میزان علاقه، مهارت و تجربه خود را قبل از آغاز کسب و کار بسنجید

نخستین نشانه‌های اجرای یک تصمیم هدفمند و قطعی، پس از اولین جرقه‌های ذهنی، نوشتن طرح تجاری و مرحله بازبینی انجام می‌شود. کلیه عوامل دست‌در‌دست هم می‌دهند تا رویدادی شگرف و بی‌مانند با اجرایی بی‌نظیر و نظمی منطقی و در نهایت هدایت مدیری باتجربه شکل ‌گیرد. فرصت‌ها به شیوه‌ها و مسیرهای مختلفی ظاهر می‌شوند. درآغاز باید بدانید که چه چیزی می‌خواهید و برای رسیدن به کدامین هدف تلاش می‌کنید. نوع نگرش و دیدگاه شما نسبت به مسائل مختلف، حاکی از تجسم، تفکر و شناخت به هرپدیده‌ای است.
نخستین نشانه‌های اجرای یک تصمیم هدفمند و قطعی، پس از اولین جرقه‌های ذهنی، نوشتن طرح تجاری و مرحله بازبینی انجام می‌شود. کلیه عوامل دست‌در‌دست هم می‌دهند تا رویدادی شگرف و بی‌مانند با اجرایی بی‌نظیر و نظمی منطقی و در نهایت هدایت مدیری باتجربه شکل ‌گیرد. فرصت‌ها به شیوه‌ها و مسیرهای مختلفی ظاهر می‌شوند. درآغاز باید بدانید که چه چیزی می‌خواهید و برای رسیدن به کدامین هدف تلاش می‌کنید.
نوع نگرش و دیدگاه شما نسبت به مسائل مختلف، حاکی از تجسم، تفکر و شناخت به هرپدیده‌ای است. اگر رویای تجارت در سر دارید، باید میزان علاقه، مهارت و تجربه خود را بازیابید، بانگرشی عمیق به درون خود و مهارت‌هایتان این مساله را ابتدا تحلیل کنید و سپس با مشاوره از دیگران راهکاری مناسب برای اجرای آن بیابید.

تردید در اجرای برنامه‌ها

یکی ازعوامل موفق نشدن، نداشتن اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای ادامه کار است. متاسفانه بسیاری از افراد با بروز نخستین نشانه‌های ناهماهنگی، میدان رقابت را ترک می‌کنند و خود را یک شکست‌خورده کامل می‌دانند. درحالی‌که این ضعف‌ها و ناهماهنگی‌ها، موقتی و مقطعی هستند و با یک برنامه‌ریزی کامل دوباره کار روال عادی خود را طی خواهد کرد. درچنین مواقعی باید به‌سرعت به بازبینی طرح‌ها پرداخت. نقاط ضعف و قدرت را مورد ارزیابی قرار داد و طرحی نو خلق کرد. بااستفاده از مشاوره و راهکارهای مختلف علل بروز موانع و مشکلات را شناسایی و روند طرح تجاری را کنترل کنید. با به‌کارگرفتن متخصصان مختلف، استفاده از مشاوره‌های بازاریابان و از همه مهم‌تر هدایت و رهبری خودتان، تیم تجاری خود را همیشه آماده و درحال پیشرفت نگه دارید. از موانع مختلف نهراسید و پیش از بروز هرمشکلی، خودتان آن‌ها را پیش‌بینی کنید. به یاد داشته باشید، موفقیت و شکست در تجارت، به‌نوع نگرش شما به‌مسائل مختلف وابسته است، بااستفاده از برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت، مرحله‌به‌مرحله میزان پیشرفت هرطرح را بررسی کنید. هیچ‌گاه مغلوب فشار کار و نتایج نامطلوب نشوید. همواره در مسیر موفقیت گام بردارید و به آینده تجاری خویش خوش‌بین باشید.

اعتماد به نفس

برای درک بهتر اهمیت اصول تجارت باید دیدگاهی همه‌جانبه و کل‌نگرانه داشت تا درمقابل مسائل و مشکلات مختلف گزینه‌های بیشتر و راه‌حل‌های متنوع‌تری را برگزید. باورهای ذهنی، ایمان و اعتمادبه‌نفس در محیط کار، ساختارها و قالب‌های ذهنی و ضمیرناخودآگاه، افکار و رویاها را به‌سوی موفقیت پیش می‌برند، افکار منفی و واکنش‌های نامطلوب را از ذهن دور می‌کنند و دیدگاه و انرژی مثبت را افزایش می‌دهند. اعتمادبه‌نفس درکار با توجه به مهارت، دانش و تجربه‌ای که طی سال‌ها آموزش حاصل شده، به‌دست می‌آید. بنابراین احساس توانایی و اطمینان را اندک‌اندک و بااجرای برنامه‌ها و کارهای کوچک، به‌موفقیت و باوری بزرگ تبدیل کنید. به یاد داشته باشید، هرآغازی منجر به موفقیت نمی‌شود، کارهای بزرگ، از شکست‌های کوچک و تداوم مسیرهای صحیح حاصل شده‌اند و دراین‌میان استمرار و تلاش برای رسیدن به مقصود رمز ماندگاری است.

تعریف موقعیت و مساله

تصمیم‌گیری دراصل فرآیندی برای حل مسائل‌کاری و راهبردی برای رسیدن به هدف است. شناخت مسائل‌کاری و پرداخت آنان، درحیطه وظایف مدیران است. آن‌ها بااتخاذ تصمیم‌های ضروری و تحقیق و بررسی درباره علل بروز موانع، باید مسیر موفقیت را برای شرکت، کارکنان و مخاطبان هموار سازند. اما هرمساله‌ای احتیاج به راهکارهای مختلف و موثر دارد. برخی از آن‌ها دراثر سال‌ها تجربه‌کاری به‌دست آمده است وبرخی دیگر حاصل خلاقیت و نوآوری مدیران باتجربه است. آن‌دسته از مدیرانی که دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل دارند، در اتخاذ تصمیم‌ها نیز متنوع‌ترعمل می‌کنند و درنهایت به نتایج مطلوب‌تری می‌رسند.

ارزیابی راه‌حل‌ها

دراین مرحله احتمال وقوع نتایج هریک از راه‌حل‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرد. کارشناسان، ویژگی‌های هرطرح را مورد بررسی قرار می‌دهند و بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. طرح باید به‌لحاظ مختلف موردقبول واقع شود و پس از تایید چندین کارشناس و صحت اجرای موفق آن، وارد مرحله تصمیم‌گیری می‌شود.

اتخاذ تصمیم

پس از ارزیابی راه‌حل‌های مختلف، مدیران درنهایت یکی‌از طرح‌ها را انتخاب می‌کنند. این تصمیم‌گیری براساس سنجش و مقایسه میزان مخاطره و منافع هر راه‌حل انجام می‌شود. مهم‌ترین مسئولیت یک مدیر باتجربه دراین قسمت و باانتخاب بهترین و کامل‌ترین گزینه شکل می‌گیرد. اساسا مدیران برتر و شایسته با انتخاب راه حل‌ها و اتخاذ تصمیم‌های بزرگ شناخته می‌شوند. تصمیم‌گیری مرحله پیش از اجرای طرح‌های تجاری و نیازمند ساعت‌ها کارگروهی، کارشناسی و مشاوره‌های مختلف است. بنابراین باید باآگاهی کامل و تضمین موفقیت طرح، اتخاذ و به مرحله بعدی و اجرای آن فرستاده شود.

مشخصه‌های تمایز!

درواقع رقابت اصلی جهان تجارت، میان تفاوت‌ها و برتری‌های کالاهاست. مخاطب بادیدگاهی همه‌جانبه تمام زوایای کالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و مانند داوری کارآزموده، کمیت و کیفیت هر کالارا می‌سنجد و ترازوی معیارش را بر آن اعمال می‌کند. بی‌شک مخاطب امروز باآگاه‌تر و باتجربه‌تر شده و خود همچون کارشناسی لایق ویژگی هر محصول را می‌شناسد و حتی حاضر نمی‌شود محصولی مشابه کالای مورد نظرش را خریداری کند. مارک‌ها و لوگوهای شرکت‌های مختلف دراین‌روند چنان تاثیری برذهن مخاطب می‌گذارند که وی را همچون انسانی مبتلا به‌عادتی خاص، مشتری بی‌چون و چرای خویش می‌کنند. بنابراین قدرت یک شرکت تجاری زمانی آشکار می‌شود که به‌لحاظ کیفیتی رقیبی نداشته باشد و مارک آن شرکت الگوی خرید هر مشتری شود. این جایگاه حدنهایی و مرحله پایانی رقابت برای هرشرکتی است.

برای ادامه یک تجارت، پیروی از اصول روانشناسی و استفاده از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های افراد باتجربه، تنها بخشی از مسیر موفقیت شما را فراهم می‌کنند. به یاد داشته باشید، تجارت جاده‌ای پرپیچ‌وخم و حادثه‌سازی است که بدون نقشه راهنما نمی‌توان آن‌را طی کرد. بنابراین شما با داشتن یک طرح جامع و کامل می‌توانید نیمه دیگر این راه را بپیمایید. استفاده از برنامه‌های شغلی، راهبرد دیگری است که می‌تواند شما را یاری دهد.

معمولا برنامه‌ای کوتاه مدت، درآغاز طرح مناسبی است. خودتان براساس معیارها و باتوجه به‌شناخت ظرفیت‌ها و محیط بازار، ارزیابی صحیحی می‌توانید انجام دهید و به‌الگویی مشخص دست یابید. متناسب با تولید و تخمین فروش، بهره‌وری‌را طی مدت تعیین شده افزایش دهید و در هردوره مشخص، نقاط ضعف و قدرت را بررسی کنید. تنها دراین‌صورت است که می‌توانید بازتاب طرح بلندمدت خود را مشاهده نمایید و به مدیری موفق و کارآزموده تبدیل شوید.

کلام آخر

افراد موفق، انسان‌هایی کاملا متفاوت و از سیاره‌ای دیگر نیستند. آنان نیز افرادی از جنس خود شما، اما با دیدگاه‌های متفاوت و اهدافی بزرگ‌اند که برای رسیدن به ایده‌آل‌های خود حاضرند تمامی سختی‌ها و مشکلات را پشت سربگذارند. تلاش، تداوم، مهارت و دانش کافی برای ادامه مسیر موفقیت را دارند، به‌رویاها و اهداف خود پایبند هستند و با استفاده از جادوی اعتمادبه‌نفس و ایمان به مهارت و دانش خود، هرمانعی را از بین می‌برند و به دروازه‌های موفقیت می‌رسند. آری، برای رسیدن به اهداف بزرگ باید بزرگ اندیشید و ادامه داد تا به مقصود رسید. باید برای رسیدن به موفقیت بهایی را پرداخت کرد، از فرصت‌های کوچک، رویدادهای شگرف ساخت و با اتکای کامل به‌خود و آموخته‌ها همواره به افق موفقیت چشم دوخت.

ترجمه: سید رسول میرزایی موسوی

Sources:

Entrepreneur.com

تدریس خصوصی آیلتس

برچسب ها:

دیدگاه خود را به ما بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال استخدام در تلگرام

› استخدام تهران

استخدام شهرستانها