نحوه جذب ۱۷۰۰ کارآموز در کانون های وکلا تشریح شد

در آزمون سال جاری کانون وکلا در مجموع حدود ۱۷۰۰ نفر به عنوان کارآموز وکالت و در نهایت به عنوان وکیل پذیرفته خواهند شد.

بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، با اعلام این خبر افزود: بر این اساس کانون وکلای مرکز ۶۳۱ نفر، آذربایجان شرقی ۱۵۰ نفر، آذربایجان غربی۷۲ نفر، اردبیل ۳۰ نفر، اصفهان ۱۶۵ نفر، بوشهر ۲۰ نفر، خراسان ۱۰۰ نفر، خوزستان ۴۵ نفر، زنجان ۳۰ نفر، فارس ۱۳۵ نفر، قزوین ۲۰ نفر، قم ۲۵ نفر، کردستان ۱۷ نفر، کرمانشاه ۵۰ نفر، گیلان ۵۰ نفر، مازندران ۵۰ نفر، مرکزی ۲۰ نفر و همدان ۳۰ نفر را به عنوان کارآموز وکالت جذب خواهند کرد.

کشاورز با اعلام اینکه کانون‌های وکلای گلستان و لرستان هنوز تعداد مورد نظر را اعلام نکرده اند، گفت: کانون گلستان به علت مشکلی که با مقامات محلی پیدا کرده است و کانون لرستان نیز به علت اینکه اخیرا از کانون وکلای خوزستان جدا شده و هنوز رییس آن انتخاب نشده است، تعداد وکلایی را که از طریق آزمون سال جاری جذب خواهند کرد را اعلام نکرده اند…….

کاهش تعداد نسبت به سال گذشته
وی سپس به مقایسه آمار کارآموزان آزمون سال جاری با سال گذشته پرداخت و گفت: براساس آماری که تاکنون اعلام شده است تعداد کارآموزانی که در سال جاری جذب خواهند شد نسبت به آمار سال گذشته کمتر است در سال گذشته بیش از ۱۸۹۰ کارآموز جذب کانون‌های وکلا شدند. این در حالی است که بر اساس آمارهای اعلام شده منهای کانون‌های وکلای لرستان و گلستان، در آزمون سال جاری حدود ۱۷۰۰  کارآموز جذب کانون‌های وکلای سراسر کشور خواهند شد.
وی افزود: در سال گذشته کانون وکلای آذربایجان شرقی ۱۵۰ نفر، آذربایجان غربی ۷۲ نفر‌، اردبیل ۴۰ نفر، اصفهان ۱۵۰ نفر، بوشهر ۸۰ نفر، خراسان۱۲۵ نفر، خوزستان و لرستان ۶۰ نفر، زنجان ۲۵ نفر، فارس ۱۵۰ نفر، قزوین ۵۰ نفر، قم ۳۰ نفر، کردستان  ۱۵ نفر، کرمانشاه ۱۰۰ نفر، مرکزی ۲۵ نفر و همدان ۲۰ نفر را به عنوان کارآموز وکالت جذب کردند.
رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، ادامه داد: براین اساس تعداد کارآموزانی که در سال جاری جذب کانون‌های وکلای مرکز،  اردبیل، بوشهر، خراسان، فارس، قزوین، قم، کرمانشاه و مرکزی خواهند شد به نسبت تعداد سال گذشته با کاهش روبرو بوده است. همچنین تعداد کارآموزان که در سال جاری جذب کانون های وکلای اصفهان، زنجان، کردستان و همدان خواهند شد، با افزایش روبرو بوده است و تعداد کارآموزان کانون‌های وکلای آذربایجان شرقی، غربی، گیلان و مازندران نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اند. این در حالی است که تعداد کارآموزانی که در سال جاری در کانون‌های وکلای لرستان و گلستان جذب خواهند شد هنوز اعلام نشده است.

آزمون در آبان ماه
رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با اعلام اینکه آزمون سال جاری در آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: هیاتی از کانون‌های وکلای دادگستری با فاصله کمی تا برگزاری آزمون، سوالات را انتخاب خواهند کرد. بانک سوالات تا شهریور ماه تکمیل می‌شود و این اطمینان را می‌دهیم که آزمون امسال در کمال آرامش، اطمینان و بدون هیچ مشکلی برگزار شود.
وی افزود: زمان انتشار آگهی جذب کارآموز وکالت در سال ۸۹ هنوز به طور دقیق مشخص نیست ، اما پیش‌بینی می‌کنیم این آگهی در شهریور ماه یا اوایل مهر ماه منتشر می‌شود.

کانون تعداد را مشخص نمی کند
کشاورز در ادامه به نحوه تعیین تعداد وکلای مورد نیاز هر کانون اشاره کرد و گفت: تعداد وکلای مورد نیاز هر کانون در کمیسیونی به نام کمیسیون موضوع تبصره یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تعیین خواهد شد که با حضور رییس دادگستری استان، رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون محل، تشکیل می‌شود. تعداد مقامات دادگستری در این کمیسیون در اکثریت بوده و این افراد هستند که تعداد وکلای مورد نیاز هر منطقه و محل  را انتخاب می‌کنند.

تعداد وکلای کشور بیش از نیاز واقعی
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه تعداد وکلای کشور را بیش از نیاز واقعی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد وکلای کشور با احتساب وکلایی که در قالب مرکز مشاوران حقوقی جذب شده‌اند بسیار بیشتر از نیاز کشور است. امروز با انبوهی از وکلای بیکار مواجه هستیم که بعضاً تا ۱۰ سال ‌توان پرداخت اجاره دفتر خود را نیز ندارند، زیرا تقاضای وکیل بیش از عرضه آن است.
وی به ضرورت اشاعه فرهنگ استفاده از وکیل اشاره کرد و گفت: این مهم وظیفه سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و مطبوعات است که در این راستا فرهنگ سازی لازم را به عمل آورند.
کشاورز ادامه داد: کانون‌های وکلا نیز در این رابطه وظیفه دارند اما با توجه به اینکه ابزارهای لازم را در اختیار ندارند معمولاً در این راستا اقدام قابل توجهی نمی‌توانند انجام دهند.

آزمون ورودی به صورت ۲ مرحله‌ای
در همین حال لازم به ذکر است، در صورت تصویب اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) آزمون ورودی کانون وکلا به صورت ۲ مرحله‌ای و به نحوی که در مرحله دوم سوالات تشریحی مطرح شود، برگزار می‌شود.
این تصمیم به پیشنهاد تعدادی از کانون‌های وکلا از جمله کانون وکلای مرکز در آخرین جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) مطرح و مقرر شد در این رابطه بررسی‌های لازم صورت پذیرد.
همچنین، تعیین منابع مطالعه، افزودن موادی نظیر ادبیات فارسی و زبان عربی و زبان خارجه به مواد امتحانی ، تعیین تکلیف تاثیر وضعیت خدمت نظام وظیفه داوطلبان به طور قاطع و یکسان و  تعیین تکلیف زمانی که داوطلبان باید دارای مدرک خاتمه تحصیل باشند، از دیگر پیشنهادات کانون‌های وکلا در رابطه با تغییرات نحوه آزمون ورودی بود که در آخرین جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) مطرح و مقرر شد بررسی‌های لازم در این ارتباط انجام گیرد. تا تصمیم گیری در زمینه این پیشنهادات آزمون کانون وکلا به روال سابق برگزار خواهد شد.

تغییرات مصوب آگهی امسال

همچنین در آخرین جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تصویب شد که درآگهی جذب کارآموز وکالت در سال ۸۹، قید “تمام” پس از چهل سال و پنجاه سال بیاید و نیز تصریح شود داوطلبان پس از ثبت نام حق تغییر کانون مورد نظر را که اعلام کرده اند ندارند و این معنا ضمن عقد قرارداد اکیدا به سازمان سنجش تذکر داده شود که رعایت کنید.
در این جلسه همچنین مقرر شد، اگر چه خدمات وکلا و کارآموزان در اتحادیه و کانون ها و امور مربوط به آنها و من جمله برگزاری آزمون افتخاری و تبرعی بوده و می باشد و به این ترتیب استفاده از وکلا و کارآموزان به عنوا ن مراقب باعث صرفه جویی خواهد شد، لکن اکیداً مقرر شد در آزمون ورودی سال جاری کانون وکلا به هیچ عنوان از وکلا و کارآموزان به عنوان مراقب استفاده نشود.
همچنین مقرر شد، در هر کانون اتاقی به اتحادیه اختصاص یابد. این تصمیم با هدف فراهم آوردن موجبات پاسخگویی شفاف و مناسب به سوالات کارآموزان و وکلا در خصوص اتحادیه، اتخاذ شد و مقرر شد همواره کس و یا کسانی در این محل جهت ادای توضیح به کارآموزان و وکلا در خصوص اتحادیه حضور داشته باشد و موجبات فعال شدن اتحادیه در محل و توسعه ارتباط آن با سازمان های مختلف فراهم شود . در این راستا مصوب شد،  نمایندگان کانونها در شورای اجرایی این مورد را پیگیری کنند.

منبع: بازار کار

تدریس خصوصی آیلتس

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها