کمبود پرستار یک معضل جهانی است/ ضرورت تغییر در میزان پرداختی پرستاران

اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: جامعه پرستاری کشور از یک جمعیت ۲۰۰ هزار نفری برخوردار است و  امسال  ظرفیت پرستاری در دانشگاه ها افزایشی  در حدود ۱۰۰۰ نفر را نشان می دهد.

وی ادامه داد: مهاجرت‌ تعداد محدودی از پرستاران به خارج از کشور در برابر جمعیت فعال ۲۰۰ هزار نفری پرستاران معضل‌ خاصی را در خدمت‌رسانی به مردم  ایجاد نمی‌کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه امروزه  به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌های آزاد پرستاری به وسیله اشخاص حقیقی هستیم، افزود: هنگامی که متوسط حقوق پرستاران در دنیا مبلغی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار است در چنین شرایطی وسوسه‌ مهاجرت برخی از همکاران به کشورهای کانادا، استرالیا و حتی حاشیه حوزه خلیج فارس بیشتر می‌شود.

دالوندی عنوان کرد: اکنون کمبود پرستار در مراکز درمانی نه تنها مشکل ایران  بلکه  یک معضل جهانی است و به دلیل شرایط کاری، پرستاران مجبور می شوند از کشوری به کشور دیگر برای کار  مهاجرت کنند.

وی تأکید کرد: در دوره‌ای می‌خواستند که تربیت پرستاران را به شکل بیمارستانی تغییر دهند اما امروزه تربیت این نیرو با همکاری  بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پرستاری انجام می‌شود.

تعیین حداقل حقوق پرستاری براساس درآمد سرانه کشور

دالوندی ادامه داد: ICM با همکاری سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد مبتنی بر درآمد سرانه هر کشور  حداقل حقوق دریافتی را برای پرستاران مشخص و به طور رسمی به دنیا اعلام کند که بر اساس آن هر کشوری باید از این قاعده به طور کامل تبعیت‌ داشته باشد.

وی اظهار کرد: وقتی کشوری حداقل امکانات را به پرستاران ارائه می‌دهد این افراد روی به مهاجرت به منطقه‌ای دیگر می‌آورند البته هم پرستاران نباید انتظارات بیش از حد داشته باشند و درآمد خود را با رشته پزشکی مقایسه کنند.

لزوم افزایش ۵۰ درصدی مشاغل با زمینه کار بین المللی

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه بازار کار پرستاری بسیار خاص است، اظهار کرد: بر اساس تبصره ۱۰ ماده ۴۸، ۵۰ درصد افزایش دستمزد‌ برای افرادی که زمینه کار بین‌المللی دارند باید اجرا شود که این قانون در خصوص پرستاران کاملا  صدق می کند ولی متأسفانه مشکلات بودجه‌ای وزارتخانه‌ محدودیتی برای اجرای قانون درباره  پرستاران شده است.

وی یاد آور شد: تعداد زیادی از کارکنان در بخش های مختلف حوزه سلامت از رشته های غیربهداشتی بوده و همین مسئله باعث ایجاد مشکلات مختلفی  می‌شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها