حدود ۲۰ درصد کارآموزان جذب بازار کار می‌شوند/ تبدیل وضعیت ۳ هزار مربی فنی و حرفه‌ای در کشور

سبزوار، سیدعلی موسوی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز فنی و حرفه‌ای سبزوار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر سازمان فنی و حرفه‌ای با ۷۰ دستگاه دولتی، خصوصی و عمومی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده است، اظهار کرد: هدف اصلی در این تفاهم‌نامه‌ها آموزش مهارت‌های لازم به نیروی انسانی است و با صاحبان مشاغل تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد می‌شود.

وی افزود: همچنین برای آموزش شاغلان صاحبان مشاغل دولتی و غیردولتی کلاس‌های آموزشی در قالب تفاهم‌نامه همکاری منعقد می‌شود.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۷۰ هزار نفر در قالب تفاهم‌نامه همکاری آموزش‌های شغلی مورد نیاز را دیده‌اند.

موسوی بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای به‌صورت میانگین سالانه به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آموزش شغلی در بخش دولتی و غیردولتی می‌دهد از این تعداد ۷۰۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۷۰۰ هزار دیگر در بخش غیردولتی از آموزش‌های این سازمان بهره‌مند‌می شوند.

وی تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شاغلان بخش دولتی به‌صورت رایگان است و در بخش غیردولتی شهریه کامل از کارآموز دریافت می‌شود.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در سیستم سازمان فنی و حرفه‌ای مربی به فردی گفته می‌شود که در بنگاه اقتصادی و صنعت استخدام‌شده و برای ارائه آموخته‌های خود به کارآموزان می‌پردازد بنابراین پس از اتمام دوره آموزشی به سمت صنعت بازمی‌گردد.

موسوی با بیان اینکه هدف سازمان فنی و حرفه‌ای این است که مهارت‌ها بر اساس فنّاوری و نیازهای روز به کارآموزان جامعه آموزش داده شود، افزود: مربیان فنی و حرفه‌ای باید با صنعت و بازار به‌خوبی ارتباط مؤثر برقرار کنند، همچنین باید ساختار فعالیتی مربیان این سازمان اصلاح شود.

 وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هفت هزار مربی رسمی، پیمانی و حق‌التدریس زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند که قراردادهای همکاری با مربیان در قالب دوره‌های آموزشی منعقد می‌شود.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل وضعیت مربیان این سازمان، بیان کرد: بر اساس این قانون حدود سه هزار مربی تبدیل وضعیت شده‌اند و با وجود محدودیت منابع دولتی در ایجاد پست جدید برای مربیان، با همکاری مدیران استانی در سایر دستگاه‌های اجرایی کشور استخدام‌ شده‌اند.

موسوی گفت: در صورت نیاز سازمان فنی و حرفه‌ای مربیان با پست استخدامی به مراکز آموزش منتقل شوند.

وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید نیازهای اشتغال‌زایی جامعه را برطرف کند و با توجه به برنامه‌های توسعه اشتغال‌زایی فراگیر همانند تکاپو، مشاغل خانگی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، اشتغال روستایی و غیره در دستور کار قرار دارد و برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای به موضوع اشتغال فراگیر متصل می‌شود.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به برنامه‌های توسعه سهم آموزشی مشخص تعیین می‌شود، بیان کرد: حدود ۲۰ درصد افراد جویای کار پس از فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند که در سال آینده با برنامه‌های جدید سازمان به بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و براساس ظرفیت‌های مناطق روستایی و شهری باید آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به علاقه‌مندان و کارآموزان داده شود.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شعب ثابت و شهری در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: طی سال آینده در هر استانی یک مرکز تخصصی شبانه‌روزی پشتیبانی تجهیزاتی و مالی برای پاسخگویی به نیاز کاریابی‌ها انجام می‌شود که کارآموزان برای آموزش برخی از رشته‌های خاص به مراکز استان با امکانات رایگان مراجعه کنند.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: در کاریابی سازمان فنی و حرفه‌ای سالانه برای ۴۰۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود و صاحبان مشاغل براساس نیاز درخواست جذب نیروی کار می‌کنند.

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها