کارمندان و کارگران امسال چقدر عیدی می گیرند؟

۱۷ مهر ۹۵ – کارکنان امسال چقدر عیدی می گیرند؟

خبرگزاری ایسنا: اگر چه حدود شش ماهی تا پایان سال و واریز عیدی کارکنان باقی مانده اما شواهد نشان می‌دهد که رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان به عنوان پاداش پایان سال در نظر گرفته خواهد شد. رقم نهایی با تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود.

هر چند که هنوز بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده است، اما ضوابط مالی ناظر بر تهیه بودجه بر این تاکید دارد که باید حدود پاداش پایان سال (عیدی) در بودجه ۱۳۹۶ حدود ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود به عبارتی حدود عیدی سال آینده که در ماه پایانی سال آینده پرداخت می‌شود، حدود این رقم است که البته با نظر هیات دولت احتمال تغییر دارد.
این در حالی است که ظاهرا قرار است برای امسال حدود عیدی تا نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان تعیین و پرداخت شود، یعنی آنچه که تحت عنوان پاداش پایان سال کارکنان در روزهای پایانی سال جاری به کارکنان پرداخت می‌شود در همین حدود است، رقمی که البته براساس فرمول‌های خاص خود تعیین و با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران اعمال نظر و نهایی می‌شود.
سال گذشته نیز دولت رقمی حدود ۶۸۰ هزار تومان را به عنوان پاداش پایان سال ۱۳۹۴ به کارکنان پرداخت کرده است، اما سایر ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که سازمان‌ها باید میزان افزایش حقوق را در همان حدود ۱۰ درصد سال ۱۳۹۵ در نظر بگیرند که البته این رقم نیز در نهایت باید به تصویب هیات وزیران برسد. از سوی دیگر سقف اعتبار مربوط به اضافه‌کار کارکنان در بودجه سال ۱۳۹۶ حداکثر معادل اعتبار اضافه‌کار سال جاری پیش‌بینی می‌شود که البته باید به این چارچوب اعتبار ماموریت خارج از کشور کارکنان، کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان و اعتبار پاداش خدمت و مانده مرخصی پرداخت نشده بازنشستگان را نیز اضافه کرد که فعلا براساس ضوابط سال جاری تعیین و در نهایت در بودجه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 کارمندان هرساله منتظر اعلام مبلغ تعیین شده عیدی و زمان واریز آن از سوی دولت می مانند و کارگران مشمول قانون کار و نیروی کارگری هم برای هر ۱۲ ماه کارکرد معادل ۶۰ روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش دریافت می کنند که بر طبق قانون مصوب مجلس شورای  اسلامی ، کارفرمایان مکلف به پرداخت آن هستند.

بر این اساس کارگران مشمول قانون کار کشور ، باید حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و صدهزار تومان عیدی دریافت کنند که البته درصدی از این ارقام به عنوان  مالیات از مبالغ عیدی کسر خواهد شد.

اما همه این قوانین و بایدها را که کنار بگذاریم ، هر سال همین موقع ها داستان تعیین رقم عیدی ، می شود مثنوی هفتادمن ،از مبلغ رقم آن تا زیر بار نرفتن کارفرمایان در خصوص پرداخت رقم تعیین شده به کارگران و … گرفته تا گلایه هایی که کارکنان به رقم عیدی شان در مقایسه با کارگران دارند.

لازم به ذکر است که بلاتکلیفی رقم و زمان پرداخت عیدی کارکنان دولت در روزهای جاری را اگر در کنار صحبت های شهریورماه سخنگوی دولت بگذاریم که این طور مطرح شد “عیدی کارمندان دولت در سال گذشته ۶۰۳هزارتومان بود که امسال این مبلغ ۶۸۷هزار تومان است و در بودجه سال آینده به ۷۵۰هزار تومان خواهد رسید.”یک نتیجه می شود گرفت که عیدی امسال کارکنان دولت احتمالا  ۶۸۷هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ، روز گذشته (۶بهمن) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص تعیین عیدی کارکنان دولت گفت:عیدی کارکنان دولت بعد از تصمیم گیری هیئت دولت اعلام می شود.

براساس این گزارش آنچه مشخص است ، قطعی نبودن رقم اعلام شده از سوی نوبخت در شهریورماه سال جاری در خصوص رقم دریافتی است.

لازم به ذکراست که میزان عیدی کارکنان طی سال های ۹۰ تا ۹۴ به شرح زیر است:

سال

نرخ تورم

عیدی کارمندان به تومان

حداقل عیدی به تومان

حداکثر عیدی به تومان

حداقل دستمزد

۹۰

۲۱.۵

۳۵۰.۰۰۰

۶۶۶.۶۰۰

۹۹۹.۹۰۰

۳۳۰.۳۰۰

۹۱

۳۰.۵

۴۰۲.۵۰۰

۷۷۹.۴۰۰

۱.۱۶۹.۱۰۰

۳۸۹.۷۰۰

۹۲

۳۶.۷

۵۰۳.۰۰۰

۹۷۴.۲۵۰

۱.۴۶۱.۳۷۵

۴۸۷.۱۲۵

۹۳

۱۴.۸

۶۰۳.۰۰۰

۹۷۴.۰۰۰

۱.۴۶۱.۰۰۰

۶۰۸.۹۰۰

۹۴

؟

۶۸۷.۰۰۰(طبق گفته سخنگوی دولت در شهریورماه)

۱.۲۱۶.۰۰۰

۱.۸۲۵.۰۰۰

۷۱۲.۴۲۵

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه ها (۱)

  1. صحرا گفت:

    چقد خوشحالیم بااین پول کلی میشه زندگی رو چرخوند . متاسفم تورم که شده ۵ درصد حقوقا هم همینقد زیاد میشه دوسال دیگه بدهکارهم میشیم چون میشیم سوئیس و نرخ تورم منفی میشه

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها