آشنایی با نحوه یافتن کارفرماها و نوشتن یک تقاضانامه مناسب

آشنایی با نحوه یافتن کارفرماها و نوشتن یک تقاضانامه مناسب
پس از نوشتن یک رزومه خوب باید آن را به دست کارفرمایان برسانید. اما چگونه می‌توان کارفرماهای مناسبی پیدا کرد؟ چطور می‌توانید شرکت‌ها، سازمان‌ها، کارگاه‌ها یا جاهایی را پیدا کنید که بخواهند شما را استخدام کنند؟ برای اینکار می‌توانید از راه‌های مختلف اقدام کنید که چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
مشورت با افرادی که به کار مورد نظر شما مشغولند
یک راه این است با افرادی که به کار مورد نظر شما مشغولند مشورت کنید. بعنوان مثال اگر شما می‌خواهید بعنوان گرافیست مشغول بکار شوید مسلماٌ یک جوشکار یا یک پزشک نمی‌تواند کمکی به شما بکند. دوستان یا همکلاسی‌هایی که به کار مورد نظر اشتغال دارند، معلمان و استادانی که حرفه خود را نزد آن‌ها آموخته‌اید و افرادی از این دست می‌توانند بهترین مشورت‌ها را به شما بدهند و حتی ممکن است شما را به تعدادی از کارفرما‌ها معرفی کنند.
آگهی‌های استخدام را بخوانید
راه دیگر این است که از نشریات و روزنامه‌ها استفاده کنید و آگهی‌های استخدام را بخوانید. اگر در زمینه حرفه‌تان مجلات و نشریات تخصصی منتشر می‌شود آن‌ها را خریداری کرده و ببینید که آیا در آن‌ها آگهی استخدام هست یا نه. ممکن است در آن نشریات آگهی استخدامی چاپ شده باشد که بسیار به شغل مورد نظر شما نزدیک باشد. این نشریات می‌توانند منبع خوبی از آدرس‌ها و شماره تلفن‌های کارفرماهای مورد نظر شما باشند چون آن‌ها معمولاً در چنین نشریاتی آگهی می‌دهند و شما می‌توانید این اطلاعات را از آگهی‌های آن‌ها استخراج کنید.
جستجو در اینترنت
جستجو در اینترنت هم یکی دیگر از روش‌های یافتن کارفرماهای مناسب است. درحال حاضر سایت‌های کاریابی فارسی هم راه اندازی شده‌اند و در آن‌ها هم کارفرما‌ها آگهی استخدام می‌دهند و هم کارجویان شغل مورد نظر خود را همراه با اطلاعات مختصری از خود ارائه می‌کنند.
مراجعه به انجمن‌های تخصصی
اگر در زمینه شغل مورد نظر شما انجمن‌های تخصصی تاسیس شده باشند ممکن است این انجمن‌ها بتوانند به شما کمک کنند. حداقل فایده‌ای که مراجعه به این انجمن‌ها برای شما دارد این است که می‌توانید آدرس و تلفن شرکتهای عضو را از آن‌ها بگیرید. بعضی از آن‌ها هرسال سررسید یا تقویم‌های مختص خودشان را چاپ می‌کنند که معمولاٌ در آن‌ها نام، آدرس و تلفن اعضا قید می‌شود که اگر بتوانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید بسیار مفید خواهد بود. انجمن‌های فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هم می‌توانند به شما کمک کنند که هم با افرادی که در زمینه مورد نظر شما مشغولند آشنا شوید و ارتباطات خوبی پیدا کنید و هم ممکن است کارفرما‌ها از این انجمن‌ها درخواست معرفی داوطلبان کار را بکنند که در آن صورت می‌توانید اقدام به فرستادن رزومه برای آن‌ها کنید.
بعضی از کارفرمایان آگهی‌های استخدام خود را در تابلوهای اعلانات مراکز آموزشی قرار می‌دهند یا از آن‌ها می‌خواهند افرادی را به آن‌ها معرفی کنند. استفاده از این روش بخصوص برای افرادی که تجربه عملی زیاد ندارند و تازه کار هستند مفید است. پس اگر تجربه چندانی ندارید می‌توانید مراجعه به آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی را هم امتحان کنید.
شرکت‌ها و مراکز کاریابی
شرکت‌ها و مراکز کاریابی گزینه دیگری برای کارجویان هستند. آدرس این مراکز را می‌توان از وزارت کار- وزارت تعاون- شهرداری‌ها و نشریاتی مانند کتاب اول بدست آورد. چنانچه در این مراکز ثبت نام کنید امکان یافتن کار هست. این مراکز می‌توانند شما را به کارفرما‌ها معرفی کنند. شما باید با ارائه رزومه و انجام یک مصاحبه حرفه‌ای کارفرما را متقاعد کنید فرد مورد نظر او هستید. پس باید کاملاٌ برای مصاحبه استخدامی آماده باشید.
بازار کار پنهان
درصد بالایی از فرصتهای شغلی هیچوقت آگهی نمی‌شوند و به اطلاع عموم نمی‌رسند. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند فردی را که یک دوست یا همکار معرفی کرده به مصاحبه دعوت کنند. بنابراین بخش بزرگی از بازار کار از دید عموم پنهان است. چگونه می‌توان به این بازار دست یافت؟ روش اول که در این مقاله ذکر شد درواقع همین کار را انجام می‌دهد. صحبت کردن با افرادی که به شغل مورد نظر شما مشغولند یا در شغل مشابه یا مرتبط با آن کار می‌کنند می‌تواند دسترسی شما را به بازار پنهان کار فراهم کند و فرصت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد که از هیچ طریق دیگری نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.
اگر واقعأ مصمم هستید شغل خوبی داشته باشید باید با تلاش و پشتکار رزومه خود را بدست کارفرماهای هرچه بیشتری برسانیدو با صبر و حوصله و پشتکار ادامه دهید. مطمئن باشید موفق خواهید بود.

 

با تشکر از مشترک سایت استخدام: سارا

 

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها