حذف پارتی بازی در استخدام‌های دولتی تضمین شد

عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار به ویژه در سال‌های اخیر موجب شده تا در کنار تلاش برای ایجاد موقعیت کاری بی عدالتی در جذب نیرو نیز به یکی از دغدغه‌های متقاضیان تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پارتی بازی در استخدام همچنین سرکارآوردن دوستان و آشنایان حتی اگر صلاحیت و توان کافی برای پست مورد نظر نداشته در حالی که افراد دیگری در صف استخدام ها قرار دارند که مناسب پست خالی مانده هستند همواره در نظام اداری کشور چه در بخش خصوصی و دولتی وجود داشته و بی تردید به خصوص در سال های قبل تر نمی توان این موضوع را کتمان کند.

این در حالی است که با وجود برگزاری آزمون های استخدامی که طبق قانون مدیریت خدمات کشور از الزامات استخدام های دولتی است باز هم در بین متقاضیان و حتی پذیرفته شدگان این آزمون ها اعتماد کافی نسبت به جذب نیروها با توجه به محدودیت ظرفیت ها در صحت کامل وجود نداشته و تجربه سال های قبل تر آن ها را دچار تردید می کند که آیا آزمون ها فرمالیته بوده و اغلب نیروهایی که درنهایت جذب می شوند اصلا در آزمون شرکت نکرده و یا اگر هم پذیرفته شده اند مراحلی بعدی را خارج از قواعد قانونی پشت سر می گذارند؟

در عین حال گمانه زنی و نگرانی ها زمانی بیشتر می شود که در سویی حجم بالای حدود ۲۰ هزار نفری از تعهدات استخدامی به دلیل مصوبات دولت قبل ایجاد شده و در سویی دیگر دولت از ظرفیت محدود ساختار اداری برای جذب نیرو سخن می گوید. آزمون هایی که به واسطه آن چندین هزار نفر پذیرفته شده و حتی در بسیاری از موارد فرایند را طی کرده و منتظر مشغول شدن به کار هستند.

بنابراین اگر قراراست مجوز استخدامی به سازمانی داده شود، ضروری به نظر می رسد نیروهایی که قرار است جذب شوند همان‌هایی باشند که در آزمون پذیرفته شده و براساس اولویت استخدام شوند . به عبارتی دیگر فردی خارج از آزمون مبتنی براساس آشنایی با مدیران یک سازمان استخدام نشوند. این در حالی است که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نسبت به برقراری عدالت استخدامی موضع محکمی را عنوان می کند.
اطمینان نسبت به رعایت عدالت استخدامی
‌بر این اساس علی جمالی قمی – رییس امور آمار، برنامه‌ریزی و تامین منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت- به خبرنگار ایسنا گفت: روالی که طبق آن معاونت توسعه مجوزهای استخدامی را صادر می‌کند قطعا بر استخدام از طریق نشر عمومی آگهی های استخدامی و برگزارهای آزمون‌های استخدامی است. بنابراین نظارت‌های لازم بر فرآیند انجام آزمون از طریق معاونت انجام می‌شود.

وی افزود: تمام اطلاعات افراد شرکت کننده در آزمون و نمره‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و کسانی که به عنوان قبول‌شدگان نهایی برای گزینش معرفی می‌شوند، از بین کسانی هستند که حدنصاب لازم را برای آزمون کسب کرده‌اند.

جمالی قمی با اشاره به اینکه یکسری از استخدام‌ها در گذشته به‌طور موردی بوده و از طریق آزمون های استخدامی که فراخوان عمومی نداشته انجام شده است و یا جذب تعدادی از نیروهای قرار‌دادی دستگاه‌ها یا افراد جدیدالاستخدام بدون رعایت الزامات قانونی ناتمام مانده است، بیان کرد: اما از همان زمان ورود دولت جدید و بعد از لغو مصوبات مهرآفرین، این اطمینان را می‌دهیم که برای هیچ یک از افرادی که خارج از فرآیند قانونی و بدون نشر عمومی اقداماتی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای آنان انجام شده است، از سوی معاونت توسعه، شماره مستخدم برای آنها صادر نشد.

وی توضیح داد: به دلیل رعایت عدالت استخدامی، معتقدیم که اگر قرار است استخدامی انجام شود، حتی اگر کسی درمنطقه محروم کشور وجود دارد باید از آزمون استخدامی باخبر باشد تا بتواند در فضای رقابتی شرکت کرده و زمینه‌ی جذب وی نیز فراهم شود نه این‌که هر فردی را که ‌یک مدیر یا مسوول در سازمانی می‌شناسد باید فرآیند را طی کرده و استخدام شود.

جمالی قمی تاکید کرد: اطمینان می دهم که تا این لحظه جلوی بی عدالتی های استخدامی گرفته شده است.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها