چگونه برنامه نویس استخدام کنید ؟

خودتان را یک کارفرما یا مدیر بخش یک شرکت فنی تجسم کنید. آیا می دانید چگونه یک مهندس نرم افزار یا مدیر سیستم خوب را استخدام کنید؟ متأسفانه، در کشور ما اکثر استخدام ها

بر اساس آشنایی قبلی کارفرما با متقاضی کار است و سابقه کار مفید و حرفه ای بودن در درجه دوم قرار دارد.

علاوه بر این، به نظر می رسد بسیاری از مدیران هنوز به صورت سنتی با متقاضیان کار مصاحبه می کنند و از شیوه اصولی استخدام اطلاع کاملی ندارند. جالب است بدانید در علم مدیریت امروزی رویه استخدام از دو مرحله تشکیل می شود:

نخست، افرادی را که به درد کار شما می خورند پیدا کنید و سپس آن ها را مجاب کنید که با شما کار کنند.

در حقیقت، در گام نخست باید مشخص کنید که از نیروی جدید چه انتظاری دارید، سپس، مصاحبه ای اصولی انجام داده و او را ارزیابی کنید. حالا چگونه فردی را که به نظرمان مناسب کار است، مجاب به کار کنیم؟

یک مصاحبه خوب که در آن شرکت یا سازمان خود را خوب معرفی کنیم، می تواند باعث شوق متقاضی کار برای کار با شما باشد.در ادامه مراحلی که می تواند در استخدام یک نیروی فنی مانند مهندس نرم افزار یا برنامه نویس به شما کمک کند، شرح داده شده است.

شرح وظایف تهیه کنید

سعی کنید شرح وظایف شما دو قسمت داشته باشد؛ قسمتی درباره وظایفی که متقاضی کار در بخش شما خواهد داشت و قسمتی نیز درباره مهارت هایی که متقاضی کار باید برای به دست آوردن شغل داشته باشد.

نیروهای خوب را در کنفرانس ها جستجو کنید

مهندسان فنی که در کنفرانس و سمینارها حضور می یابند می توانند نیروهای خوبی باشند، زیرا به دنبال افزایش سطح علمی و اطلاع از پیشرفت های علمی جدید هستند.

همچنین می توانید در وب سایت شرکت یا روزنامه آگهی استخدامی چاپ و تقاضای ارسال رزومه کنید.

فقط دقت کنید که رزومه کارشناسان فنی به خصوص مهندسان نرم افزار باید توسط مدیران فنی و مسلط به علم IT بررسی شود. معمولاً قسمت پرسنلی شرکت ها نمی توانند افراد شایسته و فنی را از روی رزومه آن ها شناسایی کنند.

حرفه ای مصاحبه کنید

قبل از این که با او مصاحبه کنید، مطمئن شوید عکس او را دیده و رزومه اش را کاملاً خوانده اید. در این صورت وقتی او را برای اولین بار می بینید غریبگی نمی کنید و احساس می کنید قبلا ً هم او را دیده اید و از کارهایی که انجام داده مطلع هستید. با این کار صمیمیت بیشتری با او خواهید داشت و تأثیر مثبتی روی او خواهید گذاشت.

بهتر است پس از سلام با او سریع مصاحبه و پرسش را آغاز نکنید، چند دقیقه ای با او احوال پرسی کرده و از او پذیرایی کنید. در حین مصاحبه سؤالات مختلفی را مطرح کنید و از سؤالات تکراری اجتناب کنید. همچنین سعی کنید این گونه وانمود نکنید که از او بهتر می دانید باید متوجه این نکته باشید که هدف از مصاحبه این است که او را ارزیابی کنید نه آن که ادعا کنید که تجربه و اطلاعات فنی شما از او بیشتر است.

با مهندس نرم افزار مصاحبه فنی کنید

مسئله ای نرم افزاری را توضیح دهید و از او بخواهید راه حل های ممکن آن مسئله را توضیح دهد. سؤالات فنی که مطرح می شود باید با یکدیگر مرتبط باشد. به عنوان مثال: آیا به زبان سی شارپ آشنایی دارید؟ فکر می کنید فرق این زبان و ++C چیست؟ به Apache آشنا هستید؟ چه زبان برنامه نویسی تحت وبی با این وب سرور سازگاری زیادی دارد؟ آیا می توان زبان PHP را در IIS ویندوز هم اجرا کرد؟ تفاوت ASP و PHP چیست؟ و سؤالات مرتبط با هم دیگر…

او را در پروژه های عملی ارزیابی کنید

پس از پرسش های فنی و تئوری از او بخواهید مثلاً یک برنامه کوچک به زبان جاوا بنویسد. حتی اگر وقت این کار را ندارید از او بخواهید قسمتی از برنامه نوشته شده را تحلیل کند و بگوید به چه روش های دیگری می توانست آن ماجول را تهیه کند.

علا وه بر آنچه ذکر شد، در نظر گرفتن موارد زیر نیز حائز اهمیت است:

۱- یک مهندس نرم افزار باید بتواند کتاب های زبان اصلی را به راحتی بخواند. در نتیجه از او بخواهید قسمتی از یک کتاب فنی نرم افزار را بخواند و برای شما توضیح دهد.

۲- یک مهندس نرم افزار علاوه بر داشتن دانش نرم افزاری باید بتواند با پایگاه های داده کار کند، پس می توانید چند سؤال فنی در مورد پایگاه داده از او داشته باشید.

۳- مطمئن شوید مهندس نرم افزاری که استخدام می کنید فن نگارش خوبی دارد و می تواند مستندات تهیه کند (مشکل بسیاری از مهندسان نرم افزار این است که حوصله نوشتن مستندات برنامه ها را ندارند).

۳- یک برنامه نویس خوب باید از متدلوژی های نرم افزاری مطلع بوده و بتواند در تیم های پروژه حضوری فعال داشته باشد.

۴- یک مهندس نرم افزار باید کارشناس خوش فکری هم باشد. برای همین می توانید در مصاحبه با او یک یا دو سؤال هوش هم مطرح کنید.

۵- اگر مهندس نرم افزار خوبی را شناسایی کردید، سعی کنید سریع او را استخدام کنید، زیرا ممکن است او رزومه خود را به چند شرکت دیگر هم فرستاده باشد و اگر در رویه استخدام تأخیر زیادی داشته باشید، ممکن است او را فراری دهید.

البته باید مطمئن شوید که او به کار کردن در شرکت شما راضی و خوشحال است و قصد کار به مدت طولانی را دارد. بدیهی است یکی از فاکتورهای مهمی که می تواند یک نیروی فنی و مستعد را به مدت طولانی در شرکت شما پای بند کند، دستمزد کافی است.

توجه کنید که حقوق یک مهندس نرم افزار به نسبت از حقوق یک کارمند یا حتی کارشناس معمولی اداری بالاتر است. دستمزد کم باعث دلسردی او می شود.

درباره مراحل استخدام مهندسان نرم افزار حرفه ای نکات زیادی باقی مانده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این که چه کسی را می توان مهندسان نرم افزار حرفه ای نامید می توانید به مقاله «مهندس نرم افزار حرفه ای کیست؟» شماره ۷۲ ماهنامه شبکه مراجعه کنید.

منبع:

  • امین صفایی، ماهنامه شبکه – مرداد ۱۳۸۶ شماره ۹۱
    به نقل از سایت کسب و کار

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها