حدود یک سوم نیروهای آموزش و پرورش در سن بازنشستگی قرار دارند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود یک سوم نیروهای آموزش و پرورش در سن بازنشستگی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان جلسه هم اندیشی معاونان توسعه مدیریت و پشتیبانی قطب پنج کشور متشکل از استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، گیلان، خراسان رضوی و خراسان شمالی با حضور علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، احسان گوهری راد مدیر کل آموزش و پرورش گلستان، یارمحمد حسین بر مدیر کل امور اداری و تشکیلات، مهرداد خان ماکو مدیرکل برنامه بودجه و تامین منابع وزارت آموزش و پرورش و افشین ملکی مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با هدف تبیین سیاست ها و برنامه ها در سالن کنفرانس باشگاه فرهنگیان گرگان تشکیل شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه اظهار کرد: هدف از تشکیل قطب های آموزش و پرورش، رسیدن به یک الگوی مشخص برای رسیدن به توسعه منطقه ای و شکستن الگوی تمرکز گرایی صرف است.
علی الهیار ترکمن ادامه داد: اعتقاد داریم که نباید به صورت متمرکز و فقط از سوی وزارت برای استان‌ها برنامه‌ریزی کنیم بلکه باید استان ها خود در این برنامه ریزی نقش آفرین باشند زیرا بهترین تحلیل برای وضعیت آموزش و پرورش استان ها توسط مسئولان استانی رقم می خورد.
وی روندهای توسعه آموزش و پرورش را سینوسی دانست و گفت: چون آموزش و پرورش متاثر از تحولات جمعیتی و تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است روند توسعه آن به ویژه در استان ها هم دارای نوسانات سینوسی است.
اللهیارترکمن با بیان این که «امروز آموزش و پرورش در موقعیت زمانی خاصی قرار دارد» گفت: از شروع دهه ۶۰ با پدیده انفجار جمعیت دانش‌آموزی مواجه شدیم و سالانه سه و نیم درصد رشد جمعیت دانش‌آموزی داشتیم به گونه ای که جمعیت دانش‌آموزی ما از حدود هشت و نیم میلیون نفر در سال ۶۰ به بیش از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال ۷۹ رسید.
وی ادامه داد: سیاست های اصلاح نظام آموزشی هم در این سنوات وضعیت خاصی را برای توسعه کمی آموزش و پرورش ایجاد نمود. اللهیار افزود: هنوز محور تمام برنامه های ما، تحت پوشش قرار دادن همه جمعیت دانش‌آموزی است و بر این اساس منابع و ساختارها را تعیین می کنیم.
اللهیار ترکمن تصریح کرد: در سال ۸۱ رشد جمعیت دانش‌آموزی متوقف شد و فرصتی برای اصلاح و برنامه ریزی کیفی ایجاد شد که متاسفانه این اقدام صورت نپذیرفت.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افق پیشرو ادامه داد: نگاه ها به آموزش و پرورش و شکل برنامه‌ریزی باید تغییر کند و الگوی مشخصی از برنامه ریزی آموزشی در این وزارتخانه باید شکل گیرد که مجدد در هر استان این برنامه ها بومی‌سازی و بازتولید شوند.
وی افزود: شرایط پیش‌رو اقتضا می‌کند که ما منفعلانه برخورد نکنیم زیرا از سال ۱۴۱۰ مجدد مشکلات آموزش و پرورش باز تولید خواهد شد.
اللهیار ترکمن ضمن انتقاد از استخدام های بسیار زیاد آموزش و پرورش در سال های ۶۵ تا ۷۳ گفت: به عنوان نمونه فقط در سال ۷۰ حدود ۱۰۳ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند و بررسی های آماری نشان می‌دهد که چیزی در حدود ۳۰ درصد بیشتر از نیاز واقعی در هر سال استخدام نیرو صورت پذیرفته است و امروز همان افراد به سن بازنشستگی رسیده اند و به عبارت صحیح تر حدود یک سوم نیروهای آموزش و پرورش در سن بازنشستگی قرار دارند و این یک زنگ خطر برای آموزش و پرورش است که ضرورت ساماندهی نیروی انسانی را افزونتر کرده است.
اللهیار ترکمن ادامه داد: با اشاره به توزیع عوامل آموزشی نظیر توزیع مدارس و نیروی انسانی در استان ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان ها به شدت با توزیع نامتعادل عوامل آموزشی مواجه هستند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما در وزارت آموزش و پرورش اجرای برنامه‌های توسعه را در دستور کار داریم و یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در برنامه ششم توسعه اجرای رتبه بندی فرهنگیان است که وزیر آموزش و پرورش با جدیت تمام در هیات دولت پیگیر اجرایی شدن این امر است.
این مقام مسئول از اجرای سند تحول بنیادین بعد از یک دوره رکود خبر داد و گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین برنامه‌های اجرایی تدارک دیده شده است تا این سند به مرحله عملیاتی شدن برسد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات مالی و تامین منابع وزارت آموزش و پرورش و تاثیر آن بر برنامه های آموزشی و پرورشی گفت: حل نشدن این مشکلات، کاهش انگیزه نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.
اللهیارترکمن ادامه داد: امروز حدود ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص پرداخت نشده در خزانه داریم و بدون شک تعدادی از مطالبات ما به سال آتی منتقل خواهد شد.
این مقام مسئول عنوان کرد: مطالعات نشان می دهد که سه دوره مشخص تا سال۱۴۲۰ خواهیم داشت.
وی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳را به عنوان سال های سخت ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش نام برد و گفت: بعد از این سال ها به ثباتی در این زمینه خواهیم رسید. اللهیار سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۰ را سال‌های ثبات نیروی انسانی و افزایش جمعیت دانش‌آموزی ذکر کرد و گفت پیش‌بینی می‌شود که دو و نیم میلیون نفر افزایش جمعیت دانش‌آموزی را داشته باشیم.
الهیار ترکمن از سال های ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۰ به عنوان سال‌های ثبات نیروی انسانی و جمعیت دانش‌آموزی نام برد و گفت: در این سال‌ها مشکلات آموزش و پرورش کمتر خواهد شد و بهترین زمان برای برگشت به برنامه‌ریزی کیفی است.

منبع: خبرگزاری مهر

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها