نگاه ملی به جذب نیرو در صنایع بزرگ داشته باشیم

با اشاره به مهاجر پذیر بودن شهرستان مبارکه اظهار کرد: به دلیل تقاضای شغل از گذشته این ذهنیت در بین مردم به وجود آمده است، مبارکه به دلیل حضور صنعتی بزرگ همچون شرکت فولاد مبارکه فرصتی برای ایجاد اشتغال است و به همین علت مبارکه به شهرستانی مهاجر پذیر مبدل شد.

وی افزود: در گذشته تا به امروز مردم این شهرستان همچون دیگر نقاط کشور، انتظار داشتند کارخانجات منطقه در زمانی که اقدام به جذب نیرو می‌کنند ابتدا از نیروهای جویای کار شهرستان انجام شود.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در گذشته زمانی که صحبتی در خصوص اشتغال افراد بومی در صنایع شهرستان می‌شد، اعلام می کردند صنایعی همچون فولاد مبارکه جزء صنایع ملی به‌شمار می‌آیند و به هر حال اشتغال در این گونه صنایع را می‌توان به صورت ملی دید.

وی ادامه داد: با توجه به قولی که به مردم شهرستان مبارکه در خصوص اشتغال افراد بومی در صنایع داده بودیم، پیشنهادی در این خصوص در مجلس با حمایت تعدادی از نمایندگان در راستای اولویت جذب نیروهای بومی در صنایع بزرگ که به عدالت هم نزدیک بود، مصوب شد.

سعیدی بیان کرد: مجلس در قانون پنج ساله ششم، ماده ۴۷ را در نظر گرفت که بر اساس  آن تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلف هستند در طول اجرای قانون برنامه در طرح‌های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با تمامی شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (درشرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

وی عنوان کرد: امروز با تصویب این قانون به اصل عدالت در حوزه اشتغال افراد بومی در صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای عمومی غیردولتی نزدیک شدیم و بر همین اساس استخدام‌ها باید با در نظر گرفتن اولویت محل سکونت انجام بپذیرد.

نتیجه نهایی استخدام در فولاد مبارکه همچنان مشخص نیست

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درگذشته وقتی با مدیران صنایع صحبت می‌شد، اعلام می کردند، دیگر مسئولان نیز انتظار استخدام نیروی جویای کار را دارند، اما امروز از نظر قانونی این گونه اولویت‌ها در جذب نیرو در بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در قانون، اولویت استخدام نیرو در صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای عمومی غیردولتی نزدیکی محل سکونت است، افزود: اگر این اولویت در نظر گرفته شود دیگر دغدغه‌ای برای مردم و نمایندگان مجلس باقی نخواهد ماند، البته در خصوص اجرای این قانون نیز، پیگیری لازم در خصوص ارایه آمار از سوی صنایع و مدیران اجرایی در شهرستان مبارکه انجام گرفته تا میزان تحقق این مهم مشخص شود، اما آمار غیر رسمی نیز به دست ما رسیده که روند نسبت به ادوار گذشته رضایت بخش بوده است.

سعیدی در خصوص آزمون استخدامی سال ۹۵ شرکت فولاد مبارکه گفت: نتیجه نهایی استخدام در فولاد مبارکه نیز همچنان مشخص نشده است و افراد در روند مصاحبه و… قرار دارند و مسئله‌ای که در این میان وجود دارد آن است که این آزمون قبل از تصویب ماده ۴۷ قانون پنج ساله ششم انجام گرفته، اما از این زمان به بعد انتظارات بیشتری را نسبت به گذشته داریم تا نص صریح قانون اجرا شود.

وی ادامه داد: امروز وقتی ۲۱ هزار نفر در آزمون فولاد مبارکه، شرکت می‌کنند و این کارخانه تنها نیازمند ۴۰۰ نفر نیرو است، بالغ بر ۲۰ هزار ۶۰۰ نفر در عدم پذیرش خود معترض خواهند بود و این مسئله به شرایط کمبود شغل باز می گردد.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر نیز نرخ بیکاری در استان اصفهان بالا بوده و جنس صنایع بزرگ نیز به شکلی است که نیرویی که در این صنایع جذب می‌شوند ۳۰ سال فعالیت می‌کنند، بر اساس منابع و هزینه هایی که صورت می‌گیرد، بازنشست می‌شوند و بعد از آن نیروی جدید جایگزین این افراد می شوند، بنابراین باید در گام نخست قانون عدم به کارگیری بازنشستگان را اصلاح کرد.

وی عنوان کرد: در قانون عدم به کار گیری بازنشستگان برخی ایرادات وارد بوده و ما به‌دنبال اصلاح این قانون هستیم و پیشنهادات لازم نیز داده شده است و بعضی از این پیشنهادات در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و بخشی نیز باید در صحن علنی مطرح شود.

سعیدی گفت: هرچند نمی‌توان آمار بیکاری را به صفر رساند، اما انتظار می‌رود وضعیت اشتغال در کشور وضعیت مطلوب‌تری را پیدا کند و امیدواریم دولت تدبیر وعده داده شده در خصوص ایجاد یک میلیون شغل در سال محقق شود

ایمنا

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها