گوگل فرمت WebP را برای مقابله با JPEG معرفی کرد

گوگل فرمت جدیدی به نام WebP را برای تصاویر معرفی کرد.

تقریبا تمام عکس ها و تصاویری که شما در محیط وب مشاهده می کنید به فرمت JPEG هستند اما گوگل تصمیم به تغییر آن را دارد. براساس آنچه گوگل اعلام کرده است تصاویر در این فرمت در مقایسه با سایر فرمت ها حجم کمتری داشته و در نتیجه سریعتر بار می شوند و از ترافیک شبکه تا حد زیادی می کاهند. گوگل میگوید یک تصویر در فرمت کدباز WebP در حدود ۴۰ درصد کوچکتر از همان تصویر در فرمت JPEG است.

از نظر کیفیت تصاویر JPEG و WebP هر دو در یک رده قرار می گیرند.هر دو فرمت با فشرده سازی اطلاعات یک تصویر آن را به گونه ای بازسازی میکنند که تصویری با کمترین حجم و در عین حال با کمترین افت کیفیت حاصل شود.

اما WebP برای آنکه موفق شود با یک چالش بزرگ و اساسی روبروست.JPEG به حدی محبوب و پذیرفته شده است که امروزه تمام ابزارها و دستگاه های دیجیتالی مرتبط از دوربین های دیجیتال،گوشی های موبایل تا وبسایت های میزبان تصاویر نظیر فلیکر و توییت پیک آن را به رسمیت می شناسند و جایگزین کردن فرمت جدید حداقل در آینده کوتاه مدت کاری غیرممکن به نظر می رسد اما اگر یک شرکت توانایی انجام این کار را حال حاضر داشته باشد آن شرکت Google است.

گوگل پیش از این نیز دست به اقداماتی مشابه در زمینه فرمت ویدیویی زده است و مدتی پیش فرمت WebM را در کنفرانس Google I/O معرفی نمود.فرمتی که خصوصا در زمینه ویدئوهای برخط تحولی جدی را ایجاد می نماید. اما نباید فراموش کرد که گوگل در زمینه ویدئوهای آنلاین یک ابزار بسیار مهم را در اختیار دارد : YouTube و گوگل با کمک این ابرسایت ویدئوی آنلاین خود در حال گسترش و شناساندن قابلیت ها و توانایی های WebM هست. در زمینه تصویر نیز اگرچه گوگل، پیکاسا دومین سایت اشتراک گذاری محبوب جهان را در اختیار دارد اما همچنان در زیر سایه Flickr که متعلق به یاهو است در حال حرکت است. گذشته از آن راضی کردن شرکت های تولید کننده نرم افزار و سخت افزار برای پشتیبانی از این فرمت کاری زمانبر است؛کاری که گوگل از مدتی قبل در حال انجام آن است.

اما از طرف دیگر گوگل، Google Chrome مرورگر وب خود را نیز دارد که حالا ۱۰% از سهم بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار دارد و طی هفته های آینده پشتیبانی از این فرمت جدید را در مرورگر خود قرار خواهد داد. آنها همچنین در نظر دارند تا نرم افزاری را برای تبدیل فرمت تصاویر به این فرمت ارائه دهند تا کاربران بتوانند خودشان در مورد مزایای این فرمت اظهار نظر کنند.

آیا شما فکر میکنید گوگل با امکانات و توانایی هایی که دارد بتواند با فرمت محبوب و قدیمی JPEG رقابت کند ؟

نوشته‌های دیگر

© کلیه حقوق این نوشته برای پارسیش محفوظ است. کپی‌کردن تمام یا قسمتی از آن بدون لینک به مطلب اصلی غیرمجاز می‌باشد.

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها