حفظ آرامش در هنگام مصاحبه های شغلی جمعی

حفظ آرامش در هنگام مصاحبه های شغلی جمعی

وقتی متقاضی شغلی هستید، ممکن است دیر یا زود مخاطب یک مصاحبه‌ شغلی باشید. این مصاحبه ‌ها که اکنون رواج زیادی یافته ‌اند، به نمایندگان سازمان‌ ها این امکان را می‌ دهند تا یک مرتبه و در یک نقطه با متقاضیان شغلی ملاقات کنند.
هنگام مراجعه به محل‌مصاحبه و در میان خیل عظیم افرادی که برای مصاحبه‌ شغلی آمده‌ اند، فرصت خوبی دارید تا نقاط قوت خود را به جمعی از مصاحبه‌ کنندگان نشان دهید. کلید موفقیت در یک مصاحبه‌ شغلی، حفظ آرامش و اعتماد به نفس است. پیش از حضور در یک مصاحبه‌ شغلی جمعی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
▪ چگونه می ‌توانم در یک مصاحبه‌ شغلی جمعی، خود را به لحاظ ذهنی آماده کنم؟
▪ به عنوان یک کارمند احتمالی و بالقوه، چه نکاتی را می ‌توانم درباره‌ خود ابراز دارم که باعث موفقیتم در میان همه‌ مراجعان باشد؟

● پرسش‌ های مهم
▪ چرا سازمان ‌ها از مصاحبه ‌های شغلی جمعی استفاده می ‌کنند؟
سازمان ‌ها، به دو دلیل از مصاحبه‌ های شغلی جمعی استفاده می ‌کنند. نخست اینکه، این نوع مصاحبه می ‌تواند اثربخش بوده و باعث صرفه‌ جویی زمانی قابل ملاحظه ‌ای شود. چندین مصاحبه ‌کننده، در یک زمان و در یک نقطه گرد هم می آیند تا با متقاضیان شغلی مصاحبه کنند . در یک فرآیند مصاحبه‌ انفرادی، اگر مصاحبه‌ کننده دیر کند، اصلاً مصاحبه‌ ای صورت نمی ‌گیرد.
دلیل دوم تمایل سازمان ‌ها به استفاده از مصاحبه‌ های شغلی جمعی، جامعیت اطلاعات به دست آمده است. شما به عنوان یک متقاضی شغلی، تنها باید مطالب مربوط به خود را یک بار بیان کنید و دیگر نیازی نیست تا آنها را بارها و بارها در جلسه با دیگر مصاحبه‌ کنندگان تکرار کنید. همچنین شما می‌ توانید بازخورد و نتیجه‌ مصاحبه را دریافت کنید زیرا همه‌ مصاحبه ‌کنندگان در یک جا جمع هستند.
▪ آیا باید برای همه‌ کسانی که در جلسه حضور دارند، پیام تشکر بفرستم؟
بله، باید شخصاً از تمامی اعضای شرکت‌ کننده در جلسه‌ مصاحبه تشکر کنید زیرا آنها نیز پس از پایان جلسه، چنین پیام تشکری را برای شما ارسال خواهند کرد. بنابراین نام و عنوان افراد شرکت ‌کننده در جلسه را به خوبی یاد بگیرید. یک متن تشکر را برای همه بنویسید . البته، هر پیام تشکر باید شخصاً به آدرس تک تک شرکت‌ کنندگان ارسال شود.

● عملی ساختن آن
▪ خود را همانند دیگر مصاحبه‌ های شغلی آماده کنید
همانند هر مصاحبه‌ شغلی دیگری، باید در مورد سازمانی که متقاضی اشتغال در آن هستید، اطلاعات کسب کنید. برای دستیابی به اطلاعات سازمان‌ ها هم، ضمن استفاده از اینترنت، سعی کنید یک نسخه از گزارش سالانه‌ سازمان مورد نظر را به دست آورید. همچنین با افرادی که ممکن است با این سازمان آشنا باشند، مشورت کنید و در کتابخانهها ، مقالات احتمالی درباره‌ این سازمان را مطالعه نمایید. ضمنا پرسش‌ های زیر را قبل از شرکت در مصاحبه مد نظر داشته باشید:
▪ بزرگی و وسعت این سازمان چقدر است؟
▪ ساختار این سازمان چگونه است؟
▪ رقبای اصلی آن چه کسانی هستند؟
▪ فرهنگ کاری این سازمان چگونه است؟

● خود را به لحاظ ذهنی برای یک مصاحبه‌ شغلی جمعی آماده کنید
قبل از مصاحبه، خود را به لحاظ ذهنی آماده‌ وضعیت مصاحبه ‌های شغلی جمعی کنید. تجسم موقعیت مصاحبه، ابزار مفیدی برای ایجاد احساس آرامش و اعتماد به نفس شما است. خود را در یک سالن کنفرانس و در مقابل افرادی که پشت یک میز بزرگ نشسته‌ اند، در شرایطی آرام و با خونسردی کامل تجسم کنید. همچنین تصور کنید که به راحتی به تمامی پرسش ‌های مطرح شده پاسخ می ‌دهید و در پایان مصاحبه‌ بسیار موفقی خواهید داشت.
برخی افراد نمی ‌توانند به راحتی از شیوه‌ تجسم استفاده کنند اما به هر حال این ابزاری بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید جک نیکلاس معتقد است که بخش اعظم موفقیت او در بازی گلف، به دلیل آمادگی ذهنی او پیش از پای گذاردن به مسابقه است. آنچه که برای او کارآیی خوبی داشته، می‌ تواند برای شما هم کارآمد باشد.
زمانی را به هر سوال اختصاص دهید حتی اگر احساس می ‌کنید این پرسش آنقدر سخت است که گویی شما بمباران اطلاعاتی شده‌ اید
گاهی اوقات در مصاحبه ‌های شغلی جمعی، شما احساس می کنید که از جهات مختلف، مورد حمله‌ پرسش ‌ها قرار گرفته ‌اید. ممکن است فردی از شما یک سوال بپرسد و قبل از اینکه شما فرصت پاسخ داشته باشید ، مصاحبه ‌کننده‌ دیگر سوال دیگری را مطرح کند یا همان سوال را به نحو دیگری بپرسد. سعی کنید تا سوال اول را خوب بفهمید، به آن پاسخ دهید و سپس از آن برای پاسخ دادن به پرسش مصاحبه ‌کننده‌ دوم استفاده کنید. ضمن اطمینان از دادن پاسخ به همه‌ سوالات، طوری رفتار نکنید که یکی از مصاحبه ‌کنندگان تصور کند شما او را نادیده گرفته ‌اید یا نمی‌ خواهید به پرسش او پاسخ دهید.

● در صورت لزوم، سوالات را شفاف سازید
اگر پرسشی باعث سردرگمی شما شده است، بدون هراس، برای شفاف ساختن آن ،از عباراتی همچون اجازه دهید این سوال را این گونه شفاف سازم که …. یا اگر درست فهمیده باشم، شما می‌ خواهید بدانید که …. استفاده کنید. بدین نحو، شما دقیقا از اطلاعات مورد نظر مصاحبه ‌کنندگان آگاه می شوید .

● اشتباهات رایج
▪ آماده نبودن ذهنی برای یک جلسه‌ مصاحبه‌ شغلی جمعی
به لحاظ اینکه نمی دانید سازمانی را که انتخاب کرده اید ،چگونه با افراد مصاحبه می کند، باید آمادگی لازم برای حضور در یک جلسه مصاحبه شغلی جمعی را داشته باشید . اگر هم چنین جلسه‌ ای برگزار نشود، شما عملاً چیزی را از دست نداده ‌اید و می ‌توانید آمادگی خود را برای جلسات بعدی حفظ کنید.
▪ به مصاحبه ‌کنندگان اجازه ندهید که فقط آنها حرف بزنند
این تصوری غلط است که اگر مصاحبه‌ کنندگان بیشتر حرف بزنند ، شما راحت تر هستید زیرا این کار فشار بیشتری را بر شما وارد خواهد کرد. ضمن مقاومت در برابر چنین شرایطی، شما باید همانند مصاحبه های دیگر، خود را ابراز دارید و آنچه را که در توان دارید عرضه کنید. اگر قرار باشد فقط مصاحبه ‌کنندگان حرف بزنند، تنها چیزی که از شما در خاطرشان خواهد ماند این است که شما شنونده‌ خوبی هستید.
لذا در عین حال که مسلما علاقه ای به قطع صحبت های مصاحبه کنندگان ندارید ، در مورد نقاط قوت خود سخن بگویید و برای آنها توضیح ‌دهید که به چه دلایلی می ‌توانند شما را استخدام کنند.
▪ توضیحات خود را متوجه همه مصاحبه‌ کنندگان کنید
به هنگام صحبت، سعی کنید با چشمانتان همه‌ مصاحبه‌ کنندگان را مخاطب قرار دهید. ارتباطات معنادار چشمی، معمولاً دربرگیرنده‌ خیره شدن به مصاحبه ‌کنندگان یکی پس از دیگری به مدت چند ثانیه است. در حقیقت، بسیار دشوار است که در عین حال که نگاه خود را به افراد بطور مساوی تقسیم می کنید، به سوالات پر چالشی هم که مطرح می ‌شود، پاسخ دهید. اما باید در این زمینه تمرین کنید. این مهارتی مفید برای جلسات یا سخنرانی ‌های عمومی است که پس از مدتی برای شما عادی خواهد شد.

مترجم:نشریه میثاق مدیران

با تشکر از : خانم، کارشناس الکترونیک

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها