سوءاستفاده ۱۰۰ میلیون تومانی شرکت های هرمی از دانشجویان دانشگاه شریف

بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان خوابگاه‌ نشین ورودی سال ۸۹ دانشگاه شریف طعمه اعضای شرکت‌های هرمی شده‌اند و از این دانشجویان بیش از صدمیلیون تومان، برای عضویت در شرکت‌های هرمی وجه نقد دریافت شده است. این اتفاق در حالی در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور رخ داده است که اعضای این شرکت‌های هرمی از دانشجویانی بوده‌اند که از سوی دانشگاه شریف به‌عنوان پشتیبان دانشجویان جدید‌الورود فعالیت می‌کردند و مبلغ زیادی در حدود دومیلیون تومان از هر دانشجو دریافت کرده‌اند.
از این رو معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» ضمن تایید این خبر، از بررسی دقیق و پیگیری مستمر مسوولان دانشگاه برای شناسایی متهمان و بازگشت حق مالباختگان خبر داد.
همچنین منابع دانشجویی در دانشگاه شریف خبر داده‌اند افرادی که اقدام به جذب دانشجویان خوابگاه‌نشین سال اولی این دانشگاه کردند، از جمله اعضای یکی از تشکل‌های قانونی این دانشگاه بودند که با شرعی و قانونی جلوه دادن این فعالیت‌ها، دانشجویان را پس از جلسات متعدد و اصرارهای فراوان، جذب فعالیت‌های غیرقانونی خود کردند و با توجه به پشتیبان بودن توانستند اهداف خود را در میان دانشجویان جدید‌الورود عملی کنند، طرحی که در آن دانشجویان سال‌بالایی مسوول راهنمایی و پشتیبانی از دانشجویان ورودی جدید می‌شوند.
یکی از دانشجویان مالباخته در این دانشگاه با اشاره به جزییات فعالیت اعضای این شرکت هرمی در دانشگاه شریف به شرق می‌گوید: با ورود به دانشگاه شریف و استقرار در یکی از خوابگاه‌های این دانشگاه، پشتیبان‌هایی از سوی دانشگاه برای ما در نظر گرفته شد که آنها ما را در برخی از فعالیت‌های درسی و سایر فعالیت‌ها کمک و همیاری کنند.
در این میان تعدادی از این پشتیبان‌ها پس از گذشت ترم اول تحصیلی، ما را تشویق به همکاری با آنها برای فعالیت‌های فرهنگی کردند.
به گفته این دانشجو، آنها عنوان می‌کردند این فعالیت‌ها برای دانشجویان سود‌آوری اقتصادی خواهد داشت و با مشارکت در اجرای این طرح خواهند توانست سالانه در حدود ۱۰میلیون تومان سود دریافت کنند. او با اشاره به اینکه اعضای این شرکت هرمی سعی در قانونی و شرعی جلوه دادن فعالیت‌های خود داشتند، می‌افزاید: ابتدا دانشجویان زیادی با درخواست آنها مخالفت کردند اما اصرار بیش از حد آنها به‌گونه‌ای بود که از خردادماه امسال تا پایان تابستان به‌طور مرتب با دانشجویان ارتباط برقرار می‌کردند.
اصرار آنها و قول‌هایی که به دانشجویان برای سودآوری میزان مشارکت آنها دادند، تعدادی از دانشجویان را جذب آنها کرد و ما هم وقتی دیدیم برخی از هم‌خوابگاهی‌ها با آنها مشارکت کردند پس از اصرارها و جلسه‌های متعدد جذب این گروه شدیم. این دانشجوی مالباخته با اشاره به میزان پول دریافتی از هر دانشجو برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد: به‌طور میانگین از هر دانشجو حداقل یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان و حداکثر تا سه میلیون تومان وجه دریافت کردند و قول دادند که میزان مشارکت برای دانشجویان سودآوری دارد.
اگرچه مسوولان دانشگاه صنعتی شریف سعی در مسکوت ماندن این اتفاق در دانشگاه شریف دارند اما محمود بهمن‌آبادی، معاون دانشجویی این دانشگاه از بررسی دقیق این اتفاق از سوی مسوولان دانشگاه خبر داد و اعلام کرد: کمیته انضباطی دانشگاه روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و با اعضای شناخته‌شده‌ این فعالیت هرمی برخورد قانونی می‌کند و احکام انضباطی برای آنها صادر می‌شود.
بهمن‌آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر برخوردهای قانونی سعی داریم آگاهی دانشجویان را در قبال فعالیت‌های این‌چنینی افزایش دهیم، می‌افزاید: ما اقدامات زیادی برای مشخص شدن تکلیف این دانشجویان انجام داده‌ایم و بسیاری از همکاران ما در معاونت دانشجویی مدت زیادی است که برای مشخص شدن ابعاد این اتفاق نادرست مشغول شده‌اند اما به نظر ما برخورد قانونی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید با بالا بردن آگاهی دانشجویان کاری کنیم که دیگر شاهد اتفاقات این‌چنینی نباشیم.
او می‌افزاید: ما سعی کردیم در طول این مدت سمینارهایی در رابطه با فعالیت‌های شرکت‌های هرمی و نحوه مقابله با آنها برگزار کنیم، چراکه معتقدیم این اتفاق در سایه ناآگاهی دانشجویانی سوءاستفاده‌گر از شأن دانشگاه و البته ناآگاهی برخی دیگر از دانشجویانی که طعمه این گروه‌ها شده‌اند افتاده است و باید کار علمی انجام دهیم که برخی ‌شأن دانشگاه را بدانند و برخی دیگر به‌راحتی طعمه این گروه‌ها نشوند. معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف تاکید کرد: با رفتاری پدرانه و اعمال قانون سعی داریم ریشه‌های این گروه سوءاستفاده‌گر در دانشگاه شریف را بخشکانیم و دیگر شاهد موارد این‌چنینی نباشیم.

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها