خواهد شد.


خبر ۱۹ فروردین ۹۶: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش امروز یا فردا اعلام می‌شود (منبع: خبرگزاری فارس)

مدیرکل امور اداری و استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی این وزارتخانه ظرف امروز یا فردا از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ سیدحسن حسینی مدیرکل امور اداری و استخدامی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته، اظهار داشت: از ۱۰۶۰۰ مجوز استخدامی، حدود ۷۵۰۰ نفر امتیاز و حد نصاب لازم را کسب کردند و مصاحبه آنها انجام شد و این تعداد قبولی نهایی آموزش و پرورش هستند.

وی ادامه داد: مابقی افراد که حد مجاز شرایط لازم را نداشتند، ظرفیت خالی ما هستند و در آزمون‌های بعدی تعیین تکلیف می‌شوند.

حسینی با اشاره به اعلام نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه افزود: ظرف امروز یا فردا نتایج و اسامی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور اداری و استخدامی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: تلاش ما این است که مجدداً بتوانیم مجوز لازم برای استخدام را از سازمان امور اداری و استخدامی کشور دریافت کنیم تا بتوانیم در اولین آزمون استخدامی دستگاه‌های کشور، سهمیه‌ای داشته باشیم و اگر مجوزی در این خصوص دریافت کنیم، این سهمیه در آن لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به روند جذب نیروهای قبول شده در آزمون استخدامی، خاطر نشان کرد: بعد از اعلام قطعی نام افراد از سوی سازمان سنجش، اسامی این افراد به گزینش این وزارتخانه اعلام می‌شود و پس از آن، افراد به دانشگاه فرهنگیان برای گذراندن دوره یکساله معرفی می‌شوند.

حسینی متذکر شد: اگر تا فردا اعلام نتایج صورت گیرد، بخش گزینش ظرف ۲۰ روز آینده اسامی افراد را اعلام می‌کند و دوره یکساله آموزش آنان شروع می‌شود و به شرط گذراندن و موفقیت در این دوره، این افراد به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.


۱۳ فروردین ۹۶ – زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

خبرگزاری تسنیم : مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش زمان و نحوه اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نتایج سومین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در تاریخ ۶ دی ۹۵ اعلام شد و در این آزمون،‌ وزارت آموزش‌وپرورش به جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی پس از انجام مصاحبه علمی و گزینش اقدام کرد. با توجه به اینکه  تعدادی از ظرفیت‌های استخدامی آموزش‌وپرورش خالی ماند و مقرر شد تا این ظرفیت خالی تعیین تکلیف شود، لیست دیگری از سوی سازمان سنجش به آموزش‌وپرورش اعلام شد.
برخی داوطلبان اعلام کردند که آخرین مرحله مصاحبه تکمیل ظرفیت نیز در اسفند سال ۹۵ انجام شد و از زمان اعلام نتایج اولیه حدود سه ماه می‌گذرد اما هنوز نتایج نهایی اعلام نشده است و حدود ۳۰ هزار نفر هر روز را در استرس و دلهره سپری می‌کنند که چه زمانی قرار است نتایج نهایی اعلام شود؟
در همین رابطه سید حسن حسینی – مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفت: اعلام نتایج مرحله تکمیل ظرفیت از سوی سازمان سنجش با تاخیر همراه شد اما تلاش می‌کنیم از نخستین‌ روزهای کاری سال ۹۶ بحث معرفی افراد تایید شده در مرحله تکمیل ظرفیت را به گزینش خواهیم داشت.
وی افزود: پس از بررسی افراد توسط گزینش نتایج نهایی اعلام خواهد شد و دوره مهارت آموزی یک ساله در دانشگاه فرهنگیان از اردیبهشت ۹۶ آغاز خواهد شد تا پس از پایان این دوره آموزشی بتوانیم در تابستان امسال آزمون جامع را برگزار کنیم.
حسینی در رابطه با دلیل خالی ماندن ظرفیت‌ها گفت: برای برخی ردیف‌های شغلی داوطلب وجود ندارد یا نمره کسب شده کمتر از حد نصاب لازم است.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها