وضعیت اشتغال از نیمه دوم سال ۹۵ بتدریج بهبود می یابد

فریدون ریاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: برای ایجاد اشتغال به رشد هشت درصدی نیاز داریم. در صورتی که تمام توان خود را بکار گیریم این میزان در سال آتی به پنج درصد می رسد، بنابراین باید سه درصد دیگر را از طریق تعامل جهانی و سرمایه گذار خارجی تامین کنیم.
ریاحی تاکید کرد، بهبود وضعیت اشتغال در کشور بستگی به دیدگاه کلان حاکمیتی دارد زیرا حل معضل بیکاری، موضوع فراجناحی است و باید همه نهادها در حل آن دخیل باشند.
این کارشناس اقتصادی معتقد است، همه گروه های اجتماعی و بخش های مختلف دولتی باید به حل معضل بیکاری وارد شوند زیرا این موضوع خطیرترین مساله ای است که هم اکنون با آن مواجه هستیم.
مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود نرخ بیکاری کشور را در پاییز امسال ۱۰.۷ درصد و مجموع تعداد بیکاران را دو میلیون و ۶۴۵ هزار و ۵۵۸ اعلام کرد.
ریاحی گفت: اکنون به شرایطی رسیده ایم که سالانه یک میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی فاقد مهارت وارد بازار کار می شوند. از سال ۱۳۸۴ تعداد دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی در کشور افزایش یافت و خروجی دانشگاه ها رشد عجیبی داشت.
وی یادآور شد: در سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ با سونامی فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه خواهیم شد و و در مجموع حدود هشت میلیون بیکار تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده وارد بازار کار می شوند. چنین جمعیت بیکاری می تواند آسیب های اجتماعی بدنبال داشته باشد.
به عقیده عضو هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی ها، فرد جویای کار باید توانمند شود و این مهم به تنهایی از عهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بر نمی آید.
ریاحی می گوید دانشجویان در هنگام تحصیل باید دوره های کارورزی بگذرانند تا بتوانند برای حضور در بازار کار آماده شوند. همچنین برای فراگیری مهارت دانشجویان، باید تعامل میان دانشگاه ها، مراکز کاریابی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برقرار شود.
وی در خصوص وضعیت مراکز کاریابی گفت: با توجه به اینکه برجام در ماه های پایانی سال جاری به فرجام رسید، نتایج این گام مثبت که دولت تدبیر و امید برداشت ، در صورتی که سایر بخش ها هم به یاری دولت بیایند سال آتی خود را نشان خواهد داد.
این مدرس دانشگاه تهران تاکید کرد، برای حل موضوع اشتغال، مجلس باید دولت را کمک کند و نمایندگان مجلس باید همسو با دولت عمل کنند زیرا دود هر گونه ناهماهنگی به چشم مردم می رود.
ریاحی در خصوص تفاوت جنسیتی مراجعان به کاریابی ها گفت: هم اکنون حدود ۶۵درصد دانشجویان کشور زن و تنها ۳۵ درصد مرد هستند.
وی توضیح داد: بازار کار ایران برای حضور زنان مناسب نیست و اغلب اوقات فرصت های شغلی برای آنان فراهم نمی شود.
این عضو فعال هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی های استان تهران گفت: به دلیل محدودیت های فرهنگی میزان بیکاری زنان تحصیل کرده در کشور بالا است و در صورتی که زنان قادر به یافتن شغل شوند با شرایط ناعادلانه جذب بازار کار می شوند. مردان در بسیاری از موارد شغل های پیشنهادی کاریابی ها را نمی پذیرند زیرا تصور می کنند می توانند با دستمزدهای پیشنهادی در جایی دیگر کار کمتری انجام دهند.
وی حل مسائل و مشکلات اقتصادی را نیازمند تعامل همه گروه های اجتماعی در جامعه عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی باید به شکل موزونی در کشور توسعه یابد زیرا بخش دولتی به تنهایی قادر به حل مشکلات اقتصادی نیست.
براساس تازه ترین گزارش منتشره مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زنان در پاییز امسال ۱۸.۹ درصد و نرخ بیکاری مردان ۹ درصد بوده است.
نرخ بیکاری زنان جوان ۴۰.۲ درصد و مردان جوان ۲۲ درصد و در مجموع ۲۵.۴ درصد جوانان کشور بیکار هستند.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها