پنج روش ویژه برای کاریابی

پنج روش ویژه برای کاریابی


اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و در جستجوی نخستین تجربه شغلیتان هستید با ما همراه شوید تا روشهای مختلف فنون کاریابی را بیاموزید

علیرغم بسیاری از مسائلی که در زندگی روزمره پیش می آید و توجهی به آن نمی کنید و به سادگی از کنار آن می گذرید ، اما اینبار باید دقیقا بایستید و خواسته هایتان را ابراز کنید . ما در این بخش مهارتهای لازم را به شما آموزش خواهیم داد. برای موفق شدن و رسیدن به شغل مورد علاقه تان، روشهای مختلفی وجود دارد . پس از آنکه شغل دلخواهتان را یافتید و با مدیرتان برای همکاری تماس گرفتید ، درباره آن تحقیق کنید ، شما همیشه باید در شغلتان حرفه ای باشید . اگر از شما دلیل تقاضای کار و همکاری در قسمت خاصی را پرسیدند ، هرگز نگویید به دلیل اینکه احتیاج مبرم به کار دارم ، این شرکت و این بخش را پذیرفته ام . مسلما آن مدیر باتجربه در برخورد اول همه چیز را خواهد فهمید ، همیشه روی اولین مصاحبه ها حساب ویژه ای باز نکنید بر اساس قوانین احتمالات از هر سه مصاحبه تنها یکی جواب می دهد ، پس سعی کنید همیشه گزینه های کاری فراوانی داشته باشید . هیچ گاه برای کار روی شرکت خاصی سرمایه گذاری نکنید ، همیشه یک سایبان شغلی دیگر داشته باشید ، حتی اگر حقوق شما در شغل دوم نصف اولی باشد ، به یک شغل اکتفا نکنید . همیشه آینده نگری شغلی داشته باشید ، با این استراتژی همیشه یک گام جلوتر از دیگران هستید ، ” همیشه به یاد داشته باشید ، بزرگترین شرکتها نیز تحت شرایط اقتصادی ورشکست خواهند شد .
اساسا زمانیکه مستقیما وبدون هیچگونه مقدمه ای بگویید به کار احتیاج دارم ، احتمال یافتن شغل مناسب را از دست می دهید . بنابراین لازم است که نکات زیر را سرلوحه کارتان قرار دهید تا بتوانید به آسانی از موانع موجود بگذرید .

رزومه تان را ارائه دهید !

آسانترین راه برای ابراز نیاز به شغل ارائه رزومه یا سابقه شغلی و مهارتی است . در واقع این کار نخستین نشانه و موج مثبت برای همکاری است . برخی از شرکتها هیچگونه تبلیغاتی برای افتتاحیه خود انجام نمی دهند و در برخی موارد شما از نحوه سیاست کاری آنها بی اطلاع می مانید . در هر حال ارائه رزومه و همراه داشتن آن در شرایط مختلف آمادگی شما را در انتخابهای شغلیتان افزایش می دهد و مانند سربازی که همیشه با اسلحه پر به میدان نبرد میرود شما نیز با همراه داشتن رزومه درهرشرایطی آماده به کار هستید.

چرا به دنبال شغل هستید !

راه دیگری که بیانگر پاسخ به پرسش چرا به کار احتیاج دارید ، شرح و هدف شما در رزومه در مقام یک جستجوگر شغلی است . در واقع به بیان دیگر شما بطور غیر مستقیم بیان می کنید که به دنبال کار هستید . مثلا ، در نامه ای که شرح فعالیتها ، تجربیات و تحصیلات شما در آن درج شده ( رزومه ) می نویسید که از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و در جایگاه یک کارآموز و مبتدی هم بدنبال کاری مرتبط با مدرک دانشگاهی و هم در جستجوی مهارتها و سوابق شغلی در شرکت مورد علاقه تان هستید . بدین ترتیب به همین سادگی شما اطلاعات مربوط به خودتان را به شرکتها ارائه می دهید و مدیران شرکتها نیز بر اساس تحصیلات ، سوابق و اولویت های خاص خودشان بهترین فرد و گزینه موجود را شناسایی و پس از گذراندن یک دوره کوتاه مدت و فشرده در جایگاه یک نیروی جدید آماده به کار استخدام می کنند .

هدفتان را توضیح دهید !

مهمترین موضوع در یک رزومه عنوان هدف شغلی و مهارت شماست . هدف شما یعنی دیدگاه شما ، یعنی شخصیت و آینده نگری شما ، اصولا روان شناسان انسانها را بر اساس اهداف و ویژگیهای شخصیتی شان دسته بندی می کنند ، رابطه میان رویا و هدف مانند خطوط موازی یک ریل قطار است دو ارتباط مکمل و مستقیم که نقص یکی موجب به تعویق افتادن حرکت دیگری است . مثلا شما در جایگاه یک دستیار پزشک زمانیکه می خواهید بگویید ” به کار نیاز دادم ” ، باید هدفتان را نیز مشخص کنید . بگذارید ساده تر بیان کنم.
چه موقع مردم از یک رستوران یا فروشگاه تعریف می کنند ؟ پاسخ بسیار ساده است ! کیفیت و کارآیی ، ارائه محصول و غذای مناسب ، دقیقا شما نیز باید همینطور عمل کنید . برمهارتهایتان بیفزایید ، از دیگران تجربه کسب کنید و محبوبیتتان را افزایش دهید . بله ! بیماران شما بهترین سند برای روش درمان ومهارت شما در مقام یک دستیار پزشک هستند . واین یعنی دقیقا ارائه اهداف و مهارتها ، شما مانند دانش آموزی هستید که هرروز امتحان می دهد ، و امتحان شما تشخیص دقیق نوع بیماری است . اعتماد به نفس و مهارت مهمترین امتیاز شماست و به بیان دیگر پاسخ به پرسش چرا به کار نیاز دارم .

علایق و استعدادهایتان را در مصاحبه شغلی بیان کنید !

مصاحبه شغلی یکی از پراسترس ترین کارهای موجود در جهان است ، وتابحال دراین باره بحث های زیادی شده است اما شما برای اثبات وجودتان وتواناییهایتان مجبورید که مصاحبه بدهید . اما اینجا دیگر نمی توانید چشمانتان را ببندید و فریاد بزنید که به کار احتیاج دارم چون دقیقا نتیجه معکوس میدهد . زمانیکه مدیر بخش مربوطه در مصاحبه از شما می پرسد که مثلا چرا می خواهید حسابدار شرکت شوید ، شما باید از قبل سه جواب آماده داشته باشید . سه جواب منطقی و حساب شده که هیچ چون و چرایی را دیگر باقی نگذارد.
بگذارید راهنماییتان کنم ، مثلا یکی از پاسخهای منطقی این است که بگویید :” بدنبال فرصتی هستم تا مهارتهایم را بکار گیرم و میزان تولید و بهره وری را افزایش دهم . اگر اندکی بیاندیشید خواهید دید که تقریبا پاسخ قانع کننده ای است . اگر به شغل مورد علاقه تان فکر کنید و با خونسردی به سوالات مصاحبه کننده گوش فرادهید و طبق راهنماییها و روشهای توصیه شده عمل کنید در پایان لبخند رضایت را بر لبانتان احساس خواهید کرد و در نهایت به شغل محبوبتان میرسید .

استفاده از شبکه دوستان و همکاران !

اگر نمی توانید بگویید که به کار احتیاج دارم ، شخصی را پیدا کنید که این ویژگی را داشته باشد و به نحوی برایتان کاریابی کند . دوستان دوران دانشگاه و همکارانتان بهترین گزینه های ممکن هستند که می توانند شما را راهنمایی و از فرصت های شغلی فراوانی بهره مند کنند . اگر به تازگی از کار برکنار شده اید ، باز هم دوستان و همکاران بهترین گزینه ممکن برای دستیابی شما به شغل هستند . جدیت و پشتکار شما بهترین حالت برای نشان دادن انگیزه بالایتان در جهت کاریابی است . از طرف دیگر مدیران نیز متوجه تلاش شما شده و شاید همین پیگیری های مستمر شما را به هدفتان نزدیک ونزدیکتر کند و در نهایت منجر به اشتغال شما شود.
پس همیشه به خاطر داشته باشید شاید بتوانید پس از جستجو های فراوان و سفارش های اقوام ودوستان در نهایت به شغل محبوبتان برسید ، اما چقدر می توانید در این شغل سفارشی دوام بیاورید ؟ آیا به مهارتها و تجربیات لازم رسیده اید ؟ آیا می توانید مشتریان و مدیران را راضی نگه دارید ؟ آیا خودتان احساس رضایت شغلی دارید ؟ اغلب این نوع کارجویان سفارشی پس از مدتی از آغاز به کارشان محیط برایشان تکراری می شود و دیگر قادر به ادامه همکاری نیستند ، مثلا شما در آزمون پزشکی قبول می شوید در حالیکه شیفته هنر و موسیقی هستید ، بنابراین میبینید که پس از مدتی دچار افسردگی شغلی خواهید شد  .
تحصیلات دانشگاهی و سفارشهای شغلی تنها یک روی سکه هستند ، روی دیگر سکه تلاش ، تداوم و مهارت شما نهفته است .
منبع:بازار کار

 

با تشکر از مشترک سایت استخدام: سارا

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها