جزئیات پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن/ خریداران چقدر سود می کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در نشست تشریح جزییات شرایط پیش فروش سکه اظهارداشت: باتوجه به افزایش نرخ سکه بهار آزادی از پاییز امسال نقدهایی به بانک مرکزی وارد بود که چرا دخالت نمیکند.

وی افزود: باتوجه به حباب ۲۵۰  هزار تومانی بانک مرکزی عرضه سکه از بانک کارگشایی را آغاز و حباب را به صورت کامل تخلیه کرد.

رحیمی با بیان اینکه طرح پیش فروش سکه از روز سه شنبه با ١٣١٢ شعبه منتخب بانک ملی در سراسر کشور آغاز می شود، گفت: پیش خرید برای همه افراد بالای ١٨ سال با کارت ملی امکان پذیر است. در مرحله ثبت نام یک میلیون تومان با سررسید ۶ و یکساله انجام می شود. قیمت مابه التفاوت به نرخ روز است ولی با تخفیف ٩ درصد برای سررسید یکساله و ۴ درصد برای سررسید ۶ ماهه است.

رحیمی با بیان اینکه پیش فروش سکه مشمول مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود، گفت: بازده یکساله پیش فروش ١۵ درصد است بنابراین در عمل بیشتر از ٩ درصد سود به خریداران برای سرمایه گذاری یک میلیون تومانی می رسد.

* خریداران سکه در پیش فروش چقدر سود می کنند؟

وی با بیان اینکه با توجه به ارزش ذاتی و هر دو مولفه تعیین کننده ارزش ذاتی، قیمت انس جهانی و ارز، در این رابطه تاثیر گذار است، افزود: اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد، حباب سکه ممکن بود بیش از ۲۵۰ هزار تومان باشد. این در حالی است که تخفیف نه درصدی با توجه به مبلغ یک میلیون تومان، باز هم جذاب است و حدود ١۵ درصد نسبت به شرایط یک میلیون تومان برای مردم در زمان تحویل سود خواهد داشت. ضمن آنکه تخفیف ۴ درصدی هم به ازای سرمایه گذاری یک میلیون تومانی در شش ماهه بازده یازده درصد خواهد داشت.

وی تاکید کرد که فقط سکه تمام پیش فروش می شود و این طرح تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسول بانک مرکزی در پاسخ به تسنیم درباره میزان سکه های فروخته شده در حراج سکه گفت: تا کنون حدود ۲۳۰ هزار قطعه سکه در حراج به فروش رسیده است؛  ۱۰۷ هزار قطعه نیم سکه و ۱۲۰ هزار سکه تمام در حراج سکه بانک کارگشایی فروخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه که قرار است هیچ کارمزدی از مردم در شعب اخذ نشود، افزود: ما برای یک دوره آتی قیمتی را تعیین کردیم. قیمت سکه براساس قیمت طلای جهانی و دلار تعیین می شود و به طور قطع نمی شود امروز قیمت ماه آینده را هم پیش بینی کرد.

* توجیه بانک مرکزی برای پیش فروش همزمان با حراج سکه چیست؟

رحیمی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه ضرورت پیش فروش سکه زمانی که حراج سکه در حال انجام است چیست؟ انهم زمانی که تفاوتی بین قیمت سکه های خریداری شده در طرح پیش فروش زمان تحویل وجود ندارد؟ گفت: انتخاب با مردم است که این انتخاب را برای سرمایه گذاری انجام دهند؛ هدف ما ایجاد جذابیت کاذب نیست و هدف ما در بانک مرکزی این است که برای متعادل کردن بازار به این حوزه ورود پیدا کنیم. ضمن انکه امکان خرید سکه در حراج برای مردم در سایر شهرها وجود نداشت.رحیمی ادامه داد: ما برنامه بلندمدت برای حراج نداربم و مداخله در بازار برای ما خوشایند نیست.

رحیمی با بیان اینکه ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی در شرایط خوبی قرار دارد و  نگرانی از این بابت وجود ندارد درباره مداخله دلال ها در بازار ارز گفت: ممکن است دلالان در بازار سکه مداخله کنند؛ مکانیزم پیش فروش می تواند مداخلات برخی دلالان را کاهش دهد، البته ما در پنج سال گذشته عرضه سکه نداشتیم و اکنون هم احتمال ادامه حراج را در بانک کارگشایی تا پایان سال خواهیم داشت.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها