آیا می توانم با استفاده از کفالت پدر، معاف از خدمت شوم؟

چگونه با استفاده از کفالت پدر، معاف از خدمت شویم؟به گزارش خبرنگار حوزه نظام وظیفه گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با شرایط اختصاصی کفالت پدر سوالاتی دارند، که در این گزارش به تعدادی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

مطابق قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، هر فرد تک فرزند ذکور خانواده، نمی‌تواند درخواست کفالت پدر کند و بستگی به سن پدر و وضعیت جسمانی وی دارد.

گفتنی است؛ سن پدر برای این معافیت ۷۰ سال تمام است و اگر میزان سن پدر کمتر از ۷۰ سال و بیمار باشد، در صورتی که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی،وی به علت بیماری نیازمند به مراقب باشد، در شمول معافیت کفالت قرار می‌گیرد و می‌توان درخواست رسیدگی کرد.

همچنین اگر برادر یا برادران دیگر فرد مشمول، در محل سکونت پدر ۷۰ سال یا بیمار نباشند، نمی‌توان درخواست رسیدگی کرد و مشمول متقاضی باید تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد، البته مگر اینکه برادر یا برادران صرفا به علت بیماری یا معلولیت قادر به نگهداری از پدر نباشند.

پدر ۷۰ ساله و بیمار نیز نمی‌تواند فرزند خوانده خود را معاف کند و بر اساس مقررات قانون وظیفه عمومی مندرجات و سن اول ملاک رسیدگی است و سن اصلاح شده ملاک رسیدگی نمی‌باشد، همچنین اگر سند سجلی پدر با رای مراجع قضایی ابطال شده باشد، شناسنامه جدید ملاک رسیدگی می‌باشد.

گفتنی است؛ اگر پدری دارای دو فرزند ذکور بالای ۱۸ سال باشد که یکی از آنان در حبس باشد، در شمول معافیت قرار نمی‌گیرد.

همچنین، اگر پدر ۷۰ ساله یا بیمار فرزند اول خود را معاف کفالت کرده باشد و سپس آن فرزند به علت بیماری، معلولیت یا فوت شرایط نگهداری و سرپرستی پدر را از دست داده باشد، در صورت تایید بیماری یا معلولیت یا در شورای پزشکی یا فوت فرد معاف شده می‌توان به درخواست فرزند دوم رسیدگی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۲)

  1. نیما گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من تک پسرم و سه خواهر مجرد دارم و. پدرم قندو چربی و آلتروز گردن داره

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها