نیروهای بومی؛ اولویت اشتغال در نیروگاه خورشیدی جاجرم

با اشاره به کلنگ زنی پروژه احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در جاجرم که با حضور وزیر نیرو و استاندار خراسان شمالی صورت گرفت افزود : بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در جاجرم با ظرفیت ۳۰ مگاوات هفته گذشته با حضور وزیر نیرو و استاندار خراسان شمالی کلنگ زنی شد که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه به اهمیت ورود بخش خصوصی در بحث سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های اقتصادی از مهم ترین راهبردهای کشور است اما به علت وجود تحریم ها و شرایط بین المللی ایران ، وضعیت اعتباری مناسب نبود و بیشتر پروژه ها نیمه تمام باقی مانده بود که با تلاش های دولت مردان دولت تدبیر و امید روند تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.

وی همچنین به آثار و نتایج برجام و مذاکرات تیم هسته ای ایران اشاره کرد و تصریح داشت : پس از برجام و تلاش های تیم مذاکره کننده ایران ، شرایط مناسبی جهت ورود سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم شد. در همین راستا و به منظور واگذاری پروژه ها و اقدامات به بخش خصوصی، ایران نیز مانند کشورهای پیشرفته دنیا به توسعه خوبی دست یافته است به طوری که موضوع خصوصی سازی و جذب سرمایه گذاران خارجی در دستور کار دولت قرار گرفت.

مقام عالی دولت در شهرستان جاجرم به وجود ظرفیت های مستعد جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور اشاره نمود و افزود : با توجه به وجود پتانسیل ها و ظرفیت های مستعد سرمایه گذاری در کشور طی چند سال گذشته شاهد جذب سرمایه گذاران خارجی بودیم. در همین راستا یک تیم سرمایه گذاری خارجی متشکل از سرمایه گذاران کشورهای سوئیس و ایتالیا به همراه شرکت سرمایه گذار ایرانی از قابلیت های سرمایه گذاری در بحث انرژی های تجدید پذیر از استان خراسان شمالی بازدید بعمل آورد. طی این بازدید ها ، شهرستان جاجرم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوای منطقه بویژه بهره مندی از انرژی خورشید به مدت بیش از ۸ ساعت در طول روز از سوی سرمایه گذاران انتخاب شد. پس از برگزاری جلسات متعدد ، قراردادها و تفاهم نامه ای با مشارکت وزارت نیرو به منظور احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳۰ مگاوات و با اعتبار اولیه ۳۷،۵ میلیون یورو در شهرستان جاجرم منعقد گردید.

وی با اشاره به این که این پروژه تا پایان سال به بهره برداری می رسد افزود : احداث این نیروگاه با ظرفیت ۳۰ مگاوات و با اعتبار ۳۷٫۵ میلیون یورو در جاجرم آغاز شد ، ۴۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده در این نیروگاه شامل پانل ها و اینورتر وارداتی بوده و در خارج از کشور تولید می شود،  و ۶۰ درصد مابقی تجهیزات از قبیل کابل ،سازه های فولادی با پوشش گالوانیزه گرم و تجهیزات احداث پست از تولیدات داخلی است.

وی درخصوص اشتغالزایی پیرامون احداث این نیروگاه اظهار داشت : نیروگاه خورشیدی جاجرم در مرحله نخست ( احداث ) ظرفیت اشتغالزایی حداقل ۳۵۰ نفر را فراهم نموده که این تعداد نیرو پس از بهره برداری به۴۰  نفر خواهد رسید و طبق پیگیری ها تاکید شده است که اولویت استخدام با افراد بومی منطقه باشد.

دکتر محبی با  بیان این مطلب که ۵ مگاوات از برق تولید شده در این نیروگاه تا اول مهرماه سال جاری وارد مدار می شود به آثار زیست محیطی احداث نیروگاه خورشیدی در طول یک سال اشاره کرد و افزود : بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر از جمله احداث نیروگاه های خورشیدی اثرات زیست محیطی بسیار مطلوبی را به دنبال دارد. به طور مثال می توان به اثرات زیست محیطی احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در جاجرم  در طول یک سال اشاره نمود که شامل این موارد می باشد : تولید برق معادل kwh 54،۷۵۰،۰۰۰   _ پیشگیری از انتشار ۳۷،۷۵۳ تن گاز دی اکسید کربن _ جلوگیری از مصرف ۱۵۳،۰۳۸،۹۸۵ متر مکعب گاز طبیعی – معادل با ۸۷،۷۹۷ بشکه نفت خام _ معادل با ۱۳،۹۵۹،۸۰۰ لیتر نفت خام _ معادل با ۱۶،۰۵۷،۸۴۰ لیتر گازوییل.
علاوه بر این ، احداث نیروگاه خورشیدی ضمن این که مصرف سوخت های فسیلی را کاهش می دهد به دلیل استفاده از حجم انبوهی از پنل های خورشیدی زیربنایی برای ورود گردشگران محسوب می شود و به دنبال آن اشتغالزایی در زمینه گردشگری نیز فراهم خواهد شد.

وی در خاتمه به حضور یک تیم دیگر از سرمایه گذاران خارجی در شهرستان جاجرم اشاره کرد و افزود : با توجه به این که شهرستان جاجرم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بهره مندی از نور خورشید به مدت ۷ تا ۸ ساعت در طول روز از شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی برخوردار است یک تیم سرمایه گذار آلمانی که در خردادماه سال جاری در خراسان شمالی حضور داشت در همین زمینه از زیرساخت ها و پتانسیل های موجود در شهرستان جاجرم بازدید بعمل آورد که شرایط منطقه مورد رضایت اولیه این تیم قرار گرفت و نتایج بازدید در آینده اعلام خواهد شد.

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها