خبر برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در چند ماه آینده

خراسان‌جنوبی مانند دیگر استان‌های کشور با شرایط کمبود معلم روبه‌رو است به نوعی که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ این رقم به ۱۹۰۰ نفر رسیده است و تدابیر جایگزین هم چندان فایده‌ای نداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده و براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال ۱۴۰۶»، بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صورت خواهد پذیرفت و طی آن ۱۱۱.۵۴۵ نفر معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند. علاوه بر این، آمار‌ها می‌گوید بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است.

روش‌های جایگزین برای کمبود معلم

واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: به دلیل مشکل کمبود معلم راه‌های جایگزینی ارائه شده است تا بتوان برای کوتاه مدت و موقت آن را برطرف کرد.

وی اظهار داشت: از طریق دانشگاه فرهنگیان ۲۸۷ نفر و استخدام پیمانی نیز ۲۱۹ نفر امسال جذب شده‌اند که در مجموع ۵۰۶ نفر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی درباره طرح سرباز معلم نیز عنوان کرد: میزان ورودی و خروجی با سال قبل برابر بوده چرا که ۶۵ نفر خارج و ۵۹ نفر به عنوان سرباز معلم در سال تحصیلی مشغول شده‌اند.

واقعی افزود: با توجه به اجرای تمام این طرح‌ها و ورودی و خروجی‌های انجام شده باز هم  امسال با کمبود معلم  روبه‌رو هستیم که حدود یک هزار و ۹۰۰ نفر است.

افزایش ۲۵۰ درصدی بازنشستگان

وی با اشاره به کارگیری دوباره بازنشستگان هم عنوان کرد: تا تاریخ یکم مهرماه ۱۴۰۰ بیشترین نیروی بازنشسته در ادوار گذشته را داشته‌ایم که افزایش ۲۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و تا آخر سال این رقم افزایش خواهد یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین به کارگیری شاغلین به صورت حق‌التدرسی را داریم و مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها کم بوده است را باهم ادغام کرده‌ایم که یعنی به ازای هر ۳۲ نفر دانش‌آموز یک معلم باشد تا بتوانیم این مشکل را به صورت موقت رفع کنیم.

واقعی اظهارکرد: با وجود تمام این مشکلات مدارسی که در مناطق مرزی و عشایری هستند حتی با ۳ نفر دانش‌آموز نیز برگزار می‌شود و به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد.

وی مطرح کرد: برای رفع مشکلات و جذب معلمان به دنبال تعدیل نیرو‌های اداری بوده‌ایم به نحوی که مدیر و معلم در اولویت بوده‌اند و برای کیفیت‌بخشی معاون در درجه دوم قرار گرفته است، حتی در برخی مدارس معاونین تدریس هم می‌کنند.

بیش از ۹۰ کلاس خالی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اعلام کرد: با توجه به اجرای تمام راهکار‌ها بیش از ۹۰ کلاس خالی داریم که با سهمیه خرید خدمات آموزشی تکمیل خواهد شد.

واقعی در این زمینه تصریح کرد: طرح خرید خدمات آموزشی در استان در حال برگزاری است و فراخوان آن به صورت قانونی اعلام و ثبت‌نام‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: مشکل اینجا است که با توجه به تعداد بازنشسته‌ها استخدامی وجود ندارد و در خراسان‌جنوبی نیز به دلیل نُرم جمعیت که کمتر از دیگر استان‌ها است، شاهد سهیمه اندک در استخدامی‌ها هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی افزود: خراسان‌جنوبی درست است که مانند برخی از استان‌های دیگر از جمعیت کمتری برخوردار است، اما پراکندگی جمعیت و مرزی بودن مناطق استان، نیاز به نگاه ویژه‌تری دارد که وزارت آموزش و پرورش به این نکات توجه کند.

واقعی مسئول اظهار داشت: برای استخدامی پیمانی براساس ماده ۲۸ در ابتدا سهمیه خراسان‌جنوبی فقط ۲۰۸ نفر بود که با رایزنی‌های انجام شده به ۳۷۰ نفر رسید و به دنبال این هستیم که این سهمیه را برای سال بعد افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: برای استخدامی از طریق ماده ۲۸ هیچگونه مشکلی نیست و اگر به تعویق افتاده است به دلیل شیوع کرونا بوده که براساس اطلاعات واصله در چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی درخواست کرد: در این مسیر برای رفع کمبود معلم، استفاده از پتانسیل نماینده‌ها، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز است که حمایت کنند و رایزنی‌هایی داشته باشند.

واقعی افزود: تاکنون مسئولان به‌ویژه نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار رایزنی‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌اند که این حمایت‌ها باعث دیده شدن استان و توجه به آن می‌شود.

با توجه به مشکل کمبود معلم در استان خراسان‌جنوبی مسئولان باید به دنبال راهکار‌هایی برای طولانی‌مدت باشند چرا که طرح‌های جایگزین به صورت موقت پاسخگو است و هر سال باعث می‌شود برای سال تحصیلی بعد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شویم، در همین راستا استخدام به صورت رسمی می‌تواند برای همیشه به این مشکلات پایان دهد چرا که مدارس پایگاه اصلی فرهنگ و تربیت هستند که با بی توجهی به آن شاهد مشکلات دیگری در آینده خواهیم بود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها