چطور از افسردگی بعد از روزهای تعطیل فرارکنیم

تعطیلی و عید روزهای خوشی که همیشه آرزویش را داشتیم . هنگام دانش آموزی تمام سال به انتظار چند روز تعطیل می گذشت و شیرینی عصر های پنجشنبه که بهترین روز های زندگی می نمود!

اما هر چه بزرگتر می شوی انگار دنیا را هم به تو بدهند سودی ندارد، شادی کمرنگ و کمرنگ تر می شود و خنداندنت هم دشوار تر، انقدر که عید ها هم بهانه ای برای خنده نمی شود، تلخ می شوی به تلخی یک شکلات تلخ و شادی روزهای تعطیل را به کام دیگران هم تلخ می کنی.

خرید عید ,نقل و نبات بی مزه اند و لباس های تازه برایت عادی ,حال بیرون رفتن و سفر هم نداری وای به وقتی که به دیگران بند کنی و روز روشنشان را شب تار.

ما را چه می شود که شیرینی های زندگی ,سلامت و نعمت های دنیا برایمان عادی می شود و هیچ دلیلی برای بودن و شاد زیستن نمی یابیم.

بعضی ها حسی فراتر از ناخوشایندی بلکه شکلی از افسردگی را نیز تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد ۳۵درصد کارمندان بین ۲۵ تا ۴۰ سال در پایان تعطیلات این حس را تجربه می کنند.

برخی روانشناسان معتقدند

افسردگی عصر جمعه  و روزهای تعطیل تقریبا نوعی احساس شایع است که امار نشان میدهد میزان آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است!این افسردگی دو دلیل اساسی دارد:

۱-بعدازتعطیلات  روز کاری  آغازمی شود.

۲-فرد چنان که باید و شاید از روز تعطیل خود بهره نبرده است!

دلیل این افسردگی هر چیز دیگری هم که باشد هیچ فرقی نمی کند، چون می توان ان را به راحتی از بین برد ٬به شرط انکه این موضوع را باور کنید که عصر نیز هنوز زمانی از یک روز تعطیل است و شما می توانید از ان به اندازه کافی بهره ببرید.
الف)رفتن به پارک ,سینما، دیدن اقوام و آَشنایان به شدت می تواند در تغییر روحیات افراد به ویژه آنها که روابط اجتماعی ضعیف تری دارند راهگشا باشد.
ب) برنامه ریزی برای خرید ,هدیه دادن و عیدی گرفتن از مشکلات مالی بعدی و افسردگی پیشگیری خواهد کرد.
ج) از تماشای بیش از اندازه تلویزیون ,خواندن روزنامه و به طور کلی تعطیلات دور از فعالیت بدنی به شدت پرهیز کنید.
ر)الکل و سیگار را به کل کنار بگذارید. شاید این دو در کوتاه‌مدت بتوانند دردهای شما را درمان کنند، اما در بلندمدت سبب بروز افسردگی می‌شوند.
د) وقت خود را به خواندن صفحات حوادث روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون اختصاص ندهید. سعی کنید بیش از هر زمان دیگر به عقاید خود فکر کنید و برای آینده کاری و خانوادگی خود برنامه‌ریزی کنید.

م) سعی کنید طی تعطیلات به اطرافیان‌تان خوبی کنید. برای نزدیکان‌تان سوغات بخرید یا یک کارت تبریک بفرستید. یادآوری این روزها پس از تعطیلات به شما آرامش خواهد دارد.

و) در بسیاری از موارد، ترک فعالیت کاری خود موجب بروز افسردگی می‌شود. در صورتی که شما مجبورید به همراه خانواده به تعطیلات طولانی‌مدت بروید بد نیست بخشی از کارتان را نیز به همراه بردارید. کافی است کتابی در رابطه با کارتان بخوانید یا هر از چند گاهی در تعطیلات با همکارانتان تلفنی صحبت کنید تا دچار افسردگی دوری از کار نشوید.

ی) ورای تمامی این موضوعات بهترین کار این است که به افسردگی پس از تعطیلات، بیش از حد توجه نکنید و سعی کنید فعالیت‌های روزمره را بار دیگر با نگاهی مثبت از سر بگیرید. خود را با کار و خانواده سرگرم کنید و برای رسیدن به هدف‌هایتان تلاش کنید.
درفرم خفیف افسردگی بعد ازتعطیلات فرد پس از اتمام تعطیلی و بازگشت به کار و فعالیت بهبود می یابد اما در فرم شدید فرد به کمک های تخصصی و کمک های روان شناس و روانپزشک نیاز پیدا خواهد کرد.

با تشکر از : Sonia

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها