کار در ترکیه و نحوه استخدام سریع در مشاغل ترکیه

کار در ترکیه می تواند برای خیلی از افراد درآمدزا و به معنی شروع بهتر باشد.

ما در این مطلب به ارائه موارد و نکاتی در خصوص سایت‌های کاریابی ترکیه و همچنین نحوه استخدام و میزان درآمد در ترکیه خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا بتوانید درباره موضوع استخدام در ترکیه ذهنیت کاملی داشته باشید و درست‌ترین تصمیم را اتخاذ کنید.

در انتها نیز سایت ترکیه هلپر را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید از این طریق اطلاعات جامع‌تری را در خصوص زندگی و کار در ترکیه  به دست آورید.

درباره ترکیه و شرایط کار در این کشور

پیش از آن که به موضوع کار در ترکیه بپردازیم بهتر است کمی شما را با موقعیت جغرافیایی ترکیه آشنا کنیم تا چنانچه قصد مهاجرت به این کشور برای کار دارید بدانید کدام شهر این کشور زیبا برای شما مناسب‌تر است.

کشور ترکیه در منطقه‌ای اوراسیایی (اروپایی-آسیایی) واقع شده و دارای دو بخش می‌باشد. قسمت آناتولی که در قسمت شمال غرب قاره آسیا و خاورمیانه واقع شده بخش بزرگی از این کشور را به خود اختصاص داده و بخش کوچک‌تر این کشور نیز که تراکیه نامیده می‌شود در منطقع بالکان قرار دارد.

کشور ترکیه از قسمت شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و از قسمت جنوب شرقی با کشور عراق و سوریه هم مرز است.

همچنین این کشور از قسمت شمال غربی با بلغارستان و یونان نیز هم مرز و همسایه می‌باشد و از شمال به دریای سیاه و از غرب به دو دریای مرمره و اژه و از قسمت جنوب غربی به دریای مدیترانه راه دارد که دو تنگه مهم بسفر و داردانل نیز در اختیار این کشور قرار دارد به طوری که  نقشی حیاتی را در اقتصاد و جغرافیای این کشور ایفا می‌کند.

نکته مهم‌تر جایگاه قرارگیری ترکیه در منطقه است به گونه‌ای که مانند پلی دو قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر مرتبط کرده و از موقعیت راهبردی و جغرافیایی مناسبی برخوردار می‌باشد به همین دلیل کشورهای بسیاری از جمله ایران این کشور را به عنوان مسیری برای ترانزیت کالا به اروپا انتخاب می‌کنند.

با توجه به آنچه در مورد موقعیت جغرافیایی ترکیه گفتیم می‌توان متوجه شد که تا چه اندازه این کشور می‌تواند از پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و کار بهره‌مند باشد.

بنابراین لازم است بدانید تحصیلات و مهارت شما در کدام‌یک از بخش‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی و .. ترکیه کارآمد است؟ سپس با فراگرفتن زبان این کشور به کار در ترکیه مشغول شوید.

مشاغل مجاز و غیر مجاز در ترکیه برای مهاجران

در مقدمه این مطلب گفتیم که سعی داریم نکات و مواردی را ذکر کنیم که بتواند به تصمیم‌گیری شما در خصوص درخواست استخدام در ترکیه کمک نماید

بنابراین در این قسمت به مشاغل مجاز و غیرمجاز برای مهاجران در این کشور خواهیم پرداخت.

از جمله مشاغل غیرمجاز برای  مهاجران می‌توان به مشاغل امنیتی، پزشکی شامل دندانپزشکی، دامپزشکی، پرستاری و کار در داروخانه و همچنین دریانوردی و کار در دفتر اسناد رسمی و امور حقوقی ترکیه اشاره کرد.

اما در دسته مشاغل مجاز برای مهاجران و افراد خارجی می‌توان به مشاغلی همچون راهنمای تور اشاره کرد. چنانچه شما به زبان انگلیسی و یا ترکی تسلط داشته باشید می‌توانید در این بخش یا در حوزه مشاوره سفر یا به عنوان کارمند در هتل مشغول به کار شوید.

در ضمن اگر بتوانید به تدریس زبان انگلیسی یا فرانسه مشغول شوید امکان پیدا کردن کار در ترکیه با حقوق ساعتی ۳۰ لیر برای شما امکان پذیر خواهد بود.

دیگر آنکه شما به عنوان مهاجر می‌توانید کارهایی از قبیل روزنامه نگاری و پرستاری بچه که درخواست زیادی دارد را از طریق آژانس‌ها و سایت‌های کاریابی بیابید. یک نکته مهم در خصوص استخدام در ترکیه وجود دارد و آن هم تسلط به زبان ترکی است.

هرچه شما بتوانید از طریق زبان ارتباطات بهتری برقرار نمایید، امکان پیدا کردن شغل مناسب با درآمد بالاتر برای شما وجود خواهد داشت.

کاریابی در ترکیه

برای پیدا کردن کار در ترکیه پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مهاجرت به ترکیه شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. زیرا این نوع روش استخدام در ترکیه می‌تواند شانس بیشتری برای دریافت ویزا و اقامت شما به وجود آورد.

به همین منظور بهتر است سری به اداره کار ترکیه و یا سایت‌های کاریابی ترکیه مانند سایت  Dave´s ESL Cafe و TEFL بزنید.

در این سایت همواره لیست جدیدی از مشاغل ارائه می‌شود و چنانچه شما به عنوان مثال مایل به تدریس زبان انگلیسی باشید می‌توانید در این سایت شغل مورد نظر خود را بیابید.

همچنین روزنامه‌ها و مجلات بین‌المللی ترکیه نیز گاهی لیست آگهی‌های کار در ترکیه را چاپ می‌کنند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید قبل از ورود به ترکیه، شغل مورد نظر خود را یافته و با مدیریت آن مجموعه ارتباط برقرار کرده و در خصوص استخدام صحبت کنید.

ما در ادامه به معرفی چند نمونه از سایت‌های کاریابی در ترکیه خواهیم پرداخت که موقعیت‌های استخدام در ترکیه را در اختیار کاریابان قرار می‌دهند.

سایت Kariyer.net یکی از سایت‌های پر مخاطب برای انتخاب کار در ترکیه است که علاوه بر حمایت از کارجو از کارفرما نیز حمایت می‌کند و اغلب موارد شغلی خوبی در این سایت معرفی شده و به شما در این سایت آموزش داده می‌شود چگونه یک رزومه قوی از خود در سایت قرار دهید تا بتوانید کارفرماها را به خود جذب نمایید.

سایت eleman.net نیز یکی از سایت‌های کاریابی در ترکیه به شمار می‌آید که بیشتر برای کارفرماهایی که به دنبال کارمند هستند مناسب است و کسب و کارای کوچک هدف کار در این سایت هستند.

سایت iskur.gov.tr یکی دیگر از سایت‌های کاریابی در ترکیه به شمار می‌آید که علاوه بر معرفی نیازمندی‌های مشاغل، به معرفی متخصصان در حوزه‌های مختلف نیز پرداخته است.

نحوه استخدام در ترکیه به چه صورت است؟

از دیگر موارد مهم در خصوص کار در ترکیه داستن شرایط و نحوه استخدام در ترکیه است. پس از آن که شغل مورد نظر خود را از طریق سایت‌های کاریابی ترکیه پیدا کردید، لازم است خودتان را برای شرکت در یک مصاحبه حضوری آماده نمایید.

برای انجام این پروسه بهتر است روز مصاحبه لباس رسمی مناسبی بپوشید و به زمان توجه داشته باشید تا سر وقت در محل حضور یابید.

همچنین هنگامی که کارفرما در مورد مهارت‌های شما بخصوص تسلط بر زبان ترکی و شرایط زندگی شما در ترکیه سوالی مطرح نمود، سعی کنید بسیار شفاف و صادقانه به آن پاسخ دهید.

قدم بعدی در خصوص شرایط استخدام در ترکیه آن است که به قراردادهای کاری ترکیه توجه داشته باشید. داشتن اطلاعات در این خصوص از پیش آمدن مشکل برای شما در خصوص کار در ترکیه جلوگیری خواهد کرد.

در قوانین کاری ترکیه موردی وجود دارد که به کارفرما این اجازه را می‌دهد تا یک فرصت ۲ ماهه به صورت آزمایشی به کارمند و یا کارگر خود بدهد.

در خصوص مهاجرت به ترکیه و ۵ روش آن مقاله لینک شده را بخوانید.

در این شرایط دست شما و کارفرما باز است تا اگر احساس کردید آن شغل و یا آن محیط مناسب شما نیست به کار کردن در آن جا خاتمه دهید.

اما چنانچه این دوره آزمایشی به پایان رسید و با شما قراردادی بسته شد در قرارداد باید ساعات کاری، زمان مرخصی، موارد مربوط به حقوق و مزایا و اضافه کاری و .. درج شود. در این قراردادها علاوه بر موارد بالا الزاماتی که کارفرما ملزم به رعایت آن‌ها هست نیز ذکر می‌شود.

نکته مهم : تا اینجا درباره پیدا کردن شغل و نحوه استخدام در ترکیه صحبت کردیم اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم داشتن مجوز معتبر کار در ترکیه است.

عموما مجوز توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه صادر شده و لازم است افراد مهاجر همزمان با دریافت ویزای کار نسبت به این مورد نیز اقدام نمایند.

همچنین باید به این مورد توجه داشته باشید که برای کار در ترکیه لازم است حداقل شش ماه از مهلت ویزای کاری شما باقی مانده باشد و دیگر آن که هیچ فرد خارجی نمی‌تواند با داشتن ویزای توریستی در ترکیه مجوز کاری دریافت کرده و مشغول به کار شود.

در صورتی که ۵ سال در ترکیه کار کنید پاسپورت ترکیه به شما تعلق خواهد گرفت.

مقاله زیر در خصوص  اخذ پاسپورت ترکیه و شهروندی ترکیه را می توانید مطالعه کنید.

https://turkeyhelper.com/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87/

میزان حقوق در ترکیه چقدر است؟

اگر مایلید بدانید در قبال کار در ترکیه چه میزان حقوقی برای مشاغل مختلف در نظر گرفته شده است ما در این بخش به این موضوع خواهیم پرداخت. حداقل دستمزد و درآمد این کشور در سال ۲۰۲۱ با کسر مالیات ماهانه ۲,۸۲۵,۹۰ لیر در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

اما این میزان حقوق برای یک فرد مجرد در نظر گرفته شده و چنانچه فرد متاهل یا دارای فرزند باشد این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثال چنانچه شما متاهل باشید و همسرتان شاغل باشد و دارای یک فرزند باشید، حقوقی در حدود ۲,۸۶۶,۱۵ لیر دریافت خواهید کرد.

میزان درآمد مشاغل مختلف در ترکیه نیز متفاوت است ما در ادامه به جدول حقوق مشاغل در ترکیه و میزان دستمزد دسته‌ای از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این حقوق از میزانی که ذکر می‌کنیم، شروع می‌شود.

 

  • نام شغل

    میزان درآمد به لیر

    پزشک متخصص ۵۰۰۰۰
    مهندس ۳۰۰۰۰
    استاد دانشگاه ۲۰۰۰۰
    متخصصین تجارت الکترونیک ۶۰۰۰
    پرستار ۱۰۰۰۰
    حسابدار ۱۳۰۰۰
    آرایشگری ۷۰۰۰
    مدرس زبان انگلیسی ۱۱۰۰۰
    کارگر ساده ۴۰۰۰
    طراحان گرافیک ۷۰۰۰
    مشاورین املاک ۵۰۰۰ +‌کیمسیون
    راننده ۹۰۰۰

وبسایت مهاجرتی ترکیه هلپر

تا اینجا سعی کردیم به نکاتی که کمک می‌کند تا شما چشم‌انداز بهتری در خصوص مهاجرت و کار در ترکیه داشته باشید، بپردازیم.

اما اگر مایلید اطلاعات کامل‌تری در مورد استخدام در ترکیه و شرایط زندگی، تحصیل، سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه بدست آورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما وب سایت ترکیه هلپر را به آدرس الکترونیکی https://turkeyhelper.com ببینید و یا در خصوص هر یک از این موارد با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری را بدست آورید.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها