همراهی بیشتر دولت در تعیین دستمزد کارگران

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از دولت خواست با درنظر گرفتن شرایط خاص اقتصاد کشور، مشکلات کارفرمایان و کاهش شدید قدرت خرید خانوارهای کارگری، در تعیین دستمزد سال آینده کارگران همراهی بیشتری داشته باشد.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعیین رقم سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی سبد هزینه معیشت کارگران، گفت: این عدد، رقمی است که به تایید شرکای اجتماعی رسیده و نمایندگان هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت آن را تایید کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که سبد معیشت کارگران، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.
وی ادامه داد: سال گذشته آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات دستمزد حضور داشت و در آخرین جلسه شورای عالی کار نیز کمک موثری به تصویب افزایش ۱۹.۵ درصدی حداقل مزد کرد که امیدواریم با توجه به به‌روز شدن رقم سبد معیشت کارگران، امسال به شکل متفاوت‌تری نسبت به تعیین دستمزد کارگران تصمیم‌گیری شود.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: هر سال کمیته‌های دستمزد استان‌ها با بررسی وضع معیشت خانوار، تورم و هزینه‌های زندگی، رقم سبد معیشت کارگران را محاسبه و به کانون عالی شوراهای اسلامی کار ارسال می‌کنند. این رقم در همه استان‌ها یکی نیست و بسته به کیفیت زندگی و هزینه‌ها متفاوت است، اما کمیته دستمزد همه ساله میانگین رقم هزینه زندگی کارگران کل کشور را در نظر می‌گیرد و آن را مبنای تعیین دستمزد قرار می‌دهد.
اصلانی افزود: البته رقم سبد هزینه معیشت کارگران با توجه به تورم موجود، افزایش اقلام ضروری و اساسی سبد خانوارهای کارگری و نوسان نرخ ارز، بیش از این است؛ چون سبد معیشت کارگران ۳۱ قلم کالای اساسی را شامل می‌شود و درخواست نمایندگان کارگری همواره این بوده که نرخ تورم این اقلام محاسبه و مبنای تعیین دستمزد قرار داده شود.
به گفته این مقام مسئول کارگری، سال گذشته رقم سبد معیشت کارگران دو میلیون ۴۸۰ هزار تومان بود که با در نظر گرفتن نرخ تورم، دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شد و اکنون با به روز شدن رقم سبد معیشت و اعلام هزینه سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی، می‌توان گفت که کارگران بیش از یک میلیون تومان عقب افتادگی مزدی دارند که این کسری باید جبران شود.
وی با تایید مشکلات کارفرمایان در تامین مواد اولیه و هزینه‌های تولید، از دولت خواست در چهل سالگی انقلاب بیشتر به کمک بیاید و از محل بودجه نفت یا مالیات‌ها یا هر ایده‌ای که مدنظر دارد، به کارگران و کارفرمایان کمک کند.
اصلانی تصریح کرد: حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی در شرایط امروز پولی نیست ولی همین که از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش داده شد، برای کارگران دلگرم کننده است و امیدواریم امسال با در نظر گرفتن وضع اقتصاد، شرایط کارفرمایان، خط فقر، کاهش شدید قدرت خرید خانوارهای کارگری و فشاری که کارگران به دلیل نوسان نرخ ارز متحمل شدند دستمزد را تعیین کنیم.
به گزارش ایسنا، کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری را به روز و این رقم را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها