نوبخت: بودجه تصویب نشود، افزایش حقوق نداریم؛ هیچ چیز محرمانه هم نداریم

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت از مجلس خواست لایحه بودجه سال ۹۵ را تا پایان سال یا حداکثر تا هفته سوم فرودین ماه تصویب کند تا برای پرداخت اضافه حقوق کارمندان و بازنشستگان اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود آخرین مصوبه هیات وزیران را توضیح داد و گفت: مقرر شد در راستای اجرای سیاست انضباط مالی و تأدیه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها، اقدامات عملی برداشته شود. به همین جهت مقرر شد هر شخص حقیقی و حقوقی که همزمان از دولت مطالبه دارد و ضمنا بدهکار است، بتوانیم این را با اوراق تسویه، تهاتر کنیم و تسویه صورت گیرد.

وی افزود: برخی از پیمانکاران می گفتند ما از دولت طلبکاریم و از بابت مالیات و برخی بدهی های دیگر تحت فشاریم. بعضا به خاطر ممنوعیت خروج از کشور به دلیل عدم پرداخت مالیات، معترض بودند از شما طلب داریم. در جلسه یکشنبه هیات وزیران با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان مقرر شد پیمانکار یا هر شخصی که از دولت طلبکار بوده و بدهکار هم هست، این تسویه را انجام دهیم. این موضوع باعث روشن شدن تراز دولت می شود. این مسئله در سال ۹۵ هم تکرار می شود و پیش بینی می کنیم بتوانیم همه کسانی را که در این ارتباط بدهی و مطالبه دارند، تسویه کنیم. ضمنا یکی از اقداماتی که در دو سال برنامه ششم انجام می شود، همه بدهی های دولت به بانکها از طریق اوراق مالی تسویه می شود. بانکها می گویند برخی از منابع شان درگیر مطالبات معوقه و بدهی های دولت است، به این ترتیب دولت همه بدهی خود را ظرف دو سال اول برنامه از سال ۹۵ تسویه می کند. اوراق می تواند در بازار مالی مورد خرید و فروش قرار گیرد و دولت نیز سود آن را می پردازد. تا پایان برنامه، بدهی دولت بدون اوراق به نظام بانکی به صفر می رسد.
نوبخت با اشاره به گزارش خزانه گفت: تا تاریخ ۲۲ بهمن، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پرداختی داشتیم. ۳۵۰۰ میلیارد تومان هم از بابت مهار آبهای مرزی داده شد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای آب رسانی روستایی در حال پرداخت هستیم که سر جمع اینها ۲۵ هزار میلیارد تومان می شود. ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به صورت اوراق تا پایان امسال عرضه می شود. ضمنا تا قبل از پایان سال، چند هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی بین پیمانکاران توزیع می کنیم و تا پایان امسال بیش از سال گذشته برای طرحهای عمرانی پرداختی خواهیم داشت.
وی اظهار امیدواری کرد با رشد مثبت بورس و کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی و کاهش سود بانکی مجموعه ای برای تحرک بخشی به اقتصاد ایجاد شود.
او رشد اقتصادی کشور را مثبت اعلام کرد و گفت: برای رشد فزاینده اقتصادی طبق پیش بینی مراجع جهانی که بین ۵ تا ۶ درصد بوده، آماده شده ایم. هفته آینده به تفصیل برنامه های اقتصادی دولت اطلاع رسانی می شود.

بودجه تصویب نشود، افزایش حقوق نداریم

سخنگوی دولت درباره بودجه ۹۵ گفت: نظر دولت این است که اگر چه مجلس با وجود حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه تعطیل است ولی امکان دارد با فشردگی و برنامه ریزی درست، بودجه ۹۵ را در همین سال به تصویب برساند. بودجه غیر از پیش بینی درآمدها و هزینه ها، پیامی برای بخشهای غیردولتی دارد که چه مناسباتی در سال آینده صورت می گیرد. بنابراین به مصلحت نیست بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاستهایی در پیش است. از رئیس و برخی اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه تشکر می کنم که توافق شد از ۱۰ اسفند تا پایان امسال، کار رسیدگی به بودجه در کمیسیون تلفیق آغاز شود. برنامه زمان بندی این کمیسیون تهیه شده و امیدواریم با هماهنگی هیات رئیسه مجلس، این کار صورت گیرد. تردید ندارم در این مسئله بسیار مهم، مجلس، دولت را یاری می کند. اگر بودجه به تصویب نرسد، قطعا افزایشی که برای بازنشستگان و کارمندان گفتیم از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی نمی شود. امیدوارم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه به نتیجه برسد. اگر بودجه تا هفته سوم فرودین به ما برسد، قبل از هفته چهارم می توانیم احکام و پرداختها را اجرایی کنیم.

افزایش نرخ حقوق کارگران چقدر است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره افزایش حقوق کارمندان و کارگران گفت: افزایش حقوق طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم باشد و باید کاهش قدرت خرید کارمندان جبران شود. برای سال ۹۵ پیش بینی ما از تورم در حد ۱۱ درصد است، برای همه کارکنان دولت ۱۲ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد. البته دیدگاه دولت این است ابتدا آنهایی که حقوق های کمتری می گیرند، افزایش حقوقشان بیشتر باشد تا در سنوات بعدی برنامه ششم بتوانیم حقوق همه را افزایش دهیم. برای بازنشستگانی که زیر ۱.۵ میلیون تومان حقوق می گیرند، افزایش زیادی قائل شدیم و امیدواریم اقدام مقدماتی دولت جهت ترمیم حقوقها در سالهای بعد نیز متناسب با تورم انجام شود.

برخورد با نهادهایی که مالیات نمی دهند

او درباره افزایش مالیات، به بسط پایه مالیاتی اشاره کرد و گفت: سازمان مالیاتی باید کسانی که مالیات نمی دادند را شناسایی کند و معافیت مالیاتی همه بخشها به صورت قانونی لغو شد و از همه مالیات خواهیم گرفت.

توضیح درباره کاهش سود بانکی

نوبخت درباره کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: این اقدام قابل تقدیر است. بین نرخ سپرده و نرخ تسهیلات پیوستگی است و هر چه نرخ سپرده بالاتر رود، نرخ تسهیلات نیز بالا می رود. برای فعالان اقتصادی نرخ سود تسهیلات موجود، مانع ایجاد کرده. ما ۸۰۰ میلیارد تومان به تفکیک ۴ مبلغ ۲۰۰ میلیاردی که به ۴ بانک داده شد، بخشی از سود تسهیلات فعالان اقتصادی را به عهده گرفته ایم.
سخنگوی دولت درباره مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار گفت: وقتی نرخ سود تورم از نرخ سود بانکی پایین آمد، مطالبه همه فعالان اقتصادی این بود که نرخ تسهیلات کاهش یابد. شورای پول و اعتبار مسئول اتخاذ سیاستهای پولی است. سیاستهای پولی در حجم تسهیلات، نرخ سود بانکی، نرخ تنزیل اسناد اعمال می شود. آقای رئیس جمهور فرمودند نرخ سود تسهیلات یا نرخ تورم نباید دستوری باشد. امکان ندارد نرخ تورم با دستور حل شود. باید سازو کار فراهم شود. این ساز و کارها در بسته ضد رکودی کوتاه مدت فراهم شد. ما در برخی بخشها نرخ تسهیلات را کاهش دادیم و ما به التفاوت سود را دولت پرداخت کرد. مثلا کارت های خرید کالا در حد ۱۰ تا ۱۲ درصد سود اعمال می شود. نرخ سود بین بانکی رفته رفته تقلیل یافت و شرایط اقتصادی فراهم شد تا نرخ سود بانکی نیز ۲ درصد کاهش یافت. این را کسی دستور نداد. بلکه بانکها به این نتیجه رسیدند نرخ سود کاهش یابد. البته برخی نرخها چسبنده است و به زور بالا می ماند. باید نظارت بانک مرکزی و سیاستهای شورای پول و اعتبار آن را قانع به همراهی با واقعیتهای اقتصادی کند.

انتقاد به محرمانه بودن اقدامات دولت
سخنگوی دولت درباره پروژه مخالفان قوه مجریه در خصوص محرمانه کردن آمار کلان کشور گفت: من هر هفته اعداد و ارقام را بیان می کنم. سایت سخنگوی دولت نیز این آمار را منتشر می کند. مجلس به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و همکاران دولت با حضور در مجلس، مطالبی را بیان می کنند و بلافاصله اخبار و اطلاعات روی شبکه ها و سایتها می رود. بنابراین، ما هیچ چیز محرمانه ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه بندی شده و برخی نیز هنوز تکمیل نشده است. هیچ قرارداد محرمانه ای در وزارت نفت نداریم و وزارت نفت هم باید اطلاعات خود را منتشر کند. درباره خودروی پژو هم که می گویند مسایل محرمانه است! چه زمانی معمول بوده قراردادها را روی سایت قرار دهند که اگر ما الان نگذاریم، بگویند محرمانه عمل شده؟ آمار اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می کند. الان هم از دکتر عادل آذر سوال کردم و ایشان نیز قرار است ریز تحولات رشد اقتصادی را به رسانه ها اعلام کنند. به نظر می رسد ما خیلی شفاف عمل می کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. هر چیزی را عرضه می کنیم قابل دفاع است. رفتار دولت عقلانی است و منطبق با نظریات علمی است و چیز پوشیده و نگران کننده ای نداریم. البته اشکالی بر نقد کردن منتقدان نمی بینیم. جایگاه منتقد، نقد است حتی اگر منصفانه عمل نکند. مشکل، رسانه هایی است که گزینشی مطالب را منتشر می کنند.

سبد کالا و خروج از تحریم سوئیفت چه شد؟
نوبخت درباره سرنوشت سبد کالا هم گفت: وعده دیگری از توزیع سبد کالا یا سبد امنیت غذایی در حال انجام است و مجموعه خاصی اهدای کالاها را انجام می دهد. درباره رفع تحریم سوئیفت نیز در مجمع عمومی بانک مرکزی روز شنبه عنوان شد که خوشبختانه فعالیت ها در سوئیفت در حال انجام است.
او توضیح داد: رئیس کل بانک مرکزی به دولت گزارش داد الان در حال برخورداری از سوئیفت است. فعالان اقتصادی نیز مبادلات مالی خود را از این طریق انجام می دهند. رئیس کل بانک مرکزی از آخرین تحولات در این حوزه مطلع است. در این تردید نیست که رفع تحریم سوئیفت از موارد مورد توافق در برجام است.
تک نرخی شدن ارز
معاون رئیس جمهور درباره تک نرخی شدن ارز توضیح داد: برای بودجه ارقام ریالی وارد می شود و برخی از دارایی های نفتی، دلار است و باید جایگزینی برای آن داشته باشیم. این نرخ هر سال محاسبه می شود که امسال ۲۹۹۷ تومان در نظر گرفتیم. ۶۷ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال، درآمد نفت و گاز در نظر گرفته شده است که با این نرخ محاسبه شده. نرخ بازار تابع نوسانات روانی، سیاسی و حتی به مثابه دارایی است. در کشورهای دیگر اینطور نیست که ارز دارایی باشد. دولت خواهان افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نیست. دیدیم که نرخ ارز کاهش یافت و در بین فعالان اقتصادی نیز رسما اعلام کردم سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست. تلاش می کنیم نرخ واقعی و منطقی برای نرخ واحد ارز را دنبال کنیم. ما دنبال سرمایه گذاری خارجی در ایران هستیم و منطقی نیست پولهای خود را برداریم و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنیم. چنین مصوبه ای برای سرمایه گذاری در خارج از کشور در دولت نداشتیم. ما سرمایه پذیر هستیم و دیگران را به سرمایه گذاری در کشور خود ترغیب می کنیم.

اشخاص فاقد کارت ملی یارانه نمی گیرند

نوبخت درباره پرداخت یارانه نقدی کسانی که کارت ملی ندارند گفت: وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی شرایطی را برای پرداخت نقدی یارانه در نظر گرفته است. قبلا گفته می شد تعداد یارانه بگیران از اشخاص فعلی کشور بیشتر است. کارت ملی و کد صریحا می تواند شفاف سازی کند تا پولها به درستی مدیریت شود تا به دست افراد نیازمند برسد. وزارت تعاون، کار درستی انجام داد که همه افراد دریافت کننده یارانه، کد و کارت ملی داشته باشند. حتی برای کسانی که اقدام به گرفتن کارت کرده بودند، یارانه دادیم ولی ممکن است کسانی که کارت ملی ندارند، در قید حیات نباشند.

تولید نفت افزایش می یابد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بازگشت به ظرفیت تولید گذشته ایران در نفت و گاز، امتیاز و مولفه ای برای قدرت اقتصادی است. وزارت نفت با برخورداری از سرمایه های مختلف دولتی و شرکتها در حال بالا بردن ظرفیت تولید است. سال به سال این افزایش تولید در برنامه پیش بینی شده است.
نامه معاون اول درباره واردات دانه های روغنی عنوان سوالی بود که خبرنگار از سخنگوی دولت پرسید. نوبخت درباره لغو مجوز واردات روغن گفت: اقدامی که از سوی دولت در دست اجراست و منعکس در لایحه بودجه ۹۵ است دقیقا در راستای افزایش توان تولید دانه های روغنی در داخل کشور است. ما برای تقویت صندوقی که در این عرصه وجود دارد، در بودجه سال آینده اعتبارات را چشمگیر افزایش دادیم تا بتوانیم از تولیدکنندگان دانه های روغنی داخل حمایت کنیم. بیش از ۹۰ درصد دانه های روغنی از خارج تامین می شود که اصلا خوب نیست. در لایحه بودجه ۹۵ در بخش اعتبارات متفرقه، ردیف خاصی را در نظر گرفته ایم تا نسبت به کاهش واردات و افزایش توان تولید داخل، اقدام شود.

عیدی و حقوق کارکنان در پایان سال چگونه است؟

سخنگوی دولت درباره پرداخت عیدی کارمندان دولت گـفت: پرداخت عیدی و حقوق از الان شروع شده. دیشب ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای ۷۵ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۸۲۹ نفر یارانه نقدی پرداخت شد. این نشان می دهد حذف یارانه افراد پردرآمد ادامه دارد. تا پایان این ماه ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی کارکنان پرداخت می شود و در اسفندماه نیز، حقوق کارکنان دولت پرداخت می شود.
او در توضیح جمع آوری نقدینگی گفت: نقدینگی به مجموعه پول و شبه پول یا سپرده های بانکها می گویند. این می تواند مولّد افزایش تقاضا و نرخ تورم در صورت ثابت ماندن نرخ تولید باشد، در صدد هستیم از طریق مهار پایه پولی و ضریب فزاینده، تورم را مهار کنیم. ۲ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش تولید در سال جاری پرداخت شده و ۴۲ هزار میلیارد تومان نیز پرداخت یارانه نقدی از ابتدای اجرای این قانون تاکنون داشتیم.

اطلاع رسانی اشتباه، کارمندان را متقاضی بازنشستگی پیش از موعد کرد

سخنگوی دولت درباره رفع مشکل کارمندانِ متقاضی بازنشستگیِ پیش از موعد گفت: ما البته از کسانی که به سن بازنشستگی رسیده و بخواهند بازنشسته شوند استقبال می کنیم، عرصه برای نیروهای جوان فراهم می شود. اما کسانی که هنوز سنوات خدمتشان پر نشده و با بازنشستگی زودرس بار مضاعفی را به صندوقهای بازنشستگی تحمیل می کنند، معتقدیم باید سنواتشان پر شود. از سوی دیگر، عده ای به سن تقاعد می رسند ولی نمی خواهند بازنشسته شوند.
وی با انتقاد از انتشار برخی اخبار غیررسمی درباره این موضوع در رسانه ها گفت: شایعاتی پخش شده بود دولت تصمیم دارد به جای یک ماه پاداش بازنشستگی، این را به ۱۵ روز تبدیل کند یا به جای این که ۳۰ ماه پرداخت کند، ۱۵ ماه پرداخت کند. این باعث شد عده ای برای استفاده از امتیاز فعلی، سریع خود را بازنشسته کنند. بعد که بودجه آمد و دیدند این نیست، اکثرا پشیمان شدند و گفتند تقاضای بازنشستگی خود را پس می گیرند. این موضوع غیرقطعی و پیشنهاد یک کمیسیون بود که انتشار آن در رسانه ها استرس به جامعه تحمیل کرد.

معوقات بانکی چه می شود؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره مطالبات معوق بانکی گفت: بدهکاران بانکی در یک تقسیم بندی به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه به دلیل نوسانات قیمت ارز و شرایط اقتصادی، به این روز افتادند. گروه دوم نیز به انگیزه های خاص از منابع بانکی تسهیلات دریافت کردند که حتی برای اقتصاد مخرب است. سیاست دولت این است که دو گروه را تفکیک و برای هر کدام واکنش متناسب در نظر گیرد. برای گروه اول، کمک و تقسیط بدهی در نظر گرفته شده و حتی تسهیلاتی برای پرداخت بدهی آنها بدهیم. برای گروه دوم نیز برخورد قضایی در نظر گرفته شده.
وی با اظهار خشنودی از آمارها گفت: برخی از مطالبات کاهش یافته که نشان می دهد اقدامات مثبت بوده. هر چند اقدامات انجام شده ولی ناکافی است. مطالبات بازگشتی می تواند تسهیلات جدید محسوب شود.
نوبخت در خصوص کتمان معوقات بانکی از سوی بانکها گفت: بانک مرکزی از سوی دولت و شورای عالی امنیت ملی موظف شد علاوه بر بانکها حتی نسبت به موسسات غیرمجاز بانکی که مخل ثبات سیاستهای پولی و مالی هستند، برخورد کند.
وی درباره شرایط پساتحریم گفت: باید از سازوکارها و شبکه های بین المللی پولی برخوردار باشیم. امروز دیگر پول فیزیکی معنا ندارد و همه چیز از طریق کارت انجام می شود. در برخی کشورها کسی دیگر از اسکناس استفاده نمی کند. امیدواریم از شبکه های بین المللی پولی به صورت خرد و کلان استفاده کنیم.

دلیل رشد منفی در صنعت چه بود؟

خبرنگاری درباره رشد منفی در صنعت سئوال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: رشد منفی صنعت را بنده اطلاع رسانی کردم و رئیس مرکز آمار نیز این را می گوید. ولی رشد خدمات و کشاورزی در فصل گذشته مثبت بود و این دو توانست رشد اقتصادی کشور را در سرجمع مثبت کند. حتی در ۹ ماهه اخیر نیز رشد اقتصادی مثبت بوده است. ما قبول داریم واحدهای تولید مشکل دارند.
او درباره محقق شدن درآمدهای مالیاتی در سال ۹۴ هم گفت: پیش بینی ما این است حداقل ۹۲ درصد از درآمدهای پیش بینی شده مالیات در بودجه سال ۹۴ محقق شود. سال گذشته حدود ۹۶ درصد محقق شد. امسال مقداری مساعدت درباره تولیدکنندگان و مودّیان مالیاتی شد که چند واحد درصد وصول مالیات کمتر می شود.
گزارشی از تخلف در بدنه وزارت کشور در استانها نداریم
سخنگوی دولت درباره تغییر مدیران محلی وزارت کشور گفت: من گزارشی درباره تخلفات دریافت نکرده ام. اگر گزارشی باشد به وزیر کشور منعکس می شود. ایشان مصمّم است برای سلامت انتخابات و مقیّد کردن مجریان با دقت در این باره اقدام شود.
نوبخت درباره آینده تایید صلاحیتها گفت: بر اساس تلاشها و اعتمادی که به تقوای اعضای محترم شورای نگهبان داشتم، این امید را داشتم. هنوز فرصت نکردم ۴۰ نفری که اخیرا تایید صلاحیت شد را مطالعه کنم ببینم چه افرادی هستند. فرصت نکردم ببینم این تایید شده ها افرادی هستند که قبلا جامعه به آنها اعتماد نشان داده بود، یا نه.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها