چرا شهر بلداجی بیکار ندارد؟

«سید نعیم امامی»رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: پیشتر نرخ بیکاری در بلداجی یک تا دو درصد بود که در فصل زمستان به صفر رسید. در بیشتر نقاط کشور فصل زمستان، با تعطیلی کارهای ساختمانی و کشاورزی همراه است که نرخ بیکاری را افزایش می‌دهد ولی در شهر بلداجی به‌دلیل افزایش تولید شیرینی گز، نرخ بیکاری به صفر می‌رسد. از اواخر پاییز تا پایان سال روستانشینان اطراف بلداجی، کمبود نیروی کار در این شهر را جبران می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گز‌سازی از ۵۰ سال قبل وارد بلداجی شد و به مرور زمان به یک برند تبدیل شده به گونه‌ای که اکنون ۱۰۰کارگاه و واحد صنعتی در این شهر سالانه ۵۰ هزار تن گز تولید می‌کنند.
هم‌اکنون هزاران نفر از مردم شهر بلداجی و روستاهای اطراف آن به‌صورت مستقیم وغیرمستقیم در بخش‌های گزسازی، بسته بندی، فرآوری مواد اولیه، نقل و انتقال و فروش مشغول به‌کار هستند. مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از تولید گز و کسب موفقیت و شهرت در تولید این محصول، در مسیر تولید شیرینی سوهان قدم گذاشته‌اند و هم‌اکنون کارگاه‌های تولید شیرینی سوهان در کنار کارگاه‌های تولید گز در این شهر در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: ۱۵ درصد از گز بلداجی با برندهای مختلف به آلمان، سوئیس، بلژیک، فرانسه، انگلستان، قطر، امارات متحده عربی و کویت صادر می‌شود. ۷۰ درصد گز بلداجی هم با همین نام و در بازار اصفهان به‌فروش می‌رسد و ۱۵ درصد دیگر هم مصرف داخل استان و دیگر استان‌هاست.
امامی با اشاره به اینکه گز سالانه، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در بلداجی دارد، افزود: از این صنعت سالانه ۱۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود. قیمت مرغوب‌ترین گز بدون شکر بلداجی، به‌دلیل استفاده از مواد اولیه ارگانیک همچون عسل، گز انگبین، شیرخشت، بید مشک، شور گز، گلاب، پسته و سفیده تخم مرغ، به‌صد هزار تومان هم می‌رسد.

بسیاری از گزهای مرغوب اصفهان هم در شهر بلداجی تولید و به‌نام اصفهان بسته‌بندی می‌شود. دلیل موفقیت گزسازان بلداجی، دسترسی آسان به مواد اولیه مرغوب، استادکاران ماهر و نیروی کار ارزان است. بلداجی، شیرین‌ترین شهر ایران با افزون بر ۲۰ هزار نفر جمعیت، درفاصله ۶۰ کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها