تخلف آشکار برخی کاریابیها و دریافت وجه نقد از کارجویان

دبیرانجمن صنفی کاریابیهای بین المللی کشور با بیان اینکه اگر کاریابیها در زمان معرفی افراد به کارفرما غیر از سفته ۱۰۰ هزار تومانی وجه نقد و یا ضمانت دیگری دریافت کنند، تخلف کرده اند، گفت: فراخوان بی مورد کارجو بدون توجه به توانمندی وی و درخواست کارفرما نیز خارج از چارچوب آئین نامه و تخلف محسوب می شود.
حسن کرباسی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که برخی کاریابیها بی جهت و بدون بررسی تخصص و توانمندی افراد، کارجویان را برای اعزام به بنگاههای مختلف فراخوان می کنند، گفت: در این زمینه دولت موظف است تا زمینه های ایجاد مشاغل جدید را فراهم کند تا کاریابیها مجبور نباشند برای کسب درآمد تخلف کنند.

فراخوان بی دلیل کارجویان تخلف است

دبیرانجمن صنفی کاریابیهای بین المللی کشور اظهار داشت: کاریابیها موظف هستند تا ضمن شناسایی ظرفیتهای بازار کار، پتانسیل متقاضی شغل را نیز بشناسند تا از این طریق ارتباط مناسبی بین کارجو و کارفرما برقرار شود.

کرباسی ادامه داد: این نوع مسائل و مشکلات در دو صورت می تواند اتفاق بیفتد به نحوی که اگر کاریابی بدون بررسی تخصص، مهارت و درخواست افراد، آنها را به بنگاهها و واحدهایی که درخواست نیرو می دهند معرفی کنند، تخلف کرده اند ولی اگر خود فرد کارجو این درخواست را داشته باشد، مسئله فرق دارد.

وی با ذکر این مطلب که اعزام کارجو به بنگاه غیرمرتبط با توانمندی فرد تخلف از سوی کاریابی محسوب می شود، افزود: با توجه به گسترده شدن فعالیتها، دولت موظف است تا ضمن اندیشیدن تمهیدات لازم، شرایط آموزش و ارتقای سطح تخصصی کاریابیها را نیز ایجاد کند.

تدوین آئین نامه آموزش کاریابیها

این مقام مسئول کاریابی با انتقاد از اینکه هم اکنون دولت در خصوص ارائه آموزشهای قبل از صدور مجوز کاریابی و همچنین در حین کار برنامه ای ندارد، گفت: در این رابطه برنامه ای تدوین شده است که در قالب آن مدیران کاریابیها قبل از دریافت پروانه فعالیت و صدور مجوز باید دوره های ویژه ای را ببینند و سطح توانمندی آنها نیز در قالب آزمون مشخص شود.

به گفته کرباسی، برگزاری دوره های سالیانه تخصصی کاریابی و شناسایی ظرفیتها و پتانسیل ها از جمله موارد دیگر مدنظر این آئین نامه است.

دبیرانجمن کاریابیهای بین المللی کشور همچنین در خصوص وضعیت تضمین ها و دریافتی هایی که هم اکنون بر اساس قانون باید توسط دفاتر کاریابی صورت گیرد به سفته ۱۰۰ هزار تومانی اشاره کرد و بیان داشت: کاریابیها باید مطابق آئین نامه از کارجویان در زمان معرفی به کارفرما فقط سفته ۱۰۰ هزار تومانی معادل حق الزحمه خود دریافت دارند.

سفته ضمانت اجرایی ندارد

وی هرگونه دریافت وجه نقد و یا به ضمانت گرفتن شناسنامه و یا کارت ملی افراد توسط کاریابیها را خارج از آئین نامه و تخلف محسوب کرد و اظهار داشت: البته در زمینه وصول سفته ها که مشکلاتی را نیز به همراه دارد، کانون و کاریابیها نظر اصلاحی و تغییر تضمین را دارند.

کرباسی در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی به جای سفته پیشنهاد شده است؟ افزود: پیشنهاد شده است که هر چیز دیگری که قابل وصول باشد جایگزین سفته در تضمین معرفی کارجویان به کارفرمایان شود هرچند که در این زمینه هر دریافت دیگری تخلف خواهد بود.

سلیقه به جای قانون

به گزارش مهر، در حال حاضر بر اساس قوانین و آئین نامه های موجود، کاریابیها در زمان معرفی کارجویان و متقاضیان شغل به کارفرمایان و بنگاههای درخواست کننده نیروی کار فقط مجاز به دریافت سفته ۱۰۰ هزار تومانی بابت ضمانت معرفی هستند و هر نوع دریافت وجه نقد و یا درخواست شناسنامه، کارت ملی و هر چیز دیگری تخلف از اجرای قوانین محسوب می شود.

متاسفانه برخی از کاریابیهای متخلف به جای اجرای آئین نامه و دستورالعمل به کار بردن سلیقه های شخصی خود را بیشتر مورد توجه قرار می دهند و با علم به ناآگاهی کامل کارجو به قوانین موجود، از وی درخواست وجه نقد و موارد دیگری که ذکر شد می کنند.

نکته جالب اینکه برخی کاریابیها علاوه بر تخلف در این زمینه ها، از افراد کارجو می خواهند که در یک فرصت دیگری از دو هفته تا یکماه آینده به کاریابی مراجعه کنند و وجهی را که بابت معرفی به کارفرما به امانت نزد کاریابی گذاشته اند را به اضافه سفته ۱۰۰ هزار تومانی خود، البته در زمانی که مذاکرات کارجو و کارفرما به نتیجه نرسد پس بگیرند که این موضوع در خصوص اینکه کاریابی متخلف بدون توجه به تخصص، توانمندی و درخواست متقاضی کار وی را به هر بنگاهی که درخواست نیرو کرده باشد معرفی می کند که به خودی خود نتیجه کار نیز مشخص است هم صدق می کند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها