تعویق بازنشستگی، بحران کمبود معلم را حل نمی‌کند/ حق‌التدریسی توانمند باید استخدام شود

احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ضمن تبریک روز معلم و تقارن آن با ولادت امام زمان(عج) با بیان اینکه عدم مجوز کافی برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان موجب رشد فزاینده معلم حق التدریسی در سیستم آموزشی شده است، گفت: متاسفانه نبود برنامه جامع برای جذب نیرو، سال تحصیلی جدید را با چالش کمبود ۷ هزار نیروی معلم مواجه کرده است. این در حالی است که با یک برنامه ریزی صحیح بلند مدت امکان تامین نیروی آموزشی مدارس از طریق استخدام معلمان حق التدریس وجود دارد.

وی بر ضرورت آمایش و تحلیل درست با هدف ایجاد تناسب بین خروجی و ورودی نیرو در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: اگر خروجی آموزش و پرورش سنوات گذشته مورد بررسی دقیق قرار می گرفت، امروز باید به همان مقدار از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که از متولیان تربیت معلم هستند جذب نیرو صورت می گرفت.

این نماینده تصریح کرد: طبق چشم انداز برنامه ششم، جذب نیرو در آموزش و پرورش تنها از کانال دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی میسر است و به واقع این دانشگاه‌ها ظرفیت لازم برای تربیت معلم مورد نیاز مدارس کشور را دارند. لذا شایسته است مسئولین بجای اتخاذ راه کارهای غیر منطقی برای کمبود کسری نیرو، روی استخدام معلمان حق التدریس که امروز به نیروهایی ماهر و با تجربه تبدیل شده اند متمرکز شوند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه ارایه راه حل برای حل چالش کمبود معلم در سال جدید تحصیلی خاطر نشان کرد: تخصیص ردیف‌های استخدامی جدید، به تعویق انداختن زمان بازنشستگی معلمان در شرف بازنشستگی و مهمتر از همه بکارگیری نیروهای حق‌التدریس شاغل و آزاد، روشی نامناسب برای حل مشکل است. نباید وزارتخانه ای مانند آموزش و پروش به خاطر نوع وظیفه اش بسیار نیرو محور است با هر روشی فقط به دنبال جبران کمبود معلم باشد، پس بهترین و منطقی ترین راه در شرایط موجود جذب حق‌التدریسی های با تجربه است.

آزادی خواه با اشاره به اینکه استخدام توسط آزمون ورودی خود آموزش و پرورش با شرایط فعلی چندان مفید فایده نیست، یادآور شد: مواردی بوده افراد از فیلتر آزمون‌ استخدامی عبور کرده اند کرده‌اند اما متاسفانه هیچ تضمینی برای توان و صلاحیت کاری آنها برای ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی گفت: نظر به اینکه حق‌التدریسان فعلی کوله باری از تجربه در امر تدریس هستند و بر ترتیب دانش آموز اشراف کافی دارند وزارت خانه ذیربط برای عبور از بحران کمبود معلم باید هرچه سریعتر این نیروها را تعیین تکلیف کرده و با ساز وکاری مدون به گماردن آنها در بدنه آموزشی کشور مبادرت کند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها