چرا دولت یازدهم هنوز مصوبه های استخدامی احمدی نژادرا لغو می کند؟

هنوز از یادها نرفته است، دستور برای ابطال مصوبه هیات وزیران دولت احمدی‌نژاد؛ نخستین اقدام اسحاق جهانگیری در قامت معاون اول رییس‌جمهوری است که با واکنش های زیادی روبه رو شد.
 جهانگیری در نخستین بخشنامه‌ای که به امضا رساند، دستور توقف اجرای برخی از تصویب‌نامه‌های هیات دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی که مورد ایراد یا ابطال قرار گرفته و مصوبات مراجع مذکور پس از ١/٣/١٣٩٢ مراجع نظارتی نسبت به آنها اظهار نظر نشده‌اند و توقف قراردادهای مبتنی بر مصوبات فوق که از طرف مراجع نظارتی مورد اشکال قرار گرفته‌اند تا وضع مقررات جایگزین یا اصلاح آنها را صادر کرد.
یکی از این طرح های دولت دهمی موسوم به طرح  مهر آفرین بود. بر اساس طرح مهر آفرین مقرر شده بود دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیرو را فراهم آورد که جزییات اجرای طرح جنجالی مصوبه مهر آفرین در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۹۲ از سوی غلامحسین الهام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد‬.
طرحی که به واسطه آن در آستانه انتخابات یازدهم  ، به حمید بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد اجازه داده شد بدون توجه به ضوابط استخدامی ۴۰۰۰ نفر را در استانداری ها و فرمانداری ها  که متولی اصلی انتخابات بودند استخدام کند.
این طرح اما از همان ابتدا مورد انتقاد بهارستان نشین ها قرار داشت و لغو آن و  امضای این بخشنامه  توسط جهانگیری با نظر مثبت مجلس و  واکنش انتقادی سخنگوی دولت دهم و رییس دیوان عدالت اداری روبه‌رو شد.
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این بخشنامه در سایت شخصی‌ خود نوشت: کدام قانون از قانون اساسی تا قوانین عادی و کدام حکم شرعی به معاون اول رییس‌جمهور چنین اختیاری اعطا کرده است تا با اراده شخصی یا تصورات فردی، حرکت قانون در کشور را متوقف کند؟
محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری هم در واکنش به این بخشنامه گفته بود : موضوعی که آقای جهانگیری به صورت بخشنامه صادر کرده قطعا مغایر قانون است و رییس‌جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند و اگر بخواهند تغییری در مصوبات ایجاد کنند یا باید در هیات دولت این کار صورت گیرد یا از طریق مجلس و شکایت به دیوان عدالت آن را پیگیری کنند.
منتظری با بیان اینکه این اقدام روش صحیحی نیست اضافه کرده بود: اگر دولت جدید احیانا به برخی مصوبات دولت قبلی ایرادی دارد، راهکارهای قانونی آن مشخص است که یا این اصلاح در هیات دولت صورت گیرد یا درخواست ابطال آن را از طریق مجلس یا دیوان عدالت اداری ارایه کنند اما در هر صورت این درست نیست که از طریق بخشنامه معاون اول جلوی اجرای مصوبات را بگیرند.
در هر حال این اولین برخورد جدی دولت حسن روحانی با مصوبات دولت دهم بود  که بسیاری از آنها با اعتراض کارشناسان همراه بوده که معتقد به غیرعلمی‌ و عملی‌ بودنشان بودند.
 مصوبات دولت نهم و دهم با مشکلات بسیاری همراه بود بسیاری از این مصوبات تبدیل به چالش میان دولت و مجلس شد و حالا هم در ادامه لغو مصوبات استخدامی خبر رسیده است که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری با استناد به ۴ دلیل، ۱۶ بخشنامه دولت گذشته در حوزه استخدام را لغو کرده است تا این لغو ها ادامه دار شود.
در گزارش معاونت توسعه مدیریت آمده است: با عنایت به اینکه اجرای برخی از بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از این معاونت در حوزه استخدام و تبدیل وضعیت، بنا به یکی از دلایل ذیل منتفی شده است:
الف- بخشنامه مستند به یکی از مصوبات هیأت وزیران بوده و مصوبه مربوطه در حال حاضر حسب مورد لغو، ابطال، یا ملغی الاثر شده و یا قابلیت اجرایی خود را از دست داده است؛
ب- بخشنامه در اجرای احکام و تکالیف مقرر در قانون برنامه چهارم توسعه صادر شده و با منقضی شدن آن و لازم الاجرا شدن قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه –مصوب ۱۳۸۹-، نیازمند بازنگری است؛
ج- بخشنامه به صورت مقطعی صادر شده و حسب مورد، در زمان اعتبار، اجرا شده و یا موضوع آن منتفی گردیده است؛
د- موضوع بخشنامه صادره قبلی با صدور بخشنامه های بعدی این معاونت، تعیین تکلیف شده است.
با این تفاسیر به نظر می رسد لغو استخدام های دولت دهمی همچنان ادامه دار باشد و باید منتظر ماند و دید بالاخره تکلیف استخدام شده ها در این طرح ها چه خواهد بود؟

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها