کمبود جدی نیروی انسانی در دادگستری استان‌ها

 

سالانه حدود ۶میلیون پرونده وارد دادگستری‌های سراسر کشور می‌شود که با احتساب چرخش پرونده در مراجع مختلف، هر سال حدود ۱۵ میلیون رسیدگی قضایی صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که نیروی انسانی قوه قضاییه در طول سال‌های ثابت بوده و با وجود جذب ۴۵۰۰ قاضی و کارمندان در پنج‌سال گذشته، اما تعداد بازنشستگان دستگاه قضایی  را هم باید به حساب آورد.
روسای دادگستری استان‌ها معتقدند کمبود نیروی انسانی نقش مهمی در اطاله دادرسی دارد بنابراین باید با در اختیار گرفتن نیروی انسانی بخشی از  این مشکلات مرتفع می‌شود.

  کمبود ۶۵ درصدی نیروی انسانی در دادگستری البرز
رییس‌ کل دادگستری استان البرز گفت: در حال حاضر ۷۲۰ کارمند در دستگاه قضایی استان مشغول به کار هستند، این در حالیست که در وضعیت استاندارد باید دو هزار و ۲۰ نفر باشند.
احمد فاضلیان ‌با بیان اشاره به کمبود نیروی انسانی در دادگستری استان البرز افزود:  متاسفانه دستگاه‌های استان هم در بخش قضات و هم‌ کادر اداری با مشکل‌ کمبود نیروی انسانی مواجه است‌ که این امر رسیدگی به پرونده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. وی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۶۷ نفر در پست قضایی استان در حال خدمت هستند که برای رسیدن به وضعیت استاندارد باید ۲۹۹ نفر به آنها اضافه شود. این مسئول قضایی با اشاره به کمبود نیروهای کارمند دستگاه قضایی استان افزود: در حال حاضر هر کارمند به ازای سه نفر کار می کند و ما در این حوزه با کمبود ۶۵ درصدی مواجه هستیم. وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۲۰ کارمند در دستگاه قضایی استان مشغول به کار هستند، این در حالیست که در وضعیت استاندارد باید دو هزار و ۲۰ نفر باشند. فاضلیان  با بیان اینکه درسال ۹۵ در مجموع ۴۲۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان ارجاع داده شد، افزود:  به طور میانگین ۳ نفر در ارتباط با هر کدام از آنها درگیر بودند که با یک محاسبه ساده می‌توان‌ گفت سال‌ گذشته پای یک میلیون و ۲۰۰ نفر از شهروندان البرزی به شعب دستگاه قضا باز شد که این آمار نگران‌ کننده‌ای است.

 دادگستری کرمان با کمبود شدید منابع انسانی مواجه است
رییس کل دادگستری کرمان با اعلام اینکه ۶۴ درصد پست های اداری و ۵۴ درصد پست های قضایی استان کرمان بدون تصدی و غیرفعال است، گفت: دادگستری این استان با کمبود شدید منابع انسانی بویژه در بخش کارکنان اداری مواجه است.
یدالله موحد با اشاره به اینکه کم کردن زمان رسیدگی به پرونده ها یا کاهش اطاله دادرسی جزء برنامه ها و اهداف مهم قوه قضاییه محسوب می شود تصریح کرد: کمبود اعتبارات مالی و تراکم مراجعات و حجم گسترده پرونده های ورودی و تنوع دعاوی از موانع جدی مشکل اطاله دادرسی است.
وی اعلام کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگستری استان کرمان از ۸۹ روز به ۷۷ روز تقلیل یافته که موجب کاهش اطاله دادرسی شده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و نیازمند تلاش و برنامه ریزی های بیشتر در این زمینه هستیم.

 ۵۸ درصد پست‌های دادگستری یزد خالی است
رییس کل دادگستری یزد از جذب ۶۰ قاضی جدید در سیستم قضایی استان از سال ۹۳ تاکنون خبر داد و اظهار کرد: البته ۵۴ قاضی یعنی یک چهارم قضات استان را قضات زن یزدی تشکیل می‌دهند که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است.
حبیبی عمده مشکل دادگستری استان در حوزه پشتیبانی را کمبود پرسنل اداری ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد پست‌های دادگستری استان خالی است و پرسنل حاضر باید بار وظایف این پست‌های بدون تصدی را به دوش بکشند.

 ۴۸ درصد پست‌های قضایی بوشهر خالی است
رییس کل دادگستری بوشهر بیان کرد:‌ کمبود نیروی کادر قضایی و اداری در دادگستری از جمله مهمترین مشکلات این دستگاه است به گونه‌ای که در بخش قضایی از ۲۸۸ پست مصوب ۱۶۸ نفر و در بخش اداری نیز از یکهزار و ۴۷۷ پست مصوب تنها ۶۲۴نفر شاغل و مابقی پست‌ها در بخش‌های قضایی و اداری خالی و بلاتصدی است. علی جمادی یادآور شد: در زمان حاضر ۴۸درصد پست‌های قضایی و۶۲درصد پست‌های اداری استان بوشهر بدون تصدی هستند. جمادی بیان کرد: هر چند این کمبود نیرو باعث ایجاد فشار مضاعف می‌شود و‌ همکاران قضایی و اداری تلاش زیادی برای به سرانجام رساندن پرونده‌ها دارند.
رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: برای توجه به کیفیت‌گرایی در شیوه رسیدگی به پرونده ها تلاش شده قاضیان براساس تخصصی که دارند در شعبه‌ها مشغول و به پرونده‌ها رسیدگی کنند.
 کمبود نیرو در ۴۵ درصد از پست‌های دادگستری سمنان
رییس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی و خالی شدن ۴۵ درصد مسئولیت‌های دستگاه‌های قضاوتی از چالش اساسی دادگستری کل استان است، افزود: ظرفیت پست‌های قضاوت در دستگاه قضایی استان ۲۱۷ نفر است در حالی که هم اکنون ۱۲۵ قاضی مشغول به فعالیت هستند. محسن مظهری گفت: هزار و ۱۶۳ پست سازمانی برای دادگستری کل استان سمنان در نظر گرفته شده است در حالی که هم اکنون ۴۶۵ نفر در مسئولیت‌های مختلف قضایی در استان مشغول به فعالیت هستند.‌
وی از وجود ۹۷۰ پرونده با زمان رسیدگی بیش از یک سال (پرونده مسن) در شعبه‌های استان سمنان در سال ۹۵ خبر داد و افزود: در پایان سال گذشته این رقم به ۳۱۵ فقره کاهش یافته است.

خالی بودن نیمی از پست‌های قضایی اردبیل

‌ رییس‌کل دادگستری استان اردبیل هم در این خصوص گفت: مجموعه قضایی استان با کمبود نیرو مواجه است. ‌حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی ‌ تصریح کرد: در مجموعه قضایی استان نیمی از پست‌های قضایی و اداری فاقد نیروی انسانی است. وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی خدمت‌رسانی به شهروندان را با مشکل مواجه ساخته است، اضافه کرد: علاوه بر این بودجه دستگاه قضایی استان با محدودیت مواجه است. رییس‌کل دادگستری استان با بیان اینکه محدودیت بودجه و نیروی انسانی برخی امور را دچار مشکل می‌سازد، ادامه داد: از جمله اینکه در بخش پیشگیری برخی برنامه‌ها به دلیل کمبودها اجرا نمی‌شود. حجت الاسلام قاصدی مشکلات دیگر مجموعه قضایی استان را نبود رسانه لازم و مستقل دانست و تأکید کرد: روزانه ۱۲ هزار نفر به دادگستری استان مراجعه می‌کنند و این میزان مراجعه حجم عظیمی از خدمت‌رسانی و پاسخگویی را به دنبال دارد.
وی تأکید کرد: به منظور توسعه خدمات با وجود محدودیت امکانات، توسعه خدمات الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها