وزارت بهداشت در نظر دارد ۵۰ هزار پرستار تربیت‌شده را طی چه مدتی استخدام کند؟

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با طرح این پرسش که وزارت بهداشت در نظر دارد ۵۰ هزار پرستار تربیت‌شده را طی چه مدتی استخدام کند؟ گفت: تا ۴ سال آینده ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند اما وزارت بهداشت طی چه مدت این تعداد نیرو را جذب خواهد کرد؟

«حسین علی‌نسائی» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نظام پرستاری تهران با بیان این‌که اغلب پرستاران بومی هستند، اظهار کرد: این افراد اغلب وضعیت مناسب برای آمدن به تهران را ندارند از این‌رو باید زمینه مناسب برای پذیرش بومی فراهم شود.

وی با بیان این‌که با خارج شدن یک رشته از حالت آکادمیک سلامت مردم تهدید می‌شود، افزود: همواره این پرسش در اذهان مردم متبادر می‌شود که سلامت مردم در آینده به‌دست چه کسانی خواهد افتاد؟

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که هم‌اکنون شرایط آموزش عمومی و آکادمیک در بیمارستان‌های کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نه امکانات آموزشی و نه اعضای هیئت علمی بالینی در مراکز آموزشی درمانی وجود ندارد و آموزش مباحث تئوریک بر سر بالین بیمار امکان‌پذیر نیست.

علی‌نسائی با بیان این‌که محیط بیمارستان‌ها صرفا فضای آموزش کارورزی است، خاطرنشان کرد: همه رشته‌های آکادمیک به دو بخش برای آموزش نیاز دارند یکی محیط کارورزی که باید محیط بیمارستانی باشد که با افزایش شمار دانشجویان می‌توان به تعداد بیمارستان‌های آموزشی اضافه کرد

وی با بیان این‌که در هیچ رشته دانشگاهی حتی مهندسی محیط کارآموزی محیطی مناسب برای ارائه دروس تئوریک نیست، افزود: به‌عنوان مثال پروژه‌های ساختمانی محلی برای آموزش تئوریک مباحث مهندسی عمران نیست.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که می‌توان برای جبران کمبود پرستار در استان‌های کشور پذیرش بومی را به دفترچه کنکور سراسری الصاق کرد، یادآور شد: به‌عنوان مثال بیمارستان‌ها می‌توانند در صورت کمبود نیروی انسانی درخواست پذیرش نیرو کنند و در دفترچه کنکور سراسری ذکر شود.

علی‌نسائی با بیان این‌که با اجرای طرح تحول سلامت عملاً برای جامعه پرستاری کشور تحولی رخ نداد، افزود: این در حالی است که ۶۰ درصد کادر درمان را جامعه پرستاری تشکیل می‌دهند و بدون تحول در این جامعه طرح تحول سلامت معنایی ندارد.

وی با اشاره به وجود کمبود نیروی انسانی در بخش‌های بیمارستانی به‌علت اجرای طرح تحول سلامت یادآور شد: یکی از اهداف خارج کردن حرفه پرستاری از حالت آکادمیک از میان بردن روحیه مطالبه‌گری جامعه پرستاری است.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که با اجرای تربیت پرستار بیمارستانی شماری نیروی انسانی غیر علمی روانه بازار کار می‌شود، یادآور شد: بنده معتقدم علت اجرای این طرح وجود مافیایی است که من از آن به‌عنوان مافیای درمان یاد می‌کنم که همگی ریشه در بخش خصوصی دارد.

علی‌نسائی با اشاره به ۴ برابر بودن میزان تعرفه‌های بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی افزود: هم‌اکنون با اجرای طرح تحول سلامت بیمارستان‌های بخش خصوصی نه تنها نیرویی نگرفته‌اند بلکه تعدیل نیرو هم داشته‌اند و در بسیاری از بیمارستان‌ها پرستاران نیروهای استند بای هستند و به‌علت نبود نیرو شیفت‌های آن‌ها آف می‌شود.

وی با بیان این‌که از آن طرف با اجرای طرح تحول سلامت به علت افزایش میزان مراجعات بر میزان خطاهای پزشکی و پرستاری اضافه شده است، تصریح کرد: اگر میزان تعرفه‌های بخش خصوصی از ۴ به ۲ برابر تعرفه‌های بخش دولتی کاهش یابد شمار مراجعه‌کنندگان بخش خصوصی هم متعادل‌تر می‌شود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور افزئد: این میزان کاهش مراجعه به بیمارستان‌های بخش خصوصی براثر اجرای طرح تحول سلامت در شرایطی رخ داده است که در دولت واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی مطرح است.

علی‌نسائی این قبیل فعالیت‌ها را نوعی بی‌تدبیری دانست و گفت: با اقداماتی ساده می‌توان این ناهمگونی را از میان برد تا بیش از این متضرر نشوند.

وی یادآور شد: با تربیت پرستار بیمارستانی تنها مشکل مراکز آموزشی درمانی تهران برطرف می‌شود.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها